Hervorming secundair onderwijs

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Chuck
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Hervorming secundair onderwijs

Bericht door Chuck » 05 jun 2013 21:59

Hey,

Zoals de meeste onder jullie ondertussen waarschijnlijk wel weten is gisteren de hervorming van het secundair onderwijs goedgekeurd. Waardoor er een veel bredere eerste graad is, een vermindering van het aantal studierichtingen en het wegvallen van het befaamde ASO, TSO en BSO.

Maar wat denken jullie hier over?

Zelf vind ik het op zich een goed initiatief, zeker de bredere eerste graad. Hierdoor kan je op een school een leerling volgens mij veel beter begeleiden, informeren over een verdere studiekeuze. Want volgens mij gebeurt het nu nog vaak dat ouders kiezen met het idee van mijn zoon moet Latijn gaan doen, waarna deze moet afzwakken moest het toch niet lukken en deze verder ook nog een serieuze deuk in het ego erbij heeft. Oftewel vertrekken ze uit het idee van: "Ja, Latijn da gaat dien van ons toch ni kunnen. We zullen hem wel direct naar de beroeps sturen." Wat dan misschien ook weer niet direct de ideale keuze voor iemand is.

Wel heb ik mijn bedenkingen bij het feit dat het, of toch hoe ik het althans in mijn bronnen begrepen heb, zeer moeilijk is om iemand in het eerste jaar van deze eerste graad te laten dubbelen. Want volgens mij kan een kind het gewoon nodig hebben om dit jaar opnieuw te doen, zodat hij daarna gelijk met al de rest aan het tweede jaar kan beginnen.

De afschaffing van het ASO, TSO en BSO vind ik in theorie een zeer mooi plan, maar is dit praktisch haalbaar? Want naar mijn mening gaan de richtingen die overblijven de bijklank ASO, TSO en BSO in de volksmond zeker blijven behouden.

Maar zoals ik al zei, wat denken jullie ervan?
Spoiler! :
Sorry, als hier aal een topic van bestond, zag het alleszins niet direct staan..

Ketnetkick
Experienced user
Experienced user

Re: Hervorming secundair onderwijs

Bericht door Ketnetkick » 05 jun 2013 22:05

Het is weer zo'n typisch halfslachtig akkoord in sneltempo getekend om toch maar iets voor te kunnen leggen in het parlement vandaag. Heel leuk is het ook om de verschillende interpretaties van partijen te lezen. Smet zegt dat ASO, TSO, BSO en KSO verdwijnen als ordeningsprincipes, N-VA (lees: Bart De Wever) blijft weer het been stijf houden door te zeggen dat het allemaal 'vrijwillig' en 'voorlopig' is.

Persoonlijk ben ik voor de afschaffing van ASO, TSO en BSO in de huidige vorm, al zullen die namen in de volksmond uiteraard blijven bestaan. Dit kan worden weggewerkt door meteen voor een heel nieuw systeem te kiezen dat komaf maakt met zulke gradaties, maar het is duidelijk dat de Vlaamse regering daar nog lang niet aan toe is.
Varjudesse tee on mööda läind,
ma vaatan ja otsin ikka veel,
on vaikusel see võim - heliseda
sind ma ootan siin, just poolel teel,
sa kuula, hüüdmas on mu hääl

bieke007
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door bieke007 » 06 jun 2013 08:03

Ik vraag me af waarom je KSO, BSO, TSO en ASO moet afschaffen? Het is toch normaal dat kinderen andere interesses hebben. Sommigen zijn eerder theoretisch aangelegd en kiezen voor een richting in het ASO, wie meer praktisch aangelegd is kan in het TSO zeker zijn ding vinden en in het BSO zijn diezelfde technische richtingen (en anderen) ook terug te vinden maar daar ligt het tempo iets lager zodat iedereen de kans krijgt de leerstof/praktijk goed te kunnen.

Zolang, in de hoofden van de ouders ASO 'hoger' is dan TSO enz. heeft geen enkele, tenzij een heel grondige, onderwijshervorming nut!

Het huidige plan is absoluut een lege doos: scholen kunnen overschakelen naar een nieuw systeem met alleen domeinen, ze kunnen een halve overschakeling doen (domeinen naast het systeem dat nu bestaat) of ze kunnen het houden zoals het is.

Oh ja, en om het verhaal te vervolledigen de algemene lijnen worden verder uitgezet in 2016(!), daarna is er nog een overgangsperiode.
every new beginning comes from some other beginning's end

siri
New user
New user

Bericht door siri » 07 jun 2013 20:44

Ik denk net dat het goed is om het geleidelijk aan te doen. Nu zijn er al wat scholen overtuigd van deze 'nieuwe' aanpak en gaan deze doorvoeren in hun school. Zo is het perfect mogelijk om in 2016 een vergelijkende studie te doen tussen de scholen die de omschakeling al gemaakt hebben en de scholen die bij het oude systeem zijn gebleven.
Er is inderdaad niets mis met de termen aso, bso, tso en kso op zich, maar met de betekenissen die hier vaak achter schuil gaan. Dit zijn al stereotypen op zich geworden en zijn heel moeilijk te veranderen. Met het plan dat nu beslist is denk ik dat het mogelijk is om deze vooroordelen deels weg te werken, slechter als nu kan toch niet (wat de stereotypen betreft hé).

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 07 jun 2013 21:36

Ik denk dat de negatieve bijklank altijd zal blijven bestaan. Tenslotte gaan er nog altijd de richtingen voor de "slimme" en "domme" zijn (de stereotypen dus). Mensen gaan nog altidj denken in termen van makkelijke en moeilijke richtingen, en richtingen waar je de hoogste diploma mee kan halen denk ik.
En de vraag is maar of mn na zo'n algemene graad wel al oud genoeg is om alleen te beslissen over wat men wil? (of zeg maar, dat ouders nog steeds voor hun kind gaan willen kiezen. Voor mij is dit gewoon het lager onderwijs wat verlengen. En wat met de mensen die minder goed meekunnen?)

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 08 jun 2013 13:05

Hey

De bredere 1ste graad lijkt me een goed idee, maar dan stel ik mij de vraag leerlingen die echt niet meekunnen, wat doe we daar mee? Het is zo dat iedere leerling 27 uur basisvorming krijgt, wat wil zeggen minsten 4u wisk, 4u Nederlands, 4u Frans,... Er zijn leerlingen die dat niet aankunnen. Enkel leerlingen die geen attest basisonderwijs hebben kunnen nog naar de B-stroom gaan, maar er zijn ook leerlingen die wel een attest basisonderwijs hebben en die niet meekunnen. Wat daar mee. Nog een vraag die ik mij stel: hoe gaan leerkrachten die grote niveauverschillen in 1 klas kunnen overbruggen. Het soms nu al moeilijk om die niveauverschillen te overbruggen.

Wel ben ik voor het feit dat het TSO en BSO opgewaardeerd moet worden. Heel vaak worden deze richten als minderwaardig gezien, maar niets is minder waar. Wat zouden we toch maar doen als er geen loodgieter meer is of een bouwvakker,...? Dus aan die kant ben ik blij dat het ASO/TSO/BSO/KSO afgeschaft word, maar dan stel ik mij de vraag of dit ook effectief zo gaat zijn.

Ik denk dat onze politici eens eerst goed moeten nadenken over een grondige hervorming van het onderwijs. Ik denk dat het ook raadzaam zou zijn als de politici eens onderwijsdeskundige, leerkrachten, directie van scholen e.d meer raadplegen. Want zij zijn het uiteindelijk die hun systeem gaan moeten waarmaken.

Zoals je kan lezen een toekomstige leraar met nog heel wat vragen/bedenkingen bij deze hervorming. Ik heb het proberen weer te geven in een notendop, maar heel waarschijnlijk ben ik nog een aantal zaken vergeten.

Zus
Regular user
Regular user

Bericht door Zus » 10 jun 2013 13:24

bieke007 schreef:Zolang, in de hoofden van de ouders ASO 'hoger' is dan TSO enz. heeft geen enkele, tenzij een heel grondige, onderwijshervorming nut!
Daar ligt volgens mij inderdaad het grootste "probleem". Maar niet alleen bij de ouders...

Volgens mij moeten er verschillen blijven bestaan. Niet iedereen heeft hetzelfde IQ. Niet iedereen kan even makkelijk theorie leren. En niet iedereen is even goed in de praktijk... Maar praktijk is daarom niet slechter dan theorie.

Hervormingen, oke... Ik ken het onderwijssysteem hier niet goed genoeg om er verder over te kunnen oordelen.
Maar ik weet wel dat er altijd "slimme" en "minder slimme" kinderen zullen zijn. In mijn ogen niets mis mee, verschillen mogen er zijn. En iedereen dan toch bij elkaar in de klas zetten, lijkt mij alvast zeker geen goed idee, dus die niveauverschillen mogen ook binnen de scholen blijven bestaan. Maar het gaat vooral om hoe daar door de buitenwereld naar gekeken wordt. Laat iedereen gewoon doen wat ze graag doen op het niveau waar ze thuis horen...

PedroAntw
New user
New user

Bericht door PedroAntw » 15 jun 2013 10:40

Ik ben van mening, dat een hervorming van het huidige onderwijssysteem een goede zaak is hoewel ik toch ook mijn bedenkingen heb.

Een brede 1ste graad is goed idee omdat men inderdaad, wanneer men van de basisschool komt eigenlijk nog niet echt in staat is om zelf te kiezen.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk altijd iets minder sterke leerlingen die niet zo goed zijn in theorie. En dit merkt een leerkracht van het 6de studiejaar, en raad deze leerlingen ook af om te beginnen in een aso. En hier schuilt het probleem, wat doen me met deze minder sterke leerlingen?
Heel rechtuit, als deze niet konden volgen in het lager, waarom dan wel in het "secundair"? Want ja als al deze leerlingen samen in 1 klas worden gezet, gaat het niveau dan achteruit of is dit juist een vooruitgang van de zwakkeren? Hierdoor vrees ik toch dat de theorie sterke leerlingen benadeeld zullen worden.

Wat ik ook een spijtige zaak zou vinden is dat het Latijn zou verdwijnen uit het onderwijs. Dit is natuurlijk subjectief gezien doordat ikzelf Latijn doe, maar ik moet zeggen dat ik er tot nu toe alleen maar voordeel uit gehaald heb.

En ook, zoals al eerder aangehaald, het stereotiepe beeld over de huidige richtingen daar moet zeker wat aan gedaan worden. Want een tso, bso of kso richting is zeker niet minderwaardig en zijn evengoed noodzakelijk voor een goed draaiende maatschappij.

Conclusie: ik vind een hervorming van het huidig systeem een goed initiatief en ben eigenlijk benieuwd of deze veranderingen in de toekomst zullen resulteren

NataiaDreams
Regular user
Regular user

Bericht door NataiaDreams » 15 jun 2013 12:07

PedroAntw schreef: Heel rechtuit, als deze niet konden volgen in het lager, waarom dan wel in het "secundair"? Want ja als al deze leerlingen samen in 1 klas worden gezet, gaat het niveau dan achteruit of is dit juist een vooruitgang van de zwakkeren? Hierdoor vrees ik toch dat de theorie sterke leerlingen benadeeld zullen worden.
Ik persoonlijk heb eerder schrik voor het omgekeerde (dat is misschien beroepsmisvorming).
Ik zie in mijn studies en stages vaak jongeren die gewoon niet mee zouden gekund hebben in een aso-richting of die nu al weinig tot geen schoolmotivatie hebben en alleen tot leven komen als ze een lasapparaat in hun handen steken, of als ze een brood mogen bakken. Daar is ook niets mis mee vind ik. Maar zoals jij zij, wat gaan ze nu doen met deze jongeren? Ik ben bang dat deze jongeren nu verplicht gaan zijn om twee (of meer want ik zie ze daar ook wel in falen) jaar te moeten doorworstelen in een richting die hun gewoon totaal niet ligt en ook nooit gaat liggen. Met als gevolg nog minder schoolmotivatie en nog meer uitval bij juist die doelgroep waar school al zo moeilijk is. Of gaan ze jongeren die niet meer mee kunnen in die eerste graad nu rechtstreeks naar de buso sturen? Dat is toch ook geen oplossing. Ik ken meerdere jongeren die nu vrolijk voor bakker of metser studeren die, als deze opties niet bestonden vanaf 1ste graad waarschijnlijk in het buso zouden zitten. Maar daar komen die hun talenten toch nog minder tot hun recht, en hoe zouden de buso-scholen dat dan moeten opvangen?
I believe in fairies, I do.

metalhead94
Experienced user
Experienced user

Bericht door metalhead94 » 15 jun 2013 13:35

In mijn mening, en dat is vooral zo omdat ons gezin bestaat uit kinderen die allemaal een andere richting hebben gedaan, mag dit onderscheid niet afgeschaft worden. Er zijn nu eenmaal kinderen die in de praktijk heel goed zijn, maar totaal niet kunnen concentreren, en er zijn kinderen die heel goed theorie kunnen studeren en begrijpen, maar (cru gezegd) 2 linker handen hebben. Dit zijn natuurlijk 2 uitersten, maar je ziet, als je dat onderscheid ga afschaffen en allemaal in 1 pot gaat gooien, ga je zowel de ene uiterste, als het andere benadelen. En dat is niet wat we hier willen.
Daarom vind ik dat het onderscheid moet blijven bestaan.
Het feit dat mensen BSO lager vinden dan TSO, en TSO lager vinden dan ASO, ligt niet aan het onderwijssysteem maar aan de mentaliteit van die mensen. Hervorming is er volgens mij dus niet nodig.
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 20 jun 2013 09:31

Wat ik me afvraag hoe de mensen die nu in het onderwijs staan denken over ons examen systeem in het middelbaar,en of het eigenlijk ook geen goed idee zou zijn om een systeem in te voeren zoals in Frankrijk,met het baccalaureat of andere landen waar iedereen uit een bepaalde richting dezelfde examens krijgt. Nu is het toch vaak een beetje willekeurig.

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 22 jun 2013 11:01

dr_kat schreef:Wat ik me afvraag hoe de mensen die nu in het onderwijs staan denken over ons examen systeem in het middelbaar,en of het eigenlijk ook geen goed idee zou zijn om een systeem in te voeren zoals in Frankrijk,met het baccalaureat of andere landen waar iedereen uit een bepaalde richting dezelfde examens krijgt. Nu is het toch vaak een beetje willekeurig.
Aan de ene kant zou dat misschien wel goed zijn. Maar aan de andere kant dan verlies je als leerkracht ook een stukje eigenheid. Als leerkracht stel je je toetsen, examens op aan de hand van hoe jij je les geeft. Wat jij belangrijk vind ga je extra in de verf zetten en dat ga je dan ook evalueren. Als er "centrale examens" komen heb je dit aspect niet meer, dan kan je je eigen accenten minder leggen in je les. Als ik mocht beslissen dat zou ik dit niet doen, maarja wie ben ik he??

Zus
Regular user
Regular user

Bericht door Zus » 24 jun 2013 10:31

Ik kom uit Nederland, waar er ook een systeem is met centrale eindexamens. Dit betekent echter absoluut niet dat de leraren geen eigen toetsen meer kunnen opstellen.
De centrale eindexamens zijn er daar alleen in het laatste jaar, niet voor alle vakken en ze bepalen maar 50% van de punten. Voor de andere 50% zijn er gewone toetsen (en opdrachten), die door de leraren zelf worden afgenomen.

Het voordeel hiervan vind ik dat er geen al te grote verschillen zijn tussen de leerstof van de verschillende scholen. Ik weet niet juist hoe dat hier zit, maar ik heb soms al wel horen zeggen dat bepaalde richtingen op de ene school makkelijker zijn dan op de andere school... Dit zal je minder snel hebben als beide scholen hetzelfde eindexamen afnemen.

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 02 jul 2013 10:08

Ik verschiet er van in deze hele discussie dat dan niemand weet dat de eerste graad al één graad is zonder TSO-BSO-ASO, het is nu al een A stroom en een B-stroom. Ik zie niet in waarom dat nu dan weer nodig is anders te doen?
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 11 jul 2013 11:31

Zit het verschil niet in de mogelijkheid om dan al van verschillende dingen te kunnen "proeven"? Ik vind dit heel dubbel. Aan de ene kant is het nodig om een oplossing te vinden (help) voor de ongekwalificeerde uitstroom en het te ver doorgedreven watervalsysteem, aan de andere kant betwijfel ik of dit de oplossing zal zijn. Maar zelf heb ik geen betere suggesties.

Zeer complex, zeker omdat heel veel mensen het gevoel hebben dat zij ook in de pap te brokken zouden moeten hebben.
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

Gesloten