Liefde

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Lovelife
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Liefde

Bericht door Lovelife » 01 jun 2013 20:17

Wat ik mij sinds een korte tijd afvraag: Kan iemand meerdere personen tegelijkertijd verliefd zijn?

Peanut
Experienced user
Experienced user

Re: Liefde

Bericht door Peanut » 01 jun 2013 21:12

Ja, dat kan. Denk maar aan mensen die vreemdgaan en die zowel hun partner en hun minnaar/minnares graag zien. Dat is natuurlijk iets anders dan die echt hevige verliefdheid. Dat lijkt me moeilijk, als je op één iemand verliefd bent is het al zo hevig laat staan op twee personen.
Laatst gewijzigd door Peanut op 08 jul 2013 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Paraskevi
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Paraskevi » 06 jun 2013 22:59

Ik kan het me niet voorstellen hoe het voelt om op meerdere mensen tegelijk verliefd te zijn. Wel begrijp ik dat als je bijvoorbeeld je huidige partner graag ziet, je toch verliefd kan worden op iemand anders. Dat je al die 'verliefdheidsenergie' op diverse individuen kan projecteren, lijkt me echter ontzettend vermoeid. Op dat punt sluit ik me dan ook aan bij de mening van Peanut. Maar goed, het kan vast wel... Er is dan ook een overduidelijk onderscheid tussen 'liefde' (wat jouw titel aangeeft) en 'verliefdheid', me dunkt.
"Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter." - Plato

Sage
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door Sage » 07 jun 2013 09:31

Dat hangt ook van je definitie van verliefdheid af, en van hoe snel en hevig je verliefd wordt waarschijnlijk.
Als ik verliefd ben, is dat meestal nogal hevig, en ik kan me niet voorstellen dat ik dan zelfs nog maar interesse kunnen hebben voor iemand anders.
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?

Chuck
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door Chuck » 07 jun 2013 14:45

Het lijkt mij sterk dat iemand het prille verliefd zijn voor meer dan een persoon kan voelen. Want bij een prille verliefdheid wordt alle aandacht, naar mijn gevoel dan toch, opgeslokt door die ene persoon.

Wat volgens mij wel kan is dat als na die eerste paar maanden de verliefdheid voor die ene persoon over is dat je dan verliefd wordt op iemand anders. Wat volgens mij niet weg neemt dat je nog altijd liefde kan voelen voor je partner waar je dan zogezegd eerst verliefd op was..
Want je ziet bijvoorbeeld ondertussen ook je ouders, broers, zussen, ... graag.

Wat je hiermee doet in een relatie is volgens mij dan weer een andere vraag. Volgens mij is een relatie hierdoor zeker niet gedoemd, maar moet je het misschien wel met je partner bespreken. En enige vorm van jaloezie van je partners kant uit is waarschijnlijk ook niet helemaal uit te sluiten.

Paraskevi
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Paraskevi » 10 jun 2013 12:46

Chuck schreef:Het lijkt mij sterk dat iemand het prille verliefd zijn voor meer dan een persoon kan voelen. Want bij een prille verliefdheid wordt alle aandacht, naar mijn gevoel dan toch, opgeslokt door die ene persoon.

Wat volgens mij wel kan is dat als na die eerste paar maanden de verliefdheid voor die ene persoon over is dat je dan verliefd wordt op iemand anders. Wat volgens mij niet weg neemt dat je nog altijd liefde kan voelen voor je partner waar je dan zogezegd eerst verliefd op was..
Want je ziet bijvoorbeeld ondertussen ook je ouders, broers, zussen, ... graag.

Wat je hiermee doet in een relatie is volgens mij dan weer een andere vraag. Volgens mij is een relatie hierdoor zeker niet gedoemd, maar moet je het misschien wel met je partner bespreken. En enige vorm van jaloezie van je partners kant uit is waarschijnlijk ook niet helemaal uit te sluiten.
Ik ben het eens met Chuck. Als je verliefd bent, lijkt alles aan de persoon in kwestie PERFECT. Na een aantal maanden leer je elkaar beter kennen en kan het zijn dat er karaktertrekken naar boven komen die jou toch niet zozeer aanspreken (of omgekeerd). Dat is normaal.

Mij lijkt het in de eerste plaats ontzettend belangrijk om af te wegen. Is een verliefdheid de stopzetting van jouw huidige relatie waard? Zo ja, go for it. Twijfel je? Voel je dat het misschien puur fysiek is? Of weet je niet precies wat je voelt? Dan lijkt het me beter om toch iets langer af te wachten. Kijk dan naar hoe jouw gevoelens evolueren.

Uiteindelijk doe je ermee wat je wil. Je kan jezelf kwellen door je crush steeds op te zoeken, of je kan je volledig focussen op wat je in handen hebt en aan de huidige relatie werken. Want wat trekt jou zo aan in die andere persoon? Misschien mis je dat in je relatie... Vooral communicatie staat centraal. Mensen lijken soms in de illusie te leven dat alles binnen een relatie maar vanzelf moet gaan. Gaat het niet meer zoals ze het willen hebben, dan is dat genoeg om er een eind aan te maken. Uiteindelijk zal je steeds moeite moeten blijven doen voor elkaar. Volgens mij kan enkel in dat geval een (gezonde!) relatie standhouden.

Aan de andere kant is het leven ontzettend kort. Risico's nemen hoort er nu eenmaal bij. Uiteindelijk zal elke keuze die jij met je hart/verstand maakt, steeds de 'beste' zijn.
"Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter." - Plato

celine477
New user
New user

Bericht door celine477 » 11 jun 2013 17:46

Paraskevi schreef:

Uiteindelijk doe je ermee wat je wil. Je kan jezelf kwellen door je crush steeds op te zoeken, of je kan je volledig focussen op wat je in handen hebt en aan de huidige relatie werken. Want wat trekt jou zo aan in die andere persoon? Misschien mis je dat in je relatie... Vooral communicatie staat centraal. Mensen lijken soms in de illusie te leven dat alles binnen een relatie maar vanzelf moet gaan. Gaat het niet meer zoals ze het willen hebben, dan is dat genoeg om er een eind aan te maken. Uiteindelijk zal je steeds moeite moeten blijven doen voor elkaar. Volgens mij kan enkel in dat geval een (gezonde!) relatie standhouden.
Ik vind communicatie ook zeer belangrijk! maar vertel ik dit wel of niet aan mijn vriendin:

Ik ben sinds 7 weken geleden een vaste vriendin... ik zie haar enkel in het weekend maar ben stapel zot van haar (k'heb er 2 jaar moeten op wachten) Momenteel leef ik veel in groep waarin een meisje zit die ik heel aantrekkelijk ( lijkt wel een beetje op mijn vriendin en mss zoek ik daarom toenadering) vind en die ook wel gevoel bij me los maakt. Of dat het verliefheid is weet ik niet maar ik heb er nog niet met mijn vriendin over gebabbeld zou ik dit beter doen of niet? Het is niet dat ik mijn relatie wil beëindigen of vreemdgaan k'zie me vriendin super graag en k'heb eigenlijk alles wat me hartje verlangt tis als een droom die uitkomt voor mij...

Groetjes Celine
Sometimes I wish life was easier, better to understand !

Check out de jongerengroep in Brugge: fb-pagina Punt Andere Lijn & website http://www.punt-andere-lijn.be/! :greenthing:

robjemax
New user
New user

Bericht door robjemax » 13 jun 2013 10:27

natuurlijk! de liefde is een gecompliceerd iets
Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one.

lotth*
New user
New user
Contacteer:

Bericht door lotth* » 08 jul 2013 17:21

Ik denk ook dat het kan en dat dat zeker niet het einde van je relatie hoeft te betekenen maar hoe pak je dat aan? Als je iets van gevoelens krijgt voor een andere persoon.

joske rioda
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door joske rioda » 11 jul 2013 12:26

Aan mijn ogen wel, ja. Maar je zult altijd meer van 1 persoon houden dan de anderen. :)
Never be afraid to fall apart because it is an opportunity to rebuild yourself the way you wish had been all along.

celine477
New user
New user

Bericht door celine477 » 16 jul 2013 13:31

lotth* schreef:Ik denk ook dat het kan en dat dat zeker niet het einde van je relatie hoeft te betekenen maar hoe pak je dat aan? Als je iets van gevoelens krijgt voor een andere persoon.
idd dat vraag ik me nu ook af... Wat doe je hier mee?
Sometimes I wish life was easier, better to understand !

Check out de jongerengroep in Brugge: fb-pagina Punt Andere Lijn & website http://www.punt-andere-lijn.be/! :greenthing:

Lovelife
New user
New user

Bericht door Lovelife » 16 jul 2013 15:10

celine477 schreef:
lotth* schreef:Ik denk ook dat het kan en dat dat zeker niet het einde van je relatie hoeft te betekenen maar hoe pak je dat aan? Als je iets van gevoelens krijgt voor een andere persoon.
idd dat vraag ik me nu ook af... Wat doe je hier mee?
Hoe ik erover denk: als je in zo een situatie zit, ga je de dingen waarschijnlijk afwachten. Je gaat jezelf de vraag stellen ' bij wie voel ik mij het beste ' . Uiteindelijk kom je er altijd uit en zal je een keuze maken ... wie weet de verkeerde maar je hebt uiteindelijk toch gedaan wat je dacht dat het beste was :D slaat dat op iets ?

Gesloten