Anoniem donorschap.

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Anoniem donorschap.

Bericht door Samotex » 18 mei 2013 18:43

Naar aanleiding van de wending in het Wil je later kinderen? -topic over donoren, leek het mij geen slecht idee om er een apart topic van te maken.

De bedoeling van dit topic is om jullie mening te horen over:
- Hoe denk je over anonieme donoren?
- Of jullie het belangrijk zouden vinden om je (toekomstige) kind de kans te geven zijn biologische vader te leren kenn?
- Of je een vriend/kennis/... zou willen gebruiken als donor.

En alles wat hieromtrent besproken kan worden, is natuurlijk ook meer dan welkom!

- Wall
__________________________________________________________________________________

weet je wat ik niet begrijp? dat "anonieme" donorgedoe.
Ik zou er op zich geen problemen mee hebben dat een kind door twee mannen of vrouwen wordt opgevoed, maar elk kind heeft toch het recht om te weten wie zijn biologische ouders zijn of wat ermee is gebeurd.
Ik vind het persoonlijk maar egoïstisch dat twee vrouwen beslissen: wij willen een kind en we trekken het ons niet aan dat de vader nooit gekend zal zijn.

Peanut
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Re: Wil je later kinderen?

Bericht door Peanut » 19 mei 2013 16:52

Samotex schreef:weet je wat ik niet begrijp? dat "anonieme" donorgedoe.
Ik zou er op zich geen problemen mee hebben dat een kind door twee mannen of vrouwen wordt opgevoed, maar elk kind heeft toch het recht om te weten wie zijn biologische ouders zijn of wat ermee is gebeurd.
Ik vind het persoonlijk maar egoïstisch dat twee vrouwen beslissen: wij willen een kind en we trekken het ons niet aan dat de vader nooit gekend zal zijn.
Helemaal mee eens. Het is van cruciaal belang dat een kind zijn biologische ouders kent of kan leren kennen. Op dat vlak is adoptie dan toch beter. Dan kan het kind zelf beslissen of het zijn ouders wilt leren kennen of niet. Langs de andere kant, dat anonieme donorgedoe is juist zo 'populair' omdat het anoniem is. Als moeder(s) moet je niet bang zijn dat de biologische vader ooit voor de deur staat want hij weet niet eens of hij een kind heeft. En ik denk dat die mannen niet blij zouden zijn mocht er opeens een kind voor hun deur staan.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 19 mei 2013 20:32

Peanut schreef:
Helemaal mee eens. Het is van cruciaal belang dat een kind zijn biologische ouders kent of kan leren kennen. Op dat vlak is adoptie dan toch beter. Dan kan het kind zelf beslissen of het zijn ouders wilt leren kennen of niet. Langs de andere kant, dat anonieme donorgedoe is juist zo 'populair' omdat het anoniem is. Als moeder(s) moet je niet bang zijn dat de biologische vader ooit voor de deur staat want hij weet niet eens of hij een kind heeft. En ik denk dat die mannen niet blij zouden zijn mocht er opeens een kind voor hun deur staan.
volledig mee akkoord. Die vrouwen denken: oef, dan hebben wij er geen last van later. Geen mannen die aan de deur komen. Het is "ons" kind en geen man kan daar tussenkomen.
Maar ik probeer me voor te stellen dat ik een kind ben van twee moeders. Dan zou ik gewoon willen weten wie mijn biologische vader is na een tijdje. Misschien niet de eerste jaren, maar wel als ik begin te puberen ofzo.
Ik zou als kind van twee moeders gewoon het recht willen hebben om het te weten. De mama's denken: de donor kennen we niet en hij kent ons niet. Makkelijk zo, maar ik vind dat puur egoisme naar het kind toe.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 19 mei 2013 22:04

Dat is toch logisch? Schaf de anonimiteit af en je gaat nog een groter tekort hebben aan donoren.
Ik denk ook dat je het verschil tussen adoptie en een eigen kind wat onderschat. Die keuze wordt vaak niet gemaakt omwille van de anonimiteit maar eerder omdat één van de twee (in het geval van twee vrouwen) dat kind effectief draagt. Die vrouwen denken heus niet gewoon 'oef dan hebben wij er later geen last van' (wat is me dat overigens ook voor een uitspraak zeg..). Dat eventjes gaan veroordelen en egoïstisch noemen, lijkt me eerder een blijk van jouw onbegrip.

Daarnaast durf ik de 'absolute noodzaak' van het kennen van je biologische ouders zwaar te betwisten.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 19 mei 2013 22:16

Liro schreef:
Dat is toch logisch? Schaf de anonimiteit af en je gaat nog een groter tekort hebben aan donoren.
Ik denk ook dat je het verschil tussen adoptie en een eigen kind wat onderschat. Die keuze wordt vaak niet gemaakt omwille van de anonimiteit maar eerder omdat één van de twee (in het geval van twee vrouwen) dat kind effectief draagt. Die vrouwen denken heus niet gewoon 'oef dan hebben wij er later geen last van' (wat is me dat overigens ook voor een uitspraak zeg..). Dat eventjes gaan veroordelen en egoïstisch noemen, lijkt me eerder een blijk van jouw onbegrip.

Daarnaast durf ik de 'absolute noodzaak' van het kennen van je biologische ouders zwaar te betwisten.
Dat is je standpunt, maar wat als je kind dan later zegt: ik heb het recht om mijn biologische vader te kennen. Het is dan misschien wel met liefde grootgebracht, dat betwist ik niet, maar het mag toch zijn afkomst kennen? En het is niet omdat er een meemoeder is dat de afkomst moet uitgeschakeld worden.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 20 mei 2013 11:50

Samotex, dat mag dan wel begrijpelijk zijn, maar het aantal donoren zou toch drastisch naar beneden gaan?

Spermadonor zijn om koppels die natuurlijk geen kinderen kunnen krijgen (of holebikoppels) te helpen, is op zich bewonderenswaardig. Voor het geld moet je het overigens niet doen.
Maar als dat inhoudt dat je over 16 jaar ineens een kind voor je deur kan hebben staan.. dat zou veel mannen afschrikken. Dan doen ze het niet meer. En dat vind ik echt niet egoïstisch van hen.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 20 mei 2013 12:08

Liro schreef:Samotex, dat mag dan wel begrijpelijk zijn, maar het aantal donoren zou toch drastisch naar beneden gaan?

Spermadonor zijn om koppels die natuurlijk geen kinderen kunnen krijgen (of holebikoppels) te helpen, is op zich bewonderenswaardig. Voor het geld moet je het overigens niet doen.
Maar als dat inhoudt dat je over 16 jaar ineens een kind voor je deur kan hebben staan.. dat zou veel mannen afschrikken. Dan doen ze het niet meer. En dat vind ik echt niet egoïstisch van hen.
Maar je denkt op het niveau van de relatie tussen 1 het officiële ouderpaar en de donor. Als beide partijen akkoord zijn met de regeling zou er idd tussen hen geen probleem mogen zijn.
Maar denk eens in het belang van het kind. Als je je kind moet uitleggen dat je ervoor gekozen hebt dat hij niet mag weten wie zijn biologische ouder is, ik zou dat zelf vreselijk vinden.
Je gaat zien dat wanneer de huidige generatie moeders en meemoeders kinderen gaat hebben die volwassen worden. Daar zal een groot percentage van zijn dat gaat willen weten wie zijn vader is. En wat ga je dan zeggen? Wij wilden een anonieme papa en zelfs al keer je de wereld op zijn kop: je papa gaat zich ook niet kenbaar willen maken.

Op niveau van afspraken onder volwassenen lijkt dat inderdaad een mooie regeling, naar het kind toe eerder egoïsme.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 20 mei 2013 19:46

Praktisch gezien is het eerder: 'het was dit of je was nooit geboren omdat er geen willende papa zou zijn'.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 20 mei 2013 20:11

In Nederland is er een verbod op anonieme donoren om de reden dat elk kind het recht heeft te weten wie zijn biologische ouders zijn.
Door te zeggen: dan was je nooit geboren, kan je een kind/ volwassene in identiteitscrisis niet troosten. Ik zou gewoon zeggen: dan was ik liever niet geboren. Ik vind het geen reden om je standpunt zo te verklaren.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 20 mei 2013 22:53

Die komen dan ook naar hier voor donoren. Case in point.
Als de keuze is 'geen kinderen voor veel lesbische koppels' of 'kinderen wiens biologische vader niet gekend is', ga ik voor het eerste. Niet optimaal maar ik vind het alternatief bedroevender.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 21 mei 2013 14:24

Heh :yeahimcool:

NataiaDreams
Regular user
Regular user

Bericht door NataiaDreams » 21 mei 2013 16:34

Ik weet niet of het kennen van de biologische vader zo een verbetering zou zijn. Na 16 jaar staat dat kind daar dan, die vader heeft zijn eigen gezin, zijn eigen kinderen en is misschien zelfs vergeten dat hij ooit zaad gedoneerd heeft. Dat kind staat daar "Hallo, ik ben u zoon". Ik wil niet weten hoe veel van de zaaddonoren daarop zouden reageren. Waarschijnlijk zijn er veel van die mannen die dan ook zeggen: sorry maar ik was de zaaddonor, jij bent mijn kind niet echt. En zo verkeerd vind ik dat dan ook niet echt. Is dat dan een betere optie dan niet weten vanwaar je scherpe neus of je blonde haren vandaan komen?
I believe in fairies, I do.

LadyS
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door LadyS » 25 mei 2013 16:49

Yes, ik wil, ik wil, ik wil! Zeker twee. En als het kan, eerst een jongen, dan een meisje.

Maar! Ik zit ook in met het HOE-verhaal. Ik denk niet dat ik wil adopteren. Als ik niet zwanger kan geraken, so be it, dan ben ik maar kinderloos. Ik zal kost wat kost zelf mijn eigen nakomelingen dragen en baren, dat moet zo'n :love: ervaring zijn...

Ik wil alleen geen kinderen van een anonieme zaaddonor :roll:
Van de gedachte alleen al word ik mottig. Elke keer ik dan zou denken aan het concept "papa", zie ik een vieze dikke kalende man zwetend zijn zoveelste kwakje in een potje doen, BAH :kots:

Dus ik wil zelf -hopelijk met mijn vrouw- de papa uitkiezen en het op een dealtje gooien 8)

En als ik voor mijn 35 jaar geen vaste partner heb, word ik een BOMmeke. Zo graag wil ik kids. En ik ga ze zo grrrrraaf opvoeden :yeahimcool:
The best dreams happen when you're awake.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 25 mei 2013 19:01

LadyS schreef: Dus ik wil zelf -hopelijk met mijn vrouw- de papa uitkiezen en het op een dealtje gooien 8)
Die vraag is mij gesteld, en ik heb dat afgewezen omdat me dat een enorm fucked up situatie lijkt. Denk je niet dat je daarbij in een enorm vreemde en moeilijke situatie komt waarbij die man de vader is, maar dan toch ook niet echt?

Wall
Forum addict
Forum addict

Bericht door Wall » 25 mei 2013 21:37

Liro schreef:
LadyS schreef: Dus ik wil zelf -hopelijk met mijn vrouw- de papa uitkiezen en het op een dealtje gooien 8)
Die vraag is mij gesteld, en ik heb dat afgewezen omdat me dat een enorm fucked up situatie lijkt. Denk je niet dat je daarbij in een enorm vreemde en moeilijke situatie komt waarbij die man de vader is, maar dan toch ook niet echt?
Tijdens een awkward gesprek met de mama deze week ben ik er achter gekomen dat zij het wel belangrijk vindt dat het kind de biologische vader kent. Kwestie dat het kind weet naar wie hij op zoek moet gaan indien hij/zij later zijn biologische vader wil kennen. Hoewel het mij dan wel beter lijkt om het al op een zeker leeftijd aan het kind te vertellen, anders zou dat ook wel een beetje zijn als hij/zij dit maar op volwassen leeftijd te weten zou komen.

Mijn beste vriend heeft al gezegd dat hij wel donor wil zijn. Mijn mama is hier voorstander van. Zelf denk ik dat het wel eens moeilijke situaties zou kunnen opleveren, zoals Liro al aanhaalde.

OT: Ja, minimum twee en ik wil graag ook zelf het kind dragen.

Nightingales
New user
New user

Re: Anoniem "donorgedoe"?

Bericht door Nightingales » 26 mei 2013 01:13

Ik weet niet of ik hier uitzondering ben, maar hoewel ik wel kinderen wil, denk ik niet dat ik het kind zelf wil dragen...
Over de donoren, ik lig hier tussen de twee groepen. Aan de ene kant zou ik het willen weten, enkel en alleen om je kind niet achter te laten met onopgeloste vragen, maar anderzijds zijn ouders voor mij ook de mensen die je hebben opgevoed, niet van waar je genetisch materiaal komt. Daarom denk ik ook niet dat het echt een noodzaak is dat je je vader dan echt kent, tenslotte heeft hij nooit de rol gespeeld van ouder, en zal je hem ook nooit zo kunnen zien.

LadyS
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door LadyS » 27 mei 2013 00:08

Wall schreef:
Liro schreef:
Tijdens een awkward gesprek met de mama deze week ben ik er achter gekomen dat zij het wel belangrijk vindt dat het kind de biologische vader kent. Kwestie dat het kind weet naar wie hij op zoek moet gaan indien hij/zij later zijn biologische vader wil kennen. Hoewel het mij dan wel beter lijkt om het al op een zeker leeftijd aan het kind te vertellen, anders zou dat ook wel een beetje zijn als hij/zij dit maar op volwassen leeftijd te weten zou komen.

Mijn beste vriend heeft al gezegd dat hij wel donor wil zijn. Mijn mama is hier voorstander van. Zelf denk ik dat het wel eens moeilijke situaties zou kunnen opleveren, zoals Liro al aanhaalde.

OT: Ja, minimum twee en ik wil graag ook zelf het kind dragen.
Liro, je moet uiteraard wel hele duidelijke afspraken daarrond maken.
En je hebt inderdaad mannen die er niet mee gediend zullen zijn. Maar ik vind het wel een romantisch idee dat de papa geen anonieme kwakjesleverancier is.
Ik zou het niet erg vinden, moest de papa actief bij de opvoeding betrokken willen zijn, maar ik zou hem ook niks kwalijk nemen indien hij niks van de opvoeding zou willen afweten.

Wall, bedoel je dat je je kind(eren) dan al meteen van in het begin zou vertellen hoe de vork in de steel zit? Want dat zou ik dan toch namelijk doen. I'm pro open opvoeding :)

En over dat dragen -hier komt de romantische ziel weer op- kan je een eicel van je partner bij jou laten inplanten, dan is het echt zo een kindje van drie mensen :love:

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 27 mei 2013 02:09

Afspraken zijn rationeel. Denk je dat die altijd kunnen nagekomen worden in zo'n situatie?
Denk aan draagmoeders die het kindje uiteindelijk toch willen houden..

Gelukkig kende ik mijn eigen (gebrek aan?) maturiteit.

LadyS
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door LadyS » 27 mei 2013 14:16

Liro schreef:Afspraken zijn rationeel. Denk je dat die altijd kunnen nagekomen worden in zo'n situatie?
Denk aan draagmoeders die het kindje uiteindelijk toch willen houden..

Gelukkig kende ik mijn eigen (gebrek aan?) maturiteit.
Uiteraard is het een heel risicovolle onderneming. Kinderen krijgen, hebben en beseffen dat het iets is dat 'jij' gecreëerd hebt, dat voortgesproten is uit jezelf kan uiteraard alle ratio van tafel vegen, da's waar.

Maar ik denk dat het in sommige gevallen wel lukken kan.. Of ik hoop dat toch althans.

DT, ik wéét dat anoniem donorschap een noodzaak is voor vele mensen, en ook vaak de enige methode om toch zelf een kind te kunnen 'dragen'.

Maar IKZELF vind die -door mezelf eerder verwoorde- vieze gedachte niet fijn.
Ik zeg niet dat ze ermee moeten stoppen, en dat het niet meer anoniem zou mogen zijn, ik zeg gewoon dat je mij er niet zal zien.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 27 mei 2013 16:25

LadyS schreef: Maar ik denk dat het in sommige gevallen wel lukken kan.. Of ik hoop dat toch althans.
Daar ben ik vast van overtuigd. Het is wel een groot risico dat je met anoniem donorschap niet hebt. Ik ben niet 'tegen' het kennen van de donor he, helemaal niet. Maar ik ben zeker ook niet tegen anoniem donorschap, en het verplichten van het bekend maken van de identiteit van de vader lijkt me een bijzonder slecht idee.
Het woord 'verplichten' doet me sowieso wel al aan de muren op kruipen, in bijna elke context.

Gesloten