à chacun son goût

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Perdrix
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Re: à chacun son goût

Bericht door Perdrix » 26 jan 2013 16:45

@ Dagonet:
Spoiler! :
Laat me het anders uitdrukken. Ik vind dat lekker eten helemaal niet duur moet zijn. Beter?

En ja, daar zeg je het! Misschien. Maar misschien, als je mij zou kennen, zou je dat ook allemaal niet zeggen. Want dan zou je weten dat ik evenveel geniet van For the Love of God van Damien Hirst, als van de zee, wat bij mijn weten nog altijd gratis is. Beide asemrowend, zoals de Zuid-Afrikanen dat zo mooi zeggen. En dan zou je ook weten dat ik evenveel geniet van een boterham met salami als van een toastje met kaviaar.
Dagonet schreef: Er zijn veel mensen die denken dat 'duurder' ook 'beter' betekent (en dus lekkerder en mooier) en dat is lang niet altijd onterecht - de realiteit zoals die vandaag geconstrueerd is (en wordt), helpt dat beeld dag in dag uit te volharden. Kwaliteitsvolle, duurzame, gezonde, biologische, fair trade en lokale voeding is negen van de tien keren DUURDER dan calorierijke, chemische, fastfood en prefab voeding. Dit zegt nog niets over de smakelijkheid van de voeding natuurlijk, maar het zijn niettemin een aantal minder subjectieve criteria dan louter voorkeur. Over dergelijke problematiek zijn enkele interessante docu's over de voedselindustrie in aantocht overigens: A Place at the Table en In Organic We Trust.
Daar geef ik je helemaal gelijk in.

siegie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door siegie » 26 jan 2013 17:49

Het is toch niet zo verbazend dat mensen die graag verschillende smaken leren kennen en nieuwe dingen eten een vorm van medelijden hebben met anderen die dat niet willen? De laatste groep ontneemt zich in de ogen van de eersten zo veel leuke ervaringen. Pedant zou ik het nu niet onmiddellijk noemen, maar dat is misschien omdat ik zo veel andere eigenschappen bezit die me dat wel maken...
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 27 jan 2013 00:59

Dagonet schreef:Wanneer je je iets niet kan veroorloven, kan je er ook nooit ten volle appreciatie voor opbouwen.
Daar gaat het niet om. Als ik ergens kom waar ik de streek totaal niet ken, zal ik iets nemen waar ik nog nooit van gehoord heb. Dat geldt ook voor dingen die mijn 'peers' niet kennen. En ja, soms valt dat tegen, en soms valt dat heel goed mee. Er is geen marketing of zo waardoor ik dat al heb 'leren kennen', het gaat gewoon om 'hey, dit ken ik niet, cool, ik wil dit leren kennen' i.p.v. 'oh ze hebben hier ook steak, ik zal dat maar nemen, dat is veilig'.

Als je niet open staat om dingen te proberen omdat je altijd bij het vertrouwde blijft, 'dan' kan je er geen appreciatie voor opbouwen. Dat geldt overigens niet alleen voor eten. In mijn ogen gaat het daar om.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door mei_meisje » 27 jan 2013 11:10

Ik heb al een paar mensen kunnen overtuigen om nieuwe dingen te proberen en meestal konden ze het wel smaken.
Zelf vind ik ook dat mensen moeten openstaan voor nieuwe smaken. Al hou ik wel rekening met mensen dat als ze komen eten, ik niks maak dat ze echt niet lusten of niet mogen eten ivm allergie.
Ik heb wel 1 a 2 dingen van groentjes dat je mij absoluut niet moet geven, zijnde olijven en (knol)selderij. Vroeger steigerde ik ook bij olijfolie, maar dat laat ik nu wel gemakkelijker toe.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 27 jan 2013 21:48

Voedsel is de drijfsfeer van de mens sinds de beginne. Van de oermens tot de middeleeuwse boer en wij nu.

Het is meer dan enkel maar fakking eten. Het is de motor van ons bestaan.

En volgens mij kadert voedsel en voedselbelevenis in een ruimer geheel van hoe een mens, maatschappij of bevolkingsgroep in en tegenover het leven staat, ja.
Fluctuat nec mergitur

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 28 jan 2013 11:40

JFK schreef:Voedsel is de drijfsfeer van de mens sinds de beginne. Van de oermens tot de middeleeuwse boer en wij nu.

Het is meer dan enkel maar fakking eten. Het is de motor van ons bestaan.

En volgens mij kadert voedsel en voedselbelevenis in een ruimer geheel van hoe een mens, maatschappij of bevolkingsgroep in en tegenover het leven staat, ja.
:adore: Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Ik heb in de meeste gevallen ook wel een probleem met mensen voor wie eten niets meer is dan voeding, een verplichting 'omdat je toch moet eten om te overleven'. Eten is een ervaring, een leuke ervaring, die vervuld is met emoties, met smaken en texturen, met geuren, met vanalles. Ik kies ervoor om een substantieel deel van mijn inkomen aan eten uit te geven, omdat ik dat zo verdomd belangrijk vind. 'Stuffing your face' omdat het toch moet, daar kom ik wat duizelig van :-?
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 28 jan 2013 17:48

Ik moet nog is opzoeken, maar in een van mijn cursussen staat iets van een onderzoek dat gevoerd werd, en lekker eten is quasi van levensbelang omdat er een boel chemische stoffen worden vrijgezet in je hersenen, en hoeveel je eet etc (ook controleerbaarheid en van die dingen). Ik weet nu niet of het echt in deze discussie hoort maar ach.
Uit experimenten met ratten die zich alleen maar konden voeden via een sonde ind emaag leek dat ze na enkele weken al een derde van hun gewicht kwijt zijn. Daaruit mag blijken, besluit Klein, dat smakelijk eten "allesbehalve een luxe is"
uit: Het geluk: een truc van de natuur St. Klein
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Mephistoteles
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Mephistoteles » 29 jan 2013 17:42

Ik vind het nogal flauw om te zeggen dat iets niet lusten kinderlijk is. Dat heeft gewoon met smaak te maken, ik eet bijvoorbeeld niet graag oesters, de glibberige textuur (ja ik heb die niet graag) maar ook de smaak, het trekt mij gewoon niet aan. Als ik word gedwongen om een oester te eten zal ik dit echter wel naar binnen krijgen.
Onlangs had mijn papa een feestje gegeven. Kaas, olijven, wijn, brood,... en die kazen.... Alleen maar schimmelkazen of zo van die veel te straffe. Sommige kazen lustte ik nog wel, maar zo'n blauwe schimmelkazen, dat is iets dat ik nu echt niet binnenkrijg. Dan zegt hij dat je zoiets moet leren appreciëren. Eerlijk? Ik zou niets liever willen dan deel te nemen in dat genot, maar het lukt mij niet.

OT. Wel vind ik het belangrijk dingen uit te proberen af en toe, puur persoonlijk. Of juist dingen weg te nemen uit je voedingspyramide. Zo eet ik geen vlees, puur een ethische beslissing nadat ik hond kreeg geserveerd in Azië. Dit was heel lekker, maar achteraf voelde ik mij schuldig tegenover mijn huisdier.
Een paar dagen daarna zat ik te genieten van een heerlijk stuk mals rund. Dezelfde vraag steeg in mij op, waarom eet ik rund als ik mij schuldig voel over hondenvlees? Nu is het gewoon een beslissing om geen vlees te eten. Ik vind het echter niet erg om als ik bij vrienden ben die een barbecue houden een stukje kip te pakken als er niets anders is.
Terug naar Azië, het land der honden (op je bord). Er was daar op een gegeven moment een "frituur". Je kon kiezen uit slakken, wormen, kevers, e.a... Ik heb het eens geprobeerd en heb daar besloten dat het leuke ervaring was, maar ik ga hier niet in België een mestkeverkwekerij voor mijzelf beginnen.
Feare no more the heate o' th' Sun,
Nor the furious Winters rages,
Thou thy worldly task hast don,
Home art gon, and tane thy wages.
Golden Lads, and Girles all must,
As Chimney-Sweepers come to dust.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 30 jan 2013 09:05

Tsjebbe schreef: Dezelfde vraag steeg in mij op, waarom eet ik rund als ik mij schuldig voel over hondenvlees? Nu is het gewoon een beslissing om geen vlees te eten. Ik vind het echter niet erg om als ik bij vrienden ben die een barbecue houden een stukje kip te pakken als er niets anders is.
Het befaamde 'kalfje Willy'-gevoel van bij Basta! hé.

Fluctuat nec mergitur

Riceboy
New user
New user

Bericht door Riceboy » 30 jan 2013 09:56

Ik heb persoonlijk wel moeite met mensen die op voorhand zeggen dat ze iets niet lusten zonder het te proberen. Dat vind ik in zekere mate wel "flauw", ja.

Maar ik denk dat je niet voorbij mag gaan aan het feit dat sommige mensen bepaalde dingen wel degelijk gewoon niet lusten, ook niet na een bepaalde tijd. En het hele "bepaalde dingen moet je leren eten/drinken" vind ik eerlijk gezegd nogal snobistisch.
Bovendien kan je je eigen ervaringen met eten niet zomaar doortrekken naar andere mensen. Iemand die bijvoorbeeld hoogsensitief is (los van het feit of dat zever zou zijn of niet, sommige mensen zijn nu eenmaal op allerlei vlakken gevoeliger) zijn bijvoorbeeld veel gevoeliger voor de smaak en de structuur van eten. Het voordeel is dat je dan vaak meer kan genieten van wat je eet. Het nadeel is dat bepaalde structuren en smaken echt onaangenaam zijn.

Ik ben zelf wel opgevoed met het idee dat je alles tenminste moet proberen te eten. Maar dat moet je niet in het extreme doordrijven. Als je iets niet lust, dan lust je het niet.
On the whole human beings want to be good, but not too good, and not quite all the time.

Mephistoteles
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Mephistoteles » 30 jan 2013 13:15

JFK schreef:
Spoiler! :
Tsjebbe schreef: Dezelfde vraag steeg in mij op, waarom eet ik rund als ik mij schuldig voel over hondenvlees? Nu is het gewoon een beslissing om geen vlees te eten. Ik vind het echter niet erg om als ik bij vrienden ben die een barbecue houden een stukje kip te pakken als er niets anders is.
Het befaamde 'kalfje Willy'-gevoel van bij Basta! hé.

Ja zo'n gevoel was het wel deels, het verschil is dat die mannen van Basta! 4 keer een kalf hebben geslacht (of meer?) totdat er echt mensen waren die geen vlees aten. Als ik tegenwoordig een stuk rood biefstuk zie vind ik dit weerzinwekkend, maar het is niet dat ik totaal geen vlees meer eet of er geen zin bij heb als ik het bv. ruik.
Feare no more the heate o' th' Sun,
Nor the furious Winters rages,
Thou thy worldly task hast don,
Home art gon, and tane thy wages.
Golden Lads, and Girles all must,
As Chimney-Sweepers come to dust.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 31 jan 2013 21:35

Riceboy schreef: Bovendien kan je je eigen ervaringen met eten niet zomaar doortrekken naar andere mensen. Iemand die bijvoorbeeld hoogsensitief is (los van het feit of dat zever zou zijn of niet, sommige mensen zijn nu eenmaal op allerlei vlakken gevoeliger) zijn bijvoorbeeld veel gevoeliger voor de smaak en de structuur van eten. Het voordeel is dat je dan vaak meer kan genieten van wat je eet. Het nadeel is dat bepaalde structuren en smaken echt onaangenaam zijn.
Even voor de duidelijkheid: ik had het in mijn eerste bericht over supertasters, dat concept is uitgewerkt en beschreven door psychologen en chemici, is een bona fide wetenschappelijke theorie en heeft dus niets te maken met een controversieel onderwerp als hoogsensitiviteit. M.a.w. ik wou naast het subjectieve aspect (de gustibus...) van smaak ook het objectieve aspect (meetbare fysieke verschillen tussen mensen resulteren in andere percepties) onder de aandacht brengen.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 04 feb 2013 16:28

Dagonet schreef:Er lijkt een beetje een karikatuur gemaakt te worden van wat ik zeg. Eten is fakking eten, omdat het gaat over eten. Dat eten belangrijk is, moet je mij niet vertellen. Dat eten lekker kan zijn, ook niet. Dat eten iets is waarvan je kan genieten, evenmin. Maar daar gaat het hier voor mij niet om. Het gaat hier voor mij over de algemene hautaine houding die wordt aangenomen ten aanzien van mensen die er NIET mee bezig zijn. Ik heb het schijt aan al die kookprogramma's, al die weekendmagazines en al dat "open minded" blasé gedoe. Zij die dergelijke positie steunen, zijn niet "open minded", ze zien enkel wat ze willen zien. Er moet zeker discussie zijn over welke voeding gezond is, over hoe mensen zich gezond (en lekker) eten kunnen veroorloven en over wat voeding kan betekenen voor iemand (en hoe die zijn persoonlijke smaak/interesse daarin kan ontwikkelen), maar NIET over welke preferenties beter of slechter zijn en al zeker niet over wat die preferenties zeggen over de personen in kwestie.
Amaai, ik ga hier zo hard mee akkoord dat het nog eens geciteerd moet worden...
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 04 feb 2013 16:47

Disco Trut schreef:
dagonet schreef:maar NIET over welke preferenties beter of slechter zijn en al zeker niet over wat die preferenties zeggen over de personen in kwestie.
Zo af en toe iets eten waar je niet zo wild van bent is toch niet onoverkomelijk... Zeker aangezien je dat doorgaans doet uit beleefdheid of om een andere goede reden.
Ik ga nog eens focussen op de laatste zin van Dagonet zijn post, want dat vat voor mij wel een beetje de essentie weer. Mensen zijn echt keiveel bezig met wat ze niet of wel zijn, afgezet tegen iets anders. Door anderen te definiëren, zichzelf gaan definiëren. En dat gaat op voor eten, slapen, reizen, lezen, zich kleden, cultuur, etc. etc.

Zelfs als mensen mij een slaatje met geitenkaas zouden voorschotelen en daar (helaas dan) vijf uur aan gewerkt hebben, dan nog ga ik het niet opeten, want ik walg echt van geitenkaas. Proeven uit fatsoen, dat is iets anders, maar opeten. Dat niet.
Het probleem met discussies als deze zijn dat er geen weg meer iets voor de gewone praktische middenweg.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 05 feb 2013 01:51

Dagonet schreef: Jouw argument gaat op voor een wereld waarin iedereen zich alles kan veroorloven. Wanneer men dan altijd bij het vertrouwde blijft, 'dan' kan men geen appreciatie opbouwen voor het onbekende. Maar die wereld is er niet voor iedereen, dus is je "als... dan..." logica enkel van toepassing onder voorwaardelijke omstandigheden, maar niet in algemene zin.
*zucht* word je er zelf eigenlijk niet moe van om werkelijk alles als een gevolg van (financiële) ongelijkheid te zien? Aan de andere kant: dat maakt de wereld misschien heel simpel, er is maar één (zij het groot) probleem dat dient opgelost te worden.

Ik heb nergens nog maar aangeraakt dat iedereen zich dat zou kunnen veroorloven. Wat ik simpelweg zei is dat als ik ergens nieuw kom, ik iets zal proberen wat ik niet ken. Of ik het geld daarvoor heb is irrelevant. Als ik het geld had, zou ik ook een ruimtereis maken, iemand anders niet. Geen van beide heeft er het geld voor, maar toch zegt het in beide gevallen iets over de persoonlijkheid.
Ik geloof totaal niet dat 'appreciatie voor het onbekende' een algemeen persoonlijkheidsaspect is dat je kan opbouwen door de mogelijkheid te krijgen om aan dat onbekende blootgesteld te worden. Waar haal je dat overigens? En de meeste mensen waarover hier wordt gesproken, behoren ook niet tot de groep waar jij op doelt.

Heel direct: als ik iemand iets nieuws wil leren eten, en die persoon wilt dat niet proberen of 'lust dat niet', dan rol ik met mijn ogen. Als je het niet kan betalen, dan snap ik dat volledig. Als je het niet probeert omdat je nooit 'appreciatie voor het onbekende' hebt kunnen opbouwen door je financiële toestand.. ik heb nooit appreciatie voor het bekende/saaie kunnen opbouwen, sorry.
En in die zin: preferenties zeggen dus wel heel degelijk veel over de persoon in kwestie. Als jij geen moer om eten geeft, zegt dat ook iets over jou.

Voor de rest ben ik het (weer) met DT eens. Ik snap dat je soms iets niet lust, dat is normaal. Maar kom niet af met 'ik lust geen vis' of 'ik lust geen groene groenten' of 'ik eet dat en dat en dat en dat niet'.
For the record: ik hou van lekker eten etc. maar ik kijk niet naar kookprogramma's, volg geen kooklessen en ben ook niet bezig met websites af te gaan om te kijken welke restaurants worden aangeraken. Ik ben dus zeer gematigd :)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 feb 2013 14:07

'Financiële ongelijkheid' is maar een term, want ik moest er eentje opplakken. Ik kan leven met machtsongelijkheid. Juiste termen en woorden gebruiken is soms heel belangrijk, maar niet altijd. Hier vond ik dat het dat niet was :)
Het doet me erg sterk denken aan een overtuigd religieus die overal bewijzen en tekenen van God in ziet. Of iemand die into chakra's is en van daaruit alles gaat verklaren. Okay, veel ridiculer, maar uiteindelijk wel in dezelfde richting.
Je hebt een 'overtuiging' (geen bewijzen) en je gaat alles in die richting interpreteren, zelfs voedselvoorkeuren. En die interpretatie bevestigt je overtuiging. In die zin zijn ideologieën overigens niet zo verschillend van religieuze overtuigingen.
Ik vind niet dat ik iets banaliseer, ik geloof ook dat die ongelijkheid vrij essentieel is. Maar ik geloof 'niet' dat ze in alles speelt, laat staan alles verklaart.

Overigens interesseren ruimtereizen mij niet echt. Maar het is nieuw, spannend, een ervaring. Het lijkt me vrij 'wauw'. In die zin kan dat heel veel over mijn persoonlijkheid zeggen.
Je hebt gelijk als je bedoelt dat één op zichzelf staand feit niet noodzakelijkerwijs één betekenis heeft. Maar als je zegt dat voorkeuren/gedrag geen weerspiegeling zijn van persoonlijkheid.. dan kan ik het niet radicaler met je oneens zijn, en kan ik eigenlijk ook totaal niet begrijpen hoe je dat kan denken. Tenzij je gelooft dat 'persoonlijkheid' niet bestaat en dat we gewoon een samenvatting zijn van totaal losstaande voorkeuren/gedragingen/overtuigingen.
Dagonet schreef:Wanneer je ergens komt waar ze koeienvla en konijnenkeutels eten (dit wordt gedaan), zal je het dan proberen? Indien zo, wat zegt dat dan over jou? En wat zegt het over de persoon die dat niet wil doen? Indien niet, wat zegt dat dan over jou? En wat zegt het over de persoon die dat wel wil doen? Ik ben benieuwd.
Twee personen uit onze cultuur komen ergens waar ze koeienvla eten. De ene probeert het niet, de andere probeert het wel. Volgens jou duidt dit dus niet op een achterliggend verschil in een persoonlijkheidsaspect tussen die twee?
Dagonet schreef: Stel je 'het bekende' hier nu gelijk aan 'het saaie'?

Dat je nooit een appreciatie voor het bekende hebt kunnen opbouwen, geloof ik overigens niet. Dat zou bvb. impliceren dat je geen gerechten hebt die je tot je favorieten rekent. Al die gerechten zijn namelijk reeds 'bekend' (en dus saai?).
Dat was niet letterlijk bedoeld, het zou gewoon mijn antwoord zijn als iemand zo'n argument zou geven. Geheel los daarvan: niet gelijk, maar onbekend is allicht spannender. En dat zegt zéker iets over mij als persoon :P
Dagonet schreef: Dat het mij geen ruk interesseert? Neen serieus, ik wil graag eens horen wat dat dan zegt over mij. Echt. Ga je gang. Ik ben één en al oor (welja, oog). :)
Om die analyse te maken, ken ik je niet goed genoeg. Wat niet wilt zeggen dat het niets zegt over jou.
Ik blijf erbij: ik vind het vreemd dat je het blijkbaar niet eens bent met de idee dat preferenties of gedragingen voortkomen uit achterliggende persoonlijkheidstrekken. Ik vraag me dan ook af of je de psychologie als wetenschap dan integraal onzin vindt? :o

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 feb 2013 21:02

Ik ging niet in op je argumenten maar wel op het feit dat je elke discussie op hetzelfde terugbrengt of allicht daarop focust. In die zin vind ik dat mijn (zij het provocerende :P) vergelijking opgaat.
Wat betreft psychologie en nonsens zijn we het volledig oneens. Opzettelijk gedrag ontstaat niet 'toevallig'. Ik ben absoluut geen voorstander van behaviorisme (gedragstherapie heeft zijn nut, echter zeer beperkt), maar het in zijn geheel onzin noemen.. gaat gewoon aan de feiten voorbij. Alleen over het feit dat persoonlijkheid dynamisch is, ben ik het met je eens.

Overigens vorm je je nooit een finaal beeld van de persoonlijkheid van een persoon. Maar je bouwt, o.b.v. wat je ziet, hypothesen over wat je niet ziet. Je kan die dan 'testen'. Dat is een normaal (onbewust) sociaal verschijnsel overigens, ik spel het hier gewoon uit (en ok, ik doe het zelf gewoon meer bewust).
Wat ik me wel afvraag: als mensen niet gelijk zijn aan hun persoonlijkheid, wat zijn ze dan nog? Een ziel? En iets lichamelijks uiteraard. Maar daarbuiten? Dat vat ik niet.Ik zie ook niet in hoe dat feit op zich een voedingsbodem is voor vooroordelen, en al helemaal niet waarom het geen ruimte laat voor contradicties. Maar ik denk dat we het begrip 'persoonlijkheid' ook totaal anders invullen.
Kan jij eigenlijk ooit iemand 'kennen' in jouw opvatting? Wat iemand zegt/doet, heeft volgens jou niets te maken met persoonlijkheid. De continuïteit in dat gedrag is dan totaal toeval? Dat lijkt me een heel vreemde ervaring te zijn. Die sociaal contact overigens bijzonder moeilijk maakt. En ik verdenk je er nu niet van om moeite te hebben met sociaal contact.

En om OT te zijn: ik kan er dus inderdaad niet bij dat je zou denken dat iemands opvatting over eten niets, maar dan ook totaal 'niets' over die persoon zou zeggen. Ik denk dat dat voor mij alleszins voor geen enkele van mijn opvattingen geldt.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 07 feb 2013 23:22

En interesses zijn geen deel van de persoonlijkheid? En zeggen daar niets over? Materiële context heeft geen invloed op persoonlijkheid? Socialisatie?

Je voorspelt gedrag altijd een 'beetje' in sociale omgang. Je moet dat ook kunnen. Rolverwachtingen, verwachtingsverwachtingen, etc. Anders kan je ook niet beslissen of je iemand leuk vindt. Je kan geen vrienden hebben want je schrijft hen geen eigenschappen toe. Die zijn immers veranderlijk per moment.
Persoonlijkheid 'is' veranderlijk, maar niet van vandaag op morgen. Ik vraag me trouwens nog steeds af wat de mens volgens jou zoal is buiten persoonlijkheid.
En ik ben ervan overtuigd dat je mensen op een punt wel gaat kunnen voorspellen. Nooit perfect natuurlijk, maar genoeg dat het saai wordt. Dat is één van de redenen dat ik mezelf nooit in een echt langdurige relatie zie.

Iemands opvattingen over eten kunnen veel zeggen over persoonlijkheid. Niet op zichzelf, maar in combinatie met andere dingen kan je zo een plaatje krijgen. Maar goed, wat mij betreft is de conversatie ver genoeg afgegleden van het onderwerp.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 08 feb 2013 17:14

Dagonet schreef:Als ik geïnteresseerd ben in voetbal. Wat zegt dat dan over mijn persoonlijkheid?
Veel

Voetbal is bijvoorbeeld een hobby die correleert met de lage sociale klasse.
Net zoals golf en zeilen dan weer correleert met de hoge sociale klasse.
Frieten met mayonaise en ander vettig eten, correleert dan weer met lage sociale klasse.
Engelse namen correleren dan weer met de lage sociale klasse en Franse namen met de hoge sociale klasse. Roken correleert dan weer met de lage sociale klasse.

Zelf lengte, gewicht en levensverwachting correleren met de sociale klassen.

Andere correlaties zijn bijvoorbeeld tussen opleiding van de kinderen en van de ouders. Kinderen uit arbeidersgezinnen die gaan studeren op de unief, waarvan de ouders het niet gedaan hebben, verkiezen humane wetenschappen boven exacte wetenschappen.

Of om een van de pot gerukt voorbeeldje te geven:
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relati ... mo-s.dhtml

Dus aan de hand van u opleiding filosofie, zou ik al kunnen concluderen, dat u mama en dan voornamelijk u papa waarschijnlijk geen universitair diploma hebben in de exacte wetenschappen.

Let wel op correlaties zijn geen vanzelfsprekendheden.
Net zoals roken ook slechts gecorreleerd is met longkanker en longkanker geen vanzelfsprekend gevolg is van roken, net zoals niet-roken niet vanzelfsprekend betekent dat je geen longkanker krijgt.

Echter zou je nu wel kunnen zeggen dat die dingen geen onderdeel uitmaken van de persoonlijkheid, maar ook dingen zoals agressiviteit, openheid naar andere culturen, wat je in zekere zin als een uiting van persoonlijkheid kan zien, zijn gecorreleerd aan allerhande variabelen. Idem voor het al dan niet religieus zijn, dat is eveneens sterk gecorreleerd aan allerhande variabelen.

Om het cru te zeggen, aan de hand van een spss bestandje en de nodige variabelen, kan je iemand zijn levenswandel en voorkeuren vrij correct voorspellen en hoe meer variabelen, hoe correcter. Zelf met informatie van de ouders zou je al een heleboel van het fictieve leven van een nog niet geboren kind kunnen voorspellen.

Verder is er dan nog de tijdsgeest, veel van onze voorkeuren zijn het gevolg van de tijdsgeest waarin we in leven. Dat ze in de jaren 70 graag met olifantenpijpen rondliepen en hedendaags niemand nog die voorkeur heeft, heeft niks met persoonlijkheid te maken, maar met de tijdsgeest.

Verder is er vermoedelijk nog een hoop biologisch bepaald, zoals bijvoorbeeld vaak de voorkeur van mannen, voor jongere vrouwen.

Moraal van het verhaal, het gros van onze voorkeuren is maatschappelijk, biologisch en historisch bepaald.

Ik zou eerder vraag stellen, wat is dat "persoonlijkheid" ?

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 08 feb 2013 19:31

Dagonet schreef:Correlaties ten spijt, kan je daaruit geen persoonlijkheid afleiden. Correlaties zijn altijd algemeen en dus niet individueel.
Exactly

Maar dan eerder in feit dat ik niet echt geloof dat er zoiets als een "persoonlijkheid" bestaat, tenzij je hiermee de mix van biologie, maatschappij en tijdgeest samenvat.

Maatschappij + biologie + tijdgeest = persoonlijkheid
Ik ga overigens geen aandacht besteden aan artikels uit Het Laatste Nieuws
Heeft er hier iemand last met vooroordelen omtrent artikels die op het laatste nieuws verschijnen ? :o

Een artikel gaan beoordelen op zijn afkomst ipv zijn inhoud, klinkt best fout niet ? :mrgreen:

Ik kan best begrijpen dat het laatste nieuws correleert met een laag niveau, maar correlaties zijn algemeen en niet individueel

Gesloten