à chacun son goût

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Turn-off [2]

Bericht door JFK » 24 jan 2013 11:44

Een volledig ² voor DT! :adore:
Disco Trut schreef: Ja! Net als een gebrek aan dingen lusten of willen proberen. Ik spits mijn oren en schud (inwendig) altijd triest mijn hoofd als iemand zegt: "Eikes nee, dat lust ik niet."
Ja inderdaad. En het ergst is dat die mensen zich dan nog eens zien als 'kieskeurig'. :roll: Alsof wij varkens zijn die alles opschrokken zonder nadenken.

Als ik op vakantie was met iemand uit de radio-reclame voor McDonalds (waarin mensen opnoemen waarom en wanneer ze graag naar McDonalds gaan) die zegt: "In het buitenland, wanneer ik daar niks ken.", acht ik de kans groot dat ik die desbetreffende iemand gewoon laat staan of mij vrijwillig laat ontvoeren door de locals.
Doet me denken aan mijn huisgenote. Ik dacht om samen te gaan eten in een Turk restaurant in de Sleepstraat, gezien 'ze toch veel naar Turkije op reis gaat'. en dat wel tof ging vinden.
Toen we daar waren, zei ze 'Dat eet ik niet graag'. Ik reageerde door te verwijzen naar haar Turkije-reizen.
Het antwoord kan je natuurlijk wel raden: 'Ja maar ja...Dat is dan in een resort. Daar hebben ze westers eten. Buiten het hotel eten wij nooit'.

:roll:

OT.

Eten en drinken kunnen appreciëren is een onderdeel van een groter geheel van openheid en verfijning in een menselijke ontwikkeling.
Mensen die dat niet hebben/of willen hebben is voor meteen een no-go.
Fluctuat nec mergitur

Daluicis
Senior user
Senior user

à chacun son goût

Bericht door Daluicis » 24 jan 2013 14:05

Disco Trut schreef: Iets niet eten is voor kindjes.
Uitgezonderd als het een levenskeuze is hoop ik ;)
Ik doel uiteraard op vegetarisme en veganisme etc.

Natuurlijk zijn er dan ook nog medische redenen, bv mensen die geen gluten mogen eten of allergisch zijn.

OT: Ik volg jullie in algemene zin: mensen die geen nieuwe ervaringen willen beleven.

3S
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door 3S » 24 jan 2013 14:29

Spoiler! :
Nu wil ik toch even graag in defensie treden voor alle moeilijke eters op deze wereld. Niet iedereen staat even open voor veel (nieuwe) smaken als sommigen anderen. Ik heb bijvoorbeeld gewoon geen behoefte om alles te proeven. Er zijn dingen die ik niet eet, terwijl ik niet weet hoe ze smaken. Dat kun je kinderachtig vinden, maar zo ben ik nu eenmaal. Dat is trouwens helemaal geen bewuste keuze van mijn kant. Niet voor iedereen is eten een levensstijl, uitdaging of ontdekking. Ik blijf graag in een zelfuitgestippelde comfortzone, omdat ik me daar goed bij voel. Af en toe probeer ik nieuwe smaken uit en soms dwing ik mezelf om dingen te ‘leren’ eten omdat ik het graag wil, maar ik ben wel iemand die principieel dingen niet wil eten of proeven. Ik begrijp dat sommige mensen dat infantiel vinden, maar laten we hier ook niet te veroordelend wezen. Moeilijke eters kunnen er meestal zelf maar weinig aan doen dat ze zo zijn. Ik had soms ook graag gastvrijere smaakpapillen gehad, maar die heb ik nu eenmaal niet. En eten door mensen hun strot drammen lijkt mij nooit een goed idee.

Dat zegt overigens niets over mijn algehele mentaliteit. Ik sta wel open voor heel veel dingen op andere vlakken in het leven, en vind het ook belangrijk nieuwe horizonten te verkennen en niet in een tunnelvisie te leven. Alleen heb ik dat veel minder bij eten. Ik zie eten persoonlijk veel meer als een fysieke behoefte dan als een uiting van een cultureel verantwoorde levensstijl. Zo zijn er nog mensen. En nogmaals: soms vind ik dat ook jammer. Het is wel vaak nogal vervelend voor kieskeurige mensen dat de meerderheid van de bevolking hier zo intolerant over doet. Dan word je scheef bekeken omdat je bepaald voedsel uit je gerecht aan het vissen bent, of neemt men het je kwalijk dat je niet in dat restaurant wil binnenstappen omdat je niet van de menu houdt. Leven en laten leven, denk ik dan. Ik begrijp dat je dat een persoonlijke afknapper vindt, en dat is vanzelfsprekend je goede recht, maar dat soort attitude moet nu ook niet meteen verheven worden tot een algemeen geldende waarheid.

:offtopic:
Go bang your head against the wall. Only boring people are bored.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 24 jan 2013 15:45

3S schreef:Nu wil ik toch even graag in defensie treden voor alle moeilijke eters op deze wereld. Niet iedereen staat even open voor veel (nieuwe) smaken als sommigen anderen. Ik heb bijvoorbeeld gewoon geen behoefte om alles te proeven. Er zijn dingen die ik niet eet, terwijl ik niet weet hoe ze smaken. Dat kun je kinderachtig vinden, maar zo ben ik nu eenmaal.
Dat is jouw goed recht. Dat is een deel van je persoonlijkheid. Net zoals het het goed recht is van anderen om dat een turn-off te vinden, neen? Persoonlijkheidskantjes kunnen immers een turn-off zijn.

Zelf ben ik van mening dat je (bijna) alles moet proberen. Het is het nieuwe dat leuk is.

OT: ik vind het niet open kunnen spreken over seks zonder in het platte te vervallen een major turn-off. Ik vind platte praat eigenlijk tout court een turn-off. Zelfs bij dirty talk moet je kunnen aanvoelen hoever je moet gaan, en waar je niet over mag gaan :)
Aan de andere kant vind ik gesprekken over seks dan weer best tof :P (en ja ook in het openbaar, fuck wat vreemden denken).
Disco Trut schreef: Een beetje: jouw vrijheid eindigt waar de mijne begint. Dat is mijn algemeen geldende waarheid, of toch eentje waarnaar ik probeer te leven.
Nog een beetje mijn zinnen gaan pikken ook zeker! :evil:
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

3S
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door 3S » 24 jan 2013 16:12

Disco Trut:
Spoiler! :
Het is inderdaad een kwestie van elkaar vrijheid te gunnen. Ik wil ook helemaal mijn keuzes niet opdringen aan andere mensen. Als iemand per se spaghettisaus wil met champignons bijvoorbeeld, dan doe ik daar niet moeilijk over, en leg ik gewoon de mijne aan de kant. Maar langs de andere kant vind ik het ook wel sympathiek als mensen rekening proberen te houden met andermans eetkeuzes. Een compromis is meestal gemakkelijk gevonden. Dat is net waar sommigen weinig voor openstaan, dan weigeren ze bijna principieel om hun menu aan te passen of houden ze geen rekening met jou als je uitgenodigd bent om te komen eten. Als je dan iets niet eet, voelen ze zich beledigd of rollen ze met hun ogen. Met dat soort reacties heb ik een probleem. Je mag het (terecht!!) belangrijk vinden om kinderen met veel smaken in contact te brengen, een twintiger berispen op zijn voedingspatroon is volgens mij gewoon misplaatst en weinig vriendelijk.

Nu ja, je hebt wel een punt als je zegt dat het ligt aan de mate van het probleem. Bij dramatische gevallen die maar vijf gerechten of zo lusten, begrijp ik ook wel volledig de ergernis. Nu ja, het is allemaal nogal subjectief. Wat ik maar wil zeggen, is dat je soms ook een beetje begrip mag opbrengen voor kieskeurige tafelgasten, het is doorgaans niet zo dat ze je doelbewust kwaad berokkenen. Het is ook helemaal niet zo dat 'veel dingen lusten' een soort inherente 'goedheid' is. Dat is maar een subjectieve waarde. Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, is dat mensen lastig doen over het feit dat ik geen sausjes lust, geen koffie drink en niet hou van gesmolten kaas. Dat is allemaal ongezond, dus zie ik niet in wat ik daar nu fundamenteel verkeerd doe.
Liro schreef:Dat is jouw goed recht. Dat is een deel van je persoonlijkheid. Net zoals het het goed recht is van anderen om dat een turn-off te vinden, neen? Persoonlijkheidskantjes kunnen immers een turn-off zijn.
Geen greintje onenigheid daar, Liro. Dat vind ik ook. Ik zei dan ook: "Leven en laten leven, denk ik dan. Ik begrijp dat je dat een persoonlijke afknapper vindt, en dat is vanzelfsprekend je goede recht, maar dat soort attitude moet nu ook niet meteen verheven worden tot een algemeen geldende waarheid."

OT. blijf ik ook in de lijn van Disco Trut, ik vind borsten tout court onaantrekkelijk. Zelfs bij mannen. Vooral bij mannen.
Go bang your head against the wall. Only boring people are bored.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 24 jan 2013 22:52

Disco Trut schreef: Ik ken een meisje dat geen groenten of fruit eet. Geen. Er zijn misschien vier of vijf dingen die ze lust, en het is stilaan aan het verbeteren, maar het is nog altijd triest. Ze is 25. En het is een fantastische vrouw en een hele goede vriendin. Ik zou er evenwel vermoedelijk nooit mee kunnen samenleven :)
Het is off topic, maar ik vind het een interessante discussie en ondertussen zijn er al genoeg berichten zodat een mod er een nieuw topic van kan maken.

Mijn vader is zo iemand die vindt dat 'iets niet lusten' bestaat, ik kan me daar vreselijk aan ergeren. We hebben daar al talloze (voor mijn part zinloze) disscussies over gehad, ik kan er niet bij dat iemand aanstoot zou nemen aan de eetgewoonten van iemand anders. Iets niet mooi, interessant, leuk, ... vinden, geen probleem, maar iets niet lusten? Dan hebben we zeker te maken met een onvolwassen iemand!

Terwijl smaakzin net zoals de andere zintuigen een fysiek gegeven is. Wie meer smaakpapillen dan gemiddeld heeft, proeft de dingen intenser (vooral bitter) en heeft daarom misschien meer uitgesproken voorkeuren. Wie minder smaakpapillen heeft, proeft bijgevolg de verschillende smaken minder sterk. Er is dus geen reden om je superieur te voelen wanneer je alles lust.

Dan heb ik het nog niet gehad over alle lichamelijke kwalen die een invloed kunnen hebben op het dieet van mensen. Niet iedereen loopt graag met zijn gebreken te koop. Ik heb uit sociale overwegingen al dingen gegeten waar ik later veel spijt van had, gewoon om lastige vragen of vreemde blikken uit de weg te gaan.

Ik kook graag en ik als ik voor anderen kook, dan hou ik rekening met wat mijn tafelgenoten vragen, ook al zou ik het zelf anders doen en ik vind daar niets onopgevoed of kinderachtig aan.

Extreme voorkeuren zoals het geval dat Disco Trut beschrijft kunnen een psychologische oorzaak hebben (het kan een uiting van een obsessief-compulsieve stoornis zijn bijvoorbeeld). Dat is dus ook niet iets dat onder slechte opvoeding of kieskeurigheid te klasseren valt.

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 24 jan 2013 23:16

Stilicho schreef:Terwijl smaakzin net zoals de andere zintuigen een fysiek gegeven is. Wie meer smaakpapillen dan gemiddeld heeft, proeft de dingen intenser (vooral bitter) en heeft daarom misschien meer uitgesproken voorkeuren. Wie minder smaakpapillen heeft, proeft bijgevolg de verschillende smaken minder sterk. Er is dus geen reden om je superieur te voelen wanneer je alles lust.
ik heb daar een andere theorie over.

ik zal eens een andere vergelijking maken. als je niet gewoon bent ergens 'aangeraakt' te worden, dan is de minste aanraking enorm intens, als dat echter dagelijks gebeurt dan zal je een stuk minder gevoelig worden.

Volgens mij is het met smaakzin (deels) hetzelfde, de hele sterke smaken (witloof, schimmelkaas enz) zijn voor iedereen even onsmakelijk, pas als je smaakzin het gewoon is, zal je het leren appreciëren of zelfs fantastisch vinden.

Dat is niet steeds zo, maar bij mij is het bij al mijn lievelingssmaken zo gegaan.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 25 jan 2013 10:06

Stilicho schreef:
Disco Trut schreef: Ik ken een meisje dat geen groenten of fruit eet. Geen. Er zijn misschien vier of vijf dingen die ze lust, en het is stilaan aan het verbeteren, maar het is nog altijd triest. Ze is 25. En het is een fantastische vrouw en een hele goede vriendin. Ik zou er evenwel vermoedelijk nooit mee kunnen samenleven :)
Mijn vader is zo iemand die vindt dat 'iets niet lusten' bestaat, ik kan me daar vreselijk aan ergeren. We hebben daar al talloze (voor mijn part zinloze) disscussies over gehad, ik kan er niet bij dat iemand aanstoot zou nemen aan de eetgewoonten van iemand anders. Iets niet mooi, interessant, leuk, ... vinden, geen probleem, maar iets niet lusten? Dan hebben we zeker te maken met een onvolwassen iemand!
Mja, ik denk toch dat je sommige dingen écht niet kunt lusten en andere dingen wel kunt leren eten. Witloof of olijven is zo'n goed voorbeeld. De meeste kinderen vinden dat écht niet lekker, maar door beetje per beetje te proeven, kun dat leren eten. Iedere keer er olijven op tafel stonden, heb ik mezelf gedwongen er eentje te proeven en nu vind ik dat echt lekker.

Maar geitenkaas daarentegen, hoe vaak ik dat al geprobeerd heb en letterlijk heb moeten overgeven ervan, ik kan het niet meer tellen. Heel erg jammer, want je ziet mensen echt met smaak zo'n geitenkaas met walnoten - slaatje opeten.

Wat ik eerder bizar vind, zijn mensen die dingen niet lusten omwille van de textuur. (geen fan van zijn, dat is iets anders, maar echt niet lusten...)
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: à chacun son goût

Bericht door JFK » 25 jan 2013 10:38

Wat ook ergerlijk is, zijn mensen die anderen 'opjutten' om iets niet te eten.

Mijn oma bijvoorbeeld. Op kerstavond wilt het lief van mijn neef wel een oester proeven. Mijn oma eet absoluut geen oesters en ze "pakt daar ook graag mee uit". Dus nog voor ze nog maar een hap heeft kunnen nemen zegt ze tegen het lief van mij neef: 'Eet jij dat?' *vies gezicht* 'serieus? Ik niet hoor. Neem maar veel wijn om het door te spoelen' 'en doe er maar peper en citroen op, anders ga je het niet lusten'.

Serieus. :roll: Natuurlijk gaat dat kind geen zin meer hebben om het te proeven. Zwijgt toch gewoon...Het lief van mijn neef was met haar 21 jaar veel volwassener dan mijn oma van 75. :roll: Zij probeert het tenminste eens en staat ervoor open. :spank:
Fluctuat nec mergitur

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 25 jan 2013 10:50

ik probeer alles

Spoiler! :
zelfs rauwe slakken 8)
A church in ruin...

Green Tea
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Green Tea » 25 jan 2013 10:54

Ik vraag me af of dat nodig is, alles lusten. Natuurlijk, het kan ontzettend vervelend worden, zoals bij mijn neven die met Kerstmis van een volledig buffet enkel de pistolets lusten en dan verkondigen dat het toch maar ranzig eten is.

Maar iemand die geen oesters lust, of geen sushi? Daar heb ik geen enkel probleem mee.
An eye for an eye makes the whole world blind.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 25 jan 2013 11:46

BastardPriest schreef:ik probeer alles
zelfs rauwe slakken 8)
Bij slakken trek ik de lijn :) ik ben er zeker van dat dat heel lekker kan zijn, maar dat ziet er echt walgelijk uit, en ik kan me niet over het idee zetten dat ik een 'slak' in mijn mond steek.

Ik zou ook niet geneigd zijn van die gebakken sprinkhanen of van die toestanden te eten. Het idee alleen al zou me doen kotsen.

Voor de rest probeer ik wel alles. Ik heb er ook niet echt problemen mee als mensen iets specifieks niet lusten (bv. oesters) maar je moet het wel geprobeerd hebben voor je dat kan weten. En mensen die geen vis tout court eten (en ja ik ken er zo), sorry maar dat is belachelijk.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 25 jan 2013 14:02

Mmmm....escargots :love:
Fluctuat nec mergitur

DaddyCool
Experienced user
Experienced user

Bericht door DaddyCool » 25 jan 2013 14:26

Ben zelf ook een moeilijke eter maar de laatste jaren wordt het toch beter en beter :P Ondertussen lust ik uien, champignons, witloof, avocado ( zalig!), spruitjes dus dit jaar al veel nieuwe dingen leren eten ^^
Disco owns the world

Perdrix
Senior user
Senior user

Bericht door Perdrix » 25 jan 2013 14:43

Ik at al olijven voor ik kon lopen 8)
Nu zal je me alles zien eten behalve geitenkaas. Ingewanden ga ik ook maar met lange tanden opeten.

Ik denk toch dat wat je wel en niet lust zeer sterk in verband staat met je opvoeding. In de scouts, bijvoorbeeld, kunnen we echt geen enkel gerecht klaarmaken zonder dat iemand zegt: eeeee, ik lust dat niet. Vorig jaar hadden we een nieuwjaarsfeestje met spaghetti bolognese. In het begin van de avond waren er zeker vijf gastjes die geen spaghettisaus lustten. Aan het eind heeft iedereen van die saus gegeten zonder dat we ze verplichtten. Op kamp hadden we een gastje die echt niets lust en hij moest aan tafel blijven zitten tot hij een deel van zijn eten had opgegeten. Elke avond weer miserie, maar tegen het einde van het kamp had hij door dat die drama niet pakte en at hij braaf zijn bord op. En zo zijn er echt nog genoeg voorbeelden.

Eenmaal volwassen vind ik het vooral belangrijk dat je openstaat voor nieuwe dingen. Als je het niet lust, oké, jammer, maar maak daar alstublieft geen zo'n drama van. Eet dan een boterham en laat mij genieten van dat heerlijke voedsel :D
BastardPriest schreef:ik probeer alles

Spoiler! :
zelfs rauwe slakken 8)
Ik at ooit maden, gefrituurd en levend. In scoutsverband, uiteraard, maar dan nog... :) Dat smaakt trouwens naar niets.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 25 jan 2013 17:34

Dagonet schreef:En weet je... Echt... Het gaat hier tenslotte over fakking eten hè.
En seks is ook maar 'fakking' seks, en kleding maar 'fakking' kleding, of champagne, of jacuzzi's of alle hedonistische genotsvormen.. Eten kan iets zijn waar je van geniet omdat het leuk/lekker/gezellig/... is, niet gewoon omdat je honger hebt.
In die zin vind ik dat eigenlijk wel belangrijk, wat is mis met genot?

Perdrix
Senior user
Senior user

Bericht door Perdrix » 25 jan 2013 20:34

Dagonet schreef:
Niet iedereen heeft de behoefte om zo met voeding, kleding of seks bezig te zijn, noch heeft iedereen er het geld voor. "Learn to deal with it," denk ik dan.
Niet alles wat lekker/mooi is, is daarom ook duur... Just sayin' :roll:

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 25 jan 2013 21:37

Geen geld ervoor hebben is iets anders dan het niet kunnen appreciëren though.

Aap in een Potje
Forum addict
Forum addict

Bericht door Aap in een Potje » 26 jan 2013 15:18

Perdrix schreef:
Dagonet schreef:
Niet iedereen heeft de behoefte om zo met voeding, kleding of seks bezig te zijn, noch heeft iedereen er het geld voor. "Learn to deal with it," denk ik dan.
Idd, studentenresto's hebben best wel goed eten (én enorm goedkoop)
Zalm met superlekkere béarnaise voor amper 4 euro. :kwijl:

OT:
Ik eet geen champignons. En niet omdat ik de smaak niet lekker vind maar ik hou niet van de structuur. Da's zo .. flubberig. Champignonsoep en saus eet ik dan weer wél graag.
Iedereen gunt je alles, zolang je het maar niet hebt

lynn__
Regular user
Regular user

Bericht door lynn__ » 26 jan 2013 16:43

Aap in een Potje schreef:
Perdrix schreef:
Dagonet schreef:
Idd, studentenresto's hebben best wel goed eten (én enorm goedkoop)
Zalm met superlekkere béarnaise voor amper 4 euro. :kwijl:
.
hierin geef ik Perdirx en Aap in potje toch wel gelijk in!
je kan evengoed lekker en goedkoop eten dan lekker en duur
je moet gewoon zien dan naar wat je koopt
als je natuurlijk alleen maar dé merken koopt, dan ga je er idd niet goedkoop vanaf komen (iedereen zijn eigen mening over wat hij/zij goedkoop vind)
en in de studentenresto's is het idd lekker ^^
(maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk)
Laatst gewijzigd door lynn__ op 26 jan 2013 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Draco dormiens nunquam titillandus

Gesloten