Homobashing, een dagelijks fenomeen?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Beukenootje22
New user
New user
Geslacht: Man

Homobashing, een dagelijks fenomeen?

Bericht door Beukenootje22 » 06 dec 2012 13:38

Voor het programma Volt gingen Sven Pichal en Michiel Vanackere de straat op om te bekijken in hoeverre een homokoppel te maken zou krijgen met het fenomeen 'homobashing'. Femme de la rue, maar dan voor homo's.

En het resultaat was ontluisterend. Zowel in Antwerpen als Brussel werden de twee verbaal bedreigd, terwijl ze op het einde van de reportage achternagezeten worden door een groepje jongeren dat hen bleef lastigvallen. Volgens Pichal is de reportage de harde realiteit: "Zo waren er jongeren die het woord 'dégueulasse' (walgelijk) naar ons riepen. Anderen maakten een snijbeweging over de keel". De veiligheidsagent die het koppel volgde, moest één keer tussen komen toen jongeren hen met stenen wilden bekogelen.

"De meeste afwijzende reacties waren afkomstig van allochtone jongeren", aldus Pichal. Al wil hij niet gezegd hebben dat het probleem bij de allochtone gemeenschap zit: "Voor alle duidelijkheid: het gaat slechts om een deel van de allochtone gemeenschap. Het bewijst evenmin dat het die mensen zijn die tot fysiek geweld tegen holebi's zullen overgaan. Bij het geval van homofoob geweld in Aalst waren de daders bijvoorbeeld twee autochtone broers". (KA)

juniboy
Regular user
Regular user

Re: Homobashing, een dagelijks fenomeen?

Bericht door juniboy » 06 dec 2012 20:17

Ikzelf ben nog niet het slachtoffer geweest van homobashing.
Maar ik ken al verschillende homo's die het hebben meegemaakt!

Zo ken ik er die vroeger af en toe hand in hand liepen, maar dit al even niet meer doen vanwege de nare reacties van voorbijgangers. Het geluk weegt niet op tegen de nare reacties. Ook ken ik iemand die al in elkaar is geslagen en iemand die al bedreigt is geweest op straat. Erg om te horen! Ik ben er soms stil van als ik zo'n verhaal hoor.

Wat mij wel opvalt is dat wanneer er over homobashing wordt gepraat in de media het steeds gaat over homo's die het slachtoffer zijn van geweld! Ik heb nog niet iets gehoord over lesbiënnen die worden aangevallen omwille van hun geaardheid? Is dit zo of ontloop ik de berichten over gaybashing bij lesbiënnen voorbij?

Beukenootje22
New user
New user

Bericht door Beukenootje22 » 06 dec 2012 20:47

juniboy schreef:Ikzelf ben nog niet het slachtoffer geweest van homobashing.

Zo ken ik er die vroeger af en toe hand in hand liepen, maar dit al even niet meer doen vanwege de nare reacties van voorbijgangers. Het geluk weegt niet op tegen de nare reacties. Ook ken ik iemand die al in elkaar is geslagen en iemand die al bedreigt is geweest op straat. Erg om te horen! Ik ben er soms stil van als ik zo'n verhaal hoor.

Wat mij wel opvalt is dat wanneer er over homobashing wordt gepraat in de media het steeds gaat over homo's die het slachtoffer zijn van geweld! Ik heb nog niet iets gehoord over lesbiënnen die worden aangevallen omwille van hun geaardheid? Is dit zo of ontloop ik de berichten over gaybashing bij lesbiënnen voorbij?

Ik las een tijdje geleden dat er ook lesbiennes werden aangevallen in Nederland in een woonwijk en in Zuid-Afrika waar ze brutaal verkracht werden zodat ze van hun geaardheid af zouden geraken. Triest.

Perdrix
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Perdrix » 06 dec 2012 20:49

Beukenootje22 schreef:
juniboy schreef:Ikzelf ben nog niet het slachtoffer geweest van homobashing.

Ik las een tijdje geleden dat er ook lesbiennes werden aangevallen in Nederland in een woonwijk en in Zuid-Afrika waar ze brutaal verkracht werden zodat ze van hun geaardheid af zouden geraken. Triest.
Mijn nicht is ook al eens aangevallen. Al weet ik nu niet of dat het voor haar geaardheid of haar huidskleur was :hmm:

Inesje_96
New user
New user

Bericht door Inesje_96 » 06 dec 2012 22:33

Ik vind dit gewoon verschrikkelijk als ik zo iets op het nieuws hoor.
Wij zijn toch gewoon onzelf.
En ze zullen dat zeker niet kunnen veranderen door eventjes wat te schelden of te slaan.

Ik ben gelukkig hoe ik ben en daar hoeven anderen zich niet mee te bemoeien.
I am who I am

DaddyCool
Experienced user
Experienced user

Bericht door DaddyCool » 06 dec 2012 23:01

Nog nooit echt iemand gehad die me fysiek aanviel omwille van mijn geaardheid, misschien omdat ik nog niet zo lang out ben en eigenlijk niet zo opval op straat. Ik heb persoonlijk wel geen schrik op dit moment om mensen die ik leuk vind in het openbaar te kussen of te knuffelen ofzo. Ik doe het dan wel op een volwassen manier en niet zoals tieners die het aan iedereen willen laten zien dat ze samen zijn.

Verder vraag ik me soms wel af hoe ik zou reageren mocht ik er mee in contact komen. Ik denk dat ik zo een homo ben die nogal makkelijk zou terugslagen denk ik :P
Disco owns the world

Icecream
New user
New user

Bericht door Icecream » 29 dec 2012 19:30

Ik heb het al meegemaakt. Niet met geweld maar met woorden en dat doet evenveel pijn.
Ik werd vaak uitgescholden voor homo enzo.. En het rare is dat ik nog nooit uit de kast ben gekomen. Misschien merken ze het aan mijn gedrag? Ik weet het niet..
Het is toch erg geworden met de wereld als je nog niet eens jezelf mag zijn?
A career is born in public - talent in privacy.

never say never
New user
New user
Contacteer:

Bericht door never say never » 15 mar 2013 21:27

ik vind zo'n dingen echt erg om te horen, het zou eens omgekeerd moeten zijn dan weten ze teminste wat ze aanrichten...
if you don't dream big.
there is no use of dreaming.
if you don't have faith.
there is nothing worth believing. <3

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 16 mar 2013 12:28

Een paar jaar geleden, ik moet 13 geweest zijn heb ik wel eens meegemaakt dat ik uitgescholden werd. Toen had ik nog kort haar dus ik vermoed dat het daardoor kwam.

matthias999
New user
New user

Bericht door matthias999 » 19 mar 2013 11:13

Ik heb het nog niet meegemaakt maar dat komt waarschijnlijk omdat ik als homo helemaal niet opval en omdat ik nog niet zolang out ben. Wanneer ik een vriendje zou hebben zou ik met hem ook niet hand in hand over straat lopen of tongzoenen in het openbaar (een snelle kus op de mond moet kunnen). Want zelfs in 2013 is de maatschappij nog niet klaar voor homoseksuelen die zich publiekelijk outen. Dat zie je wel aan die reportage van Volt. Ik hoop dat dit in de toekomst verder positief zal evolueren en dat er voortaan geen onderscheid meer gemaakt zou worden tussen een hetero, bi of homoseksueel iemand.

Paswoord
Experienced user
Experienced user

Bericht door Paswoord » 28 apr 2013 21:34

Toen ik met mijn vriendin in hartje Brussel hand in hand liep op straat (ergens rustig, doch niet ver van het hippe Dansaert) werd ons een verwijt naar het hoofd geslingerd door een oudere man. Sowieso moet je elkaar niet staan aflebberen in het openbaar, maar hand in hand lopen en een kus geven vind ik geen probleem. Ik zou het wel minder snel doen ergens in een louche buurt of als het donker is in een grootstad..

chirojongen
New user
New user

Bericht door chirojongen » 20 mei 2013 15:54

Op school hebben we daar ook eens over gepraat bij Godsdienst en toch weinige leerlingen appreciëren het dat er hand in hand wordt gelopen. Kussen is volledig uit den boze. Bij godsdienst zitten nog de meeste open minded jongeren, bij Zedenleer of bij Islam is het volledig onbespreekbaar naar het schijnt. Wel vinden ze allen homobashing niet kunnen, wel spijtig dat het in de grote steden nog vaak gebeurt...

Berly
Experienced user
Experienced user

Bericht door Berly » 20 mei 2013 17:23

Berly is back!

Gesloten