Onpopulaire meningen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Stilicho
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Onpopulaire meningen

Bericht door Stilicho » 03 aug 2012 21:42

Drie opmerkingen.

- Michelle Martin heeft al een tweede kans gehad, in 1992.
- Het is niet omdat iemand tegen haar vervroegde vrijlating is, dat die daarom het principe 'oog om oog, tand om tand hanteert'.
- Er is ook nog zoiets als de geest van de wet. Een uitdrukking die meestal gebruikt wordt in het voordeel van de beschuldigde/overtreder, maar men zou hier in het nadeel kunnen argumenteren.

Mijn mening: ik zou het ongepast vinden, maar kan me er niet over opwinden.

ziegelstein
Regular user
Regular user

Bericht door ziegelstein » 03 aug 2012 21:46

Technetium schreef:Ik vind, als ik mij goed gedraag op het werk en ijverig ben, dat ik dan al op 45 op pensioen mag in plaats van op 65. Serieus, wat een domme wet is dat eigenlijk.
Even dom als de vergelijking?
Gevangenissen zijn overbevolkt en gevangenen kosten handenvol geld. Dan lijkt het mij oké om voor diegenen waarvan men denkt dat ze niet zullen recidiveren een andere oplossing te zoeken.
Ik denk dat de kans op vervroegde vrijlating ook aanzet tot goed gedrag, wat wel tof is voor het gevangenispersoneel.
En misschien is het ook wel een beetje een manier om een straf bij te sturen indien nodig. We geven hem of haar zoveel jaar, zeker voldoende, maar we kunnen er nog altijd wat afdoen...
Spoiler! :
Geen idee of dat zo is hoor. Ik zeg maar wat. :roll: :confi:
Laatst gewijzigd door ziegelstein op 03 aug 2012 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
I prefer men to cauliflowers.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 03 aug 2012 23:14

Misschien moeten we eens nadenken over wat met die straf bereikt wil worden?
Als je het aan de slachtoffers (of aan Spook, denk ik zo), zou vragen, zou die vrouw nooit vrijkomen. Dat heeft niets te maken met beschermen van de samenleving, dat heeft ook niets te maken met straffen om een afschriksignaal te geven, dat heeft enkel te maken met 'jij hebt iets verschrikkelijks gedaan, nu gaan wij jou ook iets verschrikkelijks aandoen'. Wraak dus.

En ik vind dat je dan serieus fout bezig bent. Dat vind ik dan 'zum kotsen' he. Als we als samenleving wraakgevoelens gaan cultiveren.. bah. Die vrouw heeft 16 jaar opgesloten gezeten. Die heeft geen leven meer en zal dat ook nooit hebben. Ze gaat naar een klooster. Zelfs daar komen mensen op straat. De media spuwen op haar, de goegemeente spuwt op haar. Hoever gaan we eigenlijk gaan? Geef ze dan de doodstraf he, dat is nog humaner. Als ik 'de mensen' daarover hun mening hoor geven, hoor ik eigenlijk enkel 'WIJ WILLEN BLOED ZIEN!'.

'Haar slachtoffers hebben ook levenslang gekregen'.. welja dat is nu net oog om oog, tand om tand. Zij heeft haar slachtoffers dat aangedaan, dus wij doen haar dat aan.
Het feit dat mensen vrij komen wanneer ze de helft van hun straf hebben uitgezeten.. daar kan je je inderdaad vragen bij stellen. Maar daar gaat het hier echt niet over.
Oh en beschuldig niemand hier van 'steun' voor haar. Dat is zo'n fascistenargument: je bent niet voor ons, dan ben je tegen ons!

P.s. Ziegelstein, je hebt gelijk over overbevolking, maar ik vind dat dat nu toch geen argument mag zijn om mensen maar vrij te laten..
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

ziegelstein
Regular user
Regular user

Bericht door ziegelstein » 03 aug 2012 23:28

Liro schreef:P.s. Ziegelstein, je hebt gelijk over overbevolking, maar ik vind dat dat nu toch geen argument mag zijn om mensen maar vrij te laten..
Dat zeg ik ook niet, maar als men een geval na zoveel jaar bekijkt en men zegt "oké, persoon x heeft zich goed gedragen en de kans is uiterst klein dat hij/zij zal recidiveren, dus we kunnen hem/haar vervroegd vrijlaten." Dat kan je niet doen als een straf absoluut is.
Als er zo weinig plaats is en als het allemaal zo veel geld kost, dan kan je maar beter geen mensen opsluiten als het niet echt nodig is.
Laatst gewijzigd door ziegelstein op 03 aug 2012 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

3S
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door 3S » 03 aug 2012 23:34

Stilicho schreef:Michelle Martin heeft al een tweede kans gehad, in 1992.
Terecht punt, lijkt me.

Daarnaast zijn ook enkele wensen van de slachtoffers op dit moment niet gerespecteerd. Zo bevindt haar nieuwe verblijfplaats zich dichter bij de woonplaats van de getroffen families dan afgesproken. Het zou mij heel inhumaan lijken daar geen rekening mee te houden.
Go bang your head against the wall. Only boring people are bored.

Spook
New user
New user

Bericht door Spook » 04 aug 2012 00:06

Liro schreef:Misschien moeten we eens nadenken over wat met die straf bereikt wil worden?
Als je het aan de slachtoffers (of aan Spook, denk ik zo), zou vragen, zou die vrouw nooit vrijkomen. Dat heeft niets te maken met beschermen van de samenleving, dat heeft ook niets te maken met straffen om een afschriksignaal te geven, dat heeft enkel te maken met 'jij hebt iets verschrikkelijks gedaan, nu gaan wij jou ook iets verschrikkelijks aandoen'. Wraak dus.
Eens even nadenken wat je met die straf kunt bereiken...
Misschien als samenleving het idee geven dat je niet zomaar kinderen kunt doden en na 16 jaar opnieuw kunt rondhuppelen (al dan niet in een klooster)
Ze heeft 30 jaar cel gekregen, dus 30 jaar brommen is haar straf, imo. Het is onze plicht om ons systeem te wijzigen. Geen vervroegde vrijlating mogelijk voor zware feiten. Zo simpel is dat.
Liro, ik ben niet voor wraak. Ik ben voor gerechtigheid, en als ik dat hier van enkele forummers hoor, denk ik dat die het begrip gerechtigheid niet kennen.
(Nergens pleit ik ook voor doodstraf. Dan ben je even verkeerd bezig als de veroordeelde.)

Nickske00
Webmaster
Webmaster

Bericht door Nickske00 » 04 aug 2012 01:27

Persoonlijk vind ik het ook zeer erg dat ze haar vrijlaten. Ze heeft haar straf meer dan verdient in mijn ogen. Als het van mij af hing he, dan werd ze in een cel gegooid, sleutel weg en dagelijks een snee brood en een bekertje water en daarmee is de kous af. Iedereen die me kent weet dat ik bijlange niet zo hard en cru ben voor de rest maar voor haar maak ik graag een uitzondering. Zij heeft de kans gehad om in te grijpen! Ze heeft gewoon gedaan alsof ze van niets wist! Zo'n mensen verdienen geen tweede kans. Ik zou nog eerder een seriemoordenaar terug loslaten dan dit onmens.
King of the Code!

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 04 aug 2012 09:02

Nickske00 schreef:Persoonlijk vind ik het ook zeer erg dat ze haar vrijlaten. Ze heeft haar straf meer dan verdient in mijn ogen. Als het van mij af hing he, dan werd ze in een cel gegooid, sleutel weg en dagelijks een snee brood en een bekertje water en daarmee is de kous af. Iedereen die me kent weet dat ik bijlange niet zo hard en cru ben voor de rest maar voor haar maak ik graag een uitzondering. Zij heeft de kans gehad om in te grijpen! Ze heeft gewoon gedaan alsof ze van niets wist! Zo'n mensen verdienen geen tweede kans. Ik zou nog eerder een seriemoordenaar terug loslaten dan dit onmens.
er worden elk jaar mensen vervroegd vrijgelaten... en daar gaan ook monsters tussen zitten, het rechtsysteem geldt voor iedereen, als monster x vervroegd mag buiten komen dan mag monster y dat ook, ongeacht of het publiek da wil. dan moet de wet maar aangepast worden.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 aug 2012 09:44

Spook schreef: Eens even nadenken wat je met die straf kunt bereiken...
Misschien als samenleving het idee geven dat je niet zomaar kinderen kunt doden en na 16 jaar opnieuw kunt rondhuppelen (al dan niet in een klooster)
Ik denk nu niet dat iemand gaat denken 'oh ik kan wel een kindje misbruiken, na 16 jaar ben ik toch al vrij'. 16 jaar! Dat is niet iets waar je ligt over gaat hoor. Moet de straf langer zijn? Ja waarschijnlijk. Maar qua afschrikeffect.. ik zou mezelf in mijn cel verhangen moest ik weten dat ik daar 16 jaren moest zitten.
16 jaar als je 30 hebt gekregen.. ja maar wel gelijke wet voor iedereen, als anderen dat kunnen, mag Michelle Martin dat ook. Anders wordt het van die emo rechtspraak (jij komt in de media en iedereen weet hoe slecht je bent dus jij mag er niet uit, pech voor jou, die andere pedofiel die niemand kent heeft meer geluk).

Persoonlijk en dat is dan meteen weer OT, denk ik dat de doodstraf soms nog menselijker is, though I'm not sure.
Laatst gewijzigd door Liro op 04 aug 2012 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 04 aug 2012 15:15

Liro schreef: Persoonlijk en dat is dan meteen weer OT, denk ik dat de doodstraf soms nog menselijker is, though I'm not sure.
tgoh, hier in België en sommige andere landen niet hoor. Hier zijn de gevangenissen nog redelijk menselijk.

Zou je in gevangenissen komen waar je bijvoorbeeld enkel kan staan, liggen of geknield zitten of waar het echt onmenselijk is, dan ga ik zeker akkoord.

ziegelstein
Regular user
Regular user

Bericht door ziegelstein » 04 aug 2012 15:26

Liro schreef:Persoonlijk en dat is dan meteen weer OT, denk ik dat de doodstraf soms nog menselijker is, though I'm not sure.
Ik vind absoluut niet dat het terug ingevoerd mag worden, maar als ik dertig jaar cel zou krijgen, en ook minder eigenlijk, zou ik liever dood zijn.
Het idee alleen al dertig jaar lang opgesloten te zitten. Brr.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 04 aug 2012 15:51

Omicron schreef:
Nickske00 schreef:Persoonlijk vind ik het ook zeer erg dat ze haar vrijlaten. Ze heeft haar straf meer dan verdient in mijn ogen. Als het van mij af hing he, dan werd ze in een cel gegooid, sleutel weg en dagelijks een snee brood en een bekertje water en daarmee is de kous af. Iedereen die me kent weet dat ik bijlange niet zo hard en cru ben voor de rest maar voor haar maak ik graag een uitzondering. Zij heeft de kans gehad om in te grijpen! Ze heeft gewoon gedaan alsof ze van niets wist! Zo'n mensen verdienen geen tweede kans. Ik zou nog eerder een seriemoordenaar terug loslaten dan dit onmens.
er worden elk jaar mensen vervroegd vrijgelaten... en daar gaan ook monsters tussen zitten, het rechtsysteem geldt voor iedereen, als monster x vervroegd mag buiten komen dan mag monster y dat ook, ongeacht of het publiek da wil. dan moet de wet maar aangepast worden.
Ja, het geldt voor iedereen, maar er is ook nog zoiets als een rechtbank die daar een oordeel over velt. Niet iedereen sowieso vrij na een bepaald aantal jaar uitgezeten te hebben. Anders kunnen we evengoed de rechtspraak automatiseren en robots inzetten.
Het lijkt me dat er in dit geval een slechte inschatting gemaakt is.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 04 aug 2012 16:05

Stilicho schreef: Ja, het geldt voor iedereen, maar er is ook nog zoiets als een rechtbank die daar een oordeel over velt. Niet iedereen sowieso vrij na een bepaald aantal jaar uitgezeten te hebben. Anders kunnen we evengoed de rechtspraak automatiseren en robots inzetten.
Het lijkt me dat er in dit geval een slechte inschatting gemaakt is.
De rechtbank (van Namen?) heeft dan ook een uitspraak geveld om ze vrij te laten. Nu is er daar beroep tegen getekend en gaat men naar cassatie. Maar blijkbaar is dat naar de achtergrond verdrongen door de mediacircus.

nomeis

Bericht door nomeis » 05 aug 2012 12:51

geen idee of ik dit ooit al zei: Ik haat de Ikea.

ziegelstein
Regular user
Regular user

Bericht door ziegelstein » 05 aug 2012 12:54

nomeis schreef:geen idee of ik dit ooit al zei: Ik haat de Ikea.
Ja ja ja ja ja.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 06 aug 2012 11:14

Disco Trut schreef:
Spook schreef:Om even off-topic te gaan want dit is iets waar ik niet goed van word bij het lezen van 'zoveel' steun voor zo'n onmens. Ik ga zowaar kotsen.
(Wat kan mij dat eerlijk gezegd schelen dat dit door de media opgeklopt werd of niet. Al las ik het gewoon op een gescheurd papiertje op straat.)
Volgens mij kan ik on topic reageren, want waar ik niet goed van word:

Jouw uitspraak waarbij het feit dat ikzelf en anderen ons niet druk maken over de vervroegde vrijlating gelijk wordt gesteld aan Martin steunen. Zelfs al zet je aanhalingstekens rond het woord 'steun'.

Kom op zeg.. Dat is massa-hysterie ten voeten uit he. "Oh, jij bent het niet met me eens? Dan ben je tegen ons, en tegen ons zijn wil zeggen dat je een slechte mens bent, want wij zijn tegen de slechte mens."

Om het dan nog maar eens te benadrukken:

Er heeft een rechtbank geoordeeld over die vervroegde vrijlating. Dit wil zeggen dat elke zijde zich heeft kunnen en mogen uitspreken. Dit wil ook nog eens zeggen dat het Openbaar Ministerie heeft gesproken voor onze verzamelde samenleving. Nu kan er nog eens in beroep worden gegaan (maar hé, daarover berichten is niet zo sensationeel, want er kunnen minder uitroeptekens bij worden gezet) en in Cassatie.

Tenzij je nu wil gaan pleiten dat ons rechtssysteem volledig hervormd moet worden en er, zoals Stilicho al zegt, geautomatiseerde rechtsbedeling moet komen: denk na en oordeel met je verstand in plaats van (enkel) met je gevoel.

Als je een discussie over de zin en onzin wil voeren over vervroegde vrijlaten, be my guest! Dat kan nog interessant worden. Nu een beetje komen gillen over onrecht omdat de persoon in kwestie te maken had met een van de meest 'gemediatiseerde' rechtszaken in ons land ooit vind ik zinloos. En valt voor mij echt onder massa-hysterie.
:love:

Salomon

Bericht door Salomon » 06 aug 2012 18:54

Liro schreef:
Disco Trut schreef:
Spook schreef:Om even off-topic te gaan want dit is iets waar ik niet goed van word bij het lezen van 'zoveel' steun voor zo'n onmens. Ik ga zowaar kotsen.
(Wat kan mij dat eerlijk gezegd schelen dat dit door de media opgeklopt werd of niet. Al las ik het gewoon op een gescheurd papiertje op straat.)
Volgens mij kan ik on topic reageren, want waar ik niet goed van word:

Jouw uitspraak waarbij het feit dat ikzelf en anderen ons niet druk maken over de vervroegde vrijlating gelijk wordt gesteld aan Martin steunen. Zelfs al zet je aanhalingstekens rond het woord 'steun'.

Kom op zeg.. Dat is massa-hysterie ten voeten uit he. "Oh, jij bent het niet met me eens? Dan ben je tegen ons, en tegen ons zijn wil zeggen dat je een slechte mens bent, want wij zijn tegen de slechte mens."

Om het dan nog maar eens te benadrukken:

Er heeft een rechtbank geoordeeld over die vervroegde vrijlating. Dit wil zeggen dat elke zijde zich heeft kunnen en mogen uitspreken. Dit wil ook nog eens zeggen dat het Openbaar Ministerie heeft gesproken voor onze verzamelde samenleving. Nu kan er nog eens in beroep worden gegaan (maar hé, daarover berichten is niet zo sensationeel, want er kunnen minder uitroeptekens bij worden gezet) en in Cassatie.

Tenzij je nu wil gaan pleiten dat ons rechtssysteem volledig hervormd moet worden en er, zoals Stilicho al zegt, geautomatiseerde rechtsbedeling moet komen: denk na en oordeel met je verstand in plaats van (enkel) met je gevoel.

Als je een discussie over de zin en onzin wil voeren over vervroegde vrijlaten, be my guest! Dat kan nog interessant worden. Nu een beetje komen gillen over onrecht omdat de persoon in kwestie te maken had met een van de meest 'gemediatiseerde' rechtszaken in ons land ooit vind ik zinloos. En valt voor mij echt onder massa-hysterie.
:love:
:love: :love:

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 07 aug 2012 20:08

Ik ga enorm graag werken.

Ik kijk er zelfs twee dagen op voorhand naar uit.
Ars Gratia Artis

Peanut
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Peanut » 11 aug 2012 12:03

De zomervakantie duurt te lang. Ik wil terug naar school.
Thuis verveel ik mij dood. Op school leert een mens nog iets.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 11 aug 2012 14:04

Peanut schreef:De zomervakantie duurt te lang. Ik wil terug naar school.
Thuis verveel ik mij dood. Op school leert een mens nog iets.
²

Blij dat ik nog herexamen heb :D

Gesloten