Onpopulaire meningen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
flo
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Re: Onpopulaire meningen

Bericht door flo » 03 dec 2012 21:28

met die vereenvoudigde gsm kan ik het nog wel vinden ;)
MAAR seks op 11 jaar laat staan 14 nop:
De laatste 20 jaar is de leeftijd waarop pubers voor het eerst seks hebben gestagneerd, ook al worden ze er eerder over in gelicht ze blijven de gemiddelde eerste keer leeftijd aan houden van 16 jaar. Daarbij daalt het aantal tiener zwangerschappen wat de voor gaande cijfers bevestigd.

De leeftijd voor de eerste keer blijft al zoveel jaar het zelfde, deels ook omdat je er eerder niet fysiek en mentaal klaar voor bent. Er zullen altijd extremen zijn voor gekomen zoals kinderen van 11 die seks hebben alleen vroeger kwam het ons niet ter oren nu door de media wel, wat ons het gevoel geeft dat pubers er steeds sneller aan beginnen. Maar dat doen ze niet er word alleen in gezoemd op de extremen, vind ik.
if you're gonna say it, say it right

Salomon

Bericht door Salomon » 04 dec 2012 09:50

Een toelatingsexamen of een andere vorm van selectie voor alle universitaire richtingen zou geen slechte zaak zijn.

redflower
New user
New user

Bericht door redflower » 04 dec 2012 09:51

Salomon schreef:Een toelatingsexamen of een andere vorm van selectie voor alle universitaire richtingen zou geen slechte zaak zijn.
Als het representatief is, ja. Iets wat ik soms betwijfel over het toelatingsexamen geneeskunde.
You can't choose what stays and what fades away

Mr Cash
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Mr Cash » 04 dec 2012 13:05

Salomon schreef:Een toelatingsexamen of een andere vorm van selectie voor alle universitaire richtingen zou geen slechte zaak zijn.
voor alle richtingen, weet ik niet, belangrijk is dat het wordt gekoppeld aan een numerus clausus, voor de toffe richtingen*.

we hebben nood aan ingenieurs, juristen, toegepaste economen, dokters, tandartsen, dokters, chemici,tolken enz enz.

*eigl de hele letterenfaculteit en pol&soc. Hebben wij in Vlaanderen écht meer dan 100-200 historici op academisch niveau nodig per jaar? Alleen de echt begaafden zouden zich de luxe mogen nemen om zoiets te studeren.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 dec 2012 14:06

Yuckie! Wat een vieze redenering. Alleen laten studeren wat de samenleving nodig heeft jongens! Wat jullie zelf willen is van geen tel!
Die stomme hippies ook met hun persoonlijke ontwikkeling. Opbrengen moet het!
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 04 dec 2012 14:16

IK ga helemaal akkoord met een ingangsexamen, maar dan een 'aptitude test', die moet uitwijzen hoe geschikt je bent voor hogere studies. Mensen moeten leren inzien dat hoger onderwijs geen manier is om eventjes vijf jaar verder de scholier uit te hangen, maar een diepere studie. Daar mogen van mij ook dringend wat latten hoger gelegd worden. Veel meer schiften. Hogere studies doen, dat is geen gemeen recht voor iedereen, maar voorbehouden voor diegene die het aankunnen.

Ik ga aan de andere kant helemaal niet akkoord met de zogenaamd 'automatische' koppeling tussen hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. Ik vind dat er een gezonde afstand tussen de twee moet bestaan, en dat hoger onderwijs niet steeds moet voorbereiden op een carrière. Het gaat om intellectuele en wetenschappelijke ontwikkeling boven alles.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 04 dec 2012 16:01

Mr Cash schreef:
voor alle richtingen, weet ik niet, belangrijk is dat het wordt gekoppeld aan een numerus clausus, voor de toffe richtingen*.

we hebben nood aan ingenieurs, juristen, toegepaste economen, dokters, tandartsen, dokters, chemici,tolken enz enz.

*eigl de hele letterenfaculteit en pol&soc. Hebben wij in Vlaanderen écht meer dan 100-200 historici op academisch niveau nodig per jaar? Alleen de echt begaafden zouden zich de luxe mogen nemen om zoiets te studeren.
Als we dan kortzichtig gaan redeneren en mensen het recht ontnemen om de studies te doen,waar hun interesses liggen,zullen die economen het vast ook niet erg vinden,dat ik hen verantwoordelijk acht voor de wereldwijde economische crisis door hun hebzucht,en dat de kosten dan ook maar proportioneel op hen verhaald mogen worden.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 04 dec 2012 16:08

Een toegangsexamen lijkt gewoon goedkoper dan studiebegeleiding.
Mr Cash schreef:voor alle richtingen, weet ik niet, belangrijk is dat het wordt gekoppeld aan een numerus clausus, voor de toffe richtingen*.
Beetje zuur of voel je je gewoon maatschappelijk belangrijker?
Mr Cash schreef:we hebben nood aan ingenieurs, juristen, toegepaste economen, dokters, tandartsen, dokters, chemici,tolken enz enz.

*eigl de hele letterenfaculteit en pol&soc. Hebben wij in Vlaanderen écht meer dan 100-200 historici op academisch niveau nodig per jaar?
We hebben meer nood aan álles.
Mr Cash schreef:Alleen de echt begaafden zouden zich de luxe mogen nemen om zoiets te studeren.
Onzin. Begaafdheid is situationeel en extreem moeilijk te meten. Bovendien is begaafdheid geen absolute waarde. Er zijn ook dingen als passie/interesse, doorzettingsvermogen, creativiteit en een hele hoop andere zaken die vaak veel meer verschil maken dan begaafdheid.

RedRufio schreef:IK ga helemaal akkoord met een ingangsexamen, maar dan een 'aptitude test', die moet uitwijzen hoe geschikt je bent voor hogere studies.
Studievaardigheden doe je tijdens het studeren op, niet vooraf. Zulke tests moeten een indicatie zijn van waar aan gewerkt moet worden, geen excuus om iemand uit te sluiten. Voor 'aptitude testing' heb je het middelbaar al dat niets doet dan 6 - 7 jaar lang mensen in gepremediteerde hokjes steken.
Liro schreef:Yuckie! Wat een vieze redenering. Alleen laten studeren wat de samenleving nodig heeft jongens! Wat jullie zelf willen is van geen tel!
²
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 dec 2012 16:21

Liro schreef: Die stomme hippies ook met hun persoonlijke ontwikkeling.
Persoonlijke ontwikkeling, mag, maar dan op je eigen kosten, dat is consumptie. Onze universiteiten worden met publieke gelden (d.w.z. met onze personenbelastingen, vennootschapsbelasting enz) betaald, het betreft dus een publieke investering dus is het logisch dat je het niet voor het kiezen hebt.
Liro schreef: Opbrengen moet het!
ik neem aan dat je dat zegt om te choqueren. Ik kan alleen maar zeggen; inderdaad. Er moet rendement zijn op de investering die wij allemaal in de betreffende student hebben gemaakt.

Overigens, stel ik me de vraag; als je nu een richting kiest waarvan je wéét dat het moeilijk zal zijn een job te vinden, maar die je geweldig interessant vindt, hoe kan je dat voor jezelf verantwoorden? Je weet toch ook dat iedereen zich uit de naad moet werken voor jouw 'pleziertje'. Dat is toch niet rechtvaardig. Misschien ben ik met teveel Pflicht-moraal opgegroeid, het kan.

wat de opmerking(en) van Heftruck betreft;

Het zou veel beter zijn voor de letteren, indien ze met minder studenten zouden zijn omdat
a) zij die uitverkoren worden automatisch kunnen doorstromen naar voor hen interessante jobs (academische wereld, musea, bibliotheken, archieven, enz)
b) de kwaliteit van de opleidingen omhoog zou gaan

Bovendien zou ik bij een toelatingstest niet alleen, zeg maar IQ testen.

Anderzijds, zie ik weinig punt om iemand die niet al met een brede algemene kennis, het onder de knie hebben van klassieke talen en een passie voor boeken sinds een jaar of 8, te sponsoren/subsidiëren om een richting als oude geschiedenis te laten volgen. om wat te doen erna?

Je kan heus wel inspanning, motivatie, enz meenemen in de numerus clausus, dit doen ze in de VS al jaren.

Dat gezegd zijn heb ik geen probleem met mensen die zelf de EUR 25.000 of zo per semester te betalen om wel de richting van hun keuze te volgen, zonder test of numerus clausus, maar ik weet dat dit -om een mij zeer onduidelijke reden- zeer controversieel is.
Kenya, India, Ceylon -

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 04 dec 2012 16:55

Mr Cash schreef:persoonlijke ontwikkeling, mag, maar dan op je eigen kosten. Onze universiteiten worden met publieke gelden (d.w.z. met onze personenbelastingen, vennootschapsbelasting enz) betaald, dus is het logisch dat je het niet voor het kiezen hebt.
Publiek/privaat is een abstractie die gebruikt wordt om aan te duiden hoe bepaalde verantwoordelijkheden overeengekomen zijn, niet hoe ze horen te zijn. Het volgt de logica van afspraken, niet de logica van administratie. Jij stelt hoogstens een boekhoudkundig perspectief voor, waarvan de logica niet absoluut heersend is.
Mr Cash schreef:
Liro schreef: Opbrengen moet het!
ik neem aan dat je dat zegt om te choqueren. Ik kan alleen maar zeggen; inderdaad.
Je perspectief is eenduidig en zonder moderatie. Return on investment is een middel, geen doel.
Mr Cash schreef:wat de opmerking van Heftruck betreft;

Het zou veel beter zijn voor de letteren, indien ze met minder studenten zouden zijn omdat
a) zij die uitverkoren worden automatisch kunnen doorstromen naar voor hen interessante jobs (academische wereld, musea, bibliotheken, archieven, enz)
Prove it.
Mr Cash schreef:b) de kwaliteit van de opleidingen omhoog zou gaan
Prove it.
Mr Cash schreef:c) ik zou niet alleen IQ lezen, maar ik zie weinig punt om iemand die niet al met een brede algemene kennis, het onder de knie hebben van klassieke talen en een passie voor boeken sinds een jaar of 8 te sponsoren om een richting als oude geschiedenis te laten volgen. Je kan heus wel inspanning, motivatie enz meenemen in de numerus clausus, dit doen ze in de VS al jaren.
Je laat geen plaats voor onbekende variabelen in je calculatie. Dát is jouw probleem. Je lijkt te denken dat iets geen nut heeft omdat jij geen nut ziet. Durf je te beweren dat je inzichten zodanig groot zijn dat je voor alles het nut kan inschatten? En dat wanneer het over andermans leven gaat?

Als ik even heel gemeen ben, dan zeg ik dat je het verschil niet maakt tussen wat moet zijn en wat kan zijn. Je lijkt blind voor het onbekende.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 dec 2012 17:08

Heftruck schreef:Prove it
http://www.vacature.com/blog/10-diploma ... erk-leiden

en dat betreft dan alleen nog maar de mensen die überhaupt géén job vinden, NIET diegene die in een job belanden, die niks met hun diploma te maken heeft en zich nog moeten omscholen NOCH diegene waar de overheid allemaal nepstatuten voor moet bedenken.
Heftruck schreef:Prove it
Mr Cash schreef:b) de kwaliteit van de opleidingen omhoog zou gaan
Minder studenten, is betere kwaliteit, daar zal heus al wel onderzoek naar gebeurd zijn.

De rest is voor mij onverstaanbaar. Welke variabelen? Welke onduidelijkheid?
Een economie heeft twee productiefactoren; arbeid en kapitaal. De taak van de overheid bestaat erin: eigendom te beschermen, externe effecten te bestrijden en mensenrechten te vrijwaren. Verder moet ieder zijn eigen leven invullen.

Het is niet de taak van de overheid geld, d.w.z. productief kapitaal, weg te nemen bij persoon X om persoon Y zijn vrije tijd te sponsoren. Natúúrlijk moet er return on investment zijn voor publieke investeringen. Dat kan sociaal zijn, bvb een daklozenproject [makes us feel warm and fuzzy], maar in het geval van universitaire opleiding (NIET: onderzoek) moet er financiële return zijn via de arbeidsmarkt.
Kenya, India, Ceylon -

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 04 dec 2012 17:18

Heftruck schreef:
RedRufio schreef:IK ga helemaal akkoord met een ingangsexamen, maar dan een 'aptitude test', die moet uitwijzen hoe geschikt je bent voor hogere studies.
Studievaardigheden doe je tijdens het studeren op, niet vooraf. Zulke tests moeten een indicatie zijn van waar aan gewerkt moet worden, geen excuus om iemand uit te sluiten. Voor 'aptitude testing' heb je het middelbaar al dat niets doet dan 6 - 7 jaar lang mensen in gepremediteerde hokjes steken.
Aptitude tests beoordelen je studievaardigheden niet. Ze achterhalen je inherente mogelijkheden om om te gaan met een complexe materie, zij het inzake redeneren, taal of cijfers. Ze peilen naar je mate van inzicht in problemen. Ze geven een redelijk duidelijke indicatie van je 'geschiktheid' om hogere studies aan te vangen.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 04 dec 2012 17:39

Mr Cash schreef:
http://www.vacature.com/blog/10-diploma ... erk-leiden

en dat betreft dan alleen nog maar de mensen die überhaupt géén job vinden, NIET diegene die in een job belanden, die niks met hun diploma te maken heeft en zich nog moeten omscholen NOCH diegene waar de overheid allemaal nepstatuten voor moet bedenken.
Zo werkt dat niet. Jij moet bewijzen dat minder studenten resulteert in relatief minder werkloosheid. Het resultaat kan evengoed zijn dat minder vacatures ingevuld worden omdat de afgestuurden onvoldoende hoog niveau halen. Het is geen simpel getallenspel.
Mr Cash schreef:Minder studenten, is betere kwaliteit, daar zal heus al wel onderzoek naar gebeurd zijn.
Investering per student en andere dingen die iets compleet anders zijn dan puur het aantal studenten? Je begaat een serieuze fout door je redeneringen zo simpel te maken.
Mr Cash schreef:De rest is voor mij onverstaanbaar. Welke variabelen? Welke onduidelijkheid?
Ja, dat is dus jouw probleem. Jij denkt dat alles neerkomt een op voorhand eenvoudige berekening, ceteris paribus. Maar je kan geen flauw idee hebben hoe mensen hun leven er gaat uitzien; jij kan niet voorspellen hoe welke kennis gebruikt kan worden; jij kan niet voorspellen welke nieuwe dingen voortkomen uit onverwachte combinaties.

De wereld is chaotisch en onvoorspelbaar.
Mr Cash schreef:Een economie heeft twee productiefactoren; arbeid en kapitaal.
Nee, fout. Je moet de omkering maken. Arbeid en kapitaal zijn twee variabelen die een bepaalde systematiek beschrijven. Wiskundig beschreven: twee operatoren die een bepaald veld beschrijven, of twee dimensies die een bepaalde ruimte beschrijven. We kunnen echter oneindig veel variabelen, operatoren en dimensies blijven toevoegen, waardoor hogere analyses ontstaan die jij niet kan maken wanneer je je alleen beroept op arbeid en kapitaal en die desondanks wél economisch kloppen.
Mr Cash schreef:De taak van de overheid bestaat erin: eigendom te beschermen, externe effecten te bestrijden en mensenrechten te vrijwaren. Verder moet ieder zijn eigen leven invullen.
Zelfde fout als voorheen. Een overheid kan een oneindig aantal dimensies hebben.
Mr Cash schreef:Het is niet de taak van de overheid geld, d.w.z. productief kapitaal, weg te nemen bij persoon X om persoon Y zijn vrije tijd te sponsoren. Natúúrlijk moet er return on investment zijn voor publieke investeringen. Dat kan sociaal zijn, bvb een daklozenproject [makes us feel warm and fuzzy], maar in het geval van universitaire opleiding (NIET: onderzoek) moet er financiële return zijn via de arbeidsmarkt.
Want jouw onomstotelijke logica heeft bewezen dat dat de enige manier is om dingen te doen. Right.
Laatst gewijzigd door Heftruck op 05 dec 2012 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 04 dec 2012 17:41

RedRufio schreef:
Heftruck schreef:
Aptitude tests beoordelen je studievaardigheden niet. Ze achterhalen je inherente mogelijkheden om om te gaan met een complexe materie, zij het inzake redeneren, taal of cijfers. Ze peilen naar je mate van inzicht in problemen. Ze geven een redelijk duidelijke indicatie van je 'geschiktheid' om hogere studies aan te vangen.
Ah, nature vs nurture. Mag ik je, in het licht van de empirische methode, wijzen op de limieten van zulke testen? Je beseft dat een probabiliteit getest onder een beperkt aantal gekende omstandigheden (variabelen) extreem moeilijk om te zetten is naar de realiteit, dat er heel wat secundaire effecten zijn (de self-fulfilling prophecy bvb) en dat er om die redenen enorme wetenschappelijke kritiek is op zulke testen?

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 04 dec 2012 18:16

Liro schreef:Yuckie! Wat een vieze redenering. Alleen laten studeren wat de samenleving nodig heeft jongens! Wat jullie zelf willen is van geen tel!
²!

Verder zal ik me niet echt moeien met de discussie buiten:
Mr Cash schreef:Persoonlijke ontwikkeling, mag, maar dan op je eigen kosten, dat is consumptie. Onze universiteiten worden met publieke gelden (d.w.z. met onze personenbelastingen, vennootschapsbelasting enz) betaald, het betreft dus een publieke investering dus is het logisch dat je het niet voor het kiezen hebt.
Laten we dan verder kijken met een enge blik en ook sport-, cultuur- en zoveel andere subsidies afschaffen hé.

redflower
New user
New user

Bericht door redflower » 04 dec 2012 19:18

Daluicis schreef:
Mr Cash schreef:Persoonlijke ontwikkeling, mag, maar dan op je eigen kosten, dat is consumptie. Onze universiteiten worden met publieke gelden (d.w.z. met onze personenbelastingen, vennootschapsbelasting enz) betaald, het betreft dus een publieke investering dus is het logisch dat je het niet voor het kiezen hebt.
Laten we dan verder kijken met een enge blik en ook sport-, cultuur- en zoveel andere subsidies afschaffen hé.
²
En daar nog bij: wat met de mensen die die 'persoonlijke ontwikkeling' niet zelf kunnen betalen? Die moeten dan allemaal verpleegster worden omdat daar wel werk in is? (Niet dat ik iets tegen verpleegkundigen heb, maar het gaat even om het feit dat dat een knelpuntberoep is).

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 04 dec 2012 20:23

Sorry hoor Mr Cash,maar woorden als de uitverkorenen enzo over studenten vind ik ronduit eng.

Laten we nog wat meer competitie creëren tussen jongeren en kinderen op jonge leeftijd,want daar zal onze maatschappij echt beter van worden.
Laten we nog wat meer jongeren dwingen om een studie aan te vatten of een job te nemen waar ze geen affiniteit mee hebben.Want er zijn nog niet genoeg mensen die op jonge leeftijd reeds volledig opgebrand zijn,zich ongelukkig in hun vel voelen,of eigenlijk geen perspectief meer zien.
Laten we nog een grotere kloof maken tussen haves and have-nots,door op jonge leeftijd te selecteren of iemand volgens "testen" geschikt is om iets te gaan studeren.

Ik ben indertijd geslaagd in mijn ingangsexamen geneeskunde,niet omdat ik intelligenter ben of meer geschikt was om dokter te worden dan anderen die niet in dat examen slaagden,maar omdat ik toevallig over het vermogen beschik om goed testen en examens af te leggen,weinig last heb van stress op zulke momenten en omdat ik in het middelbaar een paar leerkrachten had die in hun vrije tijd een paar namiddagen hadden vrijgemaakt om met ons het systeem van het ingangsexamen door te nemen,wat we konden verwachten,waar we ons op moesten focussen in onze voorbereiding.
Dat betekent echter nog steeds niet dat ik een uitstekende dokter zal zijn,want er zal nog moeten blijken of ik de theorie kan omzetten in de praktijk naar omgaan met patienten,genoeg inlevingsvermogen zal hebben om de mens te zien achter de patient,en toch ook genoeg afstand zal weten te bewaren om zelf geestelijk niet te zwaar belast te worden.

En veel mensen die de volgens jou onzinnige letteren enzo volgen,beseffen maar al te goed dat ze een lastigere zoektocht naar werk zullen hebben,dat ze vaak met minder genoegen zullen moeten nemen kwa salaris etc.

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 dec 2012 20:39

dr_kat schreef: En veel mensen die de volgens jou onzinnige letteren enzo volgen,beseffen maar al te goed dat ze een lastigere zoektocht naar werk zullen hebben,dat ze vaak met minder genoegen zullen moeten nemen kwa salaris etc.
Dat is nu eens exact mijn punt. Dat is niet hún keuze om te maken, tenzij ze ofwel goed genoeg zijn zodat dat salaris geen probleem is (een galerijhouder verdient zijn geld wel) ofwel omdat ze het zelf betalen.

De overheid zijn wij allemaal, waarom moet iemand überhaupt in zijn persoonlijke levenskeuzes ondersteund worden als die ten koste gaan van alle anderen, want dat is wat je hier suggereert.

Ohja en voor alle duidelijkheid, onder mijn systeem zouden de letteren zijn wat ze moeten zijn, een elitaire opleiding voor de meest academische onder de academici, met allemaal uitzicht op een baan binnen de academische wereld, de cultuursector of het onderwijs. Dat is nog een keer wat anders dan de post rondbrengen (reëel voorbeeld)
redflower schreef:En daar nog bij: wat met de mensen die die 'persoonlijke ontwikkeling' niet zelf kunnen betalen?
Mijn persoonlijke ontwikkeling vergt een raceauto te kopen; ik vind dat de overheid me maar het geld moet geven voor een spiksplinternieuwe astor martin (want dat is wat een universitaire opleiding aan iedereen kost). Ik denk niet dat je het er hiermee eens zou zijn.

Wel, een opleiding volgen die niet dat is wat de economie nodig heeft en het niet zelf betalen, is een astor martin cadeau vragen.
Kenya, India, Ceylon -

redflower
New user
New user

Bericht door redflower » 04 dec 2012 20:54

Mr Cash schreef:
redflower schreef:En daar nog bij: wat met de mensen die die 'persoonlijke ontwikkeling' niet zelf kunnen betalen?
Mijn persoonlijke ontwikkeling vergt een raceauto te kopen; ik vind dat de overheid me maar het geld moet geven voor een spiksplinternieuwe astor martin (want dat is wat een universitaire opleiding aan iedereen kost). Ik denk niet dat je het er hiermee eens zou zijn.

Wel, een opleiding volgen die niet dat is wat de economie nodig heeft en het niet zelf betalen, is een astor martin cadeau vragen.
Waar zit voor jou de waarde voor je persoonlijke ontwikkeling in het hebben van een Astor Martin? Zou je dat werkelijk willen vergelijken met het behalen van een diploma in de Taal- en Letterkunde?

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 dec 2012 21:06

redflower schreef: Waar zit voor jou de waarde voor je persoonlijke ontwikkeling in het hebben van een Astor Martin? Zou je dat werkelijk willen vergelijken met het behalen van een diploma in de Taal- en Letterkunde?
De vraag is niet wat ík denk, de vraag is welke neutrale overheid kan de persoonlijke voorkeuren van persoon A vgl'en met persoon B en dan een rationele beslissing treffen; dat is niet mogelijk.

Het enige wat ze kan doen, is ervoor zorgen dat de mensen die keuzes maken die voor de samenleving als geheel het beste zijn, als de overheid betaalt, anders heeft ze zich net níet in te mengen.

wij aanvaarden dat voor alle aspecten van de economie, waarom niet voor onderwijs (>18j)?

Onder de 18j vind ik bvb. dat de overheid wel een (veel grotere) taak voor zich weggelegd heeft in de persoonlijke ontwikkeling uit humanitaire en meritocratische redenen.

Wat ik zeg is dat er teveel mensen taal-en letterkunde willen studeren in vergelijking tot wat de markt vraagt, dat vele van hen werk doen, dat niet voor hen geschikt is, dat het beter was geweest als ze pakweg een tolkendiploma hadden gehad (om in dezelfde lijn te blijven) en tot slot dat in mijn beleid, de mensen die taal- en letterkunde (gratis) kunnen studeren met zo weinig zullen zijn, dat ze allen actief zullen zijn in het veld dat ze zo graag hebben.
Kenya, India, Ceylon -

Gesloten