Onpopulaire meningen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gasquet
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Onpopulaire meningen

Bericht door Gasquet » 03 mei 2013 12:08

siegie schreef:
Daluicis schreef:Daarnaast moeten het Europees parlement rechtstreeks verkozen worden, net als de voorzitter van de Europese raad. Een Belg moet Hierbij kunnen kiezen op een Zweed en vice versa.
Jij zou er geen probleem mee hebben dat er geen Belgen in het Europees parlement zouden zitten?
Is dat een probleem? Ik zou vooral willen dat er zoveel mogelijk vertegenwoordigers van mijn politieke strekking zitten, of dat nu Belgen, Noren of Grieken zijn boeit mij weinig tot niets. (En het parochiale aspect zou nog steeds via de Europese Commissie in rekening gebracht worden)
En misschien zou er gedacht moeten worden aan een tweekamerstelsel zoals in de VS om tot een juist evenwicht te komen? (maar dan zonder de single member disctricts, want dat zorgt voor een verschraling van de democratie imo)

Ik vind vooral dat "de media" meer aandacht aan het Europese niveau moeten geven. Daar worden zoveel beslissingen genomen die ons leven beïnvloeden maar je hoort daar zo zelden iets van :/
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 03 mei 2013 16:12

Gasquet schreef:Is dat een probleem?
Als het parlement iets te zeggen krijgt: evident is dat een probleem. Of denk je dat een louter bij Europese meerderheid verkozen parlement de belangen van de Belgen (onze havens, bouw, industrie en innovatie) gaat behartigen als er middelen moeten worden verdeeld?
Gasquet schreef:(En het parochiale aspect zou nog steeds via de Europese Commissie in rekening gebracht worden)
In de Commissie zitten nog de min of meer slimme Europese politici. Zou het niet beter zijn de Commissie juist af te slanken tot de omvang van een echte regering in plaats van daar iedereen een poppetje te laten zetten? Dat was geloof ik nog het plan met de Europese Grondwet.
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 03 mei 2013 19:54

siegie schreef: Als het parlement iets te zeggen krijgt: evident is dat een probleem. Of denk je dat een louter bij Europese meerderheid verkozen parlement de belangen van de Belgen (onze havens, bouw, industrie en innovatie) gaat behartigen als er middelen moeten worden verdeeld?
In die redenering: we moeten zien dat er genoeg Antwerpenaren/Limburgers/wherever you're from in het parlement zitten, je denkt toch niet dat die andere provincies anders onze belangen gaan behartigen. Idem voor vrouwen eigenlijk, want die gaan toch niet de belangen van mannen behartigen.
Ik trek het in het extreme. Maar zolang mensen zo blijven denken over Europa, gaat het nooit iets voorstellen.

Is het idee trouwens niet dat als ik op een Zweed kan stemmen, die Zweed er alle belang bij heeft om mij tevreden te houden? Ik ben immers één van zijn kiezers. Op dit moment heeft hij er totaal geen belang bij om rekening te houden met mijn belangen, ik kan hem toch niets maken.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 04 mei 2013 18:25

Liro schreef:
siegie schreef: Als het parlement iets te zeggen krijgt: evident is dat een probleem. Of denk je dat een louter bij Europese meerderheid verkozen parlement de belangen van de Belgen (onze havens, bouw, industrie en innovatie) gaat behartigen als er middelen moeten worden verdeeld?
In die redenering: we moeten zien dat er genoeg Antwerpenaren/Limburgers/wherever you're from in het parlement zitten, je denkt toch niet dat die andere provincies anders onze belangen gaan behartigen. Idem voor vrouwen eigenlijk, want die gaan toch niet de belangen van mannen behartigen.
Ik trek het in het extreme. Maar zolang mensen zo blijven denken over Europa, gaat het nooit iets voorstellen.
Euhm... zo is het dan ook min of meer... in België toch.
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Peanut
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Peanut » 04 mei 2013 19:36

Ik heb geen problemen met 3 weken minder zomervakantie.

There, I said it.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 mei 2013 20:39

I'm well aware, Siegie, en ik vind dat een beetje dwaas.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 05 mei 2013 13:49

Peanut schreef:Ik heb geen problemen met 3 weken minder zomervakantie.

There, I said it.

niet omdat ik in 't hoger zit, maar ik denk ook dat een inkorting met 2 weken, en een compensatie hier en daar, best mogelijk is
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 06 mei 2013 09:56

Ik ben ook wel pro een kortere vakantie.
Fluctuat nec mergitur

Ketnetkick
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ketnetkick » 06 mei 2013 11:15

Het is toch frappant dat de meesten op wie een verkorting van de vakantie geen enkele invloed zou hebben (studenten, werkende mensen), voorstanders zijn. Wat baat het hen?
Persoonlijk ben ik een grote tegenstander van deze maatregel. Ik ben het er weliswaar mee eens dat twee volle maanden zomervakantie vanuit een pedagogisch standpunt bijna onmogelijk te verklaren valt, maar de reden waarom ik er zo fel tegen gekant ben, is dat zelfs de zomervakantie van kinderen tegenwoordig al propvol zit. Op kamp met de jeugdbeweging/sportvereniging/mutualiteit, gezinsvakantie/-uistapjes... Allemaal heel leuk, maar ook vermoeiend. Je zou ervan schrikken hoeveel kinderen in september moe op de schoolbanken zitten, afgemat door hun twee maanden vakantie. Die inkorten zou dat volgens mij alleen nog maar erger maken.
En verder denk ik dan aan speelpleinen, die minder weken zullen kunnen inrichten en zodoende inkomsten mislopen, en jeugdbewegingen, waarvoor de zoektocht naar een kampplek enkel maar lastiger zal worden als iedereen op zes in plaats van acht of negen weken op kamp wil.

OT: CD&V lanceerde deze voorstellen alleen maar om hen onder de aandacht te brengen, wetend dat ze hiervoor nooit een meerderheid zullen vinden.
Varjudesse tee on mööda läind,
ma vaatan ja otsin ikka veel,
on vaikusel see võim - heliseda
sind ma ootan siin, just poolel teel,
sa kuula, hüüdmas on mu hääl

Sage
Regular user
Regular user

Bericht door Sage » 07 mei 2013 08:47

Wat DT zegt is waar, ouders proppen de vakanties van hun kinderen vooral vol omdat ze gewoon geen opvang hebben en ze zelf niet thuis kunnen blijven. Dus werkende mensen zouden wel degelijk een voordeel kunnen hebben bij het inkorten van de vakantie.

Ik vond zelf de vakanties altijd te lang in de lagere school en het secundair. Ik deed mijn lagere school in Polen, waar de zomervakantie ook twee weken duurt, en toen waren daar niet zoveel kampen/andere activiteiten voor jonge kinderen. Ook in België in het secundair heb ik me veel verveeld tijdens de zomervakanties.
Op de universiteit is het anders omdat je dan zelf je tijd kan invullen, alleen op vakantie kan gaan, dingen plannen.

Mijn vriend staat zelf in het onderwijs en is ook voorstander van een kortere zomervakantie, dus het is ook niet zo alle leerkrachten er per se tegen zijn.
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?

El.
New user
New user

Bericht door El. » 07 mei 2013 09:05

eerlijk gezegd vind ik dat een geweldig goed idee! ik denk dat we veel meer deugd zouden hebben van die twee weken vakantie als we een week extra herfst- en krokusvakantie zouden hebben in plaats ze aan de zomervakantie te laten plakken. ik weet niet hoe dat in andere richtingen zit maar, in mijn richting, beeldende kunsten, is het zo dat we in de herfst- en krokusvakantie overrompeld worden door werken die we moeten afwerken, voorstudies en documentatie voor nieuwe opdrachten na de vakantie, taken voor theorievakken die we moeten maken... en dat terwijl iedereen tegen de vakantie ook echt wel nood heeft aan vakantie. als deze vakanties in plaats van 1 week, 2 weken zou duren, zou er veel minder stress nodig zijn om dat allemaal klaar te spelen en zou er zelfs nog tijd over zijn om je te ontspannen en je te amuseren, wat bij mijn weten toch nog altijd het nut is van vakantie. en daarbij 6 weken zomervakantie blijft nog altijd lang genoeg als je 't mij vraagt, dat er veel zijn die op 1 september vermoeid op de schoolbanken zitten, heeft alleen te maken met plannen, dat zal niet verergeren door 2 weken minder zomervakantie.
C E S O I R
O N V A
D A N S E R

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 07 mei 2013 23:17

Ik hield van mijn zomervakantie. 2 maanden minder gepest ...
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 08 mei 2013 01:46

Dat ze maar van die zomervakantie afblijven. Laat kinderen toch eens hun moment hebben om kinderen te zijn... Steeds minder krijgen ze die mogelijkheid omdat de maatschappij steeds meer druk legt omdat kinderen meer competenties en vaardigheden moet leren, meer huiswerk krijgen, ze vaker worden aanzien als overlast, ...

Net alsof alles wat er in de zomervakantie zinloos is en tijdsverspilling is. Ik gruwel van zo'n gedachte. Ik haat de gedachte "time is money", waar deze maatschappij naar toe groeit en waar alles in het teken staat in het "nuttig" zijn voor de maatschappij en waar men moet presteren of uit de boot valt. Voor mij is het niet vreemd dat de stress, vereenzaming en zelfmoord stijgende cijfers kennen in een dergelijke samenleving.

Laat kinderen dus ravotten in de zomervakantie en van het leven genieten zonder druk om te presteren.

Sage
Regular user
Regular user

Bericht door Sage » 08 mei 2013 08:58

Daluicis schreef:Dat ze maar van die zomervakantie afblijven. Laat kinderen toch eens hun moment hebben om kinderen te zijn... Steeds minder krijgen ze die mogelijkheid omdat de maatschappij steeds meer druk legt omdat kinderen meer competenties en vaardigheden moet leren, meer huiswerk krijgen, ze vaker worden aanzien als overlast, ...

Net alsof alles wat er in de zomervakantie zinloos is en tijdsverspilling is. Ik gruwel van zo'n gedachte. Ik haat de gedachte "time is money", waar deze maatschappij naar toe groeit en waar alles in het teken staat in het "nuttig" zijn voor de maatschappij en waar men moet presteren of uit de boot valt. Voor mij is het niet vreemd dat de stress, vereenzaming en zelfmoord stijgende cijfers kennen in een dergelijke samenleving.

Laat kinderen dus ravotten in de zomervakantie en van het leven genieten zonder druk om te presteren.
Ik ben het eens met de gedachte achter wat je zegt, maar ik denk niet dat twee maanden zomervakantie daarvoor de oplossing is. Het is een probleem van de hele maatschappij dat je alleen kan aanpakken door anders naar mensen en kinderen te gaan kijken. En dat bereik je niet door van de zomervakantie af te blijven en verder alles hetzelfde te laten.
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 08 mei 2013 09:27

Daluicis schreef: Laat kinderen dus ravotten in de zomervakantie en van het leven genieten zonder druk om te presteren.
Zo idylisch is het juist vaak niet. Die blok vakantie van twee maanden is voor veel gezinnen een mastodont waar ze moeilijk planmatig mee kunnen omgaan.
Veel ouders zijn 'verplicht' om hun kinderen tijdens de zomer te droppen bij de opvang of op allerlei zomerkampen, speelpleinwerkingen. Dan vliegen die kinderen ook in de vakantie van her naar der.
In 'mijne tijd' bleven wij effectief ravotten bij mijn grootouders. Maar de dag van vandaag zijn grootouders ook vaak niet meer bereidt om voor hun kleinkinderen te zorgen. Ze willen 'genieten van het leven'.

Dan vind ik een verspreiding over het jaar van de vakantie een veel betere beslissing. Het aantal vakantiedagen zal niet verminderen hé. Het geeft kinderen (en leerkrachten) dan ook meer eens de kans om uit te blazen tijdens het jaar. (Lees: lange en korte semesters zijn vaak ook moeilijk om leerstof te behandelen)

Heilige huisjes moet je weleens kunnen omverwerpen.
Fluctuat nec mergitur

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 08 mei 2013 10:34

mei_meisje schreef:Ik hield van mijn zomervakantie. 2 maanden minder gepest ...
:hugs: :hugs:

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 08 mei 2013 10:57

Daluicis schreef:Dat ze maar van die zomervakantie afblijven. Laat kinderen toch eens hun moment hebben om kinderen te zijn... Steeds minder krijgen ze die mogelijkheid omdat de maatschappij steeds meer druk legt omdat kinderen meer competenties en vaardigheden moet leren, meer huiswerk krijgen, ze vaker worden aanzien als overlast, ...

Volledig eens met de gedachte achter je post, maar net zoals Sage denk ik niet dat twee maanden zomervakantie een oplossing is.
Op zich was ik tegen het idee om ze in te korten, maar als je die weken dan 'terug geeft' tijdens het jaar, vind ik het precies niet zo'n slecht idee.

Vakantie inkorten omdat kinderen 'toch wel nuttig bezig moeten zijn' vind ik dan wel weer een argument dat klop verdient (zij het niet van mij, ik ben daar niet sterk genoeg voor..).

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 08 mei 2013 11:18

Ik ben (wonder o wonder) wel voorstander van een Zwitsers systeem waarin de 'grote vakantie' opgesplitst werd in twee kleinere vakanties: een maand in de winter en een maand in de zomer. Dat vermindert de impact op het pedagogisch gegeven en breekt een anders wel heel lang schooljaar. Op zich verkort je de totale vakantie niet, maar je structureert ze anders.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 08 mei 2013 13:40

Dat systeem zoals redrufio beschreef zou ik wel nog zien zitten.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Perdrix
Senior user
Senior user

Bericht door Perdrix » 08 mei 2013 21:32

Ik blijf voorstander van twee maanden zomervakantie. Vanaf 15 à 16 jaar hebben de meeste jongeren een vakantiejob. Dit neemt nu al zowat de helft van de vakantie in. Dan heb je nog de helft om echt te genieten. Reizen, op kamp gaan... Als je de zomervakantie twee weken inkort, kan je echt bijna niets meer doen. Een no-go voor mij dus.

De vakantie splitsen in twee vakanties van een maand lijkt mij ook niet zo positief. Aan de kust zijn veel vakantiejobs gebaseerd op toerisme. In de winter is er vaak niets te beleven. Heel wat vakantiejobs zouden dus wegvallen.

Gesloten