Onpopulaire meningen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Heftruck
Experienced user
Experienced user

Re: Onpopulaire meningen

Bericht door Heftruck » 22 jan 2013 01:34

Liro schreef:Ik verwijt je overigens helemaal niets, maar ik wil het geheel niet reduceren tot 'hoe zou jij reageren in die situatie'.
Ik ook niet hoor. Ik had gewoon de indruk dat je nogal emotioneel reageerde (niet dat ik mijzelf wil vrijspreken op gebied van emotionele reacties op politie). Het probleem is gewoon dat sommige situaties dwingen tot handelen, ook al zit je met gebrekkige informatie en beperkte actoren. Dat is een enorm problematisch vraagstuk. Ik wou dat even benadrukken zonder echt aan te dringen op antwoorden (die gaan wij toch niet zo snel vinden). Ik denk dat we beiden ons punt hebben kunnen maken.
Dagonet schreef:Ik zal de rol die de vakgroep Wijsbegeerte & Moraalwetenschappen (van de UGent) gespeeld heeft in deze zaak, nooit of te nimmer vergeven. Zelden zo'n laffe attitude gezien bij zelfverklaarde 'kritische individuen'.
Wie A zegt ...
Dagonet schreef:@ Kikkerkop:

De manier waarop jij een intolerant beleid zou installeren (zie onze oudere discussie), bijna geweld zit te prediken en hier nu méér machtsconcentratie bepleit, is de ideale voedingsbodem voor oorlog en bloedvergieten.
Hij moet nog leren omgaan met de realiteit dat andere mensen andere meningen hebben, dat de zijne niet absoluut is en vooral dat zijn goedkeuring geen gewicht draagt op de wereld. Dat zal nog wel even duren. Hij kent slechts het pochen en het spotten.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 22 jan 2013 13:37

Dagonet schreef:
Heftruck schreef:
Dagonet schreef:Ik zal de rol die de vakgroep Wijsbegeerte & Moraalwetenschappen (van de UGent) gespeeld heeft in deze zaak, nooit of te nimmer vergeven. Zelden zo'n laffe attitude gezien bij zelfverklaarde 'kritische individuen'.
Wie A zegt...
Niet echt on topic, maar bon.
Spoiler! :
Ten eerste misten ze het hele punt door hun focus te leggen op "het recht op vrij onderzoek". Dit onderzoek was niet vrij, noch was het op een eerlijke wijze tot stand gekomen.

Ten tweede zijn ze belachelijk naïef wanneer ze geloven dat het onderzoek dat daar gebeurt waardevrij en neutraal is. Hun ideologisch referentiekader werkt als een diepgeworteld geloof: dat van neutraliteit en objectiviteit, allemaal verantwoord met wetenschappelijke nonsens.

Ten derde hebben ze het hele debat helpen te verleggen naar Barbara Van Dyck haar verantwoordelijkheid i.p.v. een inhoudelijk debat te voeren. Iets wat ze overigens niet konden, omdat ze een integraal gebrek hadden aan degelijke argumenten. Hun denkmethode is analytisch en in die zin beknot tot het referentiekader van een ivorentorenfilosoof.

Ten vierde hebben ze consequent de posters van het Anarchistisch Kollektief, die duiding voorzagen, weggehaald van de publieke uithangborden op het tweede verdiep van de Blandijn. Sommige hebben er nog geen kwartier gehangen. Het aanvaarden van vrije meningsuiting is blijkbaar geen vereiste om te mogen werken aan een universiteit.

Ten vijfde hebben ze nooit of te nimmer transparantie geëist van de betrokken, zoals BASF en de KU Leuven. Iets wat ze zouden moeten doen, willen ze een eerlijk debat voeren. Nu deden ze de claims van de activisten af als speculatief en bevooroordeeld, terwijl ze zelf pretendeerden in het kamp van De Morele Meerderheid te staan.

Sindsdien heeft Johan Braeckman voor mij afgedaan. Die vent leeft in een moreel vacuüm en dat is om razend van te worden voor iemand met zijn reputatie en invloed.
OT: Johan Braeckman is één van Vlaanderens meest overschatte intellectuelen.
Compleet off topic, en misschien ga ik Dagonet een beetje bang maken nu, maar...
Moest ik een homo zijn, amai... Ik was al lang gezwicht, met je zeer nuchtere (en "juiste") meningen en intellectuele tekstjes.
:adore: :love:

OT: Ik hou NIET van Hannelore Bedert en consoorten. Dat zal hier wel onpopulair zijn!
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Kikkerkop
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Kikkerkop » 22 jan 2013 16:33

Heftruck schreef:Hij moet nog leren omgaan met de realiteit dat andere mensen andere meningen hebben, dat de zijne niet absoluut is en vooral dat zijn goedkeuring geen gewicht draagt op de wereld. Dat zal nog wel even duren. Hij kent slechts het pochen en het spotten.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :wink:

Jij bent trouwens degene die weeral op de man begint te spelen en met verwijten begint te smijten.

@Dagonet, of je nu straft met geweld of met vrijheidsberoving, dat is wat mij betreft hetzelfde. Er is geen enkele reden om aan te nemen waarom "vrijheidsberoving" meer democratischer zou zijn dan "geweld". Als de doodstraf bijvoorbeeld democratische goedkeuring krijgt, dan moet die er wat mij betreft komen.

Een democratie met een sterkere centrale overheid, of een meerderheidssysteem zoals in Frankrijk bijvoorbeeld vind ik inderdaad beter dan een systeem zoals in België met evenredige verdeling, waarin telkens opnieuw coalities moet worden aangegaan met als resultaat dat de kleine partijen teveel macht hebben.

Geloof me, als ik de samenleving naar believen zou mogen inrichten, ze zou er veel beter uitzien dan ze hedendaags is, zeker op niveau van sociaal beleid.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 22 jan 2013 17:14

Jouw vorm van geweld is wel nogal subjectief bepaald en arbitrair. Als je de vergelijking met vrijheidsberoving wil maken lijkt het meer op ontvoering door een overactieve flik dan op een gevangenisstraf.
Overigens denk ik dat de doodstraf iets inherent verschrikkelijks en onmenselijks is. Iemand op totaal voorbedachte wijze, bijna op een industriële manier om het leven brengen (en gestoeld op wraak veeleer dan iets anders).. De persoon die zo'n straf kan uitvoeren is ze zelf waard.
Vroeger dacht ik daar wel anders over :)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 22 jan 2013 17:26

Liro schreef:Jouw vorm van geweld is wel nogal subjectief bepaald en arbitrair. Als je de vergelijking met vrijheidsberoving wil maken lijkt het meer op ontvoering door een overactieve flik dan op een gevangenisstraf.
Overigens denk ik dat de doodstraf iets inherent verschrikkelijks en onmenselijks is. Iemand op totaal voorbedachte wijze, bijna op een industriële manier om het leven brengen (en gestoeld op wraak veeleer dan iets anders).. De persoon die zo'n straf kan uitvoeren is ze zelf waard.
Vroeger dacht ik daar wel anders over :)
Het is een illusie te denken dat ons gerecht een soort van systeem is dat kan ontsnappen aan subjectiviteit.

Wat betreft dat doden, we kennen abortus en euthanasie, tevens zie ik niet in waarom we een levenslange opsluiting als "moreler" zouden moeten beschouwen dan de doodstraf. Uiteindelijk is vrijheidsberoving ook een soort van geweld, alleen geestelijk geweld.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 22 jan 2013 17:37

Kikkerkop schreef:Geloof me, als ik de samenleving naar believen zou mogen inrichten, ze zou er veel beter uitzien dan ze hedendaags is, zeker op niveau van sociaal beleid.
Kikkerkop, je lijdt aan het God-complex.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 22 jan 2013 18:03

Heftruck schreef:
Kikkerkop schreef:Geloof me, als ik de samenleving naar believen zou mogen inrichten, ze zou er veel beter uitzien dan ze hedendaags is, zeker op niveau van sociaal beleid.
Kikkerkop, je lijdt aan het God-complex.
En jij aan aangeleerde hulpeloosheid
Spoiler! :
en aan het godcomplex uiteraard ook

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 22 jan 2013 18:18

Kikkerkop schreef: Het is een illusie te denken dat ons gerecht een soort van systeem is dat kan ontsnappen aan subjectiviteit.
Dat wilt nog niet zeggen dat we daar niet naar moeten streven.

Euthanasie is overigens met vrije wil, en abortus is zonder kennis. Het gaat me vooral om het verschrikkelijke van te weten dat je gedood zal worden, zonder dat je dat wilt, en zonder dat je dat kan veranderen. Dat vind ik barbaars.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 22 jan 2013 19:03

Liro schreef: Euthanasie is overigens met vrije wil, en abortus is zonder kennis. Het gaat me vooral om het verschrikkelijke van te weten dat je gedood zal worden, zonder dat je dat wilt, en zonder dat je dat kan veranderen. Dat vind ik barbaars.
Dus dementerenden en mentaal gehandicapten doden, daar zou je dan geen problemen mee hebben ?

Of kinderen van 2-3-4 jaar zou jij ook met plezier doden, aangezien die toch ook nog geen besef van het concept van de dood hebben.
Er is een immens verschil tussen een lynchpartij of een gevangenisstraf voor h(em/aar).
Met die keuze wordt in ons systeem ook geen rekening gehouden, iedereen krijgt vrijheidsberoving, dus ook de personen die liever de doodstraf zouden willen hebben of een lichamelijke staf, dus je kan niet oordelen dat het onze democratiser is.

Iedereen geestelijk straffen is even ondemocratisch als iedereen lichamelijk straffen.
In alle geval is het systeem dat jij voorstelt, een systeem dat geen rekening houdt met individuen en minderheidsgroepen..
Ik heb nergens gezegd, dat ik geen bepaalde vrijheden zou erkennen
Integendeel, sommige groepen zouden juist meer vrijheden moeten krijgen wat mij betreft.

Ik zeg niet dat ik een soort van absolute democratie wil, waar alles wat die meerderheidspartij wil, wet wordt.
Mijn excuses, maar dat geloof deel ik niet met jou. Als jij een samenleving naar believen zou inrichten, zouden we slechter af zijn dan vandaag (zéker op niveau van sociaal beleid). Bovendien staat het in contrast met je democratische overtuiging: jij alleen zou volgens die overtuiging namelijk niets in te richten hebben.
Wel laten we dan zeggen, dat het in mijn dictatuur, beter leven zou zijn, dan in de huidige democratie. :yeahimcool:

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 22 jan 2013 19:42

Kikkerkop schreef:Wel laten we dan zeggen, dat het in mijn dictatuur, beter leven zou zijn, dan in de huidige democratie. :yeahimcool:
Het leven voor Kikkerkop, wel te verstaan.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 22 jan 2013 19:54

Heftruck schreef:
Kikkerkop schreef:Wel laten we dan zeggen, dat het in mijn dictatuur, beter leven zou zijn, dan in de huidige democratie. :yeahimcool:
Het leven voor Kikkerkop, wel te verstaan.
Integendeel, het zou impliceren dat ik veel zou moeten werken.

Iemand werkschuw als jij zal dan wel snappen dat het geen verbetering is voor mij. :wink:

Maar bon op zich heb ik daar niks tegen en heb ik de nood niet om te leven van andersmans arbeid.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 23 jan 2013 00:56

Nooit gezegd dat ik daar geen problemen mee zou hebben. Ik val je (kromme) vergelijking aan, ik verkondig geen algemene regels.

Overigens was de eerste zin van mijn post (die je zo handig niet gequote hebt :P) de essentie.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 23 jan 2013 12:02

Kikkerkop schreef: Geloof me, als ik de samenleving naar believen zou mogen inrichten, ze zou volgens mij er veel beter uitzien dan ze hedendaags is, zeker op niveau van sociaal beleid.
Corrected.

Wat je moet beseffen is dat niet iedereen uw visie deelt en dat je zeker niet de waarheid in handen hebt. Er bestaat wellicht zelfs geen waarheid (hieromtrent).

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 23 jan 2013 12:17

Daluicis schreef:
Kikkerkop schreef: Geloof me, als ik de samenleving naar believen zou mogen inrichten, ze zou volgens mij er veel beter uitzien dan ze hedendaags is, zeker op niveau van sociaal beleid.
Corrected.

Wat je moet beseffen is dat niet iedereen uw visie deelt en dat je zeker niet de waarheid in handen hebt. Er bestaat wellicht zelfs geen waarheid (hieromtrent).
Wat dus mede impliceert dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de kikkerkop dictatuur slechter zou zijn dan de huidige democratie.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 23 jan 2013 12:27

Disco Trut schreef: Mijn onpopulaire (en hypocriete) mening van de dag: Discussiëren op het internet is eigenlijk volslagen debiel.
Gonna call you out on this one: waarom is dat debiel? Of beter eigenlijk: waarom is dat meer debiel dan discussiëren in een andere context?

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 23 jan 2013 12:55

Kikkerkop schreef: Wat dus mede impliceert dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de kikkerkop dictatuur slechter zou zijn dan de huidige democratie.
Hoe zou ik daar nu iets zinnig kunnen zeggen aangezien ik niet weet wat het inhoud.
Mijn eerste gedachten bij het horen van "Kikkerkop's dictatuur" is een bordeel waar jij je uitleeft.
Liro schreef:
Disco Trut schreef: Mijn onpopulaire (en hypocriete) mening van de dag: Discussiëren op het internet is eigenlijk volslagen debiel.
Gonna call you out on this one: waarom is dat debiel? Of beter eigenlijk: waarom is dat meer debiel dan discussiëren in een andere context?

?

(de wet van Gowin ;) )

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 23 jan 2013 13:57

Dagonet schreef:@ Om even een Ad Hitlerum te gebruiken: in Duitsland zijn de nazi's ook eerst begonnen met het T4-programma alvorens over te gaan tot de Endlösung. Ga jij ervan uit dat dergelijk misbruik kan voorkomen worden in jouw systeem?
Een soort van stepping stone theorie dus.

Maar die theorie is evengoed toepasbaar op België, abortus is begonnen in 1990, de wet op euthanasie op 2002 en wie weet wat gebeurd er nog allemaal.

Met andere woorden de verleiding tot escalatie is zowel aanwezig in een democratie als een dictatuur.
Dagonet schreef:De ene groep meer vrijheden gunnen dan de andere? Op basis van wat dan? En over welke vrijheden heb je het dan? Behalve voor gelovigen, dissidenten en alle politieke slachtoffers die een dictatuur met zich meebrengt.
Integendeel, ik heb niets tegen gelovigen.
Je moet onderscheid kunnen maken tussen gelovigen en het geloof zelf.

Met meer vrijheid, was de referentiegroep, de huidige democratie en niet een andere groep in mijn dictatuur.

Om maar een voorbeeld te geven, ik zou scientology niet vervolgen zoals het huidige België wel doet, dus ik zou die groep meer vrijheid geven dan ze hedendaags in België hebben, maar ik zou ze niet meer vrijheid geven tegenover een andere groep.
Dagonet schreef:Een héél klein beetje Marx lezen, zou zo nu en dan geen kwaad kunnen. Al was het maar om je vijanden te leren kennen. Wij leven constant van andermans arbeid.

Dus alvorens een hautaine en verwijtende houding ten aanzien van werklozen aan te nemen, zou het niet misstaan je bewust te zijn van je eigen 'profitariaat'.
Arbeid koop je met geld en geld is op zich meestal opgebouwd door arbeid.
Dus als je werkt, en je gaat met dat geld vervolgens een auto kopen, dan ruil je in feite jouw arbeid voor de arbeid van een ander met als medium geld.

Uiteraard trek ik ook geld van mijn ouders, maar laten we zeggen dat de arbeid die zij voor mij verrichten vrijwillig is en dat die arbeid die ik ontvang van mijn ouders gecompenseerd zal worden voor de arbeid die ik ga verrichten voor de volgende generaties. Dus we erven telkens de arbeid van voorgaande generaties, maar we laten ook onze arbeid na voor de generaties daaropvolgend. Dus de arbeid ik van hen aanneem, ruil ik voor de arbeid die ik zal geven aan mijn erfgenamen.

Waar het dus op neerkomt is dat in een systeem zoals België waar indien je werkt je verplicht wordt om tot 50% belastingen te betalen, je dus de helft van de tijd dat je werkt, je dus als slaaf werkt voor anderen en je dus gedwongen wordt om te arbeiden voor anderen. Eigelijk is ons systeem van sociale zekerheid een soort van slavernij in een modern kleedje. Echter is het wel in zekere zin aanvaardbaar omdat een deel van de gedwongen arbeid terugvloeit, in zekere zin is er dus sprake van compensatie en ruil, waardoor we zouden concluderen dat het al bij al niet gedwongen is maar dat we voor die arbeid gewoon vergoed worden op een andere manier dan door geld. We plukken dus de vruchten van onze arbeid door bijvoorbeeld pensioen of kindergeld of aangelegde straten of inkomenszekerheid tijdens kortstondige werkloosheid.

Dus als je leeft van leeflonen, zonder zelf ooit gewerkt te hebben dan leef je eigelijk van "gedwongen arbeid" van anderen, want je krijgt bijvoorbeeld zonder ooit te werken ook inkomenszekerheid of je maakt ook gebruik van de straten, de politiediensten, verlichting, zonder dat te compenseren en dus zonder ruil. In die zin kan je dus niet spreken van een arbeidsruil omdat je zelf niet arbeid, je leeft dus van de arbeid van anderen. Aangezien er geen ruil is, zou je dus wel degelijk kunnen spreken dat je leeft van slavenarbeid. Want de arbeid waarvan je leeft is niet vrijwillig, nog krijgen die individuen een compensatie, integendeel je zorgt zelf voor concurrentie.

Dus als je leeft van de gedwongen arbeid van andere zonder de intentie later iets terug te doen, dan word je onderhouden door slavenarbeid.

De theorieën van Marx zijn gebasseerd op solidariteit tussen arbeiders en bij leefloners is er noch arbeid, noch solidariteit te vinden. Er was dus geen plaats om niks te doen en geld te eisen van de staat. Iedereen arbeid daar en krijgt vervolgens wat hij nodig heeft om zich te onderhouden, dus de ruil tussen arbeid en levensonderhoud staat daar ook centraal. Levensonderhoud zonder arbeid was daar niet waar. In realiteit hebben de communistische regimes ook nooit zoiets gekend als volwassenen die geld kregen zonder dat er daar een ruil tegenover stond.

Ik vind het bizar dat men het moreel correct vindt, mensen te dwingen, te arbeiden voor andere mensen, maar dat men het niet moreel correct vindt mensen te dwingen te arbeiden voor zichzelf.

Verdere replieken zullen volgen na den blok :yeahimcool:

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 23 jan 2013 16:14

Kikkerkop schreef: De theorieën van Marx zijn gebasseerd op solidariteit tussen arbeiders en bij leefloners is er noch arbeid, noch solidariteit te vinden.
Wow wow, waarop is dat juist gebaseerd? Dat klinkt als iets wat je net even zelf beslist hebt. Daar zou ik toch wel eerste wat onderzoek/cijfers over willen zien om zoiets maar even te beslissen.

Ik vind wel dat jij enorm sterke opvattingen over werken hebt terwijl je zelf nog studeert. Ik zeg niet dat ze zullen veranderen, maar je denkt precies al te weten hoe die ervaring voor jou gaat zijn..

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 23 jan 2013 17:40

Er valt een nog veel grotere grap uit Kikkerkop's wereldbeeld te maken: de meerderheid zal het zodanig veel beter hebben dat ze met geweld gedwongen moeten worden het leuk te vinden. Hij gaat er van uit dat mensen voor een slechtere wereld kiezen zonder zijn interventie. Die paradox valt hem niet eens op of redeneert hij weg. Begrijpelijk, voor iemand die zich God boven mensen waant.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 23 jan 2013 19:12

de meerderheid zal het zodanig veel beter hebben dat ze met geweld gedwongen moeten worden het leuk te vinden.
Dat is wat jij denkt
Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat mensen niet oprecht gelukkig zouden kunnen zijn in mijn dictatuur.
Hij gaat er van uit dat mensen voor een slechtere wereld kiezen zonder zijn interventie.
Nergens heb ik gezegd dat mijn wereld de perfectie zou zijn, nergens heb ik een derde, vierde enz. weg uitgesloten. Dus mensen kunnen wel degelijk voor een betere wereld kiezen, zonder voor mijn interventie te kiezen.
Die paradox valt hem niet eens op of redeneert hij weg.
De enige paradox die ik zie, zit in je hoofd, en vatbaarheid voor reden is daar ver te zoek.

@ Dagonet
Liro, Heftruck, Daluicis, Disco Trut en jij zijn een selectieve groep met sterke correlatie naar socialisme en allesbehalve representatief voor een algemene bevolking van eender welk land.

Als ik mijn theorie zou uitleggen aan neonazi's en ze zouden allemaal akkoord zijn, wel dat betekent exact evenveel als jullie die allemaal niet akkoord zijn.

Gesloten