Onpopulaire meningen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Hades
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Onpopulaire meningen

Bericht door Hades » 08 nov 2012 15:43

Ik weet niet of dat effectief onpopulair is, maar ik vind Duits veel mooier dan Hollands of plat Antwerps

redflower
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door redflower » 08 nov 2012 15:49

Hades schreef:Ik weet niet of dat effectief onpopulair is, maar ik vind Duits veel mooier dan Hollands of plat Antwerps
Niet zo onpopulair, denk/hoop ik. Plat Antwerps vind ik zowat het lelijkste dialect dat er bestaat, hoewel ik ook geen fan ben van West-Vlaams.
You can't choose what stays and what fades away

Perdrix
Senior user
Senior user

Bericht door Perdrix » 08 nov 2012 15:56

redflower schreef:
Hades schreef:Ik weet niet of dat effectief onpopulair is, maar ik vind Duits veel mooier dan Hollands of plat Antwerps
Niet zo onpopulair, denk/hoop ik. Plat Antwerps vind ik zowat het lelijkste dialect dat er bestaat, hoewel ik ook geen fan ben van West-Vlaams.
Ik ben zelf West-Vlaming en ben daar trots op, maar soms wordt ik een beetje gek van dat taaltje. Dat zal vooral aan het onderwerp liggen waarover er gesproken wordt. West-Vlaams kan enorm plat zijn, maar dat weten we allemaal wel.

Ik ben eigenlijk de laatste tijd helemaal geen fan van dialecten, maar ook niet van het AN. Geef mij maar Frans of Engels momenteel!

Manspersoon
Senior user
Senior user

Bericht door Manspersoon » 08 nov 2012 17:09

Zoals jij het zegt lijkt het bijna alsof veel mensen Antwerps of Hollands mooi vinden. Ik hoop dat dat niet waar is. Duits vind ik ook een zeer mooie taal, de reden waarom sommige andere mensen het lelijk vinden zijn de speeches van Hitler. Die geven de indruk dat Duits alleen op een agressieve manier kan uitgesproken worden.

OT: Nu we het toch over dialecten hebben: het uitspreken van de y als 'ij' in woorden zoals typen, Yzer(de rivier) en copy zou streng verboden moeten worden. Telkens ik iemand 'tijpen' hoor zeggen lopen de rillingen me over de rug. In de marge daarvan: Dranouter spreek je uit als Dranoeter, net zoals je Toulouse en Roubaix ook met oe-klanken uitspreekt.
Uiteindelijk zijn we niets meer dan een ingewikkelde tekening op een rots, midden in een woestijn van sterren.

lifeline
Regular user
Regular user

Bericht door lifeline » 08 nov 2012 17:15

Simon... schreef:
Zoals jij het zegt lijkt het bijna alsof veel mensen Antwerps of Hollands mooi vinden. Ik hoop dat dat niet waar is. Duits vind ik ook een zeer mooie taal, de reden waarom sommige andere mensen het lelijk vinden zijn de speeches van Hitler. Die geven de indruk dat Duits alleen op een agressieve manier kan uitgesproken worden.

OT: Nu we het toch over dialecten hebben: het uitspreken van de y als 'ij' in woorden zoals typen, Yzer(de rivier) en copy zou streng verboden moeten worden. Telkens ik iemand 'tijpen' hoor zeggen lopen de rillingen me over de rug. In de marge daarvan: Dranouter spreek je uit als Dranoeter, net zoals je Toulouse en Roubaix ook met oe-klanken uitspreekt.
Het is IJzer my dear, niet Yzer...
He that composes himself is wiser than he that composes a book ~ Benjamin Franklin

Manspersoon
Senior user
Senior user

Bericht door Manspersoon » 10 nov 2012 00:58

lifeline schreef: Het is IJzer my dear, niet Yzer...
Nee, het is wel degelijk Yzer. De rivier loopt door West-Vlaanderen, wij hebben hem Yzer genoemd, de rest van Vlaanderen heeft hem verbasterd.
Uiteindelijk zijn we niets meer dan een ingewikkelde tekening op een rots, midden in een woestijn van sterren.

lifeline
Regular user
Regular user

Bericht door lifeline » 10 nov 2012 10:25

Dagonet schreef:Als je die logica volgt, moet je dat op zowat alles toepassen. Dan is het bvb. ook 'Frankryk' (of correcter: 'Vrankryk') in plaats van 'Frankrijk'. In't geval van 'IJzer' is het zo dat de 'ij' het AN is en de 'y' het dialect. Of ik zou al héél erg fout moeten zijn.

En bij 'copy' is het maar wat je bedoelt. 'Copy' is Engels, terwijl 'kopij' en 'kopie' Nederlands zijn, maar allebei een andere betekenis hebben. :)

Enkel in 'typen' is het AN dus uitgesproken als een 'y' en niet als een 'ij'.
Nee, je hebt gelijk, het is effectief IJzer, het is Yser in het Frans, maar IJzer in het Nederlands...
The Yser (Dutch: IJzer, French: Yser) is a river that originates in French Flanders (the north of France), enters the Belgian province of West Flanders and flows into the North Sea at the town of Nieuwpoort.
He that composes himself is wiser than he that composes a book ~ Benjamin Franklin

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 10 nov 2012 15:25

Dagonet schreef:Als je die logica volgt, moet je dat op zowat alles toepassen. Dan is het bvb. ook 'Frankryk' (of correcter: 'Vrankryk') in plaats van 'Frankrijk'. In't geval van 'IJzer' is het zo dat de 'ij' het AN is en de 'y' het dialect. Of ik zou al héél erg fout moeten zijn.
Ik herinner me een discussie met een leerkracht Nederlands ooit die zei dat mensen vaak 'Ij' schreven bij een hoofdletter 'ij' woord, maar dat het Y moest zijn. Dus misschien Toch Yzer i.p.v. IJzer? In schrijftaal zou je toch nooit de i en de j als hoofdletters schrijven? 'Y' is de enige hoofdletter 'ij' die er zou bestaan :) dat ter zijde.
On topic mensen! (en ik zeg dat hier al omdat ik anders een mod over mijn eigen hoofd ga krijgen :P)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

juniboy
Regular user
Regular user

Bericht door juniboy » 10 nov 2012 19:14

Ik weet niet of dat effectief onpopulair is, maar ik vind Duits veel mooier dan Hollands of plat Antwerps
Hades, Hoe durf je uw dialect zo af te breken!
Wees trots dat je naast 't stad woont en het dialect mag spreken.
Ik ben fier dat ik het Antwerps dialect spreek.

Antwerps is voor mij één van de mooiste dialecten, Hollands dialect vind ik vreselijk en Duits vind ik nu ook niet zo'n mooie taal. Spaans vind ik wel een mooie taal.

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 10 nov 2012 19:16

Liro schreef:
Ik herinner me een discussie met een leerkracht Nederlands ooit die zei dat mensen vaak 'Ij' schreven bij een hoofdletter 'ij' woord, maar dat het Y moest zijn. Dus misschien Toch Yzer i.p.v. IJzer? In schrijftaal zou je toch nooit de i en de j als hoofdletters schrijven? 'Y' is de enige hoofdletter 'ij' die er zou bestaan :) dat ter zijde.
On topic mensen! (en ik zeg dat hier al omdat ik anders een mod over mijn eigen hoofd ga krijgen :P)
gisteren was de directeur van de taaltelefoon op studio brussel en die zei dat namen met ij vanvoor als IJ moeten geschreven worden... het is IJsland niet Ysland en ook niet Ijsland dus lijkt mij dat voor de ijzer ook zo te zijn

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 11 nov 2012 01:34

juniboy schreef:
Hades, Hoe durf je uw dialect zo af te breken!
Wees trots dat je naast 't stad woont en het dialect mag spreken.
Ik ben fier dat ik het Antwerps dialect spreek.

Antwerps is voor mij één van de mooiste dialecten, Hollands dialect vind ik vreselijk en Duits vind ik nu ook niet zo'n mooie taal. Spaans vind ik wel een mooie taal.
De manier waarop gij het zo vuil uitsprak (heel plat dan) was voor mij de overtuiging om dit te posten :P maar als het wat zachter is kan het inderdaad nog gezellig zijn ;)
Omicron schreef:
Liro schreef:
gisteren was de directeur van de taaltelefoon op studio brussel en die zei dat namen met ij vanvoor als IJ moeten geschreven worden... het is IJsland niet Ysland en ook niet Ijsland dus lijkt mij dat voor de ijzer ook zo te zijn
Dit is ook hoe ik het mij herinner. Maar dan is er ook een reden waarom dat niet bij "ui", "ei", "oe", "eu", "au", "ou", "ie" of dubbele klinkers wordt gedaan.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 11 nov 2012 13:13

Er vanuit gaan dat taal logisch is

Dat is al een denkfout op zich

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Bericht door kukuxumusu » 11 nov 2012 18:47

Dagonet schreef:@ Springbal: We spreken daar toch wél over? We noemen deze mensen 'labiel', 'abnormaal', 'manisch' of 'aanstellerig'. Neuro-psychiaters en genetici proberen dan weer te achterhalen welk(e) stukje(s) van hun hersenen of genoom ervoor zorgt (/zorgen) dat deze mensen symptomen vertonen die niet conform zijn met het verwachtingspatroon van de 'normale' en 'verantwoordelijke' mens.

We spreken er dus voortdurend over in stigmatiserende, verwijtende en veroordelende termen. In het meest positieve geval noemen we de persoon 'ne speciale' of 'ne rare', maar dat is bezwaarlijk een troost te noemen.

Ik denk dus niet dat de mening een populaire is en ben het eens met kukuxumusu dat er (nog steeds) een enorm taboe over hangt.
Zeer goed verwoord :)

Even taboedoorbrekend: volgende week laat ik mij opnemen.
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

juniboy
Regular user
Regular user

Bericht door juniboy » 11 nov 2012 20:00

De manier waarop gij het zo vuil uitsprak (heel plat dan) was voor mij de overtuiging om dit te posten maar als het wat zachter is kan het inderdaad nog gezellig zijn
Zoe plat sprèkik na oek nog ni èh :)
Er zijn mensen die veel platter spreken hoor! Al moet ik eerlijk toegeven dat de vuile A regelmatig de kop opsteekt tot grote ergernis van mijn vroegere docent communicatie :P

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 12 nov 2012 21:28

Disco Trut schreef: OT: Er worden teveel en te vaak maatschappelijk/sociaal assistenten/s ingezet voor dingen waar ze eigenlijk in het geheel niet voor opgeleid zijn, laat staan geschikt. Ik ben er absoluut van overtuigd dat 99% van die mensen ontzettend hun best doen, maar heel vaak frustreren ze toch gewoon maar de gang van zaken.
Zover ik weet zijn ze ook gefrustreerd omdat ze zaken moeten doen waarvoor ze niet zijn opgeleid, maar willen ze toch mensen niet in de kou laten staan.

Maar ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld van wat je bedoelt.

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 13 nov 2012 16:42

Ik ben het eens met Disco Trut aangaande sociaal assistenten. Vaak inderdaad ook niet door hun schuld.

Er zijn zo een aantal beroepen waar ik het concept uitstekend vind,maar die door de organisatie ervan uiteindelijk meer moeilijkheden opleveren dan nut.

vb : Ik vind het concept justitie assistente een mooi concept,alleen heeft men totaal niet de financiële mogelijkheden,noch een deftig wettig kader gecreëerd om het een nuttige invulling te geven. En heel vaak is dit beroep ingevuld door sociaal assistenten,waar ik ook niet helemaal zeker van ben dat zij daarvoor het beste profiel hebben.

Een ander voorbeeld is de jobcoach,een functie die is uitgevonden om sociaal zwakkeren te begeleiden bij bv een invulling van een artikel 60 contracten,maar in de praktijk blijkt dat hen sturen en voorbereiden op een toekomstige job er niet van komt,en dat ze eigenlijk een soort van administratieve assistent worden van de art 60'er en grotendeels papieren invullen.

Ik heb blijkbaar een zwak voor sociaal assistentes,want 2 exen hebben die job uitgevoerd,en ik ken hun frustraties daardoor en ook waarom velen van hen na een tijdje gedesillusioneerd afhaken.

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 19 nov 2012 17:50

Wauw, ik heb net twee volledige pagina's forum geskipt omdat ze volledig :offtopic: een discussie over kernenergie waren gebaseerd op 1 onpopulaire mening.

OT: ik ben ervan overtuigd dat roken op een bepaald (mentaal) vlak ook gezond is.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 19 nov 2012 18:37

RedRufio schreef:Wauw, ik heb net twee volledige pagina's forum geskipt omdat ze volledig :offtopic: een discussie over kernenergie waren gebaseerd op 1 onpopulaire mening.
Je hebt gelijk. ;)
De discussie over kernenergie en kernuitstap vind je heden hier terug:
viewtopic.php?f=24&t=28610

Ik heb het zo goed mogelijk gescheiden, maar enkele berichten die twee thematieken aanhalen zijn het slachtoffer geworden.

OT: Ligfietsen zouden verboden moeten worden.

Manspersoon
Senior user
Senior user

Bericht door Manspersoon » 19 nov 2012 20:04

RedRufio schreef: OT: ik ben ervan overtuigd dat roken op een bepaald (mentaal) vlak ook gezond is.
Kun je uitleggen op welke manier? Het is niet mijn bedoeling om in het verweer te gaan, ik ben gewoon nieuwsgierig.

OT: Er mag echt nooit een dislike-knop komen of facebook. Dat zou alleen maar voor zorgen voor cyperpesten.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 19 nov 2012 23:53

Facebook mag afgeschaft worden! :evil:
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Gesloten