Personal Bubble

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
DaddyCool
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Personal Bubble

Bericht door DaddyCool » 18 jun 2012 11:29

Disco Trut schreef: het gezicht van de man in kwestie had een aanvaring met mijn rechterhand. Dat was eigenlijk heel reflexmatig en niet mijn bedoeling, maar anderzijds moest hij ook écht niet in mijn gat knijpen.
Hier had ik heel graag bij willen zijn 8) :lol:
Disco owns the world

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 18 jun 2012 11:57

Ik heb niet echt een personal bubble, heb ik al gemerkt. Mensen mogen redelijk dicht komen, zolang ze niet ambetant doen. In dat geval zullen ze het wel geweten hebben :)
Qua begroetingen is dat redelijk gecompliceerd: mensen die ik ken krijgen een hand (mannen) of een kus (vrouwen), onbekenden een hand - altijd. Begroeten is een belangrijk gegeven in professionele én in persoonlijke context. Bij homo's is het dan weer anders: als ik je maar enigszins ken zal je wss een kus krijgen. De enige niet-homo man die van mij een kus krijgt is mijn vader :)
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

nomeis

Bericht door nomeis » 18 jun 2012 14:46

RedRufio schreef:Ik heb niet echt een personal bubble, heb ik al gemerkt. Mensen mogen redelijk dicht komen, zolang ze niet ambetant doen. In dat geval zullen ze het wel geweten hebben :)
Qua begroetingen is dat redelijk gecompliceerd: mensen die ik ken krijgen een hand (mannen) of een kus (vrouwen), onbekenden een hand - altijd. Begroeten is een belangrijk gegeven in professionele én in persoonlijke context. Bij homo's is het dan weer anders: als ik je maar enigszins ken zal je wss een kus krijgen. De enige niet-homo man die van mij een kus krijgt is mijn vader :)
Soms zijn er hetero's die mij willen kussen omdat ik een homo ben. Dan krijgen ze ostentatief een hand.

Voor de rest heb ik niet zo'n personal bubble denk ik, tenzij ik mensen erg stom vind of ze stinken.

Brecht V.
New user
New user

Bericht door Brecht V. » 18 jun 2012 16:20

hmmm, ik denk dat ik best wel een grootte personal bubble heb, ongeacht de situatie, de meeste zaken, gevoelens, verwelkomingen, ... regel ik met mijn lichaamstaal en mijn stem, zonder dat ik de andere persoon aanraak. En meestal red ik het daar wel mee :), ik heb namelijk een erg expressief gezicht en mijn stem verraad mijn echte gevoelens meestal ook wel, wat aanraken overbodig maakt :D
En nu ik erover nadenk, alleen als ik mijn beste maatjes of mijn mama moet trootsten of steunen, dan geef ik een knuffel of trek ik die eens dicht tegen mij aan, om aan te geven dat wat er ook gebeurt, ik zal er altijd zijn.

Mijn persoonlijke bubbel is bij bepaalde personen vrijwel onbestaand en bij andere dan weer zeer groot, als ik iemand echt niet kan uitstaan dan kijk ik die letterlijk buiten, zo groot is die bubbel dan (20m is dan nog niet ver genoeg). Maar als ik met iemand klik ongeacht het geslacht dan valt die vrij snel weg, maar echt veel aanraking moet daar niet bij zijn. En als ik dan toch word aangeraakt, sommige vrienden hebben die neiging nog al eens, dan is er eigenlijk maar één zone verboden terrein, namelijk de zone tussen de bovenste helft van de dijen tot aan de broeksriem. Voor die zone moeten een aantal spreekwoordelijke formulieren voor worden ingevuld, alvorens iemand zijn handen daar mag parkeren :wink:

Tijdens een gesprek heb ik wel liever dat mensen voor me staan, zodat ik hun goed kan bekijken, ik draai me ook altijd in de richting van degene met wie ik spreek (vaak onbewust). Dan weet ik of een conversatie vlot loopt en of ik mensen niet verveel met mijn gezaag over het een of het ander. Dat heeft wss iets met onzekerheid te maken, maar het voelt gewoon beter als ik de reacties kan zien, weet niet. Ze moeten wel niet pal voor m'n neus gaan staan, op z'n minst een meetlat ertussen als ik ze goed ken en bij vreemde liefst nog een stukje verder, anders voelt dat zo verstikkend.

Om op het begroeten terug te komen, bij vrienden of vriendinnen is het gewoon een hallo, hey of goeie morgen, met een lachje ofzo om te laten zien dat ik content ben dat ik ze zie. Een kus heb ik voorlopig nog niet moeten geven en een knuffel, dat doe ik maar bij één vriendin, waarom bij haar? Geen idee :confi: ,want zo goed is ons contact ook weer niet, zal zo wel gegroeid zijn.
Bij vreemden, die ik bevoorbeeld tegenkom tijdens het wandelen ofzo, gewoon een knikje of hey, en daar moeten ze het maar meedoen.
If you can't handle my worst, you ain't getting my best

Baby, all that matters is the beautiful life !!! It’s time to play :p

Wannes.pearljam
Regular user
Regular user

Bericht door Wannes.pearljam » 18 jun 2012 20:11

Zoals iedereen wel ongeveer zegt: bij onbekende mensen is mijn 'bel' in het algemeen kleiner dan bij goede vrienden. Dan nog ben ik redelijk open. Ik vind het helemaal niet erg om iemand een knuffel te geven, als ik diens naam nog niet eens ken. Bij mijn vrienden krijgt zo'n knuffel gewoon een betekenis: daar ga ik echt van genieten :)

Als het gaat over 'benaderd/betast worden' op een feestje of zo, da's iets anders. Want het gaat niet meer om gewoon vriendelijk/sociaal/open zijn, maar over een potentiële 'partner'. Tot nu toe kon ik altijd vriendelijk duidelijk maken dat het ongepast was.

Dus, zolang het vriendschappelijk blijft: HUGS PLEASE
That is what we do. That is what people do. They stay alive for each other.
You cannot find peace by avoiding life, Leonard.

Al die sardientjes zijn toch mijn vriendjes, jippiejajee!

Manspersoon
Senior user
Senior user

Bericht door Manspersoon » 18 jun 2012 22:48

Mijn personal bubble is zo: naast mij mogen mensen redelijk dicht staan, maar voor mij en achter mij is het ongeveer de gemiddelde afstanden van een personal bubble.

Qua aanrakingen: de boxershort-zone is absoluut verboden en aan mijn hoofd en nek heb ik ook liever geen gepruts. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat mensen aan de rest van mijn lichaam zitten gewoon om er aan te zitten.

Bij begroetingen wacht ik altijd af wat de ander doet: wil hij/zij een zoen op de wang dan wordt het een zoen op de wang, anders een hand en toont de persoon geen initiatief dan krijgt hij een begroeting zonder lichaamscontact.
Uiteindelijk zijn we niets meer dan een ingewikkelde tekening op een rots, midden in een woestijn van sterren.

sinnedc
Regular user
Regular user

Bericht door sinnedc » 19 jun 2012 01:16

Zo van die situaties waar je op een bus zit en er ineens een wildvreemde dikke oude vieze lelijke stinkende man naast u komt zitten waarvan het haar niet alleen vettiger als frituurolie is maar waarvan de schilfers als sneeuw op de grond vallen bij het bewegen van zijn hoofd bij gebreke aan een fatsoenlijke shampoo ... dan probeer ik altijd zoveel mogelijk plaats te laten tussen ons in. Probleem is : steeds opnieuw menen die dan dat ze dat beetje overschot aan plaats moeten gebruiken. Niet dus!

Mensen die er ziek uitzien, probeer ik ook wel te mijden. Of mensen die er onverzorgd uitzien. Ik probeer dat zo onopvallend mogelijk te doen al vraag ik me af of ik werkelijk in mijn opzet slaag altijd ...

Zoals Disco Trut ook al zei : iemand omhelzen is voor mij ook altijd intiemer. Iemand die ik dus niet ken maar mij wil omhelzen zal - behoudens uitzonderingen - van een kale kermis thuis komen. Dat is enkel toegelaten voor kameraden en vrienden waarmee ik een betere band mee heb opgebouwd.

Mijn grootouders heb ik uiteraard wel altijd gekust of omhelsd. Maar op mijn ouders na waren dat wel de enigen binnen mijn familie. De anderen hou ik liever op "long-distance".

novice
Regular user
Regular user

Bericht door novice » 20 jun 2012 20:09

eigenlijk is het heel raar

bij vreemde mensen is mijn persoonlijke ruimte zeer groot. voor mij 1 meter ongeveer en achter mij minstens 3 meter. als er iemand achter mij wandelt en korterbij komt, begin ik sneller te stappen of laat ik hem/haar passeren. Een overcrowded fuif of café vind ik dan ook afschuwelijk. ik keer net zo lief terug naar huis dan. in zo'n situatie wou ik dat ik een of andere superkracht had om alle mensen rondom mij in een straal van 2 meter weg te duwen en daar te houden.

met vrienden en familie daarentegen heb ik eigenlijk geen persoonlijke bubble. Die mogen doen wat ze willen. we knuffelen elkaar soms bijna dood :P ook krijgen al mijn vrienden en familieleden steevast een kus en knuffels (afhankelijk van de tijd die tussen ontmoetingen zit), opa, nonkels en neven incluis. dat is zo de gewoonte. de enige die eigenlijk nooit een kus krijgt is mijn vader en ik weet niet goed waarom. ik denk dat hij dat ongemakkelijk vindt. ik zou het ook raar vinden om dat nu ineens wel beginnen te doen

met vrienden zijn er zelfs bijna helemaal geen grenzen meer :P ik heb denk ik al mijn vriendinnen en zelfs een paar van mijn vrienden al gekust (of zij aan mij) in beschonken momenten :lol: ach ja, we zijn nu eenmaal een zeer close groep en dat vind ik prima zo :) I love them
ELLIE TORRES
*My only interests are drinking wine and judging people*
*To me, people are just bags of skin that slow down my day*
*Imaginary Hat!*
*He's a great guy. And that's coming from someone who has a broken bottle for a heart*

Chuck
Regular user
Regular user

Personal Bubble

Bericht door Chuck » 20 jun 2012 20:26

Van mensen die ik ken, en die ik niet hartsgrondig haat ofzo, stoort het mij over het algemeen totaal niet dat ze mij aanraken. Tenzij ze echt irritant beginnen doen, maar dan zullen ze het ook wel merken.

Qua begroetingen is het bijna altijd een kus aan vrouwen, een hand aan mannen. Dit kan wat verschillen als de mannen Franstalig of homo zijn, want een hele hoop Franstaligen gaat ook een kus geven bij begroeting. Beginnen weglopen ofzo lijkt mij dan ook vrij raar en overbodig..

Martijn
Experienced user
Experienced user

Bericht door Martijn » 20 jun 2012 20:30

Ik heb eigenlijk echt last van een grote personal bubble. Ik kan het echt niet verdragen als mensen te dicht komen zitten, zeker niet in het station. Ik liever te ijsberen,wat er echt marginaal uitziet, dan op die banken te gaan zitten tussen mensen. Bij begroetingen geef ik een hand. Enkel familie een kus, denk ik. Er is ook ene nonkel (niet-homo) die erop staat dat hij gekust wordt. Best nog wel awkward in het begin.
Laatst gewijzigd door Martijn op 22 jun 2012 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Crow
New user
New user

Bericht door Crow » 21 jun 2012 22:41

Over het algemeen heb ik niet vaak last van mensen die in mijn persoonlijke bubble komen, dus neem ik aan dat die van mijn niet zoveel groter dan de gemiddelde mens zal zijn. Ik heb eigenlijk maar één keer iemand gekend die consequent nét binnen mijn personal bubble kwam staan, waarop ik dan een beetje opschoof, en waarop die ander dan onbewust terug een stapje dichter kwam staan. :evil: Niet leuk. Aanrakingen, ook bij begroetingen, zijn niet altijd gewenst bij mij. We zijn bij ons thuis nooit echt een 'knuffelgezin' geweest dus het zit er bij mij niet echt in. Maar veel hangt ook gewoon af van de persoon in kwestie. En kussen geef ik quasi alleen aan jarige vriendinnen.

metalhead94
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door metalhead94 » 04 jul 2012 00:28

voor mensen die ik niet of amper ken, geld er een redelijk grote bubble. Ik haat het als mensen te dicht bij komen staan, en ga dan naar achter leunen / meer naar achter staan. Het rottige is dat de meeste mensen de "subtiele" hint niet door hebben en gewoon volgen. Zo kende ik iemand die steeds terug dichter kwam, tot ik na een jaar gefrustreer gewoon heb gezegd: "kijk, hier is de lijn. Daar zit de rand van mijn personal bubble. Als ik naar achter ga hangen, betekent da da ge te dichtbij zit!" Ok ja, das grof, maar komaan, na een jaar moet ge da toch doorhebben.

Sommige vrienden mogen me onverwachts wel eens een knuffel geven, maar ook niet te veel, daar voel ik me ongemakkelijk bij. Voor de rest geen lichaamscontact. Punt.

voor mijn lief geldt: als we alleen zijn, is het geen probleem. Is er een goede vriend bij: ok, maar binnen de perken. Vanaf wanneer er meer dan 1 iemand bij is: geen lichaamscontact. Ik weet het, das niet leuk voor die andere persoon, maar ik ben erg verlegen en introvert en heb een redelijk grote personal bubble. Kan ik niets aan doen ...
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day

lifeline
Regular user
Regular user

Bericht door lifeline » 04 jul 2012 09:03

Ik heb geen problemen dat mensen dicht bij mij staan in situaties dat het niet anders kan: volle bussen, fuiven, maar ze mogen mij niet expres aanraken... Ik kan er alleen niet tegen dat mensen moedwillig dicht bij mij komen staan als er heel veel plaats over is. Ik ben ook totaal niet te vinden voor knuffels bij de meeste mensen. Er zijn een paar mensen die dat wel krijgen, omdat ik die blind vertrouw... Die mensen zijn beperkt tot 2. Mijn mama en S. Zij krijgen dan weer heel vaak knuffels. Al de rest krijgt soms maar eens een knuffel. Ik begroet mensen gewoon door hallo te zeggen eigenlijk, tenzij de mensen aanstalten maken om een kus te geven, dan geef ik die wel... Ik ben niet te vinden voor lichamelijk contact gewoon...
He that composes himself is wiser than he that composes a book ~ Benjamin Franklin

TeQuieroMiChica
Regular user
Regular user

Bericht door TeQuieroMiChica » 08 jul 2012 18:00

Mijn personal bubble is redelijk groot. Ik krijg 't er zelfs van als ik op familiefeestjes moet rond gaan om iedereen te gaan kussen... Komt misschien omdat ik hen allemaal niet zo goed ken eigenlijk. In de vriendenkring heb ik het er minder moeilijk mee, maar ik heb dan liever dat ze me gewoon een kus geven dan dat ze me daar gaan vastnemen en mega lang (zo lijkt het voor mij) aan mijn lijf hangen om afscheid te nemen. Sommige vriendinnen lopen graag arm in arm, maar zelfs daarvoor ben ik niet helemaal te vinden.

Gewoon een beetje ruimte graag!
Imagine me and you <3

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 31 jul 2012 01:35

Hm..

Het hangt bij mij ook af van persoon tot persoon en dan ook nog eens van de situatie.

Vrienden kunnen van mij altijd een knuffel krijgen en zij doen dat dan ook de hele tijd bij mij. Een goede knuffel kan soms eigenlijk wel het ijs breken als je bij onbekende mensen bent, maar volgens mij is dat nog al persoonlijk. Misschien dat het een beetje stom is, maar ik geef verzorgde mensen toch liever een knuffel dan mensen die zich dagen niet wassen. Voor de rest hangt het dan af van wat er gepast is op het moment. Euh, meestal zal het bij onbekende mensen toch bij een hand blijven ongeacht de geaardheid.

Kreamcake_
New user
New user

Bericht door Kreamcake_ » 04 aug 2012 15:10

Persoonlijk denk ik dat ik een vrij kleine 'personal bubble' heb.. Ik kan gemakkelijk aanvaarden dat mensen me aanraken maar als het op de verkeerde plaatsen is en ik ken hen niet zullen ze het wel geweten hebben met een kwade blik.
Bij kennissen of zelfs goede vrienden is mijn personal bubble zeker tot het kleinste geminimaliseerd.. enkel de dingen die een liefje wel zou doen mogen zij niet doen :p

mss vinden sommige dit raar maar ik kan veel verdragen en vind het soms wel eens fijn om een schouderklopje te krijgen zodat ik weet dat ze er toch maar zijn :)!

x
"Happiness comes in many forms..in the company of good friends, in the feeling you get when you make someone else's dream come true, or in the promise of hope renewed. It's okay to let yourself be happy because you never know how fleeting that happiness might be.

I don't know
Webmaster
Webmaster

Bericht door I don't know » 09 aug 2012 13:18

De mijne is nu wel vergroot door het zomerkamp.
Nu heb ik echt niet zoveel problemen meer om iemand te knuffelen of een kus te geven :) Terwijl ik daarvoor redelijk terug houdend was.
Everybody says you'll find someone, you don't need to worry what others think.
It's easier said then done... :)

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 10 aug 2012 18:29

I don't know schreef:De mijne is nu wel vergroot door het zomerkamp.
Nu heb ik echt niet zoveel problemen meer om iemand te knuffelen of een kus te geven :) Terwijl ik daarvoor redelijk terug houdend was.
Grote Bubble => niet graag worden aangeraakt
Kleine Bubble => wel knuffelen enz
=>> je Pers bubble is verkleind
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Salomon

Bericht door Salomon » 10 aug 2012 18:36

vorvzie schreef:
I don't know schreef:De mijne is nu wel vergroot door het zomerkamp.
Grote Bubble => niet graag worden aangeraakt
Kleine Bubble => wel knuffelen enz
=>> je Pers bubble is verkleind
Dankuwel, meester vorvzie 8)

Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Bericht door Lawstudent » 10 aug 2012 18:56

Ik ga hier nog eens posten: Dat ik een grote bubbel heb is weer bevestigd op een buurtfeest. Een van de buren komt naar mij en geeft mij een schouderklopje om mij iets te vragen en volgens mijn broer en ma heb ik zelden zo gemeen gekeken naar iemand als toen. Nochtans is het een heel vriendelijke buur maar je moet mij niet aanraken als ik je niet ken, en zeker niet onverwacht blijkbaar.
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

Gesloten