Wanneer eindigt vriendschap?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
chillah
New user
New user
Geslacht: Man

Wanneer eindigt vriendschap?

Bericht door chillah » 04 jun 2012 15:13

Dag iedereen,
Ik ga een lang verhaal zo kort mogelijk beschrijven. De bottomline en de uiteindelijke vraag die uit mijn verhaal voortvloeit is simpel: wanneer eindigt vriendschap? Wanneer zet je een punt achter een vriendschapsrelatie?

Augustus 2011, een kleine twee jaar geleden, leerde ik een toffe gast kennen. We begonnen allebei aan ons eerste jaar aan de unif. Vermits we allebei op kot zaten en nog niet zoveel mensen kenden de eerste maanden, trokken we veel met elkaar op. Ook op studievlak was het niet zo evident voor ons beiden en al snel vonden we enorm veel steun bij elkaar. Die toffe gast werd langzaam maar zeker mijn beste vriend.

Het jaar gaat verder en uiteindelijk heeft hij het niet zo gemakkelijk: hij krijgt gezondheidsproblemen, liefdesperikelen en ook de studies vlotten niet echt. Als beste maat steun ik hem door dik en dun. Ik was er altijd voor hem en uiteindelijk komt het, een stuk zeker dankzij mij, allemaal in orde. Door al die steun was ik uiteraard, dat voel je nu al komen, smoorverliefd geworden. Dat heb ik hem ook eerlijk opgebiecht. Hij kon daarmee leven.

Door al die steun was het het afgelopen jaar moeilijk om terug dat evenwicht (in geven/nemen) in onze vriendschap te vinden. Bovendien zat ik met die gevoelens van verliefdheid, waar je niet zomaar vanaf geraakt. Ik moet toegeven dat ik het hem toen zeker niet gemakkelijk heb gemaakt, maar uiteindelijk heb ik me 6 maanden geleden volledig herpakt, heb ik compleet open kaart gespeeld en dan nog bleek het niet meer te werken. Die verliefdheid is nu ook volledig voorbij en ik heb zelf het geluk gehad om iemand te leren kennen waarmee het nu al 3 maanden werkelijk geweldig loopt. Die nieuwe relatie geeft me opnieuw energie en het geluk.

Slotsom: Ik ben echt super gelukkig. Die nieuwe relatie is geweldig. Alleen met mijn beste vriend dreigt het niet meer goed te komen. Toch vind ik het zo spijtig om die band langzaam maar zeker te verliezen. Anderzijds heb ik ook het gevoel dat ik, sinds mijn verliefdheid voor hem weg is, totaal niet meer op dezelfde golflengte met hem zit. Ik weet dat hij me niet kwijt wilt, maar toch maken we alleen nog maar ruzie.

Nu mijn vraag aan jullie: wanneer zetten jullie een punt achter een vriendschap? Wanneer is voor jullie de maat vol? En hoe pakken jullie dat aan? Vreemde vragen misschien, maar ik heb zo het gevoel dat iedereen wel weet wanneer en hoe hij zijn partner moet dumpen, maar toxische vriendschapsrelaties daar heeft niemand echt een mening over.

Ik ben benieuwd!

sinnedc
Regular user
Regular user

Re: Wanneer eindigt vriendschap?

Bericht door sinnedc » 04 jun 2012 16:33

Goh, los van het feit dat ik uw verhaal vrij vaag vind (kan aan mij liggen hé), zet ik persoonlijk een punt achter vriendschap als een vriend me een mes in mijn rug zou steken of mijn vertrouwen ernstig zou schenden.

Wat ik afleid uit je verhaal, is dat je enkel nog ruzie met je vriend maakt maar dat hij je niet kwijt wil : op basis van die gegevens zou ik geen punt zetten achter de vriendschap. Het is toch immers niet omdat je niet meer verliefd op hem bent, en je dienvolgens op een andere golflengte zit, dat je een einde moet maken aan je vriendschap.

Ik denk dat je zoiets ook moet aanvoelen. Heb je nog vaak contact met hem? Verwatert het contact ? Je hoeft ook niet te zeggen : 'punt, je bent mijn vriend niet meer' want hij zal wel merken als je jezelf distantieert, neem ik aan.

In eerste instantie zou ik water bij de wijn proberen te doen en als dat niet werkt of als er strubbelingen blijven die onoverbrugbaar zijn, dan is het misschien beter om te focussen op andere vrienden. Van de andere kant : als je effectief moeite doet om terug met hem in het reine te komen en dat komt langs twee kanten , kun je je vriendschap misschien nog redden.

Alvast veel succes en hopelijk een positief resultaat !

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 04 jun 2012 18:44

Onverschilligheid.

Ik vind dat een vrij goed antwoord m.b.t. het beëindigen van relaties waar een vorm van liefde aan te pas komt (en een vriendschap heeft dat wel, anders zijn jullie 'kameraden'). Als je iets hebt van 'ach daar is hij weer' of 'ik heb daar nu echt geen zin in' of 'het kan me eigenlijk niet schelen', dan is er geen vriendschap meer.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

sinnedc
Regular user
Regular user

Bericht door sinnedc » 04 jun 2012 22:40

Liro schreef:Onverschilligheid.

Ik vind dat een vrij goed antwoord m.b.t. het beëindigen van relaties waar een vorm van liefde aan te pas komt (en een vriendschap heeft dat wel, anders zijn jullie 'kameraden'). Als je iets hebt van 'ach daar is hij weer' of 'ik heb daar nu echt geen zin in' of 'het kan me eigenlijk niet schelen', dan is er geen vriendschap meer.
²

Of als je gewoon geen moeite meer wil doen of geen tijd meer wil investeren in je vriendschap.

Brecht V.
New user
New user

Bericht door Brecht V. » 09 jun 2012 00:07

Aangezien ik momenteel een vergelijkbare vraag en probleem heb, vind ik die eigenlijk niet zo raar hoor.

tja wanneer zet je een punt achter een echte vriendschap???
--> Ik heb het tot nu toe nog niet echt moeten doen, tot nu dan. Een vriendschap eindigd voor mij als het gevoel van vertrouwen, genegenheid en geluk eruit gaat, als je merkt dat je eigenlijk meer met frustraties zit ten op zichte van die persoon, dan positieve gevoelens. Frustraties die niet meer uit te werken zijn, die lang aanhouden, steeds terugkomen, als de communicatie stilvalt of als je zelfs met communicatie steeds op hetzelfde verdikke pijnlijke punt terugkomt,. Als het moeilijk word om er nog extra moeite in te steken, als de wil om er voor te gaan wegvalt en als je er geen of weinig spijt van zou hebben mocht die vriendschap verloren gaan. Een combinatie van al die factoren zou mij een punt doen zetten achter een echte vriendschap, uiteraard wel niet zonder uitgebreidde pogingen om er samen uit te geraken. Momenteel zit ik in die pogingen periode, maar de communicatie is ondertussen weggezakt en de vriendschap zal na 6 jaar waarschijnlijk een langzame pijnlijke dood sterven of er zou snel verandering in moeten komen.

De vraag die jij je moet stellen is uiteraard, wil ik mijn beste vriend verliezen, een vriend die me al zo lang steunt en andersom natuurlijk ook. Iemand die er voor je was, die rekening hield met je gevoelens en nu wss nog doet, iemand die zelfs toen je het hem moeilijk maakte nog steeds niet weg was. Als jij het gevoel hebt van dit alles is verleden tijd en dat krijgen we nooit meer terug, dan kan je er een punt achterzetten.
Maar uit je bericht leid ik af dat je daar nog niet bent, je wilt hem niet verliezen denk ik.
Ik zou proberen water bij de wijn te doen, voor zover mogelijk en als jullie er beiden voor willen gaan dan komt dat goed. Wss zal dat bloed, zweet en tranen vragen, maar je moet jezelf afvragen, heb ik er dat nog voorover??? als het antwoord JA is dan zou ik zeggen ga ervoor, blijf proberen, die connectie die jullie hadden is wss nog steeds aanwezig, ook al hebben jullie elkaar op dit moment minder sterk nodig dan ervoor :wink:

Dat je roze bril nu af is, omdat dat gevoel van verliefdheid weg is, dat zal uiteraard ervoor zorgen dat je wat meer van zijn "negatievere kantjes" ziet. Je nieuwe lief bied je nu ook nog eens vertrouwen, genegenheid en al die zaken die beste vrienden ook bieden. jullie zitten nu op dezelfde golflengte, waardoor je nu mss minder het gevoel hebt, dat je nog voor je vriendschap moet gaan. Mss dat dat onderbewust ook ergens wel meespeelt. Dit maar even terzijde natuurlijk en het is zeker de bedoeling om je hiermee voor de borst te stoten ofzo, maar nieuwe liefdes en oude vriendschappen dat is puzzelen naar een goed evenwicht :wink, dat kan dus ergens meespelen in je beslissing.

ik wens je alvast veel succes met je moeilijke beslissing
If you can't handle my worst, you ain't getting my best

Baby, all that matters is the beautiful life !!! It’s time to play :p

Zus
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Zus » 11 jun 2012 13:59

Ik heb nooit echt bewust een punt gezet achter een vriendschap. Ik denk dat ik dat ook niet snel zou doen. Zelfs als er serieuze ruzie is, kan dat achteraf nog goed komen.

Wat ik wel al veel heb meegemaakt zijn verwaterde vriendschappen. Om de een of andere reden liep het dan niet allemaal meer zo vlotjes en was er steeds minder contact. Uiteindelijk hoor je dan gewoon niks meer van die persoon.

In jouw geval denk ik dat het het beste is om even wat afstand te nemen, maar daarom niet meteen te breken. Als je het wat tijd geeft, kan het best weer helemaal goed komen. En misschien proberen om er eens met hem over te praten.

chillah
New user
New user

Bericht door chillah » 29 jul 2012 13:51

Dag iedereen,
Ik wil toch laten weten hoe het uiteindelijk afgelopen is. Ik heb uiteindelijk besloten om een punt achter de vriendschap te zetten. Een laatste kans mislukte opnieuw, wat mij definitief deed besluiten dat het genoeg was geweest.

Nu, twee maanden later voel ik me enorm opgelucht. Daarom, aan iedereen het advies, stop toxische vriendschapsrelaties. Het einde doet in het begin pijn, maar je bent echt andere vrienden waard!

Vele groeten,
Chillah

Gesloten