Feromonen een handje helpen?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Sharon
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Feromonen een handje helpen?

Bericht door Sharon » 21 feb 2012 14:55

Dames en heren

Een aantal vraagjes uit curiositeit:
Hoe gevoelig zijn jullie voor geuren?
Hoe belangrijk schatten jullie de geur van jullie partner in?
Wat voor effect(en) kan het op je hebben?
Dragen jullie bewust het parfum dat hij/zij verkiest? En waar breng je je parfum aan?
Wanneer ruikt iemand het lekkerst en wijt je dat aan het feit dat het jouw partner is, of geloof je vast dat het zijn/haar natuurlijke geur is die je gewoon bevalt los van alles?

Ik spreek hier niet over lastige lijfgeuren, want persoonlijk kan ik met zo iemand niets aanvangen. Ik ben zelf vrij tot zeer gevoelig aan geuren. Beschouw me als een oppervlakkig geval, maar voor mij persoonlijk is een geur haast net zo belangrijk als iemands persoonlijkheid. Of haast net zo aanlokkelijk is vast beter gesteld ;) Süskind had alvast een fijne kijk op het gegeven.

Maar goed, enlighten me!
Het leven is een toneelstuk waar we niet hebben kunnen voor repeteren. Zing, lach, dans, bemin en beleef elk moment van je leven zo intens mogelijk, vóór het doek valt en het toneelstuk eindigt zonder applaus ... (Charlie Chaplin)

Stevieboy
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Feromonen een handje helpen?

Bericht door Stevieboy » 22 feb 2012 22:48

Een lekker geur kan voor mij echt een serieuze turn-on zijn. En dat hoeft daarom geen dure of fancy parfum zijn, geef mij maar een zachte semi-natuurlijke geur. In bepaalde gevallen kan zelfs een licht sportief-zwetend lichaam vreselijk sexy zijn. Een slechte daarentegen - en dat is heel subjectief - kan echt een afknapper zijn, dan mag hij er nog zo knap uitzien...

Ik betrap me er soms op dat ik niet alleen mijn ogen de kost geef, maar ook steeds een geurspoor probeer op te pikken als ik een knapperd spot :) (hopelijk klink ik nu niet teveel als een wacko seriemoordenaar :wink: )

eithnec
New user
New user

Bericht door eithnec » 22 feb 2012 23:24

ik ben ook iemand die veel heeft met geuren ik probeer bij iemand altijd een parfum te spotten en te kijken of ik de parfum herken dat is dus voor mij een serieuse turn on maar slechte lichaamsgeur daarentege of een in mijn ogen slechte parfumgeur zijn dan weer turn offs :wink:
puur op het gevoel

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 23 feb 2012 11:01

Ik vind ook dat er in elk huishouden een geur hangt. En ik hou wel van een goede geur. Mmmm.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

eithnec
New user
New user

Bericht door eithnec » 23 feb 2012 13:48

mei_meisje schreef:Ik vind ook dat er in elk huishouden een geur hangt. En ik hou wel van een goede geur. Mmmm.

ja dat is zo waar in elk huis hangt een andere geur die past bij dat huis
puur op het gevoel

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 23 feb 2012 17:47

Zoals de meesten hier al zeiden is de geur van een partner best belangrijk voor mij. Ik ben zelf ook redelijk sensitief met als gevolg dat ik ook elke geur zo kan oppikken. Ik ken bijvoorbeeld ook perfect de geuren van de personen in mijn omgeving vanbuiten. Laat me ruiken aan een kledingstuk van een vriendin van me, en ik kan je zo zeggen van wie het is.
Maar dit heeft natuurlijk nog niets te makken met het verband tussen geuren en aantrekkingskracht. Daarom even een voorbeeldje: Laatst ging ik met een goede vriendin naar een concert. Normaal gezien voel ik me totaal niet aangetrokken tot haar (al ruikt zo sowieso wel lekker), maar die avond had ze een nieuwe parfum op en ik was totaal van slag. Ze rook zo enorm goed dat ik er helemaal wild van werd. Ik heb subtiel gevraagd welk geurtje ze op had, en heb dezelfde parfum op deze moment zelfs op mijn nachtkastje staan. Het grappige is dat niemand echt iets op mijn nieuwe geurtje zegt, behalve dan een lesbisch meisje die ik via via ken. Ze zei dat ze helemaal weg is van mijn parfum. Conclusie: 'Hippy Fizz' van 'Moschino' trekt potten aan! :wink:

Maar even serieus: ik denk wel dat geuren erg bepalend zijn bij het 'kiezen' van een partner, al ben ik er nog niet uit wat er dan zo bepalend aan is. Want bepaalde zweetgeuren kan ik bij de meeste mensen totaal niet appreciëren, maar bij het meisje waar ik verliefd op ben vind ik het net enorm sexy. Eerlijk gezegd ben ik me ook niet bewust van de geur van een persoon als ik er verliefd op word. Het is pas later dat ik die bepaalde lijfgeur begin te herkennen en graag ruik.

Volgens mij hebben geuren ook veel te maken met herinneringen. Als ik nu de deodorant ruik die het meisje waar ik vroeger zo gek van was altijd gebruikte, krijg ik terug vlinders in mijn buik! Ik hou niet van de geur van lavendel omdat ik hier ooit eens van moest overgeven toen ik ziek was. Dit had niets met de lavendel te maken, want elke scherpe geur had tot gevolg gehad dat ik over mijn nek ging. Toch blijft die associatie tussen lavendel en ziek zijn. Ook bepaalde shampoos brengen bepaalde herinneringen met zich mee, en zorgen ervoor dat ik mensen aan elkaar ga linken. Iemand die naar dezelfde shampoo ruikt als de shampoo die een goede vriendin gebruikt(e), bekijk ik deze persoon op een positievere manier.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 23 feb 2012 19:56

JustMe_ schreef: elke scherpe geur had tot gevolg gehad dat ik over mijn nek ging.
Te sterke geuren kunnen zo afstotend werken. Toen ik klein was werd ik altijd kotsmisselijk in de winkels met geurkaarsen in Sluis. Een tijdje geleden had ik even iets met een meisje dat heel sterk naar een bepaald bloem- of kruidachtig product rook dat ik niet kon plaatsen. Omdat ik het absoluut niet lekker ruiken vond, gaf het me echt een verstikkend gevoel. Toen ik onlangs in het voorbijgaan iemand rook met dezelfde geur, kreeg ik zowaar een koude rilling, hoewel het op zich echt wel een tof meisje was. Te sterke geuren zijn dus zeker een turn-off. Er zijn ook zo van die vanille-shampoos die veel te allesoverheersend zijn, blergh.

Zachte parfums, andere kunstmatige geurtjes en zeker natuurlijke zweet- en lichaamsgeuren zijn dan weer heerlijk! Zo leuk als je plots iemands nabijheid ruikt. En geuren (bijvoorbeeld in kleren die je een maand tevoren aanhad) kunnen inderdaad echt wel indrukwekkend reëel herinneringen oproepen.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Bericht door Lawstudent » 24 feb 2012 23:43

mannen kunnen soms sterke geuren afgeven die ik persoonlijk ni afkan en dan is het ook een sterke turn-off. Daarnaast heb ik al gasten ontmoet die ni bepaald mijn type zouden zijn maar door de parfum die ze droegen of hun aftershave waren zij plots veel aantrekkelijker. Zeker de aftershave is belangrijk. . Een man met een goede aftershave :love:
Mensen die goed ruiken ga ik rapper aanspreken en ik voel me er ook rapper relax bij. De geuren van lavendel, jasmijn en van lelietje-van-dalen doen me denken aan de vrouwen van mn familie omdat zij dat altijd dragen en dat vindt ik ook heel lekker om te ruiken en zet me op mn gemak.
Daartegen is de geur van vanille die je zo vaak ruikt in de auto :kots:

Dus ja, geuren zijn belangrijk voor mij want dat zegt ook iets over je persoonlijkheid. Ieder persoon gaat een geur gebruiken die ze zelf lekker vinden en die geur zegt veel over die persoon. Als je de geur van die persoon ni afkan is het heel goed mogelijk dat je de persoon zelf ni graag gaat hebben.
(personal experience )
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

sinnedc
Regular user
Regular user

Bericht door sinnedc » 18 mar 2012 16:46

Ik gebruik iedere dag parfum. Niet overdreven weliswaar maar een dag zonder, is zoals een dag een "geen" kleren dragen...

Mijn parfums passen ook bij mijn persoonlijkheid en kunnen afh van mijn gezindheid wel eens verschillen. Bijv. als ik in een bijzonder strijdvaardige bui ben, ga ik eerder een scherpere parfum gebruiken. Er moet wel altijd iets zoet inzitten ...

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 09 mei 2012 20:24

Hoe gevoelig zijn jullie voor geuren? Zeer
Hoe belangrijk schatten jullie de geur van jullie partner in? 8/10
Wat voor effect(en) kan het op je hebben? :love:
Dragen jullie bewust het parfum dat hij/zij verkiest? En waar breng je je parfum aan? Nee. Aan de hals.
Wanneer ruikt iemand het lekkerst en wijt je dat aan het feit dat het jouw partner is, of geloof je vast dat het zijn/haar natuurlijke geur is die je gewoon bevalt los van alles? Dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Sommige mensen hun lichaamsgeur is gewoon onweerstaanbaar terwijl die van vele anderen dan weer om te :kots: is.

iele
New user
New user

Bericht door iele » 13 mei 2012 15:32

Disco Trut schreef: En toen ik plots iemand op straat kruiste met hetzelfde (zeldzame) parfum als een ex-vriendin was ik daar toch efkes echt niet goed van.
ZOOO herkenbaar! Levert soms pijnlijke momenten op! :(

Zo grappig om te lezen dat ik niet de enige 'snuffelaar' ben op deze planeet! :)
Ik vind geuren ook heel belangrijk! En inderdaad, sommige geuren maken iemand aantrekkelijker. Die ene vriendin die je gewoon leuk vindt werk plots andere gevoelens op als ze een bepaald parfum opheeft.

Maar het gaat zelfs niet enkel om parfum. Het kan ook een combinatie zijn van lichaamsgeur, wasmiddel, shampoo, douchegel... die het 'plaatje' compleet maakt!
Good girls go to heaven, bad girls go everywhere.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 14 mei 2012 08:50

iele schreef:
Disco Trut schreef: En toen ik plots iemand op straat kruiste met hetzelfde (zeldzame) parfum als een ex-vriendin was ik daar toch efkes echt niet goed van.
Jep.
En het ergste is dat sommige parfums dan echt 'besmet' zijn. Je kan ze dus nooit meer zelf kopen of aanraden aan iemand. :wink:
Fluctuat nec mergitur

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 14 mei 2012 11:49

Wees gerust DT, je bent niet de enige. :wink:

Van zodra iemand zijn geur/parfum in mijn neus zit, vergeet ik die nooit niet meer.

En ik 'claim' ook parfums voor mezelf. 8) Sommigen moeten echt van mijn parfum blijven en maar een ander kopen. Er is keuze genoeg. 8)

(hehe. lekker egoïstisch)
Fluctuat nec mergitur

sweet lullaby
New user
New user

Bericht door sweet lullaby » 14 mei 2012 17:06

Vind ik ook super herkenbaar! :) Ik denk dat veel van mijn herinneringen zijn opgeslegen in geuren (toch duidelijke associaties). op onverwachte momenten maakt een toevallig geurtje de grootste, mooiste, minder aangename, nostalgische... herinneringen los.
Overlaatst stond ik een deo te kiezen,waar ik best wel een tijdje mee bezig kan zijn als ik een nieuw geurtje wil. En nu bleek dat ook aan deo's die ik reeds heb gebruikt herinneringen vast hingen, voornamelijk herinneringen van de gemoedstoestand van de tijd waarin ik deze gebruikte of een algemeen gevoel van die periode. Sommige zou ik dan ook niet meer kunnen verdragen, andere doen me dan weer spontaan glimlachen.

Eigenlijk is de reuk een instinct waar we als mens soms lijken vervreemd van te zijn. Vroeger, als we nog een meer aap-look hadden, was reuk even belangrijk als zicht, horen... om te overleven. Ook de partnerkeuze ging naast er "gezond" uitzien voornamelijk via de geur.
Het is dan ook zo dat geur, bij de ene al meer bewust dan bij de andere, nog steeds zorgt voor het aantrekkelijk vinden van iemand. Als je de lijfgeur van je partner, zonder chemische toevoegingetjes, lekker vindt zit het meestal (al grotendeels) snor!

Ik ben ook wel voorstander van iedereen zijn/haar eigen (parfum)geurtje! :)
Laatst gewijzigd door sweet lullaby op 15 mei 2012 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocopot
Senior user
Senior user

Bericht door Chocopot » 14 mei 2012 19:47

JFK schreef:
iele schreef:
Jep.
En het ergste is dat sommige parfums dan echt 'besmet' zijn. Je kan ze dus nooit meer zelf kopen of aanraden aan iemand. :wink:
Ook herkenbaar voor mij. Laatst op de trein dat ik soms haar parfum rook. Pff lastig :cry:
Love all, trust a few, do wrong to none.
William Shakespeare

lifeline
Regular user
Regular user

Bericht door lifeline » 17 mei 2012 11:00

sweet lullaby schreef:Vind ik ook super herkenbaar! :) Ik denk dat veel van mijn herinneringen zijn opgeslegen in geuren (toch duidelijke associaties). op onverwachte momenten maakt een toevallig geurtje de grootste, mooiste, minder aangename, nostalgische... herinneringen los.
Overlaatst stond ik een deo te kiezen,waar ik best wel een tijdje mee bezig kan zijn als ik een nieuw geurtje wil. En nu bleek dat ook aan deo's die ik reeds heb gebruikt herinneringen vast hingen, voornamelijk herinneringen van de gemoedstoestand van de tijd waarin ik deze gebruikte of een algemeen gevoel van die periode. Sommige zou ik dan ook niet meer kunnen verdragen, andere doen me dan weer spontaan glimlachen.

Eigenlijk is de reuk een instinct waar we als mens soms lijken vervreemd van te zijn. Vroeger, als we nog een meer aap-look hadden, was reuk even belangrijk als zicht, horen... om te overleven. Ook de partnerkeuze ging naast er "gezond" uitzien voornamelijk via de geur.
Het is dan ook zo dat geur, bij de ene al meer bewust dan bij de andere, nog steeds zorgt voor het aantrekkelijk vinden van iemand. Als je de lijfgeur van je partner, zonder chemische toevoegingetjes, lekker vindt zit het meestal (al grotendeels) snor!

Ik ben ook wel voorstander van iedereen zijn/haar eigen (parfum)geurtje! :)
Dat heb ik ook, en op zich kan die deo dan wel goed ruiken, maar als er overheersend negatieve herinneringen aan vast hangen, koop ik die niet meer...
He that composes himself is wiser than he that composes a book ~ Benjamin Franklin

iele
New user
New user

Bericht door iele » 18 mei 2012 14:25

[/quote]
Dat heb ik ook, en op zich kan die deo dan wel goed ruiken, maar als er overheersend negatieve herinneringen aan vast hangen, koop ik die niet meer...[/quote]

Ik kreeg het parfum van mijn ex-vriendin voor Kerstmis van mijn moeder. Zééér pijnlijk! Ik heb hem dan toch maar op gedaan en na een week ofzo was ik van die negatieve gevoelens helemaal verlost! :D
Good girls go to heaven, bad girls go everywhere.

Gesloten