Panseksualiteit

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Daluicis
Senior user
Senior user

Panseksualiteit

Bericht door Daluicis » 14 feb 2012 22:47

Nu ik persoonlijk geloof dat er maar slechts 4 seksualiteiten zijn: hetero-, homo-, bi-, en a-seksualiteit. Daarom vroeg ik mij af wat mensen hier denken over panseksualiteit.
imeagle1994 schreef:
Daluicis schreef: Nu, dat doet me eraan denken. Wat vinden jullie van panseksualiteit?
wasda :o leg ff uit, want kken da nie
Uitleg: (bron wikipedia)
Panseksualiteit (ook wel omniseksualiteit of poliseksualiteit) verwijst naar het potentieel voor seksuele aantrekking, seksueel verlangen, of romantische liefde, naar alle mensen van alle geslachten (man, vrouw en ander). Sommige panseksuelen zeggen ook wel geslachtsblind te zijn. Dat “gender” geslacht van de hersenen en “sex” fysiek geslacht niet relevant zijn om te bepalen of ze seksueel aangetrokken zijn tot anderen, of van ze kunnen houden. Panseksualiteit kan ook betekenen dat iemand zich aangetrokken voelt naar iemands persoonlijkheid in plaats van uiterlijk of geslacht. Het concept van panseksualiteit verwerpt doelbewust de geslachtsgrens, het idee dat er slechts twee geslachten zijn. Panseksuelen staan open voor relaties met mensen die zich niet identificeren als strikt mannen of vrouwen. Panseksueel behoort tot de LGBT(Q)-groep. Panseksueel komt van het Griekse pan dat allemaal betekent.

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Re: Panseksualiteit

Bericht door herman frodiet » 15 feb 2012 00:45

Ik definieer mezelf als panseksueel.
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

Liro
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Liro » 15 feb 2012 01:16

Ik volg niet helemaal. Wat is dan het verschil met biseksualiteit? Bedoel je dan mensen die aangetrokken zijn tot mannen, vrouwen, transgenders, hermafrodieten, ...? Want die laatste twee hebben immers toch ook een gender? Dus hoe is dat verschillend van hetero- of homoseksualiteit? Je kan toch niet totaal genderless zijn?

Ik heb nu het beeld van iemand die verliefd is op zijn of haar paard..
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 15 feb 2012 12:35

Hebben hersenen een geslacht :o ?

Salomon

Bericht door Salomon » 15 feb 2012 17:42

Liro schreef:Ik volg niet helemaal. Wat is dan het verschil met biseksualiteit? Bedoel je dan mensen die aangetrokken zijn tot mannen, vrouwen, transgenders, hermafrodieten, ...? Want die laatste twee hebben immers toch ook een gender? Dus hoe is dat verschillend van hetero- of homoseksualiteit? Je kan toch niet totaal genderless zijn?

Ik dacht eigenlijk hetzelfde... Wat is het verschil met biseksualiteit? En het is toch ook niet omdat je jezelf definieert als homoseksueel of heteroseksueel, dat je niet aangetrokken kan zijn tot pakweg een transgender? Bovendien vind ik de formulering "dat iemand zich aangetrokken voelt naar iemands persoonlijkheid in plaats van uiterlijk of geslacht" bijzonder vreemd, want als biseksueel voel je je ook niet aangetrokken tot iemands geslacht en als homoseksueel moet ik toch niet noodzakelijk aangetrokken zijn tot het uiterlijk van iemand.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 15 feb 2012 19:02

Liro schreef:Ik volg niet helemaal. Wat is dan het verschil met biseksualiteit? Bedoel je dan mensen die aangetrokken zijn tot mannen, vrouwen, transgenders, hermafrodieten, ...? Want die laatste twee hebben immers toch ook een gender? Dus hoe is dat verschillend van hetero- of homoseksualiteit? Je kan toch niet totaal genderless zijn?

Dit is de vraag wat velen zich stellen. Een zelfverklaarde panseksueel vertelde me dan dat hij zich aangetrokken voelt tot iemand zijn persoonlijkheid (zoals Salomon zegt). En dat is juist waarmee ik het moeilijk heb. Het is net alsof ze beweren dat hetero's, homo's en biseksuelen niet op het persoonlijkheid vallen. M.a.w. dat zij fysieke aantrekking voelen en panseksuelen emotionele aantrekking.

Volgens mij gaat dit niet op en heeft aantrekking sowieso met een combinatie van de twee te maken.

@Herman Frodiet: Bezie dit aub niet als een aanval t.o.v. panseksuelen. Maar kun jij uitleggen wat ik eventueel mis in het verhaal?

Farran
New user
New user

Bericht door Farran » 15 feb 2012 19:57

Ik vind het ook een vreemde term. Volgens mij zit het verschil vooral in het feit dat panseksuele mensen ook verliefd worden op mensen die buiten de genderhokjes vallen, om het zo maar te zeggen. Als homo- of heteroseksueel word je verliefd op 1 geslacht, als biseksueel op de 2 geslachten, en als panseksueel ook op mensen die daarbuiten vallen of niet in die termen gedefinieerd kunnen of willen worden.
Denk ik :)
No gentleman ever has any money

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 16 feb 2012 00:09

Uiteindelijk zijn al die concepten en termen wel wat arbitrair als je seksualiteit beschouwt als iets heel fluïde en variërend, niet? Ze zijn nuttig om greep te krijgen op je eigen gevoelens en aan self fashioning te doen. Maar ik denk dat ze in realiteit nauwelijks een duidelijke en stabiele set van verlangens en voorkeuren weerspiegelen. 'Panseksualiteit' als term is waardevol voor mensen die zich niet kunnen en willen vereenzelvigen met de meer ganbare hokjes (zoals ook bij andere alternatieven als 'uraniërs' in de 19de eeuw, of de 'two-spirit' bij indianen), maar ik denk persoonlijk dat je het niet kan beschouwen als een duidelijk afgebakende seksualiteitsvorm.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 16 feb 2012 00:37

Klinkt me zo'n beetje als 'ik wil niet in een hokje zitten dus ik vind een nieuwe term/hokje uit zodat ik anders ben dan de anderen'? Ik val ook op persoonlijkheid, en ik ben biseksueel.. :)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Salomon

Bericht door Salomon » 16 feb 2012 10:25

Liro schreef:Klinkt me zo'n beetje als 'ik wil niet in een hokje zitten dus ik vind een nieuwe term/hokje uit zodat ik anders ben dan de anderen'? Ik val ook op persoonlijkheid, en ik ben biseksueel.. :)
Vind ik ook. Ik bedoel, je zegt eerst dat je niet in een hokje past, en vervolgens vind je een nieuw hokje uit om er toch een etiket op te kunnen plakken.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 16 feb 2012 13:03

"Bisexuality is sexual behavior or an orientation involving physical or romantic attraction to both males and females, especially with regard to men and women." - http://en.wikipedia.org/wiki/Bisexuality

"Pansexuality, also referred to as omnisexuality,[1] refers to the potential for sexual attraction, sexual desire, romantic love, or emotional attraction towards persons of all gender identities and biological sexes.[2][3] Self-identified pansexuals may refer to themselves as gender-blind—that gender and sex are insignificant or irrelevant in determining whether they will be sexually attracted to others." - http://en.wikipedia.org/wiki/Pansexuality

Het verschil tussen panseksualiteit en biseksualiteit heeft dus te maken met de relevantie van geslacht en gender voor hun oriëntatie. Voor panseksuelen zijn gender en geslacht van geen belang om te bepalen of ze iemand seksueel aantrekkelijk vinden. Voor biseksuelen kan dat nog wel een rol spelen. Subtiel verschil, maar wel enorm belangrijk.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

malu
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door malu » 22 feb 2012 00:06

[quote="De lachende profeet
Het verschil tussen panseksualiteit en biseksualiteit heeft dus te maken met de relevantie van geslacht en gender voor hun oriëntatie. Voor panseksuelen zijn gender en geslacht van geen belang om te bepalen of ze iemand seksueel aantrekkelijk vinden. Voor biseksuelen kan dat nog wel een rol spelen. Subtiel verschil, maar wel enorm belangrijk.[/quote]

Mag ik dan stellen dat biseksualiteit een soort continuüm is waarvan panseksualiteit exact het midden is? Of is dat te kort door de bocht?
Travel is the only thing you buy, that makes you richer.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 22 feb 2012 01:39

De lachende profeet schreef:Voor panseksuelen zijn gender en geslacht van geen belang om te bepalen of ze iemand seksueel aantrekkelijk vinden.
Dat is dus zeggen dat het geen verschil maakt of je te maken hebt met een penis of een vagina wat betreft seksuele aantrekking? Sta me toe om dat absolute bullshit te vinden. Als je iemand seksueel aantrekkelijk dan horen geslachtsdelen (eurgh, verschrikkelijk technisch woord) daarbij. Hence 'seksueel'.

Als ik dat fout begrijp en het is wat Malu zegt: perfect in het midden.. Dat is gewoon biseksualiteit.

Ik blijf bij mijn eerdere stelling: 'ik wil anders zijn dan de anderen, dus ik vind voor mezelf een nieuw hokje uit dat exact hetzelfde is als biseksualiteit maar toch anders heet'.

Edit: om de wiki links te volgen --> 'pansexuality is different in that it includes people who are intersex'. In die zin, impliceert het dat panseksualiteit ook de aantrekking tot, onder anderen, hermafrodieten inhoudt. Ik denk echter dat deze nog altijd een gender hebben, toch in de overgrote meerderheid van de gevallen.

NenaElyss
New user
New user

Bericht door NenaElyss » 23 apr 2013 20:42

[quote="De lachende profeet
Het verschil tussen panseksualiteit en biseksualiteit heeft dus te maken met de relevantie van geslacht en gender voor hun oriëntatie. Voor panseksuelen zijn gender en geslacht van geen belang om te bepalen of ze iemand seksueel aantrekkelijk vinden. Voor biseksuelen kan dat nog wel een rol spelen. Subtiel verschil, maar wel enorm belangrijk.[/quote]
Lachende profeet, I love you, haha :) Goed uitgelegd! :D
Ik kan het niet echt uitleggen gewoon... Als je bi bent, val je op mannen en vrouwen en als je panseksueel bent op "mensen"... Ok, dat klinkt in feite wel een beetje hetzelfde...
Panseksuelen vallen ook op mensen die van zichzelf niet weten of ze nu eigenlijk vrouw of man zijn... Die er zo een beetje tussenin zitten en zich nergens thuisvoelen...Nog iets: Dat van die persoonlijkheid, daar ben ik het ook niet mee eens... Ik bedoel, ik denk ook niet dat homo's, lesbiennes, hetero's en bi niet op persoonlijkheid vallen of zo... dat zou een beetje raar zijn...
Je kan het dan een nieuw hokje noemen(al zijn er best een hele hoop mensen die zich panseksueel noemen), maar het is er wel! Het is niet dat je er voor kiest om panseksueel te zijn, hoor! Vroeger dacht ik dat ik bi was, maar het voelde nooit "compleet" als ik het zo kan zeggen. Toen ik van de term "panseksueel" hoorde, voelde het alsof ik thuis kwam en mezelf had gevonden. Voor mij is het gewoon "juist". En het kan me niets schelen als mensen me daardoor bestempelen als een buitenstaander...
Sorry als ik iemand boos zou maken met mijn antwoord want dat was zeker de bedoeling niet... :D
Ik probeerde het gewoon wat duidelijker te maken...(Al denk ik dat ik het nu nog ingewikkelder gemaakt heb, zeker?(Oepsie))

SingingInTheRain
Regular user
Regular user

Bericht door SingingInTheRain » 28 apr 2013 16:11

he, het zijn ook maar mensen, en er is niets mis met mens zijn :D dus, ik vind dat panseksuelen er gerust ook mogen zijn :D

NataiaDreams
Regular user
Regular user

Bericht door NataiaDreams » 09 mei 2013 12:43

Voor mij persoonlijk kan ik mij zowel vinden in het 'hokje' biseksualiteit als in het 'hokje' panseksualiteit. Ik gebruik zelf liefst panseksualiteit omdat ik expliciciet transgenders, bigenders,intersex,... wil vermelden. Maar toen ik het woord nog niet kende betekende biseksueel ook gewoon dat ik op vrouwen, mannen en alles daarrond en ertussenin viel.
I believe in fairies, I do.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 17 mei 2013 11:09

Liro schreef:
De lachende profeet schreef:Voor panseksuelen zijn gender en geslacht van geen belang om te bepalen of ze iemand seksueel aantrekkelijk vinden.
Dat is dus zeggen dat het geen verschil maakt of je te maken hebt met een penis of een vagina wat betreft seksuele aantrekking? Sta me toe om dat absolute bullshit te vinden. Als je iemand seksueel aantrekkelijk dan horen geslachtsdelen (eurgh, verschrikkelijk technisch woord) daarbij. Hence 'seksueel'.
hierin kan ik je wel vinden. Ik kan ook niet echt zeggen dat je aantrekkelijkheid los laat staan van het geslacht, wat uiteraard niet willen zeggen dat je niet op verschillende geslachten kan vallen.
Maar waar je als biseksueel enkel op jongens en meisjes valt, val je als panseksueel ook op transeksuelen enzo. En ik denk dat heel wat gewone bi's hier niet op vallen, vandaar het nieuwe hokje.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 17 mei 2013 12:33

*nods*
ja, in die zin kan ik het volgen. Hoewel ik het vreemd vind dat je op werkelijk alles en iedereen kan vallen. Ligt er dan nergens een grens?
Er lijkt me een groot verschil tussen transseksuelen en interseksuelen. Ik weet niet wat voor mogelijkheden er nog allemaal zijn, maar maakt het dan allemaal niet meer uit? :confi:

Niets mis mee he, trying to wrap my head around it all.

NataiaDreams
Regular user
Regular user

Bericht door NataiaDreams » 19 mei 2013 15:07

Yep, ik zou ook wel willen dat alle labeltjes de deur uitvliegen maar mensen vragen er ook nog steeds heel veel naar, en dan maak ik er lekker gebruik van om wat aandacht naar niet-binaire genders te sturen :p En voor mij is dat belangrijk omdat ik die groepen wil benoemen in de categorie 'mensen waarop ik kan vallen'. Voor mij kan alles, zolang het maar mensen zijn waarmee het klikt, en waartoe ik mij aangetrokken voel: penis, vagina,... En ik vind ook wel dat er een verschil is tussen jongens, meisjes, intersex en transgender, ik zeg alleen dat ik kan aangetrokken zijn tot al die categorieën en er ook een relatie mee zou kunnen aangaan.
I believe in fairies, I do.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 25 mei 2013 13:03

Liro schreef:*nods*
ja, in die zin kan ik het volgen. Hoewel ik het vreemd vind dat je op werkelijk alles en iedereen kan vallen. Ligt er dan nergens een grens?
Er lijkt me een groot verschil tussen transseksuelen en interseksuelen. Ik weet niet wat voor mogelijkheden er nog allemaal zijn, maar maakt het dan allemaal niet meer uit? :confi:

Niets mis mee he, trying to wrap my head around it all.
Ma op alles en iedereen vallen is nu ook ni correct éh.. Tenzei je echt iedereen je bed in sleurt dat langs je voordeur passeert... het onderscheid licht hem of je iemand aantrekkelijk/leuk vind of niet. Bij sommigen is dit enkel jongens, bij anderen enkel meisjes, bij anderen beiden, en bij anderen kunnen dat ook transseksuelen of nog iets anders zijn.

Gesloten