Relatie vs hypersensitiviteit

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Merleis
New user
New user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Relatie vs hypersensitiviteit

Bericht door Merleis » 31 jan 2012 17:33

Hoi,

Ik ben sinds kort weer vrijgezel na een relatie van 3 maanden. Dat lijkt kort, maar het was echt heel intens. Zeker omdat ik daarvoor 3 jaar vrijgezel geweest ben. Het is ongelooflijk pijnlijk te beseffen dat je misschien toch niet voor elkaar gemaakt bent. Het is beter zo, maar het doet pijn.
In die drie maanden heb ik ook wel weer beseft waar ik de voorbije 3 jaar voor ben weggelopen. Relaties zijn voor mij nooit makkelijk. Ik ben nogal hypersensitief. Ik vang meer prikkels op dan de meeste andere mensen, ik trek mij zaken aan die andere mensen zich misschien niet zouden aantrekken,... Op zich heb ik daarmee leren omgaan, maar in relaties merk ik gewoon dat het heel lastig is. Je hebt nooit rust eigenlijk. En het is niet makkelijk daar met een partner over te communiceren. Je wordt al snel als 'flauwe' aanzien, hoewel dat daar absoluut niets mee te maken heeft. Niet communiceren lost ook niets op, want dan blijf je met teveel zaken zitten... Zucht:)
Is er iemand op het forum die zich hierin herkent?

Salomon

Re: Relatie vs hypersensitiviteit

Bericht door Salomon » 31 jan 2012 17:41

Ik herken me erin, ik ben ook hoogsensitief. Het is heel lastig, en ik heb er soms heel veel moeite mee. Niet alleen in de relatie met mijn lief, maar ook met mijn ouders, in vriendschappen, alles eigenlijk. Je mag me altijd een PB sturen als je het er graag verder over wil hebben.

Coriolis
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door Coriolis » 11 feb 2012 22:12

Ik ben dat ook maar in feite moet niemand dat weten. Ik wil niet dat andere mensen daar op één of andere manier rekening mee gaan houden.
Ik heb van mezelf aanvaard dat ik op bepaalde zaken heftig kan reageren, en dat is soms op de tanden bijten.

Probeer voordeel te putten uit je hypersensitiviteit, want bij mij uit zich dat ook wel (denk ik toch) in hevigere zintuiglijke prikkeling, naast het emotionele aspect. Dat kan inhouden dat ik sneller overdonderd geraak in drukke ruimtes (nadeel) maar aan de andere kant op een intensere manier muziek kan beleven (voordeel).

Het gevaarlijke is, naar mijn ervaring, dat ik vrij hoog kan gaan zweven van allerlei ervaringen, maar als dat dan stopt of wegvalt, kan ik daar erg hard van terugvallen. En dan heb ik meer tijd nodig dan anderen om dat te verwerken.

Bovenstaande is maar een conclusie die ik trek over mezelf in vergelijking met anderen. Ik weet natuurlijk niet hoe het echt is in het hoofd van een "normaal"-sensitief persoon.

Het Wikipedia-artikel kan je misschien helpen, ik vond het alleszins nuttig om te lezen.

In the end is het aan mij om rekening te houden met mezelf. Niet aan anderen om rekening te houden met mij, dat werkt toch niet.

Sharon
New user
New user

Bericht door Sharon » 13 feb 2012 23:21

Ik kan me voorstellen dat hypersensitiviteit in relaties een heikel punt kan vormen. Heb je er trouwens al langer ‘last’ van (bv. sinds je jeugd)?
Maar inderdaad, zoals Coriolis reeds aanhaalde: accepteren. Op zich is hypersensitiviteit niet erg vreemd binnen relaties denk ik, of iets waar het meteen hoeft op fout te lopen (hierbij denk ik dan vooral aan overgevoeligheid voor prikkels/sfeer/gedrag van mensen etc.). Ergens zal je moeten accepteren dat je anderen (of prikkels in het algemeen) niet steeds onder controle kan hebben of alles kan oplossen. Misschien is het zelfs constructiever voor je eigen energieniveau en welbevinden om signalen te leren herkennen in het dagelijkse leven, wanneer het je teveel wordt en te leren wat je moet doen om jezelf weer wat ‘op te laden’. Daar kan bv. bijhoren dat je even fysiek en/of mentaal afstand neemt van je partner en je even op jezelf concentreert door iets te doen wat je leuk vindt of net helemaal ZEN te worden ;).

Daarnaast heb je natuurlijk ook een partner ‘nodig’ die jouw situatie/hooggevoeligheid kan begrijpen, en weet dat sommige prikkels nu eenmaal op een hardere manier binnenkomen dan bij andere personen. Samen moet je dan naar een manier zoeken om hier mee om te gaan. Trek deze eigenschap niet in twijfel, maar bekijk in hoeverre jullie kunnen meegaan met de ander en in hoeverre je hier ruimte voor jezelf voor nodig hebt. Ik denk dat het vooral ook belangrijk is om grenzen te bewaken (en te respecteren) binnen een relatie: even terugtrekken en af en toe op jezelf zijn is soms nodig om jezelf weer op te laden. Dat staat overigens ook helemaal los van de relatie an sich en wat je voor je partner voelt. Wanneer zowel de omgeving als je partner er begrip voor toont, maakt het de acceptatie voor jezelf natuurlijk ook een stukje makkelijker.
Hoe dan ook zijn er talloze oplossingen voor problemen waarin hypersensitiviteit een rol speelt. Ik heb geen idee wat er precies bij jou speelt, maar ik weet zeker dat er wel wat te verzinnen is ;).

Mocht je er graag meer over willen weten/lezen, dan zijn de boeken van Elaine Aron een aanrader. Ik meen me te herinneren dat zij ook een boek geschreven heeft voor partners hypersensitieve personen, wat misschien ook wat meer inzicht kan brengen voor jou.

In ieder geval, succes!
Het leven is een toneelstuk waar we niet hebben kunnen voor repeteren. Zing, lach, dans, bemin en beleef elk moment van je leven zo intens mogelijk, vóór het doek valt en het toneelstuk eindigt zonder applaus ... (Charlie Chaplin)

Chocopot
Senior user
Senior user

Bericht door Chocopot » 15 feb 2012 12:09

Ik ben helemaal akkoord met wat Sharon zei.
Zelf heb een relatie gehad met iemand die ook wel hypersensitief is. Als je daar over kan praten met je partner en je partner doet de moeite om het te (proberen) te begrijpen, wat niet altijd zo gemakkelijk is als je dat zelf niet ervaart, dan denk ik wel dat het zou moeten lukken binnen een relatie. Natuurlijk moet je er zelf aan blijven werken, maar het is ook belangrijk dat je partner ook er mee leert leven. Persoonlijk had ik het daar niet zo moeilijk mee, ik kon vaak wel zien wanneer het iets uitvergroot was en ik kon dat dan ook wel relativeren en niet alles letterlijk opnemen.
Love all, trust a few, do wrong to none.
William Shakespeare

eithnec
New user
New user

Bericht door eithnec » 25 feb 2012 21:13

hallo
ik ben ook iemand die last heeft van o.a hypersensitiviteit het is inderdaad niet zo eenvoudig om daar mee om te gaan en praten helpt wel dus als je wil praten mag je altijd pb sturen
groetjes
caro
puur op het gevoel

LaOnda
New user
New user

Bericht door LaOnda » 04 mar 2012 11:35

Het gaat misschien raar klinken dat ik dit zeg, maar je kan van je hypersensitiviteit losraken, of tenminste, dat geloof ik toch. Meer nog, ik was vroeger zo enorm scherp ingesteld en extreem gevoelig voor de onbenulligste dingen, maar dat is al fel verbeterd.

Langs de ene kant leer je omgaan met wat je zo enorm prikkelt en wat in principe overbodige excitatie is. Je probeert wat langer stil te staan bij de feiten vooraleer je je sensitiviteit uitspat naar anderen toe....het helpt om even rationeel naar de problemen (die er meestal niet zijn) te kijken. Zo leer je de context te relativeren en kalmeer je...en vind je rust.

Langs de andere kant moet je voor een deel andere dingen ontdekken dat je jezelf iets aantrekt wat een ander niet zou doen. Deels komt dat voort uit onzekerheid over vele dingen: jezelf, je vertrouwen in anderen, een nare ervaring met iets...
Die dingen zijn moeilijker te doorgronden, maar dat lukt wel als je het wil, maar vaak ook niet alleen...
Heel veel holebi's zijn daarom niet toevallig ook vrij sensitief...al dat geworstel met nare zaken...je zou voor minder scherp gaan staan.

Ik zeg niet dat je hiervoor in therapie moet...heb ik ook niet gedaan, maar heel bewust omgaan met jezelf, beetje aan zelftherapie doen en doorgronden vanwaar die hoogsensitieve uitingen komen kan je helpen en zelfs verlossen...want heel eerlijk gezegd houdt niemand heel lang een relatie vol als hij telkens op de tippen van zijn tenen moet lopen om je niet op je paard te jagen.

x

Julien.
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Julien. » 13 mar 2012 17:46

Ik ben geen absolute expert op vlak van hypersensiviteit, ik heb het zelf niet. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om een paar dingen iets positiever in te zien!

Het is waar dat je alles veel sneller waarneemt, sneller emoties van andere personen overneemt en zo voort. Dat is daarom nog niet slecht. Als je partner dus een drukke/lastige dag heeft gehad, kan jij het snel opmerken en erop reageren. Ook het feit dat je meevoelt, maar dan écht meevoelt met je partner, is niet slecht. Dat zal ze heus wel opmerken en appreciëren.

Gesloten