Bindingsangst vs. bindingsdrang

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Zonnetje
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Bindingsangst vs. bindingsdrang

Bericht door Zonnetje » 04 jun 2013 17:33

Aap in een Potje schreef:Bindingsangst.
En niet zozeer bindingsdrang, maar ook verlatingsangst.
Dus bindingsangst én verlatingsangst.
Héél lastig voor degene die mijn lief is.
Misschien de reden dat ik er geen heb? :D
Gene last van dan!
Alleja.. Door die verlatingsangst word ik dan weer teleurgesteld als het uiteindelijk niets wordt, en nu sluit ik mijn gevoelens grotendeels af wat eigenlijk ook niet goed is.
Ik snap mezelf niet op dit moment..
Wel, hierin herken ik mijzelf toch wel redelijk goed!
Ik heb ook een beetje dat probleem, bindingsangst is misschien wel wat overdreven bij mij, maar het lijkt alsof ik het té belangrijk vind om heel open te zijn. Wat in het begin wel positief lijkt, maar ik ben heel eerlijk en praat over alles, daardoor bouw ik eigenlijk ongelooflijke verlatingsangst op. Ik bind mij dan zo aan die persoon, dat ik heel bang word om die kwijt te geraken en ja zoals jij zegt, dit kan dan wel eens lastig worden voor de andere. Ik denk nu ook, misschien moet ik mijn gevoelens wat meer afsluiten zodat ik minder gekwetst word. Maar dat is uiteindelijk ook geen oplossing, want als je niet zo bent, hou je dat niet vol en voel je je daar ook niet goed bij, want die persoon is dan niet wie je echt bent.
Maar je leert uit iedere ervaring, is die nu fantastisch of dramatisch, leren zal je doen :) En uiteindelijk zal het zichzelf wel uitwijzen hoe jij je het best voelt bij iemand en dan voel je ook wel aan of het oprecht is van de andere :) (daar gaan we toch van uit, want er lopen ook wel wat mensen rond met een slecht karakter)
Life is a ticket to the greatest show on earth - Martin H. Fisher

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 06 jun 2013 21:21

Jen1988 schreef:Bindingsdrang klinkt zo 'wooooooow!'. Maar als we in deze termen spreken, dan sluit ik me aan bij bindingsdrang. Als ik verliefd ben, dan wil ik zoveel mogelijk bij die persoon zijn. Na een tijdje kan je dat wel relativeren dat het niet altijd kan en probeer je je een beetje aan te passen naargelang de situaties. In het begin van een relatie heb ik echter nu ook niet zoiets van: ik wil samenwonen, kindjes, samen oud worden,... Maar ik moet wel toegeven dat ik dat na anderhalf jaar nu wel een beetje heb, een meer gerichte kijk op de toekomst.
Nu, als iemand bijvoorbeeld in het prille begin van een relatie zou beginnen over 'ons later', dan zou ik daar wel een beetje op freaken en zoiets hebben van: ola hier, kalm aan,é! Dan zou er eerder sprake zijn van bindingsangst, uit schrik om opgeslokt te worden door haar.
Dat!
Ook de combinatie van de 2 dus bij mij.
Vooral in het begin ben ik kei-angstig om direct te praten over toekomst en voor altijd en van die dingen. Maar tegelijkertijd wil ik constant bij mijn lief zijn.liefst van al zou ik gewoon dat angstig gedeelte willen kwijtraken.

Jen1988
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jen1988 » 01 jul 2013 20:02

Kat schreef:
Jen1988 schreef:Bindingsdrang klinkt zo 'wooooooow!'. Maar als we in deze termen spreken, dan sluit ik me aan bij bindingsdrang. Als ik verliefd ben, dan wil ik zoveel mogelijk bij die persoon zijn. Na een tijdje kan je dat wel relativeren dat het niet altijd kan en probeer je je een beetje aan te passen naargelang de situaties. In het begin van een relatie heb ik echter nu ook niet zoiets van: ik wil samenwonen, kindjes, samen oud worden,... Maar ik moet wel toegeven dat ik dat na anderhalf jaar nu wel een beetje heb, een meer gerichte kijk op de toekomst.
Nu, als iemand bijvoorbeeld in het prille begin van een relatie zou beginnen over 'ons later', dan zou ik daar wel een beetje op freaken en zoiets hebben van: ola hier, kalm aan,é! Dan zou er eerder sprake zijn van bindingsangst, uit schrik om opgeslokt te worden door haar.
Dat!
Ook de combinatie van de 2 dus bij mij.
Vooral in het begin ben ik kei-angstig om direct te praten over toekomst en voor altijd en van die dingen. Maar tegelijkertijd wil ik constant bij mijn lief zijn.liefst van al zou ik gewoon dat angstig gedeelte willen kwijtraken.
Na een tijdje verdwijnt dat angstig gedeelte wel :) Geef het tijd en probeer er op een positieve manier mee om te gaan. Bij mij helpt het vooral door veel bezig te zijn als ik niet bij haar ben. En ook om in te zien dat het niet gezond is om altijd bij elkaar te zijn. Al is dit laatste misschien zo gemakkelijk om die knop om te draaien..
Soms heeft dat ook een negatief effect op je relatie als je je vriendin teveel bij je wil.. Als dat iemand is die echter ook zo ingesteld is dat ze veel bij jou wil zijn, dan zal ze dat wel begrijpen en is het misschien gemakkelijker voor jou om ermee om te gaan.
Waar liefde sterft, sterft het leven...

* Never leave your heart alone in a box locked up...*

Enaxor
New user
New user

Bericht door Enaxor » 01 jul 2013 20:26

Ik heb bindingsdrang. Als ik iemand zou vinden waarvan ik werkelijk hou, zou ik haar niet meer willen laten gaan en zou ik voor haar vechten.
There are always shadows wherever there's light

Gesloten