Bindingsangst vs. bindingsdrang

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Stevieboy
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Bindingsangst vs. bindingsdrang

Bericht door Stevieboy » 10 feb 2012 14:17

Bij mij gaan beiden ook onlosmakelijk samen :-? Enerzijds is er een sterk verlangen naar vebondenheid, anderzijds wil ik mezelf voortdurend behoeden voor teleurstelling en verstikking.

A.nouckietje
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door A.nouckietje » 16 feb 2012 20:43

als het er uiteindelijk egt op aankomt is het tog angst
en dan vooral angst dat het weer zal mislopen en dat je haar voor een tijd gaat moeten vergeten
een hater is een lover undercover ;)

Aquarius

Bericht door Aquarius » 18 feb 2012 12:35

A.nouckietje schreef:als het er uiteindelijk echt op aankomt is het toch angst
en dan vooral angst dat het weer zal mislopen en dat je haar voor een tijd gaat moeten vergeten
't Is wel de bedoeling correct Nederlands te spreken he :)
enfin ja, van 2 letters 1 maken lijkt me niet echt de moeite

OT nu dan maar: ik denk ook een combinatie van beiden te hebben.
Eens ik verliefd ben wil ik met die persoon blijven maar zie ik ook mijn vrijheid afnemen en daar zie ik dan weer tegenop. Al is de drang om met hem te zijn dan wel groter :love:

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 19 feb 2012 18:42

Aangezien het nog niet vermeld is in dit topic: wat met verlatingsangst en de rol/invloed daarvan op bindingsangst en -drang? :)

Vroeger hield ik maar al te vaak de boot af (zowel bewust als onbewust; vaak merkte ik het absoluut niet op als iemand me wel zag zitten) en gedroeg ik me erg territoriaal. Long story short: bindingsangst, gekoppeld aan verlatingsangst. Niet zozeer omdat ik te allen tijde het gevoel wilde hebben dat ik alles onder controle had, als wel uit vrees om mezelf bloot te geven en vervolgens - vroeg of laat - verlaten te worden...

Intussen zijn we enkele jaren verder en heb ik, beetje bij beetje, geleerd om risico's te nemen, om mensen toe te laten in mijn leven. Al neemt dat niet weg dat ik ook nu nog soms last heb van cold feet bij het hele samenwonen-gebeuren. :lol:
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

eithnec
New user
New user

Bericht door eithnec » 25 feb 2012 22:55

Merleis schreef:Ik heb net als velen een beetje van beide... Ik heb op zich veel behoefte aan een stabiele relatie, settelen,... Anderzijds ben ik heel bang voor wat een relatie met zich meebrengt. Niet zozeer omdat ik schrik heb mijn vrijheid te verliezen ofzo, want in een goede relatie heb je nog steeds een mate van vrijheid. Ik ben eerder bang voor de kwetsbare positie... Je binden, betekent ook dat de kans bestaat gekwetst te worden...
ik sluit me hier bij aan er is wel een soort drang om me te binden maar ook een soort angst dat het op gekwets zal uitdraaien of gewoon dat ik me er niet goed bij zal voelen en zelf diegene ben die kwetst zonder dat te willen maar als ik iemand echt graag zie wil ik er ook voor de volle 100% voor gaan :roll:
puur op het gevoel

Asiangel
Regular user
Regular user

Bericht door Asiangel » 28 feb 2012 15:44

Salomon schreef:
Aisling1 schreef:Bindingsdrang en bindingsangst tegelijkertijd. :D Das ist zämlich kompliziert.
Same here :roll:
Same here as well :o :-?

sjalot
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door sjalot » 13 apr 2012 21:35

Bindingsangst...

Hoewel de duur van mij relaties dat blijkbaar tegenspreekt ;)
Het helpt duidelijk wel om de ruimte en vrijheid te krijgen die ik nodig acht. En aangezien ik die krijg, maak ik er geen gebruik van.
Een tocht van 1000 mijl begint met een eerste stap

Salomon

Bericht door Salomon » 14 apr 2012 09:49

Voorlopig toch vooral bindingsangst hier heb ik de indruk.

JillK
Regular user
Regular user

Bericht door JillK » 14 apr 2012 13:43

Drang naar ik wil iemand om van te houden ... maar angst als het eenmaal zover is endan haak ik af !
Never stay in bed , unless you can make money in it.

-Het verleden intresseert me niet , ik ben benieuwd naar de toekomst want daar denk ik de rest van mijn leven door te brengen.

Yvette Carte-Blanche
Regular user
Regular user

Bericht door Yvette Carte-Blanche » 14 apr 2012 14:48

Goh, mijn probleem is gewoon dat ik soms de indruk heb dat er velen zijn die te vlug denken van 'give it go and we'll see". Alsof ze geen tijd willen om eerst voor zichzelf uit te maken van "is dit het nu wat ik wil, is dat de persoon..." en al zeker niet om iemand beter te leren kennen. Ik heb het al zo vaak gehad dat een persoon die ik interessant vind, alles veel rapper wil dan ik en dan afhaakt. Zo dat snel snel, en we zien wel, da's niets voor mij. Sommigen plakken daar graag het etiket bindingsangst op, maar ik beschouw het eerder als doordachte keuzes maken.

metalhead94
Experienced user
Experienced user

Bericht door metalhead94 » 14 apr 2012 16:13

JillK schreef:Drang naar ik wil iemand om van te houden ... maar angst als het eenmaal zover is endan haak ik af !
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Sinds de tweede breuk met mijn ex heb ik dit.
Er is iemand van wie ik hou, en zij houdt van mij, maar toch kàn ik het haar niet vertellen. Ik kan nu ff geen relatie, maar ik heb er eigenlijk wel 'nood' aan ...
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day

Benedicte!
New user
New user

Bericht door Benedicte! » 22 apr 2012 16:49

Galimatias schreef:Aangezien het nog niet vermeld is in dit topic: wat met verlatingsangst en de rol/invloed daarvan op bindingsangst en -drang? :)
Bij mij eerder een combinatie van verlatingsangst en bindingsangst, of andersom?
Ik kan mij in het begin van een relatie heel moeilijk geven aan een persoon, dan is dat constant een spelletje van aantrekken, afstoten, terug aantrekken.... Je kunt je voorstellen dat de persoon in kwestie daar onnozel van wordt.
En bijna was het daardoor ook compleet de mist in gegaan. Nu tien maand verder, wonen we samen maar toch heb ik er soms nog last van. Gewoon eerder de schrik dat ze iemand anders zou kunnen ontmoeten, verliefd worden,....

Maar ik denk dat verlatingsangst sowieso samen gaat met bindingsangst.

Zoals mijn lief mij altijd zegt: je moet risico's durven nemen in het leven! :P
Chaos gives birth to a dancing star

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 26 mar 2013 10:23

Eerder bindingsdrang. Van zodra ik overtuigd ben van iemand begin ik al hele scenario's uit te denken. Maar vooraleer het zover is, krijg ik wel de kriebels van mensen die zich ongeoorloofd opdringen.

Aap in een Potje
Forum addict
Forum addict

Bericht door Aap in een Potje » 26 mar 2013 16:10

Bindingsangst.
En niet zozeer bindingsdrang, maar ook verlatingsangst.
Dus bindingsangst én verlatingsangst.
Héél lastig voor degene die mijn lief is.
Misschien de reden dat ik er geen heb? :D
Gene last van dan!
Alleja.. Door die verlatingsangst word ik dan weer teleurgesteld als het uiteindelijk niets wordt, en nu sluit ik mijn gevoelens grotendeels af wat eigenlijk ook niet goed is.
Ik snap mezelf niet op dit moment..
Iedereen gunt je alles, zolang je het maar niet hebt

Ketnetkick
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ketnetkick » 26 mar 2013 16:52

Stilicho schreef:Eerder bindingsdrang. Van zodra ik overtuigd ben van iemand begin ik al hele scenario's uit te denken. Maar vooraleer het zover is, krijg ik wel de kriebels van mensen die zich ongeoorloofd opdringen.
² over de hele lijn.
Varjudesse tee on mööda läind,
ma vaatan ja otsin ikka veel,
on vaikusel see võim - heliseda
sind ma ootan siin, just poolel teel,
sa kuula, hüüdmas on mu hääl

Miss Und@ztood
New user
New user

Bericht door Miss Und@ztood » 26 mar 2013 17:38

Bindingsdrang! Ik weet van mezelf dat ik nogal verstikkend werk. Als ik een vriendin heb draait heel mijn leven om haar. <3
Ik ga er echt aan proberen werken, want het is voor mezelf ook niet leuk. En voor mijn vrienden ook niet. Die zijn mij nog amper als het weer zover is...

Eindeloos
Senior user
Senior user

Bericht door Eindeloos » 26 mar 2013 18:38

Aap in een Potje schreef:Bindingsangst.
En niet zozeer bindingsdrang, maar ook verlatingsangst.
Dus bindingsangst én verlatingsangst.
Héél lastig voor degene die mijn lief is.
Misschien de reden dat ik er geen heb? :D
Gene last van dan!
Alleja.. Door die verlatingsangst word ik dan weer teleurgesteld als het uiteindelijk niets wordt, en nu sluit ik mijn gevoelens grotendeels af wat eigenlijk ook niet goed is.
Ik snap mezelf niet op dit moment..
Hier ook de combinatie van bindingsangst en verlatingsangst. Zeer vervelend bij momenten.
We accept the love we think we deserve. - S. Chbosky

Paraskevi
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Paraskevi » 31 mei 2013 16:52

Hmm ... Ik moet toegeven dat ik wel wat schrik heb om me opnieuw te binden. Mijn vorige breuk is nog vers en het is enigszins normaal dat je 'de liefde' een beetje opgeeft in't begin. Bovendien merk ik ook dat ik een soort van bescherming heb opgetrokken, waardoor de angst om opnieuw gekwetst te worden soms de kop opsteekt. Aan de andere kant geloof ik wel dat als het écht uitzonderlijk goed met iemand klikt, deze bindingsangst plaats kan maken voor (een gezonde!) bindingsdrang. Wat komt, dat komt.
"Aangeraakt door de liefde, wordt iedereen een dichter." - Plato

sporty-
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door sporty- » 31 mei 2013 21:21

Paraskevi schreef:Bovendien merk ik ook dat ik een soort van bescherming heb opgetrokken. Aan de andere kant geloof ik wel dat als het écht uitzonderlijk goed met iemand klikt, deze bindingsangst plaats kan maken voor (een gezonde!) bindingsdrang. Wat komt, dat komt.
jep dat dus
embrace the colours in your life
-------------------------------------

http://www.myspace.com/sportysspace

Charlie!
New user
New user

Bericht door Charlie! » 04 jun 2013 15:59

Hier ook toch een beetje van beide.

In mijn vorige relatie (die toch een paar jaar heeft geduurd) had ik vaak het gevoel dat ik vast zat voor de rest van mijn leven. Ik kon mij niet voorstellen, ondanks dat ik haar echt graag zag, dat ik voor de rest van mijn leven bij diezelfde persoon ging blijven. (Misschien omdat ze niet "de ware" was? Geen idee!) Ik haat mijzelf daar wel een beetje voor. Nu, dit is zeker niet de hoofdreden waarom die relatie is stukgelopen, maar het heeft er volgens mij misschien wel in de verte iets mee te maken.

En nu ik weer alleen ben, voel ik mij wel een beetje 'alleen', ondanks dat ik altijd veel te doen heb en veel mensen om mij heen heb. Soms wou ik dat ik terug iemand had met wie ik toekomstplannen kan maken. Maar volgens mij is dat een misschien toch een redelijk logisch gevoel als je jarenlang een relatie hebt gehad.

Hoe dan ook, I feel so complicated!

Gesloten