Open relatie?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gast

Open relatie?

Bericht door Gast » 18 dec 2011 16:09

Hey, :D ik zit met een paar vraagjes i.v.m. een open relatie.

Wat verstaan jullie precies onder een open relatie? en...

Zouden jullie daarmee overweg kunnen?

Alvast bedankt!
x

Salomon

Re: Open relatie?

Bericht door Salomon » 18 dec 2011 18:46

Voor mij is een open relatie een relatie waarin je de ander de vrijheid geeft om daarnaast andere contacten te hebben, seksuele dan wel romantische.
Of ik daarmee overweg zou kunnen? Nee, het zou niks voor mij zijn. Ik heb mijn lief lang genoeg moeten delen met iemand anders, nu wil ik hem voor mezelf 8)

Stevieboy
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Stevieboy » 18 dec 2011 19:40

Ik snap de inhoud van het concept 'open relatie' niet zo goed. Het gaat dan eigenlijk toch gewoon om een goede fuckbuddy die je af en toe ook eens meesleurt naar een familiefeestje??

Het zou niet echt mijn ding zijn, denk ik. Ik interpreteer zoiets veel te snel als: 'je bent wel nen toffe, maar fysiek teleurstellend en ontoereikend, dus...'

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 18 dec 2011 22:27

Als ik er zou onder verstaan wat er wordt verwacht dat ik er onder versta, dan kan ik dat niet.
Als ik een relatie met iemand aanga neem ik die man volledig, met gebreken, littekens, gewoon compleet. Ik verwacht ook dat hij hetzelfde doet. Dat is volgens mij een relatie.
Als je iemand volledig liefhebt kan je gewoon niet op een ander gaan. Het gaat niet over, een afspraak of wat dan ook, het kan gewoon niet, denk ik.
Een open relatie in de zin dat er over alles gepraat kan worden, wat niet wil zeggen met alles akkoord gaan. Dat je elkaar vrijheid geeft en vertrouwen. Allemaal met akkoord maar er zijn grenzen, als mijn lief lekt met een andere gast, dan vrees ik dat er toch een breuk is hoor. Definitief of niet dat hangt er van af, hoe ik er achter kwam ofzo, maar dat zijn wonden op dat moment.

Neen mijn lief is van mij toch zeker op seksueel gebied en dat kan hij van mij ook verwachten.

groetjes
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 19 dec 2011 03:59

Een open relatie interpreteer ik als een liefdesrelatie waar het seksuele niet exclusief is. Totaal niet hetzelfde als een fuckbuddy.

Zou ik het kunnen? Ik kan seks hebben zonder dat daar liefde bij komt. Ik weet niet hoe goed ik zou om kunnen met liefde waar geen seks bij komt.
En liefde waar seks niet exclusief is.. ik zou geen relatie totaal afbreken om een eenmalige 'misstap' of zoiets, zolang die puur seksueel was. Ik weet wel niet of ik een relatie zou aankunnen waarbij pure seksuele uitstappen 'normaal' zijn. Ik denk wel dat ik die uitstappen zou kunnen doen zonder de liefde voor die ene persoon te doen verminderen. Hoewel.. dat is toch gevaarlijk denk ik.
Ik weet het niet, het hangt van de gradatie van openheid af denk ik, en dan nog.

Als een open relatie een relatie is die romantisch/emotioneel niet exclusief is, forget it. Gevoelsmatig kan ik absoluut niet delen.
Ik denk ook dat gevoelsmatig vreemdgaan (ook al komt daar geen seks bij kijken) voor mij veel onvergeeflijker zou zijn dan seksueel.

Moeilijke vraag.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Salomon

Bericht door Salomon » 19 dec 2011 09:17

Liefde en seks kan ik niet loskoppelen, dus een open relatie zou voor mij helemaal onaanvaardbaar zijn. Als ik een relatie begin met iemand, dan wil ik dat die exclusief is. Alles wat je in een relatie investeert en krijgt, alles wat je met je lief deelt, alle intimiteit, de verbondenheid... Dat kan je volgens mij niet delen met 2 personen tegelijk. En voor mij is seks een vorm van intimiteit die niet los te koppelen is van al die andere dingen. Dus nee, geen open relatie voor mij.
Als mijn lief mij zou bedriegen, ik denk wel dat ik hem zou kunnen vergeven. Een eenmalige misstap dan. Maar een langdurige affaire, dat ligt dan weer anders.

-Yannis-

Bericht door -Yannis- » 20 dec 2011 20:28

Open relatie is een soort relatie waarbij je de ander vrijlaat en met anderen het bed deelt, maar toch steeds bij dezelfde partner blijft. De vraag is of er hier wel sprake is van een gezonde verhouding....Het idee alleen al dat je vriendje een afgelikte boterham is en door heel homowereldje uitgewoond werd is gewoon walgelijk. Seks in een relatie is dat net ietsje meer dat uit liefde en genegenheid tussen twee personen ontstaat en nadien in beide richtingen opgaat. De ene keer vrij je lekker zacht en romantisch met de ander, de ander keer is het puur dierlijk lust en neuk je hem verrot totdat de muren het bijna begeven.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 21 dec 2011 22:26

Dat is wel extreem he? Het is niet omdat je een open relatie hebt dat je 'door de hele homowereld uitgewoond wordt' 8)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Valova
Senior user
Senior user

Bericht door Valova » 22 dec 2011 11:07

Liro schreef:Dat is wel extreem he? Het is niet omdat je een open relatie hebt dat je 'door de hele homowereld uitgewoond wordt' 8)
Afbeelding

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 22 dec 2011 17:41

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat een open relatie echt echt echt niets voor mij zou zijn, en dat terwijl ik eigenlijk wel dacht voor veel verschillende soorten relatievormen open te staan.

Moest een open relatie nu enkel over het seksuele gaan dan zou ik daar geen probleem mee hebben denk ik (behalve dan misschien dat mijn seksuele ego nogal gekrengd zou zijn, maar dan hoop ik dat de voyeurist in mij wordt uitgenodigd). Maar van zodra het zou gaan over die extra persoon daadwerkelijk ook echt graag zien, dan slaat de boel een beetje tilt en word ik zelf zo ongelukkig dat de relatie op termijn niet meer houdbaar zou zijn.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Yoru
New user
New user

Bericht door Yoru » 23 dec 2011 04:12

btw er worden hier zaken als open relatie en polyamorie door elkaar gehaald (denk ik)
voor zover ik weet is open relatie een relatie waar de andere partij vrij staat om nog met anderen te verkeren...
polyamorie is dat je leeft met de overtuiging dat je op meerdere personen tegelijk amoureuze gevoelens kunt hebben

Verder denk ik dat zolang ieder mens in een relatie gelukkig is er toch niet echt een probleem moet zijn? Want je kan ook heel de discussie aangaan over hoe normaal 'gewone' relaties zijn?
Want wij nemen aan dat een gewone gesloten relatie normaal is maar is dat eig wel zo?

PS: Ikzelf ben noch voor open relaties of polyamourie ken gewoon mensen die daar wel voor zijn en dat zijn toppie mensen ^^ en vind het dan ook niet leuk dat mensen gewoon met vooroordelen beginnen rondstrooien over iets waar ze 1 zelf geen last van hebben 2 vaak niets vanaf weten :-?

Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Bericht door Lawstudent » 23 dec 2011 17:34

Een open relatie betekend niet altijd met andere in bed duiken terwijl je een relatie hebt. Het kan ook zijn dat je met andere gewoon kust, flirt, ... . Open relaties zijn gebaseerd op respect voor elkaar en de regels die men aan elkaar worden geeft.
bv: niet iemand anders kussen. Dit is wel een rare regel maar dit was een regel van een koppel dat ik kende die een open relatie had.
Deze vertrouwen mag dan ook ni geschonden worden omdat deze in zekere zin kwetsbaarder is dan in een gesloten relatie. Sommige mensen zijn heel gelukkig in deze relaties en ik heb open relaties langer zien duren dan gesloten relaties.

Persoonlijk zou ik me slecht in zo'n relatie denk ik. Ik ben vrij egoïstisch daarin, mijn vriend is van mij en niemand anders. Ook heb ik opgemerkt dat ik wat jaloers ben en ik zou ni kunnen zijn met mijn vriend met de gedachte dat hij met andere in bed gaat.
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

sinnedc
Regular user
Regular user

Bericht door sinnedc » 23 dec 2011 21:59

Als je jong bent, zijn open relaties vaak wel spannender. Je bent goed bevriend met iemand: je doet alles hetzelfde als met een gewone vriend met dit verschil dat je hier wel sex kan en mag hebben. No strings attached.

Bijv. Je hebt een open relatie met je vriend. Maar morgen kom je iemand enorm knap tegen die jou ook wel ziet zitten. In plaats van uitsluitend aan je vriend gebonden te zijn, hoef je je nu niet schuldig te voelen als je met die andere naar bed gaat. Bovendien geldt dit langs beide kanten. Beide partners zijn niet gebonden en omwille van de openheid bedrieg je je partner niet. Hij mag immers weten dat je met iemand anders naar bed bent geweest.

Deze situatie lijkt me - vooral als je je nog niet uitsluitend wilt binden - gewoon veel aangenamer en ook draaglijker. Anders plak je op zo een jonge leeftijd al vast aan iemand waar je niet vanaf geraakt. Je mist een deel van je jeugd en voor je het weet ben je oud en ben je steeds bij die ene partner geweest. Oké ik snap dat sommigen deze gesloten relaties prefereren maar gewoon een sexvriendje is anders ook wel leuk :D

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 23 dec 2011 22:15

"Eieren of jonk" zegt mijn grootmoeder.

Open relaties lijken mij vooral iets voor wie niet kan beslissen.

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 24 dec 2011 13:25

Salomon schreef: Of ik daarmee overweg zou kunnen? Nee, het zou niks voor mij zijn. Ik heb mijn lief lang genoeg moeten delen met iemand anders, nu wil ik hem voor mezelf 8)
dat wil dus zeggen dat je toch al praktijkervaring hebt met open relaties...
of toch met iets wat op hetzelfde neerkomt: je lief delen met een ander. :)

Salomon

Bericht door Salomon » 24 dec 2011 17:53

Bernard schreef:
Salomon schreef: Of ik daarmee overweg zou kunnen? Nee, het zou niks voor mij zijn. Ik heb mijn lief lang genoeg moeten delen met iemand anders, nu wil ik hem voor mezelf 8)
dat wil dus zeggen dat je toch al praktijkervaring hebt met open relaties...
of toch met iets wat op hetzelfde neerkomt: je lief delen met een ander. :)
In zekere zin, ja :wink:

Boy 1904
New user
New user

Bericht door Boy 1904 » 26 dec 2011 14:38

Ik begrijp dat niet, een open relatie. Als je een echte relatie met iemand wil beginnen dan kies je helemaal voor die persoon. Niet een beetje of maar half. Als mijn vriend een open relatie zou willen zou ik denken dat hij niet tevreden is over mij.
I lived my life to stand in the shadow of your heart

Kleerkastkast
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Kleerkastkast » 26 dec 2011 14:55

Boy 1904 schreef:Ik begrijp dat niet, een open relatie. Als je een echte relatie met iemand wil beginnen dan kies je helemaal voor die persoon. Niet een beetje of maar half. Als mijn vriend een open relatie zou willen zou ik denken dat hij niet tevreden is over mij.
100% mee eens.
Als je in een relatie bent met een persoon, zou je dat toch doen omdat jullie elkaar graag zien, gelukkig zijn,... Waarom zou er dan nog een derde, vierde,... bij moeten komen kijken?
En zoals Boy als zei, dan zou ik ook denken dat die persoon niet tevreden is, en daarom behoeften nodig heeft bij anderen... :roll:

nomeis

Bericht door nomeis » 26 dec 2011 17:51

Conclusie: WE BEGRIJPEN HET NIET, DAT KAN TOCH NIET.

welja, en nu spreek ik enkel voor mezelf (zouden heel wat mensen hier beter ook eens doen). Ik kan het wel. En ik vind mijn relatie niet minderwaardig. Er is gewoon wat meer ruimte, mits duidelijke afspraken. Het werkt en goed zelfs. Het concept 'open' is geen afwijzing, ik vind mijn lief helemaal niet te min op seksueel vlak, wel integendeel. Het is gewoon zo gegroeid, ik vind al dat gepalaver daar rond vaak overdreven. Sommige van de dingen die ik hier lees zouden zo van hln.be kunnen komen. Ik weet dat mijn lief dé man van mijn leven is, we zijn al lang genoeg samen om te weten dat we het kunnen, ik zie het zeker niet als een noodzaak maar dat neemt niet weg dat ik (op dit moment in mijn leven) er best tevreden mee ben. Dat wil daarom helemaal niet zeggen dat ik het met jan en alleman doe. Ik vind dat een relatie vooral bouwt op eerlijkheid en vertrouwen, als ik rond me kijk zie ik genoeg kapotgelopen relaties. Ik geloof zeer zeker dat de openheid van mijn relatie onze band sterker gemaakt heeft. Het klinkt misschien contradictorisch, maar ik vind dat we er door naar elkaar toegegroeid zijn. Het is net omdat onze band zo sterk is dat het kan. Ik ga nooit iemand liever zien dan hem (dat zal de kerstsfeer zijn die er nog in zit)

Nog maals, dat is in mijn geval zo. Ik zeg niet dat ik het met iedereen zou kunnen. Natuurlijk idealiseer ik het niet en ik besef dat er ook soms nadelen aan verbonden kunnen zijn.

Jen1988
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Jen1988 » 26 dec 2011 21:07

Voor mij is een open relatie een relatie waarin je met andere mensen mag flirten, kussen, seks hebben,... Alles mag in een open relatie. En ik vind het ergens wel 'straf' dat mensen een open relatie kunnen hebben.
Ik ben daar geen voorstander van, integendeel, ik zou het totaal niet kunnen zo mijn lief delen met een ander. Als je een relatie hebt, dan moet je naar mijn mening trouw blijven aan je partner. Dat is voor mij één van de belangrijkste dingen die er moet zijn in een relatie: trouw en vertrouwen. Als je tijdens een relatie van de een naar de ander fladdert en maar tekeer gaat, dan is er geen sprake van trouw, misschien wel van vertrouwen. Ik kan er eigenlijk niet over meespreken, want ik heb nog nooit een open relatie gehad. Maar 't is wel interessant om de verschillende meningen te lezen :)
Waar liefde sterft, sterft het leven...

* Never leave your heart alone in a box locked up...*

Gesloten