Romantische liefde: wat is het nu?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Aisling1

Romantische liefde: wat is het nu?

Bericht door Aisling1 » 01 dec 2011 19:20

De laatste weken vraag ik mij af wat 'romantische liefde' nu eigenlijk specifiek inhoud en wat er van verwacht wordt in te houden. Is romantische liefde wel altijd echte liefde? Is het niet veel vaker iets anders? Ik zie zo veel mensen die van de ene naar de andere relatie springen en dan weer anderen die er niet in slagen maar toch met het verlangen er naar blijven zitten, daarvan dat ik vaak de indruk krijg dat het motief eerder egoïstisch is in plaats en het misschien vaak niet te maken heeft met de persoon in kwestie gelukkig te willen maken, maar eerder parasiteren (op vlak van jezelf goed te voelen, seks, etc.).
Degenen die er dan weer niet mee inzitten en schijnbaar geen motief hebben om iemand te gebruiken als toyboy/toygirl vinden dan een lief en blijken dan ook daadwerkelijk gelukkig, waardoor ik weer twijfel.

Ik heb altijd al het beeld gehad dat liefde langs beide kanten altruïstisch hoort te zijn (nu, ik bedoel dit niet tot in het extreme zoals je partner op een voetstuk te plaatsen en alleen maar met hem of haar bezig te zijn). Mijn beeld van het concept 'relatie' begint redelijk in de negatieve zin te groeien omdat ik constant (zeker in gay world) zie hoe mensen continu gebruikt worden.

Wat is romantische liefde volgens jou en wat zou een relatie volgens jou moeten inhouden?

nomeis

Re: Romantische liefde: wat is het nu?

Bericht door nomeis » 01 dec 2011 20:17

Heel erg vreemde kronkel maak je daar hoor. Is liefde dan niet altijd egoïstisch?

Aisling1

Bericht door Aisling1 » 01 dec 2011 21:40

nomeis schreef:Heel erg vreemde kronkel maak je daar hoor. Is liefde dan niet altijd egoïstisch?
Volgens mij is er inderdaad altijd egoïsme aanwezig. Ik vraag me eigenlijk af in welke hoeveelheid dat egoïsme aanwezig is. Of misschien vraag ik me af in welke mate dat bij mij aanwezig is en probeer ik er via deze thread achter te komen, of net wat ik zelf verwacht van een relatie. Willen wij (of ik) geliefd zijn of willen wij (of ik) liefde geven? Begrepen worden? Een :ahem: -buddy? Een bron van inkomsten? Een slaaf? Een babyboerderij? Alles wat hier voor staat, of een combinatie van sommigen?

Misschien ontzettend raar verwoord, maar ik wil gewoon graag een inzicht krijgen aan de hand van hoe andere mensen zich romantische relaties voorstellen. Misschien uit pure interesse, maar waarschijnlijk om zelf uit te maken wat ik zelf wil omdat ik niet weet wat ik wil en verwacht van anderen.

Salomon

Bericht door Salomon » 02 dec 2011 11:11

Liefde is altijd egoïstisch in de zin dat je er zelf gelukkiger van hoopt te worden. Wat niet wegneemt dat je wel heel oprecht van iemand kan houden. Mijn grootste wens op dit moment is om mijn vriend gelukkig te kunnen maken. Omdat ik zielsveel van hem houd. Word ik zelf gelukkiger als hij gelukkig is? Ja, natuurlijk. Is het daarom per se egoïstisch? Ja en nee.

Wat een romantische relatie is voor mij? Moeilijk te zeggen. Voor mij draait het om liefde, natuurlijk. Niet om seks, of om er zelf beter van te worden. Elke relatie worstelt met 1 groot probleem: het verlangen om in elkaar op te gaan en 1 te worden aan de ene kant, en het verlangen om jezelf te blijven en te ontplooien aan de andere kant. Daarin een evenwicht vinden is altijd moeilijk.
Wat ik verwacht van een relatie zit vooral in kleine dingen, en dat is ook wat liefde is. Vol ongeduld wachten tot hij thuis komt. Een klein gebaar tussendoor.
Natuurlijk wil ik liefde krijgen. Maar ik wil ook heel veel liefde geven. Ik ben ook bereid dingen op te offeren voor mijn vriend en mijn relatie. Hij is degene met de carrière en het drukke leven, ik ben degene die veel alleen zal zitten en zowat in zijn eentje voor het huishouden zal zorgen. Stoort mij dat? Nee, want het is met veel liefde gedaan. En ik krijg er iets voor terug, namelijk liefde, fijne momenten samen, iemand die mij begrijpt en doet wat hij kan. En dat is meer dan ik zou kunnen wensen.

nomeis

Bericht door nomeis » 02 dec 2011 11:29

Het is een wisselwerking en je moet ergens een evenwicht tussen al die elementen zoeken. Natuurlijk heb je verlangens als het op affectie, bevestiging, seks, etc. aankomt. Maar die geef je toch ook terug? Als je dat evenwicht gevonden hebt, heb je volgens mij een goede relatie

JustMe_
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door JustMe_ » 02 dec 2011 11:58

Wat voor mij romatische liefde is? Zielsveel van iemand houden, en het geluk hebben dat deze persoon hetzelfde voelt. Als je tot in het diepste van je ziel van iemand houdt, voel je dat meteen, en wéét je gewoon dat dat de échte omschrijving van 'liefde' is. Je kan nooit zeker weten of je partner hetzelfde voelt, maar als je van iemand houdt neem je gewoon dat risico denk ik.. het risico om gekwetst te worden! Als je dan samen bent gaat het niet om seks, het verafgoden van elkaar, inkomsten, baby's, ... het gaat om het feit dat je zo zeker weet dat je op dat moment, op de juiste plek, met de juiste persoon bent.
En ja.. dat gevoel zal ook wel overgaan, dan komen er andere verlangens, gedachten en gevoelens in het spel. Voor de ene zal een carrière belangrijk worden, voor de andere dan weer kinderen, ... maar als het over echte liefde gaat kán en mág dit ook. Je neemt elkaar zoals je bent, je houdt van elkaar juist omwille van de verschillen.. ieder mens moet zichzelf blijven, een individueel persoon zijn, en daar mag je als partner niets aan veranderen.
Of liefde egoïstisch is? Ik denk het wel.. het belangrijkste is dat de persoon waarvan je houdt gelukkig is. Maar diep vanbinnen vind je het meestal nog belangrijker dat deze persoon met JOU gelukkig is!

Misschien ben ik een beetje te naïef en bekijk ik liefde op een foute manier, wat zou kunnen want ik ben best nog jong.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Stevieboy
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Stevieboy » 02 dec 2011 12:47

Romantische liefde zit in de kleine dingen. Namelijk voldoende banale tijd uittrekken om samen door te brengen. Je gelukkig voelen omdat je weet dat iemand anders heel erg gelukkig wordt van je. Weten dat je voor iemand primeert op alles, zonder dat je voortdurend moet bewijzen die aandacht waard te zijn.

PokerFace
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door PokerFace » 17 dec 2011 23:19

Ik zou 'liefde' op geen enkel vlak als iets egoïstisch beschouwen, eigenlijk.

Wanneer ik denk aan 'liefde in het algemeen': het is toch niet dat ik die liefde alleen voor mijzelf wil? Ik gun andere mensen ook hun geluk en liefde?

En 'liefde binnen een relatie' is toch ook geven en nemen? Het is zelf gelukkig worden door en vooral met de ander, zonder daar eigenlijk echt mee bezig te zijn. (Het is logisch dat die persoon je bv. meer zelfvertrouwen kan geven, seks, steun,... maar al die dingen kun je ook uit andere zaken/(vriendschaps)relaties halen). Het enige wat ik egoïstisch zou vinden aan dit soort liefde is dat wanneer het gevoel bij één van de twee niet meer goed zit, deze persoon de relatie toch zou behouden enkel om niet 'alleen' te hoeven zijn. Dan gun je de andere persoon het immers niet om gelukkig te kunnen worden met iemand die hem/haar wel graag ziet. Dan denk je enkel aan jezelf. Of, wanneer het om een 'rebound' gaat, omdat je dan ook alleen maar denkt aan je eigen geluk. In die situatie gaat het zelfs niet om 'liefde', eigenlijk. Maar als liefde spontaan loopt, zonder nadenken, dan is het toch niet egoïstisch om ZELF gelukkig te zijn (want dan deel je toch ook automatisch)?

En, het is voor mij ook niet egoïstisch wanneer ik zou zeggen dat ik mijn liefje niet wil delen met iemand anders. Ik wil haar liefde alleen voor mij, maar dus enkel wanneer zij ook alleen mijn liefde voor haar wil. Dat is voor mij een romantische relatie. Alleen elkaar willen. Het is iemand immens graag zien, maar er ook leren 'ruzie' mee te maken. Het is een beetje van u afgeven en een beetje van de andere krijgen en uiteindelijk samen sterken staan dan alleen. Maar ook 'alleen' verder kunnen gaan en de ander zijn/haar geluk gunnen moest jijzelf of de ander niet meer gelukkig worden door de relatie.
Once the music hits your system, there's no way you are gonna stop.

-Yannis-

Bericht door -Yannis- » 18 dec 2011 09:50

Is wanneer je hem met een speciale blik aankijkt en in zijn kijkers die zo diep als een ravijn verdrinkt en in de ochtend wanneer hij naast jou ligt te slapen beseft dat je van hem houdt terwijl je zijn haren of wang streelt en er knus tegen aan ligt en nog even blijft liggen. Dat zijn vreugde jouw vreugde is en zijn verdriet de jouwe.

Préttiggestoord
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Préttiggestoord » 18 dec 2011 10:59

De definitie van liefde.

Liefde is niet zo makkelijk te definiëren. Als je 100 mensen vraagt wat liefde inhoudt als het gaat om een romantische relatie, krijg je 100 verschillende antwoorden. In onze cultuur omvat liefde meestal drie elementen:

1. Intimiteit: een gevoel van verbondenheid, met elkaar over persoonlijke dingen kunnen praten, vertrouwen en wederzijds begrip.

2. Passie: lichamelijke aantrekkingskracht en verlangen om te vrijen. Sommige relaties beginnen met passie, terwijl in andere passie pas opbloeit na het ontstaan van emotionele intimiteit.

3. Toewijding: het verlangen dat de relatie nooit meer eindigt, voor elkaar kiezen door dik en dun.

Bij liefde gaat het niet om woorden, maar om daden. Essentiële onderdelen zijn zorg, een gerichtheid op het welzijn van de ander en de geneigdheid te geven. Liefde geeft meestal zin aan het leven en doet je meestal goed voelen.

Met de cursieve stukken ben ik het niet altijd eens.

Aisling1

Bericht door Aisling1 » 18 dec 2011 20:21

Bedankt voor al jullie bijdragen tot zover. Het is interessant om ze te lezen :D (sorry voor de late reactie trouwens!). Ik denk dat ik mij op dit moment nog het beste in de visie van JustMe_ . Waar ik persoonlijk wel bang voor ben is dat ik de verkeerde persoon kies: dat ik te snel een relatie met iemand aan ga om een leegte op te vullen in plaats van dat het met die persoon echt klikt en die zich kan plaatsen in mijn visie. Eventueel klinkt het arrogant, maar ik dénk dat de ideale partner voor mij iemand zou zijn die ook (ruim bekeken) ook kunstenaar is of er sterk in geïnteresseerd is, gewoon omdat kunst een passie van mij is en er ook een ideologie achter schuilt waarvan ik merk dat mensen die zich er langs geen kanten mee bezig houden het niet begrijpen. Dit is zeker niet omdat ik neerkijk op mensen die niet kunstzinnig zijn, langs geen kanten! Vanuit vorige relaties heb ik ondervonden dat over mijn passie enkel oppervlakkig gepraat kan worden omdat het de andere langs geen kanten interesseert, wat ik ontzettend spijtig vind.

Ik zou graag dezelfde richting op willen met mijn partner. Iemand die mij steunt, maar ook daadwerkelijk begrijpt waarin hij (of zij, moest ik mij ooit op een vrouw verliefd worden). Het is ook gedeeltelijk hier door (naast wat ik in mijn eerste en tweede post al heb aangehaald) dat mijn vraag komt. Ik vraag me af of ik egoïstisch en arrogant ben om zo veel te eisen van iemand. Of ik egoïstisch ben omdat ik mijn lat 'verlaag' en bij mensen terecht kom die ik niet graag kan zien.

Salomon

Bericht door Salomon » 19 dec 2011 09:30

Ik vind het niet egoïstisch of arrogant om bepaalde eisen te stellen aan een (toekomstig) lief. Zelf denk ik dat ik nooit een echte relatie zou kunnen opbouwen met iemand die niet gelovig is, omdat dat zo'n grote rol speelt in mijn leven. Ik wil ook dat ik met mijn partner kan praten over wat mij bezighoudt, en waar ik mee bezig ben. Ik "leef" in de academische wereld, en ik vind het dus belangrijk dat mijn lief ook een bepaald niveau van... tja, intelligentie, heeft. Dat klinkt waarschijnlijk ook heel arrogant, maar in se gaat dat over je leefwereld, en het is heel moeilijk om iets op te bouwen met iemand die een compleet ander referentiekader heeft. Dat geldt ook voor kunstzinnig zijn.
Het is niet verkeerd om een paar verwachtingen te hebben, maar je moet alleen uitkijken dat je geen ideaalbeeld creëert waar niemand en geen enkele relatie aan kan voldoen. Maar dat weet je zelf ook wel.

Aisling1

Bericht door Aisling1 » 22 dec 2011 23:29

Salomon schreef:Ik vind het niet egoïstisch of arrogant om bepaalde eisen te stellen aan een (toekomstig) lief. Zelf denk ik dat ik nooit een echte relatie zou kunnen opbouwen met iemand die niet gelovig is, omdat dat zo'n grote rol speelt in mijn leven. Ik wil ook dat ik met mijn partner kan praten over wat mij bezighoudt, en waar ik mee bezig ben. Ik "leef" in de academische wereld, en ik vind het dus belangrijk dat mijn lief ook een bepaald niveau van... tja, intelligentie, heeft. Dat klinkt waarschijnlijk ook heel arrogant, maar in se gaat dat over je leefwereld, en het is heel moeilijk om iets op te bouwen met iemand die een compleet ander referentiekader heeft. Dat geldt ook voor kunstzinnig zijn.
Het is niet verkeerd om een paar verwachtingen te hebben, maar je moet alleen uitkijken dat je geen ideaalbeeld creëert waar niemand en geen enkele relatie aan kan voldoen. Maar dat weet je zelf ook wel.
Hm, ik ben bang dat ik misschien inderdaad een ideaalbeeld gemaakt heb. Tegelijkertijd, misschien ben ik te hard voor mijzelf (wat in vele gevallen zo is :D).

Salomon

Bericht door Salomon » 23 dec 2011 10:32

Uiteindelijk heeft iedereen wel een ideaalbeeld in zijn hoofd van hoe hij een relatie zou willen, denk ik. Alleen moet je vaak je verwachtingen bijsturen als het er echt op aankomt.

Gesloten