Tiener krijgt 21 jaar cel voor moord op homo

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
matti
Forum addict
Forum addict

Re: l

Bericht door matti » 28 dec 2011 22:33

Kikkerkop schreef:
matti schreef: is 21 jaar cel een rechtvaardige straf? misschien wel al weet ik niet of een gevangenis een goede plaats is om als 14jarige in terrecht te komen. kans dat die knul nu nog een grotere gangster wordt lijkt me groter dan in een gesloten instelling waar ze die wat kunnen heropvoeden.
Het kan goed zijn dat er in het Amerikaanse systeem een grotere kans op recidivisme is, maar aan de andere kant, het systeem van korte gevangenisstraffen en heropvoeding zet daarentegen wel de deur open voor meervoudig recidivisme.

Dus het ene systeem zorgt voor een groter relatief aantal recidivisten in een populatie, terwijl het ander systeem zorgt voor een groot absoluut aantal keer iemand kan recidiviseren.
was maar een vraag/bedenking he. ik heb nog geen onderzoeksresultaten van beide systemen gezien.

is in ieder geval een spijtige zaak. zowel voor slachtoffer als dader
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Dieterstar
New user
New user
Geslacht: Man

Re: Tiener krijgt 21 jaar cel voor moord op homo

Bericht door Dieterstar » 09 jan 2012 18:00

sommigen vinden dat het niet uitmaakt of het slachtoffer homo is of niet. maar in amerika is er namelijk het het principe van de "hate crime". als iemand een moord pleegd of iemand aanvalt of dergelijke misdaden. omwille dat die persoon homo is of zwart is of een ander geloof heeft of eenderd welke vorm van discriminatie, dan wordt de straf verzwaard. Ik vindt dat een zeer goede ingreep tegen discriminatie. misschien is het vandaag een misdrijf om een hate crime te plegen en is het morgen een misdrijf om iemand te pesten. en zeg nu zelf pesten zou toch een misdrijf moeten zijn.

metalhead94
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door metalhead94 » 14 jan 2012 18:22

Deze knul is amper 14, en wordt al berecht als een volwassenen. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen. Ook het feit dat hij de misdrijf pleegde omdat hij door bepaalde omstandigheden zo ver werd verdrongen, geeft me twijfels bij deze straf. Hij kan dan misschien vanbinnen agressief geweest zijn, maar deze agressie is naar buiten gekomen door bepaalde oorzaken. Ik vind dat hiermee rekening gehouden moet worden. Maar ik vind ik wel: moord is moord en moet bestraft worden.
Het feit dat hij die persoon vermoord heeft omdat hij homo was en hier (heel) openlijk voor uitkwam, laat me dan wel denken dat de straf ook wel gerechtvaardigd was.
Persoonlijk zou ik zeggen dat het beter zou zijn om hem in een gesloten (jeugd)instelling te zetten (wegens zijn leeftijd en het feit dat zijn agressie naar buiten is gekomen door provocatie) en dan na verloop van tijd (lees: wanneer hij volwassen is) hem te berechten als volwassene en hem misschien alsnog een gevangenisstraf te geven.
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day

lotr
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door lotr » 14 jan 2012 21:13

Het ergste vind ik dat ze hem pas op z'n 18 hebben berecht, terwijl hij de moord op z'n 14 heeft gepleegd.
J’ai eu deux crises cardiaques, et j’ai du me faire avorter parce que j’ai pris du crack pendant que j’étais enceinte, en dehors de ça tout va bien.
Préttiggestoord schreef:Trouwens, lotr is gewoon de beste die er is. :)

metalhead94
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door metalhead94 » 15 jan 2012 13:08

lotr schreef:Het ergste vind ik dat ze hem pas op z'n 18 hebben berecht, terwijl hij de moord op z'n 14 heeft gepleegd.
Daar heb je gelijk in. Ze hadden hem eerst moeten berechten als minderjarige, en in een gesloten instelling moeten zetten, en op zijn 18de zien wat op dat moment het beste is. Dat is allessinds beter dan hem vrij laten rondlopen tot hij op leeftijd is.
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day

Gesloten