Tiener krijgt 21 jaar cel voor moord op homo

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
lotr
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Tiener krijgt 21 jaar cel voor moord op homo

Bericht door lotr » 23 nov 2011 13:07

In Amerika (of course in America) heeft een jongen van 14 zijn homoseksuele klasgenoot neergeschoten, omdat die altijd fliterige opmerkingen maakte tegen hem en omdat hij het niet kon verdragen dat die klasgenoot make-up, naaldhakken, juwelen etc. droeg. De jongen heeft hiervoor 21 jaar cel gekregen. Vinden jullie dit terecht?

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=O83IM6I8

Ik vind het persoonlijk een veel te zware straf. Wat hij deed is verschrikkelijk, maar hij was wel nog maar 14 jaar hè. En hij kwam waarschijnlijk uit een superconservatief en -rasistisch gezin, waarin het doden van homo's de ultieme vorm van humor is. Ze hadden hem meteen in een jeugdinstelling moeten plaatsen, vind ik.
J’ai eu deux crises cardiaques, et j’ai du me faire avorter parce que j’ai pris du crack pendant que j’étais enceinte, en dehors de ça tout va bien.
Préttiggestoord schreef:Trouwens, lotr is gewoon de beste die er is. :)

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Tiener krijgt 21 jaar cel voor moord op homo

Bericht door Springbal » 23 nov 2011 20:26

Goh bekijk het zo, voor hetzelfde geld had die kerel de doodstraf of levenslang gekregen. D'autant plus, in België zou ie misschien nog niet veroordeeld geraken, of aangezien we de wet Lejeune hebben dat hij na 1/3e van zijn straf kan worden vrij gelaten. Kort gezegd, als die jongen 35 is kan hij proberen om terug aan zijn leven te beginnen (in België dan, gezien het voorarrest staat me voor) of volgens het artikel 38 jaar. De persoon die hij heeft neergeschoten zijn leven is al geëindigd, het leven van 4 ouders is danig in de war gestuurd. Ik hoop dat hij zijn tijd (en die zal hij genoeg krijgen) zal besteden met goed nadenken en dat hij begeleiding krijgt. Dat hij mag proberen te zorgen dat als hij ooit een gezin kan stichten - dat kan Larry namelijk niet meer - dat hij een warme omgeving kan geven.

Enfin
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 24 nov 2011 00:12

Zijn slachtoffer is voor altijd dood, hij zit in het gevang voor 21 jaar... Dus hij is nog veel beter af dan zijn slachtoffer.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 24 nov 2011 14:12

lotr schreef:hij was wel nog maar 14 jaar hè. .
Inderdaad, nog maar 14 en dan al zulke dingen doen, dan moet er al wel fameus iets schelen.

In elk geval beter 21 jaar in de cel, dan in België een paar maand met de blokken spelen in Everberg en daarna opnieuw beginnen.

Ons strafsysteem trekt op geen ballen en dat er toch meer criminaliteit is in de VS dan in Belgie, heeft meer te maken met onze sociale zekerheid en in zekere zin een hoge acceptatiegrens van geweld.

Ik peins dat die jongen wel fameus veel zeer aan zijn gat zal hebben, want in de gevangenissen ginder zal hij aanzien worden als een aantrekkelijk brokje vlees

lotr
Regular user
Regular user

Bericht door lotr » 24 nov 2011 17:06

Hij was nog maar 14, ja. Op die leeftijd kunnen ze je gedrag nog wel wat bijsturen, mits goede begeleiding. Als een kind van negen dit gedaan zou hebben, zou je het dan ook naar de gevangenis sturen op z'n 18?
J’ai eu deux crises cardiaques, et j’ai du me faire avorter parce que j’ai pris du crack pendant que j’étais enceinte, en dehors de ça tout va bien.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 24 nov 2011 18:07

Ik zou zeggen dat het histo-sociologisch misschien meer relevant is om het verschil tussen de criminaliteit in België en de VS te bekijken. Okay de opstart van België an sich was ook een samenraapsel van "stammen" en zo, maar ik vermoed (als ik er naast zit corrigeer me dan) dat het een stuk is door de pioniers en "overlevings" mentaliteit van de Verenigde Statiërs (geïmproviseerde term) dat er een andere kijk op een aantal zaken is. Daar is men voor vrije wapendracht, terwijl we hier huiveren van een wapenwinkel. Een hogere acceptatie? Ik denk het niet, maar ons vangnet zit helemaal anders in elkaar, en we hebben ook geen officiële scholen waar de evolutieterie als onzin wordt afgedaan etc. Ik vermoed dat er hier soms iets meer nuance bestaat, alhoewel. Hier worden holebi's soms ook doodgepest :( . Houdt het enigszins steek wat ik zeg? Kijkt naar Surferke die misschien nog meeleest :) )
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 24 nov 2011 20:38

Springbal schreef:Houdt het enigszins steek wat ik zeg? Kijkt naar Surferke die misschien nog meeleest :) )
Niet echt , ma bon

Dat men in de VS wapens draagt en vrije wapendracht heeft is eerder een teken dat men weinig tollereert en dat men wel bereidt is zich te verdedigen.

Soit waar ik op doelde is dat de straffen in België, als er al straffen worden uitgesproken, zeer laag liggen, wat in enig opzicht toch aantoont dat er een grote tollerantie is tegen "onrecht". Of in zekere zin een laissez fair attitude. Veelplegers zoals Ilyas el Hassani die 43 gekende strafbare feiten reeds gepleegd hebben voor hun 18 jaar, lopen er in de VS niet rond. Een palmares als dat kan je enkel opbouwen in maatschappijen met een hoge tollerantiegrens. We hebben in België al langer een probleem met de straffeloosheid en het gevoel van straffeloosheid.
lotr schreef:Hij was nog maar 14, ja. Op die leeftijd kunnen ze je gedrag nog wel wat bijsturen, mits goede begeleiding. )
Ik denk dat het tijd wordt om daar van af te stappen en te accepteren dat sommige gewoon hopeloze gevallen zijn. Als mensen op zulke leeftijd al gaan moorden, denken dat je ze eventjes wel een beetje kunt bijsturen mits wat begeleiding, lijkt mij nogal naief.

Trouwens als je er vanuit gaat dat je ze kan bijsturen met wat begeleiding dan ga je er vanuit dat een misdaad altijd wordt ingegeven vanuit nurture, terwijl in realiteit misdrijven ook worden ingegeven worden door nature. Sommige mensen worden nu eenmaal geboren met geestelijke beperking, zonder empathie of zonder de drang om aan de sociale wenselijkheid te voldoen, met als gevolg dat al die begleiding parels voor de zwijnen zijn en de beste oplossing is ze gewoon uit de maatschappij te houden.

lotr
Regular user
Regular user

Bericht door lotr » 24 nov 2011 21:14

14 jaar, komaan, dat zijn dropjes van het 2de middelbaar. En ik geloof echt dat niemand fundamenteel slecht is. Je hebt natuurlijk psychopaten, maar da's iets totaal anders.

Trouwens ik snap niet waaruit jij afleidt dat ik denk dat alle misdrijven enkel worden ingegeven vanuit nurture. Ik denk dat het bijna altijd een combinatie is. Mensen kunnen van nature agressief en onverdraagzaam zijn, maar een degelijke opvoeding kan er wel voorzorgen dat ze met die eigenschappen leren omgaan. Racisme wordt ook zo goed als altijd "aangeleerd" door de omgeving. Als je ouders en vrienden allemaal ultraprogressief en extreem openminded zijn, dan is de kans ontzettend klein dat je dat zelf racistisch bent, tenzij je natuurlijk een traumatische ervaring meemaakt.
Laatst gewijzigd door lotr op 24 nov 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 24 nov 2011 22:38

Ik vind 14 toch erg jong om zo'n straf op te leggen. Heropvoeding lijkt me beter dan cel. Je kan dan nog altijd de optie openlaten om later te evalueren en dan te beslissen dat het een hopeloos geval is. Ik heb er ook mijn bedenkingen bij of dat nog gaat werken, maar dat wilt niet zeggen dat je hem maar moet opsluiten. Het gaat hier wel om een kind. Als je dat niet meer in rekening brengt, laat ze dan ook alcohol drinken, stemmen, ...
Ik wil maar zeggen, ofwel zie je iemand als onder de 18 als niet beschikkend over het volle verstandelijke vermogen van een volwassene (en dus ook niet de volle verantwoordelijkheid), ofwel behandel je hem in alle opzichten als een volwassene. Wees consequent.

Gevangenisstraffen hebben twee functies: de maatschappij beschermen en wraak. Die eerste functie wordt veel te vaak overschaduwd door de tweede.

En wat nature/nurture betreft, denk ik dat het nurture aspect bij de meesten sterk overheerst, maar dat is een andere discussie.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 24 nov 2011 22:38

Kikkerkop schreef:
Springbal schreef:Houdt het enigszins steek wat ik zeg? Kijkt naar Surferke die misschien nog meeleest :) )
Niet echt , ma bon
Arme ik :(

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 25 nov 2011 04:42

lotr schreef:En ik geloof echt dat niemand fundamenteel slecht is. Je hebt natuurlijk psychopaten, maar da's iets totaal anders.
Dat is al een contradictie van hier tot in China.

Dat het nog dropjes zijn uit het middelbaar, maakt het alleen maar erger.
Iemand van 30 die iemand vermoord, dat kan ik nog begrijpen, iemand van 14 waarvan geacht wordt dat die met de gameboy speelt, iemand vermoord, dan moet het echt al wel héél erg zijn.
Ik kan onmogelijk begrijpen dat nurture enkel verantwoordelijk kan zijn voor iemand die op zo'n jonge leeftijd een misdrijf pleegt.

Ik denk trouwens als je er vanuit gaat dat het nurture is, deels de schuld bij de ouders, aangezien die toch het grootste aandeel van nurture op zich nemen. Ik kan moeilijk geloven dat die ouders hun zoon aangespoort hebben een ander te executeren.

Dit is wat mij betreft te gruwelijk om te verklaren aan de hand van nurture.
Doet mij aan de Edlington torture attack of de zaak van jamie bulger denken, ook compleet hopeloos.

Trouwens mensen als dit kan je nooit vrijlaten omdat hun therapie nooit zou stoppen, je kan ze heropvoeden en ze een nieuwe start geven, maar eenmaal je ze in de vrije wereld loslaat heb je geen garantie dat ze op het goede pad gaan blijven en komen ze misschien terug onder de slechte invloed die hen in de eerste plaats op het slechte pad gebracht hebben.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 25 nov 2011 06:19

Kikkerkop schreef: Ik denk trouwens als je er vanuit gaat dat het nurture is, deels de schuld bij de ouders, aangezien die toch het grootste aandeel van nurture op zich nemen. Ik kan moeilijk geloven dat die ouders hun zoon aangespoort hebben een ander te executeren.
Ik denk dat je het wat breder kan zien. Natuurlijk gaan die ouders hem daar niet toe aangespoord hebben, maar het geheel van zijn opvoeding/vrienden/omgeving/andere invloeden kan daar wel een sterke invloed op hebben, zonder directe aansporing.
Denk aan de gepeste jongen op school die op een agressieve manier uithaalt naar de pesters. Niemand heeft hem daar direct toe 'aangespoord', maar het zijn wel voor een belangrijk stuk omgevingsinvloeden die geleid hebben tot die persoonlijkheid.

Je zegt dat het te gruwelijk is om te verklaren a.d.h.v. een nurture uitgangspunt. Vind je de gedachte dat mensen geboren worden als zulke killers dan niet veel angstaanjagender? Als dat zo is, dan kan je daar als maatschappij ook niets tegen doen. Je kan maar hopen hen op te sporen voor ze een daad van geweld plegen (los van het feit dat je niet eens iemand kan opsluiten voor iets dat hij 'zou' doen).
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 25 nov 2011 12:24

Liro schreef:
Kikkerkop schreef:Vind je de gedachte dat mensen geboren worden als zulke killers dan niet veel angstaanjagender?
De realiteit is misschien nog veel erger. Misschien zijn we wel allemaal moordenaars? Jef Vermassen stelt dat we allemaal potentiële moordenaars zijn maar volgens de vele werelden interpretatie van de kwantummechanica zijn we allemaal echte moordenaars. Telkens dat je 'kiest' om iemand niet te vermoorden moet je die persoon vermoorden in een parallel universum. De implicatie van dit is niet alleen dat we allemaal moordenaars zijn maar ook dat vrije wil een illusie is. Wat je ziet als de werkelijkheid is slechts één van de vele werkelijkheden die allemaal naast elkaar bestaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veel-werel ... erpretatie
http://en.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 29 nov 2011 11:47

Liro schreef: Als dat zo is, dan kan je daar als maatschappij ook niets tegen doen. Je kan maar hopen hen op te sporen voor ze een daad van geweld plegen (los van het feit dat je niet eens iemand kan opsluiten voor iets dat hij 'zou' doen).
Een eerste kans krijgt inderdaad iedereen en daar kan je als maatschappij niets aan doen.
Een tweede kans daarentegen, daar kan de maatschappij wel iets aan doen en daar loopt het ook mank.

Men kan ze niet opsluiten voor ze iets gedaan hebben, maar men kan ze wel opsluiten nadat ze iets gedaan hebben en het is vooral dat tweede waar het vaak mank loopt, door het blijven uitdelen van 2de, 3de of in het geval van Ilyas een 44ste kans.

De hersenen zijn een orgaan zoals alle andere organen, dus ik zie niet in waarom iemand zou kunnen geboren worden met een mankement aan de nieren, hart, lever, maag en niet met een mankement in de hersenen. En net zoals er aangeboren ziekten in de pancreas, milt, nieren, maag zijn die niet te genezen zijn, zijn er aangeboren ziekten in de hersenen die niet te genezen zijn.

sinnedc
Regular user
Regular user

Bericht door sinnedc » 29 nov 2011 14:14

Springbal schreef:Goh bekijk het zo, voor hetzelfde geld had die kerel de doodstraf of levenslang gekregen. D'autant plus, in België zou ie misschien nog niet veroordeeld geraken, of aangezien we de wet Lejeune hebben dat hij na 1/3e van zijn straf kan worden vrij gelaten. Kort gezegd, als die jongen 35 is kan hij proberen om terug aan zijn leven te beginnen (in België dan, gezien het voorarrest staat me voor) of volgens het artikel 38 jaar. De persoon die hij heeft neergeschoten zijn leven is al geëindigd, het leven van 4 ouders is danig in de war gestuurd. Ik hoop dat hij zijn tijd (en die zal hij genoeg krijgen) zal besteden met goed nadenken en dat hij begeleiding krijgt. Dat hij mag proberen te zorgen dat als hij ooit een gezin kan stichten - dat kan Larry namelijk niet meer - dat hij een warme omgeving kan geven.

Enfin
Wet lejeune heeft hier niks mee te maken :D maar 14 jaar is minderjarig dus dan geldt er een andere regeling. In principe zijn minderjarigen in België strafrechtelijk schuldonbekwaam en kunnen niet gestraft worden volgens het Belgisch Recht. (art. 36, 4° Jeugdbeschermingswet) Uitzonderingen bestaan er vanaf 16 jaar.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 29 nov 2011 14:18

Wat is een 'afwijking' aan de hersenen juist, Kikkerkop? Bij die andere organen is dat misschien iets makkelijker vast te stellen: het geeft gezondheidsproblemen.

Als mijn hersenen me perfect in staat stellen om te leven maar ik vertoon maatschappelijk ongepast gedrag, is dat dan een 'afwijking''? Waar trek je de grens? Wat als het een gevolg is van een trauma? Opvoeding? Ik denk niet dat je dat altijd zo makkelijk kan vaststellen.

Daarenboven verandert een persoonlijkheid nogal eens. Ik denk dat als je mensen 30 jaar opsluit dat er een heel ander persoon buitenkomt. Ik weet niet of het zo simpel is.

Dat er in sommige gevallen te relaxed opgetreden wordt, daar heb je uiteraard een punt. Hoewel ik denk dat jij een veel hardere positie inneemt dan mij.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 29 nov 2011 14:48

Waar ik eigelijk op doelde is niet dat elke afwijking erg is, maar dat er wel degelijk afwijkingen zijn die zodanig erg zijn, dat er niet meer gefunctioneerd kan worden, of dat er geen oogpunt op genezing is.

Een afwijking die geen probleem vormt is bijvoorbeeld een baby met suikerziekte een afwijking in de pancreas dus, er kan perfect geanticipeerd worden op de afwijking van het baby'tje. Het heeft wel voor de rest van zijn leven medicatie en opvolging nodig en men verwacht niet dat het baby'tje zal genezen.

De meeste aangeboren afwijkingen in organen, slepen mee voor de rest van het leven en moeten behandelt worden voor de rest het leven van het individu, dus ik vraag mij af, waarom in onze maatschappij het beeld leeft dat men een aandoening in de hersenen wel kan genezen met een heropvoedingsproces en een therapietje.

Wat betreft is voor mij heel die definitie van nurture nature zelf niet relevant, of je nu suikerziekte hebt van teveel patekes te eten of dat het aangeboren is, veel verandert dat niet aan de zaak.

Een psychopaat is een psychopaat, hoe dat komt, dat kan mij niet schelen, maar er moet wel op geanticipieerd worden en niet gedacht worden dat een therapietje of wat knutselen in Everberg alles gaat oplossen voorgoed, zeker indien het individu voor de 10de keer hetzelfde vergrijp pleegt ondanks therapieen, dan moet toch wel het besef komen het niet helpt en dat er op een andere manier moet ingegrepen worden.

Momenteel heeft het Belgisch strafrecht meer weg van telkens opnieuw een wolf tussen kippen te zetten en dan opnieuw verbaasd zijn dat de kippen worden doodgebeten om dan de wolf eventjes af te zonderen en hem daarna terug tussen de kippen te zetten en dat proces wordt dan eindeloos herhaalt totdat de wolf te oud is.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 29 nov 2011 22:07

sinnedc schreef:In principe zijn minderjarigen in België strafrechtelijk schuldonbekwaam en kunnen niet gestraft worden volgens het Belgisch Recht. (art. 36, 4° Jeugdbeschermingswet) Uitzonderingen bestaan er vanaf 16 jaar.
Crap, had ik moeten weten. Mijn docente recht van destijds zou mij ter plaatse neerschieten nu :D

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 28 dec 2011 15:07

persoonlijk had ik liever gelezen dat de tiener 21jaar cel krijgt voor moord op klasgenoot.
mijn mening is dat het feit of het slachtoffer al dan niet homo is geen bepaling mag maken in de strafmaat (ondanks dat het hier de reden is dat de jongen vermoord is)

is 21 jaar cel een rechtvaardige straf? misschien wel al weet ik niet of een gevangenis een goede plaats is om als 14jarige in terrecht te komen. kans dat die knul nu nog een grotere gangster wordt lijkt me groter dan in een gesloten instelling waar ze die wat kunnen heropvoeden.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Kikkerkop
Senior user
Senior user

l

Bericht door Kikkerkop » 28 dec 2011 21:25

matti schreef: is 21 jaar cel een rechtvaardige straf? misschien wel al weet ik niet of een gevangenis een goede plaats is om als 14jarige in terrecht te komen. kans dat die knul nu nog een grotere gangster wordt lijkt me groter dan in een gesloten instelling waar ze die wat kunnen heropvoeden.
Het kan goed zijn dat er in het Amerikaanse systeem een grotere kans op recidivisme is, maar aan de andere kant, het systeem van korte gevangenisstraffen en heropvoeding zet daarentegen wel de deur open voor meervoudig recidivisme.

Dus het ene systeem zorgt voor een groter relatief aantal recidivisten in een populatie, terwijl het ander systeem zorgt voor een groot absoluut aantal keer iemand kan recidiviseren.

Gesloten