POLL: vind jij dat homo- en bimannen bloed mogen geven?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)

Ben jij voor of tegen het feit dat 'mannen die seks hebben met mannen' (msm) geen bloed mogen geven?

Ik vind dat 'msm' evenveel recht hebben om bloed te geven als hetero's.
18
23%
Ik vind dat 'msm' terecht geen bloed mogen geven, ongeacht de verdere omstandigheden (vaste relatie / negatieve bloedtest / ...).
15
19%
Ik vind dat 'msm' bloed mogen geven indien uit een voorgaand bloedonderzoek bleek dat ze geen soa's en/of hiv hebben.
38
49%
Ik lig absoluut niet wakker van het feit dat 'msm' geen bloed mogen geven.
6
8%

Totaal aantal stemmen: 77

Galimatias
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

POLL: vind jij dat homo- en bimannen bloed mogen geven?

Bericht door Galimatias » 03 okt 2011 19:14

Vreemd dat hier kennelijk nog geen topic aan gewijd is...

Een tijdje geleden gaf radiopresentator Tom De Cock in Het Nieuwsblad te kennen dat hij bloed gaf, ook al is hij homo. 'Mannen die seks hebben met mannen' (msm) - aldus de door het Rode Kruis gehanteerde terminologie - mogen echter geen bloed geven, gezien de hogere kans op hiv bij mannen die in deze categorie vallen.

"Mannen die seks hebben met een andere man, vragen we om geen bloed te geven, ongeacht of ze veilig vrijen of niet", zo valt te lezen in de medische vragenlijst die je voor de bloeddonatie zo waarheidsgetrouw mogelijk moet invullen. "Ik lieg gewoon altijd op dat formulier", zegt De Cock in het artikel in kwestie. "Ik weet wel, er bestaan statistieken die bewijzen dat homo's meer risico lopen op hiv. Maar ik voel me niet aangesproken. Die studies gaan niet over mij, en toch stigmatiseren ze een hele groep."

Çavaria schaarde zich achter de werkingswijze van het Rode Kruis en pleit voor het eerlijk invullen van de vragenlijst. In november wordt er een debat georganiseerd over de pro's en contra van de huidige regeling. Maar wat vind jij van de huidige regeling? Heb je zelf al gelogen over je geaardheid om toch bloed te mogen geven? Laat het ons weten!

Persbericht çavaria, voor de geïnteresseerden:
Spoiler! :
çavaria schreef:Çavaria pleit voor eerlijk invullen van vragenlijst Rode Kruis
In de pers zegt radiopresentator Tom De Cock dat hij al enkele keren bloed gaf voor het Rode Kruis en daarbij loog over zijn seksuele geaardheid. Als homoman mag hij immers geen bloed geven. Ook al heeft çavaria begrip voor homo's die zich beledigd voelen door de uitsluiting van het Rode Kruis, toch steunt de koepel het idee van Tom De Cock niet. Çavaria vindt het niet verantwoord dat homo's de vragenlijst van het Rode Kruis bewust foutief zouden invullen.

Het Rode Kruis vraagt aan alle mannen die ooit seks hadden met een andere man, om geen bloed te geven, en dit levenslang. Tom De Cock spreekt van een "dwaze, homofobe regel". Hij heeft immers een vaste, monogame relatie en bovendien deden hij en zijn partner beiden een hiv-test, die negatief was.

Çavaria heeft begrip voor homo's die zich, net als Tom, misnoegd voelen over hun uitsluiting door het Rode Kruis. Er zijn immers veel homomannen met monogame, vaste relaties en homo's die steeds consequent veilig vrijen. Meer nog: onderzoek wijst uit dat mannen die seks hebben met mannen, in vergelijking met de algemene bevolking, meer inspanningen leveren om veilig te vrijen. Toch steunt çavaria de aanpak van Tom niet.

De hiv-cijfers zijn in ons land alarmerend hoog voor de groep van mannen die seks hebben met mannen (msm). Volgens de meest recente cijfers zou 1 op 20 Belgische homomannen hiv hebben. Bovendien kennen 1 op de 6 homo's hun hiv-status niet, omdat ze zich niet laten testen.

Dit betekent dat 1 op 20 mensen binnen een kleine groep van de bevolking het virus dragen. Doordat het aantal hiv-positieve mensen binnen deze kleine groep, toeneemt, is er sprake van een sneeuwbaleffect. 80 % van de homomannen heeft wisselende seksuele partners, blijkt uit onderzoek. De homosubcultuur kent een uitgebouwde sekshoreca, waar mannen elkaar - vaak ook via internetdating- anoniem kunnen ontmoeten. Anoniem sekscontact kan 'seksuele etiquette' in de weg staan.

Çavaria krijgt af en toe berichten van homo's die bloed willen geven en zich beledigd voelen door de weigering van het Rode Kruis. De argumenten zijn: "ik vrij altijd veilig", "ik heb een monogame vaste relatie" en "ik laat me geregeld testen". Deze argumenten zijn ongetwijfeld juist en het gevoel beledigd te zijn, is daardoor begrijpelijk.

We moeten echter beseffen dat veilig bloed de absolute prioriteit is. We moeten als gemeenschap de feiten en de cijfers onder ogen durven zien. Het Rode Kruis baseert haar weigering van msm op de statistische kans dat een man die seks heeft met mannen, besmet zou kunnen zijn. Çavaria vindt de levenslange weigering buiten proportie, en vraagt al jaren aan het Rode Kruis om dat criterium aan te passen, zoals dat bijvoorbeeld in Groot Brittannië zal gebeuren. Dat neemt niet weg dat çavaria begrip heeft voor het feit dat het Rode Kruis msm uitsluit, ongeacht de aard van de seksuele relatie(s) die ze hebben.

Onderzoekers geven aan dat er veel risico is op hiv-besmettingen binnen vaste relaties. Het kan gebeuren dat een man oprecht denkt dat hij steeds veilig vrijt, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Een vergissing bij een bloeddonor die tot een kleine groep behoort waar hiv procentueel veel meer aanwezig is, kan grotere gevolgen hebben dan een gelijkaardige vergissing van een man die niet tot deze groep behoort. Daarom vindt çavaria de weigering van het Rode Kruis, behalve dan de levenslange termijn, gerechtvaardigd.

Çavaria zal in het najaar, met een denkdag voor de beweging, een start maken met een diepgaande en brede discussie over het seksuele gedrag van homomannen. Het doel van deze discussie zal zijn om de complexiteit van hiv bij msm te doorgronden, om op die manier samen strategieën te ontwikkelen om homomannen en hun partners te beschermen.
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: POLL: vind jij dat homo- en bimannen bloed mogen geven?

Bericht door De lachende profeet » 03 okt 2011 19:27

Bloed geven is geen recht. Bloed krijgen als je het nodig hebt is dat wel. De enige reden waarom er bloedinzamelingsacties bestaan is om er voor te zorgen dat er een voldoende bloedvoorraad is voor mensen die het nodig hebben. Liefst gezond bloed zodat die mensen er echt beter uit komen. Als het risico op hiv-besmetting bij msm te groot zou zijn dan is het logisch dat die groep niet in aanmerking komt om bloed te geven.

De titel is trouwens fout. Homo- en bimannen mogen in principe bloed geven. Het gaat niet om de geaardheid, maar om het gedrag. Geen enkele man die het met een man heeft gedaan (ongeacht geaardheid) mag bloed geven. Homo- of bimannen die het nog nooit met een man hebben gedaan mogen dat wel doen.

Het kan best zijn dat de regels die we nu hebben te streng zijn, maar ik begrijp de achterliggende logica wel. Het is regelrechte nonsens om van bloeddonaties een recht te maken.

Eigenlijk vind ik heel die discussie een storm in een glas water.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 03 okt 2011 19:53

De lachende profeet schreef:De titel is trouwens fout. Homo- en bimannen mogen in principe bloed geven. Het gaat niet om de geaardheid, maar om het gedrag. Geen enkele man die het met een man heeft gedaan (ongeacht geaardheid) mag bloed geven. Homo- of bimannen die het nog nooit met een man hebben gedaan mogen dat wel doen.
Omwille van de grote overlapping, de link met çavaria en WJNH (dat binnenkort een standpunt wil innemen) en Tom De Cock en de beperkingen van het forum ("POLL: vind jij dat 'mannen die seks hebben met mannen' bloed mogen geven?" was te lang; 'msm' gebruiken betekent inboeten aan duidelijkheid, terwijl uit het eigenlijke topic zelf voldoende blijkt dat het om die laatste categorie gaat) koos ik bovenstaande titel. :idea:
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 03 okt 2011 20:27

De lachende profeet schreef:Bloed geven is geen recht. Bloed krijgen als je het nodig hebt is dat wel. De enige reden waarom er bloedinzamelingsacties bestaan is om er voor te zorgen dat er een voldoende bloedvoorraad is voor mensen die het nodig hebben. Liefst gezond bloed zodat die mensen er echt beter uit komen. Als het risico op hiv-besmetting bij msm te groot zou zijn dan is het logisch dat die groep niet in aanmerking komt om bloed te geven.
Helemaal mee eens! In principe moet je ervan uitgaan dat al die 'altruïsten' wel eens een leugentje om bestwil gebruiken om toch bloed te geven (want ook hetero's hebben wel eens onveilige seks of vertonen promiscue gedrag). Honderd procent veilig bloed garanderen kan dus nooit. Aangezien je met zo'n streng uitgangspunt natuurlijk helemaal geen bloed genereert, is het meer dan logisch dat het rode kruis zich daarom wendt tot het ingecalculeerde risico van een doelgroep waar de kans op HIV en andere besmettingen duizenden malen kleiner is dan bij msm. Dat heeft niets te maken met intolerantie, homofobie, stigmatisatie of discriminatie, maar alles met medische en mathematische logica. Zeker als je weet dat een HIV test pas na drie tot zes maanden volledige zekerheid kan verschaffen over een eventuele besmetting, en snellere tests waarschijnlijk ook niet financieel draagbaar zijn (maar daar weet ik natuurlijk geen kneit vanaf). Ik leg mij er bij neer dat ik tot een risicogroep behoor en vind het zelf allesbehalve verantwoord om te gaan liegen en toch bloed te geven. Wel ga ik er mee akkoord dat een herziening van de 'ooit msm'-regel naar een meer redelijk termijn een optie is (hoewel, kan je iemand die zegt dat hij jaren geen seks meer heeft gehad zo maar geloven? :) ). En moet het rode kruis misschien iets tactvoller zijn in haar wervingscampagnes (wat dat kan wel stigmatiserend werken!)

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 03 okt 2011 20:54

Tough one. Want hoewel stigmatiserend houdt deze regel statistisch gezien nu eenmaal steek. Tegelijk moet een mens dan maar *hopen* dat andere groepen met risicogedrag (men neme bijvoorbeeld een promiscue hetero m/v) zichzelf onthouden van bloed geven. Evidente assumptie, of niet? Andersom kan je dan gaan aannemen dat de msm die willen bloed geven een lager risico hebben dan die gehele groep.

Zo ook houdt het argument dat bloed geven geen recht is rationeel gesproken natuurlijk steek. Maar dan verlies je mijns inziens uit het oog dat iemand slechts bloed kan krijgen als dat ook inderdaad voorhanden is.

In the end kan je het Rode Kruis natuurlijk moeilijk verwijten dat ze de veiligheid van het bloed hoog in het vaandel willen dragen, alle begrip daarvoor. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om mensen redden, niet besmetten. Maar als het mogelijk is om meer mensen te redden door msm toe te laten bloed te geven, mag het RK natuurlijk ook niet de kop in het zand steken.

Technetium
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Technetium » 04 okt 2011 20:28

Ik kan mij hier persoonlijk nogal over opwinden. Ik heb het hier al eens over gehad tegen iemand van het bloedtransfusiecentrum aan de telefoon, die weinig anders kon dan mij gelijk geven.

Het RK discrimineert niet, want lesbiennes mogen wel bloed geven

Het RK discrimineert wel. Volledig akkoord dat ze niet homofoob zijn, maar er is een verschil tussen discriminatie en homofobie, en discrimineren doen ze wel. Als een hetero geen onveilig gedrag vertoont mag hij bloed geven. Als een homo geen onveilig gedrag vertoont mag hij geen bloed geven. Los van de argumenten pro of contra, dat is toch discriminatie?

Het uitsluiten gebeurt louter om statistische redenen

Ik heb tijdens mijn opleiding altijd geleerd dat je statistiek met een kritisch oog moet bekijken. Het gaat hier namelijk niet om de groep 'alle homo's', maar om de groep 'de homo's die bloed willen geven'. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat homo's vaker onveilig en promiscue gedrag vertonen, maar deze zullen net als promiscue hetero's wel het gezond verstand hebben van weg te blijven uit bloedtransfusiecentra. Het gaat hier om de groep (enkele tientallen procent? schatting?) homo's die aan dezelfde voorwaarden voldoen als hetero's die mogen bloed geven: geen seks met een nieuwe partner in de voorbije zes (?) maanden. Zelfs als deze mensen daarbovenop nog eens een negatieve bloedtest kunnen voorleggen, worden ze geweigerd. Alsof er van wordt uitgegaan dat ze 'zich toch wel zullen vergissen', 'het toch wel onveilig zullen gedaan hebben', of 'ze toch wel stiekem zomaar in het rond poepen'. Als ik bijna twee jaar samen ben met mijn vriend en al meerdere keren getest ben, geloven ze mij nog niet. Dat voelt aan alsof ik in mijn gezicht gespuugd word.

We kunnen toch niet geval per geval gaan bekijken?

Uiteraard wel. Waarom moet iedereen nu een vragenlijst invullen? Waarom moet iedereen langs een dokter passeren? Dat is toch geval per geval bekijken? Uit statistieken blijkt misschien wel dat studenten veel promiscuer zijn dan volwassenen. Waarom weigeren we dan niet meteen alle studenten? Ah neen, laten we geval per geval bekijken!

Om één of andere reden kan ik mij hier enorm in opwinden. Het lijkt mij alsof de argumenten van het RK gewoon compleet geen steek houden. Het gaat mij ook helemaal niet om het recht om bloed te geven, wat is dat nu voor zever. Als ze het niet willen hoeft het niet hoor. Het gaat er hier gewoon om dat een gevestigde belangrijke instantie als het RK het clichébeeld van de promiscue, onveilig vrijende homo in stand houdt.
Lawstudent schreef:Technetium en lief, nog geen mooier koppeltje gevonden dan jullie!

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 04 okt 2011 21:09

Ik begrijp je argumenten, maar zelfs als veilig vrijende homo- of biman is de kans dat je besmet bent nog altijd enorm veel groter dan de kans dat je als hetero besmet bent. Of je nu al jarenlang monogaam bent en al duizend keer getest bent of niet. Er is geen enkele garantie dat je vriend even monogaam is als jij.

Ik zie dat je daar enorm emotioneel over wordt, maar ik vrees dat het Rode Kruis geen tijd heeft voor emotionaliteit om daar rekening mee te houden. Het enige probleem is dat veel mensen er vanuit gaan dat het RK totaal geen respect hebben voor holebi's, terwijl dat helemaal niet zo is. Als je dat begrijpt, dan is er geen enkele reden om kwaad te worden. Zeker omdat je rechten niet worden geschonden.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 04 okt 2011 23:53

Technetium schreef:Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat homo's vaker onveilig en promiscue gedrag vertonen, maar deze zullen net als promiscue hetero's wel het gezond verstand hebben van weg te blijven uit bloedtransfusiecentra.
Daar ben ik nog niet zo zeker van, zowel bij hetero's als homo's. Zo hoorde ik overlaatst (mss zelfs op dit forum?) het verhaal van een heteromeisje die in een bui van liefdadigheid vlak na een min of meer onveilige onenightstand bloed ging geven. Zeer onverstandig, maar wellicht zonder gevolg. Als dezelfde situatie zich voordoet met msm dan is de kans op een mogelijke besmetting 10000den malen groter. Sowieso zijn er ook veel homo's die zo goed als altijd seks hebben met condoom en zich om het half jaar laten testen, en daarmee denken dat ze zonder probleem donor kunnen zijn; maar dan nog is het reële waterkansje op besmetting volgens mij vele malen groter. En bovendien, waar trek je de grens? Wat is een homo met promiscue gedrag en op basis waarvan vertrouw je de ene wel en de andere niet? Oké, het is discriminatie op basis van gedrag, maar toch dezelfde soort discriminatie als voor andere uitgesloten groepen.
Technetium schreef:Alsof er van wordt uitgegaan dat ze 'zich toch wel zullen vergissen', 'het toch wel onveilig zullen gedaan hebben', of 'ze toch wel stiekem zomaar in het rond poepen'. Als ik bijna twee jaar samen ben met mijn vriend en al meerdere keren getest ben, geloven ze mij nog niet. Dat voelt aan alsof ik in mijn gezicht gespuugd word.
Ik heb wel wat problemen met deze redenering, die ongeveer hetzelfde is als die van Tom De Cock. 'Wij voelen ons niet aangesproken omdat we al jaren in een trouwe relatie zitten en negatief getest zijn.' Wat dan met diegenen die niet van straat geraken, maar wel af en toe seksueel contact hebben (wrs 100den keren minder dan Tom en co., maar toch)? Moeten zij per definitie wel uitgesloten worden van het bloed geven? (terwijl dat misschien net de groep is die wel het meest veilige vrijt). Ik weet ook wel dat in jou geval de kans op besmet bloed zo goed als nihil is, en het apart bekeken inderdaad belachelijk is om je bloed te weigeren, maar opnieuw, wie sluit je wel uit en wie niet? wie geloof je en wie niet? Door het 'iedereen gelijk voor de wet'-principe vind ik dat het Rode Kruis op een principiële manier toch verantwoord te werk gaat, en tegelijk de discriminatie van groepen binnen een groep tegen gaat.

Crow
New user
New user

Bericht door Crow » 05 okt 2011 11:34

Persoonlijk denk ik dat we niet mogen vergeten dat we over mensenlevens praten wanneer we over bloedgeven bezig zijn. Als de kans op een hiv-besmetting bij gedoneerd bloed zo hoog is bij die of die groep mensen, dan vind ik het niet meer dan normaal dat men de veiligheidsgrens ruim genoeg trekt. Liever dat dan dat er toch een patiënt besmet geraakt en er voor de rest van zijn bestaan moet tegen vechten. Discriminerend? Misschien volgens sommigen, maar wel met de beste bedoelingen en niet ongefundeerd. Mensenlevens zijn belangrijker dan principes.

De hele zaak 'geval per geval bekijken' is volgens mij niet doenbaar in een organisatie die voor een groot deel berust op vrijwilligerswerk. Laat het ons die mensen niet nog moeilijker maken.

Zolang ik mag, zal ik blijven bloedgeven. Daarna zal ik wel een andere manier zoeken om onze gemeenschap van dienst te zijn.

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 06 okt 2011 17:53

Ik vind het een moeilijke kwestie. Ik begrijp de houding van het RK wel, maar toch komt het stigmatiserend over. Aan de andere kant is mannen die seks hebben met mannen uitsluiten niet fundamenteel verschillend van mensen uitsluiten die in een bepaald land zijn geweest. Ik heb bijvoorbeeld een keer geen bloed mogen geven omdat ik pas in Rusland was geweest. Betekent dit dat het RK denkt dat alle Russen seropositief zijn, of dat ze Russen stigmatiseren als groep? Nee, natuurlijk niet. En in principe is de redenering hetzelfde.
The illusion which exalts us is dearer to us than ten thousand truths.

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Glamourgirl_10 » 08 okt 2011 20:40

Ik heb het altijd een discussie gevonden die veel te veel emotioneel wordt gevoerd. Als er cijfers zijn die aantonen dat het risico op besmetting enorm groot is bij homomannen, dan is dat gewoon zo en is het logisch dat het Rode Kruis voorzorgsmaatregelen neemt.

Het is niet het feit dat het Rode Kruis homo's weigert dat verontwaardiging zou moeten oproepen, maar wel de hoge graad hiv-besmetting onder homomannen. Ik begrijp heel goed dat het allesbehalve leuk is geen bloed te mogen geven omwille van een geaardheid, maar ik zie niet in waarom dat door de individuele homo zo persoonlijk moet genomen worden. Die reflex is volgens mij niet nodig en wat eraan ten grondslag ligt weegt absoluut niet op tegen een mogelijke besmetting van andere personen, wanneer dergelijke voorzorgsmaatregelen niet genomen zouden worden.

Ik snap ook wel dat het stigmatiserend kan werken, maar dat is dan vooral omdat het onderwerp nog veel te veel taboe is denk ik.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 08 okt 2011 20:50

Disco Trut schreef:
Glamourgirl_10 schreef:Ik heb het altijd een discussie gevonden die veel te veel emotioneel wordt gevoerd. Als er cijfers zijn die aantonen dat het risico op besmetting enorm groot is bij homomannen, dan is dat gewoon zo en is het logisch dat het Rode Kruis voorzorgsmaatregelen neemt.

Het is niet het feit dat het Rode Kruis homo's weigert dat verontwaardiging zou moeten oproepen, maar wel de hoge graad hiv-besmetting onder homomannen. Ik begrijp heel goed dat het allesbehalve leuk is geen bloed te mogen geven omwille van een geaardheid, maar ik zie niet in waarom dat door de individuele homo zo persoonlijk moet genomen worden. Die reflex is volgens mij niet nodig en wat eraan ten grondslag ligt weegt absoluut niet op tegen een mogelijke besmetting van andere personen, wanneer dergelijke voorzorgsmaatregelen niet genomen zouden worden.

Ik snap ook wel dat het stigmatiserend kan werken, maar dat is dan vooral omdat het onderwerp nog veel te veel taboe is denk ik.
Ah, wijze woorden. Altijd handig, dan moet ik niet zelf iets bedenken.
Dikke ².
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Technetium
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Technetium » 09 okt 2011 15:38

Eerst en vooral, ik vind de reacties en argumenten hierboven al heel wat meer doordacht dan wat het RK soms uitkraamt. Soms krijg ik het gevoel alsof ze helemaal niet doorhebben welke gevoelens er spelen, niet luisteren naar de argumenten van de tegenpartij, of er niet erg goed over nagedacht hebben. Als er trouwens nog één iemand durft zeggen 'maar ze kunnen toch niet geval per geval bekijken', denk ik dat ik uit mijn vel ga springen. Zie mijn post hierboven.

Wat mij nu vooral stoort is dat de hele redenering is opgebouwd rond statistieken over alle homomannen, niet over de groep die (1) wenst bloed te geven en (2) tevens voldoet aan de 'veilige seks'-voorwaarden waaraan ook hetero's moeten voldoen. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe hoog het risico op AIDS/hepatitis is bij mannen die de laatste zes maanden enkel seks hebben gehad binnen hun vaste relatie. Op het eerste zicht vind ik hierover weinig cijfers, iemand die mij verder kan helpen? Ik heb nu het gevoel dat een stuk van het kind met het badwater wordt weggegooid, terwijl tegelijk, weliswaar ongewild maar toch reëel, de negatieve beeldvorming over de promiscue, onveilig vrijende homo wordt versterkt. Zelfs mijn ouders zijn helemaal mee met het klassieke beeld van de darkroom- of snelwegparkinghomoseks.

Sorry voor mijn emotionele reactie hierover, ik weet ook niet hoe dat komt. Om één of andere reden voel ik mij hierin echt persoonlijk beledigd. De reacties van sommige mensen doen mij het gevoel krijgen dat ik een moordenaar ben omdat ik erop vertrouw dat mijn vriend mij niet bedriegt. Maar misschien moet ik gewoon met een glas chartreuse en Jeroen Brouwers in de zetel kruipen en tot rust proberen komen. Pffft.
Lawstudent schreef:Technetium en lief, nog geen mooier koppeltje gevonden dan jullie!

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 09 okt 2011 17:53

Ik begrijp je reactie wel, Technetium.
Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik mij niet altijd aan de regels gehouden heb wat bloed geven betreft. Ik heb verschillende keren bloed gegeven toen ik wel seks had met een man, namelijk in een vaste relatie. Ik was er voor mezelf zeker van dat ik geen risico vormde, in ieder geval niet meer dan welke andere bloedgever dan ook.
The illusion which exalts us is dearer to us than ten thousand truths.

Spook
New user
New user

Bericht door Spook » 11 okt 2011 18:57

Ze moeten in ieder geval niet komen klagen dat er een tekort dreigt aan donoren. Want dat is nu éénmaal ook hun eigen schuld. Ik vind het een zeer dwaze regel om homoseksuelen sowieso te weigeren.

Wat doen ze trouwens met al die zogezegde monogame heteromannen/-vrouwen. Hun visie stinkt en ik geef Technetium en Tom De Cock overschot van gelijk.

Snicky
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Snicky » 12 okt 2011 22:26

1 antwoord: natuurlijk mogen ze dat!

Als ik ooit lig dood te bloeden maakt het me niet uit of dat bloed van een man, een vrouw, een homo, een lesbiënne, een Turk of een Amerikaan komt, zolang ik de week erna maar weer het ziekenhuis kan verlaten :D

Trouwens, wie zegt er dat de heteromannen en -vrouwen geen HIV oplopen met al het bedrog van tegenwoordig?
* Proudly So *

Technetium
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Technetium » 12 okt 2011 23:27

Eigenlijk is heel het systeem van bloed geven voor een stuk gebaseerd op vertrouwen, en als dat vertrouwen (bewust of onbewust) beschaamd wordt, is het risico groter bij homo's dan bij hetero's. Tot zover ben ik akkoord, maar ik blijf vinden dat het kind hier met het badwater wordt weggegooid, en dat het RK hier een erg verkeerd signaal geeft. Echt niemand die mij kan verwijzen naar cijfers over HIV-besmettingen bij homo's in het algemeen en bij homo's in een stabiele relatie?

Bovendien zou het wijzigen van deze regel een hoop clandestiene bloeddonaties (cf. Tom De Cock en Faust hierboven) 'legaliseren'. Het gaat hier vaak om mensen die door regelmatige controles veel zekerder zijn over hun bloedstatus dan de overgrote meerderheid van de hetero's.

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 15 okt 2011 17:02

De criteria zijn gewoon verkeerd.

Dat staat los van het feit dat de statistieken erop wijzen dat het risico op hiv-besmetting hoger is bij homomannen. Geaardheid mag geen criterium zijn, wel de seksuele activiteit en het aantal partners.
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

Crow
New user
New user

Bericht door Crow » 17 okt 2011 20:15

Geaardheid mag geen criterium zijn
:?:
Geaardheid an sich is toch geen criterium van het Rode Kruis?

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 18 okt 2011 22:06

Persoonlijk vind ik het niet erg dat ik geen bloed kan geven, als ze het niet willen dan willen ze het niet hé. Ik kan ze niet dwingen mijn bloed aan te nemen. Het enige dat me dan irriteert is dat je om de zoveel tijd een folder krijgt waarin ze vragen om bloed te komen geven. Jullie willen mijn bloed niet, vraag er dan ook niet achter.

Ik begrijp dat er mensen zijn die bloed willen geven en daar heb ik ook respect voor. Veel succes!

Gesloten