Groot leeftijdsverschil

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Faust
New user
New user
Geslacht: Man

Groot leeftijdsverschil

Bericht door Faust » 01 okt 2011 10:28

Ik heb gezien dat er al een topic bestaat over leeftijdsverschil, maar mijn situatie is toch wel een beetje anders.
Ik ben zelf 23 jaar en verliefd geworden op iemand die veel ouder is. Het verschil is ongeveer 20 jaar. Als ik het zo typ lijkt het opeens nog meer confronterend. In ieder geval, ik ben dus verliefd op hem en hij op mij. We hebben al 2 keer seks gehad. Dat was fijn, het voelde goed.
Ik ben altijd al wel verliefd geweest op jongens die ouder waren, maar zo groot is het leeftijdsverschil nog niet geweest. En nu twijfel ik dus. Ik voel me goed bij hem, op alle vlakken. Zouden jullie je laten tegenhouden door zo'n groot leeftijdsverschil? Is er iemand die er ervaring mee heeft?
The illusion which exalts us is dearer to us than ten thousand truths.

El.
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Groot leeftijdsverschil

Bericht door El. » 01 okt 2011 16:03

als jullie je goed voelen bij elkaar waar zit dan het probleem??
C E S O I R
O N V A
D A N S E R

Jen1988
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jen1988 » 01 okt 2011 16:04

Ik heb hier geen ervaring mee, maar mag ik wel mijn mening zeggen?
Er zijn voor-en nadelen om samen te zijn met iemand die een heel stuk ouder is, maar die moet je misschien zelf eens afwegen? Zolang het goed zit tussen jullie en jullie allebei gelukkig zijn met elkaar, denk ik dat je ervoor moet gaan :) Het is inderdaad een groot leeftijdsverschil, maar laat je daardoor niet afschrikken. Misschien is hij wel jong van geest of ben jij heel wat rijper. Ik zou zeker mijn gevoelens niet tegenhouden, verliefd is verliefd... Het geslacht doet er toch ook niet toe, dus wat zou leeftijd er dan toedoen? En als je het niet probeert, dan kan je het niet weten hoe het zal lopen tussen jullie, en erna zou je er dan misschien spijt van hebben.
Natuurlijk zal je misschien enkele minder goede reacties incasseren van de buitenwereld, maar trek je dat niet aan en streef naar je eigen geluk! veel succes!
Waar liefde sterft, sterft het leven...

* Never leave your heart alone in a box locked up...*

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 01 okt 2011 17:08

Ik heb ook ooit in zo'n relatie gezeten (leeftijdsverschil was 11 jaar).

Ik kan je alleen maar adviseren om zoveel mogelijk open kaart te spelen naar uw ouders toe (je zegt daar niks over dus ik zeg het toch maar ;)). Al bij al valt de reactie vaak nog wel mee. Hoe meer je zelf de indruk geeft dat je een reden hebt om je schuldig te voelen, zoals in uw openingspost, hoe erger je het maakt. Zolang jullie je er allebei goed bij voelen is er niks abnormaal aan, dus handel er ook naar!
''~``
( o o )
+------------------.oooO--(_)--Oooo.------------------+

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 01 okt 2011 18:02

Jen1988 schreef:Ik heb hier geen ervaring mee, maar mag ik wel mijn mening zeggen?
Natuurlijk, alle meningen zijn welkom :) Er zijn inderdaad voor- en nadelen. Ik ben altijd verliefd geweest op oudere jongens omdat ik me zelf ook ouder voel dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten. 20 jaar is wel heel veel, maar het voelt wel goed. Aan de andere kant, we zitten wel in verschillende fases van ons leven.
Chemistje schreef:Ik heb ook ooit in zo'n relatie gezeten (leeftijdsverschil was 11 jaar).

Ik kan je alleen maar adviseren om zoveel mogelijk open kaart te spelen naar uw ouders toe (je zegt daar niks over dus ik zeg het toch maar ;)). Al bij al valt de reactie vaak nog wel mee. Hoe meer je zelf de indruk geeft dat je een reden hebt om je schuldig te voelen, zoals in uw openingspost, hoe erger je het maakt. Zolang jullie je er allebei goed bij voelen is er niks abnormaal aan, dus handel er ook naar!
Mijn ouders, tja.. Mijn moeder zal wel heel erg schrikken maar ze wil het liefst dat ik gelukkig ben, dus dat zal wel in orde komen. Bij mijn vader moet ik sowieso niet aankomen met relaties enzo, hij denkt dat mijn homoseksualiteit wel overgaat als hij het negeert. Ik ben natuurlijk wel al 23, ik woon wel nog thuis om puur praktische redenen, maar in principe heeft hij er niks over zeggen.

Ismene
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ismene » 02 okt 2011 13:09

Ik ben 26, hij 51. Het werkt.
En ik weet het lot is blind. En de liefde die kijkt scheel.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 02 okt 2011 16:03

El. schreef:als jullie je goed voelen bij elkaar waar zit dan het probleem??
In de toekomst he.

Nu ben je bv 23 en 43.

Uiteindelijk zijn de meeste veertigers nog fit en kunnen er nog aantrekkelijk uitzien, hun aftakeling is nog niet radicaal bezig. Maar eenmaal de 50 gepasseerd, kan het rap gaan.

Twintig jaar later ben je dus 43 en 63, om eerlijk te zijn denk ik dat leeftijdsverschil dan wel parten gaat spelen.

Grof gezegd, sex hebben met iemand dat ouder is, daar zie ik geen probleem in, maar een relatie ermee hebben, dat zie ik toch niet zitten.

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 02 okt 2011 18:01

Ismene schreef:Ik ben 26, hij 51. Het werkt.
Fijn om te lezen :) Je weet natuurlijk nooit op voorhand of het werkt, en dat heeft met leeftijd uiteindelijk niks te maken.
Kikkerkop schreef:[t iemand dat ouder is, daar zie ik geen probleem in, maar een relatie ermee hebben, dat zie ik toch niet zitten.
Ik zou het eerder omgekeerd zien :wink: Als hij 63 is en ik 43, dan zouden we 20 jaar samen zijn. Maakt het dan nog uit, dat de aftakeling zoals jij het noemt, begint? Ik weet het niet.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 03 okt 2011 17:30

Faust schreef: Ik zou het eerder omgekeerd zien :wink: Als hij 63 is en ik 43, dan zouden we 20 jaar samen zijn. Maakt het dan nog uit, dat de aftakeling zoals jij het noemt, begint? Ik weet het niet.
Ik ben er toch wel haast zeker van dat ik op mijn 43 nog niet ben uitgesekst.

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 03 okt 2011 17:53

Kikkerkop schreef:
Faust schreef: Ik zou het eerder omgekeerd zien :wink: Als hij 63 is en ik 43, dan zouden we 20 jaar samen zijn. Maakt het dan nog uit, dat de aftakeling zoals jij het noemt, begint? Ik weet het niet.
Ik ben er toch wel haast zeker van dat ik op mijn 43 nog niet ben uitgesekst.
Alsof iemand van 63 geen seks meer kan hebben :roll: Daarbij, voor alles is een oplossing. Een relatie draait niet alleen rond seks.

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 03 okt 2011 18:32

Kikkerkop schreef:
El. schreef:als jullie je goed voelen bij elkaar waar zit dan het probleem??
In de toekomst he.

Nu ben je bv 23 en 43.

Uiteindelijk zijn de meeste veertigers nog fit en kunnen er nog aantrekkelijk uitzien, hun aftakeling is nog niet radicaal bezig. Maar eenmaal de 50 gepasseerd, kan het rap gaan.

Twintig jaar later ben je dus 43 en 63, om eerlijk te zijn denk ik dat leeftijdsverschil dan wel parten gaat spelen.

Grof gezegd, sex hebben met iemand dat ouder is, daar zie ik geen probleem in, maar een relatie ermee hebben, dat zie ik toch niet zitten.
Daar (over)belicht je wel voornamelijk de fysieke leeftijd en lichamelijke kenmerken... Het verschil in levensfase tussen iemand van 33 en 53 bijvoorbeeld is een pak kleiner dan tussen iemand van 18 en iemand van 23 (of iemand van 38, om bij de 20 jaar verschil in leeftijd te blijven), ook al is het leeftijdsverschil in dat laatste geval kleiner.
Faust schreef:
Jen1988 schreef:Ik heb hier geen ervaring mee, maar mag ik wel mijn mening zeggen?
Natuurlijk, alle meningen zijn welkom :) Er zijn inderdaad voor- en nadelen. Ik ben altijd verliefd geweest op oudere jongens omdat ik me zelf ook ouder voel dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten. 20 jaar is wel heel veel, maar het voelt wel goed. Aan de andere kant, we zitten wel in verschillende fases van ons leven.
Dat is ook hetgeen waar ikzelf het eerst aan denk wanneer het gaat over relaties tussen mensen die niet (ongeveer) even oud zijn. Niet zozeer de eigenlijke leeftijd speelt een rol, maar wel de levensfase waarin jullie je elk bevinden en de implicaties ervan.

Zowel de ervaring (met het gevoel/de vraag "mis ik nu niet heel wat?" zitten, bijvoorbeeld) als de concrete dagindeling (studenten- versus werkleven) en de persoonlijke interesses spelen daarbij een rol. Om twee voorbeelden te geven uit mijn directe omgeving:
1) een (homo)koppel ging na drie jaar uit elkaar; de ene was 26 en werkte reeds, de andere was 22 en studeerde nog.
2) een (hetero)koppel ging na twee jaar uit elkaar; ze waren even oud (18 jaar), maar de kerel was een zittenblijver. Door het verschil tussen het studenten- en scholierenleven hadden ze onvoldoende raakvlakken en groeiden ze uit elkaar.

Zelf heb ik, toen ik 18 was, een relatie gehad met iemand van 23. Op heel wat vlakken klikte dat goed, maar terwijl ik begon te studeren, ging hij net aan de slag. Op termijn botste dat, omdat ik toen nog niet op zoek was naar dezelfde stabiliteit (lees: nog niet nadacht over samenwonen, samen een appartement zoeken enzovoort).

Maar goed, long story short: een relatie aangaan met iemand die op zowat elk vlak (ongeveer) overeenkomt, biedt geen garantie op succes; omgekeerd geldt ook dat een verschil (in jullie geval: in leeftijd) niet noodzakelijk onoverkomelijk is. Doorslaggevende factor is, zoals vrijwel altijd in relaties: communicatie. Toets jullie verwachtingen, wensen en toekomstbeeld eens af bij elkaar, en praat over mogelijke twijfels.
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 03 okt 2011 18:36

Kikkerkop schreef:In de toekomst he.

Nu ben je bv 23 en 43.

Bovendien zijn er heel wat 63jarigen die er beter uitzien dan 43jarigen, dus dat argument houdt ook geen steek. :) En als je als 23jarige nu valt op iemand die twintig jaar ouder is, zal je als 43jarige je ook wel nog steeds aangetrokken voelen tot iemand die veel ouder is zeker

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 04 okt 2011 11:28

@ Galimatias: je maakt daar wel een belangrijk punt. In onze situatie is er wel 1 groot voordeel, en dat is dat hij absoluut geen 9 to 5 job heeft, en dat helpt echt heel veel. Ik heb mijn studentenleven (hoewel dit jaar een stuk minder omdat ik moet pendelen), en hij zit ook niet in een echt vast patroon.
Wat betreft het gevoel iets te missen: ik heb 5 jaar op kot gezeten in Leuven en ik heb mijn deel wel gehad :) Ik heb dus niet echt het gevoel dat ik iets zou missen.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 04 okt 2011 19:34

Galimatias schreef:Daar (over)belicht je wel voornamelijk de fysieke leeftijd en lichamelijke kenmerken... Het verschil in levensfase tussen iemand van 33 en 53 bijvoorbeeld is een pak kleiner dan tussen iemand van 18 en iemand van 23 (of iemand van 38, om bij de 20 jaar verschil in leeftijd te blijven), ook al is het leeftijdsverschil in dat laatste geval kleiner.
Dat is nou net wat ik eigelijk bedoel.

De jaren voor je 20ste zijn belangrijker in verschil omdat je dan in een groeispurt zit.
Terwijl de jaren na je 50ste belangrijker zijn omdat het aftakelingsproces dan versneld.

( Ja er zijn altijd uitzonderingen)
Stevieboy schreef:Bovendien zijn er heel wat 63jarigen die er beter uitzien dan 43jarigen, dus dat argument houdt ook geen steek. :) En als je als 23jarige nu valt op iemand die twintig jaar ouder is, zal je als 43jarige je ook wel nog steeds aangetrokken voelen tot iemand die veel ouder is zeker
Tja ik ken 50 jarigen die er beter uitzien dan 18 jarigen.

Ik zie niet in waarom de aantrekkingskracht mee zou evolueren, er zijn genoeg mannen die zich blijvend aangetrokken voelen tot de leeftijdsgroep 20-30 jaar hoewel ze zelf steeds ouder worden.

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.

nomeis

Bericht door nomeis » 04 okt 2011 22:38

WELLES NIETES

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 05 okt 2011 08:44

Weet je wat? Ik zal het jullie over 20 jaar weten te zeggen 8)

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 06 okt 2011 14:34

Faust schreef:Weet je wat? Ik zal het jullie over 20 jaar weten te zeggen 8)
Als ge dan nog samen zijt he :P

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 06 okt 2011 17:55

Kikkerkop schreef:
Faust schreef:Weet je wat? Ik zal het jullie over 20 jaar weten te zeggen 8)
Als ge dan nog samen zijt he :P
Ah, natuurlijk wel :wink:

Jen1988
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jen1988 » 07 okt 2011 09:23

Alvast veel succes en plezier, Faust! Geniet ervan en hou ons op de hoogte ;)
Waar liefde sterft, sterft het leven...

* Never leave your heart alone in a box locked up...*

Faust
New user
New user

Bericht door Faust » 07 okt 2011 09:45

Zal ik zeker doen, zoveel jullie maar willen :lol:

Gesloten