Hoe ervaren hetero's vriendschap met een holebi?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
onbelangrijk

Hoe ervaren hetero's vriendschap met een holebi?

Bericht door onbelangrijk » 21 jun 2011 18:43

Dag vrienden

Ik kan, zoals iedereen waarschijnlijk, erg goed opschieten met enkele mensen. Deze mensen zijn hetero (of bi, dat weet ik niet en durf ik niet te vragen). Wat maakt dat uit zal je jezelf afvragen. Wel, ik vind het moeilijk om in te schatten hoe mijn heterovrienden mij ‘ervaren’ als vriend.

Voorbeeld: Er zit een enorm toffe, leuke, aangename, vlotte, sympathieke kerel in mijn klas. Ik beschouw hem als ‘vriend’. Ik heb erg veel voor hem over. Ik schrijf notities als hij (weeral) niet naar de les komt, typ deze over op pc en mail deze door naar hem (en eventueel enkele anderen). Ik maak foto’s van handboeken waar interessante dingen in staan die kunnen helpen op het examen, deze foto’s mail ik uiteraard ook door. Ik rijd een stukje om van en naar school om mijn boeken, schriften, papieren bij hem te droppen zodat hij kan volgen met de les of beter kan studeren voor het examen.
Daarnaast ga ik ook regelmatig naast hem zitten in de computerruimte. Hij kan hier goed mee om en babbelen we over normale dingen, lachen, beetje plagen.

Ik kom niet openlijk uit voor mijn geaardheid. Waarom zou ik?
Waarom ik het niet doe? Omdat ik bang ben dat mijn ‘vrienden’ anders tegenover mij gaan staan. Als ik opvallend veel moeite zou doen om een kerel voort te helpen, zoals de jongen van hierboven, ben ik bang dat deze mijn ‘moeite’ gaan beschouwen als een poging om hem/hen ‘binnen te doen’, wat helemaal niet het geval is (waarom zou ik moeite doen om een hetero te bekeren).

Dit alles maakt het voor mij moeilijk om ‘normaal’ over te komen bij hen (hem). Als ik teveel moeite doe, dan ben ik bang dat ze mij verkeerd gaan begrijpen of zelf nadenken waarom ik dat allemaal doe (hij zal toch niet verliefd op mij zijn…), terwijl ik mezelf schuldig zou voelen als ik niet alles doe wat binnen mijn bereik ligt om hen te helpen.

Tips? Hoe gaan jullie hier mee om?

chillah
New user
New user
Geslacht: Man

Re: Hoe ervaren hetero's vriendschap met een holebi?

Bericht door chillah » 21 jun 2011 19:06

Het is iets waar ik ook een tijdje mee geworsteld heb, maar uiteindelijk is oprechtheid het sleutelbegrip in zulke kwesties. Als je niet van jezelf houdt, dan kan je ook niet van iemand anders houden, dat betekent dus ook dat je in het reine moet zijn met je geaardheid als je (h)echte vriendschapsbanden wil aangaan met om het even wie.

Mijn beste vriend is hetero en ik mag toch wel stellen dat onze vriendschap echt heel veel diepgang kent en hij maakt op geen enkele manier moeilijkheden omdat ik homo ben (lijkt me ook logisch als je zo'n goeie vrienden bent). Uiteraard lachen we daar af en toe eens mee, maar we kunnen elkaar echt wel eens oprecht vastpakken zonder dat hij schrik heeft dat ik bijbedoelingen heb. Hoe dat komt? Oprechtheid! Ik heb ook helemaal geen bijbedoelingen dus waarom zou hij schrik moeten hebben? Ik zou nooit, nooit in de verleiding komen hem te verleiden of weet ik veel wat, ik zie die jongen doodgraag en hij mij ook maar die liefde is puur vriendschappelijk en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat ooit te veranderen... Die ingesteldheid draag je onbewust over, waardoor oprechte vriendschappen dus zeker mogelijk zijn met hetero's van hetzelfde geslacht ;).

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 21 jun 2011 21:34

chillah schreef:Het is iets waar ik ook een tijdje mee geworsteld heb, maar uiteindelijk is oprechtheid het sleutelbegrip in zulke kwesties. Als je niet van jezelf houdt, dan kan je ook niet van iemand anders houden, dat betekent dus ook dat je in het reine moet zijn met je geaardheid als je (h)echte vriendschapsbanden wil aangaan met om het even wie.
Zwijgen over je geaardheid staat niet gelijk aan niet van jezelf houden.

Sommige (hetero) vrienden weten het van mij, andere niet. Waarom? Geen idee, toeval. Ik laat de dingen op hun beloop.

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 23 jun 2011 23:38

Ik vind het wel enorm belangrijk om met mijn heterovrienden (en eigenlijk zijn al mijn 'beste' vrienden hetero) over mijn geaardheid te kunnen praten en ervaringen te delen. Dat vond ik ook het leukste en tegelijkertijd het lastigste aan uit de kast komen. Enerzijds genoot ik er echt van om eindelijk zo iets heels persoonlijks met mijn vrienden te kunnen delen, en mijn band met hen is daardoor enkel hechter geworden. Anderzijds was het ook een race tegen de tijd, proberen om de tamtam voor te zijn, omdat ik het toch aan enkele mensen echt face-to-face wou vertellen.
Uit de diepzinnige gesprekken met hen - aheum :) - bleek dat ze eigenlijk veel minder bezig waren met de vraag 'oei, hij zou toch niet verliefd worden op mij', dan ik aanvankelijk dacht. Voor hen is het vrij obvious dat mijn gevoelens van vriendschap voor hen iets heel verschillends zijn als seksuele aantrekkingskracht of verliefdheid. En daar hadden ze wel gelijk in, als ik erover nadenk heb ik bijna nooit of nauwelijks gevoelens gehad voor de jongens waarmee ik echt goed bevriend ben. Ik heb er ook geen moeite mee om hen openlijk te vertellen of ik ze knap vind en of ze mijn type zijn :) Ik heb ooit bij een goede heterovriend gepolst hoe hij zou reageren moest ik toch plots hopeloos verliefd worden op hem. Zijn antwoord was: 'zoals ik bij elke liefdesverklaring zou reageren; sorry mate, ik ben al bezet :wink:'. Ik zou mij daar dus niet teveel zorgen over maken, en dat zeker geen obstakel laten zijn om hen in vertrouwen te nemen over je geaardheid. We gaan als homo volgens mij vaak te snel uit van onbegrip en gebrek aan inschattingsvermogen bij hetero's.

Sistje
Regular user
Regular user

Bericht door Sistje » 24 jun 2011 15:39

Tegenover mijn maten ben ik een heel gewone kerel van 20, die gewoon ook op mannen valt. Net als hen drink ik mezelf te pletter, doe ik domme dingen, maak grappen over vrouwen met maar één recht, noem ze een janet als ze iets niet durven, etc.
Ik ben geen "vrouwelijk" type in de omgang, dus hebben ze weinig redenen om er een probleem van te maken (niet dat het een probleem zou zijn). Ze weten ook al te goed dat ik hen niet wil binnen draaien, en dat ik niet "vies" ga doen tegen hen. (Een kerel uit m'n studentenclub vind het nodig om constant seksueel getinte opmerkingen te maken over een maat van mij, dat vindt hij bijvoorbeeld niet bijzonder tof. Ik ook niet trouwens.)

Ik moet wel zeggen dat mijn vriendenkring uitermate progressief is, dus dat scheelt ook een pak.

Vertel het gewoon aan je vriend. Als je bang bent dat hij denkt dat je hem wil binnen doen, moet je gewoon eens een paar knappe jongens aanwijzen en zeggen dat je die wel zou zien zitten. Dan zal hij zeker beseffen dat je niet op hem uit bent. :lol:

Trouwens, je doet wel erg veel voor hem. Vergeet niet dat hij zelf ook wel eens mag werken voor school...

green8socks
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door green8socks » 25 jun 2011 08:37

Sistje schreef:Trouwens, je doet wel erg veel voor hem. Vergeet niet dat hij zelf ook wel eens mag werken voor school...
Het lijkt inderdaad dat je (te?)veel voor hem doet... Watch out ;o)

Gesloten