Gaybashing Brussel ANNO 2011

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
dimitri
Senior user
Senior user
Contacteer:

Gaybashing Brussel ANNO 2011

Bericht door dimitri » 20 jun 2011 22:49

Lees dit verhaal en deel het op facebook....

http://www.facebook.com/#!/notes/kris-d ... 7928276947

Ik deel dit verhaal even met de wereld, uit woede, en uit onmacht. Omdat Brussel zoveel potentieel heeft, omdat wij mensen zoveel potentieel hebben, omdat dit niet meer mag gebeuren...

Vorige week, van zondag 12 op maandag 13 juni, is Bart (mijn vriend) slachtoffer geworden van zware agressie. Niet omdat hij zelf ruzie zocht, niet omdat hij een dure telefoon in de hand had en ook niet omdat hij zich op late uren in onveilige buurten bevond. Bart is aangevallen omdat hij homo is. En omdat hij met een vriend over straat liep aan wie je – in tegenstelling tot bart – duidelijker kan zien dat hij homo is. En de groep die Bart tegenkwam vond dat dit niet kon. Zij vonden dat zij hier niet op moesten kijken en dit niet konden tolereren.

http://www.facebook.com/#!/notes/kris-d ... 7928276947

Pooky
Forum addict
Forum addict

Re: Gaybashing Brussel ANNO 2011

Bericht door Pooky » 21 jun 2011 14:00

facebook heeft z'n nut bewezen, de media hebben het bericht opgepikt.

hopelijk worden de daders zwaar gestraft :evil:
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Chuck
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door Chuck » 21 jun 2011 19:02

Wou net eenzelfde topic openen.

En het is natuurlijk degoutant wat daar gebeurde, en de daders moeten zwaar gestraft worden! :evil:

Maar het is niet de eerste gaybashing in Brussel die recent de media haalt, en ik vroeg mij af, hoe komt dit? Of eerder nog, waarom juist in Brussel? En wat zijn volgens jullie oplossingen hiervoor?

En omdat ik denk dat het antwoord: 'omdat alle buitenlanders homofoob zijn' of iets in die aard zijn' wel is zal opkomen zal ik al zeggen. En dit volgens mij echt niet klopt zal ik al zeggen, probeer er dan tenminste iets van uitleg rond te geven of te verklaren, want anders zijn we volgens mij gewoon iets of wat racistisch bezig.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 21 jun 2011 19:31

Het is héél erg wat gebeurde, en ik wens die Bart het beste, maar dit neemt niet weg dat ik dit voorval een fait divers vind. Elke dag worden mensen het slachtoffer van zinloos geweld. Want dit is zinloos geweld. En wat de reden daarvoor is? Omdat het een vrouw is? Omdat het een homo is? Een dronkaard is? Noem maar op.

Het grote probleem -in mijn ogen- is dat men niet krachtdadig optreedt tegen bepaalde ongeregelde personen. Ongeregeld: niet omdat ze misschien een andere achtergrond kunnen hebben op vlak van ras, of Godsdienst of whatever, wel ongeregeld omdat ze (de ongeregelde individuen) er een bepaalde of beter gezegd géén attidude op na houden. Heel vaak zijn dit mensen die van elders komen, geschonden zijn door negatieve ervaringen in land van herkomst, en niet in staat zijn zich aan te passen in onze maatschappij. Het is in mijn ogen veel schandaliger bepaalde stuurloze projectielen in een maatschappij los te laten, dan ze uit die maatschappij te weren! :x

Ik denk dat we tegen dergelijke voorvallen niet veel kunnen doen, behalve indien we goed screenen wie we hier aziel geven, en .....wie zich hier misdraagt (zware gepleegde feiten op personen) moet gewoon terugkeren vanwaar hij komt. Want die feiten worden niet gepleegd door een groep (die er nadien wel door worden geviseerd) maar door individuen. Pak die individuen aan.

De grote schuldigen op deze gang van zaken zijn onze non-politici! Van generatie's ver.

Het is niet zeker of de daders zullen worden gestraft zolang men niet precies weet wie ze begaan heeft.

Ik ken heel goed de plaats, en ik heb verschillende vrienden in Brussel. Als ik het verhaal zo lees, kon het iedereen overkomen zijn. Die gedachte is niet echt leuk. :-?
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 21 jun 2011 20:03

Nabuchodonosor schreef:Het is héél erg wat gebeurde, en ik wens die Bart het beste, maar dit neemt niet weg dat ik dit voorval een fait divers vind. Elke dag worden mensen het slachtoffer van zinloos geweld. Want dit is zinloos geweld. En wat de reden daarvoor is? Omdat het een vrouw is? Omdat het een homo is? Een dronkaard is? Noem maar op.
Dit is geen zinloos geweld, deze aanval had maar 1 doel: iemand vermoorden omdat hij homo is, omdat de daders vinden dat homo's uitgeroeid moeten worden.
Anders kunnen we alle moorden en oorlogen afdoen als een fait divers of zinloos geweld.
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 21 jun 2011 20:21

Ik heb er geen woorden voor, we zijn inmiddels in 2011 beland en toch gebeurt het nog te vaak. Elke keer is er eentje te veel. Ik vrees dat bij een aantal mensen begrippen en tolerantie nog niet echt in hun woordenboek staan. En zoals eerder ergens gezegd, culturele of etnische achtergrond mag geen "legitimatie" zijn voor geweld. Noch voor pakweg Pathanen die Hazar's uitmoorden, noch voor een Belg die een homo in elkaar slaat, noch voor een Fransman die zijn vrouw slaat, of wat dan ook.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Jan148
Regular user
Regular user

Bericht door Jan148 » 21 jun 2011 23:30

Vanavond is dit in het VTM nieuws geweest, en nog interessanter, er was een reportage over op Terzake :)
De Telenet kijkers kunnen die gratis opnieuw bekijken via de dienst Net Gemist, heb ik zelf ook net gedaan. Aangrijpend verhaal, dat ze die klootzakken maar meteen terug sturen en streng bestraffen...
This life chose me, I'm not lost in sin. But proud I stand of who I am. I plan to go on living!

verf ed
New user
New user

Bericht door verf ed » 23 jun 2011 10:09

Waar we vandaan komen. In 1990 schrapte de Wereld gezondheids organisatie homoseksualiteit uit de lijst van geesteszieken. Ik was toen 38 jaar. http://www.cegesoma.be/docs/media/chtp_ ... chtp18.pdf Als we niet terug willen dan zullen de nieuwe jonge generaties niet alleen feest vieren maar ze zullen ACTIE moeten ondernemen.
Ik ben oud en niet hetero van homofobie weet ik wel iets. De laatste decennia zijn mijn beste vrienden hetero bij hen viel er mij iets op. Namelijk het enige waar ze in geïnteresseerd zijn zijn vrouwen. Dus besefte ik dat diegenen die acties ondernemen tegen homo’s daar emotioneel bij betrokken zijn. En de enige mannen die emotioneel betrokken zijn bij mannen zijn homo’s. Waarom dat niet met affiches dat ook aan de muren hangen. In alle talen. HOMO HATERS ZIJN MEESTAL ZELF HOMO. Ik denk dat zo een actie iedereen die nog iets tegen homo’s onderneemt zichzelf in vraag doet stellen. Wanneer dat bereikt is dan zijn ook de agressieve acties iets van het verleden. Want ieder weldenkend mens moet toch akkoord zijn dat die agressie de wereld uit moet. De financiering van die actie zou kunnen komen door firma’s die al sympathie hebben voor de homorechten en zeker mede met de steun van de overheid zodanig dat iedereen eens kleur bekent.

Er wordt bij de gebeurtenissen in Brussel nogal de vinger gewezen naar andere culturen. In mijn vrienden kring zijn enkele Arabische vrienden hetero’s die vinden de gebeurtenissen in Brussel ook verschrikkelijk en afschuwwekkend. Ze worden op een lijn gesteld met enkele extremistische pubers. Daarom laten we eens kijken naar de homofobieën van ‘eigen volk’. De hier gevestigde religies en sommige verenigingen bulken ook niet van liefde voor de homorechten. Wat de ‘eigen volk’ partij er over denkt en er dagelijks voor ‘ eigen volk’ vooruitkomt is vrouwen terug aan de haard en homo’s terug in de duisternis. De verschrikkelijke gebeurtenissen in Brussel kan een begin zijn van acties niet in het minst van diegenen die nu hun solidariteit voor homorechten betuigen. Eens zien of er binnen enkele tijd ook nog zoveel animo zal zijn. Laten we iedereen op zijn woord geloven.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 23 jun 2011 10:18

Ik concludeer dus dat de meerderheid van alle Russen, Arabieren en Pakistanen eigenlijk homo is. Heel overtuigende theorie. In sommige gevallen klopt het dat angst voor eigen gevoelens een oorzaak kan zijn van homofobie, maar de dominantie en hegemonie van bepaalde (interpretaties van) monotheïstische godsdiensten in combinatie met een machocultuur en politieke dictatuur speelt vaak een veel grotere rol dan mensen denken.

Enfin, ik weet ook wel dat die elementen niet of minder aanwezig zijn in Brussel, maar dat neemt niet weg dat jouw argumentatie op z'n minst heel eenzijdig is en waarschijnlijk niet opgaat voor de gaybashers van Brussel.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

verf ed
New user
New user

Re: Gaybashing Brussel ANNO 2011 Waar we vandaan komen.

Bericht door verf ed » 23 jun 2011 10:44

Tijdens de jaren 1980 werd ook de homo- en lesbiennebeweging geconfronteerd met de economische crisis, een zekere verrechtsing van het maatschappelijk klimaat en het opduiken van aids, terwijl eveneens bekend raakte dat de politiediensten nog altijd homoseksuelen ficheerden en registreerden./// een drukkend macho homofoob klimaat in het ‘ouvriéristische’ Wallonië.////// gebaseerd op de toen aangehangen verleidingstheorie verhoogde artikel 372bis de seksuele meerderjarigheid voor homo’s en lesbiennes van 16 naar 18 jaar. Omwille van zijn symboolwaarde zou de strijd hiertegen een belangrijk mobiliserend en verenigend effect op de homo- en lesbiennebeweging hebben ////// Een Gentse jonge homoman had bijvoorbeeld een neutrale contactadvertentie laten plaatsen in een Gents advertentieblad, waarop een drietal politieverhoren, een proces-verbaal en zelfs het maken van foto’s en vingerafdrukken volgden.

Waar we vandaan komen. In 1990 schrapte de Wereld gezondheids organisatie homoseksualiteit uit de lijst van geesteszieken. Ik was toen 38 jaar. http://www.cegesoma.be/docs/media/chtp_ ... chtp18.pdf Als we niet terug willen dan zullen de nieuwe jonge generaties niet alleen feest vieren maar ze zullen ACTIE moeten ondernemen.

verf ed
New user
New user

Bericht door verf ed » 23 jun 2011 11:00

@ De lachende profeet Ik ben niet de enige die die theorie vooropstelt.
De Marokkaanse homoactivist Chafik Gadir vindt dat veel Marokkaanse potenrammers zelf homo zijn. Dat zei hij woensdag in een interview met krant Trouw. “Het is geen stoerdoenerij”, zo zegt Gadir. “Volgens mij worstelen ze vaak zelf met homoseksuele gevoelens.”
http://www.maghrebmagazine.nl/2007/07/2 ... zelf-homo/
http://weljongniethetero.be/forum/viewt ... p?p=662694

verf ed
New user
New user

Bericht door verf ed » 23 jun 2011 16:01

De lachende profeet schreef:Ik concludeer dus dat de meerderheid van alle Russen, Arabieren en Pakistanen eigenlijk homo is. Heel overtuigende theorie. In sommige gevallen klopt het dat angst voor eigen gevoelens een oorzaak kan zijn van homofobie, maar de dominantie en hegemonie van bepaalde (interpretaties van) monotheïstische godsdiensten in combinatie met een machocultuur en politieke dictatuur speelt vaak een veel grotere rol dan mensen denken.

Enfin, ik weet ook wel dat die elementen niet of minder aanwezig zijn in Brussel, maar dat neemt niet weg dat jouw argumentatie op z'n minst heel eenzijdig is en waarschijnlijk niet opgaat voor de gaybashers van Brussel.
Ik concludeer dus dat de meerderheid van alle Russen, Arabieren en Pakistanen eigenlijk homo is. .......WAAROM ZOU DAT NIET KUNNEN. Tel diegenen die uitkomen voor hun homoseksualiteit samen bij de gaybashers en dan komt men aan 20% van de bevolking in de studie uitgevoerd door Masters en Johnson komt men aan 20% holebi s . Dus de rekening klopt. Alleen hen nog overtuigen. Een actie VERSIER DE GAYBACHERS.

miss fraise
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door miss fraise » 23 jun 2011 20:08

verf ed schreef:
Ik concludeer dus dat de meerderheid van alle Russen, Arabieren en Pakistanen eigenlijk homo is. .......WAAROM ZOU DAT NIET KUNNEN. Tel diegenen die uitkomen voor hun homoseksualiteit samen bij de gaybashers en dan komt men aan 20% van de bevolking in de studie uitgevoerd door Masters en Johnson komt men aan 20% holebi s . Dus de rekening klopt. Alleen hen nog overtuigen. Een actie VERSIER DE GAYBACHERS.
Spoiler! :
:roflmao:
Punt Andere Lijn! Wij zijn er voor en door holebi's tot en met 30 jaar en organiseren activiteiten, fuiven, praatcafé's,... in het Brugse en omstreken. Voor elk wat wils dus. :rock:

nomeis

Bericht door nomeis » 25 jun 2011 11:57

Amai, er zijn rare mensen op de wereld.

Los daarvan vind ik dat deze gebeurtenissen misschien iets op gang hebben gebracht. Er was zelden zo veel (misschien te veel?) aandacht voor 'gaybashing' in de media. Er worden natuurlijk weer volop andere groepen gestigmatiseerd. Dit probleem is enkel onderdeel van een veel groter samenlevingsprobleem in onze grootsteden. En het beperkt zich zeker niet enkel tot Brussel. Frustraties, straatcultuur, 'ghettos', verveling,...
Ik kan de keren dat ik ben nageroepen of bedreigd op straat (hier in Gent) al niet meer op één hand tellen, en ik ben nu echt niet de meest opvallende homo van de hoop. Een vriend van me werd zelfs eens bespogen in het midden van de Veldstraat. En het gaat zeker niet enkel om allochtonen. Zo als veel opiniestukken deze week aangaven. Zolang het niet 'zichtbaar' is, wordt het getolereerd.

-Yannis-

Bericht door -Yannis- » 25 jun 2011 16:06

Bruno De Lille: 'Macho's dwingen ons tot zelfcensuur'

Geweld tegen holebi's: hoort het bij een grootstad, of gaat het om de groeipijnen van een Europese metropool? Brussels staatssecretaris van Gelijke Kansen Bruno De Lille schetste in De Standaard een beeld van een beter Brussel.

Een homoman is vorig weekend in het centrum van Brussel in elkaar geslagen. Alweer. Als Brusselse homo word je voortdurend geconfronteerd met geweld. Geweld, of het nu tegen een homo is, tegen een vrouw of tegen anderen is onaanvaardbaar. Daar moet je actief tegen optreden. Maar vaker dan met fysiek geweld, word je als homo geconfronteerd met verbaal geweld.

‘Trek het je niet aan, mensen roepen zoveel’, krijg je dan te horen. Dat klopt en ook weer niet. In een grootstad, waar veel mensen dicht op elkaar wonen, krijg je vaker spanningen. Maar er is een groot verschil tussen iemand die je iets naroept omdat je hem niet snel genoeg voorrang hebt verleend en iemand die je uitscheldt omdat je homo bent. Het tweede gaat over je zijn. Als je constant wordt uitgescholden om wie je bent, vreet dat aan je.

Sommige mensen reageren hierop door zich anders te gaan gedragen. Ze vermijden elk gedrag dat ‘twijfel' doet rijzen en ‘aanleiding' kan zijn tot agressie. Het gaat niet over zogenaamd provocerend gedrag maar over doodnormale dingen: hand in hand lopen, je lief omhelzen... Heel wat homo's en lesbiennes durven het alleen nog in een veilige omgeving of als ze zich goed omringd weten. Als dat niet zo is, doen ze liever aan zelfcensuur, juist om negatieve reacties te vermijden.

Ik ben een van die mensen. Ik ben al jaren uit de kast. In mijn omgeving, op mijn werk en in mijn politieke carrière ben ik altijd heel open geweest over mijn homo-zijn. Maar hand in hand over straat lopen met mijn man, durf ik zelden of nooit. En als ik het doe, voel ik me vaak ongemakkelijk. Nochtans zie ik mijn man doodgraag. Maar ik heb geen zin meer in de zoveelste scheldpartij en agressieve blikken, dus laat ik het maar.

Ik heb het gevoel dat me hier iets dierbaars is afgenomen en dat neem ik die mensen kwalijk. Probeer je eens voor te stellen dat je nooit spontaan je genegenheid voor je lief kunt tonen. Zelfs al wil je enkel een kus geven of zijn of haar hand nemen, altijd check je eerst: ‘Kan het hier, is het veilig, gaan we geen last krijgen?’ Dit is eigenlijk onmenselijk. Daarom dat ik zo weinig begrip kan tonen voor mensen die verbale agressie minimaliseren.

De logische vraag is dan: ‘Hoe lossen we dit op?’ Het antwoord is niet eenvoudig. Eerst moeten we de oorzaak van het probleem zichtbaar maken. Wie zijn de daders? Zijn het enkel gefrustreerde moslimjongeren zoals je op heel wat fora kan lezen? Vaak, maar niet uitsluitend. Er zijn intussen ook heel wat verhalen over Oost-Europese jongeren die zich agressief gedragen tegenover holebi's. Een van de daders van het geweld vorig weekend bleek dan weer een Zuid-Amerikaan te zijn.

Politie moet zijde slachtoffers kiezen

Als Brussels staatssecretaris van Gelijke Kansen werk ik al een tijd rond geweld tegen holebi's. Een van de vaststellingen hierbij is dat het niet zozeer in de religie zit, maar wel in de machocultuur waarin heel wat van onze Brusselse jongeren opgroeien. Voor een jongen die zijn hele jonge leven thuis op een piëdestal is gezet, die de stereotypes over wat ‘echte’ mannen zijn met de paplepel heeft meegekregen maar tegelijk een laag zelfbeeld heeft omdat hij geen diploma, job en geld heeft … Voor die jongen is de stap blijkbaar klein om zich af te reageren op mensen waarop hij neerkijkt: vrouwen en holebi's. Hoe kunnen we ervoor instaan dat deze jongeren hun frustraties niet langer uiten door andere mensen uit te schelden en te vernederen. En ook: hoe kunnen we vermijden dat deze scheldpartijen escaleren tot geweld, zoals we zien bij sommige van deze jongeren.

Dit vergt een dubbele aanpak. Eerst op de korte termijn: mensen mogen denken wat ze willen, ze mogen niet altijd doen wat ze willen. Als iemand denkt dat hij meer is dan een homo of homo's zondaars vindt, is dat voor de eigen rekening. Maar die persoon mag niet gaan slaan of systematisch mensen uitschelden. Daarmee gaat hij over de grens. Daarom is het bijvoorbeeld zo belangrijk dat de politie hard optreedt tegen de daders van homofoob geweld en dat de politie tegelijk openlijk laat weten dat ze aan de kant van de slachtoffers staat. Zo stel je grenzen.

Op de lange termijn moet er iets aan de mentaliteit van die jongeren veranderen. We moeten het machisme wegwerken. We leven in een maatschappij waar vrouwen gelijke rechten hebben en waar homo's niet als abnormaal worden beschouwd. Iemand die goed wil functioneren in die maatschappij, moet dat aanvaarden en respecteren.

Ik was blij dat ik de Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (Sp.a) dinsdag in Terzake hoorde zeggen dat hij via het onderwijs aan die mentaliteitswijziging wil werken. Dat is hard nodig. De verhalen over scholen waar homoseksualiteit niet of nauwelijks ter sprake komt, omdat de school bang is voor de negatieve reactie van de leerlingen, zijn legio. Zelfs in de biologielessen blijkt er vaak ‘geen tijd genoeg’ om het onderwerp te behandelen.

Onze maatschappij heeft dringend nood aan een vak burgerschap waarin basisprincipes van ons samenleven aan bod komen. Als kinderen op school leren hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen, waarom zouden ze ook niet leren hoe ze zich tegenover anderen moeten gedragen? Ik ben ervan overtuigd dat als regels expliciet worden gemaakt, ze makkelijker gerespecteerd worden. Ik wil een oproep doen aan al onze scholen van welk net ook: maak van jullie leerlingen echte burgers. Misschien is dat wel het belangrijkste wat ze in hun hele leven meekrijgen?

Opiniestuk van Bruno De Lille in de krant De Standaard.

verf ed
New user
New user

Bericht door verf ed » 25 jun 2011 16:53

Gay guerrilla kiss-in tegen homofoob geweld in Brussel verhuist naar Grote Markt
http://lacquemant.wordpress.com/2011/06 ... ote-markt/

“Homofobie niet religieus geïnspireerd”
http://lacquemant.wordpress.com/2011/06 ... nspireerd/

Homo's willen kussen op Brusselse Grote Markt
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110625_030

Jan148
Regular user
Regular user

Bericht door Jan148 » 25 jun 2011 22:48

-Yannis- schreef:Bruno De Lille: 'Macho's dwingen ons tot zelfcensuur'

Spoiler! :
Geweld tegen holebi's: hoort het bij een grootstad, of gaat het om de groeipijnen van een Europese metropool? Brussels staatssecretaris van Gelijke Kansen Bruno De Lille schetste in De Standaard een beeld van een beter Brussel.

Een homoman is vorig weekend in het centrum van Brussel in elkaar geslagen. Alweer. Als Brusselse homo word je voortdurend geconfronteerd met geweld. Geweld, of het nu tegen een homo is, tegen een vrouw of tegen anderen is onaanvaardbaar. Daar moet je actief tegen optreden. Maar vaker dan met fysiek geweld, word je als homo geconfronteerd met verbaal geweld.

‘Trek het je niet aan, mensen roepen zoveel’, krijg je dan te horen. Dat klopt en ook weer niet. In een grootstad, waar veel mensen dicht op elkaar wonen, krijg je vaker spanningen. Maar er is een groot verschil tussen iemand die je iets naroept omdat je hem niet snel genoeg voorrang hebt verleend en iemand die je uitscheldt omdat je homo bent. Het tweede gaat over je zijn. Als je constant wordt uitgescholden om wie je bent, vreet dat aan je.

Sommige mensen reageren hierop door zich anders te gaan gedragen. Ze vermijden elk gedrag dat ‘twijfel' doet rijzen en ‘aanleiding' kan zijn tot agressie. Het gaat niet over zogenaamd provocerend gedrag maar over doodnormale dingen: hand in hand lopen, je lief omhelzen... Heel wat homo's en lesbiennes durven het alleen nog in een veilige omgeving of als ze zich goed omringd weten. Als dat niet zo is, doen ze liever aan zelfcensuur, juist om negatieve reacties te vermijden.

Ik ben een van die mensen. Ik ben al jaren uit de kast. In mijn omgeving, op mijn werk en in mijn politieke carrière ben ik altijd heel open geweest over mijn homo-zijn. Maar hand in hand over straat lopen met mijn man, durf ik zelden of nooit. En als ik het doe, voel ik me vaak ongemakkelijk. Nochtans zie ik mijn man doodgraag. Maar ik heb geen zin meer in de zoveelste scheldpartij en agressieve blikken, dus laat ik het maar.

Ik heb het gevoel dat me hier iets dierbaars is afgenomen en dat neem ik die mensen kwalijk. Probeer je eens voor te stellen dat je nooit spontaan je genegenheid voor je lief kunt tonen. Zelfs al wil je enkel een kus geven of zijn of haar hand nemen, altijd check je eerst: ‘Kan het hier, is het veilig, gaan we geen last krijgen?’ Dit is eigenlijk onmenselijk. Daarom dat ik zo weinig begrip kan tonen voor mensen die verbale agressie minimaliseren.

De logische vraag is dan: ‘Hoe lossen we dit op?’ Het antwoord is niet eenvoudig. Eerst moeten we de oorzaak van het probleem zichtbaar maken. Wie zijn de daders? Zijn het enkel gefrustreerde moslimjongeren zoals je op heel wat fora kan lezen? Vaak, maar niet uitsluitend. Er zijn intussen ook heel wat verhalen over Oost-Europese jongeren die zich agressief gedragen tegenover holebi's. Een van de daders van het geweld vorig weekend bleek dan weer een Zuid-Amerikaan te zijn.

Politie moet zijde slachtoffers kiezen

Als Brussels staatssecretaris van Gelijke Kansen werk ik al een tijd rond geweld tegen holebi's. Een van de vaststellingen hierbij is dat het niet zozeer in de religie zit, maar wel in de machocultuur waarin heel wat van onze Brusselse jongeren opgroeien. Voor een jongen die zijn hele jonge leven thuis op een piëdestal is gezet, die de stereotypes over wat ‘echte’ mannen zijn met de paplepel heeft meegekregen maar tegelijk een laag zelfbeeld heeft omdat hij geen diploma, job en geld heeft … Voor die jongen is de stap blijkbaar klein om zich af te reageren op mensen waarop hij neerkijkt: vrouwen en holebi's. Hoe kunnen we ervoor instaan dat deze jongeren hun frustraties niet langer uiten door andere mensen uit te schelden en te vernederen. En ook: hoe kunnen we vermijden dat deze scheldpartijen escaleren tot geweld, zoals we zien bij sommige van deze jongeren.

Dit vergt een dubbele aanpak. Eerst op de korte termijn: mensen mogen denken wat ze willen, ze mogen niet altijd doen wat ze willen. Als iemand denkt dat hij meer is dan een homo of homo's zondaars vindt, is dat voor de eigen rekening. Maar die persoon mag niet gaan slaan of systematisch mensen uitschelden. Daarmee gaat hij over de grens. Daarom is het bijvoorbeeld zo belangrijk dat de politie hard optreedt tegen de daders van homofoob geweld en dat de politie tegelijk openlijk laat weten dat ze aan de kant van de slachtoffers staat. Zo stel je grenzen.

Op de lange termijn moet er iets aan de mentaliteit van die jongeren veranderen. We moeten het machisme wegwerken. We leven in een maatschappij waar vrouwen gelijke rechten hebben en waar homo's niet als abnormaal worden beschouwd. Iemand die goed wil functioneren in die maatschappij, moet dat aanvaarden en respecteren.

Ik was blij dat ik de Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (Sp.a) dinsdag in Terzake hoorde zeggen dat hij via het onderwijs aan die mentaliteitswijziging wil werken. Dat is hard nodig. De verhalen over scholen waar homoseksualiteit niet of nauwelijks ter sprake komt, omdat de school bang is voor de negatieve reactie van de leerlingen, zijn legio. Zelfs in de biologielessen blijkt er vaak ‘geen tijd genoeg’ om het onderwerp te behandelen.

Onze maatschappij heeft dringend nood aan een vak burgerschap waarin basisprincipes van ons samenleven aan bod komen. Als kinderen op school leren hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen, waarom zouden ze ook niet leren hoe ze zich tegenover anderen moeten gedragen? Ik ben ervan overtuigd dat als regels expliciet worden gemaakt, ze makkelijker gerespecteerd worden. Ik wil een oproep doen aan al onze scholen van welk net ook: maak van jullie leerlingen echte burgers. Misschien is dat wel het belangrijkste wat ze in hun hele leven meekrijgen?
Opiniestuk van Bruno De Lille in de krant De Standaard.
Thanks voor de post, interessant, en ben het er ook helemaal mee eens :)
This life chose me, I'm not lost in sin. But proud I stand of who I am. I plan to go on living!

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 27 jun 2011 11:51

Geen week nadat in Brussel een homofiele man het slachtoffer was geworden van brutaal en gericht geweld, deelde ook in Antwerpen een homo in de klappen.

Bram Bierkens, bekend van onder andere het tv-programma Toast kannibaal en uitgesproken homo, wandelde tijdens de openingsavond van het holebifestival Antwerp Pride van het ene feestje naar het andere.

Stampen
“Ik kwam van Red & Blue en ging naar het Felixpakhuis”, vertelt Bierkens. “In de buurt van het MAS riep iemand plots ‘Hey homo!’, waarna verschillende mannen op me afliepen. Ze stampten tegen mijn borst en op mijn dij, waarna ik kon vluchten naar het appartement van mijn vriend.”

Bierkens wilt het voorval niet opblazen. “Maar het valt me wel op dat sinds ik dit heb meegemaakt, meer homo’s me komen vertellen dat ze het slachtoffer van gericht geweld zijn geweest. Het probleem is dus groter dan ik zelf dacht".

http://www.zita.be/nieuws/binnenland/13 ... pride.html

miss fraise
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door miss fraise » 27 jun 2011 17:13

nomeis schreef:Amai, er zijn rare mensen op de wereld.

Los daarvan vind ik dat deze gebeurtenissen misschien iets op gang hebben gebracht. Er was zelden zo veel (misschien te veel?) aandacht voor 'gaybashing' in de media. Er worden natuurlijk weer volop andere groepen gestigmatiseerd. Dit probleem is enkel onderdeel van een veel groter samenlevingsprobleem in onze grootsteden. En het beperkt zich zeker niet enkel tot Brussel. Frustraties, straatcultuur, 'ghettos', verveling,...
Helemaal mee eens.
Punt Andere Lijn! Wij zijn er voor en door holebi's tot en met 30 jaar en organiseren activiteiten, fuiven, praatcafé's,... in het Brugse en omstreken. Voor elk wat wils dus. :rock:

candy1994
New user
New user

Bericht door candy1994 » 27 jun 2011 21:30

De lachende profeet schreef:Ik concludeer dus dat de meerderheid van alle Russen, Arabieren en Pakistanen eigenlijk homo is. Heel overtuigende theorie. In sommige gevallen klopt het dat angst voor eigen gevoelens een oorzaak kan zijn van homofobie, maar de dominantie en hegemonie van bepaalde (interpretaties van) monotheïstische godsdiensten in combinatie met een machocultuur en politieke dictatuur speelt vaak een veel grotere rol dan mensen denken.

Ik concludeer dus dat alle islamofoben in werkelijkheid zelf islamiet zijn. 8)
Steek uw neus niet teveel in andermans zaken.

Gesloten