En maar nadenken

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
sko'jieh
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

En maar nadenken

Bericht door sko'jieh » 31 mei 2011 16:46

Om maar ter discussie te gooien: hoe hard denken jullie na in relaties? Hoe schuldig moet je je voelen als je gevoelens veranderen? Hoe hard ben je in de fout gegaan, hoe kan je dat ooit goedmaken en vooral: hoe valt dat toch te voorkomen.
Laatst gewijzigd door sko'jieh op 03 nov 2011 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Oeps.

Avalon
Regular user
Regular user

Re: En maar nadenken

Bericht door Avalon » 31 mei 2011 21:28

Volgens mij kan niemand ooit zeker zijn of een relatie zal blijven duren. Je kan iemand heel graag zien en toch kan dat ooit eens gedaan zijn. Daarom niet persé na een maand, maar misschien pas na twintig jaar of langer. Je kan dat gewoon niet voorspellen. Dus gewoon genieten van het samenzijn, er het beste van maken en voor jezelf beslissen of het een relatie is waar je aan wilt werken en voor vechten.
En als het dan ooit zo is dat de liefde verdwenen is dan is dat zo. Dan is het gewoon beter uit mekaar te gaan dan bij mekaar te blijven en jezelf en de ander voor te liegen. Daar doe je niemand een plezier mee. En natuurlijk doet dat pijn en is dat normaal dat je je wat schuldig voelt omdat je de ander kwetst. Maar daar kan je niets aan doen. Liefde is onvoorspelbaar. :wink:

analyse
Experienced user
Experienced user

Bericht door analyse » 05 jun 2011 11:18

Avalon schreef:Volgens mij kan niemand ooit zeker zijn of een relatie zal blijven duren. Je kan iemand heel graag zien en toch kan dat ooit eens gedaan zijn. Daarom niet persé na een maand, maar misschien pas na twintig jaar of langer. Je kan dat gewoon niet voorspellen. Dus gewoon genieten van het samenzijn, er het beste van maken en voor jezelf beslissen of het een relatie is waar je aan wilt werken en voor vechten.
En als het dan ooit zo is dat de liefde verdwenen is dan is dat zo. Dan is het gewoon beter uit mekaar te gaan dan bij mekaar te blijven en jezelf en de ander voor te liegen. Daar doe je niemand een plezier mee. En natuurlijk doet dat pijn en is dat normaal dat je je wat schuldig voelt omdat je de ander kwetst. Maar daar kan je niets aan doen. Liefde is onvoorspelbaar. :wink:
Soms ga je toch verder dan enkel genieten van het samenzijn, toch? Als je echt voelt dat het samenzijn ergens naartoe gaat, dan neem je ook stappen om dat samenzijn meer vorm te geven, om een gezamenlijk project te hebben, om het samenzijn zin te geven. Maar inderdaad, dan nog ben je nooit zeker... En ik geef je ook wel gelijk dat je niet bij elkaar moet blijven omdat het nu eenmaal vertrouwd is, of omdat het anders teveel pijn zou kunnen doen... Beter eerlijk zijn, en er een punt achter zetten, dan verder iets opbouwen, dat steunt op los zand.
call me easy, say i'm strong..
Love me my way, it ain't wrong...

ans
New user
New user

Bericht door ans » 05 jun 2011 12:08

Vroeger was ik er rotsvast van overtuigd dat twee mensen die graag bij mekaar zijn en dat nu voor altijd willen dat ook altijd zullen doen. Nu weet ik beter. Mensen evolueren in hun leven. Vandaag ben je niet dezelfde persoon als enkele jaren terug en ben je niet de persoon die je binnen enkele jaren zal zijn. Je ontmoet constant nieuwe mensen, je krijgt constant nieuwe uitdagingen, je leert/ontdekt constant nieuwe dingen over jezelf.
Om op je vraag te antwoorden: Hoe weet je of je iets wil voor altijd? Dit weet je niet. Niemand weet iets voor altijd volgens mij. Je begint aan iets in de hoop dat je hierdoor je leven extra zin heeft. Als je vooropgesteld doel dan niet bereikt wordt, voel je je mislukt. Maar de vraag is: Is het doel om eeuwig (en vaak ongelukkig) samen te blijven een hoger goed dan het doel om gelukkig op een andere manier na te streven?
Er zijn mensen die hun ganse leven bij elkaar blijven. Die hebben hun ups en downs gehad, en hebben beslist dat de downs overbrugbaar waren. Ze gingen er vanuit dat kiezen voor een ander leven voor nog meer downs gingen zorgen. Het leven is keuzes maken, en hopen dat je de juiste keuzes maakt. Maar ja, vaak weet je niet op het moment waarop beslist moeten worden wat nu het juiste is. Vele mensen houden niet van onzekerheid. Algemene gedragingen in vraag stellen en verandering in je leven teweeg brengen zorgen voor onzekerheden. Onzekerheden die je in zekere zin kan vermijden.
Volgens mij is het leven veel simpeler, als er minder nagedacht wordt over dat leven. Maar ja, om opnieuw te eindigen met een vraag 'Wat doe je hieraan?'.

analyse
Experienced user
Experienced user

Bericht door analyse » 05 jun 2011 13:07

Je verandert inderdaad als mens doorheen de jaren, maar ik geloof er ook wel in dat die veranderingen ook gestuurd worden door de partner met wie je je leven deelt. En er komen nieuwe mensen en andere uitdagingen op je pad, maar je moet toch ook wel zelf beslissen hoe je daarmee omgaat? Niet elke nieuwe situatie of nieuwe persoon is het uiteindelijk waard om iets wat je hebt opgebouwd zomaar overboord te gooien, denk ik... Uiteraard, zolang het gevoel nog juist zit.

Maar inderdaad: we denken allen teveel na :D

ans
New user
New user

Bericht door ans » 05 jun 2011 13:26

analyse schreef: Niet elke nieuwe situatie of nieuwe persoon is het uiteindelijk waard om iets wat je hebt opgebouwd zomaar overboord te gooien, denk ik... Uiteraard, zolang het gevoel nog juist zit.
²

En soms kan het zijn dat je zegt: nu gooi ik alles overboord, want dit is hét... maar dan weet je nog niet, in het geval van een persoon, of die persoon dezelfde doelen voor ogen heeft. Kiezen is altijd een beetje verliezen.

Man man man, nu ben ik echt wel veel te pathetisch bezig...

analyse
Experienced user
Experienced user

Bericht door analyse » 05 jun 2011 13:32

ans schreef:
analyse schreef: Niet elke nieuwe situatie of nieuwe persoon is het uiteindelijk waard om iets wat je hebt opgebouwd zomaar overboord te gooien, denk ik... Uiteraard, zolang het gevoel nog juist zit.
²

En soms kan het zijn dat je zegt: nu gooi ik alles overboord, want dit is hét... maar dan weet je nog niet, in het geval van een persoon, of die persoon dezelfde doelen voor ogen heeft. Kiezen is altijd een beetje verliezen.

Is the clue van het verhaal denk ik: kiezen is altijd een beetje verliezen... Maar wat ik ook wel denk: wat moet gebeuren zal wel gebeuren. Hih, tot daar het filosofisch zondagnamiddaguurtje ;).

ans
New user
New user

Bericht door ans » 05 jun 2011 13:41

analyse schreef:
ans schreef:
²

Is the clue van het verhaal denk ik: kiezen is altijd een beetje verliezen... Maar wat ik ook wel denk: wat moet gebeuren zal wel gebeuren. Hih, tot daar het filosofisch zondagnamiddaguurtje ;).
Ja, ik geloof ook wel wat in dat lot-gebeuren. Maar nu hou ik ook op met dat filosofisch gedoe.
Ondertussen blijft in the real life mijn werk liggen :wink:

PokerFace
Experienced user
Experienced user

Bericht door PokerFace » 03 aug 2011 12:22

analyse schreef:Je verandert inderdaad als mens doorheen de jaren, maar ik geloof er ook wel in dat die veranderingen ook gestuurd worden door de partner met wie je je leven deelt. En er komen nieuwe mensen en andere uitdagingen op je pad, maar je moet toch ook wel zelf beslissen hoe je daarmee omgaat? Niet elke nieuwe situatie of nieuwe persoon is het uiteindelijk waard om iets wat je hebt opgebouwd zomaar overboord te gooien, denk ik... Uiteraard, zolang het gevoel nog juist zit.

Maar inderdaad: we denken allen teveel na :D
²

Goh ja, er bestaan gewoon geen zekerheden in het leven. En, daarom kan ik mijn vriendin ook niet beloven om voor altijd bij haar te blijven. Ik zou dat gewoon niet over mijn lippen krijgen. Ik kan wel zeggen dat ik haar graag zie, dat ik graag bij haar ben, dat ik enorm veel voor haar zou doen en de intentie heb om voor haar, en voor ons te vechten en dat ik daar zeker mijn best voor zal doen. Dat is iets wat ik wel wéét en waar ik zeker van ben. Alles kan tot een einde komen. Mensen kwetsen, mensen worden gekwetst. Maar desalniettemin geloof ik wel écht dat twee mensen elkaar voor altijd graag kunnen zien, of tenminste allebei de intentie hebben om elkaar voor altijd goed te doen en samen steeds sterk te staan, elkaar bij te staan en een front tegen de buitenwereld te vormen. En desondanks het in het verleden misschien al anders gelopen is dan verwacht: het verleden afsluiten en een plaats geven en genieten van een nieuw begin, zonder na te denken over een einde.
Once the music hits your system, there's no way you are gonna stop.

analyse
Experienced user
Experienced user

Bericht door analyse » 03 aug 2011 15:06

PokerFace schreef: En desondanks het in het verleden misschien al anders gelopen is dan verwacht: het verleden afsluiten en een plaats geven en genieten van een nieuw begin, zonder na te denken over een einde.
idd... maar is in de praktijk toch niet altijd makkelijk...

Gesloten