Feminisme?!

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
kabouter
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Feminisme?!

Bericht door kabouter » 13 apr 2011 13:08

Hey iedereen,

Ik ben sinds kort een beetje aan het lezen rond feminisme en ik vroeg me af wat jullie van het feminisme denken...
Hoe staan jullie tegenover het feminisme? Kan het feminisme volgens jullie nog iets verwezenlijken?
Ik ben benieuwd... :wink:

Kabouter.

Mr Johansson
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Feminisme?!

Bericht door Mr Johansson » 14 apr 2011 02:22

Feminisme is zeker nog niet uitgespeeld. Er mag dan wel al veel positief veranderd zijn op vlak van rechten en kansen voor vrouwen, in de feiten zijn er nog massa's voorbeelden van genderongelijkheid te vinden, expliciet dan wel impliciet. Ook is "westers feminisme" (wat op zich al een foute categorisering is) niet "het" feminisme. Er bestonden en bestaan verschillende soorten feminismes, afhankelijk van nationale en regionale context, maar ook deels bepaald door transnationale banden en internationale invloeden. Het zou redelijk imperialistisch zijn om te denken dat het feminisme uitgespeeld is omdat vrouwen in het westen steeds meer kansen krijgen, al is het al even imperialistisch om feminismes te blijven vergelijken met de westerse variant als eeuwig vertrekpunt. Eurocentrisme is in deze geen goede zaak, etnocentrisme wel, gezien het primaire belang van de lokale context voor de definiëring en invulling van feminisme. (mijn thesisstem nam het hier even over, sorry daarvoor :) )
Ik ben dus totale voorstander van feminisme. Ook in die zin dat je het kan uitbreiden tot een zeer brede strijd tegen de jure-hypocrisie en de facto-ongelijkheid, en dus ook tegen racisme.

Robintjèèè
Regular user
Regular user

Bericht door Robintjèèè » 17 apr 2011 20:20

Feminisme??? Laat maar komen !!!
Een sterke vrouw die voor zich zelf durft op te komen .. Waarom niet ?!
Zolang het niet tot de onderdrukking van de man leid is het allemaal goed voor mij x
*Everything Is Fair In Love And War*

Rebel_Girl
New user
New user

Bericht door Rebel_Girl » 18 apr 2011 11:01

Ik vind het zeker niet overbodig. Vrouwen verdienen nogaltijd minder dan mannen.
Zelf ben ik redelijk feministisch gericht 8)
Maar een lerares van me denkt daar anders over, die zegt: "Feministen zijn tegenwoordig mensen die willen opvallen. Het is nergens meer voor nodig."
Toen dacht ik: "WTF, stop met katten over anderen mensen of allesinds stop met zagen over mensen die anders zijn dan JIJ!"

Ik stijd voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen :)
"I think deep down girls sometimes feel like they've to hold themselves back,that they can't just get up on stage an do whatever comes out.I never even think about it.You're not thinking about what you're doing,you're doing it.To me, that means going up and howling like a banshee and sweating,which some girls might consider being unwomanly.It make me feel sexy." ~ Joan Jett

tennisdude
**BANNED**

Bericht door tennisdude » 18 apr 2011 13:20

Persoonlijk vind ik dat vele vrouwen het feminisme hebben misbruikt om zichzelf in de rol van het slachtoffer een betere positie te willen geven ten opzichte van de man. Gelijke rechten leiden vaak tot "meer rechten" en onderdrukking van de man.
Een voorbeeld: onlangs las ik dat bepaalde feministische politici een regel wilden invoeren van 50 procent vrouwen in de raad van bestuur van overheidsbedrijven. Wat creëer je daarmee? dat mensen die onbekwaam zijn een job gaan uitvoeren omdat er bepaalde quota zijn in de man-vrouwverdeling. Het is hetzelfde als zeggen: minstens 50 procent van de kinderverzorgers moeten mannen zijn. Bepaalde jobs trekken nu eenmaal meer vrouwen dan mannen aan en omgekeerd.

Een andere zaak is het wanneer men pertinent vrouwen, mannen, homo's, 50 plussers,...weigert puur uit eigen principe, maar om er een getal op de te plakken, dat vind ik persoonlijk de wansmakelijke kant van het feminisme.

Trouwens mannen hebben evenveel rechten om eens op te komen voor wat zij willen en wat altijd "vrouwelijk" heeft geleken. Waarom mag een man bijvoorbeeld niet thuisblijven en voor de kinderen zorgen. Het gebeurt, maar lijkt nog altijd "not done". en dat mis ik bij het feminisme dat de dingen niet langs beide kanten worden bekeken. De vrouw is altijd maar onderdrukt, maar de mannen niet.

Rebel_Girl
New user
New user

Bericht door Rebel_Girl » 18 apr 2011 13:30

tennisdude schreef:Persoonlijk vind ik dat vele vrouwen het feminisme hebben misbruikt om zichzelf in de rol van het slachtoffer een betere positie te willen geven ten opzichte van de man. Gelijke rechten leiden vaak tot "meer rechten" en onderdrukking van de man.
Trouwens mannen hebben evenveel rechten om eens op te komen voor wat zij willen en wat altijd "vrouwelijk" heeft geleken. Waarom mag een man bijvoorbeeld niet thuisblijven en voor de kinderen zorgen. Het gebeurt, maar lijkt nog altijd "not done". en dat mis ik bij het feminisme dat de dingen niet langs beide kanten worden bekeken. De vrouw is altijd maar onderdrukt, maar de mannen niet.
Onderdrukking van de man zal er nooit komen. Daar ben ik 99,99...% zeker van.
Ik vind wel dat je gelijk hebt op het vlak van "mannen moeten ook dingen kunnen doen die altijd vrouwelijk hebben geleken."
Als je als man thuis wilt blijven en voor de kinderen zorgen is dat je volste recht.
"I think deep down girls sometimes feel like they've to hold themselves back,that they can't just get up on stage an do whatever comes out.I never even think about it.You're not thinking about what you're doing,you're doing it.To me, that means going up and howling like a banshee and sweating,which some girls might consider being unwomanly.It make me feel sexy." ~ Joan Jett

nomeis

Bericht door nomeis » 18 apr 2011 13:33

Tennisdude/blyss/ whatevaah Plaats je de man nu niet in een slachtofferrol? :)
Bon, je hebt feminisme en feminisme. Ik ben er van overtuigd dat er (zelfs in onze maatschappij) nog veel te veel gedacht wordt vanuit een wereldbeeld waarin de man het centrum vormt maar die tweedeling moet te overstijgen zijn.

Volkanovich
New user
New user

Bericht door Volkanovich » 18 apr 2011 15:17

Ik heb mijn twijfels bij bepaalde uitlopers van feminisme. Mogelijk de belangrijkste vooruitgang, zeker in historisch perspectief, die moest gemaakt worden is mijns inziens al gemaakt, in die zin dat vrouwen ondertussen gelijke rechten hebben als mannen. Ik hoef niet uit te wijden over het feit dat vrouwen vroeger stuctureel en juridisch in zeer nauwe en onvrije rollen werden geplaatst. Hoewel niet noodzakelijk als minderwaardig beschouwd, was de vrouw wettelijk onthouden van het uitoefenen van beroepen als ze een man had, en moest ze de huishouding en kinderen verzorgen. Dat werd gezien als de natuurlijke en beste organisatievorm van de familie om de samenleving sterk en functioneel te houden. De wettelijke discriminatie is weggewerkt, en maar goed ook! Wat een ongelofelijke verspilling van talent en mogelijkheden om 50% van uw bevolking de onafhankelijkheid te ontzeggen om hun eigen leven te bepalen, om te werken en bij te dragen tot de samenleving in haar ruimer geheel!

Maar ik vraag me af in welke mate de gedachte van gelijkheid voor vrouwen ook de verdediging van "gelijkheid in resultaat" verantwoordt. Nadat men de grootste wettelijke hinderpalen weghaalt is er uiteraard nog een lange weg af te leggen, want de samenleving en vooroordelen vallen niet te veranderen met een stemming in een parlement, maar mijns inziens is het daarna aan de vrouwen zelf, met de hulp van zij die werkelijk belang hechten aan vrouwenrechten en de verwezenlijking daarvan, om de rest van de weg waar te maken. Zal dat moeilijk zijn? Uiteraard, maar ik denk dat vrouwen iedere dag hun kunnen en hun waarde bewijzen zonder enige specifieke wettelijke steun. Het probleem begint voor mij wanneer men wat een meer natuurlijke en geleidelijke evolutie probeert te versnellen door wetgevend initiatief.

Hier kom ik eigenlijk in het vaarwater van een andere discussie, namelijk die over de quota en andere gelijkaardige maatregelen. Ik vind dat alle feministen alle recht maar ook eenvoudigweg de plicht hebben om met man(vrouw?) en macht de negatieve discriminaties weg te werken. Maar ik denk dat wettelijk opgelegde positieve discriminatie niet gerechtvaardigd is, omdat het geen verband meer houdt met competenties die vrouwen vrij moeten kunnen realiseren, het gaat er om dat vrouwen evenveel recht zouden hebben op evenveel posities van dezelfde aard als mannen. Of daar toch alleszins een duwtje in de rug voor nodig hebben. Hoewel ik vind dat vrouwen absoluut volle en vrije toegang moeten krijgen tot alle functies, denk ik dat quota's een smet zijn op de werkelijke capaciteiten die vrouwen hebben. Ik vind dat dit een strijd is die moet gevoerd worden "op het terrein", en niet in wetboeken. Jammergenoeg betekent dat zeker nu nog dat vrouwen zich misschien in bepaalde posities tot drie maal zo hard als mannen zullen moeten bewijzen, maar ik zie positieve verandering in de geleidelijke evolutie van de positie en rol van vrouwen. Een stijgend aantal hoger gediplomeerden, in wetenschap zelfs meer vrouwen dan mannen, een natuurlijke stijging van het aantal vrouwen in raden van bestuur, etc... We will get there in due time! En liefst zonder dat men die verandering op de wet kan steken, maar dat zij die discrimineren met grif moeten toegeven dat ze het verkeerd ophadden, en dat vrouwen op vele vlakken even of meer capabel zijn dan mannen. Ik vrees dat positieve discriminatie een stok in de handen is van zij die vrouwen nog als minderwaardig beschouwen.

Sylvan
Senior user
Senior user

Bericht door Sylvan » 16 mei 2011 20:10

feminisme is geweldig of dat is toch het politiek correcte antwoord of niet?

zoals altijd is de waarheid genuanceerder
omdat zoveel mensen de goede kanten van feminisme hebben verteld en je die zelf ook wel kan bedenken hier zijn een paar negatieve kanten
feminisme is een ideologie, dwz dat ze ook naar de extrimistische kant kunnen(niet moeten) doorslaan. Een voorbeeld daarvan is de feministen die de evolutietheorie verwierpen omdat die een ongelijkheid tussen mannen en vrouwen inhield.
ze zijn vaak blind voor de andere zijde en hadden tot recent weinig aandacht voor de dingen waar vrouwen oververtegenwoordigt zijn zoals de zorgsector en streden niet voor de rechten van de man in die sector. En als je gelijkheid wilt dan moet je overal gelijkheid hebben en is het geen kwestie van kiezen.
zo vind ik het feit dat je "geen meisje slaat" eigenlijk vrouwonvriendelijk. Je slaat geen mens tout court en of dat een M of V is is triviaal.
enkele voorbeelden van discriminatie van de man:
een man wordt vaker ingezet in zware en gevaarlijke, onderbetaalde beroepen. Een vrouw is daarvoor te belangrijk en zou omgepraat worden moest ze opeens in de mijn gaan werken.
lees deze 2 korte nieuwsberichten:
in Fallujah is een bom afgegaan, er waren 30 doden
in Fallujah ging later nog een bom af, er waren 20 doden onder wie de helft vrouwen en kinderen.
welkeen is het ergst voor je? idd de 20 doden
wrm? de helft vrouwen en kinderen
vrouwen worden als waardevoller beschouwt in iedere cultuur daarom dat vrouwen vaak zo weinig rechten hebben, men wil ze niet kwijtgeraken.
mannen zijn wegwerp producten
Ook wordt vaak geen rekening gehouden met de oorzaken. Een reportage die ik ooit eens gelezen heb had het over een onderzoek over waarom de vrouw minder verdiende wel hier zijn ze:
minder vrouwen die werken
meer vrouwen die deeltijds werken
meer loopbaan onderbreking
vrouwen zijn meer ziek
en uiteindelijk kwam het erop neer dat vrouwen eigenlijk veelal evenveel verdienen maar vaak door omstandigheden het gemiddelde lager komt.
een ander voorbeeld was een enquete van een paar jaar geleden van het CVGK die zei dat vrouwen nog steeds meer doen in het huishouden.
wat is nu het huishouden? strijken, koken, kuisen enz... dingen die traditioneel door vrouwen gedaan worden.
maar verven, vuilnisbakken buitenzetten, gootsteen vermaken, klusjes doen, gras afrijden, dingen bouwen/herstellen, enz... werden niet meegeteld. Zo kan ik ook bewijzen dat mijn lief niets doet in het huishouden hoor en ik heb niet eens een lief (of een huishouden maar kom)
en ja vrouwen zouden ook de keuze moeten hebben
maar daar zeg je het de keuze
vroeger hadden vrouwen geen keuze, en nu onder de druk van de feminquisitie ook niet, ze moeten werken
wat is er mis met een vrouw (of een man) die thuis blijft en voor de kindjes zorgt?
als je daarmee gelukig bent
en hun slechtse kant? een andere mening mag niet.
een professor die beweerde dat er meer slimme mannen zijn werd de mond gesnoerd terwijl hij nooit beweerd had dat vrouwen dommer zouden zijn. het gemidelde is hetzelfde alleen mannen hebben meer extremen, meer slimme en meer domme.
was hij juist of niet? kweet het niet, het is niet belangrijk. hij werd ontslagen en kon zijn theorie niet onderzoeken.
o danku dus feminquisitie
maar gelukkig heeft feminisme ook zijn positieve kanten (zoals ik al zei)
dusja het is een beetje een tweesnijdend zwaard (zoals alles in het leven)

ps: had gepland voor een kort berichtje, het is een epistel geworden :P
what kind of man loves like this?

sporty-
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door sporty- » 21 mei 2011 23:27

vrouwen hebben zeker nog ni dezelfde rechten als mannen en worden nog steeds niet op gelijke basis behandeld.dat lijkt alleen maar zo.kijk maar naar de bedrijfswereld,waar mannen met evenveel anciënniteit en het zelfde diploma als een vrouw nog altijd meer kans maken op promotie,een topfunctie en veel meer verdienen.
ook in de politiek is dat zo,maar ook in ons socio-culturele maatschappij.
vrouwelijke muzikanten wordennog steeds minder aux serieux genomen dan hun mannelijke collega's,om nog maar te zwijgen over de sport.in veel sporten(bv voetbal) worden vrouwen nog altijd gediscrimineerd of als minderwaardig aanzien,ook door de nationale bonden en de media.
zolang er geen gelijkheid is tussen beiden seksen is een zeker vorm van feminisme zeker nodig.
embrace the colours in your life
-------------------------------------

http://www.myspace.com/sportysspace

Gesloten