Open relatie

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
nomeis

Re: Open relatie

Bericht door nomeis » 16 apr 2011 15:32

hé, deze discussie is nog maar 7 tot 70 maal gevoerd op dit forum.

Stilicho
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Stilicho » 16 apr 2011 17:04

Nee, echt niet. En daar hoef ik niet lang over na te denken of te theoretiseren.

*ananas*
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door *ananas* » 16 apr 2011 17:57

Stilicho schreef:Nee, echt niet. En daar hoef ik niet lang over na te denken of te theoretiseren.
same here!

TVH_
Senior user
Senior user

Bericht door TVH_ » 17 apr 2011 21:20

nomeis schreef:hé, deze discussie is nog maar 7 tot 70 maal gevoerd op dit forum.
Hé, misschien zijn er mensen die hier nog niet geregistreerd zijn van 2006 en waarvoor dit wel interessant is!

Thanks for the comments... Het is dus duidelijk dat niet iedereen zijn standpunt zou veranderen voor zijn partner. Wat je zegt over dat veranderen van open naar gesloten noname kan wel kloppen denk ik. OK sommigen zouden dit wel kunnen (cnf. Rise n Shine earlier), ik vind ook dat je (beiden) een beetje moet toegeven (als dat in je aard ligt en als je je er goed bij voelt), maar ik begrijp dat niet iedereen dit zomaar zou opgeven.
-
"Cetero censeo birrum bibendum esse..."

Ms Nobody.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ms Nobody. » 17 apr 2011 21:32

Stilicho schreef:Nee, echt niet. En daar hoef ik niet lang over na te denken of te theoretiseren.
Ik lees al deze discussies wel en meestal begin ik dan te tikken om halverwege zoiets te hebben van "ochja, wat doet het ertoe", gewoonweg omdat ik niet hou van het extreem verantwoorden van mijn radicaal gedrag in deze zaak.

Met andere woorden, ik sta totaal niet open voor een open relatie. Of je kiest voor iemand of je doet het niet en al dat polyamorie-gedoe vind ik ook maar dikke zeik.

nomeis

Bericht door nomeis » 17 apr 2011 22:54

TVH_ schreef:
nomeis schreef:hé, deze discussie is nog maar 7 tot 70 maal gevoerd op dit forum.
Hé, misschien zijn er mensen die hier nog niet geregistreerd zijn van 2006 en waarvoor dit wel interessant is!

Thanks for the comments... Het is dus duidelijk dat niet iedereen zijn standpunt zou veranderen voor zijn partner. Wat je zegt over dat veranderen van open naar gesloten noname kan wel kloppen denk ik. OK sommigen zouden dit wel kunnen (cnf. Rise n Shine earlier), ik vind ook dat je (beiden) een beetje moet toegeven (als dat in je aard ligt en als je je er goed bij voelt), maar ik begrijp dat niet iedereen dit zomaar zou opgeven.
Ik begrijp gewoon niet goed waar het over gaat. Iedereen beslist toch voor zichzelf hoe hij daar tegenover staat. Wat brengt het je bij wat andere mensen daar over denken? Uiteindelijk bepaal je toch zelf hoe je je daar bij voelt. Dergelijke topics leiden meestal maar tot een moralistische discussie, maar ja, nog geen Bernard te zien voorlopig.

TVH_
Senior user
Senior user

Bericht door TVH_ » 18 apr 2011 10:43

nomeis schreef:Ik begrijp gewoon niet goed waar het over gaat. Iedereen beslist toch voor zichzelf hoe hij daar tegenover staat. Wat brengt het je bij wat andere mensen daar over denken? Uiteindelijk bepaal je toch zelf hoe je je daar bij voelt. Dergelijke topics leiden meestal maar tot een moralistische discussie, maar ja, nog geen Bernard te zien voorlopig.
Mij ging het hem vooral over het feit of mensen die voor een open relatie zijn daarvan zouden afstappen en omgekeerd ook mensen die voor een gesloten relatie zijn, wat ze wel zouden kunnen verdragen en ik heb tot nu toe al interessante antwoorden gehoord.

Ik wou gewoon weten of mensen daartoe bereid zijn en OK er zijn altijd ja's en nee's, maar ik wou gewoon wat meer zicht krijgen op de situatie en iedereen zijn zegje laten doen!
-
"Cetero censeo birrum bibendum esse..."

nomeis

Bericht door nomeis » 18 apr 2011 12:54

Alles hangt toch van de relatie zelf af. Zolang iedereen eerlijk is lijkt me dat geen probleem. Ik zou niet met iedere mens in de wereld dezelfde relatievorm kunnen/willen hebben.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 19 apr 2011 20:16

Nogal serieus wat misvattingen en onbegrip over open relaties, zo te lezen. Momenteel niet echt zin om er op te antwoorden. Alles wat kan gezegd worden is eigenlijk zo vanzelfsprekend als je er even over nadenkt zonder je waardeoordelen te laten meespelen.

Anyway, hier is een leuk boek:

Afbeelding
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 19 apr 2011 23:07

Heftruck schreef: Afbeelding
dat boek :love: :love:

ot: open. (maar dat is irrelevant want ik wil geen relatie op dit moment)
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

chillah
New user
New user

Bericht door chillah » 21 apr 2011 21:55

Dag iedereen,
Ik kan me volledig vinden in de teksten van Volkanovich. Kort en iets platter gesteld, komt mijn mening hierop neer: een open relatie zie ik niet zitten, dat vind ik veel te 'gratuit' en eigenlijk ook onverdedigbaar. Ben ik kleinburgerlijk? Allicht, maar als niet-kleinburgerlijk zijn betekent dat je zomaar erop los vrijt en daarmee alle engagement die bij verbondenheid met een persoon hoort naast je neerlegt, vind ik dat zelf een compliment.

Ik ken genoeg homo's, zowel in als zonder relatie, die van hun seksleven een bijzonder bont allegaartje maken, wel ik heb daar absoluut geen begrip voor. Ik respecteer die mensen wel, maar begrip kan ik er echt niet voor opbrengen. Ik weet dat ik nu wel véél te ver ga, maar ergens begreep ik wel wat onze goede vriend Léonard bedoelde met "immanente rechtvaardigheid". Ik steun deze man en zijn boodschap voor alle duidelijkheid absoluut niet, maar ik begrijp wel wat hij ermee bedoelt.

Wil dat nu zeggen dat ik mijn vriend (die ik voor alle duidelijkheid niet heb, ben vrijgezel) dwing tot een patersbestaan? Neen. 'Overspel' zou voor mij geen breekpunt in een relatie zijn, ik kan me best voorstellen dat je eens 'zin' hebt in iemand anders. Er zijn veel situaties waarin dit ook te verdedigen valt: hij is op erasmus, eens op reis,... maar er is een fundamenteel verschil tussen de 'héél af en toe en eigenlijk liever niets' met de 'in elk stadje een schatje'-mentaliteit.

Vriendelijke groet,
Chillah x

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 25 apr 2011 10:48

Voor mij hangen liefde en seks teveel samen om akkoord te gaan met een open relatie.

cegi
New user
New user

Bericht door cegi » 28 apr 2011 01:20

Ik heb hier niet alles gelezen (te veel tekst), maar ik zal gewoon de originele vraag beantwoorden. Open relatie, ja of neen? (maar ik kan ze niet zo kort met enkel ja of neen beantwoorden)

Als ik een relatie heb dan zou ik die als 'gesloten' beschouwen, maar ik mijn lief zeker niet meteen aan de deur zetten moest die plots toch met een ander in bed belanden. We zijn allemaal mensen, we drinken eens iets te veel, en dan gaat er iets mis. Het is mogelijk, zeg het tegen elkaar, als het niet veilig was dan neem je de voorzorgsmaatregelen. Het zou niet elke week/maand moeten voorvallen, maar het kan gewoon gebeuren. En zelfs al was hij niet zat, iedereen kan ook eens zin hebben in iets anders dan gewoonlijk.

Ik denk niet dat eens random seks met iemand anders een probleem moet vormen, zolang het random is, en zonder andere gevoelens erbij.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 29 apr 2011 23:30

Liever niet. Naar het schijnt ken ik te weinig jaloezie (ik heb dan ook nog nooit reden tot jaloezie gevonden ha!) dus vooral vanwege het gedoe denk ik, en de nood aan heb ik nog niet gevoeld. Je moet gewoon relatie per relatie bekijken. Levensfases e.d. spelen een redelijk grote rol.

analyse
Experienced user
Experienced user

Bericht door analyse » 02 mei 2011 21:11

Bietje_S schreef:Ik ben (voor mezelf en mijn partner) tegen open relaties.

Indien je geen echte relatie hebt met iemand, kan ik begrijpen dat sommigen zich vrij kunnen voelen en verscheidene bedpartners hebben. En ook als beiden partners er zelf voor kiezen om een open relatie te hebben, dan moeten zij dat weten.

Maar als ik eenmaal echt van iemand houd, dan ga ik voor die persoon en niet voor iemand anders. Ik heb gelegenheden gehad (zelfs toen het al slecht ging met mijn vaste partner) maar dan nog heb ik die nooit bedrogen, zelfs niet met een kus. Als ik bij iemand ben ga ik helemaal voor die persoon. En ik verwacht dat dan ook terug.
vind ik ook...
call me easy, say i'm strong..
Love me my way, it ain't wrong...

Orlando
Experienced user
Experienced user

Bericht door Orlando » 04 mei 2011 13:28

Het is misschien niet bepaald zeer diepzinnig en ik weet niet of het perse een verschil in (lees: meer of minder) houden van is, maar ik ervaar niet bij iedereen dezelfde drang naar exclusiviteit.

Bij sommige mensen zou ik er totaal geen problemen mee hebben als die persoon binnen onze relatie met andere mensen zou flirten/kussen/slapen/whatever omdat er een gevoel is van permanente loyaliteit.

Bij anderen wil ik mijn borstkas openrijten en mijn hart onder een bulldozer gooien als die ook nog maar naar een ander kijken. Waarom? Uit jaloezie? Uit angst om die persoon te verliezen? Uit een gebrek aan (zelf)vertrouwen?

In mijn ogen lijkt de eerste relatievorm voor beide partijen de gezondste maar een mens heeft zijn emoties niet altijd onder controle. Ik wil ook niemand met de vinger wijzen omdat hun relatie zo of zo is, er is haast niets persoonlijkers. Het lijkt me vooral belangrijk dat je voor je een relatie begint, weet wat je van elkaar (kan) verwacht(en).
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 04 mei 2011 18:05

Orlando schreef: Bij sommige mensen zou ik er totaal geen problemen mee hebben als die persoon binnen onze relatie met andere mensen zou flirten/kussen/slapen/whatever omdat er een gevoel is van permanente loyaliteit.
ik heb toch de indruk dat dit specifieke sentiment vooral aanwezig is bij holebi's en niet bij hetero's. en toch blijven veel mensen zeggen dat homo's hetzelfde zijn als die hetero's. :roll:
Spoiler! :
nomeis gaat zo blij zijn. 8)

Orlando
Experienced user
Experienced user

Bericht door Orlando » 04 mei 2011 19:42

Bernard schreef:ik heb toch de indruk dat dit specifieke sentiment vooral aanwezig is bij holebi's en niet bij hetero's. en toch blijven veel mensen zeggen dat homo's hetzelfde zijn als die hetero's. :roll:
Spoiler! :
nomeis gaat zo blij zijn. 8)
En ik heb toch de indruk dat jouw specifieke sentiment vooral aanwezig is bij oudere generaties.

Desalniettemin kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat hetero's inderdaad minder geneigd zijn om toe te geven dat ze in een "alternatieve" relatievorm zitten omdat ze dan door hun omgeving met de vinger worden gewezen. Of het gevoel van loyaliteit als belangrijker zijnde dan werkelijke seksuele trouw binnen een relatie typisch holebi is, dat zou ik nu echt niet zeggen. Ik zou in mijn hetero-vrienden/kennissen-kring de scheve schaatsenrijders waarvan het door beide partijen geweten en al dan niet (stilzwijgend) goedgekeurd was de kost niet willen geven. Maar dat ligt misschien aan mijn foute vrienden.

Het kan evenwel niet ontkend worden dat holebi's voor alles openstaan, nietwaar :ahem:
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 05 mei 2011 08:47

Ik ben het in grote lijnen eens met Orlando,en dan vooral met dat ene gedeelte dat het vooral belangrijk is dat je op voorhand weet wat je van elkaar kan verwachten in een relatie,dan lijkt het me ook eenvoudiger om met situaties in een relatie om te gaan

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 05 mei 2011 14:05

Dagonet schreef: Mensen die voor alles openstaan, zijn overigens mensen die zichzelf hebben verblind en verstomt met de idee dat "alles kan", "alles mag" en "niets moet". Zo'n mensen categoriseer ik echter onder "oerdom".

u neemt mij de woorden uit de mond! :D

Gesloten