22/04/2011: SPUNK @ Concertzaal Vooruit, Gent

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
come undone
Experienced user
Experienced user

Re: 22/04/2011: SPUNK @ Concertzaal Vooruit, Gent

Bericht door come undone » 20 apr 2011 14:49

Als oud-kernlid van VG zal ik kort wat toelichting geven bij de vraag: 'wat gebeurt er eigenlijk met de opbrengst van die fuiven? In mijn hoofd is VG een goudmijn'.

Spunk is de fuif van Verkeerd Geparkeerd. Spunk bestaat niet op zichzelf maar moet verantwoording afleggen aan VG. De bazen van Spunk zijn lid van de 'kern' van VG. Net zoals VG een café houdt, activiteiten houdt, een website heeft en zo meer, is er een afdeling 'fuiven' met verantwoordelijken voor dat deel.

Verkeerd Geparkeerd is lid is van Wel Jong Niet Hetero, zelf ook gesteund door de Vlaamse Overheid. VG en Spunk werken dus binnen het kader dat de Vlaamse Regering hen oplegt (jaarplannen en zo). Dat is al een eerste indicatie dat wat VG doet, streng gereglementeerd is en aan een maatschappelijk nut vervult.

VG is een Vereniging Zonder Winstoogmerk. Dat betekent dat VG geen winst probeert te maken maar haar doelstellingen uitvoert. Wat zijn o.a. haar doelen:
- opvang en informatieverstrekking aan holebi-jongeren
- organiseren van allerlei informatieve en recreatieve activiteiten voor holebi-jongeren en hun omgeving
- voeren van sensibiliserende campagnes met holebi-thematiek
- ondersteunen van holebi-initiatieven
(en alle handelingen die rechtstreeks en onrechtstreeks met haar doel te maken hebben)

De opbrengsten van haar fuiven, Spunk, mogen enkel besteed worden "aan het doel waarvoor zij (VG vzw) werd opgericht".

Als een fuif winst maakt, wat doet VG daar dan mee? Wat hierboven beschreven staat. Kijken op de website en de kalender van VG en je ziet welke activiteiten VG subsidieert voor iedereen die naar haar activiteiten komt. http://www.verkeerdgeparkeerd.be/event

En dan nu voor de vette details: geen enkele van de leden of bestuurders geld verdienen aan VG. Dat kan en mag niet van de wet in een vzw. (Als de fuifbaas voor 10 euro telefoonkosten maakt omdat hij met dj's belt en onderhandelt, dan krijgt hij dat geld wel terug. Dat heet een onkostenvergoeding)

Meer zelf, als VG er ooit mee ophoudt, dan nog mogen die laatste VG'ers de boel niet onder elkaar verdelen: dan wordt de inboedel en de kas van VG "toegewezen ... aan een vereniging of organisatie die gelijkaardige doeleinden nastreeft. Deze vereniging moet aangeduid worden door de algemene vergadering".

Tot zo ver deze ontmoedigende boodschap voor al wie dacht in Spunk en VG te komen om geld te verdienen :rock:

BTW, ik ontken ten stelligste dat fuiven automatisch winst maken, ook deze die super populair en succesvol zijn :-) Winst of verlies is wat je krijgt door de kosten van de opbrengsten af te trekken. VG maakt enorm veel kosten voor zijn fuiven, dat onderscheidt haar van commerciële fuiven die vooral winst willen maken en vooral inkomsten willen scoren.

Uiteraard moeten de fuiven ook opbrengen want daarmee financiert VG haar jaarwerking, maar het aanbieden van kwaliteitsvolle fuiven die een tegengewicht bieden voor commerciële fuiven is een doel op zich voor VG.

Dat betekent een fuif waar jongeren een veilige haven kunnen vinden. Daarom dat elke aanvraag om promo te voeren afgetoetst wordt aan het welzijn van die meest kwetsbare doelgroep. Veel cameraploegen van homotv-initiatieven zal je er niet zien (privacy); fotografen (als er al zijn) vragen eerst of je op de foto wil; je kan discreet een condoom meegrissen aan de ingang; homosauna's zullen er geen reclamefolders mogen leggen en er lopen heel wat medewerkers in T-shirt herkenbaar rond als aanspreekpunt.

FF zeggen dat ik nog altijd trots ben dat VG gigantisch investeert in zijn fuiven. De dj's die je hoort draaien op Spunk zijn van een andere prijsklasse dan - met alle respect - wat je in pakweg de Lido staat te draaien of wat op commerciële fuiven draait. Om te zwijgen van het verschil in investering van belichting in de Concertzaal. Vergelijk die 's met andere homofuiven daar. En dan hebben jullie de huurprijzen van de Vooruit voor haar zalen nog niet gehoord.

Neen, de kosten bij VG zijn altijd heel groot. Omdat we daar voor kiezen (vzw, jongerengroep, alternatief bieden op commerciële aanbiedingen) en omdat Spunk vooral een verhaal van "veel geven aan het volk" is. Commerciële fuiven moeten enkel denken aan wat ze kunnen "krijgen van het volk". Dat is nooit de filosofie van Spunk geweest.

En nu terug spreken over deze fuif: aanwezig! :greenthing:
https://www.facebook.com/pages/Dancer/176703312401099
https://www.facebook.com/IndieRokkers1.0

DANCER, INDIE ROKKERS former SPUNK-party engine, member of the PHENOMENA-fanclub ( number 1 fan) :-)

nomeis

Bericht door nomeis » 20 apr 2011 16:58

Dankuwel.
Zoals ik al zei; aanwezig.

TVH_
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door TVH_ » 20 apr 2011 18:32

come undone schreef:[...] omdat Spunk vooral een verhaal van "veel geven aan het volk" is. Commerciële fuiven moeten enkel denken aan wat ze kunnen "krijgen van het volk". [...]
Dat vind ik nu eens schoon gezegd se :)

OT: aanwezig! :greenthing:
-
"Cetero censeo birrum bibendum esse..."

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 apr 2011 18:56

De visie van Spunk/VG om jongeren in een aangename en rustige sfeer te laten fuiven zonder commerciële inmenging is vanzelfsprekend enkel maar meer dan toe te juichen. :D Het is vanzelfsprekend de plicht van een VZW of officiële holebi-jongerenorganisatie
come undone schreef: FF zeggen dat ik nog altijd trots ben dat VG gigantisch investeert in zijn fuiven. De dj's die je hoort draaien op Spunk zijn van een andere prijsklasse dan - met alle respect - wat je in pakweg de Lido staat te draaien of wat op commerciële fuiven draait. Om te zwijgen van het verschil in investering van belichting in de Concertzaal. Vergelijk die 's met andere homofuiven daar. En dan hebben jullie de huurprijzen van de Vooruit voor haar zalen nog niet gehoord.
Vanzelfsprekend moet VG zijn werkingsmiddelen halen uit de opbrengsten van Spunk. Maar ik denk ook wel niet dat VG tot de bedelstaf is gedwongen door Spunk. Integendeel. De kosten zijn er nu eenmaal. Maar dat kies je toch zelf? Als VG er telkens opnieuw zijn broek aan zou scheuren dan zou het toch niet steeds terugkeren naar de Vooruit?

De balzaal en de concertzaal in de Vooruit hebben precies dezelfde verhuurprijs. Met het enige verschil dat je in de balzaal alles erop en eraan krijgt en bij de concertzaal enkel de basis-zaal. Bij al die extra-opties in de concertzaal (bv. de geroemde verlichting) daar ga je toch zo duur en ver in als je zelf wilt?
In de balzaal is je capaciteit hoe dan ook beperkter (dus ook je inkomsten) maar aan de andere kant. Je bent steeds zeker van een vaste opkomst. De boel zit er altijd vol.

Als een middelgrote Gentse Studentenkring erin slaagt om de concertzaal voor een fuif te vullen en er winsten uit te halen, dan moet VG met zijn Grootste Holebifuif van Vlaanderen er zeker in slagen om dat te overtreffen. Het doelpubliek en bereik ligt zoveel groter dan bij een gewone FK-fuif (Heel jong-holebi-Vlaanderen vs. Gentse studenten ).

OT.
Aanwezig. En ik stimuleer zelfs nog meer mensen om af te komen.
Fluctuat nec mergitur

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 20 apr 2011 19:47

JFK schreef:Aanwezig. En ik stimuleer zelfs nog meer mensen om af te komen.
Hell yeah. :party:

En voor zij die het nog niet wisten: exact een week nadien kun je afzakken naar Leuven voor Insomnia: Icebreaker edition! :rock:

Afbeelding
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Galione
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Galione » 20 apr 2011 20:13

Er gaan zoveel leuke mensen zijn! :fire:
Leef!

*-TrojaansPaard-*
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door *-TrojaansPaard-* » 21 apr 2011 14:13

Zupi schreef:Het is toch algemeen geweten dat *-TrojaansPaard-* de opbrengst aan coke en gigolo's opsoupeert?
Was het maar waar! :D

Nee, de uitleg die coming undone gedaan heeft hoeft geen verdere aanvulling, het is perfect uitgelegd wat er met het geld van Spunk gebeurt.

En nee, de Spunkfuiven maken niet echt verlies, maar om nu te gaan denken dat het een goudmijn is... :) (néé, géén cijfers!)

Indecipherable
New user
New user

Bericht door Indecipherable » 21 apr 2011 19:40

Dit zal mijn spunk-ontmaagding worden. ^^ :P

Skin
Experienced user
Experienced user

Bericht door Skin » 22 apr 2011 16:25

Ik moet gaan van mijn lief! :) Ik heb er nog wel zin in eigenlijk!

Aquarius

Bericht door Aquarius » 23 apr 2011 14:48

Skin schreef:Ik moet gaan van mijn lief! :) Ik heb er nog wel zin in eigenlijk!
Sloef! :)

nomeis

Bericht door nomeis » 23 apr 2011 15:15

Misschien was dit toch wel echt de laatste keer.

Maar ja, het zal wel niet zeker.

Ik vond de muziek echt amper dansbaar, ok het moet niet allemaal mainstream zijn maar een hele avond elektro en dubstep, dan ga ik wel naar I love techno of zo. En er heerste zo een bedrukte sfeer. Maar het zal wel aan mezelf gelegen hebben :) De laatste dj was wel wat beter.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 23 apr 2011 15:58

De lichten waren alweer fantastisch.
En meer kriek in voorraad, zou mijn avond nog beter gemaakt hebben.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 23 apr 2011 16:05

nomeis schreef: een hele avond elektro en dubstep
Dat vond ik dan weer leuk, eens iets anders

ot: ik heb me écht goed geamuseerd alleen had'k de indruk dat er minder bekend volk was dan normaal, jammer
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

nomeis

Bericht door nomeis » 23 apr 2011 16:10

Gasquet schreef:
Dat is het net, voor mij is dat niet eens iets anders. De laatste tijd is het overal waar ik ga van dat :)

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 23 apr 2011 16:33

Gasquet schreef:

ot: ik heb me écht goed geamuseerd alleen had'k de indruk dat er minder bekend volk was dan normaal, jammer
Ik heb mij iets te goed geamuseerd en de muziek was echt wel oké.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Galione
Senior user
Senior user

Bericht door Galione » 23 apr 2011 17:00

Had better, had worse.
Meestal ga ik vooral naar Spunk om mensen terug te zien, en daarover kon ik toch niet klagen.

:greenthing:
Leef!

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 23 apr 2011 17:12

het was weer geweldig, niet een topeditie maar ik heb me wel geamuseerd :D

ik vind wel dat korte broeken verboden moeten worden, wat is dat nu weer voor een trend :o
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

frrr
Experienced user
Experienced user

Bericht door frrr » 23 apr 2011 17:25

Ik vond het tof.
Het was weer helemaal Spunk. Ik zat vanmiddag te leren en ik zat te denken dat Spunk eigenlijk echt wel een intrigerende fuif is. Later als ik nog groter ben, ga ik een Spunk-kroniek schrijven met dingen die ik daar al gezien heb.
De muziek was ook tof.
Het is nu ook niet dat er constant dubstep en consoorten werd gedraaid. Ik zou het trouwens niet erg vinden, een hele avond dubstep is grappig.
Die afterparty op de boot was nu niet echt een party (toch tot zover mevrouwtje livingmylife en ik zijn gebleven), maar zo een beetje chillen in die zetels was wel tof. Een mast op die boot was ook welkom. Ik was in mijn klimbui. (hm je moet dat wel zien als piraatklimmen en niet als een of ander paaldansklimmen)

EN PARDON een kortebroekenverbod is euh geen optie!
Geef mij dan maar een 'mannen mogen geen vrouwenkleren dragen'-verbod en een 'hemden met meer dan 1/4 open knopen'-verbod.
my friends are into hiphop, i'm into poetry and small animals

piemelkop
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door piemelkop » 23 apr 2011 17:28

Galione schreef:Meestal ga ik vooral naar Spunk om mensen terug te zien, en daarover kon ik toch niet klagen.

:greenthing:
Awel eh. Spunk begint voor mij persoonlijk een beetje op een familiefeest te lijken. Dag zeggen tegen allemaal mensen die ge eigenlijk feitelijk allemaal van toeten noch blazen kent, en verder boring as hell. Dus maar zo snel mogelijk zat worden om het toch nog een beetje leuk te maken.

Beetje overdreven. 't Viel wel mee hoor. En 't ligt in elk geval niet aan de organisatie ofzo.

Gesloten