In welke (homovriendelijke) stad studeren?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Nikkiii
New user
New user
Geslacht: Vrouw

In welke (homovriendelijke) stad studeren?

Bericht door Nikkiii » 15 mar 2011 22:31

Hallo,

Ik kom uit Nederland en ik wil waarschijnlijk vanaf september (geneeskunde/biomedische wetenschappen) in België gaan studeren.
Op het moment ben ik me aan het oriënteren naar welke steden ik zou willen gaan. Ik vind het belangrijk dat de stad waar ik naar toe ga een leuke gayscene heeft. En natuurlijk ook gewoon gezellig is.
Ik hoor dat Leuven een erg leuk studentenleven heeft, maar ik vraag me af of er ook veel te doen is voor homo's/lesbo's? Ik zal heus ook wel een keer naar een hetero bar gaan, maar ik wil ook gewoon wanneer ik daar zin heb naar een gay bar kunnen. Is Leuven, om de katholieke achtergrond en kleinschaligheid een minder tolerante/openminded stad? Is een grotere stad als Antwerpen of Brussel leuker?
Ik ben 23, vrouw en ongeveer anderhalf jaar uit de kast. Ik zou het leuk vinden als de bars/clubs niet alleen maar stampvol zitten met mannen maar er ook vrouwen te vinden zijn.
Wat raden jullie aan? Antwerpen, Brussel, Leuven..of een andere stad?? Ik hou van uitgaan, maar wil niet meerdere keren per week uit of iets dergelijks. Ik wil gewoon, wanneer ik er zin in heb, leuk uit kunnen gaan. En het liefst ook met leeftijdsgenootjes(18-30) en niet met alleen maar 40-plussers. (Zag enkele foto's van Labyrinth; er waren niet veel jongelui).

In Rotterdam heb je meer mannelijke studenten dan vrouwelijke en in Utrecht is dat andersom. Hebben jullie dat ook bij bepaalde steden? In Nederland zou ik wel in Amsterdam of Utrecht willen studeren. Misschien dat dat jullie vergelijkingsmateriaal geeft?

Ik zag een topic met steden en hun uitgaansgelegenheden maar zag dat bijvoorbeeld bij Antwerpen het niet up-to-date was, vandaar mijn vraag/nieuwe topic. Ik weet nog bijna niks van België en het gay uitgaan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! (Via Google kwam ik op dit forum uit, als ik deze vraag beter ergens anders kan stellen, wil je dat dat ook laten weten? =) )
Thanks.

AGE-411
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: In welke (homovriendelijke) stad studeren?

Bericht door AGE-411 » 17 mar 2011 02:14

Nikkiii schreef:Hallo,

Ik kom uit Nederland en ik wil waarschijnlijk vanaf september (geneeskunde/biomedische wetenschappen) in België gaan studeren.
Op het moment ben ik me aan het oriënteren naar welke steden ik zou willen gaan. Ik vind het belangrijk dat de stad waar ik naar toe ga een leuke gayscene heeft. En natuurlijk ook gewoon gezellig is.
Ik hoor dat Leuven een erg leuk studentenleven heeft, maar ik vraag me af of er ook veel te doen is voor homo's/lesbo's? Ik zal heus ook wel een keer naar een hetero bar gaan, maar ik wil ook gewoon wanneer ik daar zin heb naar een gay bar kunnen. Is Leuven, om de katholieke achtergrond en kleinschaligheid een minder tolerante/openminded stad? Is een grotere stad als Antwerpen of Brussel leuker?
Ik ben 23, vrouw en ongeveer anderhalf jaar uit de kast. Ik zou het leuk vinden als de bars/clubs niet alleen maar stampvol zitten met mannen maar er ook vrouwen te vinden zijn.
Wat raden jullie aan? Antwerpen, Brussel, Leuven..of een andere stad?? Ik hou van uitgaan, maar wil niet meerdere keren per week uit of iets dergelijks. Ik wil gewoon, wanneer ik er zin in heb, leuk uit kunnen gaan. En het liefst ook met leeftijdsgenootjes(18-30) en niet met alleen maar 40-plussers. (Zag enkele foto's van Labyrinth; er waren niet veel jongelui).

In Rotterdam heb je meer mannelijke studenten dan vrouwelijke en in Utrecht is dat andersom. Hebben jullie dat ook bij bepaalde steden? In Nederland zou ik wel in Amsterdam of Utrecht willen studeren. Misschien dat dat jullie vergelijkingsmateriaal geeft?

Ik zag een topic met steden en hun uitgaansgelegenheden maar zag dat bijvoorbeeld bij Antwerpen het niet up-to-date was, vandaar mijn vraag/nieuwe topic. Ik weet nog bijna niks van België en het gay uitgaan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! (Via Google kwam ik op dit forum uit, als ik deze vraag beter ergens anders kan stellen, wil je dat dat ook laten weten? =) )
Thanks.

Ik zou vooral Leuven of Gent aanraden. 2 gezellige Vlaamse studentensteden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Leuven, maar evenveel mensen vinden Gent tof. :)

Brussel is goed als je je kop wil ingeslagen krijgen. :evil: En overigens spreekt niemand nog Nederlands in Bruxelles. Wat wellicht voor Nederlanders niet evident is.

Nikkiii
New user
New user

Bericht door Nikkiii » 17 mar 2011 20:56

AGE-411 schreef: Ik zou vooral Leuven of Gent aanraden. 2 gezellige Vlaamse studentensteden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Leuven, maar evenveel mensen vinden Gent tof. :)

Brussel is goed als je je kop wil ingeslagen krijgen. :evil: En overigens spreekt niemand nog Nederlands in Bruxelles. Wat wellicht voor Nederlanders niet evident is.

Bedankt voor je reactie!
Op het moment twijfel ik vooral tussen Antwerpen en Leuven. Maar is er in Leuven wel veel te doen dan? En heeft Antwerpen geen groter uitgaansaanbod? Of scheelt het niet veel?
Tot nu toe ben ik alleen in Antwerpen geweest, voor een workshop aan de UA. Maar ik ga binnenkort maar eens een dagje Leuven inplannen :)

ruben_d
Experienced user
Experienced user

Bericht door ruben_d » 17 mar 2011 21:07

Hmm, ik heb 3 jaar in Leuven gestudeerd, en ik heb me daar wel altijd goed geamuseerd, maar al bij al is het toch een doods stadje... Ik weet niet of je van plan bent in de weekends terug naar Nederland te gaan, maar in het weekend is Leuven echt een verlaten spookstad! En nogal klein...
Gent is een veel leukere stad, veel losser enzo.
Antwerpen ken ik eigenlijk niet zo goed, maar het lijkt me ook een toffe stad, alleen wel nogal groot...
Δῶς μοι πᾳ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω.

Nikkiii
New user
New user

Bericht door Nikkiii » 17 mar 2011 21:42

ruben_d schreef:Hmm, ik heb 3 jaar in Leuven gestudeerd, en ik heb me daar wel altijd goed geamuseerd, maar al bij al is het toch een doods stadje... Ik weet niet of je van plan bent in de weekends terug naar Nederland te gaan, maar in het weekend is Leuven echt een verlaten spookstad! En nogal klein...
Antwerpen ken ik eigenlijk niet zo goed, maar het lijkt me ook een toffe stad, alleen wel nogal groot...
Ik wil in de weekenden gewoon in België blijven..ook om te werken. Alleen zo nu en dan naar mijn ouders. Maar gaan alle studenten massaal naar huis in het weekend?? Dat is wel jammer!
Maar er zijn dus leuke gay bars/clubs in Leuven? Ook waar er niet alleen maar mannen komen?
Ik denk dat ik maar gewoon alle steden ga bezoeken en dan kijken wat me leuk lijkt..moet alleen nog wachten tot na mijn tentamens...heb het nu nogal druk. Beetje jammer, want ben erg nieuwsgierig! :)
Maar zo te merken heb je niet echt steden in België die erom bekend staan als erg homo-minded?

*-TrojaansPaard-*
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door *-TrojaansPaard-* » 17 mar 2011 21:53

Ik denk dat Gent nog het meest holebi-minded is. Elke maand een fuif of twee, drie en er zijn ook wel café's en uitgaansgelegenheden genoeg om je te amuseren...

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 17 mar 2011 22:00

Brussel is naar het schijnt ook bruisend (ondanks de negatieve reputatie van die stad) en dat er ook veel frans wordt gesproken, lijkt me eerder een voordeel. Antwerpen is een heerlijke stad (en helemaal niet groot, België heeft geen grote steden), maar de meningen zijn er verdeeld over. Bovendien is het holebi-leven er misschien iets minder of toch helemaal anders dan in Leuven of Gent. Leuven is zeer open tegenover holebi's en heeft ook heel wat te bieden voor holebi's (Holebi-filmfestival, &of, fuiven, Gasquet z'n kotfeestjes :P ), maar is inderdaad heel klein.
Gent biedt een beetje het beste van alle werelden.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 18 mar 2011 03:04

Als het Frans in Brussel geen probleem is kan ook Liège of Namur overwogen worden. Naar 't schijnt ook 2 bruisende steden.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 18 mar 2011 11:32

Ik vind het jammer dat ik niet Echt van mijn studententijd in Antwerpen genoten heb, je hebt een aantal mogelijkheden in Antwerpen De Flamingo's, Enig Verschil Het Roze Huis, met Café Den Draak, de Popi en een boel andere gezellige (holebi)kroegen. Bovendien heb je er de rechtstreekse trein uit Nederland die er stopt en Antwerpen is altijd levend :D .
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 18 mar 2011 13:17

AGE-411 schreef:Als het Frans in Brussel geen probleem is kan ook Liège of Namur overwogen worden. Naar 't schijnt ook 2 bruisende steden.
Met dat verschil dat Brussel een pak groter en bruisender is. En er is een levendig holebi-uitgaansleven, zo heb ik toch gehoord van mensen die het beter kunnen weten dan jij en ik.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 18 mar 2011 16:20

De lachende profeet schreef:
AGE-411 schreef:Als het Frans in Brussel geen probleem is kan ook Liège of Namur overwogen worden. Naar 't schijnt ook 2 bruisende steden.
Met dat verschil dat Brussel een pak groter en bruisender is. En er is een levendig holebi-uitgaansleven, zo heb ik toch gehoord van mensen die het beter kunnen weten dan jij en ik.
Dat zeg ik niet. Maar Namur en Liège zijn ook 2 bruisende studentensteden.

Nikkiii
New user
New user

Bericht door Nikkiii » 18 mar 2011 18:52

Springbal schreef:Ik vind het jammer dat ik niet Echt van mijn studententijd in Antwerpen genoten heb, je hebt een aantal mogelijkheden in Antwerpen De Flamingo's, Enig Verschil Het Roze Huis, met Café Den Draak, de Popi en een boel andere gezellige (holebi)kroegen. Bovendien heb je er de rechtstreekse trein uit Nederland die er stopt en Antwerpen is altijd levend :D .
Hoe komt het dat je niet echt van je studententijd genoten hebt? Was je toen nog niet uit de kast?
Ja dat van de Flamingo's zag ik toevallig gisteren op internet, dat lijkt me eigenlijk wel ontzettend gezellig! :) en Antwerpen is idd lekker dichtbij!

Bedankt voor alle info iedereen! Daar heb ik zeker wat aan! Het wordt wel sowieso een Nederlands sprekende stad...Frans spreek ik niet. Heb wel wat gehad op de middelbare school..maar dat is alweer lang geleden:P

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 19 mar 2011 03:52

ruben_d schreef:Hmm, ik heb 3 jaar in Leuven gestudeerd, en ik heb me daar wel altijd goed geamuseerd, maar al bij al is het toch een doods stadje... Ik weet niet of je van plan bent in de weekends terug naar Nederland te gaan, maar in het weekend is Leuven echt een verlaten spookstad! En nogal klein...
Zo doods is Leuven niet.
Integendeel. Heb net door Leuven gewandeld, en het loopt er zelf op dit late uur vol met mensen :) Dat zie je toch in Gent niet, of je moet al door de Overpoort wandelen (en dan nog).

-Yannis-

Bericht door -Yannis- » 19 mar 2011 10:30

Ben een Antwerpenaar die zowel in Gent, Leiden,Amsterdam en nu Leuven gezeten heeft en vind Gent en Antwerpen toch leuker dan Leuven Q³
*-TrojaansPaard-* schreef:Ik denk dat Gent nog het meest holebi-minded is. Elke maand een fuif of twee, drie en er zijn ook wel café's en uitgaansgelegenheden genoeg om je te amuseren...
:rock: :rock:

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.

Wapiti

Bericht door Wapiti » 19 mar 2011 18:16

Ik denk dat Gent dat nog graag pretendeert te zijn. Als ik door Gent loop met mijn vriend voel ik mij altijd bekeken, and not in a good way. Leuven is veel meer een studentenstad, waar Gent een leefstad is met een universiteit in. En dat voel je op de straten. Ik ga niet verkondigen dat niet-studenten in sé intolerant zijn, maar het valt mij wel op dat studenten vaak toleranter zijn.

Ik wil daarmee niet zeggen dat Leuven daarom je betere keuze zou zijn, ik kan daar niet over oordelen aangezien ik niet echt vertrouwd ben met het uitgaansleven in Gent. In mijn ervaring is het uitgaansleven van de studenten in Leuven sterk gescheiden van dat van de scholieren, wat in Gent minder het geval is (hoor ik).

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 20 mar 2011 12:23

Gent is een mix van vele verschillende mensen( jong, oud, student, leerling, autochtonen, allochtonen, dat maakt het juist zo leuk) & een leuke holebi uitgaan stad.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 20 mar 2011 13:06

Over Brussel kan ik me niet echt uitspreken, omdat ik daar zelf niet te vaak vertoef, maar mensen die in de stad wonen zijn er wel altijd heel enthousiast over. En naar AGE hoef je niet te luisteren, die is bang van iedere Marokkaan die passeert, Brussel is wel een open-minded en diverse stad. Heeft ook bruisende gayscene. In Brussel spreken er wel mensen Nederlands, en er zijn Nederlandstalige universiteiten, maar Frans is daar wel de belangrijkste taal (maar dat maakt het misschien wel interessant, want Nederlanders hebben over het algemeen wat meer problemen met Frans dan Vlamingen, kan een manier zijn om je Frans aan te scherpen).

Ik ben vooral vertrouwd met Gent, Antwerpen en Leuven. Als Nederlandse student zou ik toch voor ofwel Antwerpen of Gent gaan. Zeker als je in het weekend niet naar huis gaat, zou het daar inderdaad snel saai kunnen worden (maar tijdens de week is het daar echt fantastisch :love: ). Antwerpen heeft een erg commerciële gayscene (oké, op de Flamingo's en EV na), terwijl dat bij Gent minder het geval is en het daar nog wat meer op studenten gericht is. Voordeel aan Antwerpen is natuurlijk dat het wel een uurtje dichter treinen van Nederland ligt. Je hebt een rechtstreekse trein naar Amsterdam. Hangt er wel van af hoe veel je plant naar huis te gaan, maar het niet vaak moeten overstappen, maakt het toch een stukje minder lastig, en op termijn kan dat wel belangrijk worden. In Antwerpen heb je ook veel meer Nederlanders. Maar dat kan ook net het voordeel aan Gent zijn, dat er minder Nederlanders zijn.

Succes ermee! Ga gewoon eens in elke stad rondlopen, en luister naar je gevoel. Dat is het belangrijkste :)
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 30 mar 2011 09:37

Nikkiii schreef:
Springbal schreef:Ik vind het jammer dat ik niet Echt van mijn studententijd in Antwerpen genoten heb, je hebt een aantal mogelijkheden in Antwerpen De Flamingo's, Enig Verschil Het Roze Huis, met Café Den Draak, de Popi en een boel andere gezellige (holebi)kroegen. Bovendien heb je er de rechtstreekse trein uit Nederland die er stopt en Antwerpen is altijd levend :D .
Hoe komt het dat je niet echt van je studententijd genoten hebt? Was je toen nog niet uit de kast?
Ja dat van de Flamingo's zag ik toevallig gisteren op internet, dat lijkt me eigenlijk wel ontzettend gezellig! :) en Antwerpen is idd lekker dichtbij!
Goh, ik was idd 2/3e van de hogeschool periode niet uit de kast en ik pendelde en had niet direct volk in 't stad om te blijven bij slapen, blijven bij te slapen enfin zet de woordjes zelf in de goede volgorde :-D
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Gesloten