In het leger wordt men pas een man

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Stilicho
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: In het leger wordt men pas een man

Bericht door Stilicho » 17 mar 2011 21:36

Wie dat wil gaat toch gewoon naar de scouts of de chiro of een andere jeugdbeweging?
Het heeft echt geen zin om dat te verplichten, ik zou doodongelukkig geweest zijn als mijn ouders me in een jeugdbeweging gestopt hadden.

Ik geloof in uw niet-politieke bedoelingen, maar het hele concept is met toch iets te Komsomol-achtig.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 18 mar 2011 00:40

RedRufio schreef:Ik vind het een goed idee om de dienstplicht terug in te voeren.
AGE-411 schreef:Ik heb het altijd een goed idee gevonden om de dienstplicht terug in te voeren. :)
ruben_d schreef:Ik ben anders wel een voorstander van de oprichten vaan een soort nationale garde voor jongeren, of de verplichting om kinderen naar een soort scouts te sturen.
Wat is dat eigenlijk met mensen wiens ego zo groot is dat ze vinden dat anderen zich moeten schikken naar wat zij vinden?

Ach, conditionering, 't is iets.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

ruben_d
Experienced user
Experienced user

Bericht door ruben_d » 18 mar 2011 04:12

Stilicho schreef:Het heeft echt geen zin om dat te verplichten, ik zou doodongelukkig geweest zijn als mijn ouders me in een jeugdbeweging gestopt hadden.
Haha, mijn ouders hebben me ook verplicht naar de jeugdbeweging gestuurd, en de eerste tien jaar vond ik dat ook niet echt leuk, maar de laatste twee jaar wel, en al bij al ben ik mijn ouders er erg dankbaar voor dat ze me naar de jeugdbeweging hebben gestuurd! :)
Stilicho schreef:Ik geloof in uw niet-politieke bedoelingen, maar het hele concept is met toch iets te Komsomol-achtig.
Ik dacht al dat iemand ging zeggen Hitlerjugend-achtig! :D
Dagonet schreef: Bij de chiro ben ik weggegaan toen ze me voor de fun eens in de brandnetels geworpen hadden (terwijl ze even nadien een andere jongen een regenworm laten opeten hebben), en het was zelfs geen doop. Bij de scouts ben ik het afgetrapt nadat ze ons sociaal verplichtten van in een rioolput te kruipen terwijl het aan het stortregenen was.

Zo'n verenigingen die geleid worden door jeugd, kunnen onmogelijk verantwoordelijk genoeg zijn. De bedoelingen die je voorhebt zijn erg mooi en idealistisch, maar vrijwel onwerkbaar.
Mja het is wel bedoeling dat die overbodige smeerlapperijen en pesterijen niet voorkomen he! :) Ze moeten ook helemaal niet onbedingd door jeugd worden geleid.
Heftruck schreef: Wat is dat eigenlijk met mensen wiens ego zo groot is dat ze vinden dat anderen zich moeten schikken naar wat zij vinden?

Ach, conditionering, 't is iets.
Los van ons ego heb je wel een punt dat niemand van een ander mag verlangen dat die zich schikt naar zijn mening.
Toch wil ik gewoon vermijden dat de samenleving waarin ik leef verzuurt, vervadsigt, sociaal gehandicapt wordt enz. En uiteraard hebben verplichtingen nooit echt bewezen dat ze duurzame oplossingen bieden, maar het bieden van bepaalde voordelen (fiscale bv.) kan uiteraard wel een efficiënt incentive zijn. :)

Nu ja, ik vind niet dat zo'n idealen-jeugdbeweging koste wat het kost in het leven geroepen moet worden, ik probeer gewoon een denkspoor voor een pacifistisch alternatief voor dienstplicht aan te reiken dat onze maatschappij zowel op korte al op lange termijn positief en duurzaam kan beïnvloeden. Als ik zou kunnen kiezen tussen dit en dienstplicht, dan weet ik wel wat gekozen!
Δῶς μοι πᾳ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω.

mientje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door mientje » 18 mar 2011 17:11

Scouts doen in het merendeel van de wereld werk voor de maatschappij. In Vlaanderen gaat het op sport en spel, maar daarmee zijn we in de minderheid. De bedoelingen van Baden-Powell waren op een speelse manier jongeren leren verkennen. In Engeland bijvoorbeeld leren ze ook respect, orde en netheid, discipline maar op een speelse manier. Thailand is het enige land ter wereld waar scouting in het schoolprogramma is opgenomen. Daar staan ze ook ten dienste van de maatschappij. We zijn ook één van de weinige landen waar de leiding uit jeugd bestaat, in de meeste landen word je leider als je kind naar oud genoeg is om naar de scouts te gaan.
Ikzelf ben ook met wat pijn in het hart uit de scouts gestapt omdat we incapabele leiding hadden die liever dronken dan activiteit voor te bereiden.
Als het nodig is om weer iets in te voeren dat 'ehte' mannen creëert, denk ik dat scouts evengoed werkt als het leger. k ken niet genoeg van het leger om te zeggen beter. Met de bedoeling om discipline te leren, respect, overlevingstechnieken en vooral samenwerken en functioneren in groep, denk ik dat het voor velen nuttig kan zijn.
Ik zou het niet verplichten, maar ik ben een grote voorstander van scouts zoals in heel veel andere landen.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 18 apr 2011 10:28

Mijn nonkel heeft in de jaren '70 in plaats van legerdienst een jaar ontwikkelingshulp in Zaïre gaan verrichten. Hij is daar dan gaan les geven in de brousse.

Nuja, als men't terug zou invoeren zou't voor mij toch niet erg zijn. Danku platvoeten!
Ars Gratia Artis

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 28 mei 2011 21:05

Een bende macho's die gedrild wordt om andere mensen te vermoorden... Ik dacht dat we het stadium van primitieve woestelingen al voorbij waren...

Ik zal NOOIT bij het leger gaan. Moest dienstplicht ingevoerd worden dan emigreer ik direct naar een ander land.

BTW, mijn vriendje komt uit Zweden en daar was er dienstplicht tot een paar jaar geleden. Nadien werd er slechts een deel van de jeugd opgeroepen en uiteindelijk vorig jaar is het afgeschaft. Hij geeft een brief gekregen maar heeft geantwoord dat hij principieel tegen legerdienst is en ze hebben hem gelukkig niet opgeroepen :)

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 29 mei 2011 14:44

Een van de mogelijkheden voor na mijn studies is om bij de MedComp te gaan maar dat is dan nog toekomstmuziek, en ik ga proberen om daar op zijn minst eens stage te lopen.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Botsbal
New user
New user

Bericht door Botsbal » 08 jul 2011 17:00

Telefunken schreef:Nuja, als men't terug zou invoeren zou't voor mij toch niet erg zijn. Danku platvoeten!
Hetzelfde hier! :rock:
Naast die platvoeten heb ik nog een hoop medische excuses om mijn dienstplicht niet te hoeven doen! Driewerf hoera!
Bboy93 schreef:creatieveling en een danser, alsof ik in de spiegel kijk!

Gesloten