In het leger wordt men pas een man

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017
Geslacht: Man

In het leger wordt men pas een man

Bericht door raskolnikow » 09 mar 2011 23:46

Onder defensieminister Leo Delcroix werd de legerdienst in de jaren '90 opgeschort. Indien deze echter terug wordt geactiveerd - met Pieter Decrem weet je nooit - zal menigeen onder jullie worden opgeroepen. De oudere generatie is soms lyrisch over "onzen tijd bij het leger": de cameraderie, de verhalen, de discipline, leren schieten, dat stoere uniform...

Zien jullie het al helemaal zitten of jaagt dit idee jullie de stuipen op het lijf? Wat trekt jullie aan? Wat schrikt jullie af?
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Re: In het leger wordt men pas een man

Bericht door AGE-411 » 10 mar 2011 00:19

Ik heb het altijd een goed idee gevonden om de dienstplicht terug in te voeren. :)

Moest een dienstplicht in een Vlaams of Europees leger terug ingevoerd worden zou ik er niet rouwig om zijn.
Een Belgisch leger? :cry: Dan zit ik nog liever in de nor voor dienstweigering!

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 10 mar 2011 00:24

AGE-411 schreef:Ik heb het altijd een goed idee gevonden om de dienstplicht terug in te voeren. :)

Moest een dienstplicht in een Vlaams of Europees leger terug ingevoerd worden zou ik er niet rouwig om zijn.
Het is niet de bedoeling een (politieke) discussie te voeren over zin en onzin van de dienstplicht. Ik wil eerder weten wat je aantrekt of afstoot in het legerleven zelf.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Zupi
Vader Abt

Bericht door Zupi » 10 mar 2011 00:33

AGE-411 schreef:Ik heb het altijd een goed idee gevonden om de dienstplicht terug in te voeren. :)
Waarom? :-?

AGE-411 schreef:Moest een dienstplicht in een Vlaams of Europees leger terug ingevoerd worden zou ik er niet rouwig om zijn.
Moet gij nu alles reduceren tot een communautaire kwestie?

Bij dienstweigering kon je overigens aan de slag bij de civiele bescherming (en nog ergens anders dacht ik?). Het verschil lag 'm geloof ik in het feit dat het aantal maanden in dienst steeg. Mij niet gelaten: ik weiger resoluut om deel uit te maken van een leger. Wat ervaring opdoen bij de civiele bescherming zou me niet storen. :)

Ondanks dat, geniet het Belgische leger toch faam wat de ontruiming van mijnen (een verfoeilijke uitvinding) en clusterbommen betreft, niet? Defensie heeft dan toch zijn voordelen..
De oudere generatie is soms lyrisch over "onzen tijd bij het leger"
Komt dat niet enkel door een gevoel van nostalgie, rasko? Ik vraag me af hoeveel onder hen opnieuw zouden willen tekenen voor die maanden. :)

Delta.
Forum addict
Forum addict

Bericht door Delta. » 10 mar 2011 01:43

Zupi schreef:
De oudere generatie is soms lyrisch over "onzen tijd bij het leger"
Komt dat niet enkel door een gevoel van nostalgie, rasko? Ik vraag me af hoeveel onder hen opnieuw zouden willen tekenen voor die maanden. :)
²

En goh. Ik ben zeker geen voorstander. Er zijn al genoeg verplichtingen in het leven; en dan heb je ook nog eens kans te sterven voor iets wat je niet eens zou kunnen of willen.

Maar mocht 't ooit terugkomen.. ben ik voor eens in mijn leven blij met zo'n rotte enkel. Medische afkeuring, beter dan twee potloden in je neus stoppen; een onderbroek op je hoofd zetten en doen alsof je gek bent.
What do you do when you win? Party!
What do you do when you lose? Party harder!

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 10 mar 2011 02:16

Delta. schreef:Er zijn al genoeg verplichtingen in het leven;
Het leven kent geen absolute verplichtingen. Geen enkele.

Schoolse opleiding, legerdienst en cultuur configureren onze hersenen om bepaalde dingen wel of niet te doen, te denken, te geloven. Het worden compulsies, dwangmatige handelingen. Onze hersenen kunnen alles geloven, als het maar vaak genoeg herhaald wordt. Eender wat.

Filosofie is een mentale technologie. (Learn to use it!)

[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 10 mar 2011 02:58

Heftruck schreef:
Sterven

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 10 mar 2011 03:11

AGE-411 schreef:
Heftruck schreef:
Sterven
Over enkele decennia niet meer.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 10 mar 2011 10:12

raskolnikow schreef:De oudere generatie is soms lyrisch over "onzen tijd bij het leger": de cameraderie, de verhalen, de discipline, leren schieten, dat stoere uniform...
Mijn vader heeft nog altijd nachtmerries van zijn tijd in het leger. Mensen die u kraken gewoon voor hun plezier, loodzware oefeningen, machogedrag, de vaak compleet belachelijke details waar je moet op letten of je mag duusd toertjes gaan lopen met een rugzak van 30 kilo. Nee, bedankt.

Nooit van m'n leven. Over my dead body en al.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kukuxumusu » 10 mar 2011 12:02

Nooit maar dan ook nooit ga ik in een leger.

Ik vraag mij trouwens af, rasko, de topictitel, is dat jouw mening of een citaat?
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 10 mar 2011 12:15

Niettegenstaande het feit dat ik tegen het bestaan van een niet op defensie en humanitaire missies gericht leger ben, vind ik het een goed idee om de dienstplicht terug in te voeren. Mits enig respect voor de menselijke waardigheid (dat ontbrak vroeger wel eens) kan het een goede leerschool zijn. Men moet wel beide opties voorzien: legerdienst en burgerdienst.

Ikzelf ben waarschijnlijk te oud om nog opgeroepen te worden, maar ik zou voor burgerdienst kiezen. Burgerdienst zou dan bestaan uit vrijwilligerswerk bij een ngo, zij het in binnen- of buitenland.

Ik ben wel radicaal tegen de vrijwillige legerdienst, een voorstel dat Crembo, the gay poodle of Aalter, enkele maanden geleden heeft voorgesteld. Jongeren voor een minimumloon in het leger stoppen om je werkloosheidscijfers op te krikken is pervers.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 10 mar 2011 12:44

Echo schreef:
raskolnikow schreef:De oudere generatie is soms lyrisch over "onzen tijd bij het leger": de cameraderie, de verhalen, de discipline, leren schieten, dat stoere uniform...
Mijn vader heeft nog altijd nachtmerries van zijn tijd in het leger. Mensen die u kraken gewoon voor hun plezier, loodzware oefeningen, machogedrag, de vaak compleet belachelijke details waar je moet op letten of je mag duusd toertjes gaan lopen met een rugzak van 30 kilo. Nee, bedankt.

Nooit van m'n leven. Over my dead body en al.
Een oom van me heeft sinds zijn legerdienst een fobie van alles wat met water en zwemmen te maken heeft. Men vond het blijkbaar 'grappig' een groep dienstplichtigen in volle uitrusting in een rivier te gooien. Een aantal zijn er nooit meer uitgekomen. Voor de grap. :x
RedRufio schreef:Niettegenstaande het feit dat ik tegen het bestaan van een niet op defensie en humanitaire missies gericht leger ben, vind ik het een goed idee om de dienstplicht terug in te voeren. Mits enig respect voor de menselijke waardigheid (dat ontbrak vroeger wel eens) kan het een goede leerschool zijn. Men moet wel beide opties voorzien: legerdienst en burgerdienst;
Een bende naïeve tieners onder het gezag van machtsgeile sadisten. Beschouw eens de uitkomst van elk experiment uit de psychologie dat ooit gevoerd is omtrent macht. Op welke manier is dat een goed idee?

Alles wat geleerd kan worden uit legerdienst, kan op andere manieren geleerd worden. Overigens richt de mentaliteit in het onderwijs al genoeg schade aan, dat moet niet verergerd worden met legerdienst.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 10 mar 2011 13:14

Legerdienst is niet meer opportuun.

Het was een geldverslindende machine, de 'dreiging' van de Koude Oorlog is voorbij, alles zit nu in NAVO-verband en het ABL is voornamelijk een humanitair leger geworden (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt).

Louter terug invoeren voor het 'pedagogische' aspect is dwaas. Hoewel je soms denkt dat sommige jonge crimineeltjes wel daarvan eens goed deugd van zouden hebben.

Mijn pa vond zijn legerdienst in Duitsland de tijd van zijn leven.

En @Age: Een Vlaams of Europees leger gaat er nooit komen. Tegendan mag je intreden als bejaarde. :P
Fluctuat nec mergitur

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 10 mar 2011 13:39

JFK schreef: En @Age: Een Vlaams of Europees leger gaat er nooit komen. Tegendan mag je intreden als bejaarde. :P
Ik zie een Vlaams legioen binnen een Europees leger er nog wel door komen. :)

Mijn vader heeft trouwens geen dienstplicht moeten vervullen. Mijn nonkels overigens ook niet.
Dat omdat mijn grootvader een "gewapend weerstander" was geweest :)

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 10 mar 2011 13:46

Disco Trut schreef:
JFK schreef: Louter terug invoeren voor het 'pedagogische' aspect is dwaas. Hoewel je soms denkt dat sommige jonge crimineeltjes wel daarvan eens goed deugd van zouden hebben.
Daar ben ik het dan weer radicaal niet mee eens, maar het ontbreekt me volledig aan tijd (en goesting) om daar nu uitgebreid op te antwoorden.

Er is zo'n ontzettend groot verschil tussen (zelf)discipline en verantwoordelijkheid voor je eigen daden aanleren en het leger. Dat doet ongeveer net het tegenovergestelde.
Goh. Ik weet ook wel dat het ergens kort uit de bocht is. Maar ik blijf steeds het idee hebben dat onze huidige 'zachte' aanpak van jeugdcriminaliteit niet werkt.
Ik geloof wel dat enkele jongeren die op de rand zitten om in de criminaliteit te vervallen ergens een houvast zouden kunnen hebben aan het leger. Waar een regel nog een regel is en toch een vangnet kan bieden. Jongeren die opgroeiden in een gezin zonder enige vorm van autoriteit en regelgeving die een grote kans hebben op ontsporen.
Laatst gewijzigd door JFK op 10 mar 2011 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Fluctuat nec mergitur

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kukuxumusu » 10 mar 2011 13:48

Disco Trut schreef:
JFK schreef: Louter terug invoeren voor het 'pedagogische' aspect is dwaas. Hoewel je soms denkt dat sommige jonge crimineeltjes wel daarvan eens goed deugd van zouden hebben.
Daar ben ik het dan weer radicaal niet mee eens, maar het ontbreekt me volledig aan tijd (en goesting) om daar nu uitgebreid op te antwoorden.

Er is zo'n ontzettend groot verschil tussen (zelf)discipline en verantwoordelijkheid voor je eigen daden aanleren en het leger. Dat doet ongeveer net het tegenovergestelde.
²

We hebben allemaal al foto's gezien van de excessen die voortkomen uit het idee dat het leger voor jou beslist.
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 10 mar 2011 13:56

kukuxumusu schreef:²

We hebben allemaal al foto's gezien van de excessen die voortkomen uit het idee dat het leger voor jou beslist.
Je moet het leger nu ook niet zien als één bende sadisten. Het zijn niet altijd Russische taferelen. Er zullen altijd rotte appels in groepen zitten. Net zoals bijvoorbeeld in studentenkringen tijdens dopen. Moet je daarom alle kringen als slecht zien?

Een maat van mij is nu net terugekeert uit Afghanistan. Het was hard en zeer zwaar maar hij heeft de tijd van zijn leven gehad. Die jongen past perfect in het leger en hij amuseert zich rot, daar bloeit hij echt open. Het is geen sadist, geen macho maar gewoon een keicoole jongen.

Voor sommige mensen is het leger een thuis en een familie.
RedRufio schreef: Ik ben wel radicaal tegen de vrijwillige legerdienst, een voorstel dat Crembo, the gay poodle of Aalter, enkele maanden geleden heeft voorgesteld. Jongeren voor een minimumloon in het leger stoppen om je werkloosheidscijfers op te krikken is pervers.
Doet mij hier aandenken en de 'ophef' hierrond.

Prins Joachim met roze broek naar het leger
Fluctuat nec mergitur

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 10 mar 2011 21:28

Nooit van mijn leven. Het zou het meest nutteloze zijn dat ik ooit zou kunnen doen. Ik denk dat het eerder mijn persoonlijkheid zou kraken i.p.v. maken.

Net toevallig deze week heb ik gehoord over de legerdienst in Turkije. Daar geldt een verplichte legerdienst van meer dan een jaar (ook voor wie de dubbele nationaliteit heeft), tenzij je 5500 euro kan ophoesten, dan is het maar drie weken. :-?

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 10 mar 2011 22:44

Haha, hoe grappig al die vrouwen die hier reageren: voor hen komt dit, vrouw zijnde, nogthans helemaal niet van toepassing. :)

Ik was blij dat de verplichte legerdienst al afgeschaft was toen ik de leeftijd ervoor kreeg, omdat ik ook geloofde dat dit pure tijdverspilling moet zijn geweest.

Ik had ook van die straffe verhalen gehoord, en geen enkele dat mij ervan aansprak. Kortom, dit was niets voor mij, en het was dus goed dat dit mij nooit verplicht werd opgelegd.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 10 mar 2011 23:53

Nabuchodonosor schreef:Haha, hoe grappig al die vrouwen die hier reageren: voor hen komt dit, vrouw zijnde, nogthans helemaal niet van toepassing. :)
In Israël heeft iedereen bijvoorbeeld een verplichte legerdienst. (beetje een walgelijk systeem daar hoor. Na je secundair onderwijs (of wat het daar ook is), moet je een soort examen afleggen en dat bepaalt dan in welk regiment je terecht komt, hoe hoger je scoort hoe beter natuurlijk. En da's dan ook belangrijk voor het solliciteren na je legerdienst en je eventuele hogere opleiding. En je kan je dienst wel weigeren, maar dan kom je later gewoon niet meer aan de bak.

(of zo heb ik het toch gehoord tijdens een nachtelijke ontmoeting met een Israëlische schone).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Gesloten