Quota zijn vrouwonvriendelijk!

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
RedRufio
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Quota zijn vrouwonvriendelijk!

Bericht door RedRufio » 02 mar 2011 12:50

Gisteren keurde het parlement een voorstel goed dat quota voor de vertegenwoordiging van vrouwen in raden van bestuur invoert. Tien jaar geleden werden soortgelijke quota in de politiek ingevoerd. Ik schreef er onderstaande tekst over. Wat vinden jullie?
Op 1 maart stemt het parlement in met een wetsvoorstel dat federale overheidsbedrijven verplicht om in hun raden van bestuur minstens 1/3 vrouwen op te nemen. Beursgenoteerde bedrijven krijgen nog 5 à 7 jaar de tijd om zich conform de nieuwe regel aan te passen. Een overwinning voor vrouwenrechten, zo wordt de maatregel door bijna alle partijen bestempeld. Maar is dit ook zo?

Deze maatregel kunnen we makkelijk als een logische opvolger voor de quota op kieslijsten zien. Deze quota legde de politiek zichzelf iets meer dan 10 jaar geleden nog op. De basisveronderstelling die achter dit soort initiatieven schuilt, stelt dat ze de enige manier zijn om effectief tot een gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen te komen. Niets is minder waar.

Een eerste voor de hand liggende tegenwerping gaat naar de vrouwonvriendelijkheid van de maatregel. Door het opleggen van dit quotum geeft een door mannen gedomineerd parlement aan bedrijven de opdracht om 1/3 vrouwen in hun raden van bestuur op te nemen. Welke boodschap stuur je daarmee de wereld in? Tussen de regels merk je een toegeven dat onze collectieve bedrijfscultuur op dit vlak heeft gefaald: “We beseffen dat vrouwen er niet in slagen het in de bedrijfswereld te maken, dus helpen we een handje”. Dit laat duidelijk blijken dat men niet gelooft in de kracht van vrouwen om op eigen merites de bedrijfsladder te beklimmen.

Daarnaast lopen we het risico dat deze maatregel enkel een symbolisch gevolg heeft. In de jaren ‘60 werd in de Verenigde Staten een bewust beleid van positieve discriminatie (affirmative action) ingevoerd ten aanzien van de African Americans. Door de segregatie waren ze sterk ondervertegenwoordigd in het onderwijs, in de ambtenarij en in het bedrijfsleven. De linkse vleugel van de Amerikaanse politiek was zonder meer lovend voor dit beleid, dat quota aan financiële incentives koppelde. In de realiteit leidde deze maatregel tot twee perverse effecten: het probleem van de ‘token black guy’ en een groeiende ontevredenheid onder de rest van de werkende bevolking. De ‘token black guy’ doelt op het effect van een quotum dat men enkel African Americans (of in ons geval vrouwen) opnam om te voldoen aan de maatregel. Men ging voorbij aan de werkelijke integratie in het bedrijf of de organisatie. Ook bij ons kunnen we raden van bestuur voorstellen met enkele lege of machteloze functies, ingevuld door de ‘verplichte vrouw’. We voldoen aan het quotum, maar doen niets om de opwaartse mobiliteit van vrouwen te versterken.

De groeiende ontevredenheid bij de rest van het personeel komt voort uit een onderdeel van het positieve discriminatiebeleid dat zelfs indien een blanke kandidaat (in ons geval een man) over betere kwalificaties beschikt men toch voor een African American (een vrouw) moet kiezen. Dat klopt niet, en is bovendien een regelrechte aanval op de professionele eigenwaarde van de vrouw. We moeten uitgaan van het principe dat talent altijd komt bovendrijven. Daar hebben we geen quotum voor nodig.

Om talent te laten bovendrijven, moeten we de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de hogere echelons van de bedrijfswereld wel aanpakken. In plaats van het makkelijkheidshalve invoeren van quota moeten we zoeken naar de werkelijke barrières tegen de opwaartse mobiliteit van vrouwen. Laat ons zoeken naar maatregelen die het evidente en gelijkwaardige talent van vrouwen erkennen en niet ontkennen. We moeten meer aandacht hebben voor het evenwicht tussen arbeid, gezin en vrije tijd. We mogen de wenkbrauwen niet fronsen wanneer arbeidsduurvermindering voor kaderleden aan bod komt, of wanneer kinderopvang in bedrijven op tafel ligt. Laat ons kiezen voor echte maatregelen en niet voor een symbolisch quotum. Enkel dan zal vrouwelijk talent werkelijk kunnen bovendrijven.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

ruben_d
Experienced user
Experienced user

Re: Quota zijn vrouwonvriendelijk!

Bericht door ruben_d » 02 mar 2011 13:18

Ik had me voorgenomen om niet meer deel te nemen aan discussies hier op het forum, maar een kans om het toch één keer met RedRufio eens te zijn kon ik niet laten liggen! :D

Vrouwen moeten absoluut een vlottere toegang krijgen tot raden van bestuur, en ik ben ook helemaal overtuigd van de positieve inbreng of andere kijk die vrouwen er kunnen inbrengen. Maar het opleggen van quota voor het aantal vrouwen vind ik echt een slecht idee.
Ik kan me inbeelden dat er op vrouwen die na deze maatregel in een of andere raad van bestuur komen, met misprijzen neergekeken zal worden als "dat quotawijf" ofzo...

Los daarvan bestaat de kans ook dat raden van bestuur worden opgevuld met vrouwen, gewoon om het quotum te halen, waarbij de kans dan bestaat dat het hier gaat om vrouwen met mindere capaciteiten. Versta me niet verkeerd, het gaat hier niet om het feit dat die persoon een vrouw is, maar noodgedwongen werd binnengebracht om het quotum te halen, los van kwalificaties, ervaring en capaciteiten. (Maar het is niet dat ik echt inzit met de kwaliteit van bestuursraden ofzo. :P )

En tot slot zijn er ook nog andere plaatsen waar vrouwen te weinig vertegenwoordigd worden, en zijn er ook plaatsen waar mannen ondervertegenwoordigd zijn. Nee, quota vind ik echt geen goed idee, ook al ben ik 100% overtuigd van de goede bedoelingen van de wetgever. Om écht iets te veranderen moet er het een en ander veranderen in de maatschappij... En ik geloof in de maakbaarheid van de maatschappij, maar niet met dwingelandij en verboden.

Oh, en nog een laatste edit: ik begrijp ook niet waarom, als je argumenteert dat die raden van bestuur een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij, er quota zouden moeten komen voor vrouwen, maar niet voor allochtonen en bij (overdreven) uitbreiding alle andere minderheden enz. enz. die je je kan indenken...
Δῶς μοι πᾳ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω.

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 02 mar 2011 13:31

ruben_d schreef: Ruben_d's mening
²!
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Nickske00
Webmaster
Webmaster

Bericht door Nickske00 » 02 mar 2011 20:58

RedRufio schreef:Heel veel lettertjes waar ik het volledig mee eens ben.
Hier ben ik het dus volledig mee eens. Het mag nog zo goed bedoeld zijn, ik denk niet dat het iets gaat toevoegen.
King of the Code!

Unda
Regular user
Regular user

Bericht door Unda » 02 mar 2011 23:55

Mensen moeten zich ook eens leren neerlengen dat je niet alles tegelijkertijd kan hebben in het leven. " huisje tuintje kindje " met veel " quality time " gaat nu eenmaal niet of moeilijk samen met een functie als top manager.
Er zijn maar 24 uren in een dag , maak je keuze en neem de voordelen en nadelen van die keuze erbij, welkom in de realiteit ?
If you pay peanuts, you get monkeys

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 03 mar 2011 00:20

Nog maar enkel reacties van mannen tot nog toe?

Ik ben voor de quota. Want let's face. Al sinds de jaren '70 ijveren mensen om vrouwen een equal pay en gelijke kansen te geven, en nog altijd zit er nauwelijks 5% vrouwen in die bestuursraden. Daarnaast, de quota's gaan pas definitief in werking vanaf 2020. Da's nog 9 jaar. Als alles toch zo van zelf gaat, dan zouden die veertig jaar toch al ruim voldoende moeten geweest zijn? 2020 wordt vijftig jaar, da's meer dan een hele carrière op zich. Genoeg tijd denk ik zo, vijftig jaar (!), om die zelfregulerend markt ook vrouwen gelijke kansen te geven. Duidelijk gefaald, niet?

En het argument van Unda vind ik (sorry hoor) helemaal verwerpelijk. Waarom zouden mannen niet even goed moeten kiezen tussen carrière of kinderen? Van zodra er over vrouwen en carrière wordt gesproken, wordt dat issue naar boven gebracht, maar omgekeerd nooit. Over dubbele standaarden gesproken... Er zijn twee partners, er moet altijd wel iemand water bij de wijn doen. En combineren is nooit gemakkelijk, maar al te vaak komen er nog te veel huishoudelijke taken op de schouders van vrouwen terecht. (en ik ga niet met vingertjes beginnen zwaaien naar mannen, lees maar eens de Flair en je hebt genoeg een idee hoe heel het beeld tot stand komt. Die "vrouwenboekskes" zijn zo vaak om van te kotsen!).

Daarnaast vind ik wel dat men verder moet gaan dan enkel bij het rekruteren bijvoorbeeld voorrang te geven aan vrouwen, maar ook specifieke campagnes en positieve beeldvorming (zoals bijvoorbeeld, het valt moeilijk te combineren met kinderen blablabla) moeten worden aangewend om vrouwen meer te stimuleren studies en ambities in die richting te vormen. Zo krijg je zowel capabele mannen als vrouwen, en dat is wat uiteindelijk het beste is voor de bedrijfswereld. Dit is bijvoorbeeld ongeveer hetzelfde als meer vrouwen stimuleren om voor meer wetenschappelijke studies te kiezen. En dat begint al in de kleuterklas.
Eva Brems had ooit iets moois gezegd over divers kiezen van personeel, ik zoek het morgen even op. Het kwam er op neer, dat zoiets niet van zelf gaat, dat je actief moet zoeken naar de meest capabele personen, en moet los stappen van de bril dat capabele personen zelf naar je komen toegestapt. Dat is een heel andere manier van rekruteren, stukken meer uitdagend, maar daarom alles behalve slechter. Het trekt the white male middle-class open.

Misschien kan Disco Trut ons wat meer vertellen over de quota in Scandinavische landen?
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Unda
Regular user
Regular user

Bericht door Unda » 03 mar 2011 00:46

Echo schreef:Nog maar enkel reacties van mannen tot nog toe?

Ik ben voor de quota. Want let's face. Al sinds de jaren '70 ijveren mensen om vrouwen een equal pay en gelijke kansen te geven, en nog altijd zit er nauwelijks 5% vrouwen in die bestuursraden. Daarnaast, de quota's gaan pas definitief in werking vanaf 2020. Da's nog 9 jaar. Als alles toch zo van zelf gaat, dan zouden die veertig jaar toch al ruim voldoende moeten geweest zijn? 2020 wordt vijftig jaar, da's meer dan een hele carrière op zich. Genoeg tijd denk ik zo, vijftig jaar (!), om die zelfregulerend markt ook vrouwen gelijke kansen te geven. Duidelijk gefaald, niet?

En het argument van Unda vind ik (sorry hoor) helemaal verwerpelijk. Waarom zouden mannen niet even goed moeten kiezen tussen carrière of kinderen? Van zodra er over vrouwen en carrière wordt gesproken, wordt dat issue naar boven gebracht, maar omgekeerd nooit. Over dubbele standaarden gesproken... Er zijn twee partners, er moet altijd wel iemand water bij de wijn doen. En combineren is nooit gemakkelijk, maar al te vaak komen er nog te veel huishoudelijke taken op de schouders van vrouwen terecht. (en ik ga niet met vingertjes beginnen zwaaien naar mannen, lees maar eens de Flair en je hebt genoeg een idee hoe heel het beeld tot stand komt. Die "vrouwenboekskes" zijn zo vaak om van te kotsen!).

Misschien kan Disco Trut ons wat meer vertellen over de quota in Scandinavische landen?
Echo ik doel hier niet op de "cliche rollen " die vrouwen en mannen horen te vervullen en zeker niet op " vrouwen aan de haard en man als kostwinner " echt niet.
Ik vind alleen dat doordat men zoveel " gelijkheid" wil , dat men tegelijk ontkent of negeert dat mannen en vrouwen wel ANDERS zijn op verschillende vlakken. Op verschillende vlakken hebben ze toch andere behoeften , drijfveren en doelen in het leven en een andere manier om die te bereiken. Dat los je toch niet op door te doen alsof dit verschillen er niet meer zijn ?
En aangezien er meer en meer alleenstaande ouders zijn kan je niet terug vallen op een partner om een andere rolverdeling te bekomen.

Ik blijf er wel bij dat iedereen de dag van vandaag altijd maar ALLES tegelijk wil zonder de gevolgen te willen dragen , maar das een algemene ziekte van de tijd bij zowel mannen als vrouwen ...

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 03 mar 2011 10:11

Unda schreef:Echo ik doel hier niet op de "cliche rollen " die vrouwen en mannen horen te vervullen en zeker niet op " vrouwen aan de haard en man als kostwinner " echt niet.
Ik vind alleen dat doordat men zoveel " gelijkheid" wil , dat men tegelijk ontkent of negeert dat mannen en vrouwen wel ANDERS zijn op verschillende vlakken. Op verschillende vlakken hebben ze toch andere behoeften , drijfveren en doelen in het leven en een andere manier om die te bereiken. Dat los je toch niet op door te doen alsof dit verschillen er niet meer zijn ?
En aangezien er meer en meer alleenstaande ouders zijn kan je niet terug vallen op een partner om een andere rolverdeling te bekomen.
Op dat van de alleenstaande ouder was ik vannacht ook nog aan het denken, een klassiek twee-oudergezin is al lang niet meer de norm. Daar heb je inderdaad gelijk, voor de rest vind ik maar hetzelfde onconstructief argument dat in iedere discussie over vrouwenrechten ed. terugkomt. "Ja maar, vrouwen zijn toch anders". En dan? Wat heeft dat te maken met de quota? Moeten die verschillen opgelost worden? Zouden vrouwen minder geïnteresseerd zijn of minder capabel zijn om in zo'n RvB te zetelen? De ondertoon van je argument draagt wel een cliché in zich. Dit argument zou er nooit gekomen zijn als het bijvoorbeeld ging over quota voor mannen in de zorgsectoren. (daar vind ik dat eigenlijk minder nodig, quota, die beursgenoteerde bedrijven en de politiek zijn gigantisch belangrijk, dragen keihard bij tot wat ons land vandaag is, terwijl de zorgsector minder direct belangrijk is. Het feit dat vrouwen in hoogste regionen nog altijd ondervertegenwoordigd zijn, dat is wat op verzet stuit, dat mannen in de lagere (klopt ook niet precies, maar een juistere woord vind ik even niet) sectoren minder vertegenwoordigd zijn is op zich geen gigantisch, dringend probleem. Al zou het geen kwaad kunnen wat meer campagnes te voeren om ook jongens te laten kiezen voor zorgsector en zo.)
Ik blijf er wel bij dat iedereen de dag van vandaag altijd maar ALLES tegelijk wil zonder de gevolgen te willen dragen , maar das een algemene ziekte van de tijd bij zowel mannen als vrouwen ...
Iemand zei me gisteren dat het net van professionaliteit getuigt te kunnen aangeven waar je grenzen liggen. Dat zoiets telkens naar boven komt wanneer discussies gaan over vrouwen en arbeid, vind ik altijd ronduit verwerpelijk. Nog nooit heeft iemand daarover iets gezegd als het over mannen gaat. Want al die mannen in de RvB's, hebben die een gezin? Zit moeder de vrouw thuis, of gaat ze werken?
Het zou eigenlijk aan het bedrijf moeten zijn om te zorgen dat het combineren gemakkelijker wordt, zodat hun werknemers zich meer op het bedrijf kunnen richten. Ik zeg maar, bijvoorbeeld dienstencheques, kinderopvang in de directe omgeving van het bedrijf, ...

Daarnaast zou ik eigenlijk nog graag opmerken dat de maatregel voor mij wat verder mocht gaan. Over een langere periode ten eerste, tegen 2025 of zo, en toch zeker naar de 40 à 45%.

En oja, want Eva Brems gezegd had (ik vind de originele quote niet terug, maar hier had ze het er ook over:
http://www.wordechtrijk.be/nl-BE/blog/31-1-2011-eerlijkheid-in-het-leven-van-eva-brems schreef: Practice what you preach – overeenstemming tussen woord en daad. Niet evident in de praktijk, maar wel fundamenteel. Dat geldt in de werksfeer: als je zoals ik pleit voor diversiteit op de werkvloer, moet je dat ook zelf in de praktijk brengen. Ik werf dus doelbewust (dat komt niet vanzelf) niet enkel vrouwen maar ook mannen aan, en ik heb met succes doelbewust gezocht naar een goede allochtone kandidaat.
Ik vind de topictitel trouwens bijzonder suggestief. Kan dat uitroepteken op z'n minst niet vervangen worden door een vraagteken?
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -

Unda
Regular user
Regular user

Bericht door Unda » 03 mar 2011 18:19

Dat je de zorgsector als voorbeeld aanhaald vind ik wel interessant. In het kleuter en lager onderwijs zijn er ook veel meer vrouwen dan mannen actief en onderwijs en zorgsector daar komt iedereen heel veel mee in contact . Dus is zo een " lagere " sector toch heel vormend voor clichébeelden en klassieke rolpatronen.

Het blijft een toch wat de Kip of het ei he , kiezen jongens in het onderwijs geen sociale opleiding en meisjes geen technische opleiding omdat het hen niet interesseert of omdat het sociaal niet verwacht wordt ? En interesseert het hen dan niet omdat ze daar ( al dan niet bewust ) geen stimulatie in krijgen avn hun ouders en omgeving of omdat er gewoon minder aanleg voor is ?

En is het niet logischer zoiets bij het onderwijs aan de wortel aan te pakken in plaats van te wachten tot iedereen een klassieke studiekeuze heeft gemaakt om dan mensen te moeten gaan ronselen om aan quota te geraken ?

Ik vrees dat Echo mij met een Getunede / gepimpte VW Polo ziet rondrijden met een "petje" op en een six pack Jupiler bij de hand :D

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 03 mar 2011 18:34

Is niet goed. Men mag dit niet forceren, maar gewoon zn gang laten gaan. De vrouwen zullen wel stap voor stap meer aanwezig zijn aan de top, maar men moet het tijd geven.
Als men nu gaat verwachten dat 1/3 vrouwen gaat zetelen in de raad van bestuur terwijl bijv maar 10% vrouwen in de branche aanwezig zijn, dan is dit grote discriminatie naar de man toe. Hoe onredelijk kan men toch zijn? Dat politiek correct willen zijn kan zo krom zijn. :roll:
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Isokrates
Forum addict
Forum addict

Bericht door Isokrates » 03 mar 2011 23:00

Mja, ik geloof dat het Noorse voorbeeld ook niet bepaald stichtend was: enkele tientallen vrouwen maakten er daar hun beroep van om in zoveel mogelijk raden van bestuur te zetelen, bij gebrek aan andere geschikte kandidaten. Het kan ondertussen veranderd zijn, misschien heeft zoiets tijd nodig.

Voor lijsten van politieke partijen vond ik het bijvoorbeeld wel een positieve zaak. Zo'n regeringsfoto uit de jaren '80 met tientallen heren in pak en één of twee vrouwen komt vandaag nogal absurd over :)
Afbeelding
Moedig voorwaarts

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 04 mar 2011 00:15

Isokrates schreef: Voor lijsten van politieke partijen vond ik het bijvoorbeeld wel een positieve zaak. Zo'n regeringsfoto uit de jaren '80 met tientallen heren in pak en één of twee vrouwen komt vandaag nogal absurd over :)
Oh ja!!! Freya Van den Bossche, Joke Schauvliege, Hilde Crevits, Ingrid Lieten,... zijn allemaal een geweldige meerwaarde voor de maatschappij :roll:

Die schapen zijn nu nét een argument tegen quota. :x

Sinds wanneer is geslacht belangrijker dan competentie om in een raad van bestuur te mogen zetelen? Gaat een bedrijf beter worden geleid als plots de raad van bestuur uit 1/3 vrouwen MOET bestaan?
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 04 mar 2011 07:44

Pooky schreef:
Isokrates schreef: Voor lijsten van politieke partijen vond ik het bijvoorbeeld wel een positieve zaak. Zo'n regeringsfoto uit de jaren '80 met tientallen heren in pak en één of twee vrouwen komt vandaag nogal absurd over :)
Oh ja!!! Freya Van den Bossche, Joke Schauvliege, Hilde Crevits, Ingrid Lieten,... zijn allemaal een geweldige meerwaarde voor de maatschappij :roll:
Het lijstje met mannelijke politici die geen meerwaarde zijn voor de maatschappij is veel langer hoor. Dit heeft niets met geslacht te maken. Jij suggereert eigenlijk dat zij de plaats van competente mannen innemen.

Isokrates
Forum addict
Forum addict

Bericht door Isokrates » 04 mar 2011 11:24

Pooky schreef: Oh ja!!! Freya Van den Bossche, Joke Schauvliege, Hilde Crevits, Ingrid Lieten,... zijn allemaal een geweldige meerwaarde voor de maatschappij :roll:
:D Toegegeven, daar zitten een paar niet te volgen voorbeelden tussen. Maar in die Vlaamse regering moeten bepaalde mannelijke collega's evenmin onderdoen. :) Ik kan me niet voorstellen dat parlementen en regeringen met 95% mannen plus excuustruus vandaag nog gepikt zouden worden. Dat bedoel ik met een positief gevolg. Het zou overigens interessant zijn om die quota voor verkiezingslijsten eens af te schaffen en te kijken wat het effect is.
Moedig voorwaarts

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 mar 2011 12:02

ruben_d schreef: Oh, en nog een laatste edit: ik begrijp ook niet waarom, als je argumenteert dat die raden van bestuur een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij, er quota zouden moeten komen voor vrouwen, maar niet voor allochtonen en bij (overdreven) uitbreiding alle andere minderheden enz. enz. die je je kan indenken...
Waarom moet dat?

Een bedrijf is geen democratie en geen hobbyclub. Als het écht zoveel beter was om vrouwen in de rvb's te hebben, dan zouden bedrijven die hen hebben het wel beter doen en zou de markt ernaar tenderen, wat niet het geval is.

De vrouwen die willen geraken er wel, daar twijfel ik niet aan, alleen, mannen pushen alleen harder en streben meer (ook en vooral NA het werk: voetbal enz). Bon, that's the game en iedereen moet zich maar aan het spel aanpassen. Misplaatste verontwaardiging heeft geen plaats in het bedrijfsleven, en zeker niet aan de top.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 04 mar 2011 12:39

Stilicho schreef:
Pooky schreef:
Het lijstje met mannelijke politici die geen meerwaarde zijn voor de maatschappij is veel langer hoor. Dit heeft niets met geslacht te maken. Jij suggereert eigenlijk dat zij de plaats van competente mannen innemen.
²

Voor het overige moet ik hier eigenlijk nog eens goed over nadenken. Ik heb er toch een beetje mijn bedenkingen bij.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 mar 2011 17:21

Disco Trut schreef:.

Intussen: Het wetsvoorstel (het is nog steeds geen wet, dames en heren predikers) voorziet sowieso pas dat die eventuele wet in 2016 ten vroegste in werking zou treden.
Dat klopt dus niet he; als ik in 2016 een fonds wil oprichten van € 1mrd dat beursgenoteerd is, val ik onder dit voorstel, volgens mij. En wat als ik geen vrouwelijke fondsbeheerders wil?
Disco Trut schreef:Wel, dat is nu net iets waar ik wél aan twijfel. Of toch minstens als het om een getrouwde vrouw gaat met kinderen. Het gaat wat ver om te zeggen dat je dan maar geen kinderen moet hebben, dus laten we dat argument even negeren.
We zijn hier bezig over beursgenoteerde ondernemingen he?! dwz 100 uur per week werken. Inderdaad, ofwel heb je dan geen kinderen ofwel zie je ze nooit.

Ik vind ten gronde dat de overheid zich niet met de zakenwereld moet bemoeien. Als het zoveel beter is zal de markt er wel toe voeren. we hebben nog altijd antidiscriminatiewetgeving als iemand zich in een concreet geval benadeeld voelt. maar ik ben er niet van overtuigd dat het voor élk bedrijf in élke situatie goed is om sowieso vrouwen in de rvb te hebben.

En zelfs als dat zo zou zijn moet het bedrijven en aandeelhouders vrij staan te benoemen wie ze willen. Puur uit principe.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

veleck
Regular user
Regular user

Bericht door veleck » 04 mar 2011 17:57

ik ben tegen de quota,
simpleweg dan zoek je niet meer de juiste persoon op de juiste plaats,
maar de man/vrouw op DIE plaats.

ik werk bv in de machinebouw, in het bedrijf in belgie werken een 700 personen, weet jij hoeveel vrouwen daarvan zijn??
2 dames in de personeeldienst, de meisjes van het transport (3), 4 kuisvrouwen en dan nog een 6-tal in de dienst aankoop.
wij hebben geen directeurs of managers die kunnen doorgroeien naar een bestuursfunctie als vrouw simpelweg omdat de managers en directeurs zelf mannen zijn die doorgegroeit zijn in het bedrijf door hard te werken en meer te doen dan hun collega's...

stel dat die quota erdoor komt dan zien een aantal mannen hun zetel waar ze al jaren voor werken vlak voor hun neus ingepikt worden door een extern persoon die haar eerste stap in het bedrijf zet, niks kent van de machines die wij maken, mss totaal incompetent is, maar in de raad haar plaatsje krijgt enkel en alleen omdat ze een vrouw is!!

trouwens die vrouw zou NOOIT enige vorm van respect kunnen afdwingen want iedereen zal weten dat ze er maar is voor de quota, en haar "ondergeschikten" zullen haar mss zelfs haten want als ze er niet was dan zaten zij op die stoel....

sommige wereldjes zullen nu eenmaal altijd vrouwenwereldjes zijn net zoals sommige wereldjes altijd mannenwereldjes zullen zijn....
jongens zijn meer geinteresseerd in techniek en meisjes in... welja andere dingen :)
i'll put al smile upon your face.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 04 mar 2011 18:10

Gisteren in Reyers Laat bracht Miet Smet een belangrijke nuance aan. Het gaat hier niet om te werk stelling, maar om bestuursleden, die sowieso gerekruteerd worden in een ons-kent-ons-clubje.
Nu het is beter zelf het fragmentje zelf te bekijken, ze kan het zelf veel beter verwoorden:
Klik.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 04 mar 2011 18:32

veleck schreef:sommige wereldjes zullen nu eenmaal altijd vrouwenwereldjes zijn net zoals sommige wereldjes altijd mannenwereldjes zullen zijn....
jongens zijn meer geinteresseerd in techniek en meisjes in... welja andere dingen :)
Allemaal heel erg cultuurgebonden. In Japen zijn vrouwen even fanatiek en soms fanatieker bezig met technologie dan mannen. In Iran dan weer bestaat het merendeel van de wetenschappers uit vrouwen. Zo zie je maar.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Gesloten