Hoe oud was jij?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Mama

Hoe oud was jij?

Bericht door Mama » 08 dec 2010 19:40

Ik heb een zoon van 8 jaar en al van toen hij klein was, werd er in de familie al lachend gezegd dat hij wel eens "voor de jongens zou kunnen zijn" (zo zeiden ze dat dan). Hij droeg de roze diadeem van zijn zus, bij verkleedpartijtjes neemt hij het prinsessenkleed, hij laat zijn haren groeien, ... kortom, allerlei kleine dingetjes. Maar het is vooral een gevoel dat ik heb.

Ik weet dat je zo bent of niet bent, dat daar niets aan te veranderen is. Ik zou het ook niet erg vinden moest het zo zijn hoor :D

Ik vraag me alleen af: kan je dat nu al afleiden? Van wanneer wist jij dat het zo was? En wanneer wist je omgeving dat? Toen je het vertelde, reageerde je familie dan van "dat hadden we al door hoor"?
Moest mijn zoon binnen x-aantal jaar vertellen dat hij een vriend heeft, ik zou daar dus niet van achterover vallen. Kunnen jullie even je mening en ervaring geven aub?

Springbal
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Hoe oud was jij?

Bericht door Springbal » 08 dec 2010 21:46

Goh, 't valt natuurlijk ook te zien of dat niet gewoon experimenteergedrag is nietwaar. Okay, ik heb ook vroeger es oorbellen van ons mams gedragen en bij gebrek aan andere verkleerdkleren hees ik me al is in een kleedje op zolder, mam wist dat, mijn broer (tot op heden overtuigd hetero) deed dat ook. Ik had wel ooit aan sinterklaas een strijkijzertje en een "keukentje" gevraagd en gekregen. Misschien is ie 't misschien niet. Wanneer je 't zeker weet? Wanneer je over een aantal jaar op zijn kamer binnenkomt en ie met een andere jongen in bed ligt :wink: .

Okay, bij mij vanaf mijn tien of twaalfde eigenlijk voelde ik ergens een vreemde aantrekking naar sommige jongens (vooral mijn buurjongen) dat waren dan geen echte vlinders, maar ik ging graag bij hem spelen en vond het "intieme" contact wel fijn wanneer we in het gras worstelden of zo. Heeft eigenlijk jaren nogal latent gesluimerd bij mij tot goh, met de komst van internet werd dat eigenlijk iets duidelijker, hoewel ik dat voor mezelf niet toegaf, ik was 18 toen ik dacht "misschien ben ik bi" en 19 (bijna 20) toen ik het (eindelijk) volledig toegaf, aan mezelf.

Geen zorgen, de tijd zal de vragen wel beantwoorden.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Galione
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Galione » 09 dec 2010 01:01

Ik denk dat je veel ervaringen rond jouw vraag in het "Jouw ontdekking, jouw verhaal"-subforum zal terugvinden. Ga vooral daar eens grasduinen!
Leef!

Mama

Bericht door Mama » 09 dec 2010 08:21

Springbal, dank je wel voor je reactie! De tijd zal het inderdaad moeten uitwijzen denk ik.

Galione, ik zal daar eens gaan kijken, bedankt voor de tip!

Robintjèèè
Regular user
Regular user

Bericht door Robintjèèè » 09 dec 2010 20:34

Natuurlijk weet kun je nooit al 100% op voorhand weten of je zoon homo is of niet. Het kan ook gewoon zijn dat hij het leuk vind om zich zo te verkleden.

Nu ja, ik was 12 toen ik voor het eerst besefte dat ik gevoelens had voor jongens. En heb dit vorig jaar aan mijn ouders verteld. Ik denk dat het beste is (dat gaf mij toch een goed gevoel) ik vroeg al een tijdje lachoniek of ze het erg zouden vinden als ik homo zou zijn. Telkens ze nee zeiden kreeg ik weer een beetje meer moed. Ik denk dat het best is om het onderwerp zo veel mogelijk te bespreken en hem duidelijk te maken dat u er niets tegen heeft en dat het heel normaal is. Maar probeer niet op te dringen. En als het het geval is (dat hij homo is) probeer niet aan te tonen dat je het weet. Want dan -zou ik- helemaal dichtklappen en bang zijn dat iedereen het al meteen weet.

Maar zoals Springbal al zei: de tijd zal het uitwijzen. En mss zijn het ook allemaal gedachten en komt hij gewoon thuis met een schoon lief meiske.
;)
*Everything Is Fair In Love And War*

diabolical_me
New user
New user

Bericht door diabolical_me » 11 dec 2010 00:41

hey Narelle, :D
ik denk dat je op deze leeftijd van slechts weinigen kan zeggen of ze homo of hetero zijn. je hebt uitzonderingen, zoals mezelf, ik wist van kleins af aan dat ik meisjes leuk vond, maar ook heel graag met jongens speelde, wat zich zo ontwikkelde naar ik vind ook jongens leuk, en vanaf dat ik de term kende, beschreef ik mezelf als bi. ik denk dat je het nooit met zekerheid kan zeggen van iemand voordat ze het zelf vertellen. maar op een leeftijd van 8 betwijfel ik of je zoon zelfs al weet wat homo is, en waarschijnlijk is hij dat nu ook niet. misschien is hij dat later wel, maar voor evenveel geld komt hij binnen een paar jaar met een knap meisje naar huis.
een kind mag spelen en zich verkleden zoveel als hij wil, omdat het nog steeds een kind is, ik denk dat je zorgen eerder een zorg zijn voor in/na de puberteit.

SHREDintoPIECES
Regular user
Regular user

Bericht door SHREDintoPIECES » 12 dec 2010 13:34

Op zich zeggen die handelingen niet veel. Ik hoor van andere mensen dat ze meerdere jongens kennen die vroeger vb. met Barbie hebben gespeeld. Voor mij waren die dingen wel een teken als ik nu terugblik op mijn kindertijd. Maar hoe het precies in elkaar zit weet ik niet.

Ik speelde vroeger met Barbie, ja. In het begin speelde ik er samen mee met m'n grote zus en later liet ze als het ware vechten met elkaar zoals dat in Dragonball Z gebeurde op tv. Toen ik nog gewoon met Barbies speelde, heb ik me ook wel een paar keer samen met mijn zus verkleed (doeken rond ons gewikkeld en gedaan alsof het jurken waren). Heel vernederend dat ik dit hier nu allemaal post, maar als kind besef je niet dat die dingen vreemd overkomen.

Ik wil alleen maar zeggen dat je zoon later misschien evengoed hetero zou kunnen zijn. Maar wat het ook wordt, ik vind het écht fantastisch dat je er voor hem zal zijn en dat je daar zo open voor staat. Veel mensen zouden eens je voorbeeld moeten volgen, want ik denk dan dat discriminatie een (groot) deel uit de wereld verholpen zou zijn. Heel veel succes nog verder en laat ons misschien nog iets weten over een paar jaar. :)

Edit: Om toch even te laten weten wanneer ik het ongeveer wist...
Ook ik begon te twijfelen toen ik 12 was en ik hoopte lang dat ik bi was, zodat ik later met een vrouw kon trouwen en m'n ouders niet moest teleurstellen (alsof biseksuele mensen gewoon kunnen kiezen op wie ze vallen). Op mijn 16de wist ik zeker dat ik enkel aangetrokken was tot jongens en toen heb ik me daar ook bij neergelegd. Maar als ik nu terugblik aan vroeger, weet ik nog dat ik voordat ik 12 was al gevoelens had voor jongens. Ik zag iemand in m'n basisschool klasje wel zitten en ik vond Robin (Chris O'Donnell) van 'Batman & Robin' wel knap.
Laatst gewijzigd door SHREDintoPIECES op 12 dec 2010 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Soeplepel
Regular user
Regular user

Bericht door Soeplepel » 12 dec 2010 15:20

Ik denk (zoals de anderen hier) dat je nog een paar jaar zal moeten afwachten :)
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen, is dat jouw zoontje zeer gelukkig mag zijn met zo'n mama als jij!
Look left. --------------------------------------->

Mama

Bericht door Mama » 12 dec 2010 22:28

Wat een leuke reacties! Ik had een beetje gevreesd dat mijn vraag als onnozel zou bestempeld worden :oops:
Leuk dat jullie zo rechtuit zijn!

Momenteel heeft hij wel een liefje en dat is een meisje (allee ja, "lief" ... jullie weten wel wat ik bedoel). Maar hij praat ook veel over zijn beste vriend. Hij heeft ook al een paar keer gezegd dat hij liever een meisje zou zijn. Dan sta ik toch wel even met mijn mond vol tanden, ik weet niet goed hoe daarop te reageren. Vandaar trouwens dat hij zijn haren laat groeien: hij wil net zoals zijn mama en zus zijn :)

Aangezien je als hetero of homosexueel geboren wordt, vraag ik me af wat mijn zoon is. Maar zoals iedereen hier zegt: dat zal de tijd wel uitwijzen.

Nog een kleine opmerking: Robintjèèè: voor een jongeman kan je echt wel volwassen dingen zeggen, dat heeft me positief verbaasd! :)

Dank je wel voor de reacties!!

SHREDintoPIECES
Regular user
Regular user

Bericht door SHREDintoPIECES » 12 dec 2010 23:02

Ja, natuurlijk is het niet gemakkelijk om meteen een reactie te geven, maar ik kan misschien wel een film aanraden. 'Ma Vie En Rose' gaat over een jongen die graag een meisje wil zijn en hoe dat heel gewoon is voor zichzelf, maar raar overkomt bij anderen. Het is over het algemeen wel een feel-good film en in mijn mening geen slechte, maar je moet er maar eens naar kijken als je tijd hebt.

accidental
New user
New user

Bericht door accidental » 12 dec 2010 23:21

Mijn moeder zei altijd dat ze, toen ik klein was, dacht dat ik wel eens homo zou kunnen zijn. Vreemd genoeg denkt ze, nu ze er een paar maand geleden achtergekomen is dat dat klopte, toch dat het een fase is. Ik denk dat u gewoon aan uw zoon het singaal moet geven dat homo of hetero zijn niet uitmaakt.

Verder vind ik het geen onnozele vraag, elke moeder zal voor haar zoon wel een vrouw verkiezen boven een man.

Ik zou ook nog willen zeggen dat ik het fantastisch vind dat u voor uw zoon op fora als deze raad zoekt, ik zie niet veel ouders dat doen!
I'm a Free Bitch, Baby!
Paws up!
23/11/10

Santeri
New user
New user

Bericht door Santeri » 12 dec 2010 23:49

Als kind en jongere was ik altijd wel 'ne speciale' zoals mijn moeder zou zeggen. Maar ze heeft nooit gedacht dat het was dat ik homo ben. Ik had meer vriendinnen dan vrienden maar hield dan wel weer van sporten. Was zeer geëngageerd in het jeugdwerk en begaan met andere mensen. Ik denk niet dat dit elementen zijn die persé moeten betekenen dat je homo of hetero bent. Ik was gewoon een sociaal kind.

ikzelf heb in de late pubertijd voor het eerst vooral fysieke gevoelens gekregen naar jongens. Maar heb dit heel lang onderdrukt omdat ik me emotioneel niet aangetrokken voelde tot hen. Ik heb dan ook enkele vriendinnetjes gehad eerst. Die fysieke aantrekking heb ik dan ook nooit getoond voor anderen.

2 jaar geleden, toen ik 20 was heb ik mijn huidige vriend leren kennen. Een mooie jongen waar ik meteen een bepaalde feeling mee had. Toen ik ontdekte op zijn facebook dat hij interesse had in mannen voelde ik me zeer verward en al snel was duidelijk dat ik verliefd was op hem.

Ik heb dit enkele weken later besproken met men moeder. Ik heb een hele goede vertrouwensband met haar, gelukkig. Ze was geschrokken. Meteen begon ze linken te leggen, achja ik had het kunnen weten met al die vriendinnen. En dat jeugdwerk is ook niet meteen zeer 'heterominded', en je gaat graag shoppen. Allemaal trekjes die mijn broers (hetero's) ook hebben. Allemaal veel vriendinnen, allemaal animatoren in het jeugdwerk en we gaan geregeld samen shoppen. Zelf vond ik dat toen zeer genant om te horen. Ik wilde niet een volledige homo-analyse van mijn leven krijgen. Zeker niet om te horen waar het mis gelopen was.

Na een week was dit over bij haar en heeft ze mijn vriend in ons gezin omgenomen als eender welk liefje dat er binnen komt in het gezin. Hij is nu denk ik zelfs de favoriet tussen de liefjes. (ik heb trouwens 5 broers en 2 zussen, waarvan de drie oudste broers een vriendin hebben).

Wat ik zeer hard apprecieer van mijn moeder is dat ze me overal in steunt. Ze houdt krantenartikels bij van homogerelateerde zaken. (niet obsessief hoor ^^) ) Ook heeft ze veel opgezocht over het holebi thema en is ze veel bezig met het me zo gemakkelijk mogelijk maken. tegen vrienden en familie praat ze met trots over mijn vriend en ik. En dat heeft me het gevoel gegeven compleet normaal te zijn. Een moeder die veel steun geeft, en trots is op haar kind.

Chapeau van je dat je er zo over denkt, ik heb nog teveel vrienden die in een probleemsituatie zitten met hun ouders owv hun geaardheid. Wees klaar om hem op te vangen als het nodig is, geef hem het gevoel nog steeds je zoon te zijn no matter what, en dat je van hem blijft houden, ... Maar ik heb het gevoel dat dit wel zal lukken.

Mama

Bericht door Mama » 13 dec 2010 09:30

Jullie reacties geven me echt tranen in de ogen. Zo spontaan en rechtuit: super!

Die film zal ik zeker eens bekijken!

Santeri, ik denk dat het normaal is dat je als mama een "verklaring" probeert te zoeken. Moest mijn zoon me dat later vertellen, ga ik ook zeggen: "ja, toen je klein was, deed je dit en dat" Terwijl, nu ik erover nadenk, mijn andere zoon OOK een keertje rondliep in een prinsessenkleed :D (maar dat was 1 keertje, zijn broer is daar veel meer mee bezig)
Super dat je moeder je zo steunt! Zo'n moeder wil ik ook zeker en vast zijn.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 13 dec 2010 13:12

Mama schreef:Super dat je moeder je zo steunt! Zo'n moeder wil ik ook zeker en vast zijn.
Volgens mij ben je dat al :wink:

Ik vind het ook wel leuk om zo'n hoop reacties te lezen, er zijn her en der gelijkenissen en ach we zien wel, Homo, hetero lesbo of transfo, als je kind maar gelukkig is :)
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Orlando
Experienced user
Experienced user

Bericht door Orlando » 13 dec 2010 14:04

Springbal schreef:
Mama schreef:Super dat je moeder je zo steunt! Zo'n moeder wil ik ook zeker en vast zijn.
Volgens mij ben je dat al :wink:
Ik denk dat ook. Ik wou dat ik ook zo'n mama had.

Maar om te antwoorden op je vraag: eigenlijk ben ik al zo lang als ik me kan herinneren een halve jongen. Als kind hield ik altijd van de "stoere jongensdingen" à la voetbal, basketbal, skateboarden, Powerrangers en veel "jongens"-Lego en zo. Met het schaamrood op de wangen moet ik zelfs bekennen dat ik in de lagere school zelfs nog met jongens "gevochten" heb. Ik had ook veel meer vrienden dan vriendinnen (in het middelbaar is dat dan stilaan wel veranderd; niet te veel uit de toon durven vallen en zo meer :roll: ) Maar aan de andere kant: ik had een ware obsessie met prinsessenkleedjes, ik heb uuuren met Polly Pocket en Barbie gespeeld (wel, dat laatste kan misschien ook als een teken beschouwd worden ;) ) en ik heb twaalf jaar lang ballet gedaan, wat doorgaans toch als iets meisjemeisje wordt beschouwd.

Ik denk dat als je naar mijn kindertijd kijkt er ongeveer evenveel redenen zijn om te geloven dat ik inderdaad voorbestemd was om op een vrouw verliefd te worden, als dat ik met een man zou trouwen. Toch zal dat laatste nooit gebeuren, en ik kan alleen maar dromen van de dag dat mijn eigen ouders dat willen begrijpen zoals jij nu jouw zoon wil begrijpen. Respect.

De enige raad die ik je kan geven is: geef je zoon de ruimte om zichzelf te vinden en te ontwikkelen, los van alle vooroordelen en achterklap. Steun hem en hou onvoorwaardelijk van hem - ik weet, elke moeder doet dat, mijn mama ook, maar toon hem dat ook. Want het maakt niet uit of hij nu uiteindelijk met/als een man of vrouw gelukkig wordt, uiteindelijk heeft elk kind de liefde van zijn ouders nodig om te voelen dat hij niet helemaal alleen op deze rare wereld is. Of da's toch mijn bescheiden mening.
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

Santeri
New user
New user

Bericht door Santeri » 13 dec 2010 16:52

Mama schreef:
Super dat je moeder je zo steunt! Zo'n moeder wil ik ook zeker en vast zijn
Daar ben ik ook zeker van. Je zoon mag gelukkig zijn met zo'n mama! :D

accidental
New user
New user

Bericht door accidental » 13 dec 2010 17:22

Mama schreef:
Volgens mij is iedereen het over eens dat uw zoon een fantastische moeder heeft!
I'm a Free Bitch, Baby!
Paws up!
23/11/10

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 13 dec 2010 20:49

accidental schreef:
Mama schreef:
Volgens mij is iedereen het over eens dat uw zoon een fantastische moeder heeft!
Ik denk het ook. Ik denk dat we een nieuwe categorie bij de WJNH-Forum prijzen 2010 gaan invoeren.

Mama
New user
New user

Bericht door Mama » 13 dec 2010 21:44

Ondertussen heb ik me geregistreerd :)
Jullie doen me blozen hoor!

Orlando, dat begrip zal er nog wel komen bij je ouders. Maar ik kan me inbeelden dat het schrikken is als je hoort dat je kind "anders" is. Misschien moeten ze gewoon nog aan het idee wennen?? Ik hoop in ieder geval dat alles in orde komt!

Orlando
Experienced user
Experienced user

Bericht door Orlando » 13 dec 2010 23:30

Mama schreef:Ondertussen heb ik me geregistreerd :)
Jullie doen me blozen hoor!

Orlando, dat begrip zal er nog wel komen bij je ouders. Maar ik kan me inbeelden dat het schrikken is als je hoort dat je kind "anders" is. Misschien moeten ze gewoon nog aan het idee wennen?? Ik hoop in ieder geval dat alles in orde komt!
Da's heel lief van je :)
Nu, ik wou eigenlijk gewoon nog eens bevestigen wat al een paar keer gezegd was: dat jouw kinderen geluk hebben met zo'n mama!

Voor de duidelijkheid: ik hou heel veel van mijn ouders en ik ben hen heel dankbaar voor alles wat ze voor mij gedaan hebben en nog steeds doen, maar het is wel zo dat ik het veel moeite heb gehad om te leren leven met mezelf, net omdat mijn ouders mij niet kunnen of willen aanvaarden zoals ik ben. De strijd die ik jarenlang met mezelf (en de wereld) gevoerd heb, wens ik niemand toe. Ondertussen ben ik oud genoeg om in te zien dat mijn lesbisch zijn maar een fractie van mijn persoonlijkheid is, en kan ik de houding van mijn ouders hieromtrent beter relativeren, maar als kind is dat een pak moeilijker. Vandaar dat ik je houding tegenover je zoon zo fantastisch vind. En hoopgevend, omdat ik nu al zeker ben dat jouw zoon, come what may, een mama heeft die achter hem staat.

En officieel welkom op Het Forum, trouwens (en laat je niet te veel afschrikken door de rare kwieten hier en daar ;) )
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

Gesloten