Asielcrisis

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Asielcrisis

Bericht door Laartje » 17 dec 2010 11:42

M.I. moet er vooral sneller gewerkt worden, want het is inderdaad niet fair dat mensen die al tien jaar wachten op een beslissing in hun asielprocedure en zich intussen prima geïntegreerd hebben dan opeens terug gestuurd worden.
Maar er moet ook beter opgevolgd worden. Ik krijg hier belachelijk veel mensen op consultatie die reeds jaren in België zijn (al dan niet illegaal) maar nog geen letter Nederlands spreken. Ze kijken je aan zoals een koe naar een trein staart als je vraagt hoe het met hen gaat. (En dan worden ze boos als je zegt dat ze een nieuwe afspraak met een tolk moeten maken, maar da's een ander verhaal.) Die mensen zouden aangepakt moeten worden! Een aantal van hen verblijft hier al jaren op grond van medische regularisatie, en moeten af en toe eens een bereidwillige dokter gaan zoeken die een attest wil invullen. Kost tegenwoordig niet eens meer zoveel geld, blijkbaar.
(Nog zoiets: heel af en toe krijg ik mensen over de vloer van wie ik vind dat ze in aanmerking komen voor medische regularisatie, owv psychiatrische problematiek. En dan moet ik invullen of er in het land van herkomst behandelmogelijkheden zijn voor die mensen. How the f*ck should I know? Van het vroegere Oostblok neem ik aan (blijkbaar met reden) dat ze in staat zijn depressie en aanverwanten terdege te behandelen, maar hoe moet ik weten of ze in Nepal psychoses kunnen behandelen????)
Anderen zijn hier blijven hangen nadat ze zijn uitgewezen maar in de illegaliteit verdwenen en niet meer terug gevonden zijn. Zet die mensen gewoon meteen op een vliegtuig, of regel hun uitwijzing op z'n minst beter dan met een aangetekend schrijven.
De beroepsprocedures moeten sneller lopen, en integratie moet meegenomen worden in de uiteindelijke beslissing, en ook hier, mensen effectief het land uitzetten.
Is er nog plaats voor vluchtelingen in België? Sure! Maar België is niet het beloofde land, dus er is geen plaats voor half Oost-Europa, Afrika, Azië etc. Geen plaats, geen jobs, geen geld voor zij die niet (kunnen) werken.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 11:52

Ik ga het u nog eens proberen duidelijk te maken, Pooky. Dat is allemaal heel erg tof om te praten over investeringen, kennis delen en handel en dat soort dingen maar helaas (of gelukkig); dat is maar een één piepklein facet van de totaliteit. Je maakt een monsterlijke oversimplificering van de realiteit. Je negeert alle sociale, culturele, maatschappelijk, historische, politieke, ... aspecten van het probleem. En het ergst van al: de mensen waar het over gaat, verdwijnen totaal in de marges van jouw berekening.

Het klinkt allemaal heel rationeel en elegant, maar de werkelijkheid is geen steriel vacuum of model waarvan we even makkelijk kunnen zeggen wat wel of niet gedaan moet worden. De werkelijk is irrationeel en hopeloos complex. Jouw 'oplossing' getuigt vooral van hopeloze arrogantie en verregaande illusies.

En weet je wat, Pooky? The powers that be don't give a fuck. Hun doel is noch goed beleid noch een betere wereld voor anderen. Hun doel is een betere wereld voor zichzelf, met macht en extreme weelde voor zichzelf terwijl de rest mag stikken. Zij zijn niet geïnteresseerd in jouw mening over investeringen tenzij als pion in hun strijd om macht en weelde. Jij verspilt je tijd en energie aan onproductieve ideologische waanzin met steeds hetzelfde doel:

Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!
Divide et impera!

Hopelijk realiseer je je ooit dat we hier allen samen in zitten.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door JFK » 17 dec 2010 12:00

Heftruck, jij komt toch ook in elke discussie af met de stelling van 'Het Grote Complot van de Machthebbers boven onze Hoofden. :wink:
Laatst gewijzigd door JFK op 17 dec 2010 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fluctuat nec mergitur

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 12:00

Laartje schreef:Geen plaats, geen jobs, geen geld voor zij die niet (kunnen) werken.
Economisch gezien is dat onzin.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 12:07

JFK schreef:Heftruck, jij komt toch ook in elke discussie af met de stelling van 'Het Grote complot van de machthebbers boven onze hoofden. :wink:
Ik heb geen woord gerept over een Groot Complot (ik ontken dat zoiets bestaat zelfs), dat maak jij er zelf van. Maar de machtsstrijd die door diverse groepen gevoerd wordt is in ieder geval erg reëel en speelt zich vooral af buiten de leefwereld van het gros van de bevolking. Ik kan de woorden lobby's, loges en dat soort woorden in de mond nemen, als je dat beter bevalt, maar da's een kwestie van semantiek, fundamenteel is het hetzelfde. Ze bestaan, het gebeurt, het is echt.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 17 dec 2010 12:17

Heftruck schreef:Ik heb geen woord gerept over een Groot Complot (ik ontken dat zoiets bestaat zelfs), dat maak jij er zelf van.
Ik beweer niets.
Maar de machtsstrijd die door diverse groepen gevoerd wordt is in ieder geval erg reëel en speelt zich vooral af buiten de leefwereld van het gros van de bevolking.Ik kan de woorden lobby's, loges en dat soort woorden in de mond nemen, als je dat beter bevalt, maar da's een kwestie van semantiek, fundamenteel is het hetzelfde.Ze bestaan, het gebeurt, het is echt
Ja. Dat klopt op veel vlakken. Maar het viel mij gewoon op dat jij in elke discussie steeds altijd alles terugbrengt hierop. Steeds opnieuw diezelfde argumenten. En dat anderen 'blind' zijn om het te zien.
Hé. Dat is is hier geen aanval op jou persoonlijk. Het valt gewoon sterk op. Zie jij de wereld als één grote onverschillig boel misschien?

OT.
In discussies als deze, draagt iedereen een paardenbril.
Fluctuat nec mergitur

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 17 dec 2010 12:45

goed, ik ben dus totaal fout blijkbaar.
Maar wat is dan jouw oplossing, Heftruck? Hoe ga jij de wereld verbeteren?
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 12:55

JFK schreef:Ja. Dat klopt op veel vlakken. Maar het viel mij gewoon op dat jij in elke discussie steeds altijd alles terugbrengt hierop. Steeds opnieuw diezelfde argumenten. En dat anderen 'blind' zijn om het te zien.
Ach, kijk, ik vind heel erg veel discussie gewoon behoorlijk irrelevant. Ik zit hier dan ook niet om te beargumenteren wat een juiste of foute mening is over 'hoe dingen moeten gaan'. Ik tracht gewoon duidelijk te maken dat er fundamenteel heel wat schort aan dat kader van 'hoe dingen moeten gaan'. En ja, dat zijn steeds dezelfde argumenten, dat verveelt mijzelf ook nogal op den duur (maar nog niet zo hard als de rest van het gepalaver).
JFK schreef:Hé. Dat is is hier geen aanval op jou persoonlijk. Het valt gewoon sterk op. Zie jij de wereld als één grote onverschillig boel misschien?
Ik nam het ook helemaal niet persoonlijk op hoor.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 13:04

Pooky schreef:goed, ik ben dus totaal fout blijkbaar.
Maar wat is dan jouw oplossing, Heftruck? Hoe ga jij de wereld verbeteren?
Alleen wat ik persoonlijk kan doen (al of niet geholpen of in samenwerking met één of andere organisatie). Opkomen voor mijn medemens. Kennis doorgeven. Tools ontwikkelen. Grootse beleidsplannen zijn niet relevant, daar heb ik de mogelijkheden niet voor.

Als je een 'betere wereld' wilt, moet je je afvragen wat je zelf kan doen, niet wat anderen moeten doen. Leer welke tools je waarvoor kan gebruiken, wat zinvol is en wat niet.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 17 dec 2010 13:18

5 regels tekst zonder effectief iets betekenisvol te zeggen, jij zou in de politiek moeten gaan. :wink:

Welke tools? Welke kennis? Welke organisaties?
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 13:33

Pooky schreef:5 regels tekst zonder effectief iets betekenisvol te zeggen, jij zou in de politiek moeten gaan. :wink:

Welke tools? Welke kennis? Welke organisaties?
Schat, ik heb het over mijn eigen kennis, de tools die mij boeien (cybertechnologisch vooral), de organisaties waar ik deel van uit maak. Dat is voor mij persoonlijk, dat gaan bij jouw andere zaken zijn. Heb je 't nu nog niet door? Ik ga je geen wereldomvattende visie geven van wat & hoe, dat zou verkeerd zijn. Jij moet dat zelf doen.

De nadruk ligt met andere woorden niet op de inhoud zelf maar op het feit dat het persoonlijk is. Het aloude cliché van 'als je de wereld wil verbeteren, begin dan bij jezelf', weet je wel? Draag je eigen kennis uit. Help mensen. Maak dingen. Participeer. Deelnemen is belangrijker dan winnen.

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 17 dec 2010 19:22

Heftruck schreef:
Laartje schreef:Geen plaats, geen jobs, geen geld voor zij die niet (kunnen) werken.
Goed, kom jij dan jobs en woningen zoeken voor mijn patiënten? Of zullen we ze meteen allemaal naar het OCMW sturen zodat ze leven van ons belastinggeld?
Ik was idealistisch, ook op dat vlak, maar na anderhalf jaar psychiatrie in een stadsziekenhuis, midden in een "achtergestelde buurt" blijft daar soms nog weinig van over.
Mensen vinden echt niet zo gemakkelijk een job, ook niet als ze niet bang zijn om hun handen vuil te maken. En een woning is ook niet simpel, als je een bescheiden budget hebt en meer wil dan een krot met schimmel op de muren.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 17 dec 2010 20:00

Laartje schreef:
Heftruck schreef:
Goed, kom jij dan jobs en woningen zoeken voor mijn patiënten? Of zullen we ze meteen allemaal naar het OCMW sturen zodat ze leven van ons belastinggeld?
Ik was idealistisch, ook op dat vlak, maar na anderhalf jaar psychiatrie in een stadsziekenhuis, midden in een "achtergestelde buurt" blijft daar soms nog weinig van over.
Ik moet mij excuseren. In mijn zeal heb ik gelezen wat ik wilde lezen, niet wat er stond. Excuses daarvoor. Je hebt gelijk. Het is een reëel probleem.
Laartje schreef:Mensen vinden echt niet zo gemakkelijk een job, ook niet als ze niet bang zijn om hun handen vuil te maken. En een woning is ook niet simpel, als je een bescheiden budget hebt en meer wil dan een krot met schimmel op de muren.
Het zou echter compleet verkeerd zijn om daar uit te extrapoleren dat dat altijd zo is. Dat bedoelde ik eigenlijk. Economisch gezien is heel wat mogelijk; ook dat men makkelijk een degelijke job, een degelijk inkomen, degelijk onderdak &tc kan vinden. Hoe en waarom zulk een situatie voortkomt is natuurlijk bron van verhitte discussie, maar het kan.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 17 dec 2010 21:00

Pooky schreef:Daar ben ik het volledig mee eens, met investeren bedoel ik niet gaan bepalen hoe zij moeten werken en hen westerse regels opleggen. Dat is ook één van de redenen waarom sommige westerse bedrijven falen in China, als je je daar niet aanpast aan de cultuur werk je niet efficiënt.
Noodhulp is goed, ontwikkelingshulp niet om bovenstaande redenen. China staat al veel verder hoewel zij nooit ontwikkelingshulp ontvangen hebben.

Wat we wel moeten doen is nog meer handel met hen drijven en kennis delen, dat noem ik investeren in een land.
hanneke schreef: De westerse landen moeten meer investeren in die landen? Misschien is een basisonderdeel van het probleem wel het feit dat de westerse wereld zo massaal investeert in die landen:

1. Puur vanuit eigenbelang, want dat is internationale politiek/economie. Niet meer dan wat ik ergens anders te pakken kan krijgen. Dat dit bijzonder nefast is dient niet meer uitgelegd te worden.
Het westen mag helemaal niet nóg meer investeren. Het westen moet "gewoon" oprechter investeren.
Pooky schreef: Waarom we alleen de 'dutskses' mogen regulariseren? Omdat we het land van oorsprong er niet mee vooruit helpen als delen van hun samenleving verdwijnen, want het zijn meestal niet de slimsten en de rijksten die achterblijven in eigen land.
Dat is waar. Maar langs de andere kant zouden heel wat politici van de landen van oorsprong dat probleem voor een groot deel kunnen oplossen door gewoon hun eigen individuele ego opzij te schuiven en naar het land zelf te kijken. Niet naar hun eigen bankrekening, zelfs niet verder dan de landsgrenzen.
Want het is niet omdat jij tegenover het gros van de bevolking een deftig dak boven je hoofd hebt, kleren aan je lijf en je maag elke dag kan vullen met redelijk voedsel, dat je ook maar iets van vrijheid of zeggenschap hebt.. Dikwijls is net het tegenovergestelde waarheid. En ook dat systeem wordt erg goed door het westen onderhouden.
Ik zie dus bijgevolg nog steeds niet in waarom mensen die het toevallig iets beter hebben, daar dan maar de dupe, zij het op een andere manier, van moeten worden.

pagadderke
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door pagadderke » 23 dec 2010 19:31

Hier heeft Laartje absoluut gelijk, ik ken de buurt goed waarover ze het heeft (denk ik toch),en Heb daar bv reeds vele studios en appartementen die verhuurd worden aan illegalen of asielzoekers die met een hele hoop in een veredeld krot worden gedumpt aan woekerhuurprijzen.
En een vriendin van mijn zus,die onlangs alleenstaand werd met 2 kindjes,moest een eigen woning zoeken,hetgeen met een beperkt budget bijna onmogelijk is

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 24 dec 2010 00:39

Hanneke schreef:Dat is waar. Maar langs de andere kant zouden heel wat politici van de landen van oorsprong dat probleem voor een groot deel kunnen oplossen door gewoon hun eigen individuele ego opzij te schuiven en naar het land zelf te kijken. Niet naar hun eigen bankrekening, zelfs niet verder dan de landsgrenzen.
Da's bidden voor mirakels, op meer dan één manier.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 25 dec 2010 21:47

Heftruck schreef:
Hanneke schreef:Dat is waar. Maar langs de andere kant zouden heel wat politici van de landen van oorsprong dat probleem voor een groot deel kunnen oplossen door gewoon hun eigen individuele ego opzij te schuiven en naar het land zelf te kijken. Niet naar hun eigen bankrekening, zelfs niet verder dan de landsgrenzen.
Da's bidden voor mirakels, op meer dan één manier.
't Is een kwestie van Push en PUll factoren, maar Hanneke, eerlijk? Denk je dat een almachtige despoot gaat zeggen "ooh ik ga mijn macht afstaan zodat mijn mensen het wat beter hebben". Het enige wat vaak in zo'n landen telt zijn postjes en "jij hebt ooit iets voor mij gedaan, dan zal ik je daar iets voor terug geven" en wie tracht op te komen voor wat vrijheden vreet vaak de bonen (of krijgt een blauwe boon ...)

Zonder grof te zijn, ik denk dat ik voor het bisschoppelijk paleis ga wachten tot Léonard mij een kus komt geven (of komt te sterven) ik denk dat dat sneller zal gebeuren dan het bovengenoemde :(
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 26 dec 2010 20:00

Springbal schreef:
Heftruck schreef: Da's bidden voor mirakels, op meer dan één manier.
't Is een kwestie van Push en PUll factoren, maar Hanneke, eerlijk? Denk je dat een almachtige despoot gaat zeggen "ooh ik ga mijn macht afstaan zodat mijn mensen het wat beter hebben". Het enige wat vaak in zo'n landen telt zijn postjes en "jij hebt ooit iets voor mij gedaan, dan zal ik je daar iets voor terug geven" en wie tracht op te komen voor wat vrijheden vreet vaak de bonen (of krijgt een blauwe boon ...)

Zonder grof te zijn, ik denk dat ik voor het bisschoppelijk paleis ga wachten tot Léonard mij een kus komt geven (of komt te sterven) ik denk dat dat sneller zal gebeuren dan het bovengenoemde :(
Euh mannekes, ik weet dat het soms erg moeilijk te geloven is, maar ik had gehoopt dat het ondertussen toch wel een klein beetje duidelijk was ik niet zó blond ben..
Of is het nu echt nodig om nog eens letterlijk de overbodige zin "machthebbers doen er alles aan om zelf te macht te behouden" bij te voegen. Als er één zekerheid is in het leven, is het die toch wel :-?

Het was gewoon een onderdeel van een antwoord op de stelling dat "meer investeren de oplossing is", waarmee ik net wou duidelijk maken dat het één en al utopie is. En meer specifiek een reden waarom ik niet zie dat mensen die het iets beter hebben, hier geen verblijfsvergunning zouden mogen verkrijgen.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 26 dec 2010 21:37

Hanneke schreef:
1) Euh mannekes, ik weet dat het soms erg moeilijk te geloven is, maar ik had gehoopt dat het ondertussen toch wel een klein beetje duidelijk was ik niet zó blond ben..
2) Of is het nu echt nodig om nog eens letterlijk de overbodige zin "machthebbers doen er alles aan om zelf te macht te behouden" bij te voegen. Als er één zekerheid is in het leven, is het die toch wel :-?

Het was gewoon een onderdeel van een antwoord op de stelling dat 3) "meer investeren de oplossing is", waarmee ik net wou duidelijk maken dat het één en al utopie is. En meer specifiek een reden waarom ik niet zie dat mensen die het iets beter hebben, 4) hier geen verblijfsvergunning zouden mogen verkrijgen.
1) Hmm misschien was mijn reactie wat overroepen maar we lezen vanalles op het forum nietwaar
2) Soms wel, subtiliteit is nooit mijn sterkste vak geweest :wink:
3) Niet meer investeren, wel beter. En vooral vanuit het lokaal model. Er moet wel een reden zijn waarom 40 jaar "ontwikkelingshulp" resulteert in een achteruitgang. We bekijken dat iets teveel van hoe wij dat hier in het westen aanpakken, maar met alle respect in bepaalde delen hebben ze zulk een mentaliteit niet. Je mag nog 250 asfalteermachines en 50000 tracktoren en landbouwmachines gaan afgeven en de mensen opleiden, mij part bestraten we volledig de Congo zoals we in 1950 aan 't doen waren. Het probleem is dat er voor heel wat zaken geen onderhoud gebeurt (financiën of labberlottigheid om het zo te zeggen) of op tekorte termijn gekeken wordt: voorbeeld: een arbeider die normaal 8 uur zou moeten werken heeft na 6 uur genoeg verdiend om die avond zijn gezin te voeden stopt dan soms na 6 uur. Een Afrikaans spreekwoord zegt "liever een ei vandaag, dan een kuiken volgend jaar". Ik wil Afrika of zo hier niet mee terug bemoederen en als achterlijk beschouwen zoals we al vaker deden, maar gewoon de enorme verschillen aanhalen waardoor het niet eenvoudig is om een oplossing te voorzien.
4) Op het risico af om voor een rechtse rakker versleten te worden: hoe gaat "het systeem" dat aankunnen?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Rune.
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Rune. » 26 dec 2010 22:50

Springbal schreef:4) Op het risico af om voor een rechtse rakker versleten te worden: hoe gaat "het systeem" dat aankunnen?
Je mag best zo'n vraag stellen zonder schrik te hebben om als rechtse rakker gezien te worden, hoor.
You made me a shadowboxer, baby.
I wanna be ready for what you do.

Gesloten