Asielcrisis

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Springbal
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Asielcrisis

Bericht door Springbal » 26 nov 2010 18:05

Het is geen nieuw gegeven meer. We zitten met een serieus probleem op vlak van opvang voor asielzoekers. Ik zit zelf een beetje in de branche (coördinator lokaal opvang initiatief). Ik probeer de actualiteit hierover min of meer op te volgen (lukt niet want alle actua site worden geblokt op het werk). Maar ik had ook graag gepolst naar meningen, mogelijke oplossingen en zo meer van hieruit.

Graag enkele regeltjes op voorhand:
- schiet op de bal, niet op de man
- je hoeft niet per se genuanceerd of gefundeerd te zijn, maar gelieve de mening wel te funderen als er om gevraagd wordt
- houd het netjes.

Goed it gets a start?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Re: Asielcrisis

Bericht door AGE-411 » 27 nov 2010 02:04

Het is natuurlijk moeilijk om iedereen op te vangen.

Het beste lijkt me om met een duidelijke lijst te werken.
- Dat je uit een oorlogsland komt is volgens mij een goede reden. (VB; Irak, Afghanistan, ...)
- Politiek gevangenen (VB: Tegenstanders van het regime in Myanmar, Noord-Korea, China, ...)
- Wegens seksualiteit (VB: holebi's uit oeganda en andere apenlanden)
- Of andere redenen waarom iemands leven in gevaar is (VB: Albino's uit afrika, ...)

Men moet volgens mij de procedure versnellen. Direct bij aankomst duidelijk maken dat een aanvraag geweigerd/aanvaard zal worden. Op die manier moeten gezinnen niet eerst een jaar op straat leven, maar kunnen ze direct terugkeren naar hun land om de draad terug op te pikken. Hoe langer men hier blijft, hoe vreemder ze ook zijn in hun eigen land bij hun terugkeer daar.

En bij diegene die hier dan wel blijven moeten een aantal problemen uit de weg geruimd worden.

Daarom even de situatie de dag van vandaag schetsen:
Mohammed komt met zijn kleine kinderen hier aan en spreekt de taal niet. Mohammed kan daardoor aan geen werk geraken, en leeft van een uitkering. Gevolg: Mohammed en zijn 7 kinderen geraken in de armoede, en leven in een miezerig huisje in St-Jans-Molenbeek. De kinderen groeien op in deze vermarginaliseerde situatie en gaan spijbelen en worden al snel opgeraapt door figuren waar ze naar op kijken... maar helaas slechte voorbeelden zijn voor hen.

Hoe pakken we dit aan? Uitwijzen? strenger straffen? Misschien... :-?

Maar misschien moeten we de mensen een eerlijke en goede kans geven bij hun aankomst? :idea: :!:

Te bouwen:
Een aantal grote 'opvangcentra'. In die opvangcentra zijn kamers voorzien voor 1 persoon, voor 2 personen, voor een klein gezin, een groot gezin. Ik weet niet in welke mate dit verschilt van de huidige opvangcentra...
In die opvangcentra zijn ook gemeenschappelijke ruimtes voorzien waar men kan eten, naar TV kijken, op internet kan surfen, ...

En nu het probleem: Wie gaat dat betalen? :-?
Simpel: de bewoners zelf. :D

In de hedendaagse opvangcentra worden mensen opgesloten en er vast gehouden. Ze worden er afgezonderd van de samenleving en vervreemden van de wereld. Geef deze mensen een job! Op die manier worden ze langzaam maar zeker geïntegreerd in de samenleving en hebben ze het gevoel dat ze mee helpen bouwen aan hun nieuwe land. Een deel van het geld dat ze verdienen moeten ze afstaan aan het opvangcentra dat hen onderdak en eten geeft. Met het andere deel kunnen ze sparen om later een eigen huis te kopen.
Terwijl moeder en vader gaan werken zijn kunnen de kinderen naar school. :D

Het grootste probleem is natuurlijk het kapitalisme. Er wordt ons aangeleerd dat dit onze beste vriend is. Leugens! :evil:
Het kapitalisme wringt de mensen uit en biedt anderen geen kans. Wie neemt nu iemand aan die de taal niet kan en de job niet kent? Hoe zou je zelf zijn als werkgever? :lol:
Ik pleit daarom voor het oprichten van grootse staatsbedrijven en fabrieken.

In deze bedrijven worden bepaalde artikelen geproduceerd door de allochtone werknemers. Deze krijgen een korte opleiding op de werkvloer, en zullen ook op de werkvloer bijgestaan worden door een tolk. Het spreekt voor zich dat er maar 2 talen gesproken worden op de werkvloer:
- Het Nederlands (indien mogelijk)
- Of de allochtone moedertaal (vlotter voor de werknemers).

In de opvangcentra en werkhuizen kunnen ze beter per taal ingedeeld worden. Zo moet er (ongeveer) per taal een opvangcentrum gebouwen worden in het land. Wanneer iemand uit taalgebied X toe komt in ons land, kan die direct naar een opvanghuis vertrekken waar men X spreekt. Daar krijgt die dan de keuze uit een aantal staatsbedrijven waar ook die taal X gesproken wordt. :)
Zijn kinderen gaan naar de staatsschool van taal X. Deze scholen zullen vooral de nadruk leggen op het Nederlands en de integratie in de Nederlandse samenleving. Aangezien kinderen snel leren zullen sommigen vermoedelijk na een jaar of 2 al rijp zijn voor de gewone scholen.

Ook de volwassenen zullen na hun werkdag in de fabriek Nederlands moeten volgen. Zo kan men in de opvangcentra een avond of 2-3 in de week 2uur Nederlands geven. Aangezien men toch nog geen huishouden etc. moet doen. :)

Naast die gewone cursussen kan men na verloop van tijd ook speciale cursussen volgen (VB: verkoop, mechaniek, tuinbouw, bakker, ...) zodat deze mensen na verloop van tijd niet alleen het Nederlands begrijpen, maar ook effectief iets hebben waar ze iets met kunnen bereiken. :D

En vermoedelijk zijn deze na een paar jaar rijp voor de echte samenleving. Wanneer ze Nederlands kunnen en een job hebben in een staatsbedrijf (of eventueel al ergens anders werken door hun cursus) kunnen ze zonder probleem een huisje kopen of huren om zich te nestelen met hun gezin.

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 27 nov 2010 11:09

@ Age: misschien kunnen we dan ook ondergrondse tunnels aanleggen tussen de 'staatsbedrijven' en de 'staatscentra + scholen'. Moeten ze al helemaal niet meer integreren in de maatschappij...
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 27 nov 2010 14:23

mial schreef:@ Age: misschien kunnen we dan ook ondergrondse tunnels aanleggen tussen de 'staatsbedrijven' en de 'staatscentra + scholen'. Moeten ze al helemaal niet meer integreren in de maatschappij...
De maatschapij de dag van vandaag spuw hen uit. Ze direct voor de leeuwen gooien zorgt voor situaties als de dag van vandaag. De beste 'integratiemethoden' zijn:
- Werk. Sociaal contact bevordert de integratie en het maatschappelijk gevoel
- School. Idem aan hierboven
- Taal

Overgens zijn deze opvangcentra niet gesloten. In de weekends (geen school en werk) kunnen ze dus gerust doen wat ze willen. Je moet die opvangcentra niet zien als gevangenissen (zoals de dag van vandaag), maar eerder als een soort hotel/residentie. Ze kunnen dus ten allen tijden een bezoekje gaan brengen aan iemand die ze kennen in de stad, of met het gezin een gezinsuitstap doen, ...

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 27 nov 2010 18:18

Ik zie niet in waarom die mensen in 'speciale centra' gehouden moeten worden in plaats van hen gewoon gerust te laten en/of door te verwijzen naar de reguliere werking voor armen en kansarmen als die mensen dat zelf wensen.

Ah, wacht, ik zie dat wel in. Het is gewoon de zoveelste uiting van een bende elitaire machtsgeile controlefreaks die over ieders rug willen beslissen hoe de wereld er uit moet zien. Divide et impera!
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 27 nov 2010 19:33

Het beste lijkt me om met een duidelijke lijst te werken.
- Dat je uit een oorlogsland komt is volgens mij een goede reden. (VB; Irak, Afghanistan, ...)
- Politiek gevangenen (VB: Tegenstanders van het regime in Myanmar, Noord-Korea, China, ...)
- Wegens seksualiteit (VB: holebi's uit oeganda en andere apenlanden)
- Of andere redenen waarom iemands leven in gevaar is (VB: Albino's uit afrika, ...)
Dat is min of meer voorhanden, mensen uit echt conflictgebieden kunnen een erkenning als vluchteling krijgen, iemand anders die vreest voor zijn leven of ernstige schade (doodstraf, foltering, mensonterende bahandeling en zo meer) kan subsidiaire bescherming krijgen zoal bepaald in artikel 48/4 van de wet van 15/12/1980. Al wordt geaardheid nog niet echt als grond erkend omdat er vooral feitelijk vervolgd wordt en niet zozeer juridisch.
Men moet volgens mij de procedure versnellen. Direct bij aankomst duidelijk maken dat een aanvraag geweigerd/aanvaard zal worden. Op die manier moeten gezinnen niet eerst een jaar op straat leven, maar kunnen ze direct terugkeren naar hun land om de draad terug op te pikken. Hoe langer men hier blijft, hoe vreemder ze ook zijn in hun eigen land bij hun terugkeer daar.
Het probleem is dat er een onderzoek ten gronde moet plaats vinden. Men komt binnen, Dienst Vreemdelingen Zaken doet een eerste intervieuw, voornaamste vluchtgrond, reisroute, vaststellen identiteit en nationaliteit, registreren aanvraag, Dublin onderzoek (zien of Belië verantwoordelijk is), ... na enkele dagen/weken wordt het dossier aan het commissariaat generaal voor vluchtelingen en staatlozen doorgegeven, worden ze uitgenodigd (kan soms maanden duren door personeelsgebrek) wordt er een interview afgenomen van enkele uren (soms "volstaat" twee uur (maar dan heb je maar een mager dossier) sommigen blijven 4 uur, en moeten nog is terugkomen. Heel het intervieuw wordt uitgetypt (kan tot 18 pagina's zijn) de attaché, toegevoegd agent vergelijkt dit met de wetten en info die ze hebben over de regio formuleert een voorstel, haalt er de twijfels die het CGVS heeft uit, zoekt naar leugens, tegenstrijdigheden en zo meer. Het voorstel wordt voorgelegd aan de (adjunct)commissaris(generaal), wordt betekend aan de betrokkene, en dan gaat er een beroepstermijn in, waarna bij negatieve beslissingen de betrokkene een beroep kan aantekenen bij de Raad Voor Vreemdelingen betwistingen (procedure duurt ook enkele maanden), nadien kan men nog bij de RVS in beroep gaan (enkel voor procedurefouten) en indien "nodig" kan men een tweede aanvraag beginnen.

Te bouwen:
Een aantal grote 'opvangcentra'. In die opvangcentra zijn kamers voorzien voor 1 persoon, voor 2 personen, voor een klein gezin, een groot gezin. Ik weet niet in welke mate dit verschilt van de huidige opvangcentra...
In die opvangcentra zijn ook gemeenschappelijke ruimtes voorzien waar men kan eten, naar TV kijken, op internet kan surfen, ...
Deze zijn voorhanden, maar de algemene capaciteit voor collectieve opvang en lokale opvang initiatieven (zoals waar ik voor werk) is bereikt. Het netwerk is oververzadigd. Er zijn effectief gemeenschappelijke ruimtes en zo voorzien en men beschikt er in zekere mate over tv en internet en dies meer In de LOI's is dat verschillend.
En nu het probleem: Wie gaat dat betalen? :-?
Simpel: de bewoners zelf. :D
Hoe?
In de hedendaagse opvangcentra worden mensen opgesloten en er vast gehouden. Ze worden er afgezonderd van de samenleving en vervreemden van de wereld. Geef deze mensen een job! Op die manier worden ze langzaam maar zeker geïntegreerd in de samenleving en hebben ze het gevoel dat ze mee helpen bouwen aan hun nieuwe land. Een deel van het geld dat ze verdienen moeten ze afstaan aan het opvangcentra dat hen onderdak en eten geeft. Met het andere deel kunnen ze sparen om later een eigen huis te kopen.
Terwijl moeder en vader gaan werken zijn kunnen de kinderen naar school. :D
Normaal gezien zijn alle opvangcentra open, buiten Transitcenturm 127 in Melsbroek, 127bis in Steenokkerzeel, het INAD op de luchthaven, Centrum voor Illegalen in Brugge, Merksplas, Vottem (waarvan er mss al enkele gesloten en enkele nieuwen zijn, gezien de verouderde gegevens. Alle centra van Fedasil, Rode Kruis - Vlaanderen, Croix Rouge de Belgique - Communauté Francophone, Cire, en zo meer zijn open centra waar bewoners vrij in en uit te gaan. Ze kunnen er ook naar de lessen Nederlands, maatschappelijke oriëntatie en zo meer. Werken is pas mogelijk vanaf dat ze 6 maanden in procedure zijn. Ze mogen dan een arbeidskaart C aanvragen. (voorstel gerealiseerd door Joëlle Milkut, probleem is alleen dat zij het voorstel indiende zonder op Fedasil te wachten. Wat is nu het gevolg? De personen die in een OC/LOI zitten en werken verdienen soms een volwaardig maandloon, genieten een aantal voordelen van het statuut (ze hebben opvang, en dies meer, want Fedasil kon geen maatregelen laten vastleggen in een KB aangezien we met een regering van lopende zaken zitten. Deze lastige situatie sleept inmiddels bijna een jaar aan. Dank je wel Joëlle!

In de opvangcentra en werkhuizen kunnen ze beter per taal ingedeeld worden. Zo moet er (ongeveer) per taal een opvangcentrum gebouwen worden in het land. Wanneer iemand uit taalgebied X toe komt in ons land, kan die direct naar een opvanghuis vertrekken waar men X spreekt. Daar krijgt die dan de keuze uit een aantal staatsbedrijven waar ook die taal X gesproken wordt. :)
Zijn kinderen gaan naar de staatsschool van taal X. Deze scholen zullen vooral de nadruk leggen op het Nederlands en de integratie in de Nederlandse samenleving. Aangezien kinderen snel leren zullen sommigen vermoedelijk na een jaar of 2 al rijp zijn voor de gewone scholen.
Segregatie of integratie, je moet er een van de twee kiezen. Met zo'n systeem ga je integratie niet echt bevorderen. Oh juist. Voor Afghanistan, ga je één fabriek maken, of ga je er een voor Dari, Farsi, of Pasjtoe? En in de Balkan spreken een hoop mensen Albanees, maar ga je dan een Kosovaar, een Bosniër, en 2 Macedoniërs bij elkaar laten zetten. Zonder bevooroordeeld te willen zijn, maar naargelang het "type" botert dat niet echt tussen die mensen ... (etnische conflictjes in de jaren '80 en '90).
Ook de volwassenen zullen na hun werkdag in de fabriek Nederlands moeten volgen. Zo kan men in de opvangcentra een avond of 2-3 in de week 2uur Nederlands geven. Aangezien men toch nog geen huishouden etc. moet doen. :)
Nou, in zekere zin doen ze dat wel hoor, je hebt een aantal mensen die er in de wasafdeling, voedselbedeling en zo werken, en normaal staat ieder er in voor het onderhoud van de kamers en zo. Maar ik versta je standpunt wel. De wachtlijsten voor Nederlands zijn echt enorm lang, vooral dan omdat we vroeger niet echt een dergelijk beleid hadden ...
Naast die gewone cursussen kan men na verloop van tijd ook speciale cursussen volgen (VB: verkoop, mechaniek, tuinbouw, bakker, ...) zodat deze mensen na verloop van tijd niet alleen het Nederlands begrijpen, maar ook effectief iets hebben waar ze iets met kunnen bereiken. :D
Dat kan eventueel samen met de VDAB/FOREM/ACTIRIS gedaan worden :wink:

Verder? Volgens mij zoals hoger aangehaald, proberen extra personeel bij CGVS om de procedures te versnellen (pas op het kan tegenwoordig snel gaan, vroeger kon het tot een jaar of twee duren, nu heb je soms "al" op 6 maanden een antwoord. Maar er zijn nu wel een pak dossiers bevroren door de instructie van 17/09/2010. Derde asielaanvraag niet in overweging te nemen, strenger toekijken op de aanvraag 9ter (regularisatie owv medische redenen). En om eerlijk te zijn, en nu ga ik waarschijnlijk tegen mijne winkel praten en misschien wel voor racist of wat dan ook versleten worden
Spoiler! :
en eerlijk, k trek me daar geen f*ck van aan van de reactie op mijn persoon die ik hierop krijg. Draai eerst zoals ik min of meer een half jaartje mee in 't systeem en oordeel dan. Arrogant en grof hé
Maar het openstellen van 1000 extra plaatsen lost in sé niets op. Dat is hetzelfde als een hongersnood in Ethiopië gaan oplossen door elke week een hoop toastjes te gaan afgeven. Je hebt een "oplossing" voor op dàt moment zelf.

Ken je de parabel van de weg naar de drukke stad? Zet je even rond mij.
Er was eens een drukke stad, waar iedereen naartoe wou rijden. En iedereen reed langs de grote weg die was aangelegd. Plots was er een file, teveel mensen zaten tegelijk op de weg en het verkeer zat vast. Er kwamen mensen die het verkeer mee gingen regelen, en het verkeer liep min of meer gestructureerd, maar er kwamen teveel auto's bij en het verkeer liep terug vast. Toen zij de grote man in de drukke stad, laten we een rijvak bijmaken. De mensen waren blij, een extra rijvak, enkele extra mensen om het verkeer te regelen. Het ging goed want het verkeer liep vlot. Maar steeds meer en meer mensen reden naar de stad omdat ze zagen dat de weg vlot berijdbaar was. En er kwam terug een file, en de mensen mopperden, en er kwam terug een rijvak en mensen om het verkeer te regelen, en op een gegeven moment zaten we op sommige plaatsen met 12 rijvakken. Wat leert ons deze parabel mijn beste leerlingen?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door mei_meisje » 27 nov 2010 21:31

Extra plaatsen gaat het probleem verder uitbreiden denk ik dan. Maar ik vind het gewoon dat hierin de regering tekort schiet en geen deftig beleid hieromtrent.
Geen idee of het hierbij aanleunt. Ik vind dat mensen die hier al 8 jaar verblijven, en die werk hebben/ Nederlands kunnen en kinderen hebben die volledig geïntegreerd zijn niet mogen worden teruggestuurd.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 28 nov 2010 02:10

mei_meisje schreef:Extra plaatsen gaat het probleem verder uitbreiden denk ik dan. Maar ik vind het gewoon dat hierin de regering tekort schiet en geen deftig beleid hieromtrent.
Geen idee of het hierbij aanleunt. Ik vind dat mensen die hier al 8 jaar verblijven, en die werk hebben/ Nederlands kunnen en kinderen hebben die volledig geïntegreerd zijn niet mogen worden teruggestuurd.
Maar je hebt er die na 20 jaar nog de taal niet kunnen en nooit gewerkt hebben. Bij mijn systeem ga je zulke gevallen vermijden en kan iedereen na een tijdje zijn kans wagen in de maatschappij.

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 28 nov 2010 10:20

Na bijna drie jaar balie en een hele hoop verplichte pro Deo-aanstellingen in asielzaken, denk ik dat ik toch een bescheiden analyse kan maken van het probleem (die trouwens grotendeels gelijkloopt met die van Springbal):

1. het Commissariaat-generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen is onderbemand. Vergelijk het met een verstopte flessenhals: de maandelijkse instroom van kandidaat-vluchtelingen is groter dan het aantal dossiers dat het CGVS per maand kan afwerken, waardoor de stapels nog te behandelen dossiers zich steeds hoger ophopen;

2. Fedasil is onderbemand. Dit hangt rechtstreeks samen met punt 1: Fedasil is wettelijk verplicht om een opvangplaats te geven aan elke kandidaat-vluchteling vanaf de dag dat die een asielaanvraag indient bij de Dienst Vreemdelingenzaken tot het moment dat er een definitieve beslissing is genomen door het CGVS (eventueel door de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen in hoger beroep). Doordat het aantal nog te verwerken dossiers bij het CGVS zich steeds verder ophoopt, wordt de groep asielzoekers waarvoor Fedasil een plaats opvangplaats moet geven ook steeds groter, tot op het punt dat het aantal asielzoekers groter is dan het aantal opvangplaatsen waarover Fedasil beschikt.

3. Wilde verhalen in de landen van herkomst: "In België mag je gratis op hotel." "En als je niet op hotel mag, krijg je 500 euro dwangsom per dag." Dat trekt een hele hoop gelukszoekers aan: mensen die totaal geen grond hebben om de status van vluchteling of secundaire bescherming te claimen, maar die wel naar hier komen in de hoop een tijdje gratis op hotel te kunnen verblijven, of om per dag 500 euro van de Belgische belastingbetaler op te strijken en dat geld naar hun land van herkomst te kunnen doorsluizen. Groot is dan de ontgoocheling als ze vaststellen dat ook de hotelcapaciteit overschreden is en het in België vrijwel onmogelijk is om dwangsommen tegen de Belgische Staat en zijn instellingen (waaronder Fedasil) ook effectief in te vorderen. En daar staan ze dan op straat, met kinderen en al.

4. Collectieve regularisaties. Een pest is dat. Dat trekt nog meer gelukszoekers aan: je dient in België een asielaanvraag aan, goed wetende dat je geen poot om op te staan hebt. Je doorloopt de hele procedure: onderzoek door het CGVS, hoger beroep bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen en - waarom ook niet? - cassatieberoep bij de Raad van State. Zo zijn we wel een paar jaar zoet. En wanneer dan eindelijk die manifest ongegronde asielaanvraag definitief afgekeurd wordt, en ze een bevel om het grondgebied te verlaten, krijgen, wordt dat doodleuk genegeerd en verdwijnen ze de illegaliteit in. Na een paar jaar als illegaal in België geleefd en gewerkt te hebben, krijgt één of andere linkse minster het weer in z'n bol om die arme zondaars vergiffenis te schenken en heel dat zooitje collectief te regulariseren "omdat ze ondertussen zo goed geïntegreerd zijn." Die collectieve regularisaties zijn pervers: uitgeprocedeerde asielzoekers die weigeren zich naar de wetten en regels van ons land te schikken (en dus België te verlaten wanneer ze niet in aanmerking komen voor asiel), worden beloond (!) met... geldige verblijfsdocumenten om in België te blijven... :o Beloning van recalcitrant gedrag noem ik dat. Om het plaatje dan helemaal rond te maken: eens ze de nodige papieren hebben, laten ze ook nog eens hun hele familie overkomen voor "gezinshereniging", en worden die allemaal rechtstreeks doorgestuurd naar het OCMW voor financiële steun... We zijn dus begonnen met één manifest ongegronde asielaanvraag en eindigen met een hele familie te onderhouden die hier van in het begin in feite niks te zoeken had... De Staat gaat met z'n billen bloot. Regularisatie zou eigenlijk alleen aangewend mogen worden indien de behandeling van een asielaanvraag door het CGVS onredelijk lang duurt, door omstandigheden buiten de wil van de asielzoeker om. En nooit collectief, enkel geval per geval.
"The first thing we do: let's kill all the lawyers!" (W. Shakespeare, Henry VI, Part II)

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 28 nov 2010 10:28

AGE-411 schreef:
mei_meisje schreef:Extra plaatsen gaat het probleem verder uitbreiden denk ik dan. Maar ik vind het gewoon dat hierin de regering tekort schiet en geen deftig beleid hieromtrent.
Maar je hebt er die na 20 jaar nog de taal niet kunnen en nooit gewerkt hebben. Bij mijn systeem ga je zulke gevallen vermijden en kan iedereen na een tijdje zijn kans wagen in de maatschappij.
Ach, mijn tweede of derde week op het LOI, ik doe voor het eerst zelf het spreekuur, Rog. staat in de buurt om "in te grijpen" als nodig :) . S. een Senegalees die in augustus 2009 aankwam (ongeveer die datum ik ken mijn dossier niet zo vanbuiten) stamelt tegen mij
"ssosorry Bart, ddat ik niet goed praat Nederlands. Ik b ben hier nog maar zes maanden".
Ik zat daar met oprechte verbazing en een :wtf: gezicht. Ik heb hem geantwoord: "S., ik heb vorig jaar op een ander OCMW gewerkt, daar waren mensen die hier al 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar zijn zij spreken nog niet de helft van wat jij net gezegd hebt. IK neem je even mee naar Mechelen ze zouden nogal verbaasd zijn daar." (ik wou zeggen: ze zouden door de grond moeten gaan", maar kaderen springie, kaderen!)

pagadderke
Regular user
Regular user

Bericht door pagadderke » 28 nov 2010 14:22

Het meeste is hierboven allemaal al gezegd,maar 1 ding wil ik er toch ook nog aan toevoegen en opmerken.
Dat er helaas zoals steeds in dit soort zaken er een industrie is ontstaan van mensen die er grof geld mee verdienen.

Het begint al bij diegene die mensen naar hier sluizen en op hun rug veel geld verdienen,en de situatie uiteraard vaak veel rooskleuriger voorspiegelen dan het is in realiteit

Maar ook mensen hier die kruipkotten verhuren aan waanzinnige prijzen,waar dan hele families in de illaliteit ondergedoken zitten in mensonwaardige omstandigheden.
werkgevers die erg goedkope werkkrachten vinden die men haast straffeloos mag uitbuiten.

ik woon in 2060 antwerpen,waarschijnlijk de meest beruchte buurt van t stad,en heb hier al dingen gezien,oa studios met 10 en meer bewoners,waar de kakkerlakken overal rondkropen,en in die omstandigheden leefden mensen met kinderen,en de huisbaas vroeg er nog 400 euro per maand voor,en dierf zelfs toen hij ter verantwoording geroepen werd op te merken dat ik citeer " hij zoveel deed voor die mensen en alleen maar ondankbaarheid in return kreeg "

Dus ik vrees zolang er wanhoop is en mensen die geld kunnen verdienen aan die wanhoop er nooit een oplossing kan zijn. En eigenlijk vind ik het erg van mezelf om nu al zo zwart die situatie in te zien

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 02 dec 2010 19:03

Het is voor iedereen duidelijk dat het aanbod groot is. Véél groter dan ons land aan kan. Dus men moet selecteren, helaas.
En als men moet selecteren, kan men toch op een intelligente wijze gaan selecteren?
Dwz: personen die echt in nood zijn, die in het thuisland naar het leven gestaan worden, of die geen enkele toekomstperspectieven hebben, krijgen voorrang. Dus bv géén Marokkanen meer, want Marokko is een leefbaar land. De enige manier waarop Marokkanen hier nog terecht komen is via de absurde gezinshereniging. De methode 'gezinshereniging' zou eigenlijk zo snel mogelijk moeten afgeschaft worden.

Indien het aanbod van personen zonder toekomstperspectief veel te groot is, mag men daar ook in selecteren, zoals nu schijnbaar aan de gang is.
Mensen met een slechte attitude zouden moeten teruggezonden kunnen worden. Dat is gewoon logisch.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 04 dec 2010 17:18

Net gezien op teletekst, de ontslag nemende regering zou extra middelen vrijmaken waardoor er maandelijks 200 dossiers extra verwerkt kunnen worden, nu zijn dat 1200, een stijging dus van bijna 17%. Is mooi. Eerst zien en dan geloven.

@ Donosor: normaal gezien doen Marokkanen geen asielaanvraag, ik heb ze in de statistiekjes enkel gezien bij de NBM's (Niet Begeleide Minderjarigen). Zij doen vaak een beroep op de "gezinshereniging", lees soms jongen/meisje van hier huwt met een meisje/jongen van in Marokko die elkaar vaak nog nooit gezien hebben. Andere mogelijkheid is dat ze naar Spanje trekken, zich in Spanje regulariseren en vervolgens nadat ze de Spaanse nationaliteit bekomen hebben op grond van het vrij verkeer van personen en goederen binnen de Unie. Wat ik vorig jaar in een vorige werkomgeving meegemaakt heb was bijvoorbeeld een man uit M. Die zich in Spanje vestigt, daar de nationaliteit bekomt, enkele maanden/jaren werkt en vervolgens in België op dop gaat, op basis van gepresteerde dagen elders ...

Wat betreft terugzendingen: Wet van 15/12/1980, EERSTE TITEL ALGEMENE BEPALINGEN, HOOFDSTUK VI TERUGWIJZINGEN EN UITZETTINGEN
Spoiler! :
Artikel 21
§ 1. Mag nooit worden teruggewezen, noch uitgezet uit het Rijk :
1° de vreemdeling die geboren werd in het Rijk of aangekomen is voor hij de leeftijd van twaalf jaar bereikte en die er sindsdien voornamelijk en op regelmatige wijze verblijft;
2° de erkende vluchteling.
§ 2. Behalve in geval van ernstige aanslag op de veiligheid van het land, mag niet worden teruggewezen, noch uitgezet uit het Rijk :
1° de vreemdeling die er op regelmatige wijze verblijft sedert minstens twintig jaar;
2° de vreemdeling die niet is veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar of meer en die het ouderlijk gezag als ouder of voogd uitoefent of die voldoet aan de onderhoudsverplichting die opgelegd is door artikel 203 van het Burgerlijk Wetboek ten aanzien van minstens één kind dat op een regelmatige manier in België verblijft.
Wet van 15/12/1980 Versie van 09/06/2010 - 28 -
§ 3. Behalve in geval van ernstige aanslag op de openbare orde of de veiligheid van het land, mag niet worden teruggewezen uit het Rijk :
1° de vreemdeling die er op regelmatige en ononderbroken wijze verblijft sedert minstens tien jaar;
2° de vreemdeling die voldoet aan de wettelijke voorwaarden om de Belgische nationaliteit te verwerven door nationaliteitskeuze of door een nationaliteitsverklaring of om deze nationaliteit te herkrijgen;
3° de vreemdeling, niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van een Belg;
4° de vreemde werknemer, getroffen door een blijvende arbeidsongeschiktheid in de zin van artikel 24 van de wet van 10 april 1971 of van artikel 35 van de wetten betreffende de schadeloosstelling voor beroepsziekten, gecoördineerd op 3 juni 1970, wanneer het arbeidsongeval verband houdt met of de beroepsziekte werd opgedaan bij de uitvoering van arbeidsprestaties van een vreemdeling die regelmatig in België verblijft.
Artikel 22
In de gevallen waarin de vreemdeling de openbare orde of de veiligheid van het land heeft geschaad, kan de Minister hem verplichten bepaalde plaatsen te verlaten, ervan verwijderd te blijven of in een bepaalde plaats te verblijven.
De overtreder kan teruggewezen of uitgezet worden.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 05 dec 2010 15:03

Springbal schreef:
Spoiler! :
Wat betreft terugzendingen: Wet van 15/12/1980, EERSTE TITEL ALGEMENE BEPALINGEN, HOOFDSTUK VI TERUGWIJZINGEN EN UITZETTINGEN
Spoiler! :
Artikel 21
§ 1. Mag nooit worden teruggewezen, noch uitgezet uit het Rijk :
1° de vreemdeling die geboren werd in het Rijk of aangekomen is voor hij de leeftijd van twaalf jaar bereikte en die er sindsdien voornamelijk en op regelmatige wijze verblijft;
2° de erkende vluchteling.
§ 2. Behalve in geval van ernstige aanslag op de veiligheid van het land, mag niet worden teruggewezen, noch uitgezet uit het Rijk :
1° de vreemdeling die er op regelmatige wijze verblijft sedert minstens twintig jaar;
2° de vreemdeling die niet is veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar of meer en die het ouderlijk gezag als ouder of voogd uitoefent of die voldoet aan de onderhoudsverplichting die opgelegd is door artikel 203 van het Burgerlijk Wetboek ten aanzien van minstens één kind dat op een regelmatige manier in België verblijft.
Wet van 15/12/1980 Versie van 09/06/2010 - 28 -
§ 3. Behalve in geval van ernstige aanslag op de openbare orde of de veiligheid van het land, mag niet worden teruggewezen uit het Rijk :
1° de vreemdeling die er op regelmatige en ononderbroken wijze verblijft sedert minstens tien jaar;
2° de vreemdeling die voldoet aan de wettelijke voorwaarden om de Belgische nationaliteit te verwerven door nationaliteitskeuze of door een nationaliteitsverklaring of om deze nationaliteit te herkrijgen;
3° de vreemdeling, niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van een Belg;
4° de vreemde werknemer, getroffen door een blijvende arbeidsongeschiktheid in de zin van artikel 24 van de wet van 10 april 1971 of van artikel 35 van de wetten betreffende de schadeloosstelling voor beroepsziekten, gecoördineerd op 3 juni 1970, wanneer het arbeidsongeval verband houdt met of de beroepsziekte werd opgedaan bij de uitvoering van arbeidsprestaties van een vreemdeling die regelmatig in België verblijft.
Artikel 22
In de gevallen waarin de vreemdeling de openbare orde of de veiligheid van het land heeft geschaad, kan de Minister hem verplichten bepaalde plaatsen te verlaten, ervan verwijderd te blijven of in een bepaalde plaats te verblijven.
De overtreder kan teruggewezen of uitgezet worden.
Ben ik mee akkoord hoor. Ik had het vooral op gevallen die hier bv nog maar recent ophouden en die zich op geen enkele manier kunnen/willen aanpassen, en onze wetgeving met de voeten treden.
Ik las eens van een Togolees(18 of 19 ofzo) die hier als azielzoeker kwam en of een voorlopige verblijfsvergunnig kreeg, maar het bijzonder bont maakte. Diefstal, geweld en vandalisme. Toen hij door de politie werd opgepakt gebruikte hij alweer veel geweld waardoor enkele politiemannen enkele weken arbeidsongeschikt kwamen te komen.
Als je dit alles optelt: het menselijke leed, de frustratie's naar andere personen toe, en de kosten die hij heeft veroorzaakt, enkel maar door de kansen die hij hier aangeboden krijgt, dan vind ik dat hij het echt niet waard is en dat onze maatschappij beter zulke mensen kunnen missen. Want die zullen nooit positief bijdragen aan onze maatschappij, integendeel zij zijn een grote last.
En dat is dan nog maar over één persoon éh. En dan heb ik nog niet eens zijn mogelijke misstappen opgesomd die niet geweten zijn. Personen met zulke slechte attitude moeten gewoon verbannen/geweerd kunnen worden.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 05 dec 2010 17:15

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 05 dec 2010 18:37

Volgens mij is dit meer een truc uit Bulgarije om de Roma daar "kwijt te geraken"...

@ Donosor: ik moet je jammer genoeg (om wille van de situaties, niet dat ik je geen gelijk wil geven hoor :wink: ) gelijk geven.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 12 dec 2010 15:17

Geen idee of het hier past. Maar dit vind ik er toch over.
Stem aub ook.

http://www.standaard.be/ugc/photospecia ... 402202f5ff
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 12 dec 2010 18:52

mei_meisje schreef:Geen idee of het hier past. Maar dit vind ik er toch over.
Stem aub ook.

neen!

Een regularisatie op basis van emotie is fundamenteel fout en oneerlijk.
Elke asielzoeker kan zo wel een reden vinden waarom het niet eerlijk lijkt dat hij teruggestuurd wordt.

Ik ken zelf ook een Kosovaars meisje die hier al 10 jaar woonde, perfect nederlands sprak, een vriendje had en hier afgestudeerd is. Maar nu 5 jaar na haar uitwijzing, heeft ze een goed betaalde job in Kosovo en is ze gelukkig getrouwd met 2 kinderen. Haar leven is misschien niet zo goed als ze het hier had, maar het is ook niet zo ellendig dat ze hier moest blijven.

Je kent heel het dossier niet van die Russische jongen, dus is het niet eerlijk om hem voor te trekken met 1 click van de muis, omdat er voor hem wel een webpagina is gemaakt en voor die duizenden anderen niet!
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 12 dec 2010 19:40

Pooky schreef:
mei_meisje schreef:Geen idee of het hier past. Maar dit vind ik er toch over.
Stem aub ook.

neen!

Een regularisatie op basis van emotie is fundamenteel fout en oneerlijk.
Elke asielzoeker kan zo wel een reden vinden waarom het niet eerlijk lijkt dat hij teruggestuurd wordt.

Ik ken zelf ook een Kosovaars meisje die hier al 10 jaar woonde, perfect nederlands sprak, een vriendje had en hier afgestudeerd is. Maar nu 5 jaar na haar uitwijzing, heeft ze een goed betaalde job in Kosovo en is ze gelukkig getrouwd met 2 kinderen. Haar leven is misschien niet zo goed als ze het hier had, maar het is ook niet zo ellendig dat ze hier moest blijven.

Je kent heel het dossier niet van die Russische jongen, dus is het niet eerlijk om hem voor te trekken met 1 click van de muis, omdat er voor hem wel een webpagina is gemaakt en voor die duizenden anderen niet!
Ervan uitgaande dat de gegevens in het artikel correct zijn (!) en uitgebreid naar gelijkaardige situaties:
- Die mensen zijn reeds tien jaar in België...
- Zij spreken vlot Nederlands...
- Ze hebben een stabiel leven kunnen opbouwen, waarmee ze niet enkel zichzelf vooruit helpen, maar ook de maatschappij.
- Om even heel erg kort door de bocht te vliegen. Aangezien de jongeman verderstudeert en een eigen sociaal leven heeft uitgebouwd, zal hij wel wat in zijn mars hebben én vooruit willen. Waarmee hij later onze maatschappij nog meer zou kunnen bieden.

Het enige waar je eventueel bedenkingen zou kunnen bij hebben is dat je geen weet hebt of zijn familie ooit een aanvraag tot regularisatie heeft ingediend. Verder is er geen énkele reden om zulke mensen weg te sturen. Of mogen enkel "dutskes" (mijn excusses voor dat lelijke woord!) blijven?
Al speelt het artikel duidelijk op emotie, zulke zaken hebben niets met emotie te maken, alles met gezond verstand.

En het is inderdaad niet eerlijk tegenover die duizenden anderen waar geen webpagina voor aangemaakt is, maar je moet ergens beginnen.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 13 dec 2010 00:31

Met 'dutskes' bedoel je waarschijnlijk asielzoekers die in eigen land worden vervolgt omwille van hun geaardheid/politieke overtuiging/religie of omdat het land in oorlog is?
Wel voor die mensen is ons asielbeleid bedoelt, niet voor gelukszoekers die liever in ons land zouden wonen omdat ze denken het hier beter te zullen hebben.

Want waar ga je de lijn dan trekken wie mag blijven en wie terug moet vertrekken?
Wat voor signaal geef je dan aan de rest van wereld? En ook aan mensensmokkelaars?
Het klopt inderdaad dat deze jongen een meerwaarde kan bieden aan onze maatschappij, maar als straks duizenden Russen hetzelfde gaan doen is dat voor zowel België als Rusland een groot probleem. Het is jammer maar er is gewoon niet genoeg plaats om iedereen te aanvaarden.
Deze jongen heeft al het geluk dat hij hier heeft kunnen studeren, wat hem in zijn thuisland ver vooruit kan helpen. Hij zou overigens ook nog een visum kunnen aanvragen als hij hier een job heeft.

Zoals ik hierboven in een voorbeeld al aanhaalde, het betekent niet noodzakelijk het einde van de wereld als je teruggestuurd wordt.
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Gesloten