Wouter Van Besien (Groen!): "Aids is iets van homo's"

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
neon09
New user
New user
Geslacht: Man

Wouter Van Besien (Groen!): "Aids is iets van homo's"

Bericht door neon09 » 22 nov 2010 01:22

Daarnet toch wel even geschrokken bij het bekijken van De Pappenheimers. Er was een thema met als titel "Nog net geen Aids". Kandidaat Wouter Van Besien zei fijntjes "dat het wel over homo's zou gaan dan".

Idem voor "stand-up comedian" Bart Cannaerts, maar aan die mislukte grapjas wil ik niet te veel woorden vuilmaken.

Ik vind het toch wel sterk dat een voorzitter van een zogenaamde "progressieve" partij dergelijke stigmatiserende uitspraken doet in een druk bekeken tv-programma. De link is weer maar eens gelegd... Bedankt, Groen!

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Wouter Van Besien (Groen!): "Aids is iets van homo's"

Bericht door Laartje » 22 nov 2010 11:30

elk trio kandidaten maakte die opmerking, en het is gewoon een link die nog steeds snel gelegd is. Tom Leenaerts heeft die trouwens goed gecounterd achteraf, dus ik zou er niet van wakker liggen. 't Is een spelprogramma, geen uitzending van de 7de dag of panorama.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

neon09
New user
New user

Bericht door neon09 » 22 nov 2010 12:25

Kijk, het zijn dit soort 'banale' uitspraken, ogenschijnlijk onschuldig, die de stigmatisering homo = aids verder versterkt. En ik ben die uitleg van "trek het u niet aan", "het was zo niet bedoeld" of "het was maar om te lachen" een beetje beu aan het worden. Wij moeten blijkbaar alles maar over ons heen laten gaan.

Het zijn dit soort uitspraken die het voor jongeren extra moeilijk maakt om uit de kast te komen of hun geaardheid te aanvaarden. Stel dat een een jonge homo die op het punt staat uit de kast te komen samen met zijn ouders gisteren gekeken heeft... Denk je dat zulke uitspraken hem helpen?

Mordicus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mordicus » 22 nov 2010 14:15

Kijk eens goed naar de advertenties op dit forum :wink:
Die link wordt niet onterecht gelegd.
So it goes.

Orlando
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Orlando » 22 nov 2010 15:35

neon09 schreef:Ik vind het toch wel sterk dat een voorzitter van een zogenaamde "progressieve" partij dergelijke stigmatiserende uitspraken doet
Helemaal mee eens.
Natuurlijk is die link tussen aids en de homogemeenschap er, we moeten daar niet belachelijk over doen. Maar helaas is die link nog steeds iets dat het aanvaarden van homoseksualiteit nu niet bepaald vooruit helpt. Daarom moest ik toch ook even slikken toen ik iemand van wie je zou verwachten dat die net tegen deze onverdraagzaamheid - euh - strijdt, het toch ook niet kan laten om het er nog even in te wrijven. De manier waarop maakt het alleen nog triester.
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 22 nov 2010 17:02

Wat maakt het uit, we hebben als homo's politiek gezien bereikt wat we willen, dus wat maakt het uit wat partijvoorzitters zeggen tijdens een spelprogramma.

Wouter Van Besien en zijn partij doen op vele andere vlakken trouwens veel ergere uitspraken waar ik me aan erger. :x
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

neon09
New user
New user

Bericht door neon09 » 22 nov 2010 17:28

Orlando schreef:
neon09 schreef:Ik vind het toch wel sterk dat een voorzitter van een zogenaamde "progressieve" partij dergelijke stigmatiserende uitspraken doet
Helemaal mee eens.
Natuurlijk is die link tussen aids en de homogemeenschap er, we moeten daar niet belachelijk over doen. Maar helaas is die link nog steeds iets dat het aanvaarden van homoseksualiteit nu niet bepaald vooruit helpt. Daarom moest ik toch ook even slikken toen ik iemand van wie je zou verwachten dat die net tegen deze onverdraagzaamheid - euh - strijdt, het toch ook niet kan laten om het er nog even in te wrijven. De manier waarop maakt het alleen nog triester.
Juist. (oef, toch nog een beetje gezond verstand hier)
Pooky schreef:Wat maakt het uit, we hebben als homo's politiek gezien bereikt wat we willen, dus wat maakt het uit wat partijvoorzitters zeggen tijdens een spelprogramma.
Heh? Dus omdat we mogen trouwen moeten we voor de rest onze kop houden als iemand stigmatiserende uitspraken doet!? Vreemde redenering. Dus racisme moeten we ook maar aanvaarden omdat zwarten wettelijk dezelfde rechten hebben? :roll:

Stel dat het thema in de Pappenheimers "diefstal en overvallen" was, en Van Besien zei "het zal wel over Marokkanen gaan". Zou dat ook zo geruisloos gepasseerd zijn?

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 22 nov 2010 17:45

neon09 schreef:
Pooky schreef:Wat maakt het uit, we hebben als homo's politiek gezien bereikt wat we willen, dus wat maakt het uit wat partijvoorzitters zeggen tijdens een spelprogramma.
Heh? Dus omdat we mogen trouwen moeten we voor de rest onze kop houden als iemand stigmatiserende uitspraken doet!? Vreemde redenering. Dus racisme moeten we ook maar aanvaarden omdat zwarten wettelijk dezelfde rechten hebben? :roll:

Stel dat het thema in de Pappenheimers "diefstal en overvallen" was, en Van Besien zei "het zal wel over Marokkanen gaan". Zou dat ook zo geruisloos gepasseerd zijn?
Dan zou je gauw horen 'daar zijn die zageventen weer'.
Door op elk pietluttig detail te springen en te roepen dat het niet mag, bereik je net het omgekeerde effect. Door mensen de mond te snoeren, krijg je uit protest dat men radicaler zal gaan denken.

Neem bijvoorbeeld de kritieken van de Joodse gemeenschap op enkele VRT-programma's een tijdje geleden, velen vonden toen dat men overdreef en nu worden kritieken uit die hoek veel minder serieus genomen dan voordien.

Denk je dat Wouter Van Besien gelukkig zou zijn moest hij plots beschuldigd worden van discriminatie om zoiets kleins?
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Orlando
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Orlando » 22 nov 2010 18:11

Pooky schreef:
neon09 schreef:

Dan zou je gauw horen 'daar zijn die zageventen weer'.
Door op elk pietluttig detail te springen en te roepen dat het niet mag, bereik je net het omgekeerde effect. Door mensen de mond te snoeren, krijg je uit protest dat men radicaler zal gaan denken.

Neem bijvoorbeeld de kritieken van de Joodse gemeenschap op enkele VRT-programma's een tijdje geleden, velen vonden toen dat men overdreef en nu worden kritieken uit die hoek veel minder serieus genomen dan voordien.

Denk je dat Wouter Van Besien gelukkig zou zijn moest hij plots beschuldigd worden van discriminatie om zoiets kleins?
Van mij moet niemand de mond gesnoerd worden en mag iedereen zeggen wat hij wil. Maar ik vind dat ik dan ook het recht heb om even te vermelden dat ik mij aan deze of gene uitspraak een beetje erger. En nu zijn we weer aan het wegzakken in een oeverloze discussie over vrije meningsuiting...

Ik vond W.V.B. zijn uitspraak gezien zijn positie ongepast. Punt, andere lijn.

Bridge. Water. Under. Get over it.
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

Sistje
Regular user
Regular user

Bericht door Sistje » 22 nov 2010 18:17

neon09 schreef:Stel dat het thema in de Pappenheimers "diefstal en overvallen" was, en Van Besien zei "het zal wel over Marokkanen gaan". Zou dat ook zo geruisloos gepasseerd zijn?
Eerst zou ik zeggen dat je een mierenneuker bent, maar hier geef ik je toch gelijk. Persoonlijk vind ik dat je met alles moet kunnen lachen in zo'n programma. Als een komiek die uitspraken doet, vind ik dat niet zo erg. Niet over aids & homo's, niet over criminaliteit en Marokkanen. Maar een politicus zou inderdaad meer op zijn woorden moeten letten. Zeker wanneer je de partij bij uitstek bent die pleit voor multiculturaliteit, tolerantie, gelijke rechten enzovoorts.

Maar het is niet dat ik hier echt aanstoot aan zou nemen, er gebeuren wel straffere uitspraken in De Pappenheimers.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 22 nov 2010 18:54

Ach. Zie het als een mislukte poging tot stoerdoenderij in een populair spelletjes programma. :wink:
Fluctuat nec mergitur

dimitri
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door dimitri » 22 nov 2010 19:17

tjah... in België is het inderdaad nog wel iets van homo's hé... hoe je het nu draait of keert...
morgen komen er normaal nieuwe hiv-cijfers voor België vrij denk ik...

*-TrojaansPaard-*
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door *-TrojaansPaard-* » 22 nov 2010 23:28

Ach, kunnen jullie nog wat relativeren ja? Van Besien deed die uitspraak niet spottend en heeft op geen enkele manier de homo's beledigd. Zijn enige 'fout' was dat hij aids in zijn hoofd associeerde met homo's. Wie kan hem dat nu kwalijk nemen? Talloze campagnes worden er gevoerd om homo's bewust te maken over aids, en toch blijven de besmettingen stijgen. Zowel die campagnes als de cijfers over besmettingen komen in de media, en dus is die associatie snel gelegd. Zonder te willen beledigen. "En toch nog geen aids" heette het thema, en ik had ook wel verwacht dat het eerder over losbandige hetero's zou gaan dan over homo's, maar je kan iemand die associatie niet kwalijk nemen.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 23 nov 2010 01:46

*-TrojaansPaard-* schreef:Ach, kunnen jullie nog wat relativeren ja? Van Besien deed die uitspraak niet spottend en heeft op geen enkele manier de homo's beledigd. Zijn enige 'fout' was dat hij aids in zijn hoofd associeerde met homo's. Wie kan hem dat nu kwalijk nemen?
Ik alvast niet. Als ik aids hoor denk ik ook meteen een oa dit forum en aan bepaalde koppen-reportages. :roll:

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 23 nov 2010 13:17

en u altijd maar progressiever dan stalin gedragen is ook vermoeiend, hoor. zelfs ik heb soms zin om eens lekker te gaan gaybashen. :twisted:

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 23 nov 2010 13:39

*-TrojaansPaard-* schreef:Ach, kunnen jullie nog wat relativeren ja? Van Besien deed die uitspraak niet spottend en heeft op geen enkele manier de homo's beledigd. Zijn enige 'fout' was dat hij aids in zijn hoofd associeerde met homo's. Wie kan hem dat nu kwalijk nemen? Talloze campagnes worden er gevoerd om homo's bewust te maken over aids, en toch blijven de besmettingen stijgen. Zowel die campagnes als de cijfers over besmettingen komen in de media, en dus is die associatie snel gelegd. Zonder te willen beledigen. "En toch nog geen aids" heette het thema, en ik had ook wel verwacht dat het eerder over losbandige hetero's zou gaan dan over homo's, maar je kan iemand die associatie niet kwalijk nemen.
dank voor de verduidelijking en nuancering van mijn eerdere post :)
Ook ik moet toegeven dat ik bij HIV-positieven in België eerder denk aan homo's dan hetero's, de cijfers én campagnes liegen er ook niet om...
en voor de jonge homo in de kast denk ik dat zo'n uitspraken minder erg zijn dan de zogezegde slechte beeldvorming over roze zaterdag, maar wie ben ik...
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Julien.
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Julien. » 23 nov 2010 17:44

Denk nu eens even na. Hoe gemonteerd is die hele quiz niet. Als ze daar bij wijze van spreken een kwartier zitten na te denken over dat thema, zou dan maar niet meer dan normaal zijn dat Van Besien plots op het idee 'Iets met homo's' komt?

Natuurlijk toont de vrt alleen dat stukje, het was waarschijnlijk het enige interessantste van de hele 'brainstorm'. Logisch, want tv blijft tv.

:roll:

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 23 nov 2010 17:47

Bernard schreef:en u altijd maar progressiever dan stalin gedragen is ook vermoeiend, hoor. zelfs ik heb soms zin om eens lekker te gaan gaybashen. :twisted:
Ik snap wat ge bedoeld.
Over laatst aan de Overpoort gepasseerd (in hetero-gezelschap) toen daar toevallig een Lollipopgedoe bezig was. :roll:
Schaamte voor mijn eigen seksualiteit enzo :evil:

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 23 nov 2010 18:56

Ach, zonder al te veel op Groen! te willen afgeven, ze hadden ooit een slogan die euh lichtjes faalde vond ik "Niemand gaat zo voor roze als Groen!"

Ach en de link met homo's en aids, als hij (en de andere deelnemers) graag wat wil overkomen als "goh we gaan het taboe met een flauw grapje aanpakken" moet ie dat weten, en na de ronde is nog eens gebleken: hetero's dat kruipt ook allemaal op mekaar. Nah
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 24 nov 2010 22:45

Wouter Van Besien en zijn partij doen op vele andere vlakken trouwens veel ergere uitspraken waar ik me aan erger. :x
Ik wacht vol spanning op een zinnige uitspraak van u.

Ondertussen probeer ik een leven te lijden. Tot over twee millenia of zo.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Gesloten