Verenigde Staten
Horror / Thriller
113 minuten
geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tippi Hedren, Rod Taylor en Jessica Tandy
Melanie Daniels is aan het winkelen in San Francisco als ze Mitch Brenner ontmoet, die op zoek is naar vogels als cadeau voor de verjaardag van zijn zus. Hij herkent Melanie, maar doet alsof hij haar voor een assistent verkoopster aanziet. Zij speelt het spel mee. Melanie besluit de vogels zelf te kopen en naar Bodega Bay te rijden, waar het verjaardagsfeest van Mitch z'n zus plaatsvindt. Daar wordt ze echter aangevallen door een zeemeeuw, wat het begin is van een aantal aanvallen van een steeds groter wordende groep vogels.
IMDb: 7,9/10 | Moviemeter: 3,63/5
--
Ik moet wel toegeven dat dit niet de beste Hitchcock is.
Er zat echt wel wat in; maar de uitwerking is ronduit slecht.
Het verhaal rammelt zo bijvoorbeeld langs alle kanten. Vogels vallen niet zomaar mensen aan. Er wordt in de film geen enkele reden gegeven waarom die beestjes plotseling bloeddorstig geworden zijn en mensen gaan doden. En waarom doen ze dit enkel op bepaalde momenten, en zijn het voor de rest van de tijd tamme beestjes.
En aan het einde van de film blijf je ook op je honger zitten. *:|*
Al ga ik niet ontkennen dat het laatste half uur verschrikkelijk spannend is.
Ik had niet alleen een beter einde gewenst, ook meer dieptegang in de personages zou welkom zijn. Van de man weten we enkel dat hij een advocaat is die moordenaars verdedigt. Het karakter van die man krijgen we nooit te zien.
Zelfde bij de vrouw. We krijgen te horen dat ze nogal zonderlinge dingen uitsteekt (fontein in Rome), maar daar wordt niet meer op terug gekeerd.
De moeder wordt eerst als een serpent omschreven, maar is achteraf gezien zo mak als een lammetje.
Niet alleen de personages zijn slecht, ook de acteurs zijn ook bedroevend. Waar Hitchcocks andere films het grotendeels hebben van hun dialogen en schitterende acteerprestaties lijken die dialogen hier te zijn opgesteld door zijn kleinkinderen, en de acteurs uit het toneelgezelschap te komen van het dorp waar de film is gefilmd. :') Slecht en ongeloofwaardig.
Ongeloofwaardigheid is ook de term die bepaalde plotwendingen definieert. Zo heb je de hoofdrolspeelster die de deur niet meer open krijgt omdat vogels haar aanvallen? :?
Of meeuwen die zo door glas vliegen, en een telefooncel met 1 dame in kapotslaan, maar een restaurant 5 meter verder vol met mensen met rust laten.
En dan hebben we nog het bloed dat meer lijkt op Heinz tomatenketchup. :| Dat moest toen toch ook al beter kunnen?
En zo zijn er nog kleine foutjes: De dame vaart met een boot, terwijl er achter de boot geen 'spoor' te zien is. Een stilliggend boot waarop geluiden van een motorboot zijn gezet :') Dat zijn toch fouten die niet in films van nota bene Hitchcock zouden mogen voorkomen!
Daarnaast is het met momenten zeer spannend en komen er toch wel niet Hitchcock-achtige elementen in voor. (Het relatief hoge dodental bijvoorbeeld)
En ik vraag me af hoe ze de vogels er toe kunnen krijgen dat ze allemaal op 1 plaats gaan gaan zitten (vb: op dat huis). Of hoe kunnen ze er voor zorgen dat meeuwen gewoon rond de voeten van de hoofdpersonages wandelen zonder dat die beesten wegvliegen? :?
En de aanvallende beesten zelf vond ik eigenlijk niet zo slecht uit zien. Ik had het eigenlijk veel erger verwacht. (Heb in het verleden al vaker horrorprentjes uit die tijd gezien).
2,0*