Welke film heb je laatst gezien? [3]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
AGE-411
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Welke film heb je laatst gezien? [3]

Bericht door AGE-411 » 18 nov 2010 20:19

Spartacus (1960)
Afbeelding

Verenigde Staten
Drama / Oorlog
198 minuten

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Kirk Douglas, Laurence Olivier en Jean Simmons

76 voor Christus. Spartacus wordt als slaaf verkocht aan Lentulus Batiatus. Hij is de rijke eigenaar van een school voor gladiatoren in Capua. Volgens de traditie krijgt Spartacus een gezellin toegewezen. Het gaat om Virinia. Dit meisje komt uit Brittanië. Op weg naar Rome wil generaal Marcus Licinius Crassus zijn reisgezellen verstrooien met een gevecht tussen gladiatoren. Spartacus wordt 'gekozen' en krijgt de Afrikaanse reus Draba als tegenstander. Maar Draba raakt plotseling buiten zichzelf en stormt plotseling op de toeschouwers af. Crassus moet hem doden. Enige tijd later ziet Spartacus de kans om een gladiatorenrevolte op te zetten. Hij vormt nu een regelrechte bedreiging voor de Romeinse overheid...

Moviemeter: 3,73/5 | IMDb: 8,0/250
Is recentelijk uit hun toplijsten gevallen

--

EPIC!

Films al deze kunnen eigenlijk maar 2 richtingen op:
- Ze kunnen langdradig, saai, overbodig melig en ongeloofwaardig zijn
- Ze kunnen voorbij vliegen en me met verstomming slaan

Bij Spartacus was het dit laatste. Een van Kubricks betere films.

Deze film is een soort van 1960-versie van Braveheart, met minder geweld en bloed vergieten, maar met steengoede dialogen en politieke intriges uit de Romeinse tijd.

Het enige wat films in mijn ogen kan devalueren zijn overbodige liefdesverhalen. Maar in deze film komt die clu (net zoals in Braveheart) maar op het einde.
Spoiler! :
De scene waar de gekruisigde spartacus zijn zoon en vrouw ziet vertrekken in vrijheid vlak voor hij sterft
Ik was ook bang voor de gevechten; Ik dacht dat ze er knullig gingen uit zien... maar ook dat werd meteen ontkracht! Ik vind de gevechten er zelf beter uit zien dan die in de hedendaagse films, waar men in 1 seconden gevecht soms 5 shots. :') Gevolg is dat je de meeste vechtscénes dan ook niet echt duidelijk kan zien en je wil doorspoelen naar het einde van het gevecht. Hier dus niet :)

Dat Kubrick werkelijk alle acteurs kon doen inleven in hun rol is ook te zien aan de acteerprestaties. Op geeneen moment valt er iemand door de mand.

De locaties in zulke films zijn zeer belangrijk. Al vraag ik me wel af of deze film daadwerkelijk in Italië gefilmd is? Ze zien er allesinds prachtig uit.

Misschien een klein foutje is de scene waar men de slaven door de sneeuw ziet lopen. In de volgende scéne zien we een vrouw en een man een baby'tje begraven. Geen sneeuw meer of bevroren ondergrond. De achtergrond ziet er ook nogal groen uit.

Een ander klein minpuntje is de 'overture' en de lange openingscredits. De eigenlijke film begint pas op 7:30 :')

Overgens: Op een bepaalde moment doodt het slavenleger 19.000 man van het Romeinse leger: da's een hele hoop.
In de laatste scéne moet het normaalgezien een groter leger zijn, maar daar staat toch echt niet meer dan 19.000 op het veld? (mooi massascene wel)
En hoe doen ze eigenlijk die oefentuigen in die gladiatorschool draaien? Benzinemotor ofzo? :')
Maar dat doet eigenlijk geen afbraak aan de eigenlijke film.

4,5*

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 18 nov 2010 20:21

Voor de fans: Tony Curtis. Speelt een relatief grote bijrol in Spartacus.

Afbeelding
Afbeelding

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 18 nov 2010 22:53

(flikkerfilm-alert)
Valt natuurlijk op geen enkele manier goed te praten maar we hebben tenminste gelachen :D

Afbeelding
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 19 nov 2010 01:24

Zonet "Lawrence of Arabia (1962)"gezien.
Een van de ontdekkingen van het jaar Afbeelding voor mij, ik voel dat nu al.

Moet hem dan ook eens herbekijken. Ik zag nu de korte versie (210 minuten). De lange, gerestaureerde, versie duurt bijna 4 uur :D

Wappy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Wappy » 20 nov 2010 02:15

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Op het epische slot moeten we nog even wachten. Het was vooral Harry, Ron & Hermione die heel de film moeten dragen, veel scènes in het bos en dergelijke. Scènes die "traag" aanvoelen, weinig Hogwarts... :(! De film heeft ook wel zijn sterke momenten.
Spoiler! :
De dood van Dobby als ontzettend droevige afsluiter, die laat niemand onberoerd :wink:
"It doesn't matter what you look like, doesn't matter what you sound like, doesn't matter if they like you, just remember to be kind."

bieke007
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door bieke007 » 20 nov 2010 10:44

300

Ik vond hem vorige keer niet goed, maar ik wou hem opnieuw zien om te kijken of er bruikbare scènes waren voor een les geschiedenis rond Sparta.

Er zijn wel bruikbare scènes maar ik vind het algemeen gezien een slechte film...
every new beginning comes from some other beginning's end

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 20 nov 2010 23:42

bieke007 schreef:300

Ik vond hem vorige keer niet goed, maar ik wou hem opnieuw zien om te kijken of er bruikbare scènes waren voor een les geschiedenis rond Sparta.

Er zijn wel bruikbare scènes maar ik vind het algemeen gezien een slechte film...
De film is een beetje overdreven. Als je een echt goede sandalenfilm wil zien kijk je beter naar Spartacus (zie enkele posts hierboven)

Unda
Regular user
Regular user

Bericht door Unda » 21 nov 2010 18:59

Das Leben der Anderen ( 2006 )
Afbeelding

Het beste bewijs dat een film geen flitsende acties scenes nodig heeft maar volledig kan gedragen worden door de sterke casting van de acteurs en de goede sfeer setting.
If you pay peanuts, you get monkeys

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 21 nov 2010 22:53

Les 3 Moines (San ge he shang), een Chinese animatiefilm van 19 minuten.
Zo mooi. Hoera voor de schoolbibliotheek en hun kleine maar geweldige dvd-collectie.
Spoiler! :
Ook te bekijken op youtube trouwens, zij het met iets fletsere kleuren.

Mijn favoriete stuk is wanneer de blauwe de rode over het hoofd aait. Liefde.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

gepenetreerd_konein
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door gepenetreerd_konein » 22 nov 2010 02:27

Toy Story 3

GE NI AAL

serieus, zoveel dingen van die film zouden wij zo cool vinden, een kind zou het nooit begrijpen. Nicely done, zoveel zeg ik

en nu Before Sunset, en dat zal ook weer prachtig zijn hé

ach,
Ik heb zes kippen en een zus.

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 22 nov 2010 15:17

Sint :D
Ik negeerde de afbrekende kritiek van Knack en ben toch maar gaan kijken.
Hoewel de invloeden van Halloween en The fog duidelijk zichtbaar zijn moet je er toch maar opkomen: het aloude verhaal van Sinterklaas een horrortwist geven.
De film gaat ervan uit dat de Sint altijd aan het hoofd van een roofbende heeft gestaan die sinds de 15de eeuw elk jaar het dorp brutaal leegplundert.
De bewoners raken dat stillaan beu en
Spoiler! :
steken zijn boot in brand.
:D
De Sint en zijn helpers
Spoiler! :
herrijzen uit de dood en keren bij elke volle maan op 5 december terug om bloederige wraak te nemen.
:twisted:
Hoogtepunten zijn een wilde achtervolging met een politie-auto terwijl de Sint over de daken vlucht :o , vele spring-uit-je-zetel-van-het-verschieten-momenten en geinige oneliners. :lol:

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 23 nov 2010 01:54

Rebecca (1940)

Afbeelding

Verenigde Staten
Mystery / Film-Noir
130 minuten

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Laurence Olivier, Joan Fontaine en Judith Anderson

Een meisje van eenvoudige komaf trouwt met een gedistingeerde kasteelheer Maxim. Het huwelijksgeluk wordt echter gedwarsboomd door de herinnering aan Rebecca, de vorige vrouw van Maxim. Rebecca was, zo lijkt het, bij iedereen zeer geliefd. Ze kwam onder duistere omstandigheden om het leven, maar haar geest waart nog altijd rond en het meisje probeert wanhopig deze supervrouw te vervangen.

moviemeter: 3,81/5 (nr 185, top250) | IMDb: 8,4/10 (nr 107, top250)

--

Deze film verschilt op bepaalde vlakken toch wel wat van de gemiddelde hitchcock'er. Misschien komt het door de leeftijd?

Het is eigenlijk al bij de intro (die ik eigenlijk nu, na het einde eens opnieuw moet zien om hem te snappen) dat direct het rare sfeertje meegegeven wordt.

Het ietwat slome begin is misschien een van de enigste minpuntjes van de film. Die mocht eigenlijk de helft korter zijn. Al irriteert die niet echt.
Maar later in de film heb ik het ook een aantal keer voor dat ik op mijn klok kijk. Wellicht omdat dit de sloomste hitchcock is die ik al zag, en omdat de tijdsindeling nogal bizar is.
Wanneer ik dacht dat de film ging eindigen
Spoiler! :
(scene waar de dienster haar bijna zelfmoord laat plegen)
moesten we nog 40min. Niet dat dat allemaal stoort, maar het wijkt een beetje af van wat je verwacht doordat bepaalde keren een 'subclimax' wordt opgewekt (nu komt het!). Eigenlijk zou je bij het kijken de tijdsduur niet mogen weten, want dat verpest het een beetje ("kan niet het einde zijn, het is nog 40 minuten") :P

Een voordeel is dat wanneer men echt met de film begint (intrek in het kasteel), men direct dingen gaat wantrouwen. Je kent het gevoel wel, dat typisch gevoel dat Hitchcock de kijker als geen ander kan bezorgen. Zo zijn de bedienden behoorlijk creepy, en is de omgeving ook niet al te fijn. Als er dan nog een aantal vreemde elementen opduiken (dat strandhuis, die rare man, die geheimzinnige neef, de kamer van Rebecca, ...). Je weet niet echt wat je kan verwachten.

En dat gevoel van niet wetende wat er komt wordt uitgerekt doordat (zoals ik al zei) het een van de sloomste Hitchcocks is. Hoewel 'sloom' nogal pejoratief klinkt, is het dat in dit geval zeker niet. Je wil gewoon direct the bloody answers! :P

En die krijg je ook op een gegeven moment. Je denkt dat de film gedaan is, maar eigenlijk hebben we nog een half uur te gaan alwaar de hoofdpersonages toch wel door gaan komen? Toch?

Het echte einde is dan alweer een onverwachte mokerslag en iets wat je totaal niet zag aankomen en de uitkomt alweer op zijn kop zet.

En in de laatste minuutjes zien we ook nog wat wat ik niet erg hitchcockiaans vond, maar echter wel paste in de film. :)

Hitchcock wist zijn acteurs weer zeer goed te kiezen. Judith Anderson als de duistere dienster, Laurence Olivier als de nogal eigenaardige Maxim. En Joan Fontaine als Mrs. De Winter. Zulk actrices hebben ze toch niet meer de dag van vandaag, hé?
(Ik zie overgens dat de inmiddels 93jarige dame nog steeds leeft) 23 jaar is wel erg jong voor zulk goede actrice te zijn. ^O^

PS:
Spoiler! :
Is dit de enige Hitchcock waar de moordenaar niet gevat/gedood wordt?

Zeer vermakelijke en spannende film. Niet echt als Hitchcock's andere films, maar dat hoeft ook niet.
4,0*/5

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 23 nov 2010 11:38

Two Worlds, Two Prides, One Europe

Zaterdag, ik was zwaar onder de indruk. Echt een aanrader! (wel zo'n film waar je even niet goed van bent, maar dat is misschien goed eigenlijk)

Thirteen

Deze nacht, goede film, in mijn herinneringen was ie wel beter maar kan ermee door. Soms durfde ik wel niet te kijken, zo'n vieze beelden, yukkes. En nu wil ik Juno herbekijken.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

ans
New user
New user

Bericht door ans » 23 nov 2010 21:18

Eyes Wide Open.
Mooie film. Daarna nog een recentie gelezen in De Morgen en ik kan me volledig vinden in de recentie en verduidelijking van de titel 'Het is veeleer een soort oproep om als individu met open ogen te leven en dus bewust om te gaan met de eigen lotsbestemming.'
Korom een aanrader.

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 23 nov 2010 23:49

HP

Buiten de scenes die qua beeldspraak leken weggerukt te zijn uit Lord of the Rings (laten we in een rijtje wandelen door adembenemende landschappen) en Sin City (verhaal van de deathly hallows) was hij wel te pruimen. Maar bij HP-films blijf ik toch het gevoel hebben dat het een soort armbandje met te weinig parels is. Lang leve de boeken.

Edit: ohja en de moraliserende subtiele (of niet zo) vergelijking met het nazi-regime, maar dat is het boek zelf
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

drit100%
Regular user
Regular user

Bericht door drit100% » 24 nov 2010 00:34

ans schreef:Eyes Wide Open.
Mooie film. Daarna nog een recentie gelezen in De Morgen en ik kan me volledig vinden in de recentie en verduidelijking van de titel 'Het is veeleer een soort oproep om als individu met open ogen te leven en dus bewust om te gaan met de eigen lotsbestemming.'
Korom een aanrader.
Al wat van gehoord...
Nu jij hier even de naam laat vallen, zal ik hem zeker gaan zien :D :D
Never give up on the things that make you smile

ans
New user
New user

Bericht door ans » 24 nov 2010 15:00

drit100% schreef:
Korom een aanrader.
Al wat van gehoord...
Ik vermoed niet dat hij nog in de cinema speelt. Ik heb hem op dvd bekeken. Veel plezier ermee! :D

Mr. Alexander

Bericht door Mr. Alexander » 24 nov 2010 15:22

Eastern promises.

Boeiend thema en goede film.

mallemie
Experienced user
Experienced user

Bericht door mallemie » 24 nov 2010 22:51

Apocalypto, zonet (al voor de tweede keer). I like.
You say my eyes are crazy eyes... Sometimes they are and so are you...

Appleheadcat
Experienced user
Experienced user

Bericht door Appleheadcat » 24 nov 2010 23:27

ans schreef:
drit100% schreef:
Korom een aanrader.
Al wat van gehoord...
Ik vermoed niet dat hij nog in de cinema speelt. Ik heb hem op dvd bekeken. Veel plezier ermee! :D
Ze geven hem op Prime TV. Ik heb hem gisterenavond opgenomen en zal hem dit weekend bekijken.

OT: Bloomington

Ik had er meer van verwacht.
Spoiler! :
En wat haat ik het dat lesbofilms zo goed als nooit een happy ending hebben!

Gesloten