Zelfmoord bij jonge holebi's in de VS

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
xkeytje
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Zelfmoord bij jonge holebi's in de VS

Bericht door xkeytje » 28 okt 2010 21:45

De laatste tijd waren er in de media veel berichten over zelfmoord bij jonge holebi's, voornamelijk in de VS. Counsilman Joel burns deed onlangs nog een emotionele oproep aan jongeren die gepest worden:

Hebben jullie al ooit te maken gehad met pesterijen ivm geaardheid, gaan jullie in tegen scheldwoorden als "janet", "vuilen homo",... ook als die tegen hetero's gebruikt worden? Is deze manier van schelden iets typisch voor heterojongens, of gebeuren er onder meisjes gelijkaardige zaken? Wordt dit probleem van "dodelijke pesterijen" voldoende aangepakt in de VS, of is dat alweer een typisch probleem van daar? Veel vragen in ieder geval... :lol:
Fell in love with this bright-eyed farmer's village boy pushing his luck, knowing the world for him would never be enough...

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Zelfmoord bij jonge holebi's in de VS

Bericht door De lachende profeet » 29 okt 2010 15:23

Pestgedrag omwille van iemands geaardheid komt hier ook veel voor. Zelfmoordgedachten en zelfmoordpogingen eveneens. Het is dus zeker geen exclusief Amerikaans fenomeen.
Dit is een intessante link: http://www.holebifederatie.be/dossiers/ ... /index.php

Zelf kreeg ik vroeger ook wel een scheldwoorden naar mijn hoofd geslingerd, maar meestal ging ik daar niet op in of begon ik te stamelen omdat ik mezelf nog niet verzoend had met mijn geaardheid en nogal wat schrik had voor de reacties - wat door dat pestgedrag natuurlijk niet beterde. Nu moet ik wel zeggen dat het in mijn middelbare school wel meeviel en dat mijn klas er eigenlijk geen probleem van maakte. Vooral daarbuiten was het soms lastig. Hoe dan ook heeft het er wel voor gezorgd dat ik heel lang mijn geaardheid onderdrukte, ook al wist ik zelf goed genoeg dat ik mezelf bijna exclusief tot jongens voelde aangetrokken.

Ondertussen is het jaren geleden dat ik nog negatieve reacties heb gehoord op mijn geaardheid, dus ik zou niet weten hoe ik er op zou reageren. Waarschijnlijk wel een pak assertiever dan vroeger.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

xkeytje
Regular user
Regular user

Bericht door xkeytje » 02 nov 2010 21:58

Ben ik nu weer verkeerd, of wordt zelfmoord in de Belgische media doodgezwegen? In de VS zoveel heisa rond die "holebizelfmoordhype", maar hier...? Tenzij der enen voor nen trein springt en zo t hele treinverkeer lamlegt, is zelfmoord hier precies niet vermeldenswaardig. Over holebi's+zelfmoord heb ik in de Belgische media ook nog niet gehoord, over-the-edge Gayparades vinden ze blijkbaar wél interessant :-?
Spoiler! :
Pfff, wat ben ik cru vandaag
Fell in love with this bright-eyed farmer's village boy pushing his luck, knowing the world for him would never be enough...

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 02 nov 2010 22:17

Los van het feit dat je gelijk hebt om te klagen over het gebrek aan aandacht daarvoor begrijp ik niet waarom je de gay parade daar bij sleurt.

daniel
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door daniel » 02 nov 2010 23:52

De lachende profeet schreef:Los van het feit dat je gelijk hebt om te klagen over het gebrek aan aandacht daarvoor begrijp ik niet waarom je de gay parade daar bij sleurt.
Omdat als een 12 jarige holebi de berichtgeving rond de gay pride ziet misschien juist daarom dieper in de put komt te zitten. Zij/hij wil misschien niet worden zoals de stereotypen die op tv getoont worden. Nogal simpel uitgedrukt, maar niet onwaarschijnlijk.

Soit. Ik heb nogal gemengde gevoelens rond die #itgetsbetter campagne want
- ik kan me niet voorstellen dat een jongere die boodschap voor waar aanneemt. Welke tiener luistert of luisterde ooit naar goedbedoelend advies van een volwassene? En zeker als het aankomt op iets irrationeel als gevoelens en identiteit.
- het stoort me uitermate dat er gefocust wordt op jongens die zelfmoord hebben gepleegd en dat terwijl dat de statistieken (zowel hier in België als in de USA) aantonen dat veel meer meisjes zelfmoord plegen en pogingen ondernemen.

Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld maar maakt het echt een verschil uit? Ik twijfel. Maar het is misschien better dan niks.
Are we human or are we dancer?

Appleheadcat
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Appleheadcat » 02 nov 2010 23:54

Ik vind eigenlijk dat ze na de zelfmoord van Yasmine, veel aandacht hadden voor zelfmoord. De zelfmoordhulplijn is heel vaak vermeld geweest in diverse media.

Ik ga er eigenlijk van uit dat ze dit in België niet elke dag vermelden, omdat er elke dag wel 6 zelfmoorden gebeuren hier http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 337361.htm.

Een mens zou van minder zelfmoord plegen. Het is ook niet goed om dat elke dag in het nieuws te brengen, voor sommige is dat net het duwtje in de rug die ze nodig hebben.

Het is en blijft een triestig fenomeen, of het nu om hetero of homo jongeren gaat. Iedereen hier kent zeker wel iemand of zelfs meerdere personen die uit het leven stapten.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 03 nov 2010 00:45

daniel schreef:
De lachende profeet schreef:Los van het feit dat je gelijk hebt om te klagen over het gebrek aan aandacht daarvoor begrijp ik niet waarom je de gay parade daar bij sleurt.
Omdat als een 12 jarige holebi de berichtgeving rond de gay pride ziet misschien juist daarom dieper in de put komt te zitten. Zij/hij wil misschien niet worden zoals de stereotypen die op tv getoont worden. Nogal simpel uitgedrukt, maar niet onwaarschijnlijk.
Bon, ik wil hier niet te veel off topic gaan, maar de meeste deelnemers aan de gay pride beantwoorden niet ana die stereotiepen en bovendien begrijp ik niet wat er mis is met kleurrijke figuren. Die zie je in elke betoging. Alleen vinden sommigen dat blijkbaar minder acceptabel als het gaat over een optocht van flikkers en potten. Ik denk niet dat de 12-jarige holebi uit jouw omgeving bang in de put gaat komen door de zogezegde 'stereotiepen' op tv, maar eerder door de negatieve reacties op holebi's uit zijn omgeving.

Tot zover dit :offtopic: -gebabbel. Misschien kunnen we de discussie over de gay pride best via pb verder voeren als je wilt.

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 03 nov 2010 09:48

Als er iets is dat fel verbeterd is in Vlaanderen is het wel de berichtgeving over zelfdoding. Ik hoor toch regelmatig cijfers vallen, en zeker ook na de zelfmoord van Yasmine is er veel rond te doen geweest.
Het klopt dat meisjes/vrouwen vaker pogingen ondernemen, maar dat de pogingen van jongens/mannen vaker lukken. Waarschijnlijk deels te verklaren door de verschillende methodes die ze gebruiken. Mannen hebben op één of andere manier een voorkeur voor gewelddadige methodes die dus ook meer slaagkans hebben...
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 05 nov 2010 01:20

xkeytje schreef:Ben ik nu weer verkeerd, of wordt zelfmoord in de Belgische media doodgezwegen?
Ik heb de indruk dat zelfmoord hier een enorm taboe is. Dat Vlaanderen één van de hoogste zelfmoordcijfers in de wereld heeft, is waarschijnlijk niet ongerelateerd.

In België zijn er statistisch gezien 18.2 zelfmoorden per 100.000 inwoners per jaar. In Vlaanderen zijn het er nog meer met 21.1 per 100.000. Ter vergelijking: de rest van West-Europa zit rond 10 per 100.000, de enigen met een hoger aantal zijn enkele Oost-Europese en Afrikaanse landen, Rusland, Japan, Zuid-Korea. België staat daarmee op de 15de plaats, Vlaanderen op de 11de, wereldwijd.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

xkeytje
Regular user
Regular user

Bericht door xkeytje » 05 nov 2010 19:50

daniel schreef:
Omdat als een 12 jarige holebi de berichtgeving rond de gay pride ziet misschien juist daarom dieper in de put komt te zitten. Zij/hij wil misschien niet worden zoals de stereotypen die op tv getoond worden. Nogal simpel uitgedrukt, maar niet onwaarschijnlijk.

Soit. Ik heb nogal gemengde gevoelens rond die #itgetsbetter campagne want
- ik kan me niet voorstellen dat een jongere die boodschap voor waar aanneemt. Welke tiener luistert of luisterde ooit naar goedbedoelend advies van een volwassene? En zeker als het aankomt op iets irrationeel als gevoelens en identiteit.
- het stoort me uitermate dat er gefocust wordt op jongens die zelfmoord hebben gepleegd en dat terwijl dat de statistieken (zowel hier in België als in de USA) aantonen dat veel meer meisjes zelfmoord plegen en pogingen ondernemen.

Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld maar maakt het echt een verschil uit? Ik twijfel. Maar het is misschien beter dan niks.

@ De lachende profeet: ik bedoelde gewoon dat de media de publieke opinie kunnen sturen; gaat het in reportages over hoge hiv-percentages, dan zijn homo’s de “slechteriken”… Als er een of andere zot uitkraamt dat homoseksualiteit tegennatuurlijk/minderwaardig/... is :roll: , springens ze der op, iedereen moet het weten... Wanneer men verslag uitbrengt over de gay pride, dan toont men vooral de “kleurrijke” figuren. Daarmee bedoel ik die stoere binken die in veel te strakke latexpakjes staan paaldansen, travestieten… Altijd probeert de media te choqueren, controverse uit te lokken :evil: Over de “normale” mensen die meelopen in zo'n optocht zwijgen ze meestal.
Neen, ik krijg soms het gevoel dat de media zooo sensatiebelust is, dat ze holebi’s liever af en toe eens door het slijk halen dan een reportage te maken over hoge zelfmoordcijfers bij holebi’s…

@Daniel: Ik vind het trouwens ook vreemd dat men zo weinig aandacht heeft voor meisjes… Over die "it gets better": inderdaad, holebi- tieners worden er waarschijnlijk niet door geholpen, maar in ieder geval doet het misschien de ogen van buitenstaanders opengaan. Een beetje aandacht kan geen kwaad hé. :wink:

Skipperke
Experienced user
Experienced user

Bericht door Skipperke » 05 nov 2010 20:31

ik ga er altijd op in.
kzeg zo iets van "ey niets tegen homo's eh"
of toch iets in dienen aard..

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 06 nov 2010 09:10

xkeytje schreef: @ De lachende profeet: ik bedoelde gewoon dat de media de publieke opinie kunnen sturen; gaat het in reportages over hoge hiv-percentages, dan zijn homo’s de “slechteriken”… Als er een of andere zot uitkraamt dat homoseksualiteit tegennatuurlijk/minderwaardig/... is :roll: , springens ze der op, iedereen moet het weten... Wanneer men verslag uitbrengt over de gay pride, dan toont men vooral de “kleurrijke” figuren. Daarmee bedoel ik die stoere binken die in veel te strakke latexpakjes staan paaldansen, travestieten… Altijd probeert de media te choqueren, controverse uit te lokken :evil: Over de “normale” mensen die meelopen in zo'n optocht zwijgen ze meestal.
Neen, ik krijg soms het gevoel dat de media zooo sensatiebelust is, dat ze holebi’s liever af en toe eens door het slijk halen dan een reportage te maken over hoge zelfmoordcijfers bij holebi’s…
Er is een paar jaar geleden een onderzoek gevoerd rond de mediabeeldvorming van Roze Zaterdag, en daaruit bleek dat minder dan 40% van de tijd de extreme gevallen in beeld waren, en de rest van de tijd "gewone holebi's" Ik geloof zelfs dat het nog minder was, maar kan me de cijfers niet meer precies herinneren.
En nog niet zolang geleden heb ik een reportage gezien over zelfdoding bij jongeren, en bij uitbreiding holebi-jongeren.
Ik denk dat de media echt wel hun best doen om het taboe te doorbreken, maar dat kunnen ze niet alleen...
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Driezewies
New user
New user

Bericht door Driezewies » 10 jan 2011 20:21

Ik wou nog even terugkomen op de pesterijen op school. In mijn middelbare tijd (1997-2003) was het volledig uit den boze om uit te komen voor je geaardheid. Ik werd ook vaak gepest omdat ik veel te braaf was en daardoor een makkelijk slachtoffer. Over zelfmoord heb ik nauwelijks les gehad en over holebi's NIKS.

Momenteel doe ik een interim op een middelbare school in Brugge. De jongeren lijken me veel mondiger en zelfstandiger dan vroeger. Ze denken ook al heel snel dat ze volwassen zijn. Daarom ben ik vooral benieuwd naar de mening van de jongere mensen op dit forum. Kwamen holebiseksualiteit en zelfmoord uitgebreid aan bod in jullie school? Durfde je er voor uit te komen in het middelbaar?

De leeftijd is ook een belangrijk gegeven bij zelfmoord. In feite komt het, verrassend genoeg, meer voor bij jongvolwassenen dan bij pubers.
Ah Merlijn de mooie tovenaar ... Colin Morgan ... zucht :-p

rilenka
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door rilenka » 10 jan 2011 21:32

Toen ik nog in het middelbaar zat, nog niet zo lang geleden dus, afstudeerjaar 2009. waren het enkelingen die er voor uit kwamen. Op zich waren er wel positieve reacties, maar op school en op de speel plaats zelf was er toch nog een groot taboe hier omtrent.

In de les, in godsdienst is het eens heel kort over holebi's gegaan, heel kort dan ook specifiek aandacht naar diegene die wel 'out' was toe. Maar het ging er slechts zeer zeeer kort over, kan mij zelfs niet meer herinneren wat, minder dan een lesuur. Ergens vind ik dat er wel meer informatie zou mogen rond geweest zijn, vind dit enorm spijtig dat er niet meer info rond was, kwam maar er heerste toch wel wat taboe, of misschien ervaarde ik dit enkel zo. omdat ik bang was.

Wat er wel gebeurt is dat is een stukje rond HIV tijdens onze bezinning een jongen (homo) die hiv had kwam dan praten, en er mochten vrij vragen aangesteld worden....

Over zelfmoord werd niet gepraat in de lessen.

pesterijen waren er genoeg, maar omtrent holebi, omtrent geaardheid ik weet het niet echt, omtrent anders zijn wel, maar specifiek geaardheid, misschien onrechtstreeks.
The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Nieuwe site Liever Spruitjes: http://www.lieverspruitjes.be
Onze Facebook (vriendenpagina): http://www.facebook.com/lieverspruitjes.wjnh
Onze Facebook (fanpagina): https://www.facebook.com/LS.WJNH

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 10 jan 2011 21:39

_lief_klein_engeltje_ schreef:
Wat er wel gebeurt is dat is een stukje rond HIV tijdens onze bezinning een jongen (homo) die hiv had kwam dan praten, en er mochten vrij vragen aangesteld worden....

Over zelfmoord werd niet gepraat in de lessen.

pesterijen waren er genoeg, maar omtrent holebi, omtrent geaardheid ik weet het niet echt, omtrent anders zijn wel, maar specifiek geaardheid, misschien onrechtstreeks.
Bizar. Zelfmoord bij jongeren komt volgens mij veel meer voor dan HIV, en zelfmoordpogingen zijn volgens mij ook een stuk dodelijker dan HIV.

rilenka
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door rilenka » 10 jan 2011 21:49

mja hiv was een gespreksavond een themavond op onze bezinning... die thema avond is ieder jaar anders. aan HIV werd trouwens nog andere aandacht besteed wereldaidsdag al weken op voorhand kwam de leerkracht godsdienst vragen wie er zo een ja soort veiligheidsstrikje (zoals het strikje dat op facebook rond gaat) kopen wou.

zelfmoord hebben wij het niet echt over gehad, toch niet zover ik mij kan herinneren, het kan ze, maar neen niet echt. was in het 6de middelbaar niet altijd even aandachtig.
The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Nieuwe site Liever Spruitjes: http://www.lieverspruitjes.be
Onze Facebook (vriendenpagina): http://www.facebook.com/lieverspruitjes.wjnh
Onze Facebook (fanpagina): https://www.facebook.com/LS.WJNH

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 13 jan 2011 12:07

De 'It's get better' campagne over dit thema in de VS met filmpjes van oa:

President Obama

Getuigenis van Tim Gunn

Fluctuat nec mergitur

Martijn
Experienced user
Experienced user

Bericht door Martijn » 13 jan 2011 16:00

Ik hou van die campagne. Ik wou dat wij zo'n boegbeelden hadden die voor ons zoiets konden doen. Al heeft Amerika een langere weg te gaan, toch mogen wij niet op onze lauweren rusten. Het zou mooi zijn dat een Wim Devilder of een Koen De Poorter eens tonen hoe normaal homo's kunnen zijn. Althans daar zou ik heel blij mee zijn. Natuurlijk door te tonen dat het geen issue is, maak je er juist een issue van, maar toch zou het een hart onder vele homoseksuele riemen zijn.

system crash
Senior user
Senior user

Bericht door system crash » 30 jan 2011 17:08

Moest je weten hoe denigrerend bepaalde verpleegkundigen zijn tegenover holebi's als je in behandeling bent in psychiatrie, zou je voor minder proberen zelfmoord plegen. Ik weet niet hoe het is op andere afdelingen, maar ik heb toch al bepaalde psychiatrische afdelingen gedaan en serieuze preken gekregen over hoe holebi-zijn slecht was, en dat ik moest veranderen van geaardheid. En ik zou later branden in de hel omdat mijn eerste liefje een meisje was enzo. Dan waren ze verwonderd op de psychiatrische en spoedafdeling dat ik om die reden zelfmoord probeerde te plegen. Het was het laatste dat ik zei voor ik in coma ging. Ik heb maar achteraf van mijn eigen huisdokter gehoord (een zeer gelovig man) dat ik mij absoluut niet moest schamen (ze hadden het van op spoed en intensieve zorgen gemaild naar hem). Ik was toen ongelooflijk blij dat ik hem had, want hoewel hij mij zou aansporen om iedere week naar de kerk te gaan, kan hij toch om met het holebi-zijn. Mijn huisdokter is nu mijn vertrouwenspersoon als het slecht gaat.
Is it all in my head, all in my head...

Gesloten