De nieuwe paria's van de maatschappij: de ongezonde eter

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Pooky
Forum addict
Forum addict

De nieuwe paria's van de maatschappij: de ongezonde eter

Bericht door Pooky » 08 okt 2010 18:12

Gouverneur Berx pleit voor vettaks

"We eten, drinken en roken ons ziek en bewegen te weinig", zegt de Antwerpse gouverneur Cathy Berx. "Een gezondheidstaks op nodeloos vette en gesuikerde producten kan bijdragen tot gezondere keuzes."

Berx hield vrijdag in haar openingsrede een uitgebreid pleidooi voor gezonder leven. Ze stipte aan dat er een verband is tussen de algemene gezondheidstoestand van de bevolking en de veerkracht van de economie. Ze doet ook zes voorstellen voor initiatieven die moeten bijdragen tot een gezonder leven.

De gouverneur haalt uit naar te grillige en onregelmatige voedingspatronen, kant-en-klaarmaaltijden en nodeloze en risicovolle medische ingrepen. "We hebben zelf de sleutel van een gezonder leven in handen", zei ze.

Cathy Berx brak tegelijk een lans voor meer preventie, gezonde bedrijfskantines met gezonde voeding en zonder alcohol en veel ruimte om te bewegen en een voedingsindustrie die eerlijk en helder consumenten informeert.

http://www.gva.be/antwerpen/gouverneur- ... x#comments
Nu de overheid denkt de rokers stilaan wel te hebben uitgeroeid, is er een nieuwe categorie mens aan de beurt om eerst leeg te melken met taksen en vervolgens hen aan de schandpaal te plaatsen: de 'ongezonde' eter.

De overheid behandelt zijn burgers alle domme koeien die zelf niet kunnen beslissen wat wel of niet gezond is voor hen.
Ik denk dat er toch écht wel andere prioriteiten zijn voor onze overheden, dan het koeioneren van brave burgers! :evil:

Extra belastingen heffen is natuurlijk een gemakkelijke oplossing en het is nog leuk ook om nog meer inkomsten binnen te rijven.
Als vet zijn dat toch zo'n probleem is, zullen die extra belastingen NIETS veranderen aan het eetgedrag, het aantal rokers is ook niet vermindert omdat een pakje sigaretten vertienvoudigt is in prijs!

Het enige wat onze overheid nog lijkt te doen is meer belastingen heffen en wetten maken om ons te koeioneren :supersad: :evil:
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Becco
Experienced user
Experienced user

Re: De nieuwe paria's van de maatschappij: de ongezonde eter

Bericht door Becco » 08 okt 2010 19:01

Dat was Evi Gruyaert.

Maar preventie is belangrijker dan taksen heffen. Vanaf 2012 krijgt iedereen een schetenteller toegewezen. Per scheet betaal je een taks van 0,20 ct. Indien het maandelijks aantal scheten de norm overstijgt, krijg je een extra vervuilersbelasting aan de bandplooibroek.
Minecraft. You are a cruel, cruel mistress.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 08 okt 2010 21:33

Hallucinant.

Al moet ik wel zeggen dat mensen die extreem (!) ongezond leven om vervolgens te gaan winkelen in een groot magazijn vol oplapmiddeltjes, voor mijn part wél buitengesmeten mogen worden uit ons systeem van "goedkope" medische hulp. Klinkt lelijk, maar ik betaal geen bijdragen die reeds hoog genoeg liggen om vervolgens aan zulke onnozelaars weggesmeten te zien worden.
Ieder drinkt/eet/smoort wat en zoveel hij wilt (belangrijk verschil), maar dan moet je er ook maar de gevolgen van willen dragen.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 10 okt 2010 21:53

Ik stel voor dat we Berx opeten. Dat is ook gezond en goed voor de economie.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 11 okt 2010 14:10

oef, gelukkig zijn er dan toch geen die Berx willen verdedigen 8)
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

*-TrojaansPaard-*
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door *-TrojaansPaard-* » 11 okt 2010 14:30

Ik haat dikke mensen. Ik ben voor.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 12 okt 2010 21:44

Pooky schreef:
Gouverneur Berx pleit voor vettaks

"We eten, drinken en roken ons ziek en bewegen te weinig", zegt de Antwerpse gouverneur Cathy Berx. "Een gezondheidstaks op nodeloos vette en gesuikerde producten kan bijdragen tot gezondere keuzes."

Berx hield vrijdag in haar openingsrede een uitgebreid pleidooi voor gezonder leven. Ze stipte aan dat er een verband is tussen de algemene gezondheidstoestand van de bevolking en de veerkracht van de economie. Ze doet ook zes voorstellen voor initiatieven die moeten bijdragen tot een gezonder leven.

De gouverneur haalt uit naar te grillige en onregelmatige voedingspatronen, kant-en-klaarmaaltijden en nodeloze en risicovolle medische ingrepen. "We hebben zelf de sleutel van een gezonder leven in handen", zei ze.

Cathy Berx brak tegelijk een lans voor meer preventie, gezonde bedrijfskantines met gezonde voeding en zonder alcohol en veel ruimte om te bewegen en een voedingsindustrie die eerlijk en helder consumenten informeert.

http://www.gva.be/antwerpen/gouverneur- ... x#comments
Nu de overheid denkt de rokers stilaan wel te hebben uitgeroeid, is er een nieuwe categorie mens aan de beurt om eerst leeg te melken met taksen en vervolgens hen aan de schandpaal te plaatsen: de 'ongezonde' eter.

De overheid behandelt zijn burgers alle domme koeien die zelf niet kunnen beslissen wat wel of niet gezond is voor hen.
Ik denk dat er toch écht wel andere prioriteiten zijn voor onze overheden, dan het koeioneren van brave burgers! :evil:

Extra belastingen heffen is natuurlijk een gemakkelijke oplossing en het is nog leuk ook om nog meer inkomsten binnen te rijven.
Als vet zijn dat toch zo'n probleem is, zullen die extra belastingen NIETS veranderen aan het eetgedrag, het aantal rokers is ook niet vermindert omdat een pakje sigaretten vertienvoudigt is in prijs!

Het enige wat onze overheid nog lijkt te doen is meer belastingen heffen en wetten maken om ons te koeioneren :supersad: :evil:

Ik ben het echt helemaal met je eens Pooky. Dat gedrag van sommige neppolitici is eigenlijk echt om je er aan te ergeren. Maar kijk, ik tracht dit zoveel mogelijk te negeren, want het is mijn aandacht echt niet waard. *een diepe welgemeende zucht met ferm rollende ogen. :roll: *

Men mag -->moet preventie doen, maar die taks, is dat eigenlijk echt weer nodig?
Met de preventie geeft men de massa wat kennis bij (diegenen die er niet aan geraken en die het vaak meest nodig hebben) maar die taks is weer zo'n smerige verplichting éh. :roll:
*-TrojaansPaard-* schreef:Ik haat dikke mensen. Ik ben voor.
Ik wil geen slachtoffer zijn van de dikke mensen. Ik hou van chocolade, en wil als superslanke niet gestraft worden omdat er zoveel anderen dik zijn.

EDIT door DT: Dubbelpost samengevoegd. Let daar een beetje op alsjeblieft Nabucho. Je kan ook zelf je bericht nog aanpassen als je merkt dat je twee keer na elkaar post.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door JFK » 13 okt 2010 12:47

Ik haat dunne mensen. Ik ben tegen.
Fluctuat nec mergitur

René from ze Café
New user
New user

Bericht door René from ze Café » 13 okt 2010 14:11

Ik haat mensen die mijn wekelijkse Bicky's willen afpakken!

Ketnetkick
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ketnetkick » 13 okt 2010 14:17

JFK schreef:
Ik haat dunne mensen. Ik ben tegen.
²
Varjudesse tee on mööda läind,
ma vaatan ja otsin ikka veel,
on vaikusel see võim - heliseda
sind ma ootan siin, just poolel teel,
sa kuula, hüüdmas on mu hääl

nomeis

Bericht door nomeis » 17 okt 2010 01:22

Ik haat mensen! Ik ben onbeslist.

I don't know
Webmaster
Webmaster

Bericht door I don't know » 17 okt 2010 01:53

Ik zal het zo zeggen, een land met slanke mensen lijkt aantrekkelijker dan een land voor papzakken. Dus eerst de politiek uitkuisen dan pas het volk! Want het volk veranderd maar de politieker blijven hetzelfde!

Ik zie liever slanke dan dikke mensen. Maar daarvoor weer zo'n zever beginnen? Wat is op in deze tijd nog deftig op de markt van eten? Niets :s Vergeleken met vroeger at ik zelf ook veel gezonder. En je ziet het verschil in de lengte van kinderen. Toen ik in de lagere school zat waren de 6des met gemak nen meter 80! En kijk nu eens, de eerste jaarkes zijn maar een boogscheut groot! :s
Maar wat vreten die gastjes allemaal niet :s meestal vree ongezond, cola zuipen voor dood, ...
Dus misschien zou het wel goed zijn. Maar gezond eten betekent daarom ook niet slank zijn ;) Tegenwoordig wordt er niet veel meer gemotiveerd om te sporten :s en als je iets wilt doen is het soms heel veel geld!!
Everybody says you'll find someone, you don't need to worry what others think.
It's easier said then done... :)

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 19 okt 2010 13:04

Ik zou zeggen eerst preventie en dan pas bestraffen. Hoewel, bestraffen. Ongezonde eters worden al gestraft: conditie gaat achteruit, lopen na jaren hart en vaatziekten op, diabetes, worden gepest omdat ze dikker worden.

Allez ik zie het nogal zwart-wit (en wat dan nog?) maar dit gaat geen zoden aan de dijk zetten. Behalve dat de staatskas euhm geSPEKt wordt, en dat iedereen inderdaad meer mag betalen voor snoep en al.

Promoot gezonde voeding, stimuleer de sport en zo meer. En eerlijk, begin hier en daar al met de grootkeukens...
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 19 okt 2010 14:48

Springbal schreef:Promoot gezonde voeding, stimuleer de sport en zo meer. En eerlijk, begin hier en daar al met de grootkeukens...
Och, graag.
Het is Congolese week hier. Gisteren was het moambe waarin de vis met de bananen was gaan lopen. Vandaag quornburgers met een Afrikaanse saus, zijnde een tomatensaus gerijpt in blik.

Je kan de persoon die de menu's heeft samengesteld op z'n minst prijzen om zijn creativiteit.

Ze zijn ook zo vriendelijk van het peper en zout gratis aan te bieden, voor het geval je eten iets te lang op het vuur heeft staan pruttelen. Of ne ferme kwak mayonnaise.

Maar het zijn grootkeukens voor iets. Het is bijna onmogelijk om echt kwaliteitsvol en echt gezond voedsel aan te bieden in zo'n massale hoeveelheden :) En dan hebben we het nog niet eens gehad over het kunnen hanteren van een betaalbare prijs op die manier.
Je kan hier wel elke week een mand groenten en fruit kopen tegen een lage prijs, dus het is niet dat ze er geen rekening mee houden.

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kukuxumusu » 21 okt 2010 12:34

Jullie vergeten wel iets belangrijks: Zwaarlijvigheid kost de maatschappij(en dus de belastingsbetaler en dus jij) enorm veel geld.
Hoe die vettaks concreet zit moet ik nog zien maar het zal waarschijnlijk wel beter werken dan de campagnes want tot nu toe halen die niet veel uit...
Wel 1 bedenking: nu is de goedkoopste voeding vaak niet gezond waardoor armen "gedwongen" worden ongezond te eten, maar als door deze taks de prijzen weer stijgen dan treft dat toch ook weer vooral hen?

Het gaat er trouwens waarschijnlijk toch niet van komen door de bescherming van de vrije markt, kijk laar naar de pogingen om een vervuilerstaks in te voeren.(Persoonlijk ben ik trouwens meer voor zo'n vervuilerstaks dan voor een vettaks, voor voeding gaan die elkaar waarschijnlijk zelfs vaak overlappen)

PS: over het roken: roken kost de staat nog altijd meer geld dan dat ze eraan verdienen door het hogere aantal gevallen van kanker, astma etc.
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

René from ze Café
New user
New user

Bericht door René from ze Café » 21 okt 2010 23:32

Het is gewoon weer een verdoken crisisbelasting. Als je vettig eten duurder gaat maken, moet je ook consequent zijn en gezonde voeding (groenten, fruit, lightproducten allerhande,...) goedkoper maken. Of sportabonnementen subsidiëren.

Maar daar heb ik nog geen enkele politicus over horen babbelen...

Met andere woorden: laat een mens vrij in zijn keuzes godverdomme. Als ik vettig wil eten, laat mij dan. Ik neem met veel plezier de risico's erbij.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 23 okt 2010 22:23

René from ze Café schreef:Als je vettig eten duurder gaat maken, moet je ook consequent zijn en gezonde voeding (groenten, fruit, lightproducten allerhande,...) goedkoper maken.
Is dat haalbaar? Veetelers en landbouwers klagen nu reeds over hun belachelijk laag inkomen vergeleken met hun inspanningen. Terecht, twee jaar produceren met enkel verlies is gewoon te zot.. Ik vraag me echt af of het wel mogelijk is om gezond voedsel goedkoper te maken gezien de huidige internationele (en dus enorm complexe) markt en voorschriften? (Lightproducten zijn zeker ook geen synoniem voor gezonde voeding.)

Zoals zo dikwijls hier in België. Gezond verstand hoort niet vervangen te worden door regeltjes.
Als je toch hardnekkig blijft weigeren gebruik te maken van enig gezond verstand. Buitensluiten uit sociale, juridische, financiële en medische voordelen die nu "voor iedereen gelden".. Een hoop mensen die nu toch buiten "dat welzijnssysteem" vallen en er zelf geen oorzaak van zijn, zouden er heel wat bij gebaat zijn.

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 03 dec 2010 15:30

kukuxumusu schreef: PS: over het roken: roken kost de staat nog altijd meer geld dan dat ze eraan verdienen door het hogere aantal gevallen van kanker, astma etc.
Jammer je te moeten ongoochelen, Kukuxumusu, maar dat klopt niet. Op een door de band genomen pak sigaretten van 5 euro verdient de staat 4 euro aan accijnzen. Nu mag men veel beweren, maar niet dat ik met (4*365*30(aantal jaren dat een roker on average rookt)) 43800 euro niet zou toekomen om die behandelingen te betalen. En dan wordt nog niet iedere roker ziek. Ik vind dat wat overdreven.

OT: ik vind de vettaks wel wat hebben, maar ik zie niet in hoe de ongezonde magere snoeper zoals ik er niet door gestraft zou worden. Dus misschien beter niet. (was me dàt even plat egocentrisch denken :oops: ) Ik heb er geen mening over. Maar ik vind wel dat het de verantwoordelijkheid is van een obees persoon om een gezondere levensstijl op te nemen. Eventueel met een officieel duwtje in de rug of stokje achter de deur.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 05 dec 2010 21:31

RedRufio schreef:
kukuxumusu schreef: PS: over het roken: roken kost de staat nog altijd meer geld dan dat ze eraan verdienen door het hogere aantal gevallen van kanker, astma etc.
Jammer je te moeten ongoochelen, Kukuxumusu, maar dat klopt niet. Op een door de band genomen pak sigaretten van 5 euro verdient de staat 4 euro aan accijnzen. Nu mag men veel beweren, maar niet dat ik met (4*365*30(aantal jaren dat een roker on average rookt)) 43800 euro niet zou toekomen om die behandelingen te betalen. En dan wordt nog niet iedere roker ziek. Ik vind dat wat overdreven.
Ik zou je aanraden om je beter te informeren over de kosten van de gezondheidszorg. Eén dag in het ziekenhuis verblijven kost de maatschappij gemiddeld 320 euro, zonder honorarium voor de toezichthoudende arts erbij geteld, en dan heb je nog geen operaties, scans, chemotherapie, ... gehad. En mensen met kanker liggen vaak behoorlijk veel in het ziekenhuis. Gelukkig wordt niet elke roker ziek, maar de meesten krijgen wel astma of COPD als ze blijven turken, en aerosols en dergelijke kosten ook belachelijk veel geld.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 05 dec 2010 21:40

Laartje schreef:
RedRufio schreef:
Ik zou je aanraden om je beter te informeren over de kosten van de gezondheidszorg. Eén dag in het ziekenhuis verblijven kost de maatschappij gemiddeld 320 euro, zonder honorarium voor de toezichthoudende arts erbij geteld, en dan heb je nog geen operaties, scans, chemotherapie, ... gehad. En mensen met kanker liggen vaak behoorlijk veel in het ziekenhuis. Gelukkig wordt niet elke roker ziek, maar de meesten krijgen wel astma of COPD als ze blijven turken, en aerosols en dergelijke kosten ook belachelijk veel geld.
Aan de andere zijde: de rokers sterven sneller, waardoor vaak veel minder pensioen moet worden uitbetaald. Indien het gemiste pensioen voor rokers zou opgeteld worden zou het wel eens kunnen dat rokers juist door zichzelf te elimineren de maatschappij minder zware kosten aandoen. Terwijl zij wel de maatschappij veel bijgebracht hebben want welke mensen roken vooral? Mensen met veel stress. (Door de stressvolle situatiën op het werk bijvoorbeeld.)
Niettemin blijf ik groot voorstander voor allerlei propageren tegen het roken.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Gesloten