INSOMNIA en wat er tegen te doen...

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

INSOMNIA en wat er tegen te doen...

Bericht door herman frodiet » 21 sep 2010 01:51

Iedereen heeft er wel eens last van... Insomnia ofte niet kunnen slapen... Wat doe je ertegen?
ja ik zoek tips
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Re: INSOMNIA en wat er tegen te doen...

Bericht door mei_meisje » 21 sep 2010 11:09

Op zo'n leuk uur gepost. Ik kan je niet echt verder helpen behalve , kijk es voor oftewel slaapmedicatie , ofwel iets natuurlijks (een thee ofz)
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 21 sep 2010 14:06

Ha, interessant topic, ik heb de laatste maanden vaak moeite gehad om te slapen en als ik al sliep was het meestal zeer slecht en kort.

Dingen die bij mij helpen
*een jointje roken (maar dat heb ik dus maar 1 keer gedaan want het is niet bepaald een goeie "oplossing" :-? )
*wandelen, veel wandelen, ik ging 's avonds vaak voordat ik mijn bed inkroop nog een uurtje wandelen in het bos om te ontspannen.
*uiteindelijk is het vaak gebeurd dat ik tegen 3u-4u 's nachts nog niet lag te maffen en dan maar een hele hoop afleveringen Friends of The West Wing opzette om daarbij tegen 6 in te dommelen.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 22 sep 2010 11:12

Ik heb verschillende stappen.

Als ik eerst niet kan slapen, begin ik te tellen, en let ik op mijn ademhaling. Meestal lig ik aan 200 wel in slaap.

Lukt het echt niet, en ben ik tegen 2-3u nog altijd niet in slaap, dan, in plaats van in mijn bed te blijven liggen, sta ik op, ga naar de WC, en dan naar buiten. Daar wat rondlopen, sigaretje roken, wandelen een beetje, goed koud krijgen, en dan terug gaan slapen. En dan weer tellen. Meestal helpt dat wel.

Helpt dat niet, dan is er nog een oplossing, die bij mij al altijd heeft gewerkt, en dat is inderdaad een goeie joint. Meestal word ik al kalm van het rollen ervan alleen al, maar een keer ik een beetje stoned bent, word ik gigantisch tam en val ik eigenlijk als een blok in slaap (en het helpt ook als je niet kunt slapen omdat je te veel aan het denken bent, als je je gedachten niet kunt doen zwijgen). Maar de joint, dat is de absolute noodoplossing natuurlijk. En 's morgens raak je (allé, raak ik) dan niet zo goed uit mijn bed. Opstaan is vijf keer moeilijker of zo.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Aquarius

Bericht door Aquarius » 22 sep 2010 13:32

Je kan je ook proberen fysiek zwaar te vermoeien...niet deels, want daar word je gewoon wakker van. Maar dat garandeert nu ook niet veel en de goesting moet er wel zijn.
Je kan ook naar iets saais kijken, zodanig liggen (moest je een tv hebben op je kamer) dat je ogen bijna gesloten zijn.
Soms kan met licht aan slapen zelfs helpen, het heeft bij mij toch zeker één keer zijn dienst bewezen...Het is dan meer als "lui mogen zijn" dan als "moeten slapen".
Het heeft zowaar een psychologisch effect.

Galione
Senior user
Senior user

Bericht door Galione » 23 sep 2010 15:40

Aquarius schreef:Soms kan met licht aan slapen zelfs helpen
Kan ik bevestigen!!
En als je niet kan slapen wegens gepieker: ventileren!!
Ik heb afgelopen nacht -na een paar miserabele nachten- heerlijk geslapen tot 12u vanmiddag, omdat ik gisterenavond eindelijk eens mijn gal heb kunnen spugen tegen iemand!!
Leef!

Aquarius

Bericht door Aquarius » 05 okt 2010 16:52

't Gaat waarschijnlijk niet veel helpen, gezien je daar niet in slaap hoort te vallen, maar als je in bad ligt en je plaatst uw haar onder water tot net onder de ogen, dan gaat dat warm water echt zó'n sterk slaapverwekkende werking hebben!

Hanneke

Bericht door Hanneke » 05 okt 2010 22:38

Wat helpt niet:

- tv of pc-staren: Teveel visuele (en eventueel ook nog auditieve) prikkels om je hersenen in rustmodus te krijgen.
- vlak voor slapen gaan nog iets eten of drinken: Aangezien je dan ook dwingt van je lichaam terug te laten werken voor iets dat als bijproduct heeft van meer energie te creëren. ("normale hoeveelheid" alcohol heeft ook een tegenstrijdig effect)
- naar de wekker kijken!

Wat na een tijdje wel goed werkt:

Vasthouden aan een vast avondritueel waardoor je je hersenen "conditioneert".
Bv. Naar toilet gaan, je tanden poetsen en dan nog twintig minuutjes in een boek (geen flashy ding als Joepie) lezen. Of een wandeling maken met de hond. Zelfs je boeken en kleren klaarleggen voor de volgende dag.

Ventileren inderdaad. Niet alleen de lucht, maar ook je beddengoed..

Ms Nobody.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ms Nobody. » 05 okt 2010 23:09

Ik heb een jaar geleden zware slaapproblemen gehad en wat me hielp was de eeuwenoude methode, een tas warme melk met honing. Het helpt echt maar daar moet je dan natuurlijk ook wel melk voor lusten.

Of inderdaad naar buiten lopen, sigaretje roken. Meestal voel ik me dan draaierig en val ik ook als een blok in slaap :)

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 31 okt 2010 10:38

LIjkt me verschrikkelijk om niet te kunnen slapen. Zelf nog nooit last van gehad...
A church in ruin...

Lynch
New user
New user

Bericht door Lynch » 15 nov 2010 02:22

Ik heb sinds een paar maand ook veel problemen om nog te slapen. Meestal blijf ik wakker tot 5uur, om dan 3uur te slapen. Ik ben meestal niet moe ofzo, en dan in combinatie met constant aan vanalles zitten denken heeft geen goede invloed op mijn slaap.

Wat mij altijd helpt om in te slapen is iets zoals bakken. Een cake bakken. Koekjes ofzo. Een goed kookboek, een goede nachtwinkel met de ingrediënten (de indier waar ik bij ga heeft altijd alles in huis dat de standaard keuken nodig zou kunnen hebben) is dan wel een must.

Alcohol werkt niet. Dat is wetenschappelijk bewezen. Je wordt er misschien wel groggy van, je slaap wordt onregelmatiger en het is alcohol, wat nog net ietsje slechter is dan cake/koekjes/... voor je gezondheid.

Voor de rest zijn zaken zoals snachts wandelen altijd handig. Als je in een stad woont is dat natuurlijk niet echt zo super, tenzij het tegen 5uur in de ochtend is, dan ervaar je het echte "ontwaken van de stad".

Voor de rest probeer ik mijn slaap in blokken van 3uur in te delen. Als ik in de week 2 lessen na elkaar vrij heb, lig ik meestal op mijn kot naast mijn campus gewoon te slapen. Niet dat ik een hele dag moe rondloop daardoor. Mijn ritme is gewoon anders dan alle anderen. (In de amerikaanse marine werken ze in shifts van 6uur. Die mannen hebben een soortgelijk ritme van 6uur on-duty, 3uur vrije tijd, 3uur slapen. En dat is de amerikaanse marine, die zullen er toch iets van afkennen?)

Je moet zelf zoeken wat bij u het beste werkt, en wanneer het echt problematisch wordt, is er nog altijd je huisarts, die mensen kunnen meer oplossingen bieden dan je denkt! :wink:

Kuikentje
Forum addict
Forum addict

Bericht door Kuikentje » 15 nov 2010 10:33

ik heb dat met vlagen
The Belgian Pride rocks my world! See you all next year!
Ziekte van Hashimoto

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Bericht door herman frodiet » 16 nov 2010 18:06

Lynch schreef:Ik heb sinds een paar maand ook veel problemen om nog te slapen. Meestal blijf ik wakker tot 5uur, om dan 3uur te slapen. Ik ben meestal niet moe ofzo, en dan in combinatie met constant aan vanalles zitten denken heeft geen goede invloed op mijn slaap.

Wat mij altijd helpt om in te slapen is iets zoals bakken. Een cake bakken. Koekjes ofzo. Een goed kookboek, een goede nachtwinkel met de ingrediënten (de indier waar ik bij ga heeft altijd alles in huis dat de standaard keuken nodig zou kunnen hebben) is dan wel een must.

Alcohol werkt niet. Dat is wetenschappelijk bewezen. Je wordt er misschien wel groggy van, je slaap wordt onregelmatiger en het is alcohol, wat nog net ietsje slechter is dan cake/koekjes/... voor je gezondheid.

Voor de rest zijn zaken zoals snachts wandelen altijd handig. Als je in een stad woont is dat natuurlijk niet echt zo super, tenzij het tegen 5uur in de ochtend is, dan ervaar je het echte "ontwaken van de stad".

Voor de rest probeer ik mijn slaap in blokken van 3uur in te delen. Als ik in de week 2 lessen na elkaar vrij heb, lig ik meestal op mijn kot naast mijn campus gewoon te slapen. Niet dat ik een hele dag moe rondloop daardoor. Mijn ritme is gewoon anders dan alle anderen. (In de amerikaanse marine werken ze in shifts van 6uur. Die mannen hebben een soortgelijk ritme van 6uur on-duty, 3uur vrije tijd, 3uur slapen. En dat is de amerikaanse marine, die zullen er toch iets van afkennen?)

Je moet zelf zoeken wat bij u het beste werkt, en wanneer het echt problematisch wordt, is er nog altijd je huisarts, die mensen kunnen meer oplossingen bieden dan je denkt! :wink:
De enige oplossing dat die bood, waren slaappillen, niet iets wat ik zie zitten.
Maw: ik heb er nog steeds last van.
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 17 nov 2010 10:20

als de conventionele slaapmedicatie je niet aanstaat (wat ik overigens begrijp) kan je eens melatonine proberen. Is het hormoon dat je slaap-waakcyclus regelt en geeft best goeie resultaten!
In België enkel op voorschrift verkrijgbaar en redelijk duur, in Nederland vrij verkrijgbaar in Kruidvat ed, en veel goedkoper. Je hebt ongeveer 0,5 à 2mg nodig, dus voor de Nederlandse vorm 5à20 pilletjes per dag. Ik know, klinkt hallucinant, maar de dosering is heel laag daar. In België is de dosering standaard 2mg, wat voor de meeste mensen meer is dan nodig.
Innemen ongeveer een half uurtje voor je gaat slapen. Heeft mij geweldig geholpen in een periode dat mijn slaapritme compleet fucked up was!
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

spookje
New user
New user

Bericht door spookje » 21 nov 2010 22:41

herman frodiet schreef: De enige oplossing dat die bood, waren slaappillen, niet iets wat ik zie zitten.
Ik kan je, denk ik, wel wat tips geven.
Maar waar heb je juist last van? Of waar heb je het meest last van?

Niet in slaap vallen?
Veel wakker worden?
Een verkeerd slaappatroon (vb pas in slaap vallen tegen 5u)?
Piekeren? (wat is er dan eerst? het piekeren of het slaapprobleem?)
Hoelang heb je er al last van?
Hoe vaak heb je er last van?

dster
New user
New user

Bericht door dster » 22 nov 2010 02:29

Ik dacht al dat ik de enige was met dit soort probleem :o

Ik heb hier al bijna anderhalf jaar last van. In het begin ging dat nog en viel ik in slaap rond 3u. Maar het werd steeds erger bij mij. Meestal viel ik pas tegen 10 of 11 's morgens in slaap. Wat heel lastig is als je al van 23u in je bed kruipt. Probleem is eens je dit een paar weken of maanden hebt raakt je slaappatroon helemaal ontregelt. Na een paar maand ben ik naar slaappillen overgeschakeld omdat ik gewoon wou slapen.. en in het begin helpt dat na 5 mins ben je KO en lig je te maffen. Maar da helpt maar een paar weken of maanden (is te zien welke soort je hebt natuurlijk) maar nu een jaar nadat ik ze ben beginnen nemen helpen die totaal niet meer. Ik neem soms 2 a 3 pillen en val dan nog maar rond 8u 's morgens in slaap.
Ik lig dan gewoon wakker in mijn bed en rond te draaien. Mijn gedachtengang stopt gewoon niet, ik denk echt aan de kleinste onozelheden waar ik eigenlijk totaal niks mee te maken heb.

Ik heb geen hulpmiddeltjes gebruikt (zoals hierboven allemaal gezegd, al ga ik het wel eens proberen) Maar ik ben vorige week hiervoor naar het UZ in leuven geweest. (Neem eens een kijkje op hun website). Daar moet je eerst op consultatie gaan en dan bekijken ze u probleem. Mij hebben ze nu doorverwezen naar een psychiater (niet dat ik gek ben :D) en die gaat mij nu helpen om terug te leren slapen. Zou een 2tal maand duren (ik dacht 1 keer per week een sessie van 2uur(kben het niet zeker zou moeten controleren) en dan zou ik terug gewoon in slaap moeten raken zonder slaappillen fzo. Als ik je dit wilt doen maak je best snel een afspraak. De consultatie kan snel gaan maar de sessies kan met een wachtlijst zijn (ik kan pas midden januari de eerste keer gaan).

Voor wie dit nog heeft , echt heel veel moed ! want het is echt iets super ambetant. Het tast ook je sociaal leven aan. Want je bent ook moe overdag. En als je laat in slaap valt , sta je ook laat op en zo is je dag ook al voorbij.. echt grrr :)

succes!

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Bericht door herman frodiet » 22 nov 2010 19:25

spookje schreef:
herman frodiet schreef: De enige oplossing dat die bood, waren slaappillen, niet iets wat ik zie zitten.
Ik kan je, denk ik, wel wat tips geven.
Maar waar heb je juist last van? Of waar heb je het meest last van?

Niet in slaap vallen?
Veel wakker worden?
Een verkeerd slaappatroon (vb pas in slaap vallen tegen 5u)?
Piekeren? (wat is er dan eerst? het piekeren of het slaapprobleem?)
Hoelang heb je er al last van?
Hoe vaak heb je er last van?
Niet in slaap vallen: check
Als ik dan toch in slaap val, word ik vaak wakker.
Doordat ik alsmaar later in slaap val; gebeurd het regelmatig dat ik maar pas in slaap val als mijn wekker afgaat (wat natuurlijk zeer ambetant is).
Piekeren doe ik niet echt, wel de hele tijd liggen denken dat ik moet slapen, maar dat helpt natuurlijk niet.
Ik heb er al een tijdje last van. Zo'n 2 jaar al sporadisch, maar sinds september echt frequent. En met frequent bedoel ik toch bijna dagelijks.
Vorige zomer ben ik eens naar mijn huisarts geweest met dat probleem. Zij gaf mij slaappillen, maar die liggen hier nog steeds onaangeroerd. Nadien nog eens langs geweest omdat ik echt wou slapen; maar ze kon niet meer doen dan mij slaappillen geven dusjah.... Sindsdien is het gebeterd (daarmee bedoel ik dat ik er maar 1 à 2 keer per week last van had). Maar dan sinds september dit jaar, weer heel frequent. En ik kan het missen als kiespijn, want mijn studies, sociale leven edm. lijden er serieus onder.

J-La
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door J-La » 06 dec 2010 16:04

En uzelf afmatten overdag, zodat je 's avonds echt supermoe bent, helpt dat? Bij mij meestal wel. De nachten dat ik niet goed slaap, is meestal na een dag met weinig activiteit en veel gepieker. Want als je eenmaal niet kan slapen, of eraan denkt dat je niet kan slapen, dan begin je over vanalles na te denken. En dat is dodelijk voor je slaap, dus dat moet je proberen vermijden.

Een rustige film kijken, een boek lezen, zolang het niets te actief is en je er moe van kan worden. En wat bij mij ook helpt: niet gaan slapen als je nog niet moe bent! Dan lig je toch maar te draaien en te woelen. Maar je moet dan wel jezelf proberen moe te krijgen.

Nog andere tips:
- proberen op hetzelfde uur te gaan slapen & op te staan, dus geen extreme schommelingen want daar kan je lichaam toch nooit aan wennen
- als je in bed ligt, een droom proberen verzinnen en die dan echt proberen beleven (op vakantie met een mooi blauw strand,...)
- als je echt niet kan slapen, weer opstaan en in de zetel een filmpje kijken of een tijdschrift lezen. woelen heeft toch geen zin!
- lichten al een beetje doven voor je gaat slapen, dus niet onder fel licht naar tv zitten kijken en dan ineens je bed inkruipen

Succes ermee!

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 09 dec 2010 17:35

- hou een slaapdagboek bij: noteer elke dag wanneer je naar bed gaat, weer opstaat, wanneer je geslapen hebt en wanneer je je overdag slaperig voelt. Normaal gezien merk je dan dat er ook goeie nachten tussenzitten, helpt vaak psychisch al een heel pak!
- ga overdag NOOIT slapen. Het is belangrijk om voldoende slaapschuld op te bouwen, zo val je op den duur toch in slaap.
- Probeer een vast ritme aan te houden, elke dag op hetzelfde uur in en uit bed.
- Zorg dat je overdag voldoende (fysieke) activiteit hebt
- Probeer je slaapkamer en meer in het bijzonder je bed enkel te gebruiken om te slapen en seksuele activiteiten te beoefenen ;) Zo wordt de link met slapen duidelijk gelegd in je hoofd
- Als je langer dan 20 minuten wakker ligt: opstaan en een saaie activiteit gaan doen bij gedempt licht. Ga dus geen boeiende film lezen, of dat spannend boek uitlezen, ... Van zodra je je slaperig voelt, terug in bed kruipen, en dit telkens herhalen.
- contacteer een slaapteam. In UZ Leuven zit er een, in UZ Antwerpen ook, Gent weet ik niet. Daar werken ze oa met een psychiater in individuele- en groepssessies. Er wordt oa gedragstherapie toegepast, en op indicatie ook slaapdeprivatie. Vrij goede resultaten, hoor ik.

Heb er dinsdag nog les over gehad, je mag mij altijd pb'en voor meer info, maar ik ben (nog) geen professional mbt slapen :)
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 09 dec 2010 22:17

De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla De slaperige slak slaapt in de slappe sla

en even iets anders doen ipv naar het plafond staren en je gedachten de vrije loop laten blijkt ook te helpen
Yesterday I woke up sucking a lemon

Gesloten