Hervorming onderwijs

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Pooky
Forum addict
Forum addict

Hervorming onderwijs

Bericht door Pooky » 13 sep 2010 15:45

Ik heb de verdergaande nevendiscussie uit het 'Onpopulaire Meningen'-topic afgesplitst, zodat ze in één topic gevoerd kan worden. Er zijn hier en daar wat berichten door elkaar gefilterd, omdat die helaas altijd worden gesorteerd naar het moment waarop ze geplaatst zijn. Excuses daarvoor.

een onpopulaire mening van mij, die eindelijk toch werkelijkheid zal worden: het afschaffen van het onderscheid tussen ASO, TSO,... :greenthing:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ ... Middelbaar
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

RedRufio
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Onpopulaire meningen [4]

Bericht door RedRufio » 13 sep 2010 15:59

Pooky schreef:een onpopulaire mening van mij, die eindelijk toch werkelijkheid zal worden: het afschaffen van het onderscheid tussen ASO, TSO,... :greenthing:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ ... Middelbaar
Ik hoop dat dit een populaire mening is!

Mijn enige reservatie: de kwaliteit van het ASO (of in het nieuwe systeem: ASO-richtingen) mag er niet door naar beneden gaan, noch het aanbod aan afstudeerrichtingen.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 14 sep 2010 03:15

Pooky schreef:een onpopulaire mening van mij, die eindelijk toch werkelijkheid zal worden: het afschaffen van het onderscheid tussen ASO, TSO,... :greenthing:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Middelbaar
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs de laatste decennia geeft me weinig hoop.

Gadverdamme. :evil:
RedRufio schreef:Mijn enige reservatie: de kwaliteit van het ASO (of in het nieuwe systeem: ASO-richtingen) mag er niet door naar beneden gaan, noch het aanbod aan afstudeerrichtingen.
In de praktijk gebeurt dat altijd. Het niveau wordt altijd verlaagd naar dat van de grootste groep. Binnen klasgroepen in het ASO treden er op die manier al gigantische niveauverschillen op. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit niet het geval zal zijn wanneer ASO en TSO (laat staan BSO en KSO) op één hoopje worden gegooid.

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 14 sep 2010 14:07

In de praktijk gebeurt dat altijd. Het niveau wordt altijd verlaagd naar dat van de grootste groep. Binnen klasgroepen in het ASO treden er op die manier al gigantische niveauverschillen op. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit niet het geval zal zijn wanneer ASO en TSO (laat staan BSO en KSO) op één hoopje worden gegooid.
Dat is nu net de reden om het huidige systeem af te schaffen, velen hebben het foutief beeld dat TSO van een lager niveau is dan ASO.
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 14 sep 2010 14:24

Bizar, maar ik lijk het voor één keer eens te zijn met Pooky. :)
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Hervorming secundair onderwijs

Bericht door kukuxumusu » 14 sep 2010 14:36

Heftruck schreef:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... Middelbaar
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs de laatste decennia geeft me weinig hoop.

Gadverdamme. :evil:
RedRufio schreef:Mijn enige reservatie: de kwaliteit van het ASO (of in het nieuwe systeem: ASO-richtingen) mag er niet door naar beneden gaan, noch het aanbod aan afstudeerrichtingen.

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.
Pooky schreef: Dat is nu net de reden om het huidige systeem af te schaffen, velen hebben het foutief beeld dat TSO van een lager niveau is dan ASO.
Dit lijkt mij wel goede materie voor een discussie.

Voorlopig ben ik nog wat behoudend, het imago van TSO, BSO en KSO met naar omhoog, ze zijn zeker niet 'lager', maar gewoon een (iets) andere aanpak. Daarin zit dan ook mijn bezwaar: ik heb altijd op een school gezeten waar je zowel ASO, TSO als BSO richtingen had, en er was nu eenmaal een verschil tussen de leerlingen. Niet iedereen zou alle vakken van de anderen aankunnen, dat gaat zowel over Verzorging die niet met 'onze' wiskunde zou meekunnen, als ik die waarschijnlijk te onhandig ben voor pakweg elektriciteit.
Onderwijs zou zoveel mogelijk op het individu afgestemd moeten zijn, niet zoveel mogelijk op de middenboot, dat is demotiverend voor alle extremen.
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

Sistje
Regular user
Regular user

Re: Hervorming secundair onderwijs

Bericht door Sistje » 14 sep 2010 14:45

Ach, laten we er niet schijnheilig over doen. Als we de verschillende studierichtingen op een rij plaatsen, dan is het gewoon een feit dat ASO voor de kinderen is die het intelligentst zijn, en BSO voor de minder intelligente leerlingen. Als je beweert dat BSO'ers even intelligent zijn als ASO'ers, dan maak je jezelf iets wijs. En persoonlijk vind ik dat ook niet zo erg. Iedereen is nodig in de maatschappij, iedereen zal zijn boterham verdienen. En BSO'ers mogen dan minder scoren qua intelligentie dan ASO'ers, BSO'ers zijn beter in andere dingen. Zo heeft iedereen zijn eigen specialiteit. Ik durf gerust toegeven dat mijn broer die ingenieur is, intelligenter is dan ik, die politiek wetenschappen studeert. Maar ik sta sterker op andere gebieden. Mijn wereldbeeld en algemene kennis is veel uitgebreider dan dat van mijn broer.

(En natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel.)

Persoonlijk heb ik vragen bij deze hervorming. Het gebeurt heel vaak dat je elite klassen hebt op scholen, en klassen die wat achteraan bengelen. Vaak zijn die klassen die achteraan bengelen de oorzaak van leerlingen die gewoon minder scoren. Ik zat in zo'n klas (Meisje in het 5de middelbaar: "Meneer, wat is de holocaust?"). Mij lijkt het dat klassen met TSO'ers en BSO'ers gewoon nog meer achteruit zullen worden gesteld. Maar bon, er is nog bitter weinig bekent over de praktische uitwerking van dit plan, dus we zullen zien.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 14 sep 2010 15:02

Pooky schreef:

Dat is nu net de reden om het huidige systeem af te schaffen, velen hebben het foutief beeld dat TSO van een lager niveau is dan ASO.
Ik ben niet tegen het veranderen van het onderwijs zoals het nu is, integendeel. Mijn vraag is alleen wat er in de plaats gaat komen. Ik ben geïnteresseerd in alles wat diversiteit brengt die afgestemd is op de reële verschillen tussen mensen en daarmee een hogere individuele kwaliteit beoogt. Iedereen bij elkaar gooien en hetzelfde niveau geven, daar is niemand bij gebaat. En daarom ben ik bezorgd. Ben benieuwd naar de verdere details.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kukuxumusu » 14 sep 2010 15:13

Sistje schreef:Ach, laten we er niet schijnheilig over doen. Als we de verschillende studierichtingen op een rij plaatsen, dan is het gewoon een feit dat ASO voor de kinderen is die het intelligentst zijn, en BSO voor de minder intelligente leerlingen. Als je beweert dat BSO'ers even intelligent zijn als ASO'ers, dan maak je jezelf iets wijs. En persoonlijk vind ik dat ook niet zo erg. Iedereen is nodig in de maatschappij, iedereen zal zijn boterham verdienen. En BSO'ers mogen dan minder scoren qua intelligentie dan ASO'ers, BSO'ers zijn beter in andere dingen. Zo heeft iedereen zijn eigen specialiteit. Ik durf gerust toegeven dat mijn broer die ingenieur is, intelligenter is dan ik, die politiek wetenschappen studeert. Maar ik sta sterker op andere gebieden. Mijn wereldbeeld en algemene kennis is veel uitgebreider dan dat van mijn broer.

(En natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel.)

Persoonlijk heb ik vragen bij deze hervorming. Het gebeurt heel vaak dat je elite klassen hebt op scholen, en klassen die wat achteraan bengelen. Vaak zijn die klassen die achteraan bengelen de oorzaak van leerlingen die gewoon minder scoren. Ik zat in zo'n klas (Meisje in het 5de middelbaar: "Meneer, wat is de holocaust?"). Mij lijkt het dat klassen met TSO'ers en BSO'ers gewoon nog meer achteruit zullen worden gesteld. Maar bon, er is nog bitter weinig bekent over de praktische uitwerking van dit plan, dus we zullen zien.
Op een school als waar ik zat zijn we gewoon niet met genoeg om zo aparte klassen te maken, daar zou iedereen toch samengegooid worden. En het is vooral voor dan dat ik bang ben. Want inderdaad, als je iemand in je klas hebt die niet weet wat de holocaust is kunnen er 2 dingen gebeuren: het wordt uitgelegd en dan verliezen de anderen veel tijd, of er wordt niets uitgelegd en die leerling weet zoiets belangrijk nog altijd niet.

Maar we wachten af...
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 14 sep 2010 16:15

kukuxumusu schreef: Voorlopig ben ik nog wat behoudend, het imago van TSO, BSO en KSO met naar omhoog, ze zijn zeker niet 'lager', maar gewoon een (iets) andere aanpak. Daarin zit dan ook mijn bezwaar: ik heb altijd op een school gezeten waar je zowel ASO, TSO als BSO richtingen had, en er was nu eenmaal een verschil tussen de leerlingen. Niet iedereen zou alle vakken van de anderen aankunnen, dat gaat zowel over Verzorging die niet met 'onze' wiskunde zou meekunnen, als ik die waarschijnlijk te onhandig ben voor pakweg elektriciteit.
Onderwijs zou zoveel mogelijk op het individu afgestemd moeten zijn, niet zoveel mogelijk op de middenboot, dat is demotiverend voor alle extremen.
Daar zit nu net heel het probleem, je hebt scholen die een TSO of BSO richting aanbieden, maar die die eigenlijk gebruiken als afvalbak voor leerlingen die niet evengoed meekunnen met de anderen.
Terwijl er evengoed nu scholen zijn die TSO-richtingen aanbieden van een hoge kwaliteit. (9/10 scholen die enkel TSO of BSO aanbieden)
Maar omdat die scholen uit de eerste categorie ervoor zorgen dat er een slecht beeld wordt gevormd, zijn de ouders geneigd om hun kinderen in het ASO te houden terwijl sommigen daar helemaal niet thuishoren.

Alle wetenschappelijke richtingen zouden doelgerichter moeten worden, zodat men nu niet de achterstand heeft als men uit het ASO komt naar een wetenschappelijke opleiding in het hoger onderwijs.

Just be better.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 14 sep 2010 18:19

Pooky schreef:Alle wetenschappelijke richtingen zouden doelgerichter moeten worden, zodat men nu niet de achterstand heeft als men uit het ASO komt naar een wetenschappelijke opleiding in het hoger onderwijs.
Wat bedoel je met doelgerichter?

melan
Senior user
Senior user

Bericht door melan » 14 sep 2010 18:41

Blijkbaar is het bij sommigen geen onpopulaire mening, maar bij mij wel. Ik ben blij dat ik mijn middelbaar al gedaan heb.
Pooky schreef:
Het is niet omdat velen er een verkeerd beeld van hebben, dat het systeem niet goed kan zijn. Wat moet veranderen is het verkeerde beeld, niet het systeem zelf.
Na počátku bylo slovo.
On ne peut pas vivre sans un livre dans la poche.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 14 sep 2010 19:18

Het verschil tussen ASO en TSO is te groot en ik geloof ook dat een samenvoeging van die 2 ten koste zal zijn voor de ASO'ers.
Een samensmelting tssn ASO en BSO is gewoon onmogelijk.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

maddog
Experienced user
Experienced user

Bericht door maddog » 14 sep 2010 20:36

Ik ben benieuwd naar de praktische details, maar ik heb mijn vragen bij de uitgangsgedachte. Je mag nog ASO, TSO en BSO als termen laten verdwijnen, maar je zult altijd richtingen hebben die je enkel de algemene kennis aanreiken om dan verder te studeren, en richtingen waarin je een vak aangeleerd krijgt en meteen aan de slag kunt. Hoe je 't ook noemt, ouders zullen hun kinderen nog altijd koste wat het kost willen laten verderstuderen, dus je mag nog zozeer 't systeem veranderen, zolang de mentaliteit niet meeverandert staan we nergens. Tot we over een aantal jaar aan de ene kant duizenden werkloze psychologen/criminologen/andere universitairen hebben die nergens aan de bak komen, en je aan de andere kant een maand moet wachten tot een loodgieter je terug warm water kan bezorgen. Dan zal er mss hernieuwde waardering komen voor echte beroepen, die dan ook beter behandeld zullen worden waardoor 't aantrekkelijker wordt...

Als ik het zo lees heb ik trouwens de indruk dat men na veertig jaar opnieuw het VSO wil invoeren, waarin ook alle leerlingen de eerste twee jaar samenzaten. Ik heb 't zelf uiteraard nooit meegemaakt, maar ik heb er zelden positieve dingen over gehoord (voor onze lerares Latijn waren herinneringen daaraan pure horror) en 't is dan ook vrij snel afgevoerd. Maar ik ben er zeker van dat andere mensen hier daarover veel meer zullen weten...
I wonder if you can refuse to inherit the world. -- Calvin

MR. S
Regular user
Regular user

Bericht door MR. S » 14 sep 2010 20:53

Als leerkracht in de eerste graad heb ik sterk mijn twijfels bij de hervormingen (vooral dan op vlak van de eerste graad). ALLE leerlingen moeten 12 vakken volgen. Dus een leerlingen die nu in de B-stroom start MOET ook die 12 vakken volgen waaronder Latijn. Hoe moeten wij deze leerlingen gemotiveerd houden? Ze doorspartelen met moeite het 6de leerjaar van het lager en nu gaan we ze nog langer met hun hoofd onder water houden want sommige kunnen het gewoon niet aan. Bepaalde zwakke leerlingen hebben echt al een degout van het lager onderwijs omdat ze daar toch nooit mee waren en nu gaan we hen dit nog langer aandoen. OK, je kan zeggen dat 12 jaar te vroeg is om een keuze te maken (dat is het mss ook wel), maar je mag hen ook niet meer verplichten om verder te moeten doen met dingen die ze toch nooit zullen gebruiken en waar ze dus weinig aan hebben.

De afschaffing van ASO, TSO en BSO lijkt mij dan wel een goede zaak! Ik moet wel toegeven dat ik mij hier nog niet in verdiept heb en dus niet echt weet hoe ze dit willen aanpakken.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 14 sep 2010 21:37

Heftruck schreef: Wat bedoel je met doelgerichter?
Al vanaf jongere leeftijd de kinderen sturen en ze opdelen in talen/economie/wetenschap/....
Ze actiever begeleiden naar het maken van een keuze en ook actief gaan kijken waar een kind goed in is. Als ik dictator zou zijn zouden de ouders zelfs geen keuze meer mogen hebben, want die liggen aan de basis van het probleem 8)
Ze zijn te jong om te kiezen is geen excuus, als ze het op hun 14de niet kunnen, zullen ze het op hun 18de of 24ste nog niet weten als je hun niet persoonlijk en actief begeleid.

Om dan in de hogere graad echt specifiek een richting te kiezen met sowieso het oog op het verder studeren in het hoger onderwijs.

Ik vind het absurd dat sommigen op hun 18de afstuderen en dan totaal nog niet weten wat ze willen doen. Of erger nog dan iets kiezen zonder er goed over na te denken en na 2 jaar blijkt dan dat ze iets totaal fouts hebben gekozen. Dat is echt weggesmeten studietijd.

En als we dan toch aan het hervormen zijn, ons onderwijs moet wat minder gericht zijn op kennis en meer op inzicht. bv. Is het veel nuttiger om te begrijpen welke economische en culturele problemen er aan de basis liggen van een oorlog, dan een hoop data en namen van buiten te leren.

Just be better.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 14 sep 2010 22:31

Pooky schreef: Al vanaf jongere leeftijd de kinderen sturen en ze opdelen in talen/economie/wetenschap/....
Ze actiever begeleiden naar het maken van een keuze en ook actief gaan kijken waar een kind goed in is. Als ik dictator zou zijn zouden de ouders zelfs geen keuze meer mogen hebben, want die liggen aan de basis van het probleem 8)
Ze zijn te jong om te kiezen is geen excuus, als ze het op hun 14de niet kunnen, zullen ze het op hun 18de of 24ste nog niet weten als je hun niet persoonlijk en actief begeleid.

Om dan in de hogere graad echt specifiek een richting te kiezen met sowieso het oog op het verder studeren in het hoger onderwijs.

Ik vind het absurd dat sommigen op hun 18de afstuderen en dan totaal nog niet weten wat ze willen doen. Of erger nog dan iets kiezen zonder er goed over na te denken en na 2 jaar blijkt dan dat ze iets totaal fouts hebben gekozen. Dat is echt weggesmeten studietijd.

En als we dan toch aan het hervormen zijn, ons onderwijs moet wat minder gericht zijn op kennis en meer op inzicht. bv. Is het veel nuttiger om te begrijpen welke economische en culturele problemen er aan de basis liggen van een oorlog, dan een hoop data en namen van buiten te leren.
Volledig mee eens.
Toch zolang jongeren die bij het behalen van een secundair diploma, niet verplicht worden verder te moeten studeren. Aangezien dit niet voor ieder karakter/persoonlijkheid een meerwaarde zal bieden. Wat er dus ook voor zorgt dat de eindtermen van die secundaire richtingen zullen moeten samengaan met de maatschappelijke realiteit. Maar ik denk dat je dit ook op oog had?

Verder zie ik toch ook wel veel voordelen in een bredere en praktischere kennis van talen. Afgestemd op de voorziene toekomstomgeving. Ik heb de indruk dat heel wat mensen eigenlijk best wel geïnteresseerd zijn in "de wereld", maar niet goed weten hoe daar aan te beginnen. Een realistischer wereldbeeld en je eigen kansen worden sowieso groter.

Wat het aangekondigde plan betreft. Ik hoop dat men de moeite zal doen om het deftig uit te werken, anders zal het alleen maar voor meer (ja, toch wel denk ik) problemen zorgen.
Laatst gewijzigd door Hanneke op 14 sep 2010 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 14 sep 2010 22:36

Hanneke schreef:
Volledig mee eens.
Toch zolang jongeren die bij het behalen van een secundair diploma, niet verplicht worden verder te moeten studeren. Aangezien dit niet voor ieder karakter/persoonlijkheid een meerwaarde zal bieden. Wat er dus ook voor zorgt dat de eindtermen van die secundaire richtingen zullen moeten samengaan met de maatschappelijke realiteit. Maar ik denk dat je dit ook op oog had?
Inderdaad, want nu zijn er helaas afgestudeerden uit het ASO en gedeeltelijk TSO die eigenlijk nergens staan omdat ze niet meer verder hebben gestudeerd.

Just be better.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 15 sep 2010 01:45

Nabuchodonosor schreef:Het verschil tussen ASO en TSO is te groot en ik geloof ook dat een samenvoeging van die 2 ten koste zal zijn voor de ASO'ers.
Niet akkoord.
Het enige verschil zit hem denk ik in de taalvakken.

In de Latijnse (wat deed ik daar in godsnaam? :-? ) had ik een buis voor elk taalvak. Terwijl ik voor alle wetenschappelijke vakken bovengemiddeld scoorde. :)

In het TSO Biotechnische wetenschappen hadden we een absoluut minimum aan Frans en Engels (6de middelbaar TSO = 3de middelbaar ASO). Dat boeide geen zak :evil:

Maar kwa wiskunde en fysica zaten we op hetzelfde niveau als ASO Latijn-Wiskunde 6 uur. Ik heb in de 3de graad nog vaak samen een leerling uit Latijn-Wiskunde op dezelfde oefeningen (we hadden hetzelfde handboek) zitten zoeken naar de oplossingen. :)
En kwa chemie hadden we nog extra uitbreidingen die je in het ASO nooit ziet. :)

En ik herinner me nog goed de cursussen van de hogeschool richting Biotechniek. Alles uit de vakken Plantenkunde, Genetica, Microbiologie, Bemestingsleer, Bodemkunde, Dierkunde, ... hadden we al gezien in het middelbaar. :D

Stiko
Regular user
Regular user

Bericht door Stiko » 15 sep 2010 13:55

Ik snap gewoon de noodzaak van het veranderen niet.
De mensen die praktisch aangelegd, kunnen in het BSO terecht.
Het meer technische volk, dat met de handen kan werken en kan leren kan in het Technisch zijn ding doen.
Het Artistieke volk kan naar het KSO, en de taalkundige, wiskundige,... mensen komen in het ASO aan hun trekken.

Niets fout aan, toch?

Om nu heel dat systeem om te gooien omdat een deel van de mensen vasthoud aan beelden als; Aso slim, Tso Dom, Bso dommer,Kso hippie,... waarom?

Ik heb niet het gevoel dat het systeem zoals het nu is niet werkt...

Dus, als iemand even kan uitleggen wat nu de juiste redenen zijn, want ik zie er geen op het momen.
People
if there was one who would understand,
one that would comfort me and would take my hand,
one that would guide me and help me to find,
but there are no such people,'cause people are blind
JS

Gesloten