voorbeeldfunctie

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
leerkracht

voorbeeldfunctie

Bericht door leerkracht » 07 sep 2010 17:43

Hallo allemaal,

ik sta als leerkracht in het basisonderwijs 1ste leerjaar.
nu wordt er van mij een voorbeeldfunctie verwacht,
bovendien verwacht mijn school dat ik ga helpen op eetfestijn,...
en eigenlijk vragen ze de partners mee. ik sta op een katholieke hogeschool.
durf ik mijn vriendin mee nemen naar zulke zalken?
en hoe zit het dan met die "voorbeeldfunctie"...

enorm veel vooroordelen, durf je als leerkracht van zulke jonge leeftijd uitkomen voor je geaardheid?

MR. S
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Re: voorbeeldfunctie

Bericht door MR. S » 07 sep 2010 19:11

Ik sta in de eerste graad van het middelbaar onderwijs, op een katholieke school. Voor mij persoonlijk stelt het probleem zich nu niet aangezien ik alleen ben. Eén van mijn vrouwelijke collega's heeft een vriendin en die komt op school en gaat ook mee naar activiteiten die met school gelinkt worden (bijvoorbeeld etentjes in naburige lagere scholen). De directie is hier dus duidelijk van op de hoogte en heeft daar ook nog geen 'opmerkingen' over gemaakt. Stel dat ik in de toekomst iemand zou hebben om mee te nemen is dit natuurlijk al een minder grote stap omdat er al voorgaanders zijn.

Ik denk en hoop dat de tijd waarin dit een taboe was op een school toch achter ons ligt. De verschillende mogelijke relaties (hetero - holebi) passen eigenlijk ook een deel in de voorbeeldfunctie die we trachten uit te dragen. Als er op school totaal niet over gesproken kan of mag worden zullen leerlingen hierdoor minder snel aan een comming out denken en versterkt het ook het pestgedrag tegenover leerlingen die er wel voor zouden uitkomen.

Je kan dit misschien op voorhand even met collega's en directie bespreken zodat ze niet met hun mond vol tanden staan als je daar toekomt met je vriendin :wink:

Leerling

Bericht door Leerling » 07 sep 2010 19:25

Hallo,
ik sta zelf natuurlijk niet in het onderwijs..
maar ik zit wel op een (zeer) katholieke school.
het is wel algemeen bekend dat er bij ons enkele 'andere' leerkrachten rondlopen.
sommige met andere zonder partner, maar voor zover ik weet is daar nooit, niet door directie en niet door leerkrachten, een probleem van gemaakt.
ik heb zelf enorm veel te danken aan enkele van die leerkrachten.
Nu weet ik niet of je dat kan doen in de lagere school, maar zeker in het middelbaar..
als je merkt dat er iemand een probleem heeft met zijn geaardheid, of je merkt dat er iets mis zit
Stel je ervoor open, ga praten, stel voor om te praten, zorg dat die leerling zich 'beter' voelt, geef vertrouwen, etc..
Het helpt echt en ik denk dat je dan écht wel een voorbeeld bent !
Maar in de lagere school zal dit moeilijk gaan denk ik.. daar weet ik niet hoe het juist zit..
Groetjes x

leerling

Bericht door leerling » 07 sep 2010 19:29

Leerling schreef:Hallo,
ik sta zelf natuurlijk niet in het onderwijs..
maar ik zit wel op een (zeer) katholieke school.
het is wel algemeen bekend dat er bij ons enkele 'andere' leerkrachten rondlopen.
sommige met andere zonder partner, maar voor zover ik weet is daar nooit, niet door directie en niet door leerkrachten LEERLINGEN (natuurlijk!), een probleem van gemaakt.
ik heb zelf enorm veel te danken aan enkele van die leerkrachten.
Nu weet ik niet of je dat kan doen in de lagere school, maar zeker in het middelbaar..
als je merkt dat er iemand een probleem heeft met zijn geaardheid, of je merkt dat er iets mis zit
Stel je ervoor open, ga praten, stel voor om te praten, zorg dat die leerling zich 'beter' voelt, geef vertrouwen, etc..
Het helpt echt en ik denk dat je dan écht wel een voorbeeld bent !
Maar in de lagere school zal dit moeilijk gaan denk ik.. daar weet ik niet hoe het juist zit..
Groetjes x

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 07 sep 2010 19:30

Ik sluit me zo goed als volledig bij Mr. S aan. Als leerkracht heb je een voorbeeldfunctie, maar dat betekent allerminst dat we allemaal een afspiegeling moeten zijn van dat ene burgerlijke ideaal dat ondertussen hopeloos verouderd is en ook door de maatschappij in z'n geheel niet meer als 'ideaal' wordt beschouwd. Leerkrachten vormen eigenlijk in hoge mate een afspiegeling van de maatschappij, en dan vooral van de diversiteit van de maatschappij. Vooral bij mij op school, waar er naast licentiaten en regenten ook veel praktijkleerkrachten rondlopen. Die diversiteit kan je niet terug brengen tot één sluitend model waar iedereen aan zou moeten voldoen volgens een checklist. Een voorbeeldfunctie betekent voor mij dan ook dat je een aantal normen en waarden hebt die we als algemeen mogen beschouwen en dat je die ook uitdraagt naar de leerlingen toe. Doe niets waarvan je niet wil dat je leerlingen het doen, zoiets.

Wat een leerkracht in zijn privéleven doet, valt daar dan ook volledig buiten. Er is nog altijd zoiets als een die bepaalt dat je niet gediscrimineerd mag worden op basis van seksuele voorkeur. Ook niet in het katholiek onderwijs (los van dit vraagstuk: zelfs de minister van onderwijs is homo...). Daarentegen lijkt het mij wél waardevol om, als je sterk genoeg in je schoenen staat, de confrontatie aan te gaan met leerlingen. Zeker in de lagere graden van het secundair onderwijs, omdat ze mijns inziens rond die leeftijd gaan beginnen twijfelen aan hun geaardheid, maar ook in de derde graad kan het zinvol zijn. Misschien heb je als holebi-leerkracht wel de ideale vertrekpositie om homoseksualiteit bespreekbaar te maken en daar al wat taboes uit te klaren. Ik kan mij inbeelden dat het voor veel leerlingen wennen zal zijn, maar dat ze er ook iets uit gaan leren. En dat ze misschien minder terughoudend zullen zijn om zich ook te outen.

Als laatste lijkt het mij in het lager onderwijs bijzonder nuttig te zijn. Als kinderen met homoseksualiteit geconfronteerd worden, zullen ze op jongere leeftijd al beseffen dat dit een relatievorm als een andere is. Zeker als er kinderen in de klas zitten waarvan hun ouders zelf ook holebi zijn. Mijn ervaring op kamp leert dat kinderen daar zelf niet moeilijk over doen, aangezien ze spontaan vertellen dat hun mama een vriendin heeft in plaats van een vriend. Bij dit alles is het natuurlijk ook belangrijk dat we niet uit het oog verliezen dat bij een eventuele outing de ouders voor problemen gaan zorgen, omdat een aantal mensen er nog altijd van uit schijnen te gaan dat confrontatie met holebi's er voor zorgt dat ook het kind homoseksueel zal 'worden'. Als je hierbij gesteund wordt door de school, lijkt he mij de confrontatie zelfs waard te zijn. Zoals Mr S al zei, moet je de eerste stap dus zetten naar je collega's en directie toe. Het zou mij verwonderen als je daar op tegenstand zal stuiten. Bij mij was dit toch allerminst het geval.
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 08 sep 2010 01:54

leerkracht schreef:Hallo allemaal,

ik sta als leerkracht in het basisonderwijs 1ste leerjaar.
nu wordt er van mij een voorbeeldfunctie verwacht,
bovendien verwacht mijn school dat ik ga helpen op eetfestijn,...
en eigenlijk vragen ze de partners mee. ik sta op een katholieke hogeschool.
durf ik mijn vriendin mee nemen naar zulke zalken?
en hoe zit het dan met die "voorbeeldfunctie"...

enorm veel vooroordelen, durf je als leerkracht van zulke jonge leeftijd uitkomen voor je geaardheid?
Je bent het perfect 'voorbeeld' dat de maatschapij niet alleen uit traditionele gezinnen bestaat. :)

anneke1989
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door anneke1989 » 10 sep 2010 18:12

ik ben eht ook eens met Mr. S.
Nuja, het taboe zal wel nooit helemaal verdwijnen denk/vrees ik..
Maar als je dit eens overlegt met collega's en/of eventueel directie dan zal er wel geen probleem rond gemaakt worden denk ik. Dan weet je ook dat deze mensen achter je staan :- )

Ook denk ik dat het ontzettend moeilijk moet zijn als je ervoor kiest om er toch niet voor uit te komen. Ik heb het zelf aan de hand de hand gehad, en geloof me, daar voel je je achteraf alleen nog maar slechter door. Je komt in een web van leugens terecht waar je bijna niet meer uitgeraakt.. (ook als je heel oppervlakkig blijft.. mensen gaan er helaas bijna steeds van uit dat 'iedereen' hetero is)
You can’t help who you love, so just open your heart and listen. And let it take you wherever it wants to go... ♥

rilenka
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door rilenka » 10 sep 2010 23:11

ik ben nog student, hopend op later ooit leerkracht te worden...
we gaan er toch voor;)

en mijn gedachten gang sluit wat aan bij datgene dat leerkracht gepost heeft.
Moet eerlijk zeggen heb alle reacties gelezen en misschien hebben jullie wel gelijk en gaat het niet die problemen opleveren die leerkracht aangeeft.

ik ben wel van mening dat als mensen dat deeltje van u zelf uiteindelijk niet accepteren, ze je niet waard zijn.

@anneke ik denk dat je wel een punt hebt met die leugens, ik heb dat nu (nog als student dat er op school niet voor durft uit te komen uit schrik voor de reacties) ook gemerkt dat je ook al blijf je oppervlakkig snel verstrikt geraakt in je leugens)
The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Nieuwe site Liever Spruitjes: http://www.lieverspruitjes.be
Onze Facebook (vriendenpagina): http://www.facebook.com/lieverspruitjes.wjnh
Onze Facebook (fanpagina): https://www.facebook.com/LS.WJNH

sjalot
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door sjalot » 20 sep 2010 00:15

Ik werk in het bijzonder basisonderwijs.
Ik ben wel eens op een feestje toegekomen met mijn (ondertussen) ex-vriendin. Wij waren toen ook al een jaar of 4 samen. Dan mag je zoiets wel al tonen vind ik.

Eigenlijk wisten enkel mijn vrienden op het werk het op dat moment en de anderen keken enorm op. Iemand kwam me zelfs vragen of dit nu mijn vriendin was. Mijn vaste vriendin? Of ik daarmee samen was?

Achteraf hoor je dan dat haar eigen zoon homo is en dat het feit dat ik (als gewoon meisje) een vriendin heb haar een stuk vooruit hielp in haar aanvaardingsproces. Zij zwaait nu telkens heel vriendelijk goeiedag :D

Niemand heeft er problemen van gemaakt. Ik werkte er wel al mijn derde jaar en de collega's kenden mij voor wie ik was. Mijn ex-vriendin kwam op school trouwens ook zwarte piet spelen en zo en eind vorig jaar schooljaar vroeg de directeur zelf nog hoe het met haar was. Enkel positieve ervaringen op mijn school :D
Een tocht van 1000 mijl begint met een eerste stap

Wardje
Experienced user
Experienced user

Bericht door Wardje » 02 nov 2010 20:25

Ben jij student?

Want je zegt eerst dat je in het eerste leerjaar staat en dan dat je in de hogeschool staat ...

Nuja ik ken persoonlijk een lesbische docente in een katholieke hogeschool
en deze hield haar privéleven voor de studenten verborgen, ik weet niet ook voor de docenten?

Ik denk dat je als vrouw sneller aanvaard wordt als holebi dan man in het onderwijs.
All it takes is faith and trust. And a little bit of Pixie dust.

Jarne
New user
New user

Bericht door Jarne » 12 nov 2010 23:45

Bij mij op school is het ook algemeen geweten dat er bepaalde leerkrachten homo zijn, en die zijn daar meestal ook heel open in. Zo stond de vriend van een leerkracht die mee op schoolreis was geweest hem op de wachten aan het station, en vrijwel niemand maakte daar een probleem van. Natuurlijk worden er wel eens grapjes over gemaakt onder de leerlingen, maar das meer om te lachen met een leerkracht dan om te lachen met homo's.

Dit zijn wel ervaringen uit mijn vriendenkring en richting, want heb wel al gehoord dat er wel door leerlingen opmerkingen worden over gemaakt in het bijzijn van die desbetreffende leerkracht.

En of dat nu op een GO! school is of op een katholieke school denk ik niet dat dat echt veel uit maakt, zeker niet wat reacties van leerlingen betreft.

Starlet
New user
New user

Bericht door Starlet » 04 mar 2011 22:01

Ik geef les in het vierde leerjaar. Zowel mijn leerlingen, mijn collega's en de ouders zijn op de hoogte van mijn geaardheid.
Mijn leerlingen vinden het allemaal best. Ze zijn nieuwsgierig. Zeker omdat mijn vriendin dan ook nog eens een bekende kop heeft.
Als we dan met papier maché werken komen ze haar soms tegen. Grappig hoor :)

Je hebt als leerkracht inderdaad een voorbeeldfunctie. Net daarom dat je moet laten zien dat je 'anders' kan zijn en toch normaal tegelijkertijd.
Als je leerlingen nadien geconfronteerd worden met iemand die lesbisch of homo is, zullen ze misschien wel terugdenken aan jou en het beter aanvaarden.

Veel succes ermee!!
Maybe I would have been something you would be good at.

bieke007
I have no life
I have no life

Bericht door bieke007 » 05 mar 2011 10:20

Bij mij op school lopen er zowel bij de leerkrachten als bij de leerlingen holebi's rond. Van de leerkrachten is het algemeen geweten maar er wordt met geen woord over gerept. Ik heb één keer een flauw grapje gehoord van een collega, ik was geschrokken, ten eerste omwille van het grapje en ten tweede dat er eindelijk eens iets over gezegd werd!

Ikzelf kan me niet voorstellen dat ik me nu zou outen op school, ik geef les in het 2de en 3de middelbaar en ik ben eigenlijk ook nog maar 'pas' bezig, ik ben mijn weg nog aan het zoeken in het lesgeven, in het klasmanagement, ... Leerlingen van de leeftijden waaraan ik les geef kunnen heel kwetsend zijn! Ze maken grapjes over je, waar je bijstaat, ze lachen heel hard en kijken dan jouw richting uit, ... Zo'n dingen gebeuren! Ik sta momenteel nog niet sterk genoeg in mijn schoenen om er mopjes over wie ik ben nog bij te nemen.
every new beginning comes from some other beginning's end

sjalot
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door sjalot » 05 mar 2011 14:27

bieke007 schreef:Bij mij op school lopen er zowel bij de leerkrachten als bij de leerlingen holebi's rond. Van de leerkrachten is het algemeen geweten maar er wordt met geen woord over gerept.
Nu ben ik wel benieuwd welke leerkrachten dat zijn ;)

Ik denk dat er een groot verschil is of je in het lager of secundair staat en ook hoe je er zelf mee om gaat. Zeker naar de leerlingen toe. Ik hoorde onlangs een verhaal van een jongen van 18 die door klierkoorts zijn laatste jaar moest dubbelen - wat ik op zich al belachelijk vind van de school dat er niet meer moeite werd gedaan om hem te helpen inhalen, maar bon - Die jongen wordt door zijn nieuwe klasgenoten in de kleedkamer gewoon gemeden door de andere jongens. Of ze wachten om zich om te kleden tot hij weg is. Met de meisjes komt hij super goed overeen. Ik was écht geschokt dat zo'n enge manier van denken nog standaard is op die leeftijd. Ik probeer mijn individuele leerlingen in elk geval tolerantie mee te geven.

Collega's die me goed kennen, maken ook al eens een dom mopje, maar ik doe daar gewoon mee mee. Ze bedoelen het ook écht niet kwetsend en het gebeurt zeker niet wekelijks of zo.
Een tocht van 1000 mijl begint met een eerste stap

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 05 mar 2011 21:23

sjalot schreef:
bieke007 schreef:Bij mij op school lopen er zowel bij de leerkrachten als bij de leerlingen holebi's rond. Van de leerkrachten is het algemeen geweten maar er wordt met geen woord over gerept.
Nu ben ik wel benieuwd welke leerkrachten dat zijn ;)
Wat een revelatie, ik ook.

ans
New user
New user

Bericht door ans » 07 mar 2011 22:18

bieke007 schreef: Bij mij op school lopen er zowel bij de leerkrachten als bij de leerlingen holebi's rond. Van de leerkrachten is het algemeen geweten maar er wordt met geen woord over gerept. Ik heb één keer een flauw grapje gehoord van een collega, ik was geschrokken, ten eerste omwille van het grapje en ten tweede dat er eindelijk eens iets over gezegd werd!

Ikzelf kan me niet voorstellen dat ik me nu zou outen op school, ik geef les in het 2de en 3de middelbaar en ik ben eigenlijk ook nog maar 'pas' bezig, ik ben mijn weg nog aan het zoeken in het lesgeven, in het klasmanagement, ... Leerlingen van de leeftijden waaraan ik les geef kunnen heel kwetsend zijn! Ze maken grapjes over je, waar je bijstaat, ze lachen heel hard en kijken dan jouw richting uit, ... Zo'n dingen gebeuren! Ik sta momenteel nog niet sterk genoeg in mijn schoenen om er mopjes over wie ik ben nog bij te nemen.
De school waar ik les geef, is over het algemeen tolerant ten aanzien van holebi's. Ook bij ons zijn er leerkrachten en leerlingen die holebi zijn. Toch out ik me nog niet meteen op school. De meeste collega's zouden er nochtans geen probleem mee hebben, maar zelf ben ik er nog niet klaar voor om hun oneindig aantal vragen over mijn privéleven te beantwoorden, want die vragen zouden er zeker komen. Bij ons wordt er dus over zo'n dingen helemaal niet gezwegen.
En het klopt inderdaad dat leerlingen in een tweede en derde graad hun hart op de tong hebben. Ze floepen er vaak uit wat ze denken, en dat denken strookt niet altijd met het denken van mezelf. Tja, en mopjes, die zijn niet te vermijden...
Maar ik vermoed dat er wel nog een schooljaar komt waarop ik aan het begin van het jaar op de vraag 'Als je dan geen vriend hebt, mevrouw, heb je dan wel een vriendin?' 'ja' antwoord, want die vraag heb ik tijdens mijn prille carrière al gekregen, niettegenstaande ik er naar mijn mening niet holebi uit zie. Maar ik vind het eigenlijk al positief dat ze die optie open laten en beseffen dat niet iedereen in een man-vrouw relatie zit :)

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 18 mar 2011 19:41

Er is één klas die het weet van mij en ik heb nog niks van flauwe mopjes of opmerkingen gehoord rechtstreeks tegen mij. en ik heb ook niet de indruk dat het al overal rondverteld is, dus misschien is het het wel waard om de stap te zetten.
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 19 mar 2011 23:28

Mijn pedagogische scholing is quasi nihil, maar aangezien een school normaal de leerlingen moet voorbereiden op de maatschappij en onze maatschappij zowel man-vrouw, vrouw-vrouw en man-man relaties heeft zie ik er persoonlijk op eerste zicht niet direct graten in. Maar dat is natuurlijk mijn visie, en ik heb niet echt ervaring met het onderwijs, buiten interdisciplinair overleg.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

bieke007
I have no life
I have no life

Bericht door bieke007 » 20 mar 2011 13:45

mial schreef:Er is één klas die het weet van mij en ik heb nog niks van flauwe mopjes of opmerkingen gehoord rechtstreeks tegen mij. en ik heb ook niet de indruk dat het al overal rondverteld is, dus misschien is het het wel waard om de stap te zetten.
Fantastisch mial! Misschien maken we ons inderdaad veel zorgen om niets! Al denk ik dat heel veel afhangt van de schoolsfeer, als die open is, ligt het gewoon voor de hand dat je je net als de rest out. Bij mij is dat niet het geval en om daar nu zelf als eerste die weg op te gaan, nee dat is niks voor mij.
every new beginning comes from some other beginning's end

Sylvan
Senior user
Senior user

Bericht door Sylvan » 30 mar 2011 14:17

Bij mij in het middelbaar (dat nu een jaar achter mij ligt) was er zelfs een lesbisch koppel tussen de leekrachten. Die van godsdienst van deerste graad en die van economie van de derde graad. Niemand maakte daar een probleem van en ik zat nochtans op een katoliek college in hartje west-vlaanderen :P
Is eigenlijk wel raar zo'n open school :P
er zat bijvoorbeeld iemand in mijn klas die een relatie had met een leekracht. Hij gaf wel geen les aan haar maar LO aan de jongens en ze waren al een koppel voor hij daar begon en de directeur wist het van voordien. Zolang ze niets lieten merken op school mocht dat van hem. eigenlijk toch wel tof van hem :P
what kind of man loves like this?

Gesloten