België?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Sistje
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Re: België?

Bericht door Sistje » 26 dec 2010 21:45

RedRufio schreef:Ik kan ook verstaan dat mensen van vlaamsnationalistische signatuur zich ergeren aan de koers van voormalig ideologische bladen als De Morgen en Le Soir. Ik kan hen enkel aanraden om ze niet meer te lezen. Dat doe ik ook niet meer met het NB.
Ik ben al enkele jaren een abonnee van De Morgen en heb tevens ook een partijkaart van de N-VA. Ik vind dat die krant het best goed doet. Je merkt wel dat ze een politieke voorkeur heeft, maar dat beperkt zich tot de columns. En zo hoort het ook.

Het nieuwsblad vind ik persoonlijk maar een flutgazet dat op hetzelfde niveau staat als Het Laatste Nieuws.

De uitspraken van Di Rupo zijn echter wel behoorlijk overdreven en misplaatst, omdat ik denk dat Le Soir toch wel wat kan leren van de Vlaamse pers qua objectiviteit. Ik herinner mij bijvoorbeeld die column over de N-VA waar ze vergelijkingen zochten met de genocide in Rwanda. Zo'n column zie ik De Morgen toch nog niet plaatsen. Of de RTBF die een reportage maakt over het zwarte verleden van de familie De Wever. De VRT zie ik zoiets niet doen. (En als je zoekt zul je genoeg Waalse politici vinden met een zwart kantje in de familie.)

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 05 jan 2011 02:20

meester Van Aelst over 13 juni en de overwinning van de NV-A.
http://www.deredactie.be/permalink/1.930654

Let op De Croo die niet weet wat te zeggen en dus gewoon wat begint te lullen. :lol:

Jeroenn
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jeroenn » 05 jan 2011 12:22

Ik kan me wel vinden in de punten van meester Van Aelst.
Enkel zijn nieuwe verkiezingen voor mij uitgesloten door de druk van de ratingsbureaus die dreigen om onze rating te verlagen binnen de 6 maand.
Hopelijk kan men nu met het voorstel Vande Lanotte een goed akkoord bekomen. Maar ik hoor nu al geluiden van de Franstalige kant dat het voorstel te Vlaams zou zijn en we hebben het antwoord nog niet gehoord van de NVA... :-?
The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 05 jan 2011 14:17

Het voorstel is voor mij zeker niet te Vlaams.

BHV is niet grondwettelijk. Dus voor die splitsing zouden geen compensaties mogen komen. Zeker het recht om in Brussel te gaan stemmen is belachelijk. Ik wil dan bij de volgende verkiezingen naar Limburg gaan stemmen (Peumans :D ). Ik hoop dat de Vlaamse partijen daar verzet tegen aantekenen. Want op deze manier wordt het probleem BHV gewoon verplaatst. :-?

De financieringswet is echt wel pover. 26% maar! Dat gaan we echt niet voelen in de portefeuille.

De staatshervorming moet grondig verlopen! Dat omdat het naar verwachting weer een aantal jaren zal duren voor er een nieuwe staatshervorming komt.
Jeroenn schreef:Ik kan me wel vinden in de punten van meester Van Aelst.
Enkel zijn nieuwe verkiezingen voor mij uitgesloten door de druk van de ratingsbureaus die dreigen om onze rating te verlagen binnen de 6 maand.
Hopelijk kan men nu met het voorstel Vande Lanotte een goed akkoord bekomen. Maar ik hoor nu al geluiden van de Franstalige kant dat het voorstel te Vlaams zou zijn en we hebben het antwoord nog niet gehoord van de NVA... :-?
De MR en het FDF hebben al hun ongenoegen laten weten. Dat is natuurlijk ook hun taak als oppositiepartij.

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 05 jan 2011 14:35

de senaat wordt afgeschaft, het is toch al iets waarop bespaard wordt :)
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 05 jan 2011 14:36

't Is niet populair maar geef me dan toch maar de mening van Tom Lanoye in plaats van die van Vic Van Aelst.
Hoe komt het dan dat ondanks ons super onrechtvaardig land, Vlaanderen toch economisch en cultureel de belangrijkste regio in België is geworden?
Mensen als Van Aelst staren met oogkleppen naar het achtergestelde Vlaanderen van vroeger. Ik zeg niet dat er nu geen problemen zijn, maar wie wordt er door Europese waarnemers steeds op vingers getikt over de situatie in de Brusselse rand? Jawel de Vlamingen.
Hoe verdedigen ze zich altijd? Door te verwijzen naar het Vlaanderen van vroeger maar die vlieger blijft niet opgaan..
Brussel is waarschijnlijk de enige stad in de wereld die niet mag uitbreiden, terwijl het in principe normaal is dat een stad (en zeker een hoofdstad) steeds groeit. Grenzen zijn tenslotte maar artificieel.

Soms zouden Vlamingen eens als buitenstaander naar zichzelf moeten kijken.

En door alles op te splitsen bekom je uiteindelijk situaties zoals deze: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... T&word=vaf
Twee kleine regio's die er eigelijk beter aan zouden doen om samen te werken maar in de plaats daarvan elkaar gaan beconcurreren.

Soit, schiet me nu maar neer maar ik moest mijn gedacht eens kwijt.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 05 jan 2011 14:46

Heligoland schreef:
't Is niet populair maar geef me dan toch maar de mening van Tom Lanoye in plaats van die van Vic Van Aelst.
Hoe komt het dan dat ondanks ons super onrechtvaardig land, Vlaanderen toch economisch en cultureel de belangrijkste regio in België is geworden?
Mensen als Van Aelst staren met oogkleppen naar het achtergestelde Vlaanderen van vroeger. Ik zeg niet dat er nu geen problemen zijn, maar wie wordt er door Europese waarnemers steeds op vingers getikt over de situatie in de Brusselse rand? Jawel de Vlamingen.
Hoe verdedigen ze zich altijd? Door te verwijzen naar het Vlaanderen van vroeger maar die vlieger blijft niet opgaan..
Brussel is waarschijnlijk de enige stad in de wereld die niet mag uitbreiden, terwijl het in principe normaal is dat een stad (en zeker een hoofdstad) steeds groeit. Grenzen zijn tenslotte maar artificieel.

Soms zouden Vlamingen eens als buitenstaander naar zichzelf moeten kijken.

En door alles op te splitsen bekom je uiteindelijk situaties zoals deze: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... T&word=vaf
Twee kleine regio's die er eigelijk beter aan zouden doen om samen te werken maar in de plaats daarvan elkaar gaan beconcurreren.

Soit, schiet me nu maar neer maar ik moest mijn gedacht eens kwijt.
True!

En dat gezegd zijnde: ik heb het nog niet allemaal fatsoenlijk bekeken, maar de nota Vande Lanotte lijkt me toch meer dan degelijk. Over het hoofdstuk 'politieke vernieuwing' kan ik zelfs enthousiast worden en dat is de laatste tijd niet vaak gebeurd.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 05 jan 2011 15:11

Heligoland schreef: Hoe komt het dan dat ondanks ons super onrechtvaardig land, Vlaanderen toch economisch en cultureel de belangrijkste regio in België is geworden?
Nu heb je het over Vlaanderen in het algemeen. In het cultureel centrum van Merelbeke heb ik inderdaad ook nog geen Waalse cultuur gezien.

Maar daar gaat het niet over. Het gaat over de Vlaamse cultuur die in de rand rond Brussel vernietigd wordt door de agressieve Frans/Waalse cultuur. Ik heb het dan vooral over de taal.

Om dat tegen te gaan moeten er duidelijke grenzen gesteld worden. Grenzen die in het verleden zijn vast gelegd maar al jarenlang overschreden worden.

Ik weet niet of Vlaanderen economisch het zo goed doet. Als men spreekt over Economische welvaart kijkt men te vaak naar de naakte cijfers. Men moet verder kijken dan de neus lang is:
- http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GJ216NHB6
- http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... cent.dhtml

Blijkbaar is het toch niet het proletariaat dat met het geld gaat gaan lopen. :roll:

Heligoland schreef: Mensen als Van Aelst staren met oogkleppen naar het achtergestelde Vlaanderen van vroeger.
Het verleden vormt de fundamenten van het heden.
En vraag maar aan een architect wat er moet gebeuren als de fundamenten verkeerd zitten... juist ja. de 'constructie' heropbouwen!

Overgens haalt ie een voorbeeld uit het heden aan.

Heligoland schreef: Ik zeg niet dat er nu geen problemen zijn, maar wie wordt er door Europese waarnemers steeds op vingers getikt over de situatie in de Brusselse rand? Jawel de Vlamingen.
Omdat die er niets van snappen.
Hoe kan een Engelsman, een Duitser of een Fransman nu oordelen over de situatie?

Laat eens moslims uit Albanië oordelen over de Vlaamse rand. Hun cultuur werd 15 jaar geleden ook weggeveegd door een agressieve en dominerende cultuur. :roll: Of de Schot of een Bask: Die worden al minstens even lang als de Vlamingen onderdrukt.

Heligoland schreef: Hoe verdedigen ze zich altijd? Door te verwijzen naar het Vlaanderen van vroeger maar die vlieger blijft niet opgaan..
De situatie is er met de jaren echt niet op verbeterd, maar zelf op verslechterd!
Ik kom genoeg in Brussel (en de Vlaamse rand) om te zien dat het de verkeerde richting op gaat.

Zelf gemeentes buiten die Vlaamse rand worden nu al bedreigd. Asse, Gooik, Lennik, Pepingen, Kortenberg, Meise, ...

Heligoland schreef: Brussel is waarschijnlijk de enige stad in de wereld die niet mag uitbreiden, terwijl het in principe normaal is dat een stad (en zeker een hoofdstad) steeds groeit. Grenzen zijn tenslotte maar artificieel.
Die groeit valt natuurlijk niet tegen te houden. Maar kijk naar Parijs, Londen, Amsterdam: daar wordt in de rand rond de hoofdstad nog steeds dezelfde taal gesproken.

Heligoland schreef: Soms zouden Vlamingen eens als buitenstaander naar zichzelf moeten kijken.
Zoals ik een beetje hierboven al zei. Ik zal me eens een week voordoen als Schot, Bask, Kosovaar, ...

Heligoland schreef: En door alles op te splitsen bekom je uiteindelijk situaties zoals deze: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... T&word=vaf
Kan het artikel niet lezen. Uw opmerking vervalt dus.

Heligoland schreef: Twee kleine regio's die er eigelijk beter aan zouden doen om samen te werken maar in de plaats daarvan elkaar gaan beconcurreren.
Een grondvest in de Vlaamse beweging oppert al 150 jaar voor betere samenwerking tussen de 2 Nederlanden.
In mijn ogen gaat een onafhankelijk Vlaanderen economisch dan ook moeten samenwerken met Nederland om echt een optimale bloei te kennen.

Op nog groter vlak moeten we dan streven naar een groot Europa der volkeren. :D

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 05 jan 2011 16:29

AGE-411 schreef: Nu heb je het over Vlaanderen in het algemeen. In het cultureel centrum van Merelbeke heb ik inderdaad ook nog geen Waalse cultuur gezien.

Maar daar gaat het niet over. Het gaat over de Vlaamse cultuur die in de rand rond Brussel vernietigd wordt door de agressieve Frans/Waalse cultuur. Ik heb het dan vooral over de taal.

Om dat tegen te gaan moeten er duidelijke grenzen gesteld worden. Grenzen die in het verleden zijn vast gelegd maar al jarenlang overschreden worden.
Nog zoiets, 'de Waalse cultuur', is die dan tegengesteld aan de Vlaamse? Er is een taalverschil natuurlijk maar is dat het enige dat cultuur definieert? Moest jij Waalse leeftijdsgenoten kennen, of gewoon eens een gesprek beginnen op een festivalcamping met een Waal of Brusselaar (aanrader) zou je merken dat wij helemaal niet veel verschillen. Dat beeld wordt ons opgedrongen door politici. Er is geen enkel volk waar we zoveel gemeen mee hebben als de Walen. En zeg alsjeblieft niet de Hollanders. Met de Walen verschillen we van taal, met de Hollanders verschillen we van al de rest.
Ik heb in een faciliteitengemeente les gehad, ik woon op zes kilometer van de taalgrens en bij ons zie je dat veel Vlamingen over de taalgrens gaan wonen omdat bouwgrond daar goedkoper is. Er zijn daar al heuse Vlaamse enclaves. 'Een grens die in het verleden is vast gelegd maar al jarenlang overschreden wordt.'
Ik weet niet of Vlaanderen economisch het zo goed doet. Als men spreekt over Economische welvaart kijkt men te vaak naar de naakte cijfers. Men moet verder kijken dan de neus lang is:
- http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GJ216NHB6
- http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... cent.dhtml

Blijkbaar is het toch niet het proletariaat dat met het geld gaat gaan lopen. :roll:
Ik bedoelde in vergelijking met Wallonië. Maar niets sluit natuurlijk uit dat zij het in de toekomst beter gaan doen dan wij.

Het verleden vormt de fundamenten van het heden.
En vraag maar aan een architect wat er moet gebeuren als de fundamenten verkeerd zitten... juist ja. de 'constructie' heropbouwen!

Overgens haalt ie een voorbeeld uit het heden aan.
Juist, de constructie heropbouwen, niet afbreken en er twee constructies van maken.
En het Nederlands van de Walen... tja, er is daar natuurlijk vanalles fout gelopen. Het hoeft niet eens altijd onwil te zijn. Ik ken mensen die graag vlot Nederlands willen spreken maar die het niet kunnen door het gebrek aan kwaliteit van de lessen in het middelbaar.

Maar als wij Frans kunnen is dat toch genoeg om te communiceren? (grapje :wink: )
Omdat die er niets van snappen.
Hoe kan een Engelsman, een Duitser of een Fransman nu oordelen over de situatie?

Laat eens moslims uit Albanië oordelen over de Vlaamse rand. Hun cultuur werd 15 jaar geleden ook weggeveegd door een agressieve en dominerende cultuur. :roll: Of de Schot of een Bask: Die worden al minstens even lang als de Vlamingen onderdrukt.
Het zijn hoe dan ook onafhankelijke meningen en echte onderdrukking zou zelf een Fransman opmerken.
Trouwens, moeten de Schotten en Basken ook allemaal hun eigen land hebben? Als je de wereldbol bekijkt is Europa volgens mij genoeg versnipperd. En nog eens: welk West-Europees volk wordt nog onderdrukt? Als je kijkt naar pakweg Tibet vind ik het zelf erg dat dat woord hier gebruikt wordt. China stimuleert Han-Chinezen daar te gaan wonen en autochtone Tibetanen worden in de marginaliteit gedreven. Hier in België gaat het om spontane demografische veranderingen. Da's iets helmaal anders. Er zijn geen extra wegen en spoorlijnen aangelegd om Franstaligen in de Brusselse rand te doen wonen. En de Vlamingen moeten bij mijn weten geen namaakleer in geïmproviseerde standjes verkopen aan toeristen om rond te komen.
Die groeit valt natuurlijk niet tegen te houden. Maar kijk naar Parijs, Londen, Amsterdam: daar wordt in de rand rond de hoofdstad nog steeds dezelfde taal gesproken.
Huh? Dit slaat toch nergens op? De taal van de rand is daar de taal van de hoofdstad...

De titel zegt al genoeg.
Een grondvest in de Vlaamse beweging oppert al 150 jaar voor betere samenwerking tussen de 2 Nederlanden.
In mijn ogen gaat een onafhankelijk Vlaanderen economisch dan ook moeten samenwerken met Nederland om echt een optimale bloei te kennen.
Nog beter: samenwerken met Wallonië én Nederland.
Op nog groter vlak moeten we dan streven naar een groot Europa der volkeren. :D
Dat klinkt zo hol als je nog niet eens van je buren wil weten. Een heel terechte opmerking van Tom Lanoye. Het Europees project is gedoemd te mislukken als we zelf hier niet meer met elkaar kunnen overleggen.

En nu moet ik echt voortdoen met studeren :-?

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 05 jan 2011 17:56

Heligoland schreef: Nog zoiets, 'de Waalse cultuur', is die dan tegengesteld aan de Vlaamse? Er is een taalverschil natuurlijk maar is dat het enige dat cultuur definieert? Moest jij Waalse leeftijdsgenoten kennen, of gewoon eens een gesprek beginnen op een festivalcamping met een Waal of Brusselaar (aanrader) zou je merken dat wij helemaal niet veel verschillen.
Ik heb denk ik meer Walen op mijn facebook en MSN staan dan de meesten hier. Die kennen ook mijn standpunten en hebben daar helemaal geen problemen mee. Ze weten ook dat ik niets hebben tegen de mensen, maar tegen de situaties. (Voor de neokolonialen van de FDF maak ik gaarne een uitzondering)
Ik heb niets tegen Wallonië, maar wel iets tegen België.

Wallonië is mijn favoriete buitenland, en ik kom daar zeer regelmatig. Het is geleden van vorige week. Wallonië is een prachtig land met vriendelijke bewoners!

Heligoland schreef: Dat beeld wordt ons opgedrongen door politici. Er is geen enkel volk waar we zoveel gemeen mee hebben als de Walen. En zeg alsjeblieft niet de Hollanders. Met de Walen verschillen we van taal, met de Hollanders verschillen we van al de rest.
Hoe oud zijn die vooroordelen? :roll:
Op vlak van mentaliteit en levensvisie staan de Noord-Nederlanders dichter bij ons dan de Walen.
De verschillen tussen de gemiddelde Nederlander en de gemiddelde Vlaming zijn niet groter dan de verschillen tussen de gemiddelde Antwerpenaar en de gemiddelde West-Vlaming.

Vooral in moderne tijden als deze wordt dat duidelijk. We hebben namelijk de middelen om snel en gemakkelijk te communiceren met de noorderlingen, waardoor de verschillen helemaal weggewerkt worden.

Nu we toch begonnen zijn met persoonlijke voorbeelden:
Een ander fora waar ik zeer actief ben is moviemeter.nl . Daar zitten een hele hoop Noord- en Zuid-Nederlanders op een forum. De enige manier waarop men kan zien of het om een Noordeling of Zuideling gaat is door in het profiel te gaan kijken. Mentaliteitsverschil bestaat totaal niet.

Als liefhebber van het openbaar vervoer zit ik ook op forumTEC.be . En dat is heel wat anders dan zijn Vlaamse tegenhanger (zone01.be).
Dat is ook te zien bij uitstappen en festiviteiten. Daar vormen de Vlamingen groepjes (samen met de weinige Nederlands die af komen) en de Walen groepjes.
Er gebeurt natuurlijk ook wel (een krakkemikkige) communicatie tussen die 2 groepen. Maar doorgaans gaat die communicatie tussen een Vlaming en een Waal even goed/slecht dan de communicatie tussen een Vlaming en een echte buitenlander als een Fransman, Duitser of zelf een Pool.

Walen zijn ook veel luidruchtiger en optimistischer. De je m'en fous-houding. Toegegeven: I like it. :D

Heligoland schreef: Ik heb in een faciliteitengemeente les gehad, ik woon op zes kilometer van de taalgrens en bij ons zie je dat veel Vlamingen over de taalgrens gaan wonen omdat bouwgrond daar goedkoper is. Er zijn daar al heuse Vlaamse enclaves. 'Een grens die in het verleden is vast gelegd maar al jarenlang overschreden wordt.'
Dat is dan de eerste keer dat ik het woord 'Vernederlandsing' hoor :roll:
Ik heb in gemeentes over de grens nog nooit een woord Nederlands gehoord uit de mond van de plaatselijke bevolking. (Niet dat dat moet. Die dorpjes moeten hun Waalse identiteit behouden)
Dat in tegenstelling tot gemeentes als Hal, Rhode-Saint-Genèse, Biévène, Leeuw-Saint-Pierre, Vilvorde, Zaventem, Grimbergen, Dilbeek, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Machelen, Tervuren, Wemmel, Asse, Pepingen, ...

Heligoland schreef: Juist, de constructie heropbouwen, niet afbreken en er twee constructies van maken.
En het Nederlands van de Walen... tja, er is daar natuurlijk vanalles fout gelopen. Het hoeft niet eens altijd onwil te zijn. Ik ken mensen die graag vlot Nederlands willen spreken maar die het niet kunnen door het gebrek aan kwaliteit van de lessen in het middelbaar.
Ik heb het niet over het niveau van de talen. Dat is het laatste waar ik over ga vallen. Sommige mensen zijn nu eenmaal geen talenknobbels. Ikzelf ben daar een voorbeeld van.
Het gaat me om de (slechte) wil.

Ik vertik het om in Wallonië tegen de plaatselijke bevolking iets anders te spreken dan Frans. Deze zomer begon een Waal tegen mij te spreken in het Nederlands. Ik heb hem verder in het Frans blijven antwoorden.

Maar de FDF'ers komen zich vestigen in hun kolonies in en rond Brussel en eisen van de plaatselijke bevolking (Nederlandstalig) die daar al een eeuwigheid woont dat die zich aanpassen aan hen. :roll: Dat gaat er bij mij echt niet in.

Heligoland schreef: Trouwens, moeten de Schotten en Basken ook allemaal hun eigen land hebben? Als je de wereldbol bekijkt is Europa volgens mij genoeg versnipperd. En nog eens: welk West-Europees volk wordt nog onderdrukt? Als je kijkt naar pakweg Tibet vind ik het zelf erg dat dat woord hier gebruikt wordt. China stimuleert Han-Chinezen daar te gaan wonen en autochtone Tibetanen worden in de marginaliteit gedreven. Hier in België gaat het om spontane demografische veranderingen. Da's iets helmaal anders. Er zijn geen extra wegen en spoorlijnen aangelegd om Franstaligen in de Brusselse rand te doen wonen.
Gelukkig niet! Maar dat het ergens anders erger is wil toch niet zeggen dat we hier het probleem niet hebben. Moet het Chinese proporties aannemen voor er iets aan gedaan wordt? Dan is het al veel te laat!

Spontane demografische veranderingen zien we ook in 3de wereldlanden. Daar worden de plaatselijke taal en cultuur ook verdreven.
En dit al decennia nadat de kolonisten kwamen en de bevolking verplicht hadden om het Frans (Congo) te praten. Op gebied van taal deden de Franskiljons destijds met Vlaanderen net hetzelfde als met Congo. Hun taal en cultuur opleggen; en de andere en minderwaardige cultuur van de kaart vegen.

Intussen zijn we 2010 en is die kolonisatie in Brussel en de Brusselse rand nog steeds aan de gang. Is het te veel gevraagd om deze praktijken te stoppen?

Heligoland schreef: Huh? Dit slaat toch nergens op? De taal van de rand is daar de taal van de hoofdstad...
Precies. Hoe was het hier? Raadpleeg gerust de volkstellingen van 100 en 150 jaar geleden.

Als men aan het huidige tempo voort doet is binnen 100 jaar alles van Aalst tot en met Leuven (excuseer: Louvain) verfranst.

Heligoland schreef:
De titel zegt al genoeg.
Pure bangmakerij van de belgicisten.
De Vlaamse filmwereld heeft de laatste jaren enkel maar grote successen gekend. Zowel kwalitatief als kwantitatief beleeft de Vlaamse cinema hoogdagen.

Heligoland schreef:
Ik sta open om samen te werken met ieder land. Maar België kun je absoluut geen samenwerking noemen.

Om het met woorden uit de ecologie te zeggen: we moeten streven naar "mutualisme". De staatsvorm die we nu kennen valt te vergelijken met "parasitisme", of zelf "amensalisme".

We moeten samenwerken zodat iedereen er beter van wordt!

Heligoland schreef: Dat klinkt zo hol als je nog niet eens van je buren wil weten. Een heel terechte opmerking van Tom Lanoye. Het Europees project is gedoemd te mislukken als we zelf hier niet meer met elkaar kunnen overleggen.
Het Europese project staat voor mij maar in de kinderschoenen. Als alle landen willen beter worden hiervan moeten we een grote regering samenstellen die meer zeggenschap krijgt.

Het kan niet dat de Duitser moet besparen omdat de Grieken een zooitje gemaakt hebben van hun begroting.
Je kan natuurlijk het zeggenschap over de Griekse begroting niet afnemen, maar de Europese regering zou meer zeggenschap moeten krijgen hierover. (In de aard van: "dat moogde niet doen, of je komt er niet op het einde van het jaar"). En ze moet ook effectief kunnen ingrijpen.
Ze moet ze ook kunnen ingrijpen wanneer corrupte politici dreigen de Europese deelstaat ten gronde te richten. (VB: Berlusconi afzetten)

Nu is het meer een trek-uw-plan-en-we-zien-wel. Dit heeft er voor gezorgd dat amper 7 jaar na de invoering van de euro deze al ter discussie staat. Het is één grote chaos geworden!
Als we zo voort doen zal het geen lang leven beschoren zijn. :(

Heligoland schreef: En nu moet ik echt voortdoen met studeren :-?
²

Rafaël
Regular user
Regular user

Bericht door Rafaël » 05 jan 2011 20:57

AGE-411 schreef:Maar daar gaat het niet over. Het gaat over de Vlaamse cultuur die in de rand rond Brussel vernietigd wordt door de agressieve Frans/Waalse cultuur. Ik heb het dan vooral over de taal.

Hoe denk je die "verbrusseling" van de Rand dan tegen te houden? :-?
"Wat is jeugd? Een droom. Wat is liefde? De inhoud van die droom."

daniel
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door daniel » 05 jan 2011 23:25

Gek toch dat cultuur opeens iets taal-gerelateerd is. Ik dacht altijd dat we deel uitmaakten van een Europees Christelijke cultuur.

ach sarcasme.
Are we human or are we dancer?

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 05 jan 2011 23:51

Rafaël schreef:
AGE-411 schreef:Maar daar gaat het niet over. Het gaat over de Vlaamse cultuur die in de rand rond Brussel vernietigd wordt door de agressieve Frans/Waalse cultuur. Ik heb het dan vooral over de taal.

Hoe denk je die "verbrusseling" van de Rand dan tegen te houden? :-?
Zorgen dat tenminste de oorspronkelijke bevolking niet weggejaagd wordt. Zorgen dat deze bevolking zich thuis kan voelen bij zich thuis.
Ik zou voor geen geld ter wereld in Kraainem, St-Genesius-Rhode of Linkebeek willen wonen. :-?

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kukuxumusu » 06 jan 2011 11:45

Spoiler! :
AGE-411 schreef:
Heligoland schreef: Nog zoiets, 'de Waalse cultuur', is die dan tegengesteld aan de Vlaamse? Er is een taalverschil natuurlijk maar is dat het enige dat cultuur definieert? Moest jij Waalse leeftijdsgenoten kennen, of gewoon eens een gesprek beginnen op een festivalcamping met een Waal of Brusselaar (aanrader) zou je merken dat wij helemaal niet veel verschillen.
Ik heb denk ik meer Walen op mijn facebook en MSN staan dan de meesten hier. Die kennen ook mijn standpunten en hebben daar helemaal geen problemen mee. Ze weten ook dat ik niets hebben tegen de mensen, maar tegen de situaties. (Voor de neokolonialen van de FDF maak ik gaarne een uitzondering)
Ik heb niets tegen Wallonië, maar wel iets tegen België.

Wallonië is mijn favoriete buitenland, en ik kom daar zeer regelmatig. Het is geleden van vorige week. Wallonië is een prachtig land met vriendelijke bewoners!

Heligoland schreef: Dat beeld wordt ons opgedrongen door politici. Er is geen enkel volk waar we zoveel gemeen mee hebben als de Walen. En zeg alsjeblieft niet de Hollanders. Met de Walen verschillen we van taal, met de Hollanders verschillen we van al de rest.
Hoe oud zijn die vooroordelen? :roll:
Op vlak van mentaliteit en levensvisie staan de Noord-Nederlanders dichter bij ons dan de Walen.
De verschillen tussen de gemiddelde Nederlander en de gemiddelde Vlaming zijn niet groter dan de verschillen tussen de gemiddelde Antwerpenaar en de gemiddelde West-Vlaming.

Vooral in moderne tijden als deze wordt dat duidelijk. We hebben namelijk de middelen om snel en gemakkelijk te communiceren met de noorderlingen, waardoor de verschillen helemaal weggewerkt worden.

Nu we toch begonnen zijn met persoonlijke voorbeelden:
Een ander fora waar ik zeer actief ben is moviemeter.nl . Daar zitten een hele hoop Noord- en Zuid-Nederlanders op een forum. De enige manier waarop men kan zien of het om een Noordeling of Zuideling gaat is door in het profiel te gaan kijken. Mentaliteitsverschil bestaat totaal niet.

Als liefhebber van het openbaar vervoer zit ik ook op forumTEC.be . En dat is heel wat anders dan zijn Vlaamse tegenhanger (zone01.be).
Dat is ook te zien bij uitstappen en festiviteiten. Daar vormen de Vlamingen groepjes (samen met de weinige Nederlands die af komen) en de Walen groepjes.
Er gebeurt natuurlijk ook wel (een krakkemikkige) communicatie tussen die 2 groepen. Maar doorgaans gaat die communicatie tussen een Vlaming en een Waal even goed/slecht dan de communicatie tussen een Vlaming en een echte buitenlander als een Fransman, Duitser of zelf een Pool.

Walen zijn ook veel luidruchtiger en optimistischer. De je m'en fous-houding. Toegegeven: I like it. :D

Heligoland schreef: Ik heb in een faciliteitengemeente les gehad, ik woon op zes kilometer van de taalgrens en bij ons zie je dat veel Vlamingen over de taalgrens gaan wonen omdat bouwgrond daar goedkoper is. Er zijn daar al heuse Vlaamse enclaves. 'Een grens die in het verleden is vast gelegd maar al jarenlang overschreden wordt.'
Dat is dan de eerste keer dat ik het woord 'Vernederlandsing' hoor :roll:
Ik heb in gemeentes over de grens nog nooit een woord Nederlands gehoord uit de mond van de plaatselijke bevolking. (Niet dat dat moet. Die dorpjes moeten hun Waalse identiteit behouden)
Dat in tegenstelling tot gemeentes als Hal, Rhode-Saint-Genèse, Biévène, Leeuw-Saint-Pierre, Vilvorde, Zaventem, Grimbergen, Dilbeek, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Machelen, Tervuren, Wemmel, Asse, Pepingen, ...

Heligoland schreef: Juist, de constructie heropbouwen, niet afbreken en er twee constructies van maken.
Ik heb het niet over het niveau van de talen. Dat is het laatste waar ik over ga vallen. Sommige mensen zijn nu eenmaal geen talenknobbels. Ikzelf ben daar een voorbeeld van.
Het gaat me om de (slechte) wil.

Ik vertik het om in Wallonië tegen de plaatselijke bevolking iets anders te spreken dan Frans. Deze zomer begon een Waal tegen mij te spreken in het Nederlands. Ik heb hem verder in het Frans blijven antwoorden.

Maar de FDF'ers komen zich vestigen in hun kolonies in en rond Brussel en eisen van de plaatselijke bevolking (Nederlandstalig) die daar al een eeuwigheid woont dat die zich aanpassen aan hen. :roll: Dat gaat er bij mij echt niet in.

Heligoland schreef: Trouwens, moeten de Schotten en Basken ook allemaal hun eigen land hebben? Als je de wereldbol bekijkt is Europa volgens mij genoeg versnipperd. En nog eens: welk West-Europees volk wordt nog onderdrukt? Als je kijkt naar pakweg Tibet vind ik het zelf erg dat dat woord hier gebruikt wordt. China stimuleert Han-Chinezen daar te gaan wonen en autochtone Tibetanen worden in de marginaliteit gedreven. Hier in België gaat het om spontane demografische veranderingen. Da's iets helmaal anders. Er zijn geen extra wegen en spoorlijnen aangelegd om Franstaligen in de Brusselse rand te doen wonen.
Gelukkig niet! Maar dat het ergens anders erger is wil toch niet zeggen dat we hier het probleem niet hebben. Moet het Chinese proporties aannemen voor er iets aan gedaan wordt? Dan is het al veel te laat!

Spontane demografische veranderingen zien we ook in 3de wereldlanden. Daar worden de plaatselijke taal en cultuur ook verdreven.
En dit al decennia nadat de kolonisten kwamen en de bevolking verplicht hadden om het Frans (Congo) te praten. Op gebied van taal deden de Franskiljons destijds met Vlaanderen net hetzelfde als met Congo. Hun taal en cultuur opleggen; en de andere en minderwaardige cultuur van de kaart vegen.

Intussen zijn we 2010 en is die kolonisatie in Brussel en de Brusselse rand nog steeds aan de gang. Is het te veel gevraagd om deze praktijken te stoppen?

Heligoland schreef: Huh? Dit slaat toch nergens op? De taal van de rand is daar de taal van de hoofdstad...
Precies. Hoe was het hier? Raadpleeg gerust de volkstellingen van 100 en 150 jaar geleden.

Als men aan het huidige tempo voort doet is binnen 100 jaar alles van Aalst tot en met Leuven (excuseer: Louvain) verfranst.

Heligoland schreef:
De titel zegt al genoeg.
Pure bangmakerij van de belgicisten.
De Vlaamse filmwereld heeft de laatste jaren enkel maar grote successen gekend. Zowel kwalitatief als kwantitatief beleeft de Vlaamse cinema hoogdagen.

Heligoland schreef:
Ik sta open om samen te werken met ieder land. Maar België kun je absoluut geen samenwerking noemen.

Om het met woorden uit de ecologie te zeggen: we moeten streven naar "mutualisme". De staatsvorm die we nu kennen valt te vergelijken met "parasitisme", of zelf "amensalisme".

We moeten samenwerken zodat iedereen er beter van wordt!

Heligoland schreef: Dat klinkt zo hol als je nog niet eens van je buren wil weten. Een heel terechte opmerking van Tom Lanoye. Het Europees project is gedoemd te mislukken als we zelf hier niet meer met elkaar kunnen overleggen.
Het Europese project staat voor mij maar in de kinderschoenen. Als alle landen willen beter worden hiervan moeten we een grote regering samenstellen die meer zeggenschap krijgt.

Het kan niet dat de Duitser moet besparen omdat de Grieken een zooitje gemaakt hebben van hun begroting.
Je kan natuurlijk het zeggenschap over de Griekse begroting niet afnemen, maar de Europese regering zou meer zeggenschap moeten krijgen hierover. (In de aard van: "dat moogde niet doen, of je komt er niet op het einde van het jaar"). En ze moet ook effectief kunnen ingrijpen.
Ze moet ze ook kunnen ingrijpen wanneer corrupte politici dreigen de Europese deelstaat ten gronde te richten. (VB: Berlusconi afzetten)

Nu is het meer een trek-uw-plan-en-we-zien-wel. Dit heeft er voor gezorgd dat amper 7 jaar na de invoering van de euro deze al ter discussie staat. Het is één grote chaos geworden!
Als we zo voort doen zal het geen lang leven beschoren zijn. :(

Heligoland schreef: En nu moet ik echt voortdoen met studeren :-?
²
Ik snap je niet age. Je zegt dat België niet werkt omdat we niet overeen kunnen komen, dat we zo verschillend zijn. Maar dan spreek je jezelf weer op 3 manieren tegen:
1. Al je Waalse vrienden
2. Je liefde voor hun mentaliteit.
3. Europese samenwerking(met al die verschillende landen, volkeren, culturen, talen,...) moet aangemoedigd worden.
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 06 jan 2011 13:56

kukuxumusu schreef: Ik snap je niet age. Je zegt dat België niet werkt omdat we niet overeen kunnen komen, dat we zo verschillend zijn. Maar dan spreek je jezelf weer op 3 manieren tegen:
1. Al je Waalse vrienden
3. Europese samenwerking(met al die verschillende landen, volkeren, culturen, talen,...) moet aangemoedigd worden.
Hoeveel mensen zijn er niet die goed bevriend zijn met mensen uit het buitenland? Mijn zus kent een 4-tal mensen van Tsjechië die ze regelmatig al eens is gaan bezoeken (en omgekeerd).

Voor mij zijn die Waalse kennissen te vergelijken met die Tsjechische van mijn zus. Niets meer, niets minder. Vriendelijke buitenlanders die goed zijn om te kennen.

Verbroedering tussen de Europese volkeren is een must als we in de toekomst nog iets willen betekenen op wereldvlak. Als we dat niet doen (of niet genoeg) dan worden we zoals Groot-Brittannië: schoothondjes van een groter machtsblok.

Maar dat betekent toch niet dat we alles samen moeten doen en ons identiteit moeten verliezen? België was een voorbeeld van hoe het niet hoort.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 06 jan 2011 14:09

AGE-411 schreef:
kukuxumusu schreef: Ik snap je niet age. Je zegt dat België niet werkt omdat we niet overeen kunnen komen, dat we zo verschillend zijn. Maar dan spreek je jezelf weer op 3 manieren tegen:
1. Al je Waalse vrienden
Hoeveel mensen zijn er niet die goed bevriend zijn met mensen uit het buitenland? Mijn zus kent een 4-tal mensen van Tsjechië die ze regelmatig al eens is gaan bezoeken (en omgekeerd).

Voor mij zijn die Waalse kennissen te vergelijken met die Tsjechische van mijn zus. Niets meer, niets minder. Vriendelijke buitenlanders die goed zijn om te kennen.

Verbroedering tussen de Europese volkeren is een must als we in de toekomst nog iets willen betekenen op wereldvlak. Als we dat niet doen (of niet genoeg) dan worden we zoals Groot-Brittannië: schoothondjes van een groter machtsblok.

Maar dat betekent toch niet dat we alles samen moeten doen en ons identiteit moeten verliezen? België was een voorbeeld van hoe het niet hoort.
Dat kan goed zijn, maar het feit blijft dat je jezelf tegenspreekt. :)
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kukuxumusu » 06 jan 2011 14:16

AGE-411 schreef:
1. Al je Waalse vrienden

Samenwerking moet dus alleen als we officieel 2 verschillende landen zijn?
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 06 jan 2011 14:23

De lachende profeet schreef: Dat kan goed zijn, maar het feit blijft dat je jezelf tegenspreekt. :)
Waar dan?

kukuxumusu schreef: Samenwerking moet dus alleen als we officieel 2 verschillende landen zijn?
Er gaat gegarandeerd miserie van komen als er wel te nauw samengewerkt gaat worden. Kijk naar Duitsland, dat nu al mort omdat het in de bres moet springen voor Griekenland.

Er moet op voorhand bekeken worden welke oplossingen bijdragen tot de welvaart van ons allemaal.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 06 jan 2011 16:11

AGE-411 schreef:
kukuxumusu schreef: Samenwerking moet dus alleen als we officieel 2 verschillende landen zijn?
Er gaat gegarandeerd miserie van komen als er wel te nauw samengewerkt gaat worden. Kijk naar Duitsland, dat nu al mort omdat het in de bres moet springen voor Griekenland.
Euh...Eerst pleit je voor meer Europese samenwerking en nu voor minder samenwerking? Heel vreemd. Net zoals je wel met de Walen wilt samenwerken in Europees verband maar niet in Belgisch? Hoe ga je dat doen? Want je beweert dat ze een gans andere mentaliteit hebben dan Vlamingen en Nederlanders. Dus is Europese samenwerking onmogelijk in jouw ogen?

Het is zeer moeilijk om je redenering te volgen. Je spreekt jezelf constant tegen.

Trouwens, in de coulissen morde Duitsland helemaal niet. Ten eerste omdat ze wisten dat als Griekenland valt, Duitsland en de rest de Eurozone meevalt en daar heeft niemand baat bij. Ten tweede omdat ze maar al te goed wisten dat Griekenland de afgelopen jaren een hele grote afzetmarkt was voor Duitse producten.
De vuist op tafel was eerder een signaal dat het moet gedaan zijn met de willekeurige begrotingtoepassingen.
Ik zie in de hele Griekenland-situatie een hefboom naar juist meer Europese integratie ipv van een afbouw ervan.
Er moet op voorhand bekeken worden welke oplossingen bijdragen tot de welvaart van ons allemaal
Een Europa-à-la-Carte dus.
Fluctuat nec mergitur

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 06 jan 2011 16:14

AGE-411 schreef:

Er moet op voorhand bekeken worden welke oplossingen bijdragen tot de welvaart van ons allemaal.
En in welke zin draagt een peperdure (aldus verschillende, onafhankelijke experts die werden aangesteld in het kader van de kostenberekening van een eventuele) splitsing van België bij aan de 'welvaart van ons allemaal'?

Wat trouwens die o zo grote (vermeende, that is) gelijkenis tussen de Nederlandse en de Vlaamse cultuur betreft, raad ik je aan om onderstaand artikel eens te lezen:
Spoiler! :
BELG IS WERELDKAMPIOEN WANTROUWEN
door Barbara Debusschere
Cultuuronderzoek schetst diepe kloof tussen Belgen en Nederlanders
Onderzoekster Marinel Gerritsen: 'Vlamingen zweren bij 'onzekerheidsvermijding'. Ze willen altijd zoveel mogelijk greep hebben op de dingen.'

Een Belg wil een baas boven zich, is fundamenteel wantrouwig en leeft om te werken. Hoewel hij dezelfde taal spreekt verschilt hij daarin danig van de Nederlander. Die wil zijn eigen baas zijn, vindt wat anders en onbekend is eerder interessant dan bedreigend en werkt om te leven. Dat en nog veel meer blijkt uit onderzoek naar (de grote) cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen.

Een deel van ons spreekt dezelfde taal en we zijn buren, maar daar houden de overeenkomsten dan ook op. Uit het onderzoek van professor Marie-Thérèse Claes van de Universiteit van Louvain-la-Neuve (UCL) en Marinel Gerritsen (Katholieke Universiteit Nijmegen), blijkt althans dat er tussen Vlamingen of Belgen enerzijds en Nederlanders anderzijds een cultuurkloof vanjewelste gaapt. Folkloristisch aandoende verschillen, zoals het gegeven dat Nederlanders zich niet verbergen achter gordijnen en Vlamingen niet liever doen dan dat, verklaren de onderzoeksters door de achterliggende, diepgewortelde psychologische cultuurverschillen. "Er zijn praktisch geen andere buurlanden in de wereld waar een deel van de bevolking dan ook nog eens de zelfde taal spreekt die zo van elkaar verschillen. De Groot-Nederlandse gedachte dat Nederlanders en Vlamingen eigenlijk één volk zijn is een absolute mythe", zegt Claes. Gerritsen en Claes zijn gespecialiseerd in interculturele bedrijfscommunicatie en werken al jaren aan vergelijkend onderzoek tussen culturen en volkeren.

Het lijkt misschien een banaal verschil dat Nederlandse vrouwen veel vaker thuis bevallen dan Belgische maar er zit een compleet verschillende kijk op de wereld achter. "Toch wel het opvallendste verschil is wat wij 'onzekerheidsvermijding' noemen", zegt Gerritsen. "Vlamingen en bij uitbreiding Belgen zijn daar echte kampioenen in. Het wil zeggen dat ze altijd de grootst mogelijke zekerheid willen hebben, dat ze zoveel mogelijk greep willen hebben op de dingen. En dat kan met regeltjes en wetten." Zo noemt Gerritsen het 'een typisch voorbeeld' dat Belgen altijd hun identiteitsbewijs bij zich moeten hebben. En dat aanstaande moeders in België minder happig zijn op thuisbevallingen komt omdat wie thuis bevalt minder het gevoel heeft dat alle risico's zoveel mogelijk vermeden worden en dat alles onder controle is. Die onzekerheidsvermijding gaat trouwens verder dan een gevoel van controle willen, het heeft ook te maken met een ingebakken wantrouwen tegenover wat anders of onbekend is, zo stelt Claes.

"We hebben onder andere vergelijkingen gemaakt tussen Nederlandse en Vlaamse ondernemingsraden. Het viel op dat in Vlaanderen de verschillende leden elkaar niet bij voorbaat vertrouwden maar eerder wantrouwden terwijl dat in Nederland helemaal niet zo is", zegt Gerritsen. Claes: "De Belg is met andere woorden veel angstiger. Het succes van het Vlaams Blok is daar een van de beste voorbeelden van. Het is een abstracte angst en dat zorgt ook voor veel meer stress bij de Belg. Daarom zijn er hier meer auto-ongevallen. We zijn bang voor het onverwachte, en die constante stress ontladen we in het verkeer door erg aanvallend te rijden." Nederlanders, zo blijkt, vinden wat ze niet kennen of waar ze geen greep op hebben dan weer eerder 'interessant'. In dat wantrouwen, die angst en onzekerheidsvermijding zijn Belgen trouwens kampioenen, zo blijkt. Claes: "De andere verschillen zijn altijd relatief. Belgen zijn chaotischer dan Nederlanders maar in vergelijking met de Italianen zijn we erg ordelijk. Maar in ons onze angst en drang naar het gevoel dat we alles onder controle hebben zijn we zo goed als wereldkampioenen."

Een ander groot verschil tussen Belgen en Nederlanders wordt eveneens door kleine dingen geïllustreerd. Nederlanders tutoyeren elkaar veel makkelijker dan Belgen en Nederlandse leerkrachten en proffen worden veel vaker onderbroken door hun leerlingen dan Belgische. "Dat gaat over machtsafstand", zegt Gerritsen. "De Belg beschouwt hiërarchie als iets normaals, hij verwacht het zelfs. Hij wil, veel meer dan de Nederlander, dat zijn baas, overste of meerdere hem zegt wat hij moet doen. Opvallend is wel dat de Vlaming, in tegenstelling tot de Waal, op dit vlak aan het opschuiven is naar de Nederlander. Die wil veel meer zelf met ideeën komen en is niet tuk op het gevoel dat ze ergens middenin of onderaan een hiërarchie zitten. Ze vinden veel meer dat iedereen gelijk is en willen verantwoordelijkheid delen. Belgen houden ervan dat er een chef is die de verantwoordelijkheid op zich neemt." Vandaar dat 'u' als beleefdheidsvorm, als signaal van 'onderdanigheid' of 'respect voor de autoriteit van de leerkracht' veel minder populair is in Nederland.

Toch is het plaatje niet zo simpel. Want hoewel Belgen zeer graag controle hebben over de werkelijkheid, is het volgens de onderzoeksters ook opvallend dat ze minder 'respect' hebben voor wetten dan Nederlanders. Nederlanders zijn daarin 'universalisten'. Ze redeneren dat er nu eenmaal wetten zijn en dat je je daar aan te houden hebt en dat wanneer je een fout maakt je altijd je verantwoordelijkheid moet opnemen. Belgen zijn 'particularisten'. Dat wil zeggen dat er wel wetten zijn maar dat het van de omstandigheden afhangt of je die nu respecteert of niet. Claes: "Wij hebben veel wetten en regels om het gevoel van controle te behouden en onze angst te bedwingen maar hoe meer wetten je hebt hoe minder je ze uiteindelijk respecteert. We willen snelheidsbeperkingen maar niemand houdt zich eraan. Er is hier dus meer flexibiliteit, de regels en de wetten kunnen aangepast worden naargelang de persoon en de omstandigheden."

Een ander cultuurverschil dat vasthangt met dat particularisme is dat in België het privé-leven veel heiliger is dan in Nederland. "Dat heeft ook met de godsdienst te maken. Volgens het protestantisme moet je 'open' leven, iedereen moet kunnen zien wat je doet. Dat creëert een enorme sociale druk. Daar hebben ze 'doorkijkhuizen' zonder gordijnen terwijl wij hoge muren tussen onze tuinen zetten en niet kunnen zonder rolluiken en gordijnen." Belgen zijn namelijk ook 'masculiener' dan Nederlanders. Dat heeft vooral te maken met prestatiegericht en individualistisch zijn.

In feminiene culturen zoals de Nederlandse is er meer solidariteit, meer sympathie met losers en underdogs. Gerritsen: "De Belg leeft bijvoorbeeld om te werken terwijl de Nederlander werkt om te leven. In Nederland werken erg veel mensen part-time terwijl dat in België 'raar' is. En in Nederland is het normaal als je eens een middagje vrij neemt. Als je vroeger vertrekt van je werk om je kinderen af te halen is dat in Nederland ook heel gewoon maar in België niet." En een volk dat meer gericht is op prestatie maar dat ook 'flexibel' omgaat met wetten is al sneller een 'corrupt' volkje. Claes: "België hoort bij de zogenaamde maffialandjes. Corruptie is onlosmakelijk verbonden met hoe we tegen de dingen aankijken. We hebben dan ook een 'Latijnse' of Romaanse cultuur die veel meer vergelijkbaar is met die van de Fransen en de Italianen dan met die van de Scandinaviërs of de Nederlanders. Dat zijn duidelijke 'Germaanse' culturen."

Het onderzoeksrapport Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief, door Marie-Thérèse Claes en Marinel Gerritsen, Uitgeverij Coutinho, ISBN 9062833047 (DM Ego)
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Gesloten