Open relaties? Gesloten relaties?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Bernard
**BANNED**
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Open relaties? Gesloten relaties?

Bericht door Bernard » 09 sep 2010 14:16

dit thema werd onlangs geillustreerd in de actualiteit.
kim geybels van nva gaat op drugvakantie met haar minnaar, een pasgetrouwde man. zou deze man een open relatie hebben met zijn vrouw? zo ja, wat betekent hun huwelijk dan? is monogamie hier niet ingebakken? zo nee, wat heeft hij zijn kersverse vrouw dan wijsgemaakt? over zijn afwezigheid, bijvoorbeeld... :)

cestlavie
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door cestlavie » 09 sep 2010 16:26

Bernard schreef:dit thema werd onlangs geillustreerd in de actualiteit.
kim geybels van nva gaat op drugvakantie met haar minnaar, een pasgetrouwde man. zou deze man een open relatie hebben met zijn vrouw? zo ja, wat betekent hun huwelijk dan? is monogamie hier niet ingebakken? zo nee, wat heeft hij zijn kersverse vrouw dan wijsgemaakt? over zijn afwezigheid, bijvoorbeeld... :)
dit neigt al meer naar polygamie dan open relatie he
met iemand anders op reis gaan :s
maar hij zal zijn vrouw wel iets wijsgemaakt hebben zekers

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 10 sep 2010 22:27

cestlavie schreef:@k_x : het woord egoistisch is nu eenmaal negatief in onze oren
Als ik zou zeggen dat gesloten relaties juist egoistisch zijn ga ik ook veel reacties krijgen
( al zou ik eerder zon relatie egoistisch noemen, het feit da je de seks exclusief voor jou wil is toch ook een soort egoisme)
Wel, volgens mij is een gezonde portie egoïsme noodzakelijk.

Daarnaast denk ik trouwens niet dat je een bepaalde relatievorm zomaar als "egoïstisch" kan bestempelen, noch open, noch gesloten. Me dunkt kunnen personen egoïstisch zijn, eventueel, maar niet relaties an sich.

Bernard schreef:
K_x schreef: niemand zegt dat je je relatievorm niet kan veranderen na verloop van tijd, als die andere vorm voor iedereen beter geschikt lijkt op dat moment.
goed, maar hoe stabiel kan een relatie zijn als ze onderhevig is aan veranderingen langs de binnenkant? je weet toch dat er sowieso langs de buitenkant genoeg weerwerk zal te verwachten zijn: werkstress, financiele toestanden, vervelende schoonfamilie, enz... :)
en waarom zou je een relatie aan extra stress onderwerpen? misschien omdat je op voorhand al weet dat je geen plannen op lange termijn hebt met iemand?
het is toch raar als iemand denkt: omg, ik ben zoooooooooo verliefd op die persoon. maar ja, als ik iemand anders zie die ik geil vindt ga ik daar ongestraft de koffer mee induiken.
dan moet ik toch spontaan denken: skank! 8)
Goh, je bent natuurlijk vrij om dat te denken. Ten andere, als ik een man van 36 op het WJNH-forum in het starfuck-topic een foto zie posten van een jongen die er uit ziet als een puber denk ik spontaan "pedofiel", maar misschien zie ik dat wel verkeerd, wie weet. Het verschil is dat gedachten bij mij - mag ik hopen - niet onveranderlijk zijn, bij jou blijkbaar wel.
Mr Cash schreef: Denk jij eens over het volgende na, in al je jaren hier op het forum bepleit je relativisme in zowat alles, maar laat ons even het op de seks/relaties houden. Jij bepleit eigl twee dingen: vrijheid om de voor ieder persoon meest gepaste relatievorm te kiezen (waarbij je zelf erg, tja, open bent) en ten tweede -het moet gezegd- pleit je elke pagina voor veilig vrijen.

Welnu, het is mijn stelling, dat vele van de wat onschuldigere naïeve lezers, een open relatie en vrije seks mss nooit overwogen hadden, indien anderen (zoals jij) dit niet als acceptabel zouden voorstellen (het zgnde peer learning dat WJNH voorstaat, ik zou hier eerder van peer pressure spreken).

Ten tweede meen ik, dat velen daarbij je tweede boodschap van veilige seks enzo wel eens over het hoofd zien. Het gevolg is dat dus er allicht de ene of de andere -door deze peer learning- soa's en mss zelf HIV opgelopen hadden, die ze niet hadden gehad, indien zij een seksueel 'rustiger' bestaan hadden geleid.

Bon, in die zin is het dus onverantwoord -ongeacht wat je zelf doet- open relaties of losse seks te verdedigen, omdat je wéét en je kan dat voorzien, dat je hierdoor mensen beïnvloedt en op ideeën brengt die NIET jouw (of dat van enkele anderen) intelligentie/relativeringsvermogen en verantwoordelijkheid hebben.
Wel, als je mijn posts over HIV, veilig vrijen, condoomgebruik etc goed zou gelezen hebben, dan zou je er ook in moeten gelezen hebben dat volgens de meest recente cijfers zowat de helft van de HIV-besmettingen voorkomen in een vaste, monogame relatie. En dat het aantal besmettingen het sterkst toeneemt onder jongeren - seriële monogamie, weet je wel.

Soit, 1 stelling die alvast klopt: geen seks, geen HIV (uitzonderingen niet te na gesproken). Maar stellen dat een je in een open relatie zomaar meer risico loopt, dat klopt al meteen niet meer. De simpele redenering - meer sekspartners, meer risico - is onvolledig. Meer risico dan wát? Dan een gesloten relatie waarin geen van beide partners vreemdgaat? Wel: ja. Maar neem de cijfers omtrent overspel er eens bij, of lees gewoon m'n vorige paragraaf even opnieuw. Om over HIV-besmettingen te kunnen praten moet je kijken naar types van risicogedrag, niét zomaar naar aantal partners. Het spreekt voor zich dat het véél risicovoller is 1x zonder condoom te neuken versus x aantal keren met. Daar kan je bvb naastleggen dat koppels met een open relatie algemeen genomen sneller eerlijk zijn indien er eens een condoom gescheurd is - in tegenstelling tot mensen in een gesloten relatie, gezien de angst om hun partner te verliezen indien ze hem vertellen dat ze vreemdgegaan zijn een zéér sterke factor is richting "ik zeg het niet". Trek dat dan nog wat door, en je komt net uit op het omgekeerde van wat jij stelt.

Dat gezegd zijnde, zoals in alles kan je volgens mij niet zomaar absolute waarheden gaan verkondigen - je kan de cijfers bekijken en ze zo volledig mogelijk proberen interpreteren, maar je kan een conclusie die je kan trekken uit een hele hoop data niet zomaar doortrekken naar elk individu. You of all people should know that.

Ik erger me dood aan al dat zwart-wit, simplistisch denken.

Trouwens, als je jouw redenering doortrekt is het verdedigen van seks tout court onverantwoord. Of misschien moeten we seks wel toelaten, maar dan toch zeker geen homoseks, gezien dat een veel groter risico inhoudt in de westerse wereld? Denken in absolute stellingen, zwart-wit, contextloos leidt tot enggeestigheid.

Zolang er mensen zijn, zijn er geen absolute waarheden in discussies als dit.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Chizz
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Chizz » 10 sep 2010 23:14

Ik opteer eerder voor een gesloten relatie.

Maar dat wil daarentegen niet zeggen dat ik open relaties helemaal niet goedkeur. Zolang je eerlijk bent tegen je partner en deze volledig vertrouwd kan je veel bereiken.
Persoonlijk zou ik iets te jaloers en te onzelfzeker zijn voor een open relatie; moest ik mijn partner toelaten met anderen in bed te mogen duiken mits eerlijkheid boven alles.
Afbeelding
www.enof.be

<<Slechts door te bewegen, blijf je in evenwicht.>>

mombinike
New user
New user

Bericht door mombinike » 11 sep 2010 12:24

Als ik in termen van open en gesloten relatie moet antwoorden dan kies ik toch voor een gesloten relatie.

Ik geef mijn lief zeker voldoende vrijheid en zou haar nooit verbieden weg te gaan ookal ben ik er niet bij. Maar ik zou wel willen dat ze met niemand anders kust of met niemand anders het bed ingaat. En normaal gezien begin ik pas met iemand een relatie als die respect voor mij heeft en dan ben ik zeker van dat ik zelf niet moet vragen niemand anders te kussen of dergerlijke want die kent mijn standpunt daar dan in zonder dat ik dat ooit moet zeggen in woorden.
★..Proud To Be A Lesbian..★

anneke1989
New user
New user

Bericht door anneke1989 » 11 sep 2010 12:33

mombinike schreef:Als ik in termen van open en gesloten relatie moet antwoorden dan kies ik toch voor een gesloten relatie.

Ik geef mijn lief zeker voldoende vrijheid en zou haar nooit verbieden weg te gaan ookal ben ik er niet bij. Maar ik zou wel willen dat ze met niemand anders kust of met niemand anders het bed ingaat. En normaal gezien begin ik pas met iemand een relatie als die respect voor mij heeft en dan ben ik zeker van dat ik zelf niet moet vragen niemand anders te kussen of dergerlijke want die kent mijn standpunt daar dan in zonder dat ik dat ooit moet zeggen in woorden.
idem bij mij!
en zowieso is bij mij een open relatie niet bespreekbaar.
Al kan ik me zeker wel inbeelden dat dit voor anderen wel een mogelijkheid is.
Nuja, aan mij is het gewoon niet besteed! Ben dan eerder van het principe om vrijgezel te blijven, dan kan je doen en laten wat je wilt :- )
You can’t help who you love, so just open your heart and listen. And let it take you wherever it wants to go... ♥

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 14 sep 2010 10:04

Ik heb je niet
Ik heb je lief
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 14 sep 2010 14:35

K_x schreef: Ten andere, als ik een man van 36 op het WJNH-forum in het starfuck-topic een foto zie posten van een jongen die er uit ziet als een puber denk ik spontaan "pedofiel", maar misschien zie ik dat wel verkeerd, wie weet.
ja, dat zie je verkeerd. ik weet niet eens over welke foto je het hebt. :x :evil:

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 15 sep 2010 01:29

K_x schreef:
Bernard schreef:
K_x schreef: niemand zegt dat je je relatievorm niet kan veranderen na verloop van tijd, als die andere vorm voor iedereen beter geschikt lijkt op dat moment.
goed, maar hoe stabiel kan een relatie zijn als ze onderhevig is aan veranderingen langs de binnenkant? je weet toch dat er sowieso langs de buitenkant genoeg weerwerk zal te verwachten zijn: werkstress, financiele toestanden, vervelende schoonfamilie, enz... :)
en waarom zou je een relatie aan extra stress onderwerpen? misschien omdat je op voorhand al weet dat je geen plannen op lange termijn hebt met iemand?
het is toch raar als iemand denkt: omg, ik ben zoooooooooo verliefd op die persoon. maar ja, als ik iemand anders zie die ik geil vindt ga ik daar ongestraft de koffer mee induiken.
dan moet ik toch spontaan denken: skank! 8)
Goh, je bent natuurlijk vrij om dat te denken. Ten andere, als ik een man van 36 op het WJNH-forum in het starfuck-topic een foto zie posten van een jongen die er uit ziet als een puber denk ik spontaan "pedofiel", maar misschien zie ik dat wel verkeerd, wie weet. Het verschil is dat gedachten bij mij - mag ik hopen - niet onveranderlijk zijn, bij jou blijkbaar wel.
Nominatie voor 'uithaal van het jaar' :roflmao:

--

Bij mij blijft het simpel: niemand anders dan ikzelf komt aan mijn lief :evil:

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 15 sep 2010 14:09

AGE-411 schreef:
K_x schreef: Goh, je bent natuurlijk vrij om dat te denken. Ten andere, als ik een man van 36 op het WJNH-forum in het starfuck-topic een foto zie posten van een jongen die er uit ziet als een puber denk ik spontaan "pedofiel", maar misschien zie ik dat wel verkeerd, wie weet. Het verschil is dat gedachten bij mij - mag ik hopen - niet onveranderlijk zijn, bij jou blijkbaar wel.
Nominatie voor 'uithaal van het jaar' :roflmao:
nominatie voor 'backstab van het jaar' :evil:

chillah
New user
New user

Bericht door chillah » 16 sep 2010 12:57

Hello,
Het statement dat je seks viest vindt, zal nog wel veranderen denk ik als je de ware bent tegengekomen. Ik heb zo een lichtblauw vermoeden dat je eerder seks om seks (seks zonder liefde dus) verafschuwt, dan dat je seks op zich vies vindt.

Nu over je vraag over open of gesloten relaties: ik ben voor een halfopen relatie :-). Ik heb geen behoefte aan een partner die elk weekend andere mannen gaat ontmoeten om seks mee te hebben. Zo van die sekssletjes mogen van mij direct opkrassen want vaak zijn zulke types ook nogal oppervlakkig, maar de kans dat ik met zo'n types zou verkeren is wel bijzonder klein.

Toch zou het me niet storen als mijn vriend af en toe seks heeft met iemand anders. Stel hij ziet iemand en ze hebben allebei zin en voelen zich er goed bij, wie ben ik dan om hem dat pleziertje te weigeren? Ik beschouw zoiets ook helemaal niet als ontrouw zijn, trouw zijn betekent volgens mij eerder iets als een zodanig solide band met elkaar hebben dat werkelijk alles bespreekbaar is, ook de fantasieën die je koestert over seks met andere mannen. Dat is echte liefde volgens mij.

De enige waarom de 'heteronorm' (laten we het eenvoudigweg zo noemen) absolute monogamie voorschrijft, is volgens mij het feit dat er vroeger geen voorbehoedsmiddelen bestonden en je zo dus kindjes kon verwekken bij meerdere personen én uiteraard koppelen veel mensen seks buiten de relatie aan het (ridicule) gedacht dat je niet meer voldoet.

Voilà zie, da's mijn mening!

LilyJade
Experienced user
Experienced user

Bericht door LilyJade » 16 sep 2010 16:46

chillah schreef:Hello,
Het statement dat je seks viest vindt, zal nog wel veranderen denk ik als je de ware bent tegengekomen. Ik heb zo een lichtblauw vermoeden dat je eerder seks om seks (seks zonder liefde dus) verafschuwt, dan dat je seks op zich vies vindt.

Mogelijk maar er zijn ook degelijk wel mensen dat seks overbodig vinden en soms ook 'vies'.
Nu over je vraag over open of gesloten relaties: ik ben voor een halfopen relatie :-). Ik heb geen behoefte aan een partner die elk weekend andere mannen gaat ontmoeten om seks mee te hebben. Zo van die sekssletjes mogen van mij direct opkrassen want vaak zijn zulke types ook nogal oppervlakkig, maar de kans dat ik met zo'n types zou verkeren is wel bijzonder klein.

Toch zou het me niet storen als mijn vriend af en toe seks heeft met iemand anders. Stel hij ziet iemand en ze hebben allebei zin en voelen zich er goed bij, wie ben ik dan om hem dat pleziertje te weigeren? Ik beschouw zoiets ook helemaal niet als ontrouw zijn, trouw zijn betekent volgens mij eerder iets als een zodanig solide band met elkaar hebben dat werkelijk alles bespreekbaar is, ook de fantasieën die je koestert over seks met andere mannen. Dat is echte liefde volgens mij.

De enige waarom de 'heteronorm' (laten we het eenvoudigweg zo noemen) absolute monogamie voorschrijft, is volgens mij het feit dat er vroeger geen voorbehoedsmiddelen bestonden en je zo dus kindjes kon verwekken bij meerdere personen én uiteraard koppelen veel mensen seks buiten de relatie aan het (ridicule) gedacht dat je niet meer voldoet.

Wat een onzin!vOlgens is monogamie dus 'ontstaan' om buitenhuwelijkse kindjes te voorkomen????

LilyJade
Experienced user
Experienced user

Bericht door LilyJade » 16 sep 2010 16:47

chillah schreef:Hello,

Mogelijk maar er zijn ook degelijk wel mensen dat seks overbodig vinden en soms ook 'vies'.

Wat een onzin! volgens jou is monogamie dus 'ontstaan' om buitenhuwelijkse kindjes te voorkomen????

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 01 okt 2010 21:40

Bernard schreef:dit thema werd onlangs geillustreerd in de actualiteit.
:roflmao:

verder, The Ethical Slut is een interessant boek over dit onderwerp, geïnteresseerden mogen me altijd pb'en, dan mail'k hen een pdf-versie ervan
ot: zie mijn vorig bericht, met die toevoeging dat eerlijkheid tov elkaar wel een absolute voorwaarde is.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

Gesloten