Open relaties? Gesloten relaties?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
kontrool
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Open relaties? Gesloten relaties?

Bericht door kontrool » 05 sep 2010 23:21

Stiko schreef:Wel, sommige reacties hier stellen mij dus echt wel teleur.
Als we even al het verbloemen achterwegen lees ik hier dus;
"Als je elkaar echt graag ziet dan hang je elkaar aan de ketting,sluit je elkaar op. Als je elkaar wat vrijheid geeft dan ben je een hoer." :o

Niet akkoord, helemaal niet akkoord.
Als je elkaar echt graag ziet dan kan je elkaar vrij laten in een relatie, dan kan je het plaatsen dat een relatie meer is dan seks en dat er ook buiten de relatie aan seks wordt gedaan. Als je dat niet kan, dan zegt dat volgens mij meer over de mensen met een gesloten relatie dan over die met een open. Als je bang bent dat je partner je niet meer moet, omdat ie seks met een ander heeft, dan heb je wel een érg laag zelfbeeld, me dunkt. Zelfde argument als datgene dat al voor de gesloten relaties ook werd gebruikt; een relatie is meer dan seks.
Definitie van Partner is volgens mij toch niet; "de persoon waarmee je seks hebt." Als dat de definitie was, dan kunnen we relaties wel achterwege laten. Als een relatie enkel seks zou zijn, dan hoeft het voor mij niet. 'k Bedoel; je Partner is die persoon waar je je goed bij voelt, die het beste in je naar boven haalt, de persoon waar je boven alles van houdt. En houden van is meer dan poepen met.
Dus jouw argumentatie is dat mensen in een gesloten relatie elkaar niet graag genoeg zien, want moesten ze dat wel doen, dan zouden ze elkaar pas kunnen vrij laten? Behoorlijk scheef. Het is niet omdat er geen seks buiten de relatie kan plaatsvinden dat je elkaar niet graag ziet.
Is het dan totaal onmogelijk volgens jouw dat twee personen een gesloten relatie hebben - eentje die meer omhelst dan seks alleen - waarin men elkaar graag ziet?
Een gesloten relatie kan nu eenmaal een bewuste keuze zijn. Om die mensen dan te beschuldigen van het hebben van "een laag zelfbeeld" of beeldspraak te gebruiken zoals "aan elkaar vastgeketend zitten" vind ik onrespectvol en er over. Als buitenstaander kan je helemaal niet oordelen over hoe goed een relatievorm werkt. Open, gesloten, whatever works.

cestlavie
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 01:28

All hail to the topicstarter

laat iedereen gewoon doen wat hij denkt dat het beste is voor zijn relatie
wees gewoon steeds eerlijk, thats all a relation need and love :)

Hanneke

Bericht door Hanneke » 06 sep 2010 11:18

Een vaste, gesloten relatie hebben is egoïstisch? Ik denk dat je dan net heel wat meer compromissen moet sluiten als je er voor kiest om zo samen verder te gaan.

Waarom kwam ik op het gevoel (van enkele pagina's terug) dat het vrijmaken van de seksuele wens ook sneller voor het vrijmaken van de liefdeswens zorgt. Omdat seks, sowieso, voor een diepere (oh haha) band zorgt..
En inderdaad, de cijfers spreken een levenslange vaste monogame relatie tegen.
Maar die onderzoeken tonen eveneens aan dat dit vooral in goede aarde valt bij koppels die al een heel leven achter de rug hebben dat ze samen hebben opgebouwd. Waardoor hun leven te hard met elkaar verstrengeld is om dat achter te willen/kunnen laten (pensioen, erfenis, huis,..). -En ja, ik wil ook hier de liefde niet negeren.-
Dus die nood de zekerheid te hebben sámen met een bijzonder iemand die oude dag door te brengen is er wel degelijk..

Er poneerde iemand ergens iets van "als je die ene speciale persoon tijdens je jonge vrije jaren tegenkomt, kan je ineens afscheid nemen van dat jonge, vrije leven".
Een beetje een domme commentaar.
- Ik geloof ten eerste niet in die éné speciale persoon. Wel dat het te maken heeft met nodige levensfase (om tot een vaste, monogame relatie te komen!), de juiste tijd en plaats.
- Vrije jonge jaren duren voor niemand eeuwig. Misschien dat dit voor mensen met een vaste, monogame relatie op het oog korter is, maar dan kiezen zij daar bewust voor omdat ze daar zélf meer voordelen in zien. De vrije jonge jaren staan men dunkt ook voor meer dan enkel vrije seks.

@ Groenwolkje: Ik heb je een antwoord proberen te geven op de vraag waarom een vaste, monogame relatie nog zo dikwijls als meest wenselijke toekomst gezien word. Niet op de vraag waarom het andere zo slecht en minderwaardig zou zijn. Dat is een nieuwe vraag. En mijn antwoord daar is dat er helemaal geen waardeoordeel over uitgesproken mag worden. Net zoals meerderen hier al neergetypt hebben.

Ik sprak nérgens, maar dan ook nérgens een waardeoordeel uit. Noch over een vaste relatie, noch over een monogame relatie, noch over een open relatie!
Laatst gewijzigd door Hanneke op 06 sep 2010 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lieske Lieske
Experienced user
Experienced user

Bericht door Lieske Lieske » 06 sep 2010 11:57

Hanneke schreef:Een vaste, gesloten relatie hebben is egoïstisch? Ik denk dat je dan net heel wat meer compromissen moet sluiten als je er voor kiest om zo samen verder te gaan.

Er poneerde iemand ergens iets van "als je die ene speciale persoon tijdens je jonge vrije jaren tegenkomt, kan je ineens afscheid nemen van dat jonge, vrije leven".
- Ik geloof ten eerste niet in die éné speciale persoon. Wel dat het te maken heeft met nodige levensfase (om tot een vaste, monogame relatie te komen!), de juiste tijd en plaats. én houding
Ik moet alweer toegeven dat ik het helemaal eens met je ben, om een vaste monogame relatie met iemand op te bouwen moet je inderdaad heel wat water bij de wijn doen. Want hoe fantastisch sommige momenten soms kunnen zijn, het is op het moment dat je met een moeilijkheid te maken krijgt dat je pas beseft wat je echt aan elkaar hebt. Ik geloof ook helemaal niet in de ware! :wink: Ik vind het een passieve, ondoordachte houding als je verwacht dat je lief die je leert kennen op je 21, ook hetzelfde lief zal zijn wanneer je 51 bent. Het gegeven op zich is mooi, denken dat je samen de wereld aankan. Maar de werkelijkheid is dat je in die levensfases terecht komt waarbij je als koppel zwaar op de proef kan gesteld worden. De vrijheid om dan afstand van elkaar te nemen is net de openheid in een 'vaste relatie'. :wink: En ik vind het gewoon niet nodig om binnen een relatie te gaan rotzooien met een ander. Het heeft misschien ook te maken met het feit dat wanneer ik zou toegeven aan seks met een ander, ik me slecht zou voelen. Omdat het lichamelijke, de lust, bijna oncontroleerbaar zou zijn, het moment dat ik mijn lief effectief zou bedriegen. Ik vind ook niet dat als je seks als een item ziet, het de gewoonte mag worden dat het kan gedeeld worden.
De enige ware reis is niet het streven naar vernieuwing maar het hebben van andere ogen.

Diejenige, die sie gerettet hat, liebt sie..

Wikkel me warm in een dekentje van woorden (Sanne)

cestlavie
New user
New user

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 14:51

Hanneke schreef:Een vaste, gesloten relatie hebben is egoïstisch? Ik denk dat je dan net heel wat meer compromissen moet sluiten als je er voor kiest om zo samen verder te gaan.

Waarom kwam ik op het gevoel (van enkele pagina's terug) dat het vrijmaken van de seksuele wens ook sneller voor het vrijmaken van de liefdeswens zorgt. Omdat seks, sowieso, voor een diepere (oh haha) band zorgt..
En inderdaad, de cijfers spreken een levenslange vaste monogame relatie tegen.
Maar die onderzoeken tonen eveneens aan dat dit vooral in goede aarde valt bij koppels die al een heel leven achter de rug hebben dat ze samen hebben opgebouwd. Waardoor hun leven te hard met elkaar verstrengeld is om dat achter te willen/kunnen laten (pensioen, erfenis, huis,..). -En ja, ik wil ook hier de liefde niet negeren.-
Dus die nood de zekerheid te hebben sámen met een bijzonder iemand die oude dag door te brengen is er wel degelijk..

- Ik geloof ten eerste niet in die éné speciale persoon. Wel dat het te maken heeft met nodige levensfase (om tot een vaste, monogame relatie te komen!), de juiste tijd en plaats.
- Vrije jonge jaren duren voor niemand eeuwig. Misschien dat dit voor mensen met een vaste, monogame relatie op het oog korter is, maar dan kiezen zij daar bewust voor omdat ze daar zélf meer voordelen in zien. De vrije jonge jaren staan men dunkt ook voor meer dan enkel vrije seks.

@ Groenwolkje: Ik heb je een antwoord proberen te geven op de vraag waarom een vaste, monogame relatie nog zo dikwijls als meest wenselijke toekomst gezien word. Niet op de vraag waarom het andere zo slecht en minderwaardig zou zijn. Dat is een nieuwe vraag. En mijn antwoord daar is dat er helemaal geen waardeoordeel over uitgesproken mag worden. Net zoals meerderen hier al neergetypt hebben.

Ik sprak nérgens, maar dan ook nérgens een waardeoordeel uit. Noch over een vaste relatie, noch over een monogame relatie, noch over een open relatie!
ik begrijp niets van u waarden, ze kloppen helemaal niet
je gelooft niet eens in die ene persoon, wat heeft het dan voor nut om een vaste relatie te hebben, je gaat wss van de ene "vaste relatie" naar de ander dan.
en met die ene persoon bedoel ik gewoon: degene die erboven uit stijgt, degene die u beste vriend is, waar je alles tegen kan zegge, waarmee je rot kan lachen, degene die je nooit zou willen ruilen voor een ander, en als die sterft is het een stuk van u eigen dat sterft, enzovoort

dus als ik het goed begrijp volgens u: op een bepaald moment ga jij bewust kiezen om geen vrije jonge jaren meer te hebben dan ga je je vestigen in een vaste monogame relatie, het hangt niet eens af van de persoon die je ontmoet want als je nu iemand ontmoet kies je er bewust voor om geen vrije jonge jaren meer te hebben en dat wil je nu niet = wat een bullshit

Wat zijn jullie redenen eig pro contra open relatie vs gesloten relatie ???

waarom zijn jullie zo anti open relatie?

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.

Lieske Lieske
Experienced user
Experienced user

Bericht door Lieske Lieske » 06 sep 2010 15:52

cestlavie schreef: ik begrijp niets van u waarden, ze kloppen helemaal niet
je gelooft niet eens in die ene persoon, wat heeft het dan voor nut om een vaste relatie te hebben, je gaat wss van de ene "vaste relatie" naar de ander dan.
en met die ene persoon bedoel ik gewoon: degene die erboven uit stijgt, degene die u beste vriend is, waar je alles tegen kan zegge, waarmee je rot kan lachen, degene die je nooit zou willen ruilen voor een ander, en als die sterft is het een stuk van u eigen dat sterft, enzovoort

dus als ik het goed begrijp volgens u: op een bepaald moment ga jij bewust kiezen om geen vrije jonge jaren meer te hebben dan ga je je vestigen in een vaste monogame relatie, het hangt niet eens af van de persoon die je ontmoet want als je nu iemand ontmoet kies je er bewust voor om geen vrije jonge jaren meer te hebben en dat wil je nu niet = wat een bullshit
Het is pas bullshit dat alles toch wel redelijk duidelijk wordt uitgelegd en dat je een ander zijn vrije mening nog steeds wenst te weerleggen. Het is niet omdat je niet in de ware gelooft dat je daarom geen duurzame relatie kan hebben, serieus?!
De enige ware reis is niet het streven naar vernieuwing maar het hebben van andere ogen.

Diejenige, die sie gerettet hat, liebt sie..

Wikkel me warm in een dekentje van woorden (Sanne)

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 06 sep 2010 15:57

cestlavie schreef:waarom zijn jullie zo anti open relatie?
En waarom ben jij zo anti-gesloten relatie?
Ik stel mij ook vragen bij bepaalde concepten, maar om daarom te zeggen dat iemands waarden "niet kloppen" gaat echt wel ver... :-?
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Hanneke

Bericht door Hanneke » 06 sep 2010 17:06

cestlavie schreef: ik begrijp niets van u waarden, ze kloppen helemaal niet
Hu? Nee ik geloof niet in de prins(es) op het witte paard. Dat is een kinderlijke, onrealistische droom. Geen enkel mens heeft zo'n uitzondelijke persoonlijkheid en karakter dat er op heel de wereldbol slechts één mede uitzonderling rondloopt waarmee je een standvastige liefdesrelatie kan opbouwen.

"Ik ga van de ene vaste relatie naar de andere":
Kijk eh. Om een duurzame liefdesrelatie te kunnen opbouwen heb je zelfkennis en levenservaring nodig. Die doe je op aan de hand van vorige relaties, die hoogstwaarschijnlijk even oprecht opgestart werden. Verder moet de situatie, plaats, tijd en houding nog juist zijn.
En dan hebben we nog het fenomeen van de jonge jaren, waarin hoegenaamd nog niet over samen een eigen huisje, tuintje,.. (of een eigen huis,..) hebben hoeft/hoort nagedacht te worden. Wat niet wil zeggen dat de relaties van "jongelingen" niet oprecht zijn, maar het grootste nut van die relaties is dat je jezelf en je relatieverwachtingen leert kennen.
Die dingen lopen dikwijls op de klippen, dat is normaal. Liefde en relatie zijn leren.
Naarmate je wat ouder bent kan je die kennis gebruiken voor toekomstige relaties, onder welke vorm ook. Tuurlijk gaat het dan om iemand die er boven uit stijgt!
cestlavie schreef:dus als ik het goed begrijp volgens u: op een bepaald moment ga jij bewust kiezen om geen vrije jonge jaren meer te hebben dan ga je je vestigen in een vaste monogame relatie, het hangt niet eens af van de persoon die je ontmoet want als je nu iemand ontmoet kies je er bewust voor om geen vrije jonge jaren meer te hebben en dat wil je nu niet
:o :o
...

:roflmao:

Ja want dat staat op iemands voorhoofd geschreven dat het de perfecte match voor jou is, nu én in de toekomst..
Niks van. In het begin van de relatie ken je elkaars (hopelijk) ruwe toekomstdromen en karakter/persoonlijkheidstrekken. Vanaf dan is het Proberen, Leren, Luisteren, Groeien en hopen dat je aanknopingspunten blijft vinden.

cestlavie schreef:=wat een bullshit
Toch één ding waar ik in volg.

:idea: WIJ ZIJN NIET ANTI-OPEN RELATIES :!:
Volgens mij is er toch iets mis met je leestechniek. Ik denk dat ik hierboven nu zowat de basiseigenschappen van relaties in het algemeen heb moeten uitleggen..

Oh, insiders moeten zich nu toch stuk gelachen hebben..

matt_enz
Regular user
Regular user

Bericht door matt_enz » 06 sep 2010 17:35

cestlavie schreef:All hail to the topicstarter

het is echt ongelooflijk wat voor een cumult er rond is ontstaan.
Ik wou echter enkel weten hoe de forumgebruikers er tegenover staan.
Ben je voor een open relatie? Heb je al toffe of minder toffe ervaringen meegemaakt? Heb je het geprobeerd en gefaald?
Nadat ik dit alles heb opgestart blijkt dat velen nogal met frustraties rondlopen en een groot onzekerheidsgevoel. En velen voelen de nood om anderen te overtuigen van hun standpunt (wat ik wel goed vind, maar 'ieder zijn ding' is meer mijn motto!) => eigenlijk denken vellen dat hun mening niet gehoord wordt want er wordt gereageerd met een eigen mening (dit kan misschien wel eens botsen)
Ik volg al die standpunten en beoordelingen niet meer. Het slaat meer dan de helft van de tijd nergens op.
Zoveel sophisten op een forum ..... WHAAAUWH
funny, how people smile and think about sad things

cestlavie
New user
New user

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 18:18

matt_enz schreef:

het is echt ongelooflijk wat voor een cumult er rond is ontstaan.
Ben je voor een open relatie? Heb je al toffe of minder toffe ervaringen meegemaakt? Heb je het geprobeerd en gefaald?
Nadat ik dit alles heb opgestart blijkt dat velen nogal met frustraties rondlopen en een groot onzekerheidsgevoel. En velen voelen de nood om anderen te overtuigen van hun standpunt (wat ik wel goed vind, maar 'ieder zijn ding' is meer mijn motto!) => eigenlijk denken vellen dat hun mening niet gehoord wordt want er wordt gereageerd met een eigen mening (dit kan misschien wel eens botsen)
Ik volg al die standpunten en beoordelingen niet meer. Het slaat meer dan de helft van de tijd nergens op.
hilarisch :roflmao:

ik ben helemaal niet anti gesloten relatie, ieder doet wat hij wilt, maar ik vond de reacties tegen open relaties zoals egoistisch of zonder waarde-oordeel, een fout , verkeerd, onfatsoenlijk, ...
er een beetje ver over gaan

en ik vind dat juist goed dat mensen hun hele leven samen met iemand kunnen blijven zonder tussendoortjes

Hanneke

Bericht door Hanneke » 06 sep 2010 18:37

matt_enz schreef:het is echt ongelooflijk wat voor een cumult er rond is ontstaan.
Je vroeg in je eerste post letterlijk hoe we tegenover open relaties staan.. Dan weet je op voorhand dat er zo'n discussie zal volgen. Simpele ja/nee antwoorden hebben weinig waarde. Zéker wat dit onderwerp betekent :wink: Kan begrijpen dat het soms moeilijk volgen is, maar nuances zijn hier nodig.

@ cestlavie:
- waardeoordeel: Een oordeel over de waarde van iets. Namelijk het positief of negatief ervaren.
- zonder waardeoordeel: Het woordje 'zonder' zorgt net voor het tegenovergestelde.. Geen waarde op iets plakken, namelijk noch als positief noch als negatief. Simpelweg dus geen oordeel vellen!
Het is duidelijk dat je dit topic niet goed gelezen hebt, want dan zou je ook weten dat de reacties die je aanhaalt géén reacties tegen open relaties zijn. Laat staan dat ze een veroordeling geven over mensen die voorstander zijn van een open relatie.

cestlavie
New user
New user

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 18:45

Hanneke schreef:
matt_enz schreef:het is echt ongelooflijk wat voor een cumult er rond is ontstaan.
Je vroeg in je eerste post letterlijk hoe we tegenover open relaties staan.. Dan weet je op voorhand dat er zo'n discussie zal volgen. Simpele ja/nee antwoorden hebben weinig waarde. Zéker wat dit onderwerp betekent :wink: Kan begrijpen dat het soms moeilijk volgen is, maar nuances zijn hier nodig.

@ cestlavie:
- waardeoordeel: Een oordeel over de waarde van iets. Namelijk het positief of negatief ervaren.
- zonder waardeoordeel: Het woordje 'zonder' zorgt net voor het tegenovergestelde.. Geen waarde op iets plakken, namelijk noch als positief noch als negatief. Simpelweg dus geen oordeel vellen!
Het is duidelijk dat je dit topic niet goed gelezen hebt, want dan zou je ook weten dat de reacties die je aanhaalt géén reacties tegen open relaties zijn. Laat staan dat ze een veroordeling geven over mensen die voorstander zijn van een open relatie.
ik haalde gewoon wat aan
het is vooral het egoistisch zijn dat me stoorde ik zou dat niet zomaar zeggen, je bent in een relatie met 2 dus wat is daar nu egoistisch aan
matt_enz schreef:

Er valt wel op te antwoorden zonder negatieve uitbarstingen van gefrustreerde mensen

ik ben voor een open relatie, ik heb een open relatie en voel me daar goed bij
het gaat dan ook veel beter dan mijn eerdere gesloten relaties
waarom ?
ik voel me veel meer vrij, bv. wanneer je uitgaat moet je je niet slecht voelen als er iemand met u komt flirten ( je lief en jij weten dat het toch niets betekent ), seks met een ander doorbreekt ook een beetje de routine
waarom wil ik geen gesloten relatie meer: ik voelde me gevangen, alles voelde aan als bedriegen, als er gewoon al een jongen of meisje met mij kwam praten voelde het aan als bedriegen

gesloten relaties dus geprobeerd en gefaald, open relatie daar zijn we nog steeds mee bezig :)

Hanneke

Bericht door Hanneke » 06 sep 2010 18:52

Dovemansoren en selectieve doofheid, wat moet het toch heerlijk zijn om daar last van te hebben :)

Stiko
Regular user
Regular user

Bericht door Stiko » 06 sep 2010 20:05

kontrool schreef:
Stiko schreef:Wel, sommige reacties hier stellen mij dus echt wel teleur.
Als we even al het verbloemen achterwegen lees ik hier dus;
"Als je elkaar echt graag ziet dan hang je elkaar aan de ketting,sluit je elkaar op. Als je elkaar wat vrijheid geeft dan ben je een hoer." :o

Niet akkoord, helemaal niet akkoord.
Als je elkaar echt graag ziet dan kan je elkaar vrij laten in een relatie, dan kan je het plaatsen dat een relatie meer is dan seks en dat er ook buiten de relatie aan seks wordt gedaan. Als je dat niet kan, dan zegt dat volgens mij meer over de mensen met een gesloten relatie dan over die met een open. Als je bang bent dat je partner je niet meer moet, omdat ie seks met een ander heeft, dan heb je wel een érg laag zelfbeeld, me dunkt. Zelfde argument als datgene dat al voor de gesloten relaties ook werd gebruikt; een relatie is meer dan seks.
Definitie van Partner is volgens mij toch niet; "de persoon waarmee je seks hebt." Als dat de definitie was, dan kunnen we relaties wel achterwege laten. Als een relatie enkel seks zou zijn, dan hoeft het voor mij niet. 'k Bedoel; je Partner is die persoon waar je je goed bij voelt, die het beste in je naar boven haalt, de persoon waar je boven alles van houdt. En houden van is meer dan poepen met.
Dus jouw argumentatie is dat mensen in een gesloten relatie elkaar niet graag genoeg zien, want moesten ze dat wel doen, dan zouden ze elkaar pas kunnen vrij laten? Behoorlijk scheef. Het is niet omdat er geen seks buiten de relatie kan plaatsvinden dat je elkaar niet graag ziet.
Is het dan totaal onmogelijk volgens jouw dat twee personen een gesloten relatie hebben - eentje die meer omhelst dan seks alleen - waarin men elkaar graag ziet?
Een gesloten relatie kan nu eenmaal een bewuste keuze zijn. Om die mensen dan te beschuldigen van het hebben van "een laag zelfbeeld" of beeldspraak te gebruiken zoals "aan elkaar vastgeketend zitten" vind ik onrespectvol en er over. Als buitenstaander kan je helemaal niet oordelen over hoe goed een relatievorm werkt. Open, gesloten, whatever works.
Nee, dat zeg ik niet. Neem wat ik zeg, soms, maar met een vaatje zout. Want, als iets dat ridicuul/belachelijk als argument voor het ene kunnen gebruikt worden, dan gebruik ik die eens voor het andere. En dan krijg je soms rare situaties. Jij zegt nu dat het geen steek houdt om over een relatie te oordelen als buitenstaander. Dat is hier al 20 keer gezegd, maar blijkbaar wordt daar over gelezen als dat wordt gebruikt als argument vóór een open relatie. Maar als ik het dan omdraai, dan zie je het wel.

En ik beschuldig niemand van een laag zelfbeeld. Ik stel alleen, dat wanneer je je partner geen vrijheid kan geven, en bij het minste (Ja, ik stel nu dat seks een van de mindere zaken die een rol spelen is) jaloers wordt/vreest dat je hem/haar aan een bedpartner verliest, dat van een laag zelfbeeld spreekt. Wacht, nu zeg ik hetzelfde, niet? Achja, ik weet wat ik bedoel, dus zo moeilijk zal het wel niet zijn.

En de ketting is ook weer een zoutvaatje waard. Maar toch vind ik dat, wanneer je elkaar in een relatie geen vrijheid kunt geven, dat alles behalve liefde is.
People
if there was one who would understand,
one that would comfort me and would take my hand,
one that would guide me and help me to find,
but there are no such people,'cause people are blind
JS

cestlavie
New user
New user

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 21:03

Hanneke schreef:Dovemansoren en selectieve doofheid, wat moet het toch heerlijk zijn om daar last van te hebben :)
je zou beter eens op zoek gaan vanwaar al die negativiteit van u komt
Laatst gewijzigd door cestlavie op 06 sep 2010 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

cestlavie
New user
New user

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 21:13

Disco Trut schreef:
cestlavie schreef:
Hanneke schreef:Dovemansoren en selectieve doofheid, wat moet het toch heerlijk zijn om daar last van te hebben :)
je zou beter eens op zoek gaan vanwaar al die negativiteit van u komt en op therapie gaan
En nu is het genoeg geweest. We gaan hier niet aan persoonlijke beledigingen en aanvallen doen. Respecteer het feit dat iemand anders er een andere mening op kan nahouden dan de jouwe, en probeer in te zien dat je eigen mening niet gelijk is aan 'juist', voor zover dat woord (ik herhaal mezelf weer) in dit topic al van toepassing zou zijn.
:oops:

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 06 sep 2010 21:35

Hmm. Toch even een paar opmerkingen.

Ik vraag me af waarom zovelen angst hebben om als egoïstisch te worden bestempeld. Blijkbaar hangt er aan dat begrip een zéér negatieve connotatie. Onterecht, me dunkt - stel je eens voor hoe je je zou voelen als je geen greintje egoïsme in jezelf zou hebben? 't Zelfde geldt trouwens voor jaloersheid - dat gevoel is niet iets wat niet "mag", het is eerder iets waar je iets mee moet doen; mensen die nooit jaloers (geweest) zijn, 't bestaat amper.

Invulling van een relatie, net van 't zelfde: een open relatie is niet per definitie goed of slecht, een gesloten relatie is niet per definitie goed of slecht; een relatievorm is goed als ze voor alle partners tot tevredenheid en evenwicht leidt, als iedereen zich er in kan vinden. Dat kan open zijn, gesloten, alles tussenin, en bovendien moet je de factor tijd er ook inrekenen: niemand zegt dat je je relatievorm niet kan veranderen na verloop van tijd, als die andere vorm voor iedereen beter geschikt lijkt op dat moment.

Context, mensen, context! :)
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

matt_enz
Regular user
Regular user

Bericht door matt_enz » 06 sep 2010 22:17

cestlavie schreef:
matt_enz schreef:

Er valt wel op te antwoorden zonder negatieve uitbarstingen van gefrustreerde mensen

ik ben voor een open relatie, ik heb een open relatie en voel me daar goed bij
het gaat dan ook veel beter dan mijn eerdere gesloten relaties
waarom ?
ik voel me veel meer vrij, bv. wanneer je uitgaat moet je je niet slecht voelen als er iemand met u komt flirten ( je lief en jij weten dat het toch niets betekent ), seks met een ander doorbreekt ook een beetje de routine
waarom wil ik geen gesloten relatie meer: ik voelde me gevangen, alles voelde aan als bedriegen, als er gewoon al een jongen of meisje met mij kwam praten voelde het aan als bedriegen

geslote relaties dus geprobeerd en gefaald, open relatie daar zijn we nog steeds mee bezig :)
oh whaauwh super dat het goed gaat met zo'n relatie! Daar zal ik naar streven. Ik ben heel erg overtuigd dat zo'n relatie KAN en jouw relatie is het bewijs :p dank je voor de bevestiging >.<
Hanneke schreef:

@ cestlavie:
wel dit is de eerste keer dat ik een topic start en het is best wel overweldigend! Nu weet ik waar ik in het vervolg aan begin :p
En ik ben aan de ene kant heel blij dat er deftige over nagedacht wordt en dat velen goed doorgrond hebben wat een open relatie al dan niet kan inhouden. Aan de andere kant is er hier veel 'grote mensen praat' die ik (nog) niet versta :o ik ben jong en onbezonnen, vergeef me.
(nu wil ik nog minder graag oud worden :p)

funny, how people smile and think about sad things

cestlavie
New user
New user

Bericht door cestlavie » 06 sep 2010 22:53

matt_enz schreef:
Hanneke schreef:

@ cestlavie:
wel dit is de eerste keer dat ik een topic start en het is best wel overweldigend! Nu weet ik waar ik in het vervolg aan begin :p
En ik ben aan de ene kant heel blij dat er deftige over nagedacht wordt en dat velen goed doorgrond hebben wat een open relatie al dan niet kan inhouden. Aan de andere kant is er hier veel 'grote mensen praat' die ik (nog) niet versta :o ik ben jong en onbezonnen, vergeef me.
(nu wil ik nog minder graag oud worden :p)
grappig kereltje ben jij :roflmao:

@k_x : het woord egoistisch is nu eenmaal negatief in onze oren
Als ik zou zeggen dat gesloten relaties juist egoistisch zijn ga ik ook veel reacties krijgen
( al zou ik eerder zon relatie egoistisch noemen, het feit da je de seks exclusief voor jou wil is toch ook een soort egoisme)

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 07 sep 2010 09:55

Mr Cash schreef:Ik heb geen moeite om toe te geven dat ik geen cultuurrelativist bent die zegt: iedereen moet maar doen wat hij of zij denkt dat het beste voor hem of haar is. Ik denk dat de meeste mensen dat zelf niet weten of zichzelf totale verkeerd inschatten.
En DUS is het een goed idee dat de maatschappij nog wat meer voorlegt wat "goed" en "slecht" is, zodat de individuen nog minder voor zichzelf hoeven na te denken en nog meer opgeslorpt worden in een leven dat eigenlijk van bij je geboorte al voor je uitgestippeld is.
Mr Cash schreef:Ik ben inderdaad van mening dat waarden "absoluter" zijn (dwz iets is goed of iets is verkeerd) dan dat ze relatief zijn van de context en ik denk dus ook dat er een algemenere samenlevingsvorm bestaat waarvoor wij mensen biologisch/cultureel/... geschikt zijn en waar we ons goed bij zullen voelen. Ik zie dat nog zeer ruim eigenlijk: 2 mensen in een relatie (evt. + kinderen) lijkt me idd het beste recept voor geluk.

Dat is niet engdenkend, dat is een realistische en pragmatische benadering van de mens als gemeenschapswezen vs. de mythe van het autonome 'IK'.
Om te beginnen is deze hele quote voor mij een schoolvoorbeeld van engdenkend zijn. "Mijn visie op de mensheid en wat goed is voor elkeen van ons, is absoluut, en de enige juiste."

Dat je een monogame relatie tussen twee personen realistisch gezien het beste recept voor geluk vindt, vind ik ook weer een beetje uit de lucht gegrepen. Voor realistische benaderingen van gegevens, moet er op zijn minst in de realiteit aangetoond zijn dat er reden is om een bepaalde realistische veronderstelling aan te nemen. En de cijfers voor het slagen van een vaste, monogame relatie treden je veronderstelling niet echt bij. Net als simpele observatie zal uitwijzen dat monogame relaties die wel standhouden, ook slechts in mindere mate een garantie voor geluk zijn.

Je zal mij nooit horen zeggen dat polyamorie beter is dan monogame relaties. Want ook dat is geen recept voor geluk. Alleen kan het voor bepaalde mensen wel beter werken dan monogamie.
Het is niet omdat de maatschappij monogamie voorschrijft, dat dit ook voor iedereen werkt. Net zoals het niet is omdat de maatschappij voorschrijft dat een man en een vrouw een koppel moeten vormen, dat die voor iedereen werkt.
AGE-411 schreef:
matt_enz schreef:
AGE-411 schreef:Waarom moet iemand eigenlijk een open relatie hebben? Wat win je daarbij? :-?
wel mijn vriendje moet niet vrijen met iemand anders als hij dat niet wilt, maar ik laat hem die vrijheid ^^
Vrees je dan niet dat ie te intiem gaat worden met een van zijn fuckbuddy's?
Echo schreef:Ik heb het al vaker gezegd, ook op dit forum, ik vind een open relatie een heel romantisch idee, net omdat je die (seksuele) exclusiviteit niet van elkaar eist. Je bent in staat om elkaar los te laten, je lief zalige seks te laten hebben met iemand anders, maar toch te weten dat die persoon jou graag ziet en naar jou terug keert, en dat daarvoor geen exclusiviteit nodig is, maar dat het gewoon zo is, dat die persoon je gewoon supergraag ziet. Nu, daartegenover staat dan wel complete eerlijkheid en compleet vertrouwen, en ook het durven uitspreken van onzekerheden en wat dan ook. Nog meer dan een zogenaamde gesloten relatie. En net dat maakt zo'n "open" relatie voor mij zo'n romantisch idee.

Maar ik weet niet of het mij in de praktijk zou lukken. Ik ben van nature niet jaloers, maar soms durft het toch wel een beetje opflakkeren.
Ik wil ook eventjes opmerken dat open relaties niet altijd relaties zijn waarbij twee mensen de -laat het ons even zo noemen- hoofdrelatie hebben en daarbuiten nog wat rondflirten en seksen. Er zijn ook vormen van liefde waarbij je gewoon houdt van verschillende mensen, zonder dat één persoon je "nummer 1" is. Net zoals je vrienden hebt dus.
Bij polyamorie "heb" je een persoon niet. Als in "ik heb een lief". Je bent blij wat je van een persoon die je graag ziet, ontvangt. Maar die persoon is niet méér dan een persoon die je graag ziet en fysieke verlangens voor koestert, het is niet jouw partner. Er heerst geen idee van delen, want je kan iets (iemand) pas delen als je het hebt (bezit) en niemand hééft elkaar in deze vorm van liefdesbeleving.
Hanneke schreef:Maar je hebt ook een kleine groep mensen die te egoïstisch* geboren zijn. Anderen die te egoïstisch gekweekt zijn.
Ik heb meermaals geprobeerd een stabiele, monogame relatie op te bouwen. Ik kán het (momenteel?) gewoon niet. Niet omdat ik niet genoeg liefde heb om iemand doodgraag te zien. Niet omdat ik niet in staat ben mijn seksuele contacten te beperken tot één persoon... Nee, simpelweg omdat ik als een vlinder ben die sterft als ie niet kan vliegen. Mijn persoonlijkheid dooft langzaam uit in een vaste, monogame relatie. Ik begin te leven in functie van de ander, omdat het voor eender welke persoon veel te moeilijk is mijn ingewikkelde psyche dag in dag uit te volgen.
(Allez, maak het kort!) Ik ben momenteel niet in staat iemand gelukkig te maken in een monogame relatie en ik ben niet egoïstisch genoeg om iemand ongelukkig te maken, simpelweg omdat ik met vallen en opstaan wil BLIJVEN proberen.

Laat mij maar fladderen, m'n eigen weg gaan en liefhebben van bloem tot bloem...
En laat iedereen die z'n geluk liever zoekt in monogamie, ook z'n weg gaan. In tegenstelling tot anderen geloof ik niet dat er één bepaalde geluksformule is die voor iedereen opgaat.

You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Gesloten