Open relaties? Gesloten relaties?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
cestlavie
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Open relaties? Gesloten relaties?

Bericht door cestlavie » 04 sep 2010 01:52

Hanneke schreef:
Bernard schreef:
Spoiler! :
dus eigenlijk doe je gewoon stoer? 8)
Spoiler! :
Net zoals jij bedoel je, toch?
Spoiler! :
8)
O.T.:

Ook ik kan me niet van het idee ontdoen dat voor de overgrote meerderheid uiteindelijk (na de nodige vrije, jonge jaren :yeahimcool: )een vaste, monogame relatie het best werkt. Beter dan de "autonome ik".
Maar je hebt ook een kleine groep mensen die te egoïstisch* geboren zijn. Anderen die te egoïstisch gekweekt zijn.

*Zonder waarde-oordeel.
Dat is het net, wat als je nu in je vrije jonge jaren the one ontmoet, dat moet jij direct naar monogame relatie, gedaan met u vrije jonge jaren hoor
:!:
ik heb de persoon waar ik de rest van mijn leven wil mee leven ontmoet maar ik wil ook nog van mijn vrije jongen jaren genieten en daarom heb ik een open relatie

K_x
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door K_x » 04 sep 2010 15:05

Hanneke schreef: Ook ik kan me niet van het idee ontdoen dat voor de overgrote meerderheid uiteindelijk (na de nodige vrije, jonge jaren :yeahimcool: )een vaste, monogame relatie het best werkt. Beter dan de "autonome ik".
Maar je hebt ook een kleine groep mensen die te egoïstisch* geboren zijn. Anderen die te egoïstisch gekweekt zijn.

*Zonder waarde-oordeel.
Klopt niet. Cijfers (zie Sensoa) wijzen net op het omgekeerde: hoe ouder partners worden, hoe meer ze geneigd zijn om een open relatie te hebben, tot je uiteindelijk strandt op ongeveer de helft open relaties (yup: de hélft). Allesbehalve een minderheid, eerder de meerderheid. Let wel: dit gaat over homoseksuele relaties tussen mannen - als er 1 ding is dat duidelijk blijkt is het wel dat dit bij 2 vrouwen of in heterorelaties beduidend minder voorkomt.

Soit, mij maakt het niet uit hoe iemand z'n relatie inricht (dat er nu 80% open relaties zijn of 5%, 't zal mij worst wezen) - open, gesloten, met meerderen, gewoon geen relatie: go ahead. Waar ik me dan weer wél aan stoort is het soort relaas van mensen die zeggen dat anderen gerust een open relatie mogen hebben, maar erbij denken dat "het wel mensen zullen zijn die gewoon nog niet weten wat een échte relatie betekent, wat échte liefde is".

Bovenstaande cijfers spreken trouwens het idee dat een open relatie iets is voor mensen die "jong zijn en nog wat willen ontdekken" tegen. Misschien dat dat voor sommigen zo wel is, en misschien dat het bij een aantal mensen zo begint. Als je echter wat verder denkt, moeten er wel andere redenen zijn. En dan denk ik dat je je redenering wat moet veranderen: de manier waarop je je relatie inricht heeft veel meer te maken met hoe je in het leven staat dan met wat anders. En hoe je in het leven staat is een veranderlijk proces doorheen de tijd - je doet meer indrukken op, je ziet meer, je stapt stilletjesaan af van de zaken die je tijdens de eerste 20 jaar van je leven logisch, set in stone vond. Je merkt dat het ook anders kan, ervaart misschien dat het ook anders kan. Of ervaart dat het net klopt voor jou, dat kan ook.

Soit, hoe meer je los begint te komen, hoe meer je geneigd bent om zaken in vraag te beginnen stellen. Ik denk dat quasi iedereen gebaat is bij het in vraag stellen van de zaken die je als vanzelfsprekend beschouwt - klópt het wel wat ik hier denk? Wat ik hier voel? Waarom? En dan de mooiste (en meest overbodige, gezien het antwoord altijd "ja" is) van allemaal: mág ik dit wel voelen?

Misschien dat het durven in vraag stellen van de normen en waarden die je als kind meegekregen hebt, én de nodige conclusies er uit durven trekken, een reden kan zijn dat open relaties net meer voorkomen naarmate je ouder wordt?
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 04 sep 2010 16:11

K_x schreef:
Klopt niet. Cijfers (zie Sensoa) wijzen net op het omgekeerde: hoe ouder partners worden, hoe meer ze geneigd zijn om een open relatie te hebben, tot je uiteindelijk strandt op ongeveer de helft open relaties (yup: de hélft). Allesbehalve een minderheid, eerder de meerderheid. Let wel: dit gaat over homoseksuele relaties tussen mannen - als er 1 ding is dat duidelijk blijkt is het wel dat dit bij 2 vrouwen of in heterorelaties beduidend minder voorkomt.
maar dat is toch niets om trots op te zijn?
dan verdenk ik die oudere homo's van een foertgevoel. hopelijk zien de jongere hierin geen levensles waarnaar ze zich moeten gedragen. :-?
K_x schreef: Misschien dat het durven in vraag stellen van de normen en waarden die je als kind meegekregen hebt, én de nodige conclusies er uit durven trekken, een reden kan zijn dat open relaties net meer voorkomen naarmate je ouder wordt?

en dan ruil je een verstikkend leven, waar ik niet voor pleit, in voor een bestaan als amateurprostitué? fraai is dat.
je moet de discriminatie van holebi's niet verwarren met een monogame levensstijl. dat wou ik er even tussengooien. :wink:

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 04 sep 2010 21:43

Zeg Bernard, heb jij nu niks anders te doen dan de moralist uit te hangen? Je doet net alsof iedereen die een open relatie heeft een losgeslagen wilde is. Ik zie echt niet in waarom een open relatie persé moet wijzen op een gebrek aan zelfcontrole.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

piemelkop
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door piemelkop » 04 sep 2010 22:12

Het is toch allang duidelijk dat Bernard ooit bedrogen is door zijn jonger lief. Vat vol frustraties.

matt_enz
Regular user
Regular user

Bericht door matt_enz » 04 sep 2010 23:16

Bernard schreef: je moet de discriminatie van holebi's niet verwarren met een monogame levensstijl. dat wou ik er even tussengooien. :wink:
Ik volg je standpunt hier niet zo goed. Wie kiest voor een open relatie verwart monogame levensstijl met discriminatie t.o.v. holebi's. (Ook kwam dit nergens te sprake)
Ik ben een voorstander van open relaties omdat iets in mijn hoofd er voor zorgt dat ik dit een betere manier van relaties vind. Het staat geheel terzijde van mij seksuele voorkeur. Dit wou ik er ook even tussengooien :p
funny, how people smile and think about sad things

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 04 sep 2010 23:54

De lachende profeet schreef:Zeg Bernard, heb jij nu niks anders te doen dan de moralist uit te hangen? Je doet net alsof iedereen die een open relatie heeft een losgeslagen wilde is. Ik zie echt niet in waarom een open relatie persé moet wijzen op een gebrek aan zelfcontrole.
Ik wil nu geen Pro Bernardo schrijven op ciceroniaanse wijze, maar ik vind dat hij toch ten dele gelijk heeft.

Het is nergens om trots voor te zijn dat zoveel homoseksuele mannen op latere leeftijd een open relatie hebben; ik vind dat niet zo go ahead, ik vind dat triestig (voor die mannen en voor ons homoseksuele mannen in het algemeen). Laat ons integendeel eens stilstaan bij dat cijfer i.p.v. bij de waarden van onze jeugd (die hebben zichzelf immers al bewezen).

Wat zegt dat over de relaties van die mannen, toch op zijn minst dat ze er seksueel niet gelukkig in zijn zonder er anderen bij te betrekken. Het zegt ook dat seks mss té belangrijk voor hen is, dat ze afwisseling niet kunnen laten (en ik ben dan iemand met een nogal zuiders temperament dus ik verbaas me daar toch over).

Ik hoop alvast dat ik zo niet word. In mijn ogen is er toch iets mis met de geestelijke balans van mensen die zo willen leven. Ik bedoel, als je geestelijk in evenwicht bent, moet je toch gemakkelijk in staat zijn om verder te kijken dan puur hedonisme van nieuwe sekspartners (het is lekker, het is spannend, het is geil en ook beetje anders).

Soit ik begrijp het niet, maar meer zelfs respecteer ik het ook niet, het is onfatsoenlijk en het is ook gewoon verkeerd. Wil je het toch doen, kijk zie, ieder maakt zijn fouten.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 05 sep 2010 01:51

Mr Cash schreef:
Soit ik begrijp het niet, maar meer zelfs respecteer ik het ook niet, het is onfatsoenlijk en het is ook gewoon verkeerd. Wil je het toch doen, kijk zie, ieder maakt zijn fouten.
Het is compleet zinloos hierover een discussie te voeren in termen van verkeerd en juist. Maar écht compleet zinloos é.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 05 sep 2010 09:04

Glamourgirl_10 schreef:
Mr Cash schreef:
Het is compleet zinloos hierover een discussie te voeren in termen van verkeerd en juist. Maar écht compleet zinloos é.
Volstrekt niet. Het is exact deze attitude die de HIV epidemie gecreëerd heeft. Het is eigl heel simpel, ervanuit gaande dat een bepaald % van die 'losse' relatiecontacten of gewone seksdates for that matter onveilig gebeurd en gegeven dat iedereen veel meer partners heeft in zijn leven dan een gemiddeld persoon (hetero's zitten nu gemiddeld aan vijf in een heel leven denk ik!!!!), nemen HIV besmettingen dramatisch toe, dat is reine wiskunde.

en de mensen die altijd veilig vrijen zijn hiermee schuldig aan in de mate dat ze die attitude (vrijheid blijheid) als niet-abnormaal bzw. niet verkeerd bestempelen.

Awel, ik doe daar niet aan mee. Vrij veilig dat is goed, vrij met weinig partners, dat is beter.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

nr 6426

Bericht door nr 6426 » 05 sep 2010 10:50

"Hey vader en moeder, ik ben homo."

Chance dat mijn omgeving niet het promiscue beeld had van homoseksualiteit. Nog niet zo lang geleden moest je haast wel naar gayborhoods gaan om andere homo's te leren kennen. De maatschappij maakte dat het voor homo's veel gemakkelijker was om friend with benefits te worden dan om een monogame relatie te starten.
De tijden zijn al een geluk veranderd - holebi's kunnen nu zelfs trouwen ^^ - maar veel homo's blijken niet in een monogame relatie te zitten.

Ik veroordeel niet-monogame relaties niet. Maar mocht het gemiddeld aantal bedpartners wat meer overeenkomen met het getal van de hetero's, zouden er allicht veel minder soa's zijn onder de homo's.

Verder doet het er voor mij niet toe of je een open of monogame relatie hebt. Zolang je elkaar maar genoeg vertrouwt, genoeg respect hebt voor en eerlijk bent tov jezelf en je partner en er genoeg over communiceert.
Een relatie is zoveel meer dan seksuele exclusiviteit. Nu, voor mij is dat wel een voorwaarde opdat er een diepe verbondenheid zou kunnen ontstaan. Persoonlijk zien mijn vriend en ik geen enkele reden om onze relatie open te stellen. Het zou de relatie uithollen, de pilaren wegnemen.

Nogmaals, liever iemand in een open relatie met een weloverwogen mening dan iemand in een monogame "omdat het zo hoort"
Velen kunnen zich houden aan regeltjes die hen opgedrongen zijn. Iedereen kan zich houden aan zelf gemaakte regeltjes. Maar slechts een minderheid snapt het en is vrij.

piemelkop
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door piemelkop » 05 sep 2010 11:04

Ik denk toch dat onveilig vrijen en de gevolgen ervan hier onterecht gelinkt worden aan een open relatie.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 05 sep 2010 11:14

Ik begrijp niet goed waarom iedereen een open relatie altijd associeert met promiscuïteit. Het is niet omdat je in een open relatie zit dat je daarom met eender wie in bed duikt, laat staan dat je niet tevreden zou zijn met je vaste partner. Het enige redelijke argument dat ik tegen open relaties zou kunnen bedenken heeft te maken met seksuele hygiëne, maar zelfs in dat geval is een open relatie niet altijd veiliger. Iemand die serieel monogaam is en pakweg tien 'vaste' partners na elkaar heeft is in dat opzciht veel promiscuer dan iemand in een heel stabiele, open relatie.

Ik vind dat je moet oppassen vooraleer je alle open relatievormen over één kam scheert.

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 05 sep 2010 11:34

Glamourgirl_10 schreef:
Mr Cash schreef:
Amai nog niet! :o
En niemand lijkt hier op mijn vraag te willen/kunnen antwoorden hé.. Misschien wil Mr Cash eens proberen? Wààrom is dat fout, onfantsoenlijk en verkeerd? Waarom is een monogame relatie de maatstaf?

Om zeggen dat open relaties mede verantwoordelijk zijn voor de HIV epidemie vind ik er wel wat over gaan. Moest ik een open relatie hebben, en ik zou met iemand anders naar bed gaan, zou het sowieso veilig zijn. Dat ligt niet aan het soort relatie die je hebt, maar aan de persoon die je zelf bent, en hoe je daar tegenover staat. En ja, natuurlijk: hoe meer seks je hebt, en met hoe meer verschillende mensen je seks hebt, hoe meer kans je hebt om iets op te lopen of door te geven. Maar moeten we daarom geen seks meer hebben? Of anders kunnen we teruggaan naar onze leuke puriteinse levensstijl van "geen seks voor het huwelijk". (en dan hopen dat je tijdens je leven maar één bedpartner hebt, how sad is that?)
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 05 sep 2010 11:45

Mr Cash schreef:
Glamourgirl_10 schreef:
Mr Cash schreef:
Volstrekt niet. Het is exact deze attitude die de HIV epidemie gecreëerd heeft.
Het is niet omdat een ziekte door de omstandigheden van een bepaalde situatie meer slachtoffers kan maken dat die situatie zelf "moreel fout" is. Als een ander virus verspreid raakt doordat er overal ter wereld mensen dicht in liften op elkaar staan, zijn die liften dan "moreel fout"? Het is heel irrationeel om het zo te benaderen.

Toen HIV ontdekt werd, werd er veel onveilig gevreeen, het concept "veilig vrijen" bestond dan gewoonweg nog niet. Nu veilig vrijen wél mogelijk is geworden, is het onveilig vrijen het enige wat "moreel fout" zou kunnen genoemd worden. En dat kan in elke relatie, hoe open of gesloten die ook is. Met de komst van de condoom is het verband open relatie-moreel fout dan ook volledig doorgeknipt.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

nr 6426

Bericht door nr 6426 » 05 sep 2010 12:03

De lachende profeet schreef:Ik begrijp niet goed waarom iedereen een open relatie altijd associeert met promiscuïteit. Het is niet omdat je in een open relatie zit dat je daarom met eender wie in bed duikt, laat staan dat je niet tevreden zou zijn met je vaste partner. Het enige redelijke argument dat ik tegen open relaties zou kunnen bedenken heeft te maken met seksuele hygiëne, maar zelfs in dat geval is een open relatie niet altijd veiliger. Iemand die serieel monogaam is en pakweg tien 'vaste' partners na elkaar heeft is in dat opzciht veel promiscuer dan iemand in een heel stabiele, open relatie.

Ik vind dat je moet oppassen vooraleer je alle open relatievormen over één kam scheert.
Tuurlijk zijn er heel veel verschillende vormen van open relaties. De ene bedoelt ermee dat je losse sekscontacten mag hebben buiten de relatie, van de andere mag dat al met vrienden en van nog iemand anders mag die seks zelfs met liefde gebeuren. Het ene open koppel heeft enkel trio's, terwijl de leden van een ander elk afzonderlijk hun extra seks beleven. En nog andere koppels hebben hun relatie als open gedefinieerd maar hebben in de praktijk enkel seks met elkaar.

Open relaties zijn dus daarom niet promiscue, maar het bevestigt wel het beeld van de homo die de gangbare regels naast zich neerlegt en voor zichzelf beslist wat hij wil. Niet dat dat per se slecht is, trouwens.
Daarom ook dat wanneer ik het had over stds het niet meer expliciet had over open relaties dan wel over veel verschillende bedpartners.

Ik wilde wel de aantijgingen dat monogamiteit oa jaloezie en bezit inhoudt en ware liefde juist het kunnen loslaten is en dus vooral kan voorkomen in een open relatie, ontkrachten.

Voorts wil ik geen uitspraken doen over open relaties omdat de term verschillende ladingen kan dekken.

Stiko
Regular user
Regular user

Bericht door Stiko » 05 sep 2010 12:34

Wel, sommige reacties hier stellen mij dus echt wel teleur.
Als we even al het verbloemen achterwegen lees ik hier dus;
"Als je elkaar echt graag ziet dan hang je elkaar aan de ketting,sluit je elkaar op. Als je elkaar wat vrijheid geeft dan ben je een hoer." :o

Niet akkoord, helemaal niet akkoord.
Als je elkaar echt graag ziet dan kan je elkaar vrij laten in een relatie, dan kan je het plaatsen dat een relatie meer is dan seks en dat er ook buiten de relatie aan seks wordt gedaan. Als je dat niet kan, dan zegt dat volgens mij meer over de mensen met een gesloten relatie dan over die met een open. Als je bang bent dat je partner je niet meer moet, omdat ie seks met een ander heeft, dan heb je wel een érg laag zelfbeeld, me dunkt. Zelfde argument als datgene dat al voor de gesloten relaties ook werd gebruikt; een relatie is meer dan seks.
Definitie van Partner is volgens mij toch niet; "de persoon waarmee je seks hebt." Als dat de definitie was, dan kunnen we relaties wel achterwege laten. Als een relatie enkel seks zou zijn, dan hoeft het voor mij niet. 'k Bedoel; je Partner is die persoon waar je je goed bij voelt, die het beste in je naar boven haalt, de persoon waar je boven alles van houdt. En houden van is meer dan poepen met.
People
if there was one who would understand,
one that would comfort me and would take my hand,
one that would guide me and help me to find,
but there are no such people,'cause people are blind
JS

nr 6426

Bericht door nr 6426 » 05 sep 2010 12:56

Stiko schreef:Wel, sommige reacties hier stellen mij dus echt wel teleur.
Als we even al het verbloemen achterwegen lees ik hier dus;
"Als je elkaar echt graag ziet dan hang je elkaar aan de ketting,sluit je elkaar op. Als je elkaar wat vrijheid geeft dan ben je een hoer." :o

Niet akkoord, helemaal niet akkoord.
Als je elkaar echt graag ziet dan kan je elkaar vrij laten in een relatie, dan kan je het plaatsen dat een relatie meer is dan seks en dat er ook buiten de relatie aan seks wordt gedaan. Als je dat niet kan, dan zegt dat volgens mij meer over de mensen met een gesloten relatie dan over die met een open. Als je bang bent dat je partner je niet meer moet, omdat ie seks met een ander heeft, dan heb je wel een érg laag zelfbeeld, me dunkt. Zelfde argument als datgene dat al voor de gesloten relaties ook werd gebruikt; een relatie is meer dan seks.
Definitie van Partner is volgens mij toch niet; "de persoon waarmee je seks hebt." Als dat de definitie was, dan kunnen we relaties wel achterwege laten. Als een relatie enkel seks zou zijn, dan hoeft het voor mij niet. 'k Bedoel; je Partner is die persoon waar je je goed bij voelt, die het beste in je naar boven haalt, de persoon waar je boven alles van houdt. En houden van is meer dan poepen met.
Dat heb ik hier toch nergens zien staan hoor. Lees dus alles nog maar eens wat beter ;)

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 05 sep 2010 14:12

piemelkop schreef:Het is toch allang duidelijk dat Bernard ooit bedrogen is door zijn jonger lief. Vat vol frustraties.
hey journalist! check uw bronnen voor je feiten met fictie verwart! :D
Mr Cash schreef:
De lachende profeet schreef:Zeg Bernard, heb jij nu niks anders te doen dan de moralist uit te hangen? Je doet net alsof iedereen die een open relatie heeft een losgeslagen wilde is. Ik zie echt niet in waarom een open relatie persé moet wijzen op een gebrek aan zelfcontrole.
Ik wil nu geen Pro Bernardo schrijven op ciceroniaanse wijze, maar ik vind dat hij toch ten dele gelijk heeft.
:merci: :twisted:

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 05 sep 2010 17:35

Prima, Bernard. Kun je nu ook ingaan op wat er is gezegd in plaats van iemand anders citaat aanhalen om zogezegd je gelijk te halen? Een beetje proberen om uw standpunt te beargumenteren zou u al heel wat giftige opmerkingen besparen.

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 05 sep 2010 20:04

Bernard schreef:
K_x schreef:
maar dat is toch niets om trots op te zijn?
dan verdenk ik die oudere homo's van een foertgevoel. hopelijk zien de jongere hierin geen levensles waarnaar ze zich moeten gedragen. :-?
Kan je een feit niet gewoon als feit zien, zonder er per sé een waardeoordeel aan te moeten verbinden? De helft heeft een open relatie, dat is niks om trots op te zijn, dat is tevens niks om niet trots op te zijn - het ís, niet meer dan dat.
Mr Cash schreef: Het is nergens om trots voor te zijn dat zoveel homoseksuele mannen op latere leeftijd een open relatie hebben; ik vind dat niet zo go ahead, ik vind dat triestig (voor die mannen en voor ons homoseksuele mannen in het algemeen). Laat ons integendeel eens stilstaan bij dat cijfer i.p.v. bij de waarden van onze jeugd (die hebben zichzelf immers al bewezen).
Brrr, dit stukje moet zowaar het meest schrikwekkende zijn wat in heel dit topic is neergepend. Een paar zinnen verder schrijf je over geestelijke gezondheid - wel, herlees eens wat je geschreven hebt hierboven, en probeer eens te denken over wat zo'n zin impliceert over die van jou.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Gesloten