job versus opleiding

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
chillah
New user
New user
Geslacht: Man

job versus opleiding

Bericht door chillah » 07 jun 2010 22:47

Dag iedereen,
Vorig jaar ben ik afgestudeerd aan de humaniora en uiteraard heb ik toen een studiekeuze moeten maken. Ik ben toen echt uit idealisme gegaan voor een opleiding tot mijn "droomjob", iets wat ik me echt later zag doen om centjes te verdienen en 'gelukkig' te worden. Die opleiding tot mijn droomjob is een professionele bachelor aan een hogeschool.

Nu zijn we een jaar verder en heeft dat idealisme plaatsgemaakt voor ontnuchtering. De opleiding is niet helemaal wat ik er van verwacht had, en is voor mij veel te gemakkelijk en te weinig uitdagend. Algauw begon ik te twijfelen: zou ik toch niet beter naar de unief gaan? Is het echt normaal om je op studievlak dood te vervelen tijdens het academiejaar?

Tot op heden weet ik het eigenlijk nog altijd niet: de unief klinkt aanlokkelijk omdat die opleiding me sowieso wel zal uitdagen, maar met met zo'n overstap doe ik wel min of meer afstand van een job die ik nog altijd graag zou uitoefenen, maar waarvan de opleiding helemaal niet meevalt.

Wat zouden jullie kiezen: springen in het onbekende (= naar de unief gaan) of toch voortdoen met de opleiding tot die toffe job?

Groetjes en bedankt,
Chillah

P.S.: Ik blijf bewust vaag omdat ik niet wil vervallen in concrete discussies over opleidingen.

Faramir
Forum addict
Forum addict

Re: job versus opleiding

Bericht door Faramir » 08 jun 2010 09:50

Het is natuurlijk een beetje lastig om concreet te oordelen als je relatief vaag blijft wat je richting inhoudt. Toch denk ik dat als je met dat gevoel zit, je misschien beter toch de sprong in het onbekende waagt. Er is immers voor zowat elke professionele bachelor wel een academische die zich ongeveer in dezelfde richting situeert (enfin, ik neem toch aan dat dat voor jouw richting ook het geval is ;-) )- door daaraan te beginnen ga je je kansen op die droomjob later sowieso niet vergooien...

Bovendien, wie weet blijkt dat ideale plaatje later toch niet zo super mee te vallen als je nu wel zou denken, net zoals je opleiding tegenvalt? Gezien je professionele bachelor sowieso gerichter en specifieker is, geeft dat je in zo'n geval natuurlijk minder flexibiliteit.

Als je meent de sprong in het onbekende aan te kunnen, zou ik het zeker overwegen...

Mateo
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Mateo » 08 jun 2010 18:25

ik ben een superinteressante, leuke, uitdagende opleiding gedaan aan het unief. Ik heb ook 1 jaar hogeschool gedaan maar dat bleek mijn dingen ab-so-luut niet te zijn, en toen ben ik omgeschakeld. Tijdens mijn studies was ik blij met die beslissing, maar nu het studentenleven al enige tijd heeft plaatsgemaakt voor het leven van een werkmens, heb ik mij die beslissing altijd beklaagd. Als ik op de hogeschool had volgehouden, dan had ik nu een job die wél iets te maken had met mijn diploma..

Ok, het heeft gedeeltelijk ook met mijn diploma te maken, maar ik heb ook sterk de indruk dat ze op de arbeidsmarkt vandaag de dag liever bachelors hebben dan masters. Vroeger maakte het niet uit in welke richting, als je maar een masterdiploma had. Je wilt niet weten hoeveel jobs mij al geweigerd zijn, juist omwille van dat masterdiploma. Ook al heb ik evenveel of -weinig ervaring, toch mogen bachelors wél meedoen aan de gesprekken of testen en ik niet. Daar zit ik dan.. met mijn superinteressante studie en mijn masterdiploma.. :roll:

Dus ik zeg altijd tegen mensen die twijfelen: kies met oog op later en niet met oog op nu. Dat is allemaal heel fijn dat je 4 jaar dolle pret hebt tijdens je studies, maar als je de rest van je professionele loopbaan moet afzien omwille van die keuze.. :-? Dus kies in functie van een job. Ik wou dat ik dat ook gedaan had.

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 09 jun 2010 12:29

Helemaal eens met Mateo.
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 09 jun 2010 14:19

Mateo schreef: ze op de arbeidsmarkt vandaag de dag liever bachelors hebben dan masters.
Niet mee eens. je moet wel een goede master kiezen:

alle (toegepaste) wetenschapsrichtingen (buiten biomedische), rechten en economie vinden niet de minste problemen om een job te vinden.

Er is trouwens een enorm argument tégen bacherlors. Ok, ze zijn mss sneller binnen, maar eens ze binnen zijn groeien ze veel minder snel door door gebrek aan theoretische bagage.

Het besluit moet dus zijn ongeacht hogeschool of unief: doe iets wat de arbeidsmarkt vraagt én wat je interessant vindt.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

sebashan
Experienced user
Experienced user

Bericht door sebashan » 09 jun 2010 17:00

Mr Cash schreef:
Mateo schreef: ze op de arbeidsmarkt vandaag de dag liever bachelors hebben dan masters.
alle (toegepaste) wetenschapsrichtingen (buiten biomedische), rechten en economie vinden niet de minste problemen om een job te vinden.
Dan moet je al geluk hebben dat je die richtingen interessant vindt. De meerderheid heeft vooral interesse in zaken waar je weinig meer mee kan doen dan uw kennis doorgeven.

chillah
New user
New user

Bericht door chillah » 09 jun 2010 22:43

Dag iedereen,
Misschien moet ik toch iets minder vaag worden :-). De universitaire opleiding die ik zou volgen, is een exact wetenschappelijke discipline(Informatica) met pakken jobmogelijkheden en arbeidsmarktkansen. Nu volg ik een lerarenopleiding wiskunde/informatica. Ik weet dat de universitaire opleiding het leraar worden per definitie niet uitsluit, maar het wordt toch een veel minder vanzelfsprekende keuze.

sebashan
Experienced user
Experienced user

Bericht door sebashan » 10 jun 2010 09:41

chillah schreef:Dag iedereen,
Misschien moet ik toch iets minder vaag worden :-). De universitaire opleiding die ik zou volgen, is een exact wetenschappelijke discipline(Informatica) met pakken jobmogelijkheden en arbeidsmarktkansen. Nu volg ik een lerarenopleiding wiskunde/informatica. Ik weet dat de universitaire opleiding het leraar worden per definitie niet uitsluit, maar het wordt toch een veel minder vanzelfsprekende keuze.
Integendeel, als je twijfelt zou ik zeker voor unief gaan. Je moet dan wel nog een één-jarige master volgen die u een diploma geeft waarmee je les kan geven. Dan zou je normaal gezien informatica en wiskunde in het middelbaar kunnen geven!

Rune.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Rune. » 10 jun 2010 21:26

Heb je al stage gedaan? En viel dat mee? Was lesgeven wél wat je ervan verwachtte?
En ligt je interesse vooral in lesgeven (omgaan met jongeren en opleiden) of vooral bij informatica en alles wat daarbij komt kijken?
You made me a shadowboxer, baby.
I wanna be ready for what you do.

Mateo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mateo » 11 jun 2010 18:50

Mja, als ik dit nu lees zou ik inderdaad ook wel voor 't unief gaan en daarna de extra leraren-opleiding gaan volgen: verhoogt uw jobkansen enorm. Plus voor veel mensen slaagt dat lesgeven enorm tegen, laten we ervan uitgaan dat die mogelijkheid bij jou ook bestaat: dan kan je met unief nog alle kanten op, met dat hogeschool diploma ben je dan wel redelijk 'gejost'.

chillah
New user
New user

Bericht door chillah » 12 jun 2010 11:54

Rune. schreef:Heb je al stage gedaan? En viel dat mee? Was lesgeven wél wat je ervan verwachtte?
En ligt je interesse vooral in lesgeven (omgaan met jongeren en opleiden) of vooral bij informatica en alles wat daarbij komt kijken?
Hello Rune,
Ik heb als stage moeten geven en dat viel enorm mee! Mijn docent die is komen kijken was ook enorm tevreden. Maar om mij nu voor de keuze te stellen of mijn interesse ligt in het lesgeven of vooral bij informatica/wiskunde: da's een héél moeilijke keuze, eigenlijk ligt mijn interesse bij allebei. Het grote probleem aan de lerarenopleiding is dat het niveau van Informatica (en ook wel wat van wiskunde) mij echt helemaal niet uitdaagt. Het komt misschien enorm stoefferig over, maar ik heb echt niet het gevoel dat ik dit jaar iets heb bijgeleerd...

little butterfly
New user
New user

Bericht door little butterfly » 12 jun 2010 20:05

Als de inhoud je niet echt uitdaagt zou ik zeggen, waag u kans en ga naar de unief want anders vrees ik dat je later uit je job niet veel voldoening zal halen en je moet die job uiteindelijk toch voor een lange tijd in je leven doen dus...
Maar ik wil er wel ineens bijzeggen dat de lerarenopleiding die je na je opleiding aan de unief kan volgen vreselijk saai is. Aan de unief u aggregaat doen is heel theoretisch, allemaal vakken over de theorie rond lesgeven waar je niets mee bent. (Ik spreek uit eigen ondervinding mar wil natuurlijk niet veralgemenen). Maar dan is er ook nog altijd wel de optie om u lerarenopleiding achteraf gewoon in avondonderwijs of dergelijke te volgen...
Maar zoals al gezegd is denk ik ook dat als je nog niet met zekerheid weet of je voor het onderwijs wil gaan, je je jobmogelijkheden wel enorm zal uitbreiden als je unief gaat doen

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 13 jun 2010 02:18

chillah schreef:Maar om mij nu voor de keuze te stellen of mijn interesse ligt in het lesgeven of vooral bij informatica/wiskunde: da's een héél moeilijke keuze, eigenlijk ligt mijn interesse bij allebei. Het grote probleem aan de lerarenopleiding is dat het niveau van Informatica (en ook wel wat van wiskunde) mij echt helemaal niet uitdaagt. Het komt misschien enorm stoefferig over, maar ik heb echt niet het gevoel dat ik dit jaar iets heb bijgeleerd...
ik vind het helemaal niet stoefferig, des te beter dat je méér aankan. Ik ben zelf econoom en zit in het bedrijfsleven, maar lesgeven is een heel boeiende activiteit (al betaalt het archi-slecht).

wat ik zal doen volgend jaar is een uur of drie "financiële markten" of "financiële algebra" geven op een hogeschool, da's leuk als extra schnabbel en je hebt het gevoel wat bijgedragen te hebben.

Het grote voordeel van 'praktijk' docenten is dat zij ook nuttige en reële voorbeelden kunnen geven. Ik heb mijn prof die bvb. ook een hedge fund beheerde altijd het best onderlegd gevonden om beleggingstheorie te geven: hij overbrugde het soms diepe water tussen theorie en praktijk!
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

Gesloten